خیابان روستاولی

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/05
بازدید: 5684
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تفلیس شهری زیبا و لاکچری است که در گوشه و کنار خود طراحی‌هایی با معماری‌های منحصربه‌فرد انجام داده است. یکی از معماری‌های منحصربه‌فرد این شهر شامل معماری‌های مربوط به طراحی و ساخت خیابان‌های آن خواهد بود. اگر شما فردی بوده که به اکثر کشورهای جهان سفر کرده باشید به طور حتم می‌دانید که طراحی و معماری خیابان‌های شهر تفلیس با دیگر کشورهای جهان تفاوت چشمگیری دارد. چرا که نمی‌توان مانند این خیابان‌ها را در دیگر نقاط جهان پیدا کرد. برخی از خیابان‌های تفلیس به دلیل داشتن طراحی و معماری بسیار جذاب خود، مراکز خرید بزرگ و داشتن جاذبه‌های تفریحی و گردشگری و... در دل خود، توانسته‌‌اند در بین گردشگران و مردمان این شهر معروف شوند. 

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. خیابان روستاولی 
  2. سرگذشتی بر خیابان روستاولی
  3. مکان‌های دیدنی خیابان روستاولی
    1. سینمای روستاولی
    2. قصر Youth
    3. کلیسای کاشوتی
    4. تئاتر روستاولی
  4. مراکز خرید خیابان روستاولی کدام ‌ها هستند؟
    1. بهترین رستوران ‌های خیابان روستاولی
    2. رستوران کینخالی هائوس آن
    3. رستوران تایی کوری
    4. رستوران ساخاچاپور نامبر وان
    5. فست فود وندی
  5. چه زمانی به خیابان روستاولی برویم؟
    1. خیابان مرجانیشویلی تفلیس
    2. جاذبه ‌های دیدنی در خیابان مرجانیشویلی
    3. مراکز خرید خیابان مرجانیشویلی
    4. بهترین رستوران ‌های خیابان مرجانیشویلی
    5. چه زمانی به خیابان مرجانیشویلی برویم؟
  6. خیابان آقماشنبلی
    1. جاذبه های خیابان آقماشنبلی
    2. مراکز خرید خیابان آقماشنبلی
    3. بهترین رستوران های خیابان آقماشنبلی
    4. چه زمانی به خیابان آقماشنبلی برویم؟
  7. خیابان شاردنی تفلیس
    1. مراکز خرید و جاذبه‌های خیابان شاردنی تفلیس
    2. بهترین رستوران های خیابان شاردنی تفلیس برای صرف غذا
    3. بهترین زمان رفتن به خیابان شاردنی تفلیس

خیابان روستاولی تفلیس از جمله جاذبه های گردشگری تفلیس محسوب می‌شود و اغلب گردشگران یقیناً از آن دیدن خواهند کرد. شما نیز می‌توانید بدون هیچ‌گونه محدودیت، مدتی را در این خیابان دلپسند قدم بزنید. معماری گوناگون خانه‌هایش را مشاهده نمایید، به کافه‌ها و رستوران‌هایش مسری بزنید، روی یکی از نیمکت‌های کنار خیابان بنشینید و به تماشای مردم بپردازید و می‌توانید از دست‌فروشان تحفه‌های رنگارنگی را نیز خریداری کنید.

خیابان روستاولی 

خیابان روستاولی 

به‌طور حتم شما با شاعر معروف روستاولی آشنایی دارید. شاعری که در قرن ۱۲ میلادی در کشور گرجستان زندگی می‌کرد. خیابان روستاولی، خیابانی معروف در تفلیس است که در ابتدا به نام گولوین بود. سپس بعد از گذشت چند سال نام این خیابان به روستاولی تغییر نام پیدا کرد. خیابان روستاولی به دلایل مختلفی در بین گردشگران و مردم بومی شهرت پیدا کرده است. یکی از دلایل بسیار مهم معروف بودن این خیابان، موقعیت جغرافیایی ان بوده که از نزدیکی شاهراه مهم تفلیسی‌ها آغاز می‌شود. اگر شما برای یکبار هم شده به شهر تفلیس سفر کرده باشید، می‌دانید که شاهراه تفلیسی‌ها یا همان میدان آزادی برای مردم بومی این شهر بسیار مهم است. این خیابان ۱.۵ کیلومتر طول دارد و از میدان آزادی آغاز می‌شود. 
از دیگر دلایل بسیار مهمی که باعث معروفیت این خیابان شده است می‌توان به مراکز بسیار مهم موجود در این خیابان اشاره کرد. در این خیابان مجلل شما می‌توانید انواع هتل‌های چند ستاره، ساختمان‌های تجاری، مراکز خرید متعدد، ساختمان‌های اداری و جاذبه‌های گردشگری بسیاری را ببینید. وجود این مراکز و ادارات در این خیابان باعث شده‌اند تا خیابان روستاولی تبدیل به شلوغ‌ترین خیابان در مرکز شهر شود.
 

با کدام تور به تفلیس سفر کنیم؟

خیابان روستاولی خیابانی است که فاجعه‌های مختلفی را در طول قدمت خود تا به الان دیده است. فاجعه‌هایی که در آن افراد زیادی در طول سال‌های مختلف کشته شده‌اند. یکی از این فجایع غم انگیز، ۹ آوریل سال ۱۹۸۹ است. فاجعه‌ای که در آن افراد زیادی به عنوان معترضین فعال در این خیابان کشته شدند و معترضینی که در ساختمان مجلس شورای اسلامی دور یکدیگر جمع شده بودند تا به برخی از مسائل اعتراض کنند، توسط نیروهای ویژه شوروی به قتل رسیدند. همچنین علاوه‌بر کشته شدن این معترضین، در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلادی این خیابان محلی برای تظاهرات ضد دولتی نیز به حساب می‌آمد. این دلایل باعث شده تا از خیابان روستاولی به عنوان قلب سیاسی، هنری و فرهنگی تفلیس نیز یاد کنند.
خیابان روستاولی به دلیل قرار گیری در مرکز شهر و در یکی از مهم‌ترین نقاط تفلیس، جاذبه‌های مختلف گردشگری، مراکز خرید متعدد و مراکز رفاهی مانند رستوران و کافه و غیره را دارا است. جاذبه‌هایی که هر کدام از آن‌ها به تنهایی توانسته گردشگران مختص به خود را داشته باشد.

