باغ گیاه شناسی ایروان

زمان مطالعه: 1 دقیقه
بروزرسانی: 1402/05/28
بازدید: 1009
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در دل شهر ایروان، پایتخت زیبای کشور ارمنستان، جاذبه گردشگری شگفت‌انگیزی به چشم می‌خورد که در آن طبیعت و گیاهان درهم آمیخته‌اند تا یک تجربه‌ بی‌نظیر از دنیای گیاهان را به علاقه‌مندان هدیه دهند. باغ‌های گیاه‌ شناسی ایروان به عنوان مقصدی برای مشاهده، آموزش و تحقیق در زمینه‌ گیاهان شهرت دارند. در این باغ‌ها شما می‌توانید با دقت به فرآیند رشد و تکامل گیاهان بنگرید، از نزدیک با انواع گیاهان آشنا شده و با جذابیت‌های طبیعت در ارمنستان به آب‌ و هوا و شرایط اقلیمی آن پی ببرید.

باغ گیاه‌شناسی ایروان

سفر زمینی به ایروان - مناسب کسانیکه یک سفر ماجراجویانه به ایروان را انتخاب می‌کنند.

تاریخچه باغ گیاه شناسی ایروان

باغ گیاه ‌شناسی ایروان، با تاریخچه‌ای کهن و توسعه‌‌ای پیچیده، به عنوان یک جواهر در جهان گیاه ‌شناسی شناخته می‌شود. در سال ۱۹۳۵ میلادی، این باغ در منطقه شمال شرقی ایروان تاسیس گردید. پس از سه سال، یعنی در سال ۱۹۳۸، موسسه‌ گیاه ‌شناسی نیز به این باغ اضافه شد. این امر نخستین مراحل توسعه‌ این باغ را تشکیل می‌داد. مسئولان باغ، به افزودن بخش‌های جدیدی به این مجموعه اندیشیدند. در سال ۱۹۳۹، با افتتاح گلخانه‌ای به مساحت ۲۵ مترمربع، این مرکزی برای نشان دادن زحمات مستمر در جهت تجهیز و توسعه منابع و محیط مناسب برای نگهداری و مطالعه گیاهان تبدیل شد. در سال ۱۹۴۴، گلخانه‌ دیگری به مساحت ۶۱۰ مترمربع در باغ افتتاح گردید. این گلخانه با فضای زیبا و ویژه‌ای که در آن به وجود آمد، برای نگهداری انواع گیاهان از جمله آب‌دار، نیمه گرمسیری و آپارتمانی مناسب بود. در دهه‌های پس از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۷۰، تخصص‌های گوناگونی از گیاه ‌شناسی در این مرکز به جمع‌آوری و مطالعه گیاهان بومی ارمنستان در مساحتی بالغ بر ۱۶ هکتار پرداختند. همچنین، این باغ با برخورداری از گل‌های زیبا و انواع گیاهان رز و زنبق سبب زیباتر جلوه دادن این مکان گردید. به تدریج، به غیر از گیاهان بومی، گیاهانی از مناطق مختلف جهان نیز به این باغ منتقل شدند. این تنوع گیاهی نیازمند ایجاد شرایط خاص برای هر منطقه بود که این باغ با امکانات مناسب خود توانسته این شرایط را فراهم سازد.

انواع باغ گیاه شناسی ایروان

معرفی باغ گیاه شناسی ایروان

باغ گیاه ‌شناسی در ایروان با تاریخچه‌ای که به دهه 1930 بازمی‌گردد، به عنوان یک پارک تنوع زیستی با گونه‌های متعدد گیاهی شناخته می‌شود. از گیاهان بومی تا گونه‌های نادر و کمیاب، اینجا محلی است که جذابیت طبیعت و تنوع زیستی را در کنار یکدیگر تجربه می‌کنید. این باغ به عنوان یک زیستگاه گیاهی متنوع مملو از گونه‌های متعدد خانواده‌های مختلف گیاهی نیز شهرت دارد. اینجا نه تنها محل نگهداری و نمایش انواع درختان و گیاهان است، بلکه یک فضای آموزشی و تفریحی را نیز ارائه می‌دهد.

گیاهان جالبی که در باغ گیاه شناسی ایروان وجود دارند

گیاهان جالبی که در باغ گیاه شناسی ایروان وجود دارند، گیاهانی از مناطق آمریکای شمالی همچون درختان لاله، گردوی سیاه، جوالدوزک، ارس ویرجینایی و یوکای برگ قاشقی هستند. همچنین، این باغ محلی است که انواع گونه‌های گیاهی از مناطق مختلف جهان با تمرکز بر خانواده‌های مختلف همچون سرویان، کاجیان، آقطیان و تیره زیتون را گردهم جمع کرده است. گیاهانی نظیر بلندمازو، پاپیتال، فندق بیزانسی و مای مرز از مناطق قفقاز و گونه‌های متنوع از آمریکای شمالی، اروپا و آسیای شرقی نیز به تاریخچه کهن و بی‌نظیر این باغ افزوده‌اند.

وانادزور در ایروان

هتل های ایروان - معرفی هتل های باکیفیت اما ارزان در ایروان.

باغ گیاه شناسی وانادزور

باغ گیاه ‌شناسی وانادزور در ایروان، با موقعیت جغرافیایی در انتهای جنوبی شهر و در ارتفاعی میان ۱۴۰۰ تا ۱۴۵۰ متر از سطح دریا قرار دارد. ارتفاعات و آب‌وهوای مطبوع و خاص باغ، امکان رشد گونه‌های بومی و غیربومی را در این منطقه فراهم کرده‌اند. با این ویژگی‌ها، این باغ به عنوان یک زیستگاه حیاتی برای گیاهان مختلف شناخته می‌شود.

گیاهان جالبی که در باغ گیاه شناسی وانادزور ایروان وجود دارند

در باغ گیاه ‌شناسی وانادزور ایروان، گونه‌های گیاهی جالب و متنوعی از گیاهان به چشم می‌خورند که از جمله آن‌ها می‌توان به گونه‌هایی از خانواده‌های Cupressaceae، Pinaceae، Fabaceae، Caprifoliaceae، Oleaceae و Rosaceae و جنس‌هایی همچون Juniperus، Quercus، Syringa و Clematis اشاره کرد که در این باغ به نماینده‌های ویژه شناخته می‌شوند. همچنین گیاهانی به نمایندگی از مناطق مختلف جهان از جمله قاره‌های آمریکای شمالی، اروپا، سیبری و آسیای شرقی نیز در این مکان قرار دارند.

باغ گیاه شناسی سوان در ایروان

باغ گیاه شناسی سوان

باغ گیاه ‌شناسی سوان، جواهری نفیس در میان تنوع گیاه‌های ارمنستان، در منطقه‌ای شمالی این کشور و در نزدیکی محله تساماکابرد در شهرک سوان قرار گرفته است. این باغ با تلاش‌های بنیادی در سال ۱۹۴۴ ایجاد شده و تحت نظارت دقیق و مراقبت‌های فرهنگستان ملی علوم ارمنستان فعالیت می‌کند. این مکان فرصتی فوق‌العاده برای شناخت و تجربه آشنایی از نزدیک با گیاهان منحصربه‌فرد مناطق مختلف جهان را به افراد می‌دهد. در این باغ گیاه ‌شناسی تنوع بسیار زیادی از گیاهان به چشم می‌خورد. با حدود ۶۵۰ گونه گیاهی، شامل ۲۲۵ گونه درختی، از ارمنستان، آمریکای شمالی، آسیا، اروپای مرکزی و شرقی، مدیترانه و حتی هیمالیا، این مکان به یک مقصد آموزشی و تفریحی تبدیل شده است. از درختان بلوط و درختان زیبای ارس گرفته تا گیاهان متنوع مناطق مختلف، همگی در این باغ جای گرفته‌اند. این باغ که به وسعت ۵ هکتار در مقایسه با دو باغ دیگر گیاه ‌شناسی در ارمنستان کوچک‌تر است، به ‌ویژه برای مطالعه و نگهداری از گونه‌های مختلف گیاهی از جمله گونه‌های بومی و نادر اهمیت فراوانی دارد.

تور ایروان -  قیمت های باورنکردنی تورهای ایروان ما رو حتما چک کن!


سخن پایانی
باغ‌های گیاه ‌شناسی ایروان یک منبع ارزشمند برای مطالعه و تحقیق در زمینه‌های گیاه ‌شناسی، اکولوژی و حفاظت از تنوع زیستی در منطقه به‌شمار می‌روند و نقش مهمی در افزایش آگاهی عمومی از اهمیت حفظ گیاهان بومی و محیط زیست را برعهده دارند. اگرچه این باغ‌ها به‌طور اصلی به منظور تحقیقات علمی ایجاد شده‌اند؛ اما به عنوان یک مقصد گردشگری نیز برای علاقه‌مندان به طبیعت و گیاهان زیبا محسوب می‌شوند. در این راستا می‌توانید با تور لحظه آخر به این شهر سفر کرده و با بازدید از این باغ‌ها با تاریخچه طبیعی و فرآیند زندگی گیاهان آشنا شوید. اگر تجربه سفر به این باغ‌های شگفت‌انگیز را دارید، در صورت تمایل تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
راهنمای کامل سفر به تنگه رغز | خطرات + تجهیزات ضروری + تصاویر
راهنمای کامل سفر به تنگه رغز | خطرات + تجهیزات ضروری + تصاویر
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 102 کاربر