ییلاق سوباتان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 403
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ییلاق سوباتان یا روستای سوباتان، یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای تالش در استان گیلان است. این ییلاق پوشیده از چمنزار و گلزار و مملو از شقایق است. چشمه‌های گوارا، دام و اسب‌های زیبا از جمله مناظر بی‌نظیر این ییلاق است. در این روستا می‌توانید به دور از آلودگی و شلوغی شهر مدتی را در آرامش کامل سپری کنید. این روستا در طول بهار و تابستان آب و هوا و مناظری زیبا و دیدنی دارد. در ادامه با آب و هوا، جاهای دیدنی، رستوران و غذاهای محلی و راه‌های دسترسی به این روستا بیشتر صحبت می‌کنیم.

ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان کجاست؟

روستای سوباتان، روستایی زیبا در شهرستان تالش در استان گیلان است. همه ما می‌دانیم که گیلان دارای طبیعتی بی‌نظیر است و در این باره هیچ شکی نیست. بنابراین این روستا نیز زیباست. این روستا دقیقا در شمال غربی گیلان قرار گرفته است و 1900 تا 2500 متر از سطح دریا فاصله دارد. این روستا تا شهرستان تالش حدودا 36 کیلومتر فاصله دارد. این روستا از غرب با ییلاق‌های اردبیل، از شرق با جنگل‌های لیسار، از شمال با ییلاق خطبه سرا و از جنوب با ییلاق آسومار جوکندان احاطه شده است.

تاریخچه روستای سوباتان

این روستا تاریخچه دقیق و مشخصی ندارد اما در آن گورستان‌های قدیمی با قدمت بالا وجود دارد که نشان می‌دهد این روستا قدمت زیادی دارد. در مورد نام این روستا نیز دو روایت مختلف وجود دارد. اولین روایت این است که سوباتان کلمه‌ای ترکی است که بخش اول یعنی (سو) به معنای آب و بخش دوم یعنی (باتا) به معنی فرورفتن است. روایت دوم این است که سوباتان در زبان تالشی از دو بخش (سو) به معنی گلپر و (وتون) به معنی روییدن تشکیل شده است. علت شهرت به این نام نیز روییدن گلپر در این منطقه است.

جاهای دیدنی ایران - آشنایی کامل با 35 تا از زیباترین مکان های دیدنی ایران

ییلاق سوباتان کجاست

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ییلاق سوباتان

مردم سوباتان مسلمان هستند و زبان آن‌ها تالشی است. فرهنگ مردم این روستا نیز تالشی است. از جمله اصلی‌ترین مواردی که بهتر است در خصوص آداب و رسوم مردم سوباتان بدانید این است که آن‌ها لباس‌های زیبا محلی با رنگ و مدلی زیبا، غذاهای محلی خوش طعم و مراسم‌های خاص برای بزرگداشت عزیزان از دست رفته دارند. این‌ها همه نشان‌دهنده فرهنگ مردم ‌این روستاست.

روستاهای نزدیک و اطراف سوباتان

در صورتی که به سوباتان سفر کنید حتما دوست دارید از روستاهای اطراف آن نیز دیدن کنید. از این رو در این بخش قصد داریم در مورد روستاهای نزدیک سوباتان صحبت کنیم. روستای رزان، بخش کرگانرود، دهستان لیسار، روستای لیسار محله بالا و محله پایین، روستای تمشه لانه، دهستان خطبه‌سرا و روستای چوپان محله از جمله زیباترین روستاهای اطراف ییلاق سوباتان هستند.

روستاهای نزدیک ییلاق سوباتان

آب و هوای ییلاق سوباتان

مسلما اگر قصد سفر به این ییلاق زیبا را داشته باشید، یکی از مسائلی که برایتان مهم است آب و هوای این روستاست. باید بگوییم که این روستا در ارتفاع قرار گرفته است و فاصله آن تا سطح دریا زیاد است. همین مسئله سبب می‌شود تا آب و هوای آن‌جا خنک و در فصول مختلف اندکی سرد باشد چرا که در ارتفاع زیادی قرار گرفته است. در فصل بهار و تابستان شاهد آب و هوای خنک و دل‌پذیر هستیم اما در فصل زمستان و پاییز ممکن است حتی برف هم مشاهده کنید.

بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان

با توجه به آب و هوای ییلاق سوباتان می‌توان گفت بهترین زمان سفر به این منطقه از اوایل اردیبهشت تا اواخر تابستان است. در این زمان شاهد آب و هوایی مطبوع، خنک و دلپذیر هستیم. اما اگر به آب و هوای سرد و زمستانی علاقه دارید می‌توانید در فصل زمستان به این ییلاق سفر کنید اما لازم است بدانید در زمستان زمینی پربرف داشته و باید لباس گرم زیاد ببرید.

جاهای دیدنی رشت - در این لینک محبوب ترین مکان های دیدنی رشت را می توانید مشاهده کنید.

بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان

جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری سوباتان

اگر قصد سفر به ییلاق سوباتان را دارید، توصیه می‌کنیم جاذبه‌های گردشگری اطراف و خود سوباتان را فراموش نکنید. در این بخش قصد داریم در مورد این جاذبه‌های گردشگری توضیح دهیم.

  • دریاچه نئور: از جمله معروف‌ترین جاهای دیدنی سوباتان، دریاچه نئور است. این دریاچه دریاچه‌ای مرتفع و یخچالی است و از زمان‌های قدیم باقی مانده است. در صورتی که به دنبال طبیعتی بکر و مکانی برای کسب آرامش هستید، این دریاچه مناسب شماست. در این دریاچه قزل‌آلای زیبا و رنگین کمانی زندگی می‌کند و مکانی مناسب برای ماهیگیری نیز هست. این دریاچه در نقطه مرزی گیلان و اردبیل قرار گرفته و 2500 متر از سطح دریا فاصله دارد.
  • آبشار ورزان: آبشار ورزان در فاصله 4 کیلومتری سوباتان قرار گرفته است و آبشاری دیدنی است. این آبشار از رودخانه ورزان و چشمه‌های بالادستی ییلاق سرچشمه می‌گیرد. تماشای این آبشار صفحه این فوق‌العاده را به نمایش می‌گذارد و بهتر است دیدن آن را از دست ندهید.
  • غار گنج خانه: غار گنج خانه یکی از غارهای بی‌نظیر ایران است که وقتی وارد آن می‌شوید، متوجه خواهید شد که غاری زیبا و فوق‌العاده است. اهالی این محل معتقد هستند که در این غار یک گنج دست نیافتنی وجود دارد که با طلسم و جادو محبوس شده است. توجه کنید که برای رفتن به این غار حتما باید با یک طبیعت‌گرد و کوهنورد هماهنگ کنید. چرا که در ارتفاع قرار گرفته است.
  • ییلاق شکردشت: ییلاق شکردشت حدودا 7 کیلومتر با سوباتان فاصله دارد. این دشت سرشار از گل‌های شقایق زیباست و واقعا هنگام رفتن به آن جا حس آرامش بدست می‌آورید. این ییلاق در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است و دریایی از ابر است.
  • چمنزار بیده پشت: هنگامی که به ییلاق سوباتان سفر می‌کنید، رفتن به این چمنزار را فراموش نکنید. این چمنزار سرشار از سرسبزی و زیبایی است و یکی از مناطق محبوب و بومی برای سوارکاری است. ناگفته نماند که با رفتن به این چمنزار می‌توانید از اسب‌های وحشی و گله‌های گوسفند نیز دیدن کنید.
  • پارک جنگلی آلچالق: این پارک جنگلی نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده این ییلاق است. وقتی به این پارک بروید تازه متوجه می‌شوید پارک جنگلی واقعی چیست. هوای خوب، فضایی دلپذیر و زیبا و چمنزارهایی باصفا از ویژگی‌های اصلی این پارک جنگلی است.
  • گورستان 7000 ساله گوره دره: اگر به مکان‌های قدیمی علاقه دارید، بازدید از این گورستان را از دست ندهید چرا که سرشار از هیجان است. این گورستان 7000 سال قدمت داشته و انواع قبرهای قدیمی در آن قابل مشاهده هستند.

جاهای دیدنی انزلی - معرفی بهترین و زیباترین جاها و جاذبه‌های بندرانزلی!

جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری سوباتان

سوغات و صنایع دستی ییلاق سوباتان

این روستا دارای سوغاتی‌های خاص و جالبی است. لباس محلی، کلاه، شال، دستکش، خوردنی‌هایی مثل پنیر محلی، ماست محلی، کره و... از جمله سوغات اصلی سوباتان هستند. در کنار این‌ها گلپر، پونه و بومادران از جمله اصلی‌ترین گیاهان کوهستانی این دشت زیبا هستند.

غذاهای محلی سوباتان و رستوران‌های آن

از جمله لذت‌های اصلی سفر، به هر منطقه ای، امتحان کردن غذاهای محلی آن است. یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی سوباتان، پندیر ویسوج است. این غذا از جوشاندن پنیر در روغن درست می‌شود و معمولا در کنار برنج سرو می‌شود. از دیگر غذاهای محلی روستا و ییلاق سوباتان می‌توان به قورتماج، جزلق، قورما، سوجا نون، سیرجینه و... است.

توصیه می‌کنیم حداقل یک وعده غذایی خود را در این روستا، در رستوران‌های معروف میل نمایید. در ادامه چند رستوران معروف روستا و ییلاق سوباتان را به شما معرفی می‌کنیم.

  • رستوران بازار محلی: این رستوران در بازارچه سنتی و محلی سوباتان قرار گرفته است و در آن انواع غذاهای کبابی و گوشت سرو می‌شود. این رستوران در سوباتان در بازار محلی قرار دارد.
  • رستوران آق اولر: در صورتی که برای صرف شام یا ناهار قصد دارید به شهر بروید، این رستوران را امتحان کنید که دارای غذاهای محلی، مرغ، کباب و... است. آدرس این رستوران در تالش، بلوار نیایش است.
  • رستوران خوشپزان: رستوران خوشپزان در لیسار قرار گرفته است که دارای انواع غذاهای سنتی و محلی مانند میرزا قاسمی و کته کبابی است. این رستوران واقع در لیسار، بلوار امام رضا است.

روستای فیلبند - درباره فیلبند و نحوه دسترسی به آن بیشتر بخوانید!

غذاهای محلی سوباتان و رستوران‌های آن

مراکز خرید روستای سوباتان

روستای سوباتان دارای یک بازار محلی زیباست که می‌توانید انواع گوشت، مواد خوراکی، میوه تازه، سبزی، گیاهان دارویی و... را از آن جا خریداری کنید. اما به طور کلی باید گفت از آنجایی که ییلاق سوباتان بافتی روستایی دارد خبری از مراکز خرید و پاساژهای لوکس نیست. اما اگر قصد خرید دارید می‌توانید به تالش که حدودا 40 کیلومتر تا این روستا فاصله دارد بروید.

چگونه به ییلاق سوباتان برویم؟

برای رفتن به سوباتان سه مسیر وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه مسیرهای دسترسی به ییلاق سوباتان را مطرح می‌کنیم:

  • مسیر جنگل لیسار به سوباتان: در صورتی که به جنگل‌گردی علاقه دارید می‌توانید از یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای دسترسی به سوباتان استفاده کنید. در صورتی که این مسیر انتخاب شما باشد، نمی‌توانید ماشین ببرید چرا که شیب‌های تندی دارد. این مسیر تنها برای افرادی توصیه می‌شود که به پیاده‌روی و کوهنوردی علاقه دارند.
  • جاده تالش به آق اولر: برای استفاده از این مسیر به تالش رفته و از آن جا به روستای تاریخی آق اولر سفر کنید. این جاده آسفالت است و می‌توانید به راحتی با وسیله نقلیه به آن جا سفر کنید.
  • جاده اردبیل به سوباتان: در صورتی که قصد دارید از سمت اردبیل به این ییلاق بروید، از جاده خلخال باید عبور کنید و به روستای بودآلالو بروید. این روستا تا دریاچه نئور 18 کیلومتر فاصله دارد. این مسیر نیز کاملا صاف و آسفالت است.

روستای ماسوله - روستایی پلکانی در استان زیبای گیلان

غذاهای محلی سوباتان و رستوران‌های آن

روستای سوباتان؛ زیباترین روستای تالش

در این بخش همه چیز درباره ییلاق سوبان را مطرح کردیم. به طور کلی اگر به دنبال طبیعتی بکر، زیبا، خوش آب و هوا و خلوت هستید و دوست دارید اوقات فراغت خود را در ارتفاعی بکر بگذرانید، توصیه می‌کنیم سفر به روستای سوباتان را فراموش نکنید. این روستا زیباترین روستای گیلان و تالش است و مطمئن باشید از رفتن به آن جا پشیمان نمی‌شوید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
راهنمای کامل سفر به تنگه رغز | خطرات + تجهیزات ضروری + تصاویر
راهنمای کامل سفر به تنگه رغز | خطرات + تجهیزات ضروری + تصاویر
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 0.1 از 5 | از 102 کاربر