معبد ابو سمبل

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/03/09
بازدید: 1446
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

معبد یا معابد ابو سمبل، یک شاهکار باستانی در صحرای نوبیای مصر، با برجستگی‌های فرهنگی و تاریخی فراوان، یکی از مقصدهای دیدنی برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر است. این معبد، که توسط فرعون رمسس دوم در قرن سوم پیش از میلاد بنا شده است، با ظاهری باورنکردنی و طراحی دقیق، توانسته است در طول قرونی که می‌گذرد، همچنان به عنوان نمادی از اعتقادات و قدرت فرعونیان مصر باقی بماند. چطور این ساختمان شگفت‌انگیز، در زمان‌های باستانی بنا شده است؟ چه عواملی از سقوط واژگونی معبد جلوگیری کرده‌اند؟ معبد ابو سمبل، با آرامش، زیبایی و ارزش تاریخی‌اش، مسیری بی‌نظیر به دوران باستانی مصر را باز می‌کند و تجربه‌ای خارق‌العاده را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. با ورود به این مقصد تاریخی، به تماشای شگفتی‌های فرهنگ و تمدن باستانی خواهید پرداخت.

معبد ابوسمبل

داستان جابه جایی معابد ابو سمبل چیست؟

یک ویژگی منحصر به فرد که معابد ابوسمبل را از سایر ساختمان‌های تاریخی مصر متمایز می‌کند، جابه‌جایی آنهاست. ابتدای این ماجرا مربوط به تصمیم دولت مصر برای احداث یک سد در منطقه اسوان می‌شود. هدف از این سد، تولید برق و ارائه آب به بخش کشاورزی بود. اما پس از مطالعات اولیه، مشخص شد که معابد ابوسمبل در صورت ساخت سد، در آب غرق شده و نابود خواهند شد؛ حتی با وجود این مشکل، مقامات مسئول تمایل داشتند سد را احداث کنند. در نهایت، تصمیم گرفته شد معابد ابوسمبل را قطعه‌بندی کرده و به مکانی مناسب‌تر منتقل کنند.

جابه جایی معابد ابو سمبل

زمانی متوجه اهمیت و میزان سختی جابه جایی این معابد خواهید شد که بدانید. این عبادتگاه‌ها شامل مجسمه‌هایی به ارتفاع 20 متر هستند که دو تن از آنها در دروازه‌های ورودی اصلی قرار دارند و چهره‌ی رامسس دوم را به تصویر می‌کشند. این مجسمه‌ها در خود بسیار شگفت‌انگیز هستند. لازم به ذکر است که برای ساخت این معابد زیبا، 50,000 سنگ‌تراش شبانه‌روزی تلاش کردند. یک تیم متخصص آلمانی برای انجام این پروژه سنگین استخدام شدند. آن‌ها همه قسمت‌های معابد را به قطعات 3 تا 5 تنی تقسیم کردند و با دقت همه قسمت‌ها را به مکان جدید منتقل کردند. فرض کنید چقدر دقت و زحمت لازم است برای جابجایی کتیبه‌های قدیمی هزاران ساله و مجسمه‌های سنگین.

جابه جایی معابد ابو سمبل

حقایق شگفت انگیز معابد ابو سمبل

در رابطه با معابد ابوسمبل، می‌توانیم ساعت‌ها صحبت کنیم؛ اما بدون نزدیک شدن به آن نمی‌توانیم شکوه و عظمتش را درک کنیم.در ادامه به معرفی برخی حقایق جالب در رابطه با این معابد پرداخته ایم.

  • معابد ابوسمبل حدود 2 هزار سال زیر شن و ماسه مدفون بودند کسی از وجود آنها خبر نداشت. در نهایت، فردی به نام جووانی باتیستا بلتسونی در سال 1817 میلادی موفق شد این معبد شگفت انگیز را کشف کند.
  • نکته جالب توجه دیگر نام این معابد است. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، این ساختمان‌ها بر اساس دستورات رامسس دوم ساخته شده‌اند. بنابراین، بهتر بود به نام این پادشاه یا ملکه وی نامگذاری می‌شدند. پس چرا ابوسمبل؟ ابوسمبل نام یک راهنماست که برای نخستین بار جووانی باتیستا بلتسونی را در مصر هدایت کرد و باعث شد او این معابد را کشف کند.
  • ارتفاع مجسمه‌های در کنار دروازه 20 متر است، اما ارتفاع ساختمان به 30 متر می‌رسد و ارتفاع درب‌های ورودی نیز 21 متر است.
  • گردشگرانی که که سوار بر کشتی‌های رودخانه نیل می‌شوند معمولا در برنامه گردشی خود از معابد ابو سمبل نیز دیدن می‌کنند.
  • این معابد در لیست مراث جهانی یونیسکو به ثبت رسیده است.

معابد ابو سمبل

دسترسی به معابد ابو سمبل

اگر علاقه‌مند به بازدید از معابد ابوسمبل هستید، توصیه می‌شود از اتومبیل اجاره‌ای برای رفتن استفاده نکنید چرا که مسیر رسیدن به این معابد زیبا مناسب رانندگی نیست و کار را برای شما دشوار می‌کند. بهترین روش برای رسیدن به این معابد استفاده از تورهای گردشگری است. با استفاده از تور، به راحتی و با امنیت بیشتری به مقصد خواهید رسید. باید بدانید که بازدید از این بنا کاملاً ایمن است و نگرانی در این زمینه ندارید. اما اگر بازهم تمایل دارید به صورت شخصی و به صورت مستقل این معابد را بازدید کنید، می‌توانید از آدرس زیر برای راهنمایی استفاده کنید:

آدرس: معبد ابوسمبل، استان اسوان، مصر.

دسترسی به معابد ابو سمبل

جمع بندی

بازدید از معابد ابوسمبل یک تجربه‌ی فراموش نشدنی است که با شکوه و زیبایی خاص خود، تاریخ و فرهنگ باستانی مصر را به زنده‌یاد می‌آورد. این معابد غنی از هنر و آثار باارزشی هستند که توسط جامعه‌ی بین‌المللی شناخته و در فهرست یونسکو قرار گرفته‌اند. با بازدید از این جاذبه تاریخی، عمق تمدن مصر باستان را درک می‌کنید و فرصتی منحصربفرد برای یادگیری تمدن و فرهنگ قدیمی مصر بدست می‌آورید. معابد ابوسمبل از آن جاذبه‌هایی است که باید در اولیت لیست سفر شما باشد، بنابراین، برنامه‌ریزی برای بازدید از این معابد تاریخی زمانی در نظر بگیرید و از زیبایی و شگفتی‌هایی که در آنها پنهان شده است، لذت ببرید. اگر تجربه سفر به این معبد شگفت انگیز را دارید در بخش نظرات ما ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. عاشق تاریخ عاشق تاریخ 1402/03/09
    2 نفر پسندیدند
    معابد ابوسمبل یکی از شاهکارهای تاریخی جهانه. این معبد به خاطر زیبایی، دقت و تاریخچه‌ی بی‌نظیرش معروفه.معابد ابوسمبل به عنوان یک نماد منحصربه‌فرد در تاریخ انسانیت شناخته میشن.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 101 کاربر