ساحل صخره ای چابهار

زمان مطالعه: 8 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 348
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا برایتان پیش آمده که در زمستان هوس کرده باشید تا چند روزی را در آب و هوایی گرم سپری کنید؟ شما هم تجربه‌ی این را داشته‌اید که در دی‌ماه دلتان بخواهد که از سرمای استخوان سوز هوا فرار کنید و به جایی با آفتابی گرم پناه ببرید؟ کشور ما جز کشورهای چهارفصل جهان محسوب می‌شود و همین امر موجب می‌شود که شما بتوانید در هر فصل از سال، در گوشه‌ی دیگر کشور هوایی را که به دنبال آن هستید را تجربه کنید. برای بودن در آب و هوایی معتدل و دلپذیر در فصول سرد، شما می‌توانید در اوج سرمای زمستان به چابهار سفر کنید و مرداد را در دمدمه‌های دی به چشم ببینید. اگر به دنبال سفری خاطره ساز به مناطق ساحلی زیبای کشور هستید، ساحل صخره‌ای چابهار می‌تواند یک مقصد عالی برای سفرتان باشد. در این ساحل صخره‌ای شما می‌توانید درحالی‌که از آفتاب گرم و دلپذیر چابهار لذت می‌برید، شاهد جوش‌وخروش امواج دریا در جلوی چشمان خود باشید. در ادامه این مقاله با ما در لحظه آخر همراه باشید تا با ساحل صخره‌ای چابهار بیشتر آشنا شوید و این ساحل بی‌همتا را به مقاصد سفر تان اضافه کنید.

ساحل صخره ای چابهار

ساحل صخره‌ای چابهار چطور تشکیل شده است؟

ساحل صخره‌ای چابهار از طریق یک پدیدهٔ زمین‌شناختی، به شکل ستون‌هایی پرشیب و عمودی در دریا یا در نزدیکی ساحل تشکیل شده است. این صخره‌ها بر اثر فرسایش ساحلی توسط باد و آب در طی سال‌های طولانی به وجود آمده‌اند. صخره‌های ساحلی معمولاً در لایه‌های افقی سنگ‌های رسوبی یا آتشفشانی و به ویژه بر روی تخته‌سنگ‌های آهکی شکل می‌گیرند. سختی متوسط این سنگ‌ها می‌تواند نشان‌دهنده مقاومت متوسط آن‌ها نسبت به فرسایش باشد. سنگ‌های مقاوم‌تر می‌توانند پوش‌سنگ را پدید آورند. تخته‌سنگ‌های با مقاومت کمتر مانند رس دچار فرسایش سریع شده و نمی‌توانند صخره دریایی را ایجاد نمایند؛ در حالی که سنگ‌های مقاوم‌تر مانند سنگ خارا به شکل‌های متفاوتی فرسایش می‌یابند و می‌تواند پس از گذشت سال‌ها تبدیل به صخره‌های دریایی شوند که ساحل صخره‌ای چابهار هم حاصل همین فرایند است.

محبوب ترین تورهای چابهار در لحظه آخر

تفریحات ساحل صخره‌ای چابهار چیست؟

اگر به ساحل صخره‌ای چابهار سفر کردید، حتماً برای چند لحظه روی یکی از صخره‌های خنک آن بنشینید و با چشمان بسته به صدای برخورد موج‌ها به صخره‌ای سنگی ساحل گوش دهید. شنیدن صدای آب و موج‌های خروشان اطراف صخره‌ها گاهی می‌تواند بزرگ‌ترین تفریح در طول سفر برای شما باشد. شما پس از این لحظات لذت‌بخش می‌توانید به پیاده روی در اطراف ساحل بپردازید و در کنار آن از دیدن صخره‌ها، موج‌های زیبا، خزه‌ها، ماهی‌های رنگارنگ خاطره ای زیبا را در ذهن خود ثبت کنید. رستوران‌های این ساحل نیز می‌تواند بخشی از تفریحات شما در این منطقه باشد. در منوی این رستوران‌ها انواع غذاهای بومی و ماهی‌های تازه و خوشمزه به چشم می‌خورد که به شما تجربه‌ی یک شکم گردی متفاوت با غذاهای تند و پر از ادویه‌ی جنوب را هدیه می‌دهد. لازم به ذکر است که در این ساحل به دلیل ارتفاع زیاد و شدت امواج آن شنا کرد ممنوع است و در بعضی قسمت‌ها حتی به دلیل ارتفاع یاد صخره‌ها از سطح دریا، امکان دسترسی به آب وجود ندارد. اگر ساحل‌های چابهار را به‌خاطر شنا کردن انتخاب کرده‌اید، نگران این موضوع نباشید؛ زیرا این شهر از هر طرف به ساحل دسترسی دارد و شما قادر خواهید بود که در ساحل‌های دیگر آن آب تنی کنید.