خیابان روستاولی تفلیس

سرگذشتی بر خیابان روستاولی

خیابان روستاولی با نام سابق گولُوین (Golovin) از خیایان‌های مرکزی تفلیس است که نام آن بعد از عصر شعرای قرون وسطایی، به شوتا روستاولی تغییر یافت. این خیابان قبل از تعریض و اتصال با خیابان کوستُوا (Kostava) از میدان آزادی شروع شده و به اندازه ۱. ۵ کیلومتر مسافت داشت. مانند اکثر خیابان‌های مشهور و به نام دنیا(مانند خیابان شاردنی) هر زمان تنش‌های سیاسی رخ می‌دهد، مردم این خیابان را برای تجمع خود انتخاب می‌کنند. برای مثال در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ این خیابان مکانی برای تجمع معترضان ضد دولتی قرار گرفته بود.

در خیابان روستاولی تعداد رستوران‌هایی که با دکوراسیونی چشم‌نواز و با منظره‌ای بی‌نظیر از خیابان با غذا‌های قدیمی گرجستانی از شما پذیرایی می‌کنند، بسیار زیاد هستند. با سپری شدن روز و تاریکی هوا، این خیابان به یکی از پویاترین قسمت‌های شهر مبدل می‌شود که شما در آن می‌توانید تا هر زمانی از شب بیدار بمانید و اوقات خوشی را سپری کنید.

معرفی شهر تفلیس گرجستان - همه آنچه که باید در مورد پایتخت گرجستان بدانید!

مکان‌های دیدنی خیابان روستاولی

اگر می‌خواهید تمامی جاذبه‌های گردشگری و تفریحی موجود در خیابان روستاولی را از نزدیک ببینید، حداقل نصف روز زمان لازم دارید. چرا که در این خیابان جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بسیاری وجود دارند که نمی‌توان در زمان کم تمامی آن‌ها را دید. از طرفی خیابان روستاولی به عنوان خیابان اصلی شهر تفلیس نیز به حساب می‌آید که در مرکز این شهر لاکچری قرار گرفته است. اگر شما به تفلیس سفر کردید و قصد داشتید تا خیابان معروف تفلیس، یعنی روستاولی را از نزدیک ببینید لازم است تا قبل از مراجعه به آن از جاذبه‌های گردشگری اطلاع داشته باشید.

این منطقه با داشتن پیاده‌رو‌های بزرگ و سنگ‌فرش شده، محیط خوب و مناسبی برای قدم زدن و پیاده‌روی‌های روزانه محسوب می‌شود. در محوطه اطراف، ساختمان‌های قدیمی و معماری‌های خوشایند بنا‌های این فضا شما را شیفته خود خواهند کرد. معماری‌های این ساختمان‌ها ترکیبی از اسلوب کلاسیک، مدرن و قرون وسطایی هستند و تلفیقی جذاب را به وجود آورده‌اند که از مکان‌های دیدنی و گردشگری گرجستان به حساب می‌آیند.

جاذبه‌هایی که در خیابان روستاولی وجود دارند، شامل تئاتر اپرای ملی گرجستان، موزه سیمون جاناشیا، ساختمان سابق پارلمان گرجستان، کلیسای کاشوتی، خانه اپرای تفلیس، قصر یوث (Youth)، خانه هنر تفلیس و سینما روستاولی می‌شود. برخی از این بناها به سبک معماری قرن ۲۰ میلادی ساخته شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود تا شما با بازدید از این بناها بتوانید با معماری قرن ۲۰ میلادی اشنا شده و حال و هوای آن دوران را داشته باشید.

مکان‌های دیدنی خیابان روستاولی

خیابان روستاولی مدعو نمایشگاه‌های گوناگونی است که در روز‌های سال برگزار شده و حال و هوای تازه‌ای به این فضا می‌بخشند. در این نمایشگاه‌ها می‌شود با فرهنگ مردم گرجستان از نزدیک شناخت پیدا کرد و تجربه‌ای جدید و نو کسب نمود. اگر حامی نمایش‌های موزیکال و اجرا‌های هنری هستید، لازم است به اپرای ملی نیز رجوع کنید و افزون بر دیدار از این اجرا‌ها از معماری جذاب بنا و تزئینات آن احساس خرسندی نمایید.

برای آشنایی با محل‌های مناسب بازدید خیابان روستاولی نمی‌توان به همین تعداد بسنده کرد و کلیسای کاشوتی، آکادمی ملی علوم و موزه هنر‌های زیبای گرجستان از دیگر جاذبه‌های به نام و مطرح هستند که می‌توانید در زمان گردش و تفریح در این محیط به آن‌ها نیز رجوع کنید.

سینمای روستاولی

نخستین بنای این خیابان سینمای روستاولی است که بزرگ‌ترین سینمای کل منطقه گرجستان محسوب می‌شود.

سینمای روستاولی

قصر Youth

دقیقاً روبه‌روی سینما، قصر Youth و ساختمان اسبق پارلمان گرجستان مستقر است.

کلیسای کاشوتی

کلیسای کاشوتی دارای قدمتی بسیار طولانی است، به‌طوری که قدیمی‌ترین ساختمان‌های شهر تفلیس را در خود جای داد. این کلیسا تا سال ۱۷۵۳ میلادی به محیطی بی‌رونق و مخروبه مبدل شده بود، اما در سال ۱۹۴۷ افراد خانواده‌ای به نام ‌امیخوی قصد کردند تا آن را با هزینه‌های خود بازسازی و تعمیر کنند. بعد از آغاز کار افراد دیگری با اسامی لئوناردو لورینزیته و برادران آکادزه نیز نسبت به انجام این کار تمایل نشان داده و به آن‌ها در این مسیر یاری رساندند.

در آن زمان‌ها ساختمان این کلیسا به قدری مخروبه و ویران شده بود که در واقع خانواده ‌امیخوی همراه با سایرین از آجر‌های باقی مانده از کلیسای قبلی کمک گرفته و ساختمانی که امروزه چشمان شما آن را مشاهده می‌کند را ساختند. این کلیسا جزء کلیسا‌های کمیابی است که در سال ۱۹۲۰ هنگامی‌که تمامی کلیسا‌ها توسط شوروی تخریب می‌شد توانست سالم و پابرجا بماند.

کلیسای کاشوتی

به عقیده تعداد زیادی از افراد این‌که کلیسا کاشوتی دفعات زیاد تا حد نابودی پیش رفته ولی مجدد به شکل بهتر و زیباتر بازسازی شده، نشانه منزه و مقدس بودن این بنا است. مراکز خرید، رستوران‌ها، کافه‌ها، هتل‌های لوکس، موسیقی‌های زنده در خیابان و بسیار گزینه‌های دیگر تفریحاتی هستند که می‌شود در بازدید از این کلیسا آن‌ها را تجربه کرد و خاطره‌ لذت‌بخشی را برای خود و خانواده خلق نمود.

راهنمای سفر به تفلیس - راهنمای کامل و جامع سفر به پایتخت زیبای گرجستان

معماری کلیسای کاشوتی

کلیسای کاشوتی تفلیس به علت سبک معماری بسیار زیبا و خیره‌کننده‌اش توانسته در بین زیباترین کلیسا‌های تفلیس قرار گیرد. در نخستین مرحله از بازدید این بنا رنگ سفید ساختمان توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. این ساختمان به‌طور کاملاً واضح و شفافی سبک و اصول معماری دوران قرون وسطی را نمایان کرده است. همچنین نورپردازی‌های بسیار هوشمندانه در محوطه و نمای بیرونی کلیسا انجام شده که مخصوصاً در ظلمات شب زیبایی آن را چندین برابر می‌نماید. داخل کلیسا به همان اندازه بیرون آن جذاب و تماشایی است.

شما به محض وارد شدن به کلیسا شاهد محراب‌های خارق‌العاده‌ای خواهید بود که نقاشی‌های زیبا و تماشایی روی آن‌ها کشیده شده است. مخصوصاً دیوار‌های طراحی شده از نقاشی‌های خاص و جالب، قطعاً ارزش یک بار دیدن را خواهند داشت. نقاشی‌هایی که در حال حاضر بازدید‌کنندگان می‌توانند روی دیوار‌های این کلیسا مشاهده کنند، مرتبط به سال‌هایی بوده که کلیسا مورد ترمیم و تعمیر قرار گرفت. در آن زمان فردی به نام لادوگودیاش ویلی که نقاش و هنرمند معروف و توانای گرجستانی محسوب می‌شده مسئولیت طراحی نقاشی‌های کلیسا کاشوتی را عهده‌دار شد و نهایت هنروری و مهارت خود را در این نقاشی‌ها به کار برد.

معماری کلیسای کاشوتی

دسترسی به کلیسای کاشوتی

کلیسای کاشونی در خیابان روستاولی تفلیس واقع شده که یکی از معروف‌ترین خیابان‌های تفلیس محسوب می‌شود و در مسیر تردد اکثر توریست‌ها قرار گرفته است. بنابراین در صورت تمایل به ملاقات از این کلیسا بدون هیچ مشقت و سختی می‌توانید خود را به خیابان روستاولی و مقصد نهایی خود کلیسای کاشوتی برسانید. به علت موقعیت جغرافیایی این کلیسا که در خیابان توریستی و تفریحی روستاولی قرار دارد، پیشنهاد می‌شود پس از بازدید و بررسی کلیسا به پیاده‌روی در این خیابان نیز بپردازید. همچنین می‌توانید با مراجعه به مقاله معرفی شهر تفلیس، بیشتر در مورد این شهر زیبای اروپایی بخوانید.

تئاتر روستاولی

تئاتر منطقه روستاولی مهم‌ترین و معروف‌ترین سالن تئاتر کشور گرجستان محسوب شده و تا حال حاضر نمایش‌های اپر، باله و تئاتر بسیار معتبر و معروفی در این سالن به نمایش در آمده‌ا‌‌ند. ساخت اولین سالن اپرای تفلیس که به اپرا امپریال تفلیس هم شهرت داشت، رابطه نزدیکی با وضعیت سیاسی گرجستان در پی اشغال تفلیس از طریق امپراتوری شوروی در سال ۱۸۰۱ دارد. نیمه اول قرن ۱۹ گرجستان قسمتی فعال از امپراتوری به حساب می‌آید.

قسمت اشراف و ثروتمندان گرجی که از سیاست‌های روسیه ناراضی بوده و گله داشتند، به دنبال اقداماتی برای مقابله با رخنه و قدرت روسیه بودند. در پی این اقدامات افراد زیادی از مردم دستگیر شده و فضایی پرآشوب و دارای ازدحام در تفلیس و گرجستان به وجود آمد. ورونتسف هرآن‌چه در توان داشت و سنت پترزبورگ به او مجوز می‌داد به کار گرفت تا مردم گرجستان در رضایت کامل به سر برند و آن‌ها را نسبت به امپراتوری اطاعت‌کننده و فران‌بردار نگه دارد.

تئاتر روستاولی

او حتی اجرا‌هایی به گویش گرجی برگزار کرد که تا حدی باعث ناراحتی و آزردن دولت روسیه شد. طراحی فرانسوی مسئولیت دکوراسیون داخلی این سالن را برعهده گرفت و با بهره‌مندی از ابریشم‌های نفیس، پارچه‌های مخمل رنگی و طلاکاری‌ها و نقره‌کاری‌های بی‌شمار این سالن را به سالنی خاص و باشکوه مبدل کرد. افزون بر این، چلچراغی بزرگ که بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن آن بود نیز در ۱۲ جعبه بزرگ از مارسی وارد تفلیس گردید.

معماری سالن تئاتر روستاولی

نقاش گرجی، گریگوری گاگارین وظیفه نقاشی‌های دیوار اپرای امپریال تفلیس را برعهده داشت. در ۱۱ اکتبر ۱۸۷۴ آتش‌ سوزی وحشتناکی در این سالن به وجود آمد و تمام سالن به‌طور جامع در آتش سوخت و به کل نابود شد. تمام تزئینات، دکوراسیون داخلی، تجهیزات موسیقی، لباس‌ها و ابزارآلات و … نیز در آتش سوخته و نابود شدند. بعد از این اتفاق ناگهانی و ناگوار، دولت تصمیم گرفت یک سالن نمایش جدید بنا کند که از لحاظ معماری و تزئینات داخلی مشابه سالن قبلی باشد.

به همین علت مسابقه طراحی برگزار گردید و در نهایت یک معمار آلمانی‌الاصل به نام ویکتور شروتر با طراحی که به معرض نمایش گذاشت در این رقابت قهرمان شد و مسئولیت طراحی و معماری سالن تئاتر روستاولی را برعهده گرفت. این سالن متشکل از سه قسمت و استیج اصلی است: استیج اصلی با ظرفیت ۸۰۰ صندلی، استیج کوچک با ظرفیت ۲۸۳ صندلی و تئاتر بلک باکس با ظرفیت ۱۸۲ صندلی برای اجرا‌های تجربی و نمایش‌های گوناگون در نظر گرفته شده بودند.

سالن تئاتر روستاولی

مراکز خرید خیابان روستاولی کدام ‌ها هستند؟

خیابان روستاولی یکی از خیابان‌های اصلی شهر تفلیس بوده که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود مراکز خرید مختلفی را در درون خود جای داده است. این خیابان به دلیل قرار گرفتن در مهم‌ترین نقطه از شهر، مراکز خرید متعدد و در عین حال لاکچری را در درون خود دارد. مراکز خریدی که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و در حوزه‌های مختلفی از جمله پوشاک، لوازم بهداشتی، لوازم خانگی یا دیگر لوازم فعالیت می‌کنند. در بین ساختمان‌های سر به فلک کشیده این خیابان، چند ساختمان وجود دارند که به عنوان مراکز خرید این خیابان به حساب می‌آیند.

همچنین علاوه‌بر این ساختمان‌ها، در نزدیکی این خیابان و میدان آزادی، بازار بزرگی نیز وجود داشته که شما می‌توانید اجناس مختلفی را پیدا کرده و در صورت لزوم خریداری کنید.

مرکز خرید گالریا تفریس، مجموعه‌ای بزرگ و خاص بوده که به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های تجاری به حساب می‌آید. این مجموعه به تازگی در خیابان روستاولی ساخته و افتتاح شده و ساختمانی با نمای سفید رنگ همراه با شیشه‌ را شامل می‌شود که این موضوع باعث شده تا با دیگر ساختمان‌ها متفاوت باشد. گالریا تفریس علاوه‌بر آن که یک مرکز خرید در این خیابان و در شهر تفلیس به حساب می‌آید، به عنوان یک مرکز تفریحی نیز هست. چرا که این ساختمان بسیار بزرگ در چند طبقه ساخته شده و در هر طبقه محصولات مختلفی به فروش می‌رسد. لوازم مختلفی از جمله پوشاک، لوازم خانگی، لوازم بهداشتی و آرایشی لوازمی هستند که شما می‌توانید در این ساختمان تجاری در خیابان روستاولی پیدا کنید.

همچنین اگر شما علاقه‌مند به خرید سوغاتی پس از بازدید از این خیابان و گشت‌وگذار در آن هستید، می‌توانید سری به مرکز خرید درای بریج مارکت در خیابان روستاولی بزنید. مرکز خرید درای بریج مارکت یکی از مراکز بسیار معروف در این خیابان است که شما می‌توانید انواع و اقسام اجناس از جمله ظروف نقره‌ای، چینی، انواع فرش و گلیم، انواع یادگاری‌های موجود از دوران شوروی و... را پیدا کنید و آن‌ها را خریداری نمایید.

در خیابان روستاولی علاوه‌بر مراکز خریدی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، مراکز خرید دیگری نیز وجود دارند. مراکز خریدی که شامل مرکز خرید کیدوبانی، مرکز خرید ایست پوینت و کارواسلا می‌شوند.

خیابان روستاولی 

کافی شاپ های تفلیس | معرفی بهترین کافی شاپ های تفلیس برای گذراندن لحظات شما در  فضایی گرم و دوست ‌داشتنی به دور از هرگونه هیاهو

بهترین رستوران ‌های خیابان روستاولی

رستوران‌های مختلفی در خیابان روستاولی وجود دارند. تمامی این رستوران‌ها به دلیل رفت‌وآمد گردشگران از کیفیتی مناسب برخوردار هستند. البته برخی از رستوران‌های موجود در خیابان روستاولی به دلیل ارائه خدمات بهتر و صرف غذاهایی با کیفیت بسیار عالی‌تر در بین گردشگران و افراد بومی مشهور و معروف شده‌اند. برخی از بهترین رستوران‌های خیابان روستاولی در زیر آمده است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

رستوران کینخالی هائوس آن

اگر شما قصد دارید به کشور گرجستان سفر کنید و در سفر خود از غذای محلی و معروف این کشور یعنی کینخالی را تست کنید، رستوران معروف کینخالی هائوس آن، در خیابان روستاولی پیشنهاد ما است. این رستوران تنها رستوران مطرح در این کشور بوده که غذای کینخالی گرجستانی را پخته و با کیفیتی بسیار عالی به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این رستوران به صورت شبانه روزی و در تمام روزهای هفته باز بوده و شما می‌توانید جهت میل این غذای خوشمزه سری به آن بزنید.

رستوران کینخالی هائوس آن در خیابان روستاولی قرار گرفته و آدرس دقیق این رستوران در زیر آمده است:

۱۲۳ ۳۷ Shota Rustaveli Ave, T’bilisi 0150, Georgia

رستوران ‌های خیابان روستاولی

رستوران تایی کوری

عاشق غذاهای سنتی تایلند هستید و می‌خواهید مزه آن‌ها را در شهر تفلیس بچشید؟  سری به رستوران تایی کوری در مرکز شهر تفلیس، در خیابان معروف روستاولی بزنید. به طور حتم با یکبار میل غذاهای سنتی تایلند مشتری دائمی آن می‌شوید. این رستوران در تمامی روزهای هفته باز بوده و شما می‌توانید از ساعت 11 صبح تا 12 شب به آن مراجعه کنید.

این رستوران در خیابان روستاولی قرار گرفته که آدرس دقیق آن ۴۶ Shota Rustaveli Ave, T’bilisi, Georgia است.

رستوران تایی کوری

رستوران ساخاچاپور نامبر وان

از دیگر غذاهای سنتی گرجستانی‌ها غذای ساخاچاپور است. این غذای بسیار خوشمزه در برخی از رستوران‌های این شهر طبخ می‌شوند. نکته قابل توجه در خصوص طبخ این غذای محلی این است که این غذا در طعم‌های مختلف با ادویه‌جات مختلف تهیه و به فروش می‌رسد. همچنین علاوه‌بر طبخ غذای محلی یعنی ساخاچاپور، غذاها و دسرهای مختلف دیگری مانند انواع سوپ، پیتزا، سالاد و دسرهای خوشمزه نیز صرف می‌شود. تمامی غذاهایی که در این رستوران طبخ می‌شود با یک قیمت بسیار عالی و منصفانه به فروش می‌رسد. همان‌طور که گفتیم این رستوران در خیابان معروف تفلیس، خیابان روستاولی قرار گرفته که آدرس دقیق آن به شرح زیر است:

۵ Shota Rustaveli Ave, T’bilisi 0108, Georgia

رستوران ساخاچاپور نامبر وان

فست فود وندی

آیا پس از گشت‌وگذار در خیابان روستاولی به دنبال یک مکان مناسب جهت میل غذاهای فست فودی هستید؟ فست فود وندی، فست فودی با سابقه‌ای طولانی مدت بوده که در خیابان روستاولی قرار گرفته است. در وندی شما می‌توانید انواع و اقسام غذاهای فست فودی را پیدا کرده و سفارش دهید و از مزه فوق‌العاده آن‌ها لذت ببرید.

فست فود وندی در ۳۱ Shota Rustaveli Ave, T’bilisi, Georgia قرار گرفته است که شما می‌توانید با کمی پیاده روی در خیابان روستاولی ساختمان مربوط به فست فود وندی را پیدا کنید.

چه زمانی به خیابان روستاولی برویم؟

اگر شما قصد دارید به خیابان روستاولی مراجعه کنید و در یک زمان مناسب تمامی جاذبه‌های تفریحی و گردشگری آن را بازدید کرده و در کنار آن یک خرید عالی داشته باشید، ساعت ۱۰ به بعد مناسب‌ترین تایم برای رفتن شما به این خیابان است. شما می‌توانید در ابتدا با مراجعه به یک رستوران لاکچری و مدرن یک صبحانه کامل میل کنید سپس بعد از گذشت ساعت ۱۰ صبح، اقدام به پیاده‌روی در این خیابان کنید و در نهایت به سراغ بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی موجود در این خیابان بروید.

پس از بازدید و گشت‌وگذار می‌توانید در یکی از رستوران‌هایی که در بالا ذکر شد، ناهار خود را میل کنید و پس از میل غذا می‌توانید به سراغ خرید و گشت‌وگذار در مراکز خرید آن روید و از فضای زیبای این خیابان در شب نهایت لذت را ببرید. به دلیل قرارگیری مناسب این خیابان در مرکز شهر تفلیس، شما می‌توانید از طریق اتوبوس، مترو یا تاکسی از دیگر نقاط این شهر به این خیابان دسترسی داشته باشید.

خیابان مرجانیشویلی تفلیس

آیا می‌خواهید سری به یکی از خیابان‌های معروف شهر تفلیس بزنید که با معماری اروپایی ساخته شده است؟ خیابان مرجانیشویلی تفلیس به دلیل داشتن ساختمان‌هایی با طراحی‌های بسیار خاص معروف شده، چرا که ساختمان‌های موجود در این خیابان به سبک خانه‌ها و ساختمان‌های اروپایی ساخته شده و توانسته تفاوتی چشمگیر با دیگر نقاط شهر تفلیس به وجود بیاورد.

به طور حتم اگر شما به شهرهای اروپایی سفر کرده باشید شناختی با سبک ساختمان‌های آن‌ها دارید. ساختمان‌های خیابان مرجانیشویلی تفلیس نیز مانند خانه‌های موجود در شهرهای اروپایی دارای تراس است و از طرف دیگر این خانه‌ها بر اساس معماری اروپایی‌ها در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی ساخته شده‌اند. نکته حائز اهمیت در خصوص ساختمان‌های جدید این خیابان این است که دیگر همانند معماری خانه‌های اروپایی ساخته نمی‌شوند.

در این خیابان شما می‌توانید آبخوری‌های باشکوه و زیبایی را در گوشه و کنار این خیابان ملاحظه کنید. آب‌خوری‌هایی که خروجی آن‌ها به صورت سرشیر است. از دیگر ویژگی‌های مهم این خیابان که باعث معروفیت آن در بین دیگر خیابان‌ها شده می‌توان به وجود مراکز خرید متعدد و انواع رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها اشاره کرد. علاوه‌بر آن در این خیابان جاذبه‌های گردشگری و تفریحی زیادی وجود دارد. جاذبه‌هایی که باعث افزایش معروفیت آن‌ها در بین گردشگران شده است.

خیابان مرجانیشویلی تفلیس

میدان آزادی تفلیس - میدانی زیبا در انتهای خیابان روستاولی

جاذبه ‌های دیدنی در خیابان مرجانیشویلی

به طور حتم اگر شما به خیابان مرجانیشویلی مراجعه کرده باشید می‌دانید که خود خیابان مرجانیشویلی به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر تفلیس به حساب می‌آید. این خیابان به دلیل معماری خود همانند یک تالار بسیار باشکوه ساخته شده و جاذبه‌های متعددی را در دل خود قرار داده است. جاذبه‌هایی که هر کدام از آن‌ها می‌تواند بخشی بسیار مهم و دیدنی از این تالار به حساب بیایند. برخی از جاذبه‌های گردشگری که شما به هنگام مراجعه به این خیابان می‌توانید بازدید کنید در زیر آمده است:

  • تالار عمومی و بزرگ کنسرت
  • پارک رز
  • پارک کاخیدزه
  • آمفی تئاتر مرجانیشویلی
  • مجسمه‌های سنتی گرجی در محوطه‌ی پارک رز
  • سالن تئاتر مرجانیشویلی
  • ایستگاه اتوبوس مرجانیشویلی
  • کلیسای کاتولک سنت پائول
  • پارک کاخیدزه

مراکز خرید خیابان مرجانیشویلی

شما با قدم زدن در خیابان معروف مرجانیشویلی در تفلیس با ساختمان‌ها و بناهای مختلفی روبه‌رو خواهید شد. در بین این ساختمان‌های اروپایی، برخی از آن‌ها به عنوان مراکز خرید در این خیابان به حساب می‌آیند و می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای خرید شما پس از گشت‌وگذار در خیابان معروف مرجانیشویلی باشد. تنها کافی است تا شما با پیاده روی در این خیابان و به دنبال ساختمان‌هایی همانند یکدیگر در دو طرف خیابان باشید تا مراکز خرید این خیابان معروف را پیدا کنید. همچنین دقت داشته باشید تمامی اجناسی که در این مغازه‌ها یا فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند، برند بوده و خیال شما از بابت خرید راحت است.

خیابان مرجانیشویلی تفلیس

بهترین رستوران ‌های خیابان مرجانیشویلی

خیابان مرجانیشویلی خیابانی معروف در کشور گرجستان و در شهر تفلیس است. این خیابان به دلایل مختلفی در بین گردشگران معروف شده که یکی از این دلایل بسیار مهم رستوران‌های موجود در این خیابان اروپایی است که هر کدام شکل و شمایل خاصی دارند. در خیابان مرجانیشویلی رستوران‌ها و کافه‌هایی با سبک و طراحی مختلفی قرار گرفته‌اند.

  • رستوران گالریا ایتالینا

رستوران گالریا ایتالینا رستورانی است که به سبک رستوران‌های اروپایی ساخته شده تا حس و حال اروپایی بودن این خیابان کامل شود. در این رستوران انواع غذاهای ایتالیایی طبخ می‌شود و شما می‌توانید با سفارش یکی از این غذاها از طعم و مزه فوق‌العاده آن‌ها لذت ببرید.

رستوران گالریا ایتالینا همه روزه از ساعت ۱۱ صبح تا ۲ نیمه شب آماده خدمت رسانی به مشتریان خود خواهد بود. این رستوران در خیابان مرجانیشویلی قرار گرفته که آدرس دقیق آن به شرح ذیل است:

Marjanishvili, 5 Kote Marjanishvili St, Georgia

  • کافه رستوران مرجانیشویلی ۸

از دیگر رستوران‌های بسیار معروف و مطرح در خیابان مرجانیشویلی کافه رستوران مرجانیشویلی است. این کافه رستوران در خود دو منوی جدا داشته که هر کدام مربوط به منوی کافه و رستوران آن می‌شود. کافه رستوران مرجانیشویلی ۸، هر روز هفته باز بوده و آماده خدمت رسانی به گردشگرانی است که به خیابان مرجانیشویلی می‌آیند.

آدرس کافه رستوران مرجانیشویلی ۸:

Marjanishvili St. 8 Tbilisi, 0102, Georgia

چه زمانی به خیابان مرجانیشویلی برویم؟

اگر قصد دارید تا به خیابان مرجانیشویلی سری بزنید از ساعت ۱۰ به بعد انتخابی مناسب است.  این خیابان در درون خود ایستگاه مترویی دارد که شما می‌توانید از طریق این ایستگاه از دیگر نقاط شهر تفلیس به این خیابان مراجعه کنید و از مراکز خرید و جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کنید.

خیابان آقماشنبلی

لوکس ترین مراکز خرید تفلیس - آشنایی با بهترین مراکز خرید شهر تفلیس گرجستان!

خیابان آقماشنبلی

آقماشنبلی یکی از پادشاهان مطرح و بزرگ گرجستانی‌ها بوده که در طول دوران زندگی خود خدمات زیادی را برای مردم این کشور انجام داده است. این موضوع باعث شده تا جهت یادآوری تلاش‌های این پادشاه بزرگ، نام این پادشاه بر روی یکی از خیابان‌های معروف تفلیس قرار بگیرد. بله درست حدس زدید، خیابان معروف آقماشنبلی خیابانی است که برای پاس داشت از خدمات این پادشاه بزرگ نام او را روی این خیابان قرار دادند.

خیابان آقماشنبلی، خیابانی است که شما نمی‌توانید زباله‌ای در آن ببینید یا پیدا کنید. این خیابان به عنوان تمیزترین خیابان در شهر تفلیس شناخته می‌شود. تمیزی این خیابان به شکلی است که شما می‌توانید انعکاس نور و روشنی را در چشم خود ببینید. از دیگر دلایلی که باعث معروفیت این خیابان در تفلیس شده است می‌توان به معماری ساختمان‌های این خیابان اشاره کرد. معماری این خیابان به شیوه معماری پاریسی‌ها است. شیوه‌ای که باعث متفاوت شدن این خیابان از دیگر خیابان‌های تفلیس می‌شود. در این خیابان علاوه‌بر وجود ساختمان‌هایی به سبک اروپایی، چندین مغازه نیز به سبک مغازه‌های اروپایی ساخته و طراحی شده‌اند.

این خیابان بسیار بزرگ و اروپایی، در سال ۲۰۱۰ مورد بازسازی گسترده قرار گرفت. در این بازسازی علاوه‌بر تغییر سنگ فرش‌های آن، سیستم‌های نورپردازی نیز در این خیابان نصب و تعبیه شد. از دیگر دلایل بسیار مهمی که باعث معروفیت این خیابان شده است می‌توان به وجود کافه‌ها و رستوران‌های مختلف و متنوع اشاره کرد که در دو طرف این خیابان وجود دارند.

خیابان آقماشنبلی

جاذبه های خیابان آقماشنبلی

خیابان آقماشنبلی نیز مانند دیگر خیابان‌های معروف تفلیس در درون خود جاذبه‌های مختلفی را جای داده است. البته اگر به شهر تفلیس سفر کرده و از نزدیک خیابان آقماشنبلی را دیده باشید می‌دانید خیابان آقماشنبلی، در جایگاه خود نوعی جاذبه‌ی گردشگری به حساب می‌آید. با این حساب برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس در خیابان آقماشنبلی قرار گرفته است که شامل موارد زیر می‌شود.

  • ال ام آرت گالری
  • فروشگاه لباس سنتی عروس
  • فروشگاه گالری فوتوگرافیا
  • فروشگاه صنایع دستی گرجی

شما با بازدید از این جاذبه‌های گردشگری می‌توانید با فرهنگ کشور گرجستان نیز بیشتر آشنا شوید.

مراکز خرید خیابان آقماشنبلی

خیابان آقماشنبلی مانند دیگر خیابان‌های معروف جهان در دل خود مراکز خرید متعددی دارد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد تمامی این مراکز خرید، کوچک بودن آن‌ها است. همچنین اگر شما به دنبال کالاهای سنتی از کشور گرجستان هستید می‌توانید سری به خیابان آقماشنبلی بزنید. البته در کنار تمامی این کالاهای سنتی، شما می‌توانید کالاهای لوکس نیز پیدا کرده و آن‌ها را با قیمتی بالاتر خریداری کنید.

 رستوران های خیابان آقماشنبلی

بهترین رستوران های خیابان آقماشنبلی

همان‌طور که در بالا گفتیم رستوران‌هایی که در خیابان آقماشنبلی قرار گرفته‌اند اغلب از سبک فرانسوی یا پاریسی پیروی می‌کنند. در بین تمامی رستوران‌های موجود در این خیابان، رستوران‌های نسیمی و مافسیلا  از مناسب‌ترین رستوران‌ها در این خیابان به شمار می‌آیند.

  • رستوران نسیمی

اگر به دنبال یک رستوران با فضایی بسیار خاص و همراه با محیطی دلنشین جهت میل انواع غذاهای خوشمزه هستید؟! ما به شما رستوران نسیمی در خیابان آقماشنبلی را پیشنهاد می‌کنیم. این رستوران، غذاهای مختلفی را با بهترین و تازه‌ترین مواد غذایی تهیه می‌کند. این رستوران در خیابان آقماشنبلی  و در قسمت David Agmashenebeli Avenue #116, kostava street #76, Tbilisi 0102, Georgia قرار گرفته است.

  • رستوران مافسیلا

آیا قصد دارید همراه با خانواده خود جهت گشت‌وگذار به خیابان آقماشنبلی بروید و در یکی از رستوران‌های معروف این خیابان سفارش غذا دهید؟ رستوران مافسیلا یکی از رستوران‌هایی است که به سبک فرانسوی ساخته شده و محیط این رستوران به گونه‌ای است که شما می‌توانید همراه با خانواده خود جهت میل انواع غذاهای گرجستانی به آن مراجعه کنید. این رستوران همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب آماده خدمت رسانی به گردشگرانی بوده که جهت بازدید به خیابان آقماشنبلی می‌آیند.

آدرس:

Davit Aghmashenebeli Ave, T’bilisi, Georgia

خیابان آقماشنبلی

چه زمانی به خیابان آقماشنبلی برویم؟

اگر می‌خواهید علاوه‌بر گشت‌وگذار و پیاده روی در خیابان آقماشنبلی از مراکز خرید و جاذبه‌های تفریحی آن نیز بازدید کنید، مناسب‌ترین تایم برای رفتن به این خیابان حدود ساعت ۹ است. چرا که تمامی جاذبه‌های تفریحی و گردشگری این خیابان از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب باز بوده و شما می‌توانید در طول روز هر زمانی که می‌خواهید به این خیابان مراجعه کنید. همچنین برای رفتن به این خیابان می‌توانید از طریق مترو، اتوبوس یا تاکسی اقدام کنید. دقت داشته باشید رفت‌وآمد از طریق مترو به این خیابان به صرفه‌تر و راحت‌تر از دیگر گزینه‌ها است.

خیابان شاردنی تفلیس

اگر بخواهیم لیستی کامل از خیابان‌های معروف تفلیس ارائه دهیم، قرار دادن خیابان شاردنی تفلیس در این لیست خارج از لطف نیست. خیابان شاردنی، خیابانی است که در گذشته به عنوان یک مرکز فرهنگی و اجتماعی به حساب می‌آمد. شاید برای شما جالب باشد نام این خیابان در گذشته دارک رو بوده است. خیابانی که سقف آن دارای پوششی خاص بوده و این جاده‌ی باریک در تاریکی مطلق فرو می‌رفت. از این رو نام اولیه این خیابان معروف را دارک رو نامیدند. سپس پس از گذشت چندین سال و در قرن 20 میلادی با سفر گردشگر معروف ژان شاردنی نام این خیابان تغییر پیدا کرد.

خیابان شاردنی تفلیس به دلایل مختلفی توانسته در بین گردشگران و مردم بومی این شهر معروف شود. از مهم‌ترین دلایلی که باعث معروفیت این خیابان در تفلیس شده است می‌توان به آرامش، سکوت و دنج بودن آن اشاره کرد. این خیابان برعکس دیگر خیابان‌های معروف تفلیس بوده، به گونه‌ای که این خیابان صبح‌ها آرام و در شب با حجم زیادی از مردم  مواجه می‌شود.

این خیابان برعکس دیگر خیابان‌های معروف تفلیس دارای ساختمان‌هایی با طرح و معماری‌های خاصی است. به گونه‌ای که تمامی ساختمان‌های موجود در این خیابان با رنگ‌های مختلف تزیین شده و باعث ایجاد روحیه‌ای شاد در شما می‌شود. اگر شما عاشق موسیقی‌های مربوط به این کشور هستید و دوست دارید تا به صورت زنده به آن‌ها گوش دهید، شب‌های این خیابان را از دست ندهید. در این خیابان جاذبه‌هایی همچون پل صلح تفلیس، مجسمه تامادا، کلیسای باستانی آنچیسخاتی و تئاتر گاباریدزه قرار گرفته که می‌تواند بناهایی بسیار جذاب برای بازدید گردشگران خارجی باشند تا نهایت لذت را ببرند.

خیابان شاردنی تفلیس

مراکز خرید و جاذبه‌های خیابان شاردنی تفلیس

خیابان شاردنی تفلیس به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که در دو طرف آن مراکز خرید بسیار زیاد و متنوعی جای گرفته است. مراکز خریدی که در ابعاد کوچک و بزرگ و به شیوه‌های مختلف طراحی و ساخته شده‌اند. اگر قصد دارید تا سوغاتی‌هایی مخصوص به شهر تفلیس را خریداری کنید، خرید از مغازه‌های موجود در اطراف این خیابان را از دست ندهید. چرا که شما می‌توانید اجناس مختلفی را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

بهترین رستوران های خیابان شاردنی تفلیس برای صرف غذا

به طور حتم پس از گشت‌وگذار و خرید در خیابان شاردنی تفلیس، شما نیازمند به یک رستوران مناسب در این خیابان می‌شوید تا بتوانید با خیالی راحت غذایی مناسب سفارش دهید و آن را میل کنید. با کمی دقت متوجه خواهید شد که رستوران‌های مختلفی در این خیابان وجود دارند؛ اما کدام از آن‌ها مناسب برای صرف غذا هستند؟ رستوران تفلسیو و رستوران اورگانیک جوسپر گریل بهترین رستوران‌های خیابان شاردنی تفلیس هستند که شما می‌توانید خوشمزه‌ترین غذاها را در آن‌ها پیدا کرده و سفارش دهید.

خیابان شاردنی تفلیس

  • رستوران تفلسیو

رستوران تفلسیو، رستورانی است که در آن انواع غذاهای اروپایی طبخ می‌شوند. این رستوران انواع غذاهای اروپایی را در دو نوبت نهار و شام ارائه می‌دهد. این رستوران در خیابان شاردنی قرار گرفته که آدرس آن به صورت دقیق در زیر آمده است:

۴۴ Jan Shardeni St, T’bilisi 0105, Georgia

  • رستوران اورگانیک جوسپر گریل

عاشق استیک هستید و می‌خواهید در سفر به کشور گرجستان و شهر تفلیس استیک میل کنید؟ اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که عاشق غذاهای گریل شده هستید، رستوران اورگانیک جوسپر گریل بهترین و مناسب‌ترین انتخاب برای شما است. این رستوران نیز مانند دیگر رستوران‌های موجود در این خیابان از ساعت ۱۱ تا ساعت ۱۲ شب آماده خدمت رسانی به شما خواهد بود.

بهترین زمان رفتن به خیابان شاردنی تفلیس

اگر شما می‌خواهید در سکوت و در آرامش کامل از زیبایی‌های این خیابان لذت ببرید، ما صبح را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اما اگر می‌خواهید در ساعات پر جنب و جوش و پر هیاهوی این شهر حاضر شوید و از مغازه‌ها خریداری کنید، ساعات پایانی شب مناسب شما است. شما می‌توانید از طریق میدان آزادی با اتوبوس یا تاکسی به سمت خیابان شاردنی تفلیس حرکت کنید.

سخن پایانی

در پایان لازم است بدانید که این خیابان از طریق مترو تفلیس و اتوبوس دسترسی به تمامی محدوده‌های شهر را دارا بوده و همچنین جاذبه‌های فرهنگی و هنری متنوع و گوناگون را در خود جای داده است. خیابان روستاولی میزبان تعداد زیادی از رویداد‌ها و نمایشگاه‌های عمومی بزرگ و مطرح شهر است که همواره شلوغ بوده و تردد بین گردشگران تور در آن‌جا زیاد می‌شود و می‌توانیم آن را جزء خیابان‌های توریستی نام ببریم. همین‌طور این خیابان از مراکز اصلی خرید هم به حساب می‌آید که اگر تمایل به خرید نیز داشته باشید می‌توانید در آن مراکز خرید بسیاری را بیابید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر