جاهای دیدنی کرمان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/26
بازدید: 1324
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کرمان مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی است. این شهر زیبا یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران است و چون محل رفت و آمد حاکمان دوره‌های مختلف تاریخ ایران بوده، پر از آثار تاریخی است. جاهای دیدنی کرمان هم داخل شهر قرار گرفته‌اند و هم در سایر بخش‌های استان مانند شهر بم وجود دارند.

کرمان در تاریخ ایران نقشی پررنگ دارد و مکانی جذاب برای گردشگرانی است که قصد سفر به منطقه جنوب شرقی کشورمان را دارند. به نظر می‌رسد این منطقه، گرم و خشک باشد و در تابستان مقصد مناسبی برای سفر به نظر نمی‌رسد. اما این استان حدود ۱۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، سومین استان مرتفع کشور محسوب می‌شود و در فصل تابستان از یزد، شیراز و اصفهان خنک‌تر است. البته بهترین فصل برای سفر به کرمان، بهار و پاییز است.

در این مقاله قصد داریم شما را با ده مورد از جاهای دیدنی کرمان آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی کرمان | معرفی ۱۰ جاذبه‌ گردشگری کرمان

مجموعه گنجعلی خان یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی کرمان

کرمان در تاریخ ایران نقشی پررنگ دارد و مکانی جذاب برای گردشگرانی است که قصد سفر به منطقه جنوب شرقی کشورمان را دارند. مجموعه گنجعلی خان از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران و یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمان است.

گنجعلی خان یکی از حاکمان زمان شاه عباس صفوی بود که در طی ۳۰ سال حکومت خود بر این شهر، تلاش زیادی برای آبادانی کرمان انجام داد. مجموعه گنجعلی خان وسعتی به اندازه ۱۱ هزار متر مربع دارد. گنجعلی خان سعی کرد امکانات یک شهر ایده‌آل را در این مجموعه پیاده کند و با توجه به امکانات موجود در آن زمان، توانست تاخد زیادی به این هدف برسد.

در ادامه بخش‌های مختلف مجموعه گنجعلی خان را نام می‌بریم و درباره هرکدام از آن‌ها توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

مجموعه گنجعلی خان یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی کرمان

میدان اصلی

میدان این مجموعه با الگوبرداری از میدان نقش جهان اصفهان و میدان امیر چخماق یزد، طوری بنا شده که محلی برای برگزاری اجتماعات باشد. این میدان به بازار، مسجد و حمام نیز راه دارد و هنوز هم محل تردد رهگذران است.

بازار

بازار گنجعلی خان یکی از بازارهای سنتی کرمان است که هنوز حجره‌های مختلف در آن فعالیت می‌کنند و محصولات مختلفی چون صنایع دستی و سوغات کرمان را به فروش می‌رسانند.

مسجد

امروزه مسجد به بازدید گردشگران اختصاص پیدا کرده و محل برگزاری نماز و اجتماعات مذهبی نیست. این مسجد با معماری اسلیمی ساخته شده و بافت تاریخی مشابه سایر بخش‌های مجموعه گنجعلی خان دارد.

آب انبار

آب انبار گنجعلی خان از آب انبارهای مجلل در کرمان است که برای ذخیره و نگهداری آب استفاده می‌شد و امروز به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است.

حمام گنجعلی خان

این حمام با معماری بی‌نظیر  به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده است. گچ‌‌بری‌ها و نقاشی‌های سر در حمام، در بخش بالایی به دوره صفویه برمی‌گردد. اما در قسمت پایین، هنر هنرمندان زمان قاجار خودنمایی می‌کند.

در قسمت میانه که بخش اصلی حمام است، مجسمه‌هایی از مردم آن روزگار ساخته شده که آداب و سنن و سبک زندگی آن دوران را نشان می‌دهد. این مجسمه‌ها انقدر طبیعی هستند که با تماشای آن‌ها احساس می‌کنید در حال نگاه کردن به تصویری سه بعدی از چند قرن قبل هستید.

حمام گنجعلی خان

کاروانسرا و مدرسه

این مدرسه در حال حاضر به عنوان دانشکده هنر کرمان در نظر گرفته شده است و همچنین کلاس‌های آموزشی هنری در آن برگزار می‌شود.

ضرابخانه

این مکان را به موزه نگهداری سکه‌های نفیس اختصاص داده‌اند، اما قبلا محل ضرب سکه و پول‌های مخصوص آن زمان بوده است.

باغ شاهزاده ماهان

به نظر می‌رسد کرمان، گرم و خشک باشد و در تابستان مقصد مناسبی برای سفر نیست. اما این استان حدود ۱۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، سومین استان مرتفع کشور محسوب می‌شود و در فصل تابستان از یزد، شیراز و اصفهان خنک‌تر است. به همین دلیل هم باغ‌های مصفایی در این استان شکل گرفته‌اند. یکی از زیباترین باغ‌های این استان، باغ شاهزاده ماهان است که از جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود و یک جاذبه تاریخی و طبیعی در این شهر است.

این باغ جزو آثار ملی ثبت شده، یکی از ۹ باغ مشهور دنیاست و در زمان قاجارها بنا شده.  البته در طی زمان، قسمت های دیگری هم به آن اضافه شده است. باغ شازده ماهان یک باغ ایرانی شیب‌دار یا باغ تخت ایرانی مصفا با آب‌نماهای بسیار زیباست که از درب ورودی باغ خودنمایی می‌کنند و فرهنگ و هنر غنی ایران در آن زمان را به رخ می‌کشند.

باغ شاهزاده ماهان

حمام وکیل

این بنا از دوران زندها و قاجارها به یادگار مانده و در میانه بازار کرمان قرار دارد. حمام وکیل دارای دو بخش اصلی رختکن و گرمخانه است که با یک راهرو به هم وصل می‌شوند.  این حمام در حال حاضر به عنوان یک چایخانه سنتی، پذیرای میهمانان است و انواع غذاها و نوشیدنی‌های سنتی در آن سرو می‌شود.

حمام وکیل

گنبد جبلیه

 این گنبد در شرق کرمان و در دامنه کوه‌های صاحب‌الزمان قرار دارد. قدمت این بنای سنگی، به دوره ساسانیان برمی‌گردد. هنوز معلوم نیست که آن را به عنوان آتشکده و محل پرستش ساخته‌اند یا اینکه آرامگاه یکی از زرتشتیان است؟

این گنبد هشت ضلعی تماما از سنگ ساخته شده و از سال ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این بنای تاریخی سنگی در حال حاضر موزه سنگ کرمان است و امکان بازدید از آن برای تمام گردشگران وجود دارد.

گنبد جبلیه یکی از جاهای دیدنی کرمان

آتشکده آناهیتا (قلعه دختر کرمان)

اگر به آثار کهن خشتی و گلی علاقمند هستید، بازدید از این قلعه که به نام قلعه دختر مشهور است را از دست ندهید. این آتشکده از قدیمی‌ترین آثار باستانی استان کرمان است و قبل از اسلام محل عبادت و پرستشگاه آناهیتای باستانی بود. بنا به اعتقاد مردم آن دوره، آناهیتا الهه نگهبان آب، زن و گیاهان بود.

آتشکده آناهیتا (قلعه دختر کرمان)

مسجد جامع کرمان یا مسجد مظفری

این مسجد حدود سال ۷۵۰ هجری قمری ساخته شده است و بنای باشکوه آن در قلب شهر کرمان قرار دارد. سه درب ورودی از ضلع‌های مختلف مسجد، آن را به بخش‌های مختلف بازار متصل می‌کند. کاشی‌کاری‌های مسجد جامع کرمان، بارها و بارها بازسازی شده و اولین مرمت آن به زمان شاه عباس دوم برمی‌گردد. کاشی کاری‌های این مسجد بسیار ارزشمند هستند و یکی از عواملی هستند که این مکان را به یکی از جاهای دیدنی کرمان تبدیل کرده است.. این بنا از سال ۱۳۱۵ تا کنون در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

مسجد جامع کرمان یا مسجد مظفری

باغ فتح آباد (عمارت بیگلر بیگی)

این باغ، عمارت زیبایی است که در روستای اختیارآباد در ۲۵ کیلومتری کرمان قرار دارد. عمارت بیگلر، از سازه‌های دوران قاجار محسوب می‌شود و محلی برای تفریح و استراحت حاکمان وقت بوده است.

در این سازه نیز محوریت حوض در مقابل ساختمان رعایت شده و انعکاس تصویر عمارت در حوض آب، زیبایی آن را دو چندان می‌کند. گفته می‌شود معماران باغ شاهزاده ماهان، برای ساخت آن از باغ فتح آباد الگوبرداری کرده‌اند. این باغ تا سال‌ها پیش رها شده بود و به عنوان یک مکان متروکه شناخته می‌شد. اما خوشبختانه امروز تحت مرمت و بازسازی استادکاران ماهر قرار گرفته و به بنایی تبدیل شد که در لیست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید. این ثبت در سال ۱۳۸۱ اتفاق افتاد.

باغ فتح آباد (عمارت بیگلر بیگی)

آبشارهای سیمک

از تفرجگاه‌های کرمان می‌توان به آبشارهای چندگانه سیمک واقع در روستای کوهپایه اشاره کرد. این مکان در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان قرار دارد. امکانات این منطقه مانند اردوگاه شهید باهنر آن را به یک منطقه گردشگری در استان کرمان تبدیل کرده ذست.

در این ناحیه ۱۳ آبشار وجود دارد و نام سیمک برگرفته از تنگه‌ای در این منطقه با همین نام است. علاقمندان به ورزش‌های کوهنوردی و صخره‌ نوردی به این مکان می‌آیند و البته با امکانات لازم برای کوهنوردی و صخره‌نوردی، از ارتفاعات آبشارها بالا می‌روند

آبشارهای سیمک

پارک جنگلی پردیسان قائم

این پارک جنگلی در نزدیکی کرمان قرار دارد و یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی‌ کشورمان است. تمام درخت‌های این منطقه با دست کاشته شده و وسعتی حدود ۲۳۰ هکتار را در بر می‌گیرد. کوه‌های نزدیکی پارک جنگلی پردیسان هم برای کوهنوردی مناسب هستند. امکانات این پارک جنگلی آن را به مکانی مناسب برای تفریحات خانوادگی تبدیل کرده است. بسیاری از افراد برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت به این پارک جنگلی می‌روند و در این منطقه کمپ می‌زنند یا به پیک نیک می‌روند.

پارک جنگلی پردیسان قائم

یخدان مویدی

مردم مناطق کویری برای تامین آب مورد نیاز خود، قنات و کانال در عمق زمین می‌ساختند تا آب را از طریق کانال‌های زیر زمینی انتقال بدهند. یخدان‌ها محلی برای نگهداری آب و یخ مورد نیاز سکنه مورد استفاده قرار می‌گرفتند. آب قنات‌ها به آب انبار می‌رفت و آب یخدان هم از آب انبار تامین می‌شد. آب موجود در یخدان، در فصل تابستان هم خنک می‌ماند و مردم می‌توانستند از آن استفاده کنند. یخدان مویدی که در محله‌ای به همین نام در کرمان قرار دارد و یکی از مشهورترین یخدان‌های مناطق کویری ایران است.

این بنای ۱۲ متری از خشت و گل خام درست شده  تا برای نگهداری آب خنک در فصل گرما به عنوان عایق عمل کند. ارتفاع زیاد یخدان هم به همین دلیل است. این بنا در دوران صفوی ساخته شده و حتی کارشناسان و مورخان بین‌المللی هم آن را می‌شناسند و از آن بازدید می‌کنند. یخدان مویدی از جاهای دیدنی کرمان است و در سال ۱۳۷۸ به عنوان آثار ملی ایران ثبت شد.

یخدان مویدی

کلام آخر

در این مقاله ده مورد از جاهای دیدنی کرمان را معرفی کردیم تا هنگام سفر به این شهر، بدانید از چه مکان‌هایی باید بازدید کنید. کرمان یک شهر قدیمی است و اکثر جاذبه‌های آن، آثار باستانی هستند. به همین دلیل افرادی که به تاریخ علاقه دارند، از تماشای جاذبه‌های این شهر لذت می‌برند.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. رضا رضا 1402/03/27
    1 نفر پسندیدند
    پاییز سال 1399 زمینی از تهران رفتیم کرمان خیلی شهر زیبایی بود بیشتر جاهای دیدنی کرمان که در این مقاله معرفی کردید رو متاسفانه فرصت نشد ببینیم اما اگر یکبار دیگه هم به کرمان سفر کنیم حتما از این مکان‌ها بازدید می کنم.
  2. رضا لحظه آخر 1402/03/27
    2 نفر پسندیدند
    سلام رضا ممنونیم که نظر خودت رو درباره مقاله جاهای دیدنی کرمان برای ما نوشتی.
  3. زینب توسلی زینب توسلی 1402/03/24
    4 نفر پسندیدند
    مقاله کامل و جامعی در رابطه با جاذبه‌های گردشگری کرمان بود. فقط ای کاش درباره ارگ راین و ارگ بم که در استان کرمان قرار دارند هم می‌نوشتید.
  4. زینب توسلی لحظه آخر 1402/03/24
    3 نفر پسندیدند
    سلام خانم توسلی این مقاله راجع به شهر کرمان بود اما حتما پیشنهاد شمارو به واحد تولید محتوا انتقال میدم

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 103 کاربر