انواع تفریحات ساحل چابهار

پوشش گیاهی و جانوری ساحل صخره‌ای چابهار چگونه است؟

همیشه زمانی که از ساحل صحبت می‌کنیم انتظار زمینی شن و ماسه‌ای در کنار دریا را داریم. این در حالی است که ساحل صخره‌ای چابهار اصلاً شبیه سواحلی که تا کنون در زندگی خود دیده‌اید، نیست و دیدن از این ساحل کم‌نظیر می‌تواند تصورت شما در مورد ساحل را به‌کلی تغییر دهد. پوشش گیاهی غالب در این ساحل شامل خزه‌ها است که همچون فرشی سبز، سراسر صخره‌ها را پوشانده و منظره‌ای بسیار زیبا برای ساحل به وجود آورده است. این خزه‌ها علاوه بر ارزش زیست‌محیطی که دارند، جذابیت و جلوه صخره‌های ساحل دریا بزرگ چابهار را دوچندان کرده‌اند. همچنین در مناطق مختلف ساحل صخره‌ای چابهار انواع جانوری متفاوتی از جمله مرغان دریایی، انواع ماهی‌های رنگارنگ، صدف‌های گوناگون، حلزون‌های بزرگ و چند رنگ، نهنگ‌ها، خرچنگ‌ها، لاک پشت‌ها و ستاره دریایی نیز دارد که شما با رفتن به این جاذبه‌ی دیدنی چابهار، می‌توانید آن‌ها را از نزدیک ببینید.

پوشش گیاهی و جانوری ساحل صخره‌ای

ساحل صخره‌ای چابهار کجاست؟

بسیاری از ما با شنیدن کلمه ساحل به یاد شمال کشور و ساحل‌های شنی آن می‌افتیم؛ ولی کشور ما دارای سواحل صخره‌ای و سنگی شگفت‌انگیزی است که می‌توانند شما را با زیبایی خود متحیر کنند. ساحل صخره‌ای چابهار که در جنوب شرقی کشورمان، در قسمت جنوبی شهر چابهار و ابتدای جاده رمین واقع شده است. این ساحل همیشه خروشان که به دریای بزرگ یا به‌عبارت‌دیگر دریای عمان یا دریای مکران باز می‌شود، آثار جزرومد و طوفان‌های دریائی را روی صخره‌های ساحل به‌خوبی نشان می‌دهد. برای بازدید از این منظرهٔ طبیعی زیبا می‌توانید در هر فصل از سال که بخواهید به شهر چابهار بروید و از ساحل صخره‌ای دریای بزرگ دیدن کنید.

آدرس: سیستان و بلوچستان، جاده چابهار - رمین، امتداد خیابان کارگر، مجموعه تفریحی ساحل صخره‌ای یا دریا بزرگ

 

جاهای دیدنی چابهار - طبیعت، تاریخ و سواحل شگفت انگیز!

دسترسی به ساحل صخره‌ای چابهار از چه طریق ممکن است؟

برای بازدید از این ساحل بعد از ورود به شهر چابهار، ابتدا از بلوار امام خمینی و یا منطقه‌ای که ترمینال اتوبوس‌ها در آن است، خود را به میدان هیئت سه نفره برسانید. در ادامه مسیر باید بلوار اقیانوس را به سمت جنوب طی کنید تا در نهایت به فلکه مادر برسید. پس از آن از فلکه مادر به سمت جنوب تغییر مسیر بدهید تا جایی که یک فلکه بزرگ را ببینید. در اینجا برای بازدید ساحل صخره‌ای چابهار باید وسیله نقلیه خود را پارک کرده و پیاده به سمت ساحل حرکت کنید. اما اگر به وسیله تور چابهار یا به صورت شخصی با هواپیما، اتوبوس یا قطار به چابهار آمده‌اید، بهترین مسیر دسترسی به ساحل صخره‌ای، استفاده از تاکسی‌های درون شهری خواهد بود. لازم به ذکر است که قسمتی از مسیر را نیز می‌توانید با حمل و نقل عمومی طی کنید تا هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید.

هزینه سفر به چابهار - تمامی هزینه های سفر به چابهار را در این مقاله بخوانید

بهترین زمان بازدید از ساحل صخره‌ای چابهار چه زمانی است؟

بهترین زمان بازدید از هر مکان، به شما و ترجیحات تان بستگی دارد و هر زمان که شما حال خوبی را تجربه کنید، می‌تواند زمان درست سفر شما محسوب شود؛ ولی اگر قصد دارید تا این ساحل صخره‌ای را در اوج جوش‌وخروش آن ببینید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که ماه مرداد را برای سفرتان انتخاب کنید. اگر در این ماه به ساحل صخره‌ای چابهار سفر کنید، شاهد بادهای موسمی خواهید بود که موج‌ها را با قدرت به دیواره‌های صخره‌ها می‌کوبند. این موج‌ها که گاهی حتی تا ارتفاع ۱۵ متر نیز بالا می‌روند، صحنه‌ی زیبایی از موج افشانی دریا را به نمایش می‌گذارند. ترکیب صدای موج‌های دریا همراه با صحنه‌ی پیش رویتان می‌تواند، لذت این خاطره را تا همیشه به ذهنتان قلاب کند. در صورتی که در فصول سردتر سال به این ساحل صخره‌ای سفر کنید، می‌توانید خنکی مطلوب هوا در ساحل دلپذیر چابهار روی پوستتان حس کنید. سفر در زمستان به چابهار می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و ماندگار را در این فصل برای شما رقم بزند.

بهترین زمان بازدید از ساحل صخره‌ای چابهار

جاهای دیدنی اطراف ساحل صخره‌ای چابهار چیست؟

شهر چابهار یکی از شهرهایی است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. این شهر که به سرزمین همیشه بهار مشهور است؛ علاوه بر سواحل زیبا و بکر خود، دارای جاهای دیدنی دیگری است که می‌تواند گردشگران را برای روزهای متوالی مشغول کند.

تور چابهار زمستان_ در زمستان امسال مناظر خیره کننده و مهمان نواز گرم چابهار را کشف کنید. امروز برای فرار رویایی خود از سرمای زمستان برنامه ریزی کنید!

تالاب لیپار؛ برادر دوقلوی پلنگ صورتی

لیپار از دو کلمه لیپ به معنی خار و خاشاک و آر به معنای آب رودخانه تشکیل شده است. چون آب رودخانه با خار و خاشاکی که همراهش وجود دارد به آب دریا می‌ریزد، بلوچ‌ها محل تلاقی این دو را از گذشته لیپار نامیده‌اند. این دریاچهٔ صورتی در ۱۵ کیلومتری چابهار قرار گرفته است و با رنگ خاص خود هرسال محل بازدید بسیاری افراد است. حتماً بعد از دیدن ساحل صخره‌ای چابهار سری هم به این تالاب بزنید؛ چون قطعاً از دیدن برادر دوقلوی دریاچهٔ صورتی گیسوان استرالیا در چابهار شگفت‌زده خواهید شد.

تالاب لیپار چابهار

مسجد جامع تیس؛ سفر به هند در ایران

این مسجد که در سال‌های اولیه ورود اسلام به ایران ساخته شده است به دومین مسجد ایران معروف است. مردم چابهار آن را به‌عنوان مسجد تک مناره هم می‌شناسند زیرا مانند مسجدهای اهل‌سنت تنها دارای یک مناره است و نسبت به دیگر مساجد کشور، معماری بسیار متفاوتی دارد. چیز جذاب دیگری که در مورد این مسجد وجود دارد این است که معماری آن بی‌شباهت به مسجدهای هند و پاکستان نیست و این جذابیت آن را برای گردشگران چندین برابر می‌کند پس در مسیر بازدید از ساحل صخره‌ای دریا بزرگ حتماً از این مسجد هم دیدن کنید.

مسجد جامع تیس

گورستان جن تیس؛ دروازه‌ای به دنیای اجنه

این گورستان در ۳۰۰ متری غرب روستای ۲۵۰۰ تیس واقع در شهرستان چابهار قرار دارد. گورستان جن که در جنوب قلعه پرتغالی‌ها واقع شده است، بر روی یک تپه کم ارتفاع که به روستا و کوه فیلبند مشرف است و گردشگران می‌توانند گورستان جن تیس را در آن پیدا کنید. هرچند در حاضر گورستان تا ۱۰۰ متری روستا پیش روی کرده است، بدون شک وقتی وارد قبرستان شوید تفاوت و سوال برانگیز بودن قسمت‌های قدیمی‌تر را حس خواهید کرد. پس اگر در سفر خود به چابهار به دنبال تجربه‌ی هیجان و کمی ترس هستید، حتماً به گورستان جن تیس هم سر بزنید.

گورستان جن تیس

ساحل درک؛ دوستی کویر و دریا

ساحل درک جایی است که به زیبایی تضاد بین خشکی کویر و آب دریا را به شکل شگفت‌انگیزی به شما نمایش می‌دهد. این ساحل در نزدیکی تنگه‌ی هرمز قرار گرفته و آخرین ساحل چابهار در خط ساحلی مکران است. در این نقطه‌ی جغرافیایی دریای عمان وارد آب‌های اقیانوس هند می‌شود. شگفتی و زیبایی ساحل درک در این است که هر سه نوع ساحل مرجانی، شنی و صخره‌ای را در خود جای داده است و شما تنوع عظیمی از گونه‌های جانوران دریایی را در این ساحل می‌توانید مشاهده کنید.

ساحل درک؛ دوستی کویر و دریا

ساحل لاک‌پشت‌ها؛ تماشای دویدن لاک پشت‌ها

اگر شما هم جز دسته افرادی هستید که به لاک پشت‌ها علاقه دارید، حتماً از این ساحل متفاوت بازدید کنید. ساحل لاک‌پشت‌ها مانند ساحل درک امکانات رفاهی خاصی ندارد و از این نظر برای اقامت شبانه محل مناسبی محسوب نمی‌شود. اینم ساحل زیستگاه انواعی از لاک شب‌های دریای است و همین امر موجب اهمیت چندبرابر این مکان از نظر زیست محیطی شده است. لاک‌پشت‌های دریایی به‌سختی خودشان را به شما نمایش می‌دهند؛ زمان تخم‌گذاری بهترین زمان است که دیدن آنها را از دست ندهید! اگر خوش‌شانس باشید و سفر شما به این منطقه با بیرون آمدن بچه لاک‌پشت‌ها از تخم هم‌زمان باشد، شاهد حرکت سریع این جانوران به سمت دریا خواهید بود که تماشای این اتفاق، خود می‌تواند تجربه‌ی جالبی ز سفر را برای شما رقم بزند. در بازدید از ساحل لاک‌پشت‌هاحواستان باشد که این ساحل قبل از اینکه یک مکان تفریحی باشد، زیستگاه اصلی لاک‌پشت‌ها است بنابراین تمام تلاشتان را بکنید تا هیچ‌گونه صدا و تنشی به محیط زندگی این موجودات وارد نکنید.

ساحل لاک پشت ها

ساحل شب‌تاب بندر تنگ؛ رؤیای شب‌های آبی رنگ

حتی تصور بودن در ساحلی مملو از نورهای درخشان آبی در شب، می‌تواند هیجان انگیز باشد. اگر شما هم دوست دارید تا این منظره را به چشم ببینید باید این خبر خوب را به شما بدهیم که چنین صحنه بی نظیری در ساحل شب تاب بندر تنگ اتفاق می‌افتد. نورهای آبی این ساحل به دلیل حضور فیتوپلانگتون‌هایی است که سوار بر امواج به ساحل می‌آیند. به دلیل عمر کوتاه فیتوپلانگتون‌ها این نور آبی خیلی زود ممکن است محو شود؛ ولی قطعاً این چند لحظه می‌تواند به یاد ماندنی‌ترین خاطرهٔ شما باشد. ساحل شب‌تاب بندر تنگ در روستای بندر تنگ و شهرستان کنارک قرار گرفته است و شما می‌توانید هر زمان از سفر خود که بخواهید به این ساحل زیبا دسترسی پیدا کنید.

ساحل شب‌تاب بندر تنگ

قلعه پرتغالی‌ها؛ گشت و گذار در ویرانه‌های تاریخ

این قلعه قدیمی که تلفیقی از سبک سلجوقی و صفوی است، در روستای تیس قرار دارد و به قلعه تیس نیز معروف است. قلعه تیس یکی از مشهورترین قلعه‌های پرتغالی است که آنها زمانی که در قرن 16 به جزایر و سواحل جنوبی ایران آمدند، برای دفاع از خود در برابر شورش‌ها آن را ساختند. اگر شما هم فردی هستید که به تاریخ علاقه‌مند هستید، حتماً بعد از دیدن ساحل صخره‌ای چابهار، از این قلعه باستانی نیز دیدن کنید.

قلعه پرتغالی‌ها

غار‌های سه‌گانه بان مسیتی؛ حفره‌هایی برای پرستش

این غارها که گویا پرستشگاه گذشتگان بوده‌اند، در میان بومیان منطقه با اسم بان مسیتی یاد می‌شوند. علت این نام‌گذاری این است که در زبان بلوچی بان به معنای مرد خداپرست و صالح است و مسیتی به معنی پرستشگاه است. غارهای سه‌گانه تیس شامل یک غار طبیعی و دو غار دست‌ساز و مصنوعی هستند که در ارتفاع ۲۵ متر بالاتر از سطح زمین قرار گرفته‌اند. این غارها که در روستای تیس قرار گرفته اند، منظره‌ی مرموزی را در این روستای تاریخی ایجاد کرده اند. اگر بعد از بازدید از ساحل صخره ای چابهار مسیر خود را به سمت روستای تیس کج کردید، حتماً از بومیان آن‌جا بخواهید تا این غارهای سه گانه را هم به شما نشان دهند.

غار‌های سه‌گانه بان مسیتی

کوه‌های مریخی چابهار؛ زندگی در سیاره ای دیگر

آیا شما هم در بین افرادی هستید که به داستان‌های فضایی و سیارات اطراف زمین علاقه دارید؟ این کوه‌های خاص که از بقایای موجودات دریایی در طی سالیان طولانی به وجود آمده‌اند، به‌خاطر شکل متفاوتی که دارند بی‌شباهت به تصاویر کوه‌های مریخی نیستند و بازدید از آن‌ها می‌تواند حس بودن در سیاره ای متفاوت را به شما بدهد. کوه‌های مینیاتوری چابهار در فاصلهٔ 45 کیلومتری شهر چابهار قرار دارند و اطراف تالاب لیپار را احاطه کرده اند پس اگر به دیدن تالاب لیپار رفتید، حتماً نگاهی به اطرافتان بیاندازید تا این کوه‌های زیبا را هم ببینید.

کوه‌های مریخی چابهار

کلام آخر

سفر یکی از تجربه‌های بی‌نظیر در زندگی هر فرد است که باعث آشنایی او با فرهنگ‌ها، طبیعت و جاذبه‌های متنوع دنیا می‌شود. ایران، این کشور پربار فرهنگی و تاریخی، دارای مقاصدی منحصر به فرد برای سفرهای فراوان است. چابهار، یکی از شهرهای بزرگ واقع در سواحل خلیج عمان است و آن را می‌توان تنها شهر بندری ایران دانست که بدون هیچ‌گونه واسطه‌ای، به آب‌های آزاد دسترسی دارد. شهر چابهار با آب و هوای گرم و معتدل، در کنار سواحل و دیدنی‌های فراوان و تنوع فرهنگی بومیان بلوچ، یک مقصد عالی برای شرکت در تور داخلی در تمام سال است و به عنوان یکی از تورهای داخلی پرطرفدار برای تفریح در سواحل صخره ای در ایران شناخته می‌شود. شما با سفر به این شهر زیبا می‌توانید تجربه سفری کاملاً متفاوت را برای خود بسازید. اگر شما هم تجربه‌ی سفر با تور چابهار و بازدید از ساحل صخره ای چابهار را داشته اید، ما در لحظه آخر خوشحال می‌شویم تا از تجربیات و نظرات شما مطلع شویم.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر