ساحل نقره ای قشم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/29
بازدید: 7175
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ساحل نقره ای قشم کجاست؟ ساحل نقره‌‎ای بدون شک یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در جزیره هنگام قشم است. این ساحل به عنوان تماشایی‌ترین ساحل جنوب کشور، هر ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند. قدم زدن روی شن‌های زیبا و درخشان این ساحل و تماشای آن در هنگام غروب آفتاب، یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی است که شما می‌توانید در تور قشم تجربه کنید. در این بخش قصد داریم به معرفی ساحل نقره ای، مسیر دسترسی به آن، دلیل نقره‌‎ای بودن این ساحل و سایر نکاتی که در خصوص آن باید بدانید صحبت کنیم. همراه ما باشید تا اطلاعات جالب و مفیدی در خصوص این ساحل کسب کنید. 

ساحل نقره‌ای قشم

ساحل نقره‌ای قشم کجاست؟

قشم یکی از جزیره‌های هرمزگان در جنوب ایران است و ساحل نقره‌‎ای در قسمت‌ غربی شمال این جزیره قرار دارد. در این ساحل همزمان از زیبایی‌های بصری و صدای موج‌های خروشان خلیج فارس لذت می‌برید. ساحل شن‌های نقره‌ای و مشکی دارد که همانند فرش مخملی نرم هستند. در سال‌های اخیر گردشگرانی که از ساحل بازدید کردند، مقداری از این شن‌های ارزشمند را به عنوان یادگاری و سوغات برده‌اند. سال‌های بسیاری طول کشیده تا سنگ‌ها و کانی‌های این ساحل سیقلی شوند. اما گردشگران بیشتر به فکر خودشان بوده و نگران نابودی این ساحل نیستند. برای جلوگیری از نابودی ساحل نقره ای قشم، اجازه قدم‌زدن و نزدیک‌شدن گردشگران به خاک ساحل را نمی‌دهند. اما بازدید از این مکان از کشتی‌های مسافرتی یا قایق‌ها، امکان‌پذیر است.

تور قشم لحظه آخری - بدون تخفیف به قشم سفر نکن؛ تخفیف 20 الی 70 درصدی روی آفر های ویژه لحظه آخر

آدرس و مسیر دسترسی به ساحل نقره قشم

ساحل نقره‌ای، جزیره‌ای در استان هرمزگان است. اگر مشتاق به بازدید از این مکان هستید می‌توانید با هر وسیله نقلیه‌ای که در دسترس شماست به بندرعباس بروید. برای رفتن به جزیره قشم از بندرعباس باید سوار قایق‌هایی که مخصوص گردشگران است شوید. این قایق‌ها در اسکله کندالو قرار دارند. پس از مدت 14 الی 50 دقیقه (بسته به مکان حرکت)، به بندر شهید ذاکری قشم می‌رسید. کسانی که به قایق‌سواری علاقه ندارند یا مشتاق هستند که زودتر به قشم برسند، با کشتی‌های گردشگری این مسیر را طی می‌کنند. از جزیره قشم می‌توانید با کشتی یا ماشین شخصی به ساحل نقره‌‎ای سفر کنید. 

  • آدرس ساحل نقره‌ای: ایران، استان هرمزگان، جزیره قشم، جزیره هنگام، ساحل نقره‌ای

آدرس ساحل نقره‌ای

علت نامگذاری ساحل نقره‌ای قشم

هنگامی که وارد جزیره قشم شوید و از دور این ساحل را نظاره کنید متوجه علت نامگذاری آن خواهید شد. ساحل نقره‌ای مانند فلز نقره می‌درخشد؛ چرا که مواد تشکیل‌دهنده این ساحل از سطوح صافی برخوردار هستند. این ترکیب مواد، حتی رنگ دریا را هم تغییر داده است. کانی‌های تشکیل‌دهنده ترکیب ماسه ساحل، توجه بسیاری از زمین‌شناسان را به خود معطوف می‌کند. به همین دلیل به ساحل نقره ای قشم بهشت زمین‌شناسان نیز می‌گویند. 
به طور کلی این ساحل زیباترین ساحل ایران است و علت شهرت آن، همین ماسه‌های درخشان و الماس مانند است. این ساحل در طی صبح و شب درخشش خود را دارد و زمانی که موج به ساحل می‌رسد، درخشش آن را به وضوح می‌توان دید. 

