بزرگ ترین کشور اروپا

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/16
بازدید: 1518
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اینکه چه تعداد کشور در قاره اروپا وجود دارد و بزرگترین آن‌ها کدام است، پرسشی بوده که همواره ذهن بسیاری از افراد را به خود معطوف کرده است. برای پاسخ به این پرسش، نگاهی به نقشه اروپا بیندازید تا خودتان متوجه وسعت بزرگترین کشور اروپا شوید. اروپا در واقع یک قاره کوچک و متراکم از جمعیت به‌حساب می‌آید. کشور روسیه را می‌توان بزرگترین کشور این قاره دانست. جالب است بدانید که وسعت کشور روسیه تنها به قاره اروپا محدود نمی‌شود و بخشی از این کشور نیز در قاره آسیا قرار گرفته است.

بزرگترین کشور اروپا

بزرگترین کشور قاره اروپا کدام است؟

در نقشه اروپا متوجه وجود پنجاه کشور خواهید شد. برخی از آن‌ها وسعت چندانی ندارند و می‌توان آن‌ها را معادل یک استان کوچک در کشور ما دانست. از بزرگترین کشورهای اروپا می‌توان به روسیه، اوکراین، فرانسه و غیره اشاره کرد. اغلب آن‌ها از لحاظ مساحت چندان فاصله‌ای با هم ندارند و با اختلاف کمی در رتبه بندی قرار گرفته‌اند.

روسیه

روسیه 

کشور روسیه را می‌توان بزرگترین کشور جهان و دنیا دانست. از طرفی دیگر، این کشور بزرگترین کشور اروپا نیز به‌حساب می‌آید. شاید برایتان جای سوال داشته باشد که چطور ممکن است یک کشور همزمان در دو قاره، بزرگترین کشور به‌حساب آید؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بخشی از روسیه در خاک اروپا و بخشی از آن در خاک آسیا قرار دارد. وسعت روسیه به هفده میلیون و نود و هشت هزار کیلو متر مربع می‌رسد. این مساحت را می‌توان معادل ده برابر مساحت ایران دانست. مساحتی معادل سه میلیون و ۹۷۲ هزار کیلومتر مربع در خاک قاره اروپا قرار گرفته است و ۷۷ درصد جمعیت این کشور نیز در این بخش ساکن هستند. در حالت کلی ۳۹ درصد کل خاک اروپا به این کشور تعلق دارد. با معرفی کشور روسیه با این کشور بیشتر آشنا شوید. 

روسیه

اوکراین

لقب بزرگترین کشور اروپا به کشور اوکراین تعلق دارد. این کشور در واقع در اروپای شرقی واقع شده است. وسعت این کشور به ۶۰۵ هزار و ۶۲۸ کیلومترمربع می‌رسد و جمعیتی قریب به ۴۳ میلیون نفر در اوکراین ساکن هستند. کشور اوکراین در وضعیت نابه سامان اقتصادی به سر می‌برد و همین عامل سبب شده است که رشد جمعیت روندی منفی داشته باشد. این کشور پیش از جنگ، از مهاجران استقبال به عمل می‌آورده است. مردمان این کشور به زبان اوکراینی صحبت می‌کنند. همچنین این کشور از بزرگترین صادرکننده‌های گندم و دیگر غلات در این قاره به‌حساب می‌آید. در میان کشورهای اروپایی، پس از روسیه، کشور اوکراین از بزرگترین ارتش برخوردار است. برای آشنایی با کشور اوکراین میتوانید روی لینک آن کلیک کنید.

اوکراین

فرانسه بزرگترین کشور اروپای غربی

کشور فرانسه وسعتی معادل ۵۵۱ هزار و ۳۹۴ مترمربع دارد و سومین کشور بزرگ در سطح اروپا به‌حساب می‌آید. این کشور همچنین در لیست کشورهای شینگن قرار دارد. مساحت کشور فرانسه را می‌توان معادل یک سوم وسعت ایران دانست. البته مساحت فرانسه تنها در این مقدار خلاصه نمی‌شود و این کشور دارای مستعمراتی نیز است. این سرزمین‌ها شامل گوادلوپ و مارتینیک در منطقه کارائیب، گینه فرانسه در آمریکای جنوبی، جزیره مایوت و ریونیون در آفریقای جنوبی می‌شود. در صورتی که سرزمین‌های آن طرف آب نیز محاسبه شوند، مساحت فرانسه را می‌توان ۶۴۳ هزار و ۸۰۱ کیلومتر مربع تخمین زد. در این شرایط مقام دوم از لحاظ وسعت کشور در میان کشورهای اروپایی به کشور فرانسه تعلق می‌گیرد. همه چیز درباره فرانسه را میتوانید با مراجعه به لینک آن بدست آورید.

اسپانیا

کشور اسپانیا با وسعتی در حدود ۴۹۸ هزار و ۵۱۱ کیلومتر مربع، مقاوم چهارم را در بین کشورهای اروپایی از آن خود کرده است. البته در صورتی که جزایر قناری، سئوتا و ملیلا نیز در نظر گرفته شود، مساحت این کشور به ۵۰۵ هزار و ۹۹۰ کیلومترمربع ارتقا می‌یابد. کشور اسپانیا ۴۷ میلیون جمعیت دارد و ۸۵ درصد از این جمعیت شامل اسپانیایی‌ها می‌شود و مهاجران، باقی جمعیت این کشور را شکل می‌دهند. شهر مادرید در واقع پایتخت و بزرگترین شهر اسپانیا به‌حساب می‌آید و پس از آن، شهر بارسلون را می‌توان دومین شهر بزرگ این کشور دانست.

اسپانیا

نروژ 

مساحت نروژ به ۳۸۵ هزار و ۱۷۸ کیلومتر مربع می‌رسد و از لحاظ وسعت، این کشور در میان بزرگترین کشورهای اروپا در جایگاه ششم قرار دارد. البته در محاسبه این رقم، دو جزیره سوالبارد و یان ماین واقع در شمال کشور و اقیانوس قطب شمال نیز در نظر گرفته شده است. اگر قصد تحصیل در کشور خارجه را دارید، کشور نروژ به نسبت سایر کشورهای حوزه اسکاندیناوی هزینه کمتری برای فرد خواهد داشت. برای آشنایی با کشور نروژ، همه چیز درباره نروژ را بخوانید.
 با وجود هزینه کمتر، امکانات آموزشی بسیار خوبی در اختیار دانشجویان این کشور قرار می‌گیرد. در صورتی که قصد تحصیل و زندگی در کشورهای اسکاندیناوی را دارید و به دنبال کشوری می‌گردید که از استانداردهای بالایی برای زندگی و رفاه برخوردار باشد، کشور نروژ انتخاب ایده‌آلی به‌حساب می‌آید.

آلمان

در میان کشورهای اروپایی، کشور آلمان را می‌توان از لحاظ وسعت هفتمین کشور این قاره دانست. وسعت این کشور به ۳۵۷ هزار و ۳۸۶ کیلومترمربع می‌رسد. شاید باورتان نشود اما وسعت کشور آلمان به اندازه دو برابر استان کرمان تخمین زده می‌شود. درآمد ناخالص این کشور به بیش از چهار تریلیون دلار می‌رسد و در واقع این کشور چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا را شامل است. پس از روسیه، آلمان را می‌توان پرجمعیت‌ترین کشور در سطح اروپا دانست چرا که جمعیت این کشور به نزدیک ۸۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد. همه چیز درباره کشور آلمان را در این مقاله بخوانید.

آلمان

فنلاند

کشور فنلاند در واقع در لیست کشورهای چهارگانه‌ اسکاندیناوی جای دارد و وسعت آن به ۳۳۸ هزار و ۱۴۵ کیلومترمربع می‌رسد. این کشور در میان کشورهای اروپایی از لحاظ وسعت رتبه هشتم را دارد و جمعیتی در حدود ۵ میلیون و ۵۳۶ هزار نفر در این کشور ساکن هستند. کشور فنلاند از سمت شرق و غرب به ترتیب با روسیه و سوئد دارای مرز مشترک بوده و در شمال فنلاند، کشور نروژ واقع شده است. برای آشنایی با کشور فنلاند کلیک کنید.

لهستان 

از سری کشورهای اروپای شرقی می‌توان به کشور لهستان اشاره کرد. از لحاظ وسعت، کشور لهستان در جایگاه نهم در میان سایر کشورهای اروپایی قرار می‌گیرد. چرا که وسعت این کشور به ۳۱۲ هزار و ۳۸۵ کیلومتر مربع می‌رسد. این کشور جمعیتی در حدود ۳۸ میلیون دارد و از لحاظ رتبه بندی جمعیت در میان کشورهای اروپایی، رتبه هشتم به این کشور تعلق می‌گیرد.
 لهستان در واقع کشوری صنعتی و پیشرفته به‌حساب می‌آید. درآمد این کشور به یک تریلیون و چهارصد میلیارد می‌رسد. بنابراین کشور لهستان را می‌توان ششمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا دانست. پایتخت و بزرگترین شهر لهستان ورشو نام دارد. مردمان این کشور به زبان پلیش صحبت می‌کنند و سه حوزه گردشگری، انرژی و ترابری پایه‌های اقتصاد این کشور را شکل می‌دهند.

لهستان

ایتالیا

اگر به نقشه اروپا نگاهی بیندازید، در جنوب آن متوجه کشوری به نام ایتالیا خواهید شد. در همسایگی ایتالیا، کشورهایی همچون اتریش، فرانسه، سوئیس و اسلوونی به‌چشم می‌خورد. مساحت کشور ایتالیا به  ۳۰۱ هزار و ۳۳۸ کیلومتر مربع می‌رسد و در واقع از لحاظ وسعت دهمین کشور در بین کشورهای اروپایی به‌حساب می‌آید. همچنین جمعیت این کشور به بیش از شصت میلیون نفر می‌رسد. خوب است بدانید که کشور ایتالیا از اقتصاد خوبی برخوردار بوده و در واقع جایگاه هشتمین اقتصاد بزرگ جهان را به خود اختصاص داده است. همه چیز درباره کشور ایتالیا بدانید.

هلند

در نقشه اروپا، در شمال غربی این قاره کشوری به نام هلند دیده می‌شود. تنها دوازده استان در این کشور وجود دارد و جمعیت این کشور به بالای هفده میلیون نفر می‌رسد. از این رو، کشور هلند یکی از پرجمعیت‌ترین و پرتراکم‌ترین کشورهای اروپایی در مقایسه با وسعت خود به‌حساب می‌آید. پایتخت این کشور آمستردام نام دارد که بیشترین جمعیت کشور را در خود گنجانده و همچنین پایتخت این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است. از دیگر شهرهای مهم هلند می‌توان به هاگو، لاههو روتردام اشاره کرد. همه چیز درباره کشور هلند را بدانید.

هلند

سخن پایانی 
عاشقان گردشگری و جغرافیای جهان بی‌شک مشتاق کسب اطلاعات بیشتر راجع به بزرگترین کشور اروپا هستند‌. اگر چه که قسمتی از کشور روسیه در آسیا واقع شده است اما با این وجود باز هم بزرگترین کشور اروپا به‌حساب می‌آید. کشور روسیه به حدی پهناور است که وسعت آن معادل دو برابر مساحت دومین کشور بزرگ دنیا تخمین زده می‌شود. از دیگر کشورهای بزرگ اروپا می‌توان به اوکراین، فرانسه، اسپانیا، نروژ، آلمان و غیره اشاره کرد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر