جاهای دیدنی شمال

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/29
بازدید: 7616
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کمتر کسی پیدا می‌شود که به شمال سفر نکرده باشد یا حداقل در برنامه سفرهای آینده خود این مقصد را نگنجانده باشد. جاهای دیدنی شمال به قدری زیاد است که تنها با یک بار سفر به شمال فرصت سر زدن به همه‌ این مقاصد را پیدا نخواهید کرد. اغلب افراد تصور می‌کنند که شمال در جاذبه‌های طبیعی خود خلاصه می‌شود؛ در حالی که این یک تصور غلطی بیش نیست. شما جاذبه‌های تاریخی فراوانی را نیز می‌توانید در شمال بیابید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. جاهای دیدنی شمال در گلستان
    1. گنبد کاووس
    2. آبشار کبودوال
    3. ناهارخوران گرگان
    4. قبرستان خالد نبی
    5. کاخ موزه گرگان
    6. گلفشان نفتلیجه
    7. سرای باقری ‌ها
    8. کاخ آقا محمد خان قاجار
    9. جنگل النگدره
    10. پارک ملی گلستان
    11. آبشار رنگو
    12. روستای زیارت
    13. آبشارهای شیرآباد گلستان
    14. چشمه‌ گل رامیان
    15. دهکده جهان‌‌ نما
    16. پارک جنگلی قرق
    17. دیوار بزرگ جرجان
    18. دریاچه توشن
    19. آبشار لوه
    20. کاروانسرای قزلق
    21. مدرسه عمادیه
    22. بازار نعلبندان گرگان
    23. باداب سورت
    24. دهستان لاویج
    25. پارک جنگلی سیسنگان
    26. دریاچه چورت
    27. فیلبند
    28. سد لار
    29. جنگل دالخانی
    30. جنگل‌ های دو هزار
    31. دشت دریا سر
    32. آبشار آب پری
    33. روستای جواهرده
    34. پل ورسک
    35. دریاچه شورمست
    36. تالاب میانکاله
    37. دشت ناز
    38. روستای کندلوس
  2. جاهای دیدنی شمال در استان گیلان
    1. ماسوله
    2. روستای اولسبلنگاه
    3. جاده اسالم به خلخال
    4. شیطان کوه
    5. پارک جنگلی گیسوم
    6. گردنه حیران
    7. قلعه رودخان
    8. تالاب انزلی
    9. دیلمان
    10. سرولات
    11. ماسال
    12. دشت النزه
    13. آبشار دودوزن
    14. دریاچه ویستان بره سره
    15. آبشار لاتون
    16. پل محمد حسن خان
    17. امامزاده قاسم بابل
    18. پل آجری خرما کلا
    19. پل دوازده چشمه آمل
    20. برج سلطان زین العابدین
    21. پل شاپور
    22. پل راه آهن سرتپه
    23. قلعه حسن بور سرخکلا
    24. شهرداری رشت
    25. بلوار و اسکله انزلی

جاهای دیدنی شمال

جاهای دیدنی شمال در گلستان

بیشتر افراد، جاذبه‌های دیدنی شمال را محدود به استان مازندران می‌دانند. این در حالی است که تعداد جاهای دیدنی شمال در گلستان نیز نگفتنی است و سفر به این استان بی‌شک خاطرات متفاوتی را برای شما رقم خواهد زد. گنبد کاووس، آبشار کبودوال، ناهارخوران، قبرستان خالد نبی و غیره نمونه‌هایی از آن هستند.

سفر به جزیره های زیبا و توریستی خلیج تا ابد فارس

گنبد کاووس

به برجی آجری، واقع بر بالای تپه‌ای خاکی در گلستان گنبد کاووس یا گنبد قابوس گفته می‌شود‌‌. گنبد کاووس در لیست مکان‌های دیدنی شمال جای دارد. ساخت این سازه، به زمان حکومت ساسانی برمی‌گردد. این برج در عهد باستان به عنوان آتشگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. وظیفه موبدان، حفاظت از این آتش بوده است. جالب است بدانید که گنبد کاووس، در لیست ‌میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. از آن به عنوان پانزدهمین اثر تاریخی ایران یاد می‌شود.

شاید برایتان عجیب باشد اما این گنبد، بلندترین برج تمام آجری دنیا به حساب می‌آید. در سال ۳۷۵ هجری شمسی فرمان ساخت این برج توسط بزرگ‌ترین پادشاه آل‌زیار به نام شمس‌المعالی داده شد. از این پادشاه، به عنوان شخصی ادیب و فاضل یاد می‌شود که ارزش زیادی برای آثار هنری قائل است. در همین شهر شما نیز می‌توانید از آرامگاه این پادشاه دیدن کنید.

گنبد کاووس

آبشار کبودوال

از سری بلندترین آبشارهای خزه‌ای ایران می‌توان به آبشار کبودوال اشاره کرد. ممکن است اسم آن برای شما آشنا نباشد. اغلب افراد در استان لرستان به دنبال آبشارهای مرتفع می‌گردند. در حالی که در جنوب شهر علی آباد کتول و در محوطه جنگل‌های سرسبز این شهر آبشارهای زیبایی به چشم می‌خورند. تا چندین سال قبل، افراد قادر به رفتن به آبشار کبودوال نبودند‌. چرا که رفتن به آنجا، نیازمند آشنایی با مهارت صخره‌نوردی بود.

غذاهای شمالی - معرفی معروف ترین و بهترین غذاهای شمال ایران

اکنون این محوطه، به شکل پارکی جنگلی در آمده است و شما تنها با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید خودتان را به این آبشار برسانید. آبشار کبودوال، آبی قابل شرب و کاملاً زلال دارد. منشأ آب این آبشار، کوه‌های بلند اطراف است. شاید باورتان نشود اما ارتفاع این محوطه به ۱۷۸۰ متر از سطح دریا می‌رسد. از این رو، این منطقه از آب و هوایی سرد، کوهستانی و مرطوب برخوردار است.

آبشار کبودوال

ناهارخوران گرگان

ناهارخوران در لیست مکان‌های دیدنی شمال جای دارد. کسانی که تجربه سفر به گرگان را داشته‌اند، بی‌شک نام ناهارخوران به گوش آن‌ها خورده است. ناهارخوران، به محوطه‌ای جنگلی واقع در جنوب شهر گرگان گفته می‌شود. مسافت بین این محوطه تا مرکز شهر گرگان، به ۸ کیلومتر می‌رسد. نام این منطقه به گذشته برمی‌گردد. در دوران قبل، کاروان‌های زیادی با اسب‌هایشان از منطقه گذر می‌کرده‌اند.

 جاده های شمال - معرفی زیباترین جاده های شمال کشور ایران

حاجیان گرگانی به هنگام بازگشت از مکه، زیارت امام رضا فراموش نمی‌کردند. آن‌‌ها بعد از زیارت، به سمت گرگان حرکت می‌کردند و این منطقه در مسیر آن‌ها قرار داشت و این گونه بود که آن‌ها اوقاتی را برای استراحت در این مکان سپری می‌کردند. مردم نیز از آن‌ها استقبال کرده و حاجیان در این محوطه، ناهار خود را صرف می‌نمودند. از این رو، این مکان به ناهارخوران معروف شد.

خوشبختانه اکنون جاده خاکی گذشته را آسفالت کرده‌اند. قدمت این پارک هیرکانی به دوران ژوراسیک می‌رسد. به این معنا است که این منطقه از نزدیک به چهل میلیون سال پیش تا اکنون وجود دارد. مساحت این مجموعه، به ۱۶۸ هکتار می‌رسد و آب و هوای آن از گرگان بهتر است. در این منطقه، مجموعه‌های تفریحی، رستوران، هتل و ویلاهای متنوعی به چشم می‌خورند.

ناهارخوران گرگان

قبرستان خالد نبی

از سری مکان‌های منحصربه‌فرد شمال می‌توان به قبرستان خالد نبی اشاره کرد. این قبرستان، در استان گلستان و ۶۲ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله واقع شده است. زیارتگاه و گورستان خالد نبی روی تپه‌ای زیبا بنا شده است و چشم‌اندازی زیبا را پدید آورده است. در قبرستان خالد نبی، مجموعه‌ای از مکان‌های دیدنی به چشم می‌خورند. علاوه بر قبرستان خالد نبی، شما می‌توانید سری به آرامگاه چوپان آتای، زیارتگاه خالد نبی و مناظر طبیعی این محوطه بزنید. ارتفاع این قبرستان از سطح دریا به ۷۰۰ متر می‌رسد. شما از طریق گنبد، کلاله و مراوه تپه می‌توانید به این قبرستان دسترسی یابید.

لوکس ترین شهرهای شمال - در این لینک لیستی از لوکس ترین شهرهای شمال قرار دارد.

اگر قصد بازدید از این مجموعه را دارید، ابتدا باید به گرگان سفر کنید. بعد از آن، به سمت جاده گرگان بجنورد حرکت کنید. با طی کردن مسبر، کلاله را خواهید دید. در آنجا بهتر است از مردم محله بخواهید که شما را در رسیدن به قبرستان خالد نبی راهنمایی کنند. آرامگاه خالد نبی در اصل در قبرستان خالد نبی واقع شده است. همچنین اگر دوست دارید؛ می‌توانید سری به سنگ مزارهایی موجود در آن منطقه بزنید.

قبرستان خالد نبی

کاخ موزه گرگان

در زمان پهلوی، خاندان سلطنتی اقدام به ساخت کاخ‌های شاهنشاهی در شهرهای متنوعی کردند. از کاخ موزه گرگان، می‌توان به عنوان یکی از آن کاخ‌های شاهنشاهی یاد کرد. این کاخ، همان طور که از اسمش پیدا است در شهر زیبای گرگان واقع شده است. خاندان سلطنتی، به هنگام سفر به گرگان در این کاخ اقامت می‌گزیدند. قدمت این کاخ، به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. در حالت کلی، ۱۲ کاخ در کل ایران به چشم می‌خورند که یکی از آن‌ها، کاخ موزه گرگان نام دارد.

استان مازندران - همه چیز درباره بهشت ایران زمین!

فرمان ساخت این کاخ، در سال ۱۳۱۷ توسط رضا خان داده شد. خاندان پهلوی، از کاخ موزه گرگان به عنوان محلی برای برگزاری جلسات کاری و سیاسی مهم استفاده می‌کردند. علاوه بر آن، خاندان پهلوی به هنگام تابستان در این کاخ اقامت داشتند. در این موزه، اتاق‌های فراوانی به چشم می‌خورند که تزیین اغلب آن‌ها با وسایل خاندان پهلوی صورت گرفته است.

 کاخ موزه تهران، نسبت به دیگر کاخ‌های موجود در تهران و دیگر شهرها، از معروفیت کمتری برخوردار است. از لحاظ زیبایی، اشتراکات زیادی بین کاخ موزه گرگان و کاخ شاه در رامسر وجود دارد. این کاخ، در لیست آثار ملی ایران جای دارد. بهتر است بدانید که اکنون چهارمین موزه تخصصی باستان‌شناسی ایران در کاخ موزه گرگان جای دارد.

کاخ موزه گرگان

گلفشان نفتلیجه

تصور همه ما از مکان‌های دیدنی شمال فقط جنگل و دریا است و تنها در جنوب کشور انتظار دیدن مکان‌های خاص و طبیعی را داریم. اما در واقعیت این طور نیست. از گلفشان نفتلیجه می‌توان به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین مکان‌های گردشگری طبیعی ایران یاد کرد. این مکان دیدنی، در استان گلستان واقع شده است. با نگاه کردن به تصویر، متوجه رنگ عجیب آب آن خواهید شد. جاذبه‌های دیدنی فراوانی در استان گلستان به چشم می‌خورد. اما قطعاً گلفشان نفتلجه یکی از منحصربه‌فردترین‌های آنها به شمار می‌رود که چندان هم در میان افراد شناخته شده نیست.

این جاذبه گردشگری، در شهرستان گیمشان در کرانه‌های شرقی دریای خزر واقع شده است. اگر قصد بازدید از این جاذبه گردشگری را دارید؛ باید به سمت ۱۵ کیلومتری شهر مرزی گمیش تپه حرکت کنید. ارتفاع گلفشان نفتلیجه از سطح دریا به ۲۶ متر می‌رسد. ارتفاع خود این گلفشان به ۸ متر می‌رسد و قطری در حدود ۵۰۰ متر دارد. در بالای این گلفشان، دریاچه‌ای کوچک به چشم می‌خورد که ظاهر منحصربه‌فرد و زیبای آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

روان روی فراوانی در گلفشان نفتلیجه وجود دارد و مواد خروجی این گلفشان، به نسبت دیگر موارد این چنینی در جنوب کشور، از غلظت پایین‌تری برخوردار است. اگر مشتاق دانستن علت رنگ صورتی این آب هستید؛ بهتر است به شما بگوییم که علت تغییر رنگ این آب به صورتی، موجود مقدار زیادی از ید در آب معدنی این دریاچه است.

گلفشان نفتلیجه

سرای باقری ‌ها

از دیگر مکان‌های دیدنی تاریخی شمال می‌توان به سرای باقری اشاره کرد. سرای باقری در استان گلستان و شهر گرگان واقع شده است. شهر گرگان، از قدیمی‌ترین شهرهای شمال ایران به حساب می‌آید. این شهر خوشبختانه بافت قدیمی خود را از دست نداده است. خانه‌های تاریخی زیادی در سطح شهر دیده می‌شوند که ظاهری منحصربه‌فرد و زیبا دارند.

یکی از این خانه‌های قدیمی، سرای باقری نام دارد که در محله سرچشمه واقع شده است. مساحت سرای باقری به ۲۵۰۰ مترمربع می‌رسد. این خانه، در لیست بزرگترین خانه‌های تاریخی گرگان جای دارد. اکنون بازسازی این خانه، به شکل کامل انجام شده است. سرای باقری، تغییر کاربری داشته و از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود.

شما در سفرتان به این شهر، امکان اقامت در سرای باقری را نیز دارید. قسمتی از این خانه به هتل بوتیک اختصاص دارد. شما می‌توانید؛ سری به عکاس‌ خانه، شربت ‌خانه و فروشگاه صنایع‌ دستی این مجموعه نیز بزنید. از آنجایی که سرای باقری به یک هتل تغییر کاربری داده است، شما در هر ساعتی از شبانه روز قادر به بازدید از آن هستید.

سرای باقری ها

کاخ آقا محمد خان قاجار

از دیگر مکان‌های دیدنی شمال، می‌توان به کاخ آقا محمد خان قاجار اشاره کرد. این کاخ، عمارتی باستانی است که در بافت قدیمی گرگان وجود دارد و در فاصله اندکی با دروازه بسطام قدیم گرگان و در نزدیکی فلکه کاخ واقع شده است. البته متاسفانه قسمت‌هایی از این کاخ مورد آسیب قرار گرفته است. این کاخ، از دو طبقه تشکیل شده و نمای بسیار ساده‌ای را پدید می‌آورد. اغلب افراد معتقد هستند که این بنا به محمد خان قاجار تعلق دارد. اما طبق اسناد تاریخی، ساخت این بنا توسط فرمانروای وقت مازندران صورت گرفته است.

معماری منحصربه‌فرد این کاخ، توجه شما را به خود جذب خواهد کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در تزئینات داخلی این کاخ، تزیینات طلاکاری نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بی‌توجهی مسئولان به این سازه، سبب شده است که این کاخ با آسیب‌هایی زیادی روبه‌رو شود و باید بازسازی صورت گیرد.

کاخ آقا محمد خان قاجار

جنگل النگدره

با گذشت از مسیر جاده ناهارخوران، شاهد جنگلی زیبا به نام النگدره خواهید بود. نکته جالب در مورد این جنگل، رودخانه خروشان آن است که قلاشی نامیده می‌شود و از جنوب تا شمال تا جنوب این جنگل ادامه دارد. جنگل النگدره، هوای معتدل و آبادانی خود را مدیون این رودخانه است. در این جنگل، آب و خاک با یکدیگر تلفیق یافته‌اند. شما در جنگل النگدره، علاوه بر لذت بردن از طبیعت، می‌توانید در آب خنک قلاشی نیز شنا کنید.

مساحت این جنگل به ۱۸۵ هکتار می‌رسد و خانه‌های مسکونی متعددی در این منطقه بنا شده است. از این رو، در سفرهای خانوادگی به این جنگل، امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.  چادر زدن در این منطقه نیز بلا مانع بوده و این جنگل در ماه اردیبهشت سرسبزتر از سایر ماه‌ها است. در فصل پاییز نیز در این جنگل، جشنواره رنگ‌ها برگزار می‌شود.

جنگل النگدره

پارک ملی گلستان

از دیگر جاذبه‌های دیدنی شمال و استان گلستان می‌توان به پارک ملی گلستان اشاره کرد. پارک ملی گلستان، در لیست بزرگترین مناطق محافظت شده موجود در غرب استان خراسان و شرق استان گلستان جای دارد. پارک ملی گلستان، به عنوان قدیمی‌ترین پارک ملی در سطح کشور شناخته می‌شود. مساحت این جنگل به ۹۰۰ کیلومتر می‌رسد و ۳۰۲ گونه جانوری و ۱۳۵۰ گونه گیاهی در این مکان زندگی می‌کنند. تنوع گونه‌های موجود در این جنگل به حدی زیاد بوده که یونسکو آن را در لیست میراث جهانی جای داده است. ما نیز در حفظ این جاذبه طبیعی باید کوشا باشیم.

پارک ملی گلستان

آبشار رنگو

رنگو، نام جنگلی زیبا واقع در ۶ کیلومتری جنوب غرب شهر گرگان است. طبیعتی بکر و دیدنی در این جنگل به چشم می‌خورد. هنوز از طرف انسان‌ها، آسیبی به این منطقه نرسیده است. از این رو، در این حوالی خبری از اماکن تفریحی، رفاهی و خدمات نیست. جدای از زیبایی درختان و گونه‌های گیاهی، آب‌های آبشار این جنگل، از ارتفاعی هفت متری به پایین سقوط می‌کنند.

بهتر است بدانید که شما برای کشف این آبشار زیبا، دیدنی و بکر باید نزدیک به ۵ ساعت را به پیاده‌روی اختصاص دهید. از این مسیر، به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای پیاده‌روی در کشور یاد می‌شود. در طول راهتان، ویرانه‌هایی از یک حمام قدیمی را مشاهده خواهید کرد. بعد از آن، با یک گورستان قدیمی و در آخر با یک امامزاده روبه‌رو خواهید شد.

آبشار رنگو

روستای زیارت

اگر قصد سفر به مناطق ییلاقی بکر و دیدنی استان گلستان را دارید، بهتر است سری به روستای زیارت بزنید. در حوالی گرگان، این روستا واقع شده است و مسافت بین این روستا و منطقه ناهارخوران، به ۷ کیلومتر می‌رسد. فاصله این روستا تا سطح دریا به ۱۰۰۰ متر می‌رسد و این منطقه، از آب و هوایی خنک و کوهستانی برخوردار است. آب و هوای این روستا با شهر گرگان ۱۵ درجه سانتی‌گراد اختلاف دارد. شما تنها کافی است که ۱۲کیلومتر از شهر گرگان به سمت جنوب حرکت کنید تا بتوانید از نزدیک روستای زیارت را ببینید. ‌

متل قو - صفرتا صد متل قو، یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری شمال ایران را بخوانید.

آبشارهای شیرآباد گلستان

علاقه‌مندان به بوم‌گردی در ایران، حتماً به شهر زیبای خان ببین سر زده‌اند. جنگلی به اسم شیرآباد، در ۶ کیلومتری جنوب خان ببین به چشم می‌خورد. به هنگام پیاده‌روی در جنگل شیرآباد، صدای شرشر آب‌ توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. خنکای رطوبت این آب، صورت شما را نوازش خواهد کرد.

با طی کردن مسیری در جنگل شیرآباد، با آبشاری مواجه خواهید شد. ‌جالب است بدانید که نه فقط یک آبشار، بلکه ۱۲ آبشار در جنگل شیرآباد به چشم می‌خورند و اکوسیستمی خاص و متفاوت را پدید آورده‌اند. در این جنگل، گونه‌های منحصربه‌فردی همچون یمندر کوهستانی زندگی می‌کنند. محوطه شیرآباد، از لحاظ زیستی بسیار حائز اهمیت است.

آبشارهای شیرآباد گلستان

 

چشمه‌ گل رامیان

از دیگر مکان‌های دیدنی شمال، می‌توان به چشمه گل رامیان اشاره کرد. تنها با طی کردن مسافتی ۵ کیلومتری می‌توانید خودتان را به این چشمه زیبا برسانید. شاید باور آن برای شما سخت باشد؛ اما از چشمه گل رامیان، به عنوان عمیق‌ترین چشمه آب سرد در کل دنیا یاد می‌شود. عمق چشمه گل رامیان، به عددی بالاتر از ۱۲۰ متر می‌رسد. برای اینکه بهتر متوجه عمق آن شوید، ساختمانی ۴۰ طبقه را تصور کنید. عمق زیاد این چشمه، سبب شده است که به رنگ فیروزه‌ای دیده شود.

در زبان ترکی، گل به معنای جایی عمیق است و منطقه قرارگیری این چشمه نیز رامیان نام دارد. چشمه گل رامیان در لیست چشمه‌های آهکی ایران قرار می‌گیرد. ماهی‌های فراوانی همانند ماهی سفید، ماهی آبرونوئیدز و سیاه ماهی را در این چشمه یافت می‌شود. مردم این اهالی، چشمه گل رامیان را مقدس می‌دانند‌. طول و عرض این چشمه، به ترتیب به ۹۰ و ۸۰ متر می‌رسد. فصل گرم تابستان، بهترین موقع برای سفر به این منطقه است. چرا که در این زمان، هوای خنکی دارد.

چشمه‌ گل رامیان

 

دهکده جهان‌‌ نما

با نگاه کردن به این تصویر، احتمالاً به یاد عکس‌های روی کارت پستال خواهید افتاد. همان جاذبه‌ای که با دیدن آن نسبت به واقعی بودن آن شک می‌کنید. اما باید بدانید که این تصور، یک رویا نیست، بلکه تصویری از دهکده جهان‌نما، واقع در ۶۰ کیلومتری شهر کردکوی است. فاصله اندک این دهکده با جنگل جهان‌نما، سبب شده است که این مکان از آب و هوایی بسیار مطبوع و دلپذیر برخوردار باشد.

از سری بزرگترین مناطق تحت حفاظت محیط زیست در ایران، می‌توان به جنگل جهان‌نما اشاره کرد. افراد از سال ۱۳۵۲، اقدام به محافظت از بخشی از این جنگل در حدود ۳۰۶۵۰ هکتار کردند. ارتفاع دهکده جهان‌نما به ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ متر می‌رسد. از این رو، این منطقه همیشه از آب و هوای خنک کوهستانی برخوردار است. جایگاه جنگل جهان‌نما از لحاظ وسعت بعد از جنگل گلستان قرار دارد.

دهکده جهان‌‌ نما

 

پارک جنگلی قرق

از دیگر جاذبه‌های دیدنی شمال می‌توان به پارک جنگلی قرق اشاره کرد که در نزدیکی شهر گرگان واقع شده است. تنها کافی است ۲۲ کیلومتر به طرف شرق گرگان حرکت کنید و به جاده اصلی مشهد گرگان ورود پیدا کنید تا به پارک جنگلی قرق برسید. مساحت این جنگل، به ۶۵۰ هکتار می‌رسد. گوزن‌های بومی شمال ایران در این محل نگهداری می‌شوند. سی گوزن در این منطقه دیده می‌شود که به گوزن قرمز معروف است.

برعکس دیگر جنگل‌های بکر همانند جنگل جهان‌نما، در جنگل قرق امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد. پارک جنگلی قرق، از امکاناتی همچون آب لوله‌کشی، سرویس بهداشتی، باغ وحش، آلاچیق، نگهبانی، پلیس انتظامی، فروشگاه، رستوران و پراک کودک بهره‌مند است.

پارک جنگلی قرق

 

دیوار بزرگ جرجان

دیوار بزرگ جرجان با دیوار بزرگ چبن قابل قیاس است. در بعضی متون باستانی، به این دیوار مار سرخ نیز گفته می‌شود. دیوار بزرگ جرجان، از نزدیکی دریای خزر و بخش گمیشان آغاز شده و تا محدوده کوه‌های گلیداغ واقع در شمال شرق کلاله امتداد دارد. متاسفانه با گذر زمان آسیب‌های زیادی متوجه این دیوار شده و تخریب زیادی به بار آمده است.

با این حال، بخشی از آن همچنان در زیر خاک پنهان مانده است و خاطرات دوران تمدن ایران باستان را تداعی می‌کند. بعد از دیوار چین، از دیوار بزرگ جرجان به عنوان بزرگترین دیوار دفاعی دنیا یاد می‌شود. جالب است بدانید که طول این دیوار به دویست کیلومتر می‌رسد و ثبت ملی آن برای اولین بار در سال ۱۳۷۸ صورت گرفته است.

جاهای دیدنی گرگانگرگان به عنوان مرکز استان گلستان یکی از شهرهای شمالی ایران است که پتانسیل بالایی برای جذاب گردشگران داخلی دارد. جاهای دیدنی گرگان به قدری زیاد است که شاید در یک مسافرت محدود و چند روزه نتوانید از تمامی آن ها بازدید کنید. 

دریاچه توشن

اغلب جاذبه‌های دیدنی شمال در نزدیکی گرگان جای گرفته‌اند. از دریاچه توشن می‌توان به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی شمال یاد کرد. طول و عرض دریاچه توشن به ترتیب به ۳۰۰ و ۱۳۰ متر می‌رسد. از آنجایی که این دریاچه در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است، از آب و هوایی معتدل، مرطوب و تقریباً خنک برخوردار است. البته با این وجود، در فصول سرد همچون پاییز افراد به این دریاچه نیز سر می‌زنند. اهالی این منطقه مخصوصاً مردم گرگان، با هدف تفریح، ماهی‌گیری، پیاده‌روی و لذت بردن از مناظر طبیعی به این دریاچه می‌آیند.

دریاچه توشن

 

آبشار لوه

در میان جاذبه‌های دیدنی شمال، آبشار زیبایی به نام لوه به چشم می‌خورد. آبشار لوه، در جنگلی زیبا به همین اسم قرار گرفته است. فاصله چندانی میان این جنگل با جنگل گرگان وجود ندارد. ارتفاع آبشار لوه، به نزدیک ۷۵ متر می‌رسد. آبشار لوه، در دل جنگل جای گرفته و چشم‌اندازی زیبا را پدید آورده است. اگر در فصل پاییز به این جنگل سفر کنید، بی‌شک هنرنمایی و جلوه‌های زیبایی از طبیعت را مشاهده خواهید کرد.

لوکس ترین شهرهای شمال - معرفی لوکس ترین شهر شمال

کاروانسرای قزلق

از دیگر جاذبه‌های دیدنی شمال، می‌توان به کاروانسرای قزلق اشاره کرد. این کاروانسرا، در فاصله اندکی نسبت به شهر گرگان قرار گرفته است. کاروانسرای قزلق، دوران تاریخی اسلام در ایران را برای شما به تصویر می‌کشاند. معماری این بنا، شما را به حیرت وا خواهد داشت. اگر قصد سفر به مکانی تاریخی و متفاوت را دارید، کارونسرای قزلق، گزینه خوبی به نظر می‌رسد.

کاروانسرای قزلق

 

مدرسه عمادیه

مدرسه‌های قدیمی همیشه در لیست پرطرفدارترین آثار تاریخی و دیدنی ایران جای دارد. مدرسه عمادیه، یکی از این مکان‌های تاریخی به حساب می‌آید که قدمت آن، به دوران صفویه برمی‌گردد. معماری منحصربه‌فرد این مدرسه، تزیینات دیوارها و شیوه ساخت آن، هنر استادکاران ایرانی آن زمان را به نمایش می‌گذارد.

به هنگام بازدید از مدرسه عمادیه، شما می‌توانید از جاهای دیگر موجود در این مدرسه همچون حمام، آب ‌انبار و آرامستان نیز دیدن کنید. اگر قصد سفر به شمال و شهر گرگان را دارید؛ فراموش نکنید که سری به مدرسه عمادیه بزنید.

مدرسه عمادیه

 

بازار نعلبندان گرگان

از جذاب‌ترین دیدنی‌های هر شهری می‌توان به بازار اشاره کرد. شما تنها با یک بازارگردی، می‌توانید اطلاعات ارزشمندی را درباره فرهنگ و تاریخ بومیان آن شهر کسب کنید. بازار نعلبندان، جزو دیدنی‌های جالب شهر گرگان به حساب می‌آید. گشتن در بازار، این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد که با مردم محلی آشنا شوید.

عطر و بوی خوش‌طعم‌ترین خوراکی‌ها و تازه‌ترین سبزیجات محلی، تجربیات متفاوتی را برای شما رقم خواهد زد. بازار تاریخی نعلبندان، به قرن چهارم هجری تعلق دارد و جزو معروف‌ترین بازارهای شهر به حساب می‌آید. سبک معماری، کاشی‌کاری، مغازه‌های محلی و بوی خوش خوراکی‌های شمالی بی‌شک خاطرات به یاد ماندنی‌ را برای شما رقم خواهد زد.

بازار نعلبندان گرگان

 

باداب سورت

از دیگر مکان‌های دیدنی شمال در استان مازندران، می‌توان به باداب سورت اشاره کرد. این دریاچه، در فاصله‌ای نه چندان دور نسبت به روستایی به نام سورت قرار گرفته است. تنها با طی کردن۶ کیلومتر در جاده خاکی، شما می‌توانید خودتان را به آن برسانید. ارتفاع باداب سورت از سطح دریا به ۱۸۴۱ متر می‌رسد. از این رو، این منطقه از آب و هدایی کوهستانی برخوردار است. متاسفانه اکنون چیزی جز نام از این روستا باقی نمانده و خالی از سکنه شده است. شاید باورتان نشود اما یک سانت بالا آمدن آب دریاجه، ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال طول می‌کشد.

اگر با مکانی دیدنی در ترکیه به نام پاموک کاله آشنا باشید، دریاچه باداب سورت نیز به آن شباهت دارد. شما به هنگام سفر به استان مازندران و شهرستان چهاردانگه، می‌توانید سری به این دریاچه بزنید. البته در چندین سال گذشته، این دریاچه با پایین آمدن آب آن زیبایی گذشته خود را از دست داده است. اما با این حال، امیدواریم که این دریاچه دوباره به روال قبل برگردد.

باداب سورت

 

دهستان لاویج

مجموعه‌ای از روستاها در کنار یکدیگر دهستان را تشکیل می‌دهند. لاویج، به جمعی از روستاها گفته می‌شود که در محدوده کوهپایه رشته کوه البرز جای گرفته است. این روستا، بخشی از شهرستان چمستان نور استان مازندران به حساب می‌آید. احتمالاً به کررات برای دیدن ساحل دریای خزر، به شهر نور سر زده‌اید، اما اغلب افراد از وجود این روستای دیدنی باخبر نیستند. دهستان لاویج، شامل ۱۵ روستا می‌شود. در ۳ تا از این روستاها، کسی زندگی نمی‌کند. اما در ۱۲ تا روستای دیگر،شور زندگی را حس خواهید کرد. از سری مکان‌های دیدنی این دهستان می‌توان به آبگرم لاویج اشاره کرد‌.

در نزدیکی آن، سه مسافرخانه به چشم می‌خورد که با اقامت در آن، شما می.توانید شبی رویایی را برای خود رقم بزنید. اگر به دهستان لاویج سفر کرده‌اید، فراموش نکنید که سری به دیگر جاذبه‌های گردشگری همچون آبگرم معدنی، پارک جنگلی کشیل، آبشار حرام، سوردار، جاده جنگلی، مراتع نومه، جنگل اسیونگو رودخانه آن حوالی نیز بزنید.  برای رفتن به روستای لاویج، باید از طرف جاده هراز به سمت نور حرکت کنید. بعد از آن، به طرف چمستان تغییر مسیر دهید. بعد از آن، یک جاده فرعی در سمت چپ خود می‌بینید که شما را مستقیماً به طرف لاویج می‌رساند.

دهستان لاویج

 

پارک جنگلی سیسنگان

کمتر کسی پیدا می‌شود که با پارک جنگلی سیسنگان آشنا نباشد. اگر به سمت جاده اصلی نوشهر به نور بروید، با این پارک روبه‌رو خواهید شد. در طول مسیر رفت به پارک جنگلی، با مناظر زیباتری نسبت به خود پارک جنگلی روبه‌رو هستید. این جاده را با اسم جاده ساحلی شناخته می‌شود. به هنگام قرارگیری در این جاده، از یک طرف دریا و از طرفی دیگر نظاره‌گر جنگل هستید.

 با رفتن به پارک جنگلی سیسنگان، شما با یک تیر دو نشان می‌زنید و هم از جنگل و هم دریا دیدن می‌کنید. در مقابل این پارک جنگلی، ساحلی زیبا قرار گرفته است. در این جنگل، امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی نیز در اختیار شما قرار دارد. امنیت شما نیز توسط نگهبانان جنگل در این محوطه حفظ می‌شود. شما در این جنگل، به سرویس بهداشتی، آب لوله‌کشی، آلاچیق و حوطه مخصوص آب‌خوری نیز دسترسی دارید.

پارک جنگلی سیسنگان

 

دریاچه چورت

اگر از طرف مرکز استان یعنی ساری به طرف کیاسر بروید و مسیر را امتداد دهید، با تابلویی به نام روستای چورت روبه‌رو خواهید شد. اگر مسیرتان را به طرف ساری ادامه‌ دهید، بعد از نزدیک به بیست دقیقه، با دوراهی‌ به نام سد شهید رجایی و کیاسر روبه‌رو‌ خواهید شد. بومیان این منطقه، این سد را با نام سلیمان تنگه می‌شناسند.

بعد از گذشت از سد شهید رجایی، باید به مدت یک ساعت از مسیری کوهستانی بگذرید تا به کیاسر برسید. سپس روستای چورت را از نزدیک خواهید دید. چورت، به روستایی کوچک گفته می‌شود که مردمی مهمان‌نواز و خونگرم دارد. در میان این روستای دوست‌داشتنی، دریاچه‌ای زیبا به همین نام دیده می‌شود. کمتر کسی با این دریاچه آشنا است.

 مردم محلی این روستا، اعتقاد دارند که زلزله‌ای در یک صد سال پیش، سبب پدید آمدن این دریاچه شده است. درختان گردو و ازگیل، در نزدیکی دریاچه جارت به چشم می‌خورند. شما می‌توانید یکی از خانه‌های مردمان محلی آنجا را کرایه کنید و یک شب بوم‌گردی را تجربه نمایید.

دریاچه چورت

 

فیلبند

ممکن است؛ تاکنون نام بام شرقی مازندران را شنیده باشید. از مرتفع‌ترین روستاهای ییلاقی استان مازندران می‌توان به فیلبند اشاره کرد. فیلبند، در شرق استان مازندران قرار گرفته است. در فیلبند، شما می‌توانید در ارتفاعی بالا شاهد چشم‌اندازی زیبا از طبیعت استان مازندران باشید. فیلبند، جزو زیباترین روستاهای نزدیک بابل و آمل به حساب می‌آید.

در این مکان، شما در بین ابرهای آسمان قدم خواهید زد‌. فیلبند، هوایی مه‌آلود دارد. در فیلبند، احساس پرواز در میان ابرها را خواهید داشت. چشم و روح شما در این مکان جلا پیدا خواهد کرد. هفت ماه در این فضای کوهستانی و ییلاقی، در فصل زمستان سپری خواهید شد. البته بعد از این هفت ماه، بهاری رویایی را تجربه خواهید کرد.

بعد از آب شدن برف‌ها، جویبارهایی از آب خنک و زلال از ارتفاعات کوه روانه می‌شوند. اگر قصد بازدید از فیلبند را دارید، بهتر است به هنگام اردیبهشت تا اوایل شهریور به این مکان سفر کنید. فیلبند، از طبیعتی بکر برخوردار است و برای رسیدن به آن، مسیر صعب‌العبوری را پیش رو دارید.

فیلبند

 

سد لار

سدی خاکی به نام سد لار، به همراه هسته روسی، در نزدیکی شهرستانی به نام آمل واقع شده است. این سد، فاصله اندکی با پارک ملی محافظت شده لار دارد. جالب است بدانید که آب مصرفی تهران، توسط همین سد فراهم می‌شود و از این لحاظ، حائز اهمیت است. آب پشت این سد، قادر است که ۱۵۰۰۰۰ مگاوات ساعت برق تولید ‌کند و مناطق نزدیک به خود را از این بابت بی‌نیاز سازد.

در نزدیکی سد لار، مناظر طبیعی زیبایی وجود دارد. دریاچه‌های آن حوالی، آبشارهای کوچک و بزرگ و  حیوانات وحشی اطراف، خاطرات متفاوتی را برای شما رقم خواهد زد. این سد، تنها ۱۰۰ کیلومتر با شهر آمل فاصله دارد و در زیر کوهپایه کوه دماوند جای گرفته است.

سد لار

 

جنگل دالخانی

رامسر، به عروس شهرهای شمال معروف است. اما عده کمی خبر دارند که تنها در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق آن، جنگلی زیبا به نام دالخانی وجود دارد. از دیگر مکان‌های دیدنی شمال، همین جنگل نیمه کوهستانی دالخانی است. جنگل دالخانی، در منطقه‌ای ییلاقی قرار دارد. ارتفاع این جنگل از سطح آب دریا به ۸۰۰ متر می‌رسد و از مساحتی در حدود ۶۰۰۰۰۰ مترمربع برخوردار است. این جنگل، هوایی به شکل مه‌آلود دارد و نسیم خنک آن، صورت شما را نوازش خواهد کرد. جنگل دالخانی، از طبیعتی بکر با پوشش گیاهی فراوان برخوردار است.

 جاده های شمال - معرفی زیباترین جاده های شمال کشور ایران

جنگل‌ های دو هزار

دو جنگل ارزشمند، به نام‌های جنگل‌های دو هزار و سه هزار در استان مازندران به چشم می‌خورد. بعد از پشت سر گذاشتن جاده زیبای چالوس و رسیدن به شهر تنکابن یا همان شهسوار گذشته، تنها با پرسیدن از اهالی محل می‌توانید این جنگل را پیدا کنید. این جنگل، از مساحت وسیعی برخوردار است. پس نیازی به نگرانی از بابت تراکم جمعیت در فصول پیک وجود ندارد. البته ترجیحاً در فصل تابستان به این جنگل سفر نکنید. این منطقه، از آب و هوایی کوهستانی برخوردار نیست و به هنگام فصل تابستان، هوا رو به گرمی و شرجی بودن می‌رود. اردیبهشت ماه، بهترین زمان برای سفر به شمال به حساب می‌آید.

جنگل‌ های دو هزار

 

دشت دریا سر

اگر مسیرتان به درون جنگل‌های دوهزار را متوقف نکنید، با دشتی زیبا به نام دریاسر روبه‌رو خواهید شد. دشت دریاسر، توسط ۴ کوه احاطه شده است. در نزدیکی این دشت، به بلندترین کوهی که می‌توان اشاره کرد، کوه الموت واقع در بخش جنوب غربی آن است. به هنگام فصل بهار، این دشت به بهشتی مبدل می‌شود و گل‌های زرد و رنگارنگ آن جلوه زیبایی به این دشت می‌دهد. فصل بهار و دشت دریاسر، گزینه خوبی برای عاشقان بوم‌گردی و کمپ شبانه به حساب می‌آید.

 اگر قصد سفر به این دشت را دارید، ابتدا باید از جاده دوهزار عبور کنید تا وقتی که دوراهی امامزاده قاسم را ببینید. با حرکت در طرف چپ خودتان، به دشت دریاسر خواهید رسید. حواستان باشد که شما تا روستای عسل محله بیشتر قادر به حمل وسیله نقلیه نیستید و بعد از پارک آن، باید یک ساعت و نیم را به کوه‌پیمایی سپری کنید. گذشتن از تپه‌ها، نیازمند آمادگی جسمانی خوبی است، اما در انتها رسیدن به دشت دریاسر ارزشش را خواهد داشت.

دشت دریا سر

 

آبشار آب پری

اغلب عاشقان طبیعت شمال، با محوطه گردشکری آب پری یا همان آب پری رویان آشنا هستند. از دیگر جاذبه‌های دیدنی معروف شمال، می‌توان به همین آبشار آب پری اشاره کرد. خبر خوب این است که بیشتر بخش‌های این منطقه، بکر و دست ‌نخورده به جای مانده است. شما می‌توانید اکسیژن خالص را در این محوطه تنفس کنید.

در محدوده این جنگل زیبا و سرسبز، آبشاری دلربا به نام آب پری به چشم می‌خورد که با گذر از لابه‌لای سنگ‌ها پدید آمده است. البته آبشار آب پری، کمی با انتظار شما از یک آبشار فاصله دارد و ریزش آب‌های آن از فاصله‌ای چند متری نسبت به زمین صورت نمی‌گیرد؛ اما مسافتی رودخانه‌ای از دل سنگ‌ها و صخره‌ها توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. پس از جنگل سیسنگان، رویان را خواهید دید و از آنجا، می‌توانید به طرف منطقه آب‌پری حرکت کنید.

آبشار آب پری

 

روستای جواهرده

از رامسر، به عنوان عروس شهرهای ایران یاد می‌شود. در فاصله ۳۰ کیلومتری رامسر، روستایی زیبا به اسم جواهرده دیده می‌شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا به ۲۰۰۰ متر می‌رسد. روستای جواهرده، در لیست مناطق ییلاقی جای دارد. ابن روستا، در میان مسافران  بسیار شناخته شده است. با سفر به این روستا، شما می‌توانید از نزدیک با زندگی مردمان محلی روستای جواهرده آشنا شوید. اگر قصد رفتن به سفر در تابستان را دارید، شما می‌توانید تعطیلات خود را به دور از هوای شرجی، در روستای جواهرده سپری کنید. برای اقامت در این روستا، خانه‌هایی به مسافران کرایه داده می‌شود تا شبی رویایی را در اینجا تجربه کنند.

 

پل ورسک

از دیگر زیبایی‌های شمال می‌توان به پل جالب و تاریخی ورسک واقع در استان مازندران اشاره کرد. این سازه، به دوران پهلوی اول تعلق دارد. پل ورسک را دقیقاً در طول جاده فیروزکوه و در قسمت زیر آب می‌توانید پیدا کنید. جالب است بدانید که پل ورسک از شهرتی جهانی برخوردار است. چرا که در موفقیت سپاه متفقین این پل تاثیرگذار بوده و به همین علت، به پل ورسک لقب پل پیروزی داده شده است.

پل ورسک

 

دریاچه شورمست

به هنگام سفر به شمال ایران و دیدن جاذبه‌های زیبای آن، احساس خواهید کرد که در بهشت قدم می‌زنید. دریاچه شورمست، یکی از آن جاذبه‌ها است که از آن می‌توان به عنوان عروس جاذبه‌های دیدنی شمال یاد کرد. این دریاچه در استان مازندران، در بین جنگل‌های توسکا واقع شده است. فرقی ندارد که در کدام فصل از این دریاچه دیدن کنید، به هرحال شگفتی‌های آن شما را به حیرت وا خواهد داشت. اگر قصد رفتن به طرف مازندران و سوادکوه را دارید، دیدن دریاچه شورمست را هرگز فراموش نکنید.

تالاب میانکاله

از دیگر جاذبه‌های شمال می‌توان به تالاب میانکاله اشاره کرد. دیدن این تالاب، قطعاً تجربیات متفاوتی را برای شما رقم خواهد زد‌. پرندگان مهاجر به هنگام زمستان و پرندگانی همانند فلامینگو، پلیکان، قو و عقاب در این تالاب زندگی می‌کنند. در تالاب میانکاله، شما این شانس را دارید که پرواز پرندگان را تماشا کنید و ساعاتی را به استراحت کردن سپری نمایید.

تالاب میانکاله

 

دشت ناز

زیباترین تصاویر طبیعت را در دشت ناز تجربه خواهید کرد. عاشقان عکاسی، سوژه‌های خوبی را در این دشت پیدا می‌کنند. این دشت، در لیست مناطق حفاظت شده جای دارد و پناهگاه حیات وحش حیوانات به حساب می‌آید. جالب است بدانید که گوزن زرد ایرانی در این منطقه نگهداری می‌شود و جزو گونه‌های پراهمیت به شمار می‌آید. چرا که این گونه، در خطر انقراض قرار دارد. اگر به دنبال جایی طبیعی، جذاب و شگفت‌انگیز می‌گردید، دشت ناز، انتخاب خوبی می‌تواند باشد.

روستای کندلوس

از باصفاترین و منحصربه‌فردترین مکان‌های دیدنی شمال، می‌توان به روستای کندلوس اشاره کرد. قدمت این روستا، به چهار هزار سال می‌رسد‌. رفتن به کندلوس و روستاگردی در آن، بی‌شک تجربیات متفاوتی را برای شما به همراه خواهد داشت. بافت روستایی، طبیعت دست‌نخورده و چشم‌انداز زیبای روستا کندلوس سبب شده است که این روستا گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند. ‌شما می‌توانید نام این روستا را در برنامه سفر به شمال مسافران زیادی پیدا کنید. به هنگام رفتن به روستای کندلوس، فراموش نکنید که سری به موزه مردم‌شناسی آن بزنید و با رسوم آنجا آشنا شوید.

روستای کندلوس

 

جاهای دیدنی شمال در استان گیلان

جاذبه‌های دیدنی گیلان، از این استان بهشتی ساخته‌اند که زیبایی‌های ان زبانزد عام و خاص است. کافی است یک بار به این استان سفر کنید و جاذبه‌های دیدنی شمال در استان گیاان را از نزدیک ببینید تا عاشق آن شوید. از سری جاذبه‌های آن می‌توان به ماسوله، جاده اسالم به خلخال، شیطان کوه و... اشاره کرد.

ماسوله

حتماً تا به حال نام ماسوله را در لیست مکان‌های دیدنی شمال دیده‌اید. ماسوله، نام شهری باستانی بوده که در اطراف شهر فومن جای گرفته است. ماسوله، آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. معماری ساخت خانه‌های ماسوله، این شهر را نسبت به دیگر شهرها متمایز ساخته است.

 کوهستانی بودن این منطقه، سبب شده است که شیوه ساخت خانه‌ها به این صورت باشد که حیاط خانه بالایی روی سقف خانه پایینی به شکل پلکانی قرار بگیرد. زندگی مردم در ماسوله به شکل متراکم انجام می‌گیرد‌. مردم ماسوله، بسیار ساده زیست و خونگرم هستند. حتی در اوج تابستان هم، هوایی بهاری و خنک را در ماسوله تجربه خواهید کرد اما این منطقه زمستان سختی دارد.

ماسوله

 

روستای اولسبلنگاه

از روستای اولسبلنگاه، به عنوان روستایی بهشتی یاد می‌شود که در شهر ماسال و استان گیلان واقع شده است. احتمالاً تلفظ نام این روستا برای شما سخت خواهد بود. در اصل در زبان تالشی معنای این کلمه، درخت قرمز روی ارتفاع است. ارتفاع این روستا از سطح دریا به ۱۵۰۰ متر می‌رسد. از این رو، هوایی مطبوع و کوهستانی دارد. اگر سری به ارتفاعات این روستا بزنید، چشم‌اندازی زیبا از جنگل و دریا را زیر پای خود مشاهده خواهید کرد. طبیعتی بکر و دوست‌ داشتنی در این روستا دیده می‌شود.

جاده اسالم به خلخال

 

جاده اسالم به خلخال

بیشتر مردم، از جاده چالوس به عنوان عروس جاده‌های خاورمیانه یاد می‌کنند. افراد زیادی نیز پیدا می‌شود که معتفدند جاده اسالم به خلال، نسبت به جاده چالوس زیباتر است. مسافت این جاده به ۷۰ کیلومتر می‌رسد و جزو زیباترین جاذبه‌های دیدنی شمال به حساب می‌آید. مسیر این جاده از شهر اسالم واقع در استان گیلان شروع می‌شود و تا شهر خلخال امتداد می‌یابد.

در طول این جاده، گردنه‌ای به نام الماس دیده می‌شود. یک ساعت زمان می‌برد تا از اسالم به خلخال برسید. البته اگر قصد پیاده‌روی دارید، بهتر است بدانید که رسیدن به خلخال چند روز زمان می‌برد. در طول مسیرتان، می‌توانید از سوباتان، آبشار ورزان و سایر مناطق ییلاقی آن محدوده نیز دیدن کنید.

جاده اسالم به خلخال

 

شیطان کوه

شاید با شنیدن نام آن، ترس در وجود شما رخنه کند، اما ترسی در کار نیست. شیطان کوه یکی از مکان‌های دیدنی شمال به حساب می‌آید که در بین مردم محلی، به این نام شناخته می‌شود. در این منطقه، شاهد ترکیبی از کوهستان و دشت هستید‌. بنابراین پیاده‌روی در مسیر شیطان کوه، برای شما لذت‌بخش خواهد بود. اگر به شیطان کوه سفر کنید، به تله‌کابین، بام سبز، کوه، استخر طبیعی و آبشار این مجموعه دسترسی خواهید داشت. شیطان کوه، در فاصله ۴۰ کیلومتری شرق لاهیجان قرار گرفته است. نزدیک به ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا خودتان را با ماشین از لاهیجان به این مکان برسانید.

شیطان کوه

 

پارک جنگلی گیسوم

از دیگر مکان‌های دیدنی شمال، واقع در شهرستان تالش در استان گیلان، می‌توان به پارک جنگلی گیسوم اشاره کرد. با تلاقی جنگل و دریا، این پارک جنگلی ایجاد شده است. تاحدودی می‌توان گفت که پارک جنگلی گیسوم نسبت به جنگل سیسنگان برتر محسوب می‌شود. به هنگام ورود به جاده منتهی به جنگل، زیبایی‌های این جنگل شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

 در مسیر گذر از قسمت ورودی، ازگیل و سایر میوه‌های محلی توسط دست فروشان، به فروش می‌رسد. لباس‌های رنگین محلی و کلاه‌های حصیری نیز در این منطقه توجه شما را به خود جلب می‌کند. استراحت در این نگین سبز طبیعت گیلان بی‌شک برای شما لذت‌بخش خواهد بود. در جنگلی سرسبز، نسیم دریا نیز روی صورت شما نقش می‌بندد‌. در این مکان، ترکیبی از بوی دریا و طبیعت به مشام شما خواهد رسید.

گردنه حیران

از دیگر مکان‌های دیدنی شمال که از شهرت جهانی نیز برخوردار است، می‌توان به گردنه حیران اشاره کرد. طول این گردنه، به ۳۵ کیلومتر می‌رسد. اگر از مسیر نمین اردبیل به آستارا بگذرید، با این گردنه مواجه خواهید شد. در هر فصلی که به گردنه حیران سر بزنید، با جاده‌ای مه‌آلود روبه‌رو خواهید شد. بعضی از مناطق آن، ۱۵۰۰ متر با سطح دریا فاصله دارند. در این گردنه، به تله‌کابین حیران نیز دسترسی دارید و می‌توانید از بالا زیبایی‌ها را تماشا کنید.

گردنه حیران

 

قلعه رودخان

در فاصله نه چندان زیادی از ارتفاعات فومن، قلعه‌ای قدیمی به نام قلعه رودخان دیده می‌شود. جالب است بدانید که قلعه رودخان، به عنوان سومین سازه در میان عجایب هفتگانه استان گیلان شناخته می‌شود و در شمال از معروفیت خاصی برخوردار است. قلعه رودخان، علاوه بر جنبه تاریخی، از لحاظ طبیعی نیز اهمیت بسیاری دارد.

این قلعه، در دل جنگلی بکر و انبوه جای گرفته است. بالا رفتن از پله‌ها و رسیدن به ساختمان اصلی قلعه، یک ساعت زمان می‌برد. در بخش بالایی قلعه، اکسیژن زیادی موجود نیست و از آنجایی که رطوبت و مه بالایی دارد، ممکن است به خوبی قادر به نفس کشیدن نباشید؛ اما در صورت داشتن شرایط جسمانی خوب، از این فرصت استفاده کنید.

قلعه رودخان

 

تالاب انزلی

در جنوب غرب سواحل دریای مازندران، تالاب انزلی به چشم می‌خورد که جزو دیدنی‌های شمال به حساب می‌آید. جالب است بدانید که این تالاب از شهرتی بین‌المللی برخوردار است. فاصله این تالاب تا استان گیلان به ۴۰ کیلومتر می‌رسد و جنوب آن به صومعه‌سرا ختم می‌شود. از تالاب انزلی، به عنوان جالب‌ترین و مهم‌ترین تلاب‌های شمال و کل ایران یاد می‌شود. نیلوفرهای آبی زیبایی روی این تالاب دیده می‌شوند که با نگاه کردن به آن‌ها به وجد خواهید آمد‌. در فصولی که بارندگی زیاد است، این تالاب وسعتی در حدود ۱۲۰ کیلومتر مربع دارد و در فصولی با میزان بارش کم، وسعت آن به ۸۰ کیلومتر مربع کاهش می‌یابد.

دیلمان

منطقه‌ای باستانی در محدوده سیاهکل وجود دارد که دیلمان نامیده می‌شود. طبق آثار باستانی موجود، پنج هزار سال پیش زندگی مردمان محلی در منطقه دیلمان رونق داشت. اگر چه که دیلمان مسیر همواری ندارد و کوهستانی است، اما سر زدن به آن خالی از لطف نیست. اغلب مسافران، با این منطقه دوست‌داشتنی آشنا نیستند. اگر به دیلمان سفر کنید، شما می‌توانید از جاذبه‌های دیگری همانند آبشار لونک، دشت سوسن چلچراغ، دشت شقایق دیلمان، قلعه و برج گرمابر، کاروانسرای تی‌ تی و کوه درفک نیز دیدن کنید.

دیلمان

 

سرولات

منطقه‌ای به نام سرولات نیز در لیست مکان‌های دیدنی شمال قرار می‌گیرد. سرولات، تنها سه کیلومتر با چابکسر فاصله دارد. در محدوده سرولات، رود خروشانی با نام آچیرود دیده می‌شود. این منطقه، زیبایی خود را مدیون آچیرود است. زندگی و حیات مردم این منطقه به این رود بسیار وابسته بوده و از این رو، افراد اهمیت فراوانی برای آن قائل هستند. مهمان‌نوازی مردم این منطقه، زبانزد عام مردم است. اگر شانس با شما یار باشد، یکی از آن‌ها شما را به خانه‌اش دعوت خواهد کرد. طبیعت سرولات نگفتنی است و با رفتن به این منطقه، شما می‌توانید از چابکسر و رامسر نیز دیدن کنید.

ماسال - زیباترین شهر ییلاقی شمال

ماسال

کمتر کسی پیدا می‌شود که با این جاذبه طبیعی از شمال به نام ماسال آشنا نباشد. ماسال، فاصله چندانی با کوه‌های کوه‌های تالش ندارد. در زبان تالشی، این کلمه کنار کوه معنا می‌شود. رودخانه‌ای به نام خاکایی، در حوالی ماسال به چشم می‌خورد. درون این جاذبه دیدنی ۱۷ غار با اندازه‌های کوچک و بزرگ پیدا می‌شود. قدم زدن در مناطق ییلاقی ماسال حال و هوای شما را دگرگون خواهد کرد. شاندرمن به بخش از ماسال گفته می‌شود که بزرگ‌ترین غارهای گیلان را می‌توانید در آن پیدا کنید.

مناظر طبیعی فراوانی همانند رودخانه، غار و آبشار در این حوالی دیده می‌شود. میرزا کوچک خان جنگلی نیز در این محل از دنیا رفت. منطقه شاندرمن، دشت زیبای الیزه را نیز شامل می‌شود. تنها با ۱ الی ۲ ساعت پیداه‌روی شما می‌توانید خودتان را به این دشت برسانید. قدم زدن در این مسیر بی‌شک برای شما لذت‌بخش خواهد بود.

ماسال

 

دشت النزه

از دیگر منناطق دیدنی شمال می‌توان به دشت النزه اشاره کرد. این دشت، در محوطه ماسال گیلان واقع شده است. بکرترین تصاویر و چشم‌اندازها در دشت النزه گرفته می‌شود. با رفتن به این دشت، انرژی و آرامش به وجود شما اضافه خواهد شد. در این دشت، کوه‌هایی سرسبز در اندازه‌های بزرگ و کوچک به همراه درختانی سبزپوش به چشم می‌خورند. به هنگام صبح، مهی غلیظ کل فضای این دشت را احاطه می‌کند.

با رفتن به دشت تلنزه، بی‌شک بهشتی رویایی را تجربه خواهید کرد. در این ییلاق دیدنی، امامزاده‌ای با اسم امامزاده ابراهیم به چشم می‌خورد. در حیاط این امامزاده، درختی قدیمی وجود دارد که فدمت آن به ۲۰۰ سال می‌رسد. مردم محلی این بخش معتقد هستند که اگر پارچه‌های سبز به این درخت بسته شود، خواسته‌های آن‌ها اجابت خواهد شد.

دشت النزه

 

آبشار دودوزن

وقتی به فصل سوزان تابستان می‌رسید، کافی است که سری به آبشار دودوزن بزنید و بهاری خنک را تجربه کنید. عاشقان طبیعت، آبشار دودوزن را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند. در هر فصلی از سال که به این آبشار بروید، شما می‌توانید زیبایی‌های منحصربه‌فردی از این آبشار را کشف کنید. البته اغلب افراد به هنگام بهار و تابستان به این آبشار زیبا سر می‌زنند.  

سپری کردن زمان در نزدیکی آبشار، نفس کشیدن در هوای تازه، دیدن سرسبزی‌ها و گوش سپردن به صدای طبیعت بدون شک حال و هوای شما را عوض خواهد کرد. پیک نیک و کمپینگ نیز در نزدیکی این آبشار به راه است. البته برای تمیز ماندن این محوطه، جمع‌آوری زباله‌هایتان را از یاد نبرید.

آبشار دودوزن

 

دریاچه ویستان بره سره

از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی شمال می‌توان به دریاچه ویستان بره سره در جنگلی زیبا اشاره کرد. اگر سری به این دریاچه بزنید، مشاهده تلاقی آبی آسمان و سبزی جنگل شما را به شگفتی وا خواهد داشت. عکاسان می‌توانند تصاویری زیبا و جالب را از این طبیعت به ثبت برسانند. صدای آواز پرندگان و آب زلال دریاچه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند. اخیراً امکانات رفاهی زیادی به این دریاچه اختصاص داده شده است. به هنگام شب نیز می‌توانید در نزدیکی این دریاچه اقامت کنید. در این دریاچه نیز می‌توانید به ماهی‌گیری مشغول شوید.

آبشار لاتون

زیباترین و بکرترین دیدنی‌های شمال را می‌توانید در استان گیلان پبدا کنید. آبشار لاتون، یکی از آن جاذبه‌هایی است که چشم‌اندازی زیبا دارد. تماشای آن، بی‌شک برای شما لذت‌بخش خواهد بود. ارتفاع آبشار لاتون، به ۱۰۵ متر می‌رسد و جالب است بدانید که از آن به عنوان بلندترین آبشار ایران یاد می‌شود. گردشگران، این آبشار را با سه حوضچه آن می‌شناسند.

آبشار لاتون

 

پل محمد حسن خان

از دیگر مکان‌های دیدنی مازندران که کمتر شناخته شده است، می‌توان به پل محمد حسن خان اشاره کرد‌. پل محمد حسن خان، در استان مازندران و شهر دوست ‌داشتنی بابل واقع شده است. این پل، در زمان کریم خان زند ساخته شده است. حتماً متعجب شده‌اید که چطور در آن زمان در شهری مرطوب همچون بابل، چنین پلی را بنا کرده‌اند و همچنان سالم مانده است.

در اصل، فرمان ساخت این پل، توسط جد آقا محمد خان قاجار، محمد حسن خان قاجار، صورت گرفته است و بعد از شکست دادن کریم خان زند و تصرف شهر بابل، جهت قدردانی از مردم شهر بابل این پل بنا شد. از این رو، این پل را با نام محمد حسن خان شناخته می‌شود. ظاهر این پل مشکلی ندارد و عابرین به راحتی می‌توانند از روی این پل گذر کنند.

پل محمد حسن خان

 

امامزاده قاسم بابل

از دیگر جاذبه‌های دیدنی مازندران می‌توان به امامزاده قاسم بابل اشاره کرد. این امامزاده، در لیست اماکن مذهبی مهم مردم این شهر جای دارد. اسناد تاریخی نشان می‌دهند که یکی از فرزندان امام موسی کاظم به همین نام شناخته می‌شود. فرزند ایشان در محله آستانه بابل دار فانی را وداع کرد. از این رو، مقبره فرزند ایشان در شهر بابل ساخته شد.

این بارگاه، از قدمت بالایی برخوردار است. ظاهر مقبره امامزاده قاسم بابل، شباهت زیادی به ابنیه باستانی متعلق به دوران سلجوقی دارد. این آرامگاه، از لحاظ معماری اثر هنری به حساب می‌آید. شما می‌توانید درون فضای آرام و دوست‌ داشتنی این امامزاده، لحظاتی را به درد و دل سپری کنید.

پل آجری خرما کلا

از دیگر پل‌های باستانی استان مازندران، می‌توان به پل آجری خرما کلا اشاره کرد. ظاهر زیبای این پل، توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. پل آجری خرما کلا، به دوران صفوی تعلق دارد. این، به این معنا است که در نزدیک ۴۰۰ سال پیش، پل آجری خرما کلا وجود داشته است. خراب نشدن این پل کوچک با وجود رطوبت هوای مازندران، برای همگان تعجب‌برانگیز خواهد بود. ساخت این پل، با آجر و خشت صورت گرفته است. این پل، همچنان توسط افراد محلی روستا برای گذشتن از رودخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پل آجری خرما کلا

 

پل دوازده چشمه آمل

از سری پل‌های بزرگ و شناخته شده آمل، می‌توان به پل دوازده چشمه آمل اشاره کرد. امکان دارد که حرکت ماشین‌ها روی این پل، شما را در تخمین قدمت آن گمراه کند و فکر کنید که امکان ندارد قدمت آن به بیش از دوران پهلوی برسد. اما بهتر است بدانید که قدمت پل دوازده چشمه آمل، به دوران ‌صفویه برمی‌گردد. روی رود هراز واقع در مرکز شهر، شما می‌توانید شاهد این پل زیبا باشید.

 اگر قصد دیدن این پل را دارید، باید به سمت ابتدای خیابان سبزه میدان حرکت کنید. بهتر است بدانید که این پل، یک بار در زمان قاجار مورد بازسازی قرار گرفته است. ‌این پل قادر است که قسمت شرقی و غربی شهر را به یکدیگر متصل کند. طول این پل، به ۱۰۷ متر می‌رسد و ۸ متر عرض دارد. فاصله پل دوازده چشمه آمل به ۶ متر می‌رسد و این پل، از ۱۲ طاق و دهانه برخوردار است.

برج سلطان زین العابدین

برای لحظاتی به تصویر زیر خیره شوید. اگر به شما بگوییم که این برج زیبا، یکی از آثار تاریخی مازندران به حساب می‌آید، حتماً تعجب می‌کنید. این برج، در شهر ساری واقع شده است. برج سلطان زین‌العابدین، به اواسط قرن نهم هجری قمری تعلق دارد. این برج، در زمان سلطنت قویونلوها ساخته شده است. ارتفاع این برج، به نزدیک ۲۰ متر می‌رسد. اگر بخواهیم از لحاظ معماری آن را بررسی کنیم، این برج از سه قسمت گوناگون به نام بدنه، گردنه و گنبد هرمی تشکیل شده است.

در طراحی این برج، از تزیینات آجری کمک گرفته شده و از شیوه مقرن کاری در گردنه و بدنه این برج استفاده شده است. در هر ضلع گردنه، شما شاهد روزنه‌ها یا پنجره‌هایی هستید که نور درون برج را فراهم می‌کنند. برج سلطان زین العابدین نیز در لیست آثار ملی ایران جای دارد. از لحاظ ظاهری، شباهت زیادی میان این برج با ابنیه تاریخی دوران عثمانی دیده در ترکیه می‌شود. از این رو، این برج برای گردشگران داخلی و خارجی حائز اهمیت است. بازدید از این برج تاریخی قطعاً برای شما جالب خواهد بود.

برج سلطان زین العابدین

 

پل شاپور

جاذبه تاریخی دیگری به نام پل شاپور یا شاهپور در استان مازندران وجود دارد. این پل، در شهرستان سوادکوه، جاده شیرگاه قائم شهر و روی رودخانه اوتجون واقع شده است. طول این پل، به ۵۰ متر می‌رسد. پل شاپور، توسط سنگ و ساروج ساخته شده است. این پل، به نزدیک ۱۰۰ سال پیش تعلق دارد. پل شاپور از دهانه‌ای میانی با اندازه‌ای بزرگ و همچنین طاقی جناغی و یک دهانه فرعی نسبتاً کوچک تشکیل شده است. در اراضی چای باغ، شما می‌توانید این پل را پیدا کنید. چشم‌انداز زیبای محیط اطراف این باغ، بی‌شک شما را محو شگفتی‌های خود خواهد کرد.

پل راه آهن سرتپه

مکانی دیدنی در مازندران، به نام پل راه آهن سرتپه وجود دارد. این پل، به دوران پهلوی اول تعلق دارد. پل راه آهن سرتپه در لیست آثار ملی ایران نیز جای گرفته است. شاید فکر کنید که تنها پل ورسک است که خط ریلی شمال به جنوب ایران را تشکیل می‌دهد؛ اما این طور نیست. قسمتی از سیستم ریلی کشور نیز برگرفته از پل راه آهن سرتپه است. این پل، در محله سرتپه شیرگاه واقع شده است.

پل راه آهن سرتپه

 

قلعه حسن بور سرخکلا

احتمالاً تصور شما از قلعه حسن بور سرخکلا، قلعه‌ای بزرگ و عظیم است. اما واقعیت، به تصور شما شباهتی ندارد. در اصل همین سنگ‌چینی توی تصویر، بخشی از دیوار باستانی این قلعه به حساب می‌آید. قلعه حسن بور سرخکلا، در روستا سرخکلا سوادکوه واقع شده است. این قلعه، از دیگر جاذبه‌های دیدنی شمال به حساب می‌آید که تنها ۷ کیلومتر با شمال روستا فاصله دارد و در دل جنگل‌های شاهکوه قرار دارد. قلعه حسن بور سرخکلا، به قرن ۶ و ۷ هجری قمری تعلق داشته و در لیست آثار ملی کشور نیز جای گرفته است. بازدید از این جاذبه دیدنی را فراموش نکید.

شهرداری رشت

در مرکز رشت، میدانی زیبا دیده می‌شود که از آن به عنوان معروف‌ترین دیدنی‌های گیلان یاد می‌شود. این میدان به دوران پهلوی تعلق دارد. میدان شهرداری، در لیست آثار ملی ایران جای گرفته و کاخ شهرداری، موزه پست و ساختمان باستانی هتل ایران را نیز در بر می‌گیرد. از ساختمان شهرداری و برج ساعت، به عنوان نماد شهر رشت یاد می‌شود. ساختمان سفید رشت بسیار باشکوه است و چشمان هر کسی محو تماشای آن خواهد شد.

شهرداری رشت

 

بلوار و اسکله انزلی

از سری شهرهای زیبای ایران، می‌توان به انزلی اشاره کرد. بندر انزلی، بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر به حساب می‌آید. همچنین قدیمی‌ترین بندر در شمال کشور نیز است. حمل و نقل کالاهای زیادی نیز توسط این بندر از دریا صورت می‌گیرد‌. از دیگر جاذبه‌های این شهر دوست‌داشتنی، می‌توان به بلوار انزلی اشاره کرد.

ابن بلوار، در فاصله اندکی نسبت به اسکله قرار گرفته است. ساخت پارک ساحلی این محوطه، برگرفته از معماری روسیه بوده و تفریحات و امکانات زیادی نیز برای گردشگران این مجموعه در نظر گرفته شده است. از سری امکانات تفریخی آن، می‌توان به ‌قایق‌سواری، گشتن در مرداب انزلی و... اشاره کرد.

بلوار و اسکله انزلی

 

سخن پایانی

وقتی سخن از طبیعت و طبیعت‌گردی به میان می‌آید، خاطرات شمال برای افراد تداعی می‌شود‌. جاذبه‌های دیدنی شمال تمام نشدنی هستند و شما با هر بار سفر به شمال، مکان‌های جدیدی را کشف خواهید کرد. تنها با یک سفر به شمال، حال و هوای شما دگرگون خواهد شد و چشمان شما به روی زیبایی‌های ایران باز می‌شود. اگر به صورت دسته جمعی نیز به شمال سفر کنید، لذت آن دو چندان برابر خواهد بود.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر