قلعه های گرجستان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/08
بازدید: 572
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تاکنون به سرزمین افسانه‌ها سفر کرده‌اید؟ قلعه‌‌های تاریخی گرجستان شما را دقیقا به افسانه‌ها خواهند برد. با بازدید از این بناهای تاریخی می‌توانید در گذشته  کشور گرجستان غرق شوید و ماجراجویی کنید. بازدید از این قلعه‌ها حتی اطلاعاتی هم درباره ایران، روم و عثمانی هم در اختیارتان قرار می‌دهد زیرا گذشته گرجستان و این کشورها به هم گره خورده است. اگر دوست دارید بازدید از این قلعه‌های تاریخی برایتان لذت‌بخش‌تر باشد، بهتر است قبل از بازدید از هر کدام این بناها، کمی در موردشان بخوانید و متوجه شوید که چه فراز و نشیب‌های در طول تاریخ پشت سر گذاشته‌اند. در این مقاله قصد داریم 10 تا از زیباترین و محبوب‌ترین قلعه های گرجستان را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید، با ما تا انتهای این مقاله از وبلاگ لحظه آخر همراه باشید.

قلعه های گرجستان

10. قلعه ناریکالا گرجستان؛ سفرازدل جنگ تا جاذبه گردشگری

قلعه ناریکالا تفلیس گرجستان را باید یکی از جذاب‌ترین قلعه‌های گرجستان دانست که در قلب تفلیس قرار دارد و کاملا به شهر قدیمی تفلیس مشرف است. ساخت این قلعه به قرن چهارم یعنی زمانی که گرجستان جزوی از ایران بود، باز می‌گردد. در آن زمان به این قلعه شوریس تخیسه می‌گفتند. زمانی که مغول‌ها به گرجستان حمله کردند، نام این قلعه را نارین گذاشتند. این دژ در طول تاریخ بارها و بارها میان اعراب و ترک‌ها و ایرانی‌ها دست به دست شده و درحال حاضر یکی از جاذبه‌های تاریخی کشور گرجستان است.

قلعه ناریکلا تفلیس گرجستان

9. قلعه پترا گرجستان؛ شکوه امپراطوری بیزانس

قلعه پترا را باید یکی از قلعه‌های نمادین گرجستان دانست که با شکوه تمام بر فراز تپه‌ای مشرف به دریای سیاه قد علم کرده است. این دژ جایگاه مهمی در تاریخ گرجستان دارد. شاید این سوال در ذهنتان به وجود آمده باشد که چرا یک نام یونانی را روی قلعه‌ای در گرجستان گذاشته‌اند. دلیلش سنگ‌های یونانی است که در ساخت این قلعه استفاده شده است. ارگ پترا درواقع یکی از شهرهای مهم کشور گرجستان در زمان پادشاهی باستانی کلخیز بوده است. در زمان سلطنت امپراتور بیزانس، ژوستینین اول، این قلعه یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های روم شرقی در قفقاز بود و در سال‌های 541 تا 563 پس از میلاد به جبهه جنگ ایران و روم تبدیل شده بود. اگر تور باتومی را رزرو کردید، حتما زمانی را هم برای بازدید از قلعه پترا کنار بگذارید.

قلعه پترا باتومی گرجستان

8. قلعه گوری گرجستان؛ زادگاه استالین

یکی دیگر از قلعه‌های تاریخی گرجستان گوری نام دارد. قدمت این ارگ به قرن سیزدهم باز می‌گردد و در طول این زمان شاهد رویدادهای تاریخی فراوانی بوده است. معماری قلعه گوری ترکیبی از سبک‌های بیزانسی، عثمانی و ایرانی است و در آن می‌توانید دیواره‌های مستحکم و تونل‌های مخفی را ببینید. گوری درواقع یک شهر کوچک نزدیک به تفلیس است که آن را به‌عنوان زادگاه استالین می‌شناسند. اگر بخواهید بیشتر درباره این شهر تاریخی بدانید، پیشنهاد می‌شود نگاهی به مقاله راهنمای سفر به گرجستان بیاندازید.

قلعه گوری مانند بسیاری دیگر از دژهای مهم این کشور روزگاری شاهد درگیری میان روم و ایران بوده است. تا قبل از سال 1774 این قلعه شکل دیگری داشته اما پادشاه وقت آن را به شکل امروزی بازسازی کرده است. از این بنا درحال حاضر به‌عنوان یک موزه استفاده می‌کنند و آثاری را از فرهنگ و تمدن گرجستان در آن به معرض نمایش می‌گذارند.

قلعه گوری گرجستان

7. قلعه آنانوری گرجستان؛ سفر به اعماق قرون وسطی

آنانوری را باید یکی از جذاب‌ترین قلعه‌های گرجستان دانست که در کنار سواحل زیبای رود اراگوی قرار دارد. معماری این دژ به سبک قرون وسطی‌ است و به جرئت می‌توان آن را یکی از جذاب‌ترین بناهای تاریخی دانست که می‌توان در کشور گرجستان پیدا کرد. دیوارهای ترسناک، برج‌های صخره‌ای و کنده‌کاری‌های پیچیده که قدمت آن به قرن هفدهم بازمی‌گردد، شاهکار معماری آن زمان را در این برج به تصویر می‌کشد. همچنین آب بکر رودخانه اراگوی که در زیر قلعه جاری است، چهره زیباتری به قلعه داده است.

قلعه آنانوری گرجستان

6. قلعه گرمی گرجستان؛ نوشیدنی خنک ینوشید!

در قرن شانزدهم میلادی، یک قلعه بسیار زیبا روی تپه‌ای میان ناپارئولی و کوارلی ساخته شد که شما می‌توانید از دور هم آن را ببینید. اولین کوهپایه‌های قفقاز بزرگ پشت همین قلعه قرار گرفته است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید گرمی قبل از اینکه تلاوی پایتخت گرجستان شود، برای 150 سال پایتخت این کشور بود و به‌عنوان یک شهر تجاری مهم در جاده ابریشم محسوب می‌شد. متاسفانه این گرمی را شاه عباس اول نابود کرد اما نتوانست قلعه را از بین ببرد. در این قلعه مجموعه کلیسای فرشته، برج ناقوس، کارخانه نوشیدنی سازی را نیز می‌توانید پیدا کنید.

قلعه گرمی گرجستان

5. قلعه سورامی گرجستان؛ افسانه این قلعه واقعیت دارد!

قلعه سورامی را باید یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری گرجستان دانست که یک فیلم افسانه ای نیز درباره آن ساخته اند. باستان‌شناسان قدمت این دژ را به مربوط به قرن یازدهم می‌دانند اما به‌نظر می‌رسد بخش‌هایی از این قلعه قدمت بیشتری داشته باشد. این قلعه در شهر سورامی در مسیر تفلیس به گرجستان غربی قرار گرفته است. هنگام بازدید از این جاذبه سری هم به شهر سورامی بزنید و غذاها و شیرینی‌های محلی این شهر را امتحان کنید.

قلعه سورامی گرجستان

4. قلعه خرتویسی گرجستان؛ ثبت میراث جهانی یونسکو 

قلعه خرتویسی را می‌توانید در تلاقی رودخانه‌های پاراوانی و متکواری، روی یک صخره بلند پیدا کنید. نام این بنا را در سال 2007 در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو به ثبت رساندند. تاریخ ساخت قلعه خرتویسی به قرن دوم قبل از میلاد باز می‌گردد و بنابراین باید آن را یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های تاریخی گرجستان دانست. لازم به ذکر است که دیواره‌های حال حاضر قلعه را در قرن چهاردهم ساخته‌اند. مناطق اطراف قلعه در قرن دوازدهم به شهر تبدیل شده بود که این شهر در حمله مغول‌ها کاملا ویران شد و برای دو قرن به همین صورت باقی ماند. در قرن پانزدهم خانواده جاکلی ارگ و اطراف آن را به تملک خود در آورده بودند اما در همین ایام ترک‌ها کنترل قلعه را برای 300 سال به دست خود گرفتند. در قرن نوزدهم ارتش روسیه و گرجستان موفق شدند قلعه خرتویسی را پس بگیرند.

قلعه خرتویسی گرجستان

3. قلعه کسانی گرجیتان؛ زیبا و با اصالت

قلعه امانی یا موتکواری 10 کیلومتر تا شهر متسختا فاصله دارد. اگر در طول سفرتان زمانی را برای بازدید از این شهر تاریخی در نظر گرفته‌اید، به قلعه کسانی نیز سر بزنید. این قلعه را می‌توانید روی کوه سارکینتی پیدا کنید. این قلعه تاریخی در سال 1512  توسط پادشاه باگرات ساخته شده است. شاهزاده مخرانی 200 سال بعد قلعه را بازسازی کرد. درحال حاضر نیمی از این قلعه ویرانه است اما هنوز هم ارزش تاریخی و زیبایی زیادی دارد و گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند.

قلعه کسانی گرجستان

2. قلعه گونیو گرجستان؛ هم فال و هم تماشا

اگر به دنبال دیدن یکی از زیباترین قلعه‌های تاریخی گرجستان هستید، پیشنهاد می‌شود حتما قلعه گونیو را در لیست بازدیدهای خود قرار دهید. این مکان فقط یک قلعه نیست بلکه باید آن را نقطه عطف باستان‌شناسی و فرهنگی گرجستان دانست. با بازدید از گونیو انگار در زمان سفر کرده باشید، به راحتی می‌توانید معماری باستانی گرجستان را از نزدیک ببینید. در این قلعه موزه‌ای هم وجود دارد که چیزهایی از تاریخ گرجستان در آن به نمایش گذاشته شده است. در سفر یه گرجستان در زمستان در کنار این قلعه عکس های یادگاری بی نظیری را بگیرید.

قلعه گونیو گرجستان

1. قلعه رباتی گرجستان یا قلعه لومیسا

در آخر باید نام قلعه رباتی را در این لیست 10 تایی بیاوریم. این قلعه خیره‌کننده در شهر آخالتسیخه قرار دارد و علاقمندان به تاریخ را جذب خود می‌کند. این بنای تاریخی را در قرن دوازدهم ساخته‌اند و تا امروز بازسازی‌های زیادی روش انجام داده‌اند و به همین دلیل هم یک معماری تلفیقی فوق‌العاده دارد. در قلعه رباتی یک موزه هم وجود دارد که آثاری از تاریخ و فرهنگ گرجستان را به نمایش گذاشته است. با سفر به گرجستان در پاییز، شکوه رنگ ها را در این قلعه تاریخی به نظاره بنشینید.

قلعه رباتی گرجستان

بازدید از بهترین قلعه‌های گرجستان

در این مقاله 10 تا از بهترین و معروف‌ترین قلعه های گرجستان را به شما معرفی کردیم. اگر به جاذبه‌های تاریخی و معماری دوره‌های مختلف علاقه دارید، دیدن این قلعه‌ها می‌تواند شما را به وجد آورد. بیشتر این قلعه‌ها در شهرهای تاریخی گرجستان قرار دارند و توصیه می‌شود در کنار بازدید از قلعه از خود شهرها نیز دیدن کنید. اگر قصد سفر به این کشور زیبا را دارید می‌توانید تور تفلیس، باتومی و دیگر شهرهای گرجستان را از طریق وبسایت لحظه آخر رزرو نمایید. کافی است مقصد مورد نظر خود را در قیمت تور جستجو کنید و از میان گزینه‌هایی که برایتان به نمایش در می‌آید، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
راهنمای کامل سفر به تنگه رغز | خطرات + تجهیزات ضروری + تصاویر
راهنمای کامل سفر به تنگه رغز | خطرات + تجهیزات ضروری + تصاویر
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 0.1 از 5 | از 102 کاربر