جزایر متروکه جهان

زمان مطالعه: 50 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/02
بازدید: 848
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تا به‌حال شهری را دیده‌اید که مردمش آن را به حال خود رها کرده باشند؟ جزایر متروکه زیادی در جهان وجود دارند اما چه اتفاقی می‌افتد که ساکنین یک جزیره آن را رها می‌کنند؟ مشکلات اقتصادی، درگیری‌های انسانی، نبرد با طبیعت و برنامه‌ریزی ضعیف از دلایل این اتفاق است. اما برخی از این جزایر هم به دلیل تاریخ شوم و تیره‌ای که دارند و اتفاقاتی که از سرشان گذشته، نابود شده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم 10 مورد از جزایر متروکه جهان را به شما معرفی کنیم که داستان‌های تأسف‌بار و بعضاً ترسناکی دارند. اگر برای شما هم دانستن سرگذشت این جزایر جذاب است، با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

جزایر متروکه جهان

روستای هوتووان در چین

هوتووان یک روستای دورافتاده در چین است که روزگاری بیش از دو هزار خانواده ماهیگیر در آن زندگی می‌کردند اما این روستا در اوایل دهه 90 میلادی رها شد. چه اتفاقی افتاده بود؟ هیچ چیز. فقط مردم این جزیره می‌خواستند به آموزش و امکانات بیشتری دسترسی داشته باشند و به همین دلیل هم به شهرهای بزرگ‌تر نقل مکان کردند. درحال حاضر گیاهان خودرو در خانه‌های سنگی این روستا در حال رشد هستند که به‌مرور زمان خانه‌ها را نابود می‌کنند. دیدن جایی که روزگاری در آن زندگی جریان داشته و در حال حاضر متروکه شده است؛ ترکیبی از جذابیت و ترس را در انسان به وجود می‌آورد.

روستای هوتووان در چین

جزیره کینگ در آلاسکا

40 مایل مانده به سرزمین اصلی سرزمین آلاسکا یک جزیره شبحی به نام کینگ وجود دارد که در قدیم قبیله اینوپیات در آن زندگی می‌کردند. آنها زندگی خود را از راه شکار خرچنگ و فوک در زمستان و ماهیگیری در تابستان تامین می‌کردند. ساکنین جزیره به 200 نفر می‌رسید اما در سال 1959، زمانی که تنها مدرسه جزیره را تعطیل کردند، ساکنین مجبور شدند جزیره را ترک کنند. درحال حاضر خانه‌های جزیره کینگ که زمانی در آنها زندگی جریان داشت درحال نابود شدن است و دیگر کسی در جزیره زندگی نمی‌کنند.

جمعیت جهان + جدیدترین آمار جمعیت کشورها در سال 2023 🌏

جزیره کینگ در آلاسکا

جزیره اسپینالونگا در یونان

برای قرن‌ها انسان‌ها در جزیره اسپینالونگا زندی می‌کرده‌اند. در قرن شانزدهم دزدان دریایی بارها  بارها به این جزیره حمله کردند و از طرف دیگر ترکان عثمانی هم در پی تجاوز به این خاک بودند و به همین دلیل هم ونیزی‌ها استحکاماتی برای مقابله با این دزدان دریایی و عثمانی‌ها ساختند و تا قرن بیستم همه چیز امن و امان بود. اما ناگهان تاریکی همه جا را فرا گرفت. از ابتدای قرن تا سال 1957 این جزیره تبدیل به پاتوق جذامیان شد و مردم آن را نفرین شده نامیدند و اسپینالونگا کم کم به یک جزیره متروکه تبدیل شد. ویکتوریا هیسلوپ در رمانی به نام جزیره داستان اسپینالونگا و مردمانش را نوشت و رمان او بسیار مورد توجه قرار گرفت.

قدیمی ترین کشور جهان - با کهن ترین و قدیمی ترین کشور جهان آشنا شوید.

جزیره اسپینالونگا در یونان

جزیره فورت کارول در آمریکا

فورت کارل را در سال 1847 میان رودخانه پاتپسکو تا از طریق آن بتوانند از شهر بالتیمور دفاع کنند. از آنجایی که هدف اصلی از ساخت این جزیره برای استفاده نظامی بود، ارتش آمریکا آن را در سال 1921 رها کرد و از آن زمان تاکنون متروکه مانده است.

بزرگترین کشور جهان - آیا می دانید بزرگترین کشور جهان در کدام قاره قرار دارد؟

جزیره راس در خلیج بنگال

راس یکی از دلهره‌آورترین جزایر متروکه جهان است که بیش از 80 سال تبعیدگاه مخالفان استعمار بریتانیا در هند بود. بیشتر گردشگرانی که از این جزیره بازدید کرده‌اند؛ روح سرگردان این تبعیدی‌ها را در جزیره احساس کرده‌اند. مساحت این جزیره کمتر از یک سوم کیلومتر مربع است اما در آن هزاران زندانی سیاسی نگهداری می‌شده است که روی آنها انواع شکنجه‌ها و آزمایش‌های پزشکی را انجام می‌‌داده‌اند و به کار اجباری مجبورشان می‌کردند.

جزیره راس در خلیج بنگال

جزیره هاشیما در ژاپن

هاشیما که به خاطر شکلش به آن جزیره کشتی جنگی نیز می‌گویند؛ در 10 مایلی ناکازاکی قرار دارد. در آب‌های اطراف این جزیره معادن زغال سنگ زیادی وجود دارد در قرن نوزدهم شرکت میتسوبیشی این جزیره را خریداری کرد و از آن پس هاشیما را به‌عنوان نماد صنعتی شدن ژاپن می‌شناسند. تا سال 1959 جمعیت این جزیره به 5 هزار نفر هم رسید اما زمانی که نفت کم کم جای زغال سنگ را در میان مردم گرفت؛ این جزیره هم کم کم جایگاهش را از دست داد و متروکه شد. شاید برایتان جالب  باشد که بدانید، خرابه‌هایی که در فیلم جیمز باند دیده می‌شود، مربوط به این جزیره است.

جزیره هاشیما در ژاپن

جزیره پوگلیا در ایتالیا

هفتمین جزیره متروکه‌ای که باید در این لیست به معرفی آن بپردازیم، جزیره پوگلیا در کشور ایتالیاست. این جزیره تاریخ بسیار شومی دارد و آن را به‌عنوان شبح زده‌ترین جزایر جهان می‌شناسند. در سال 421 پس از میلاد این جزیره که میان ونیز و لیدو قرار دارد؛ پناهگاه مهاجمانی شد که به ایتالیا حمله کرده بودند و زمانی که در این هجوم شکست خوردند، در جستجوی جایی برای پنهان شدن به این جزیره رسیدند.

مردم این جزیره برای قرن‌ها در صلح و آرامش زندگی می‌کردند تا زمانی که طاعون پایش به این مکان رسید. از آن پس دیگر پوگلیا به جایی برای تبعید و قرنطینه تبدیل شد و هزاران نفر در این مکان جان باختند. اواخر دهه 1800 این جزیره را به یک آسایشگاه روانی تبدیل که تعداد زیادی بیمار روانی را به آنجا منتقل کردند. درحال حاضر این زیره متروکه شده است و مردم آن را نفرین شده می‌دانند.

قدیمی ترین شهر جهان - آیا می دانید قدیمی ترین شهر جهان چقدر قدمت دارد؟

جزیره پوگلیا در ایتالیا

جزیره سواکین در سودان

جزیره سواکین در دریای سرخ قرار دارد و اگرچه امروز متروکه شده اما روزگاری به‌عنوان یک بندر مهم شناخته می‌شده است. این جزیره را در قرن 10 قبل از میلاد، رامسس سوم به‌عنوان جایی برای تجارت توسعه داد تا بتواند ثروت و رفاه را برای مردم منطقه به ارغوان بیاورد. این اتفاق هم افتاد. در قرن نوزدهم سواکین به جایی برای خرید و فروش برده تبدیل شده بود و پس از ممنوع شدن تجارت برده و برده داری این جزیره هم از بین رفت.

جزیره سواکین در سودان

جزیره مامولا در مونته نگرو

جزیره مامولا تاریخ دلخراشی دارد و همین تاریخ باعث شد تا برای دهه‌ها متروک بماند اما درحال حاضر دوباره فرصت زندگی پیدا کرده است. در سال 1853، ژنرال اتریش-مجارستانی لازاروس فون مامولا، در این جزیره یک قلعه برای دفاع از خلیج کوتور ساخت. در جریان جنگ جهانی دوم این جزیره به اردوگاه کار اجباری تبدیل شد که نیروهای موسولینی آن را اداره می‌کردند و به همین دلیل پس از جنگ، مردم آن را به‌عنوان یک جزیره بدنام می‌شناختند. پس از اینکه جنگ تمام شد مردم اجازه دارند ساختمان‌های موجود در جزیره نابود شوند.

جزیره مامولا در مونته نگرو

جزیره فریب در قطب جنوب

جزیره فریب از آن دسته جزایری است که جمعیتش را به مرور زمان به دلیل برخی از اتفاقات و بلایای طبیعی از دست داده است. در این جزیره یک آتشفشان وجود دارد که در اواخر دهه 1960 میلادی دو بار فوران کرد و هرچه را که در اطرافش بود به نابودی کشاند. درحال حاضر جزیره فریب غیر قابل سکونت است اما در اطرافش مناظر طبیعی بکر و رویایی دارد و به همین دلیل هم برخی از گردشگران برای بازدید از آن اقدام می‌کنند.

کدام جزیره را برای بازدید انتخاب می‌کنید؟

در این مقاله 10 مورد از جزایر متروکه جهان که هر کدام به دلیلی جمعیت خود را از دست داده و نابود شده‌اند؛ را به شما معرفی کردیم. بازدید از همه این جزایر برای عده‌ای از مردم جهان جذاب است و برخی از مردم هم به دلیل داستان‌های ترسناکی درباره این جزایر مانند هر جای متروکه دیگری وجود دارد؛ می‌ترسند وارد آنها شوند. اما فارغ از این داستان‌ها که راست و دروغش برای هیچکس مشخص نیست یک وجود این جزیره‌ای متروکه یک درس بزرگ به ما می‌دهد و آن این است که حتی بزرگ‌ترین و پر رونق‌ترین شهرها هم با یک اشتباه می‌توانند نابود شوند و نباید هیچ چیز را ابدی دانست. شما برایمان بنویسید که اگر بتوانید یکی از این جزایر را ببینید، کدام را انتخاب می‌کنید؟

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
راهنمای کامل سفر به تنگه رغز | خطرات + تجهیزات ضروری + تصاویر
راهنمای کامل سفر به تنگه رغز | خطرات + تجهیزات ضروری + تصاویر
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 0.1 از 5 | از 102 کاربر