سواحل قشم - معرفی بهترین ساحل‌های بزرگترین جزیره اقتصادی خلیج فارس یا قشم!

علت رنگ‌ها و درخشش ساحل نقره ای قشم چیست؟

ساحل نقره ای قشم به‌طور کلی رنگ نقره‌ای براق دارد. این خاک نقره‌ای که سال‌های طولانی برای ساخته ‌شدن آن زمان صرف ‌شده، از کانی‌های معدنی تشکیل‌ شده‌اند. کانی‌ها سطح صاف و صیقلی دارند که نور را به خوبی بازتاب می‌کند و این عامل باعث درخشش آن‌ها شده است. صدف‌‌ها و پلانکتون‌های دریایی هم به درخشش ساحل کمک می‌کنند. اما در عصرهای پاییزی و شب‌ها رنگ ساحل در نزدیکی موج‌های خروشان، آبی به نظر می‌رسد. همچنین در مواقعی که فیتوپلانکتون‌ها در ساحل جمع شده‌اند، به دلیل سبزینه‌ای که در ساختار خود دارند رنگی سبز به آب‌های نزدیک ساحل می‌دهند.

ساحل نقره‌ای قشم چگونه به وجود آمده است؟ 

ساحل نقره ای قشم از ترکیبات منحصربه‌فردی تشکیل ‌شده است. این ترکیبات از جنس سنگ‌های (کانی) آذرین و میکا هستند. درخشش و رنگی که به چشم می‌خورد، به دلیل وجود آمینوسیلیکات در مواد تشکیل‌‌دهنده این ماسه است. این کانی‌ها حاصل فوران آتش‌فشان در این مناطق بوده که طی زمان‌های طولانی توسط عوامل خارجی فرسوده و به شکل پودر نقره در آمده‌اند. این عوامل خارجی می‌تواند شامل تغییرات آب و هوا، موج‌های خروشان دریا و... باشند. به همین دلیل این گونه کانی‌ها کمیاب هستند و در صورتی که تخریب شوند، دیگر احتمال ساخته ‌شدن آن‌ها وجود ندارد.

ساحل نقره‌ای قشم چگونه به وجود آمده است؟ 

بهترین زمان برای بازدید از ساحل نقره ای قشم

همانطور که می‌دانید جنوب کشور در فصل تابستان آب و هوای گرم و شرجی دارد و در بسیاری از مواقع دما به قدری بالاست که غیرقابل تحمل می‌شود. اواخر پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به قشم و بازدید از ساحل نقره‌‎ای است. در این زمان می‌توانید با اطمینان از آب و هوای خوب به ساحل نقره ای قشم رفته و از تماشای آن لذت ببرید. این ساحل در صبح و شب زیبایی خود را دارد؛ فقط باید توجه کنید در شرایط طوفانی به بازدید از این ساحل نروید. 

تجهیزات مورد نیاز در سفر به ساحل نقره‌ای

بازدید نزدیک از این جزیره همان طور که گفته‌ شد توسط مدیر گردشگری ممنوع اعلام شده است. اما بازدید از روی کشتی و قسمتی در همان نزدیکی ساحل برای عموم فراهم ‌شده که به تجهیزاتی احتیاج دارد. قبل از رفتن به این ساحل، لوازم زیر را حتما همراه خود داشته باشید:

  • کلاه لبه‌دار یا آفتاب‌گیر
  • کفش سبک (راحت)
  • عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب
  • یک دست لباس نخی

لازم است بدانید لباس‌های سنگین و پلاستیکی که جریان هوا از آن عبور نمی‌کند برای گرما مناسب نیستند. حتماً قبل از سفر به ساحل نقره‌ای، یک دست لباس نخی سبک تهیه کنید. کرم ضدآفتاب هم برای افرادی که پوست خشک و آسیب‌پذیر در برابر آفتاب دارند، بسیار ضروری است.

تجهیزات مورد نیاز در سفر به ساحل نقره‌ای

در سفر به ساحل نقره‌ای قشم کجا اقامت کنیم؟

در نزدیکی ساحل نقره ای قشم، اقامتگاه‌هایی برای استراحت و اسکان مسافرین ساخته ‌شده است. جزیره هنگام، هتلی برای گردشگران ندارد؛ اما این اقامتگاه‌ها خدمات رفاهی کاملی به آن‌ها می‌دهند. از برترین اقامتگاه‌ها در نزدیکی ساحل نقره‌ای می‌توان اقامتگاه گاروم زنگی، دلفین و هنگامی را نام برد. بعضی از مسافران سوئیت‌های اطراف ساحل را برای اقامت خود انتخاب می‌کنند. اما در این بین افراد خوش‌ذوق ترجیح می‌دهند در اطراف ساحل نقره‌ای چادر بزنند و از نزدیک شاهد زیبایی دریا در شب باشند.

جاهای دیدنی اطراف ساحل نقره‌ای قشم

بازدید از تمامی جاهای دیدنی اطراف ساحل نقره‌ای یک روز طول می‌کشد. بازدید از این مکان‌ها به هیچ وجه خسته‌کننده نیست. افرادی که تمایل دارند از تمام جاهای دیدنی اطراف ساحل نقره‌ای بازدید کنند می‌توانند از وسیله‌ای با 3 چرخ استفاده کنند. در ادامه جاهای دیدنی اطراف ساحل نقره ای قشم را آورده‌ایم:

جاهای دیدنی قشم - اگر مسافر قشم هستید این مقاله را از دست ندهید 

جاهای دیدنی اطراف ساحل نقره‌ای قشم

تماشای دلفین ها

دلفین‌ها حیوانات باهوش و زیبایی هستند. مشاهده پرش و شناکردن گروهی دلفین‌ها،  افراد بازدیدکننده را به وجد می‌آورد. دریای خلیج فارس سالانه میزبان 13 گونه از این دلفین‌ها است. می‌توانید از قایق برای دیدن دلفین‌ها از فاصله نزدیک‌تر استفاده کنید. فراموش نکنید این حیوانات باهوش به ‌صورت گروهی و صبح زود به سطح آب می‌آیند. دلفین‌ها هم علاقه‌ای به هوای گرم و داغ جنوب کشور ندارند، به همین دلیل هر سال در فصل پاییز مهمان این جزیره هستند.

بازار محلی قشم

قسمت شیرین هر مسافرتی خرید سوغاتی‌های محلی آن منطقه است. بازار محلی نزدیک به ساحل نقره‌ای، به تنهایی یک جاذبه دیدنی در این شهر به حساب می‌آید. در بازار محلی قشم صنایع دستی، پوشاک و خوراکی‌های لذیذی می‌فروشند. لباس‌های محلی اغلب با دست دوخته‌شده و طرح‌های جالبی دارند. بازار محلی نمادی از فرهنگ مناطق جنوبی بوده که حتی طراحی آن به سبک تاریخی انجام‌ شده است. گردشگران همواره از غذاهای محلی ایرانی خصوصاً غذاهایی با طبع گرم استقبال می‌نمایند. خوردن سمبوسه جنوبی تند در قشم یکی از ناب‌ترین لحظات سفر شما خواهد بود. جواهرات زینتی دست‌ساز که از لوازم طبیعی مانند مروارید و صدف ساخته‌ شده‌اند در بازار، مورد توجه خانم‌های جوان قرار گرفته‌اند. ادویه جنوبی را فراموش نکنید که خواص بسیاری دارد. 

بازار محلی

تأسیسات بندری انگلیس

کشور انگلیس از زمان‌های دور به دنبال منافع این منطقه و استفاده از آن‌ها بوده است. این کشور تلاش‌های زیادی کرد تا بتواند قسمتی از این خاک را به نام خود ثبت کند. همچنین آن‌ها به دنبال ساخت بندرگاه، انبار و... در جزیره زیبای قشم بوده‌اند. انگلیس توانست در دوره قاجار کمی از فعالیت‌های شرورانه خود را پیش گیرد؛ اما سرانجام شکست خورد. امروزه بقایای این سازه‌های انگلیسی در بازدید عموم قرار داده‌ شده تا برای سایر کشورها نیز استعمارگری انگلیس نشان داده شود.

سنگ مادر و دختر

سنگ مادر و دختر مانند یک اثر هنری است. در نگاه اول دو سنگ با ظاهری شبیه به انسان خواهید دید؛ اما افراد محلی چیزی فراتر از دو سنگ را می‌بینند. برای این دو سنگ داستان‌های زیادی از افراد روستای غیل گفته‌ شده است. آن‌ها اعتقاد بر این دارند که این دو انسان، مادر و دختری بودند که مورد آزار افراد ستمگر قرار داشتند. سپس به درگاه پروردگار دعا کردند تا از دست آنان رهایی یابند. طبق افسانه‌های محلی این دو مادر و دختر پس از آن به سنگ تبدیل‌ شدند و در امان ماندند.

سنگ مادر و دختر

کشتی پرتغالی

کشتی پرتغالی بزرگ از دوره صفویه در جزیره قشم به گل نشسته است. کشور پرتغال در زمان صفویان توانست جزیره هنگام را تصاحب کند. اما در مدت کمی مردم محلی توانستند این جزیره را از دست آن‌ها نجات دهند. کشتی پرتغالی سال‌ها در جزیره هنگام باقی مانده و امروز جزئی از تاریخ ایران به شمار می‌آید. این کشتی بزرگ در قسمتی از جزیره هنگام به نام آکواریوم طبیعی قرار دارد.

توصیه‌های مهم برای بازدید از ساحل نقره ای قشم

  • برای حفظ این ساحل زیبا، از برداشتن شن‌های آن خودداری کنید. اگر دوست دارید مقداری از این شن‌های زیبا را همراه خود ببرید، به بازارهای اطراف مراجعه کنید و آن‌ها را بخرید.
  • در جزیره هنگام امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی وجود ندارد؛ از این رو بهتر است نصف روز را برای ماندن در این جزیره و بازدید از ساحل نقره‌‎ای اختصاص دهید.
  • لازم است بدانید حمل خودرو در جزیره هنگام امکان‌پذیر نیست؛ چرا که مسیر لندیگراف ندارد. بهتر است قبل از سفر به این جزیره و ساحل نقره ای، مکانی امن برای خودروی خود پیدا کنید.
  • همراه داشتن آب، کلاه لبه‌دار، ضدآفتاب و لباس سبک و نخی را فراموش نکنید.

توصیه‌های مهم برای بازدید از ساحل نقره ای قشم

چرا ساحل نقره‌‎ای برای گردشگران جذاب است؟

ساحل نقره ای قشم، در دسته جاذبه‌های طبیعی و نادر در جنوب کشور شناخته می‌شود. این ساحل به دلیل کانی‌ها و مواد موجود در شن، همیشه درخشان است و همین مسئله برای بسیاری از افراد خاص بوده و از جذابیت بالایی برخوردار است. به طور کلی می‌توان گفت درخشش این ساحل برای همه ما جالب و منحصر به فرد است که همین مسئله موجب می‌شود تا ساحل نقره ای قشم در شب و روز برای گردشگران جذاب باشد.

ساحل نقره ای قشم؛ زیباترین ساحل جنوب کشور

ساحل نقره ای قشم، ساحلی زیبا و خاص در جنوب کشور و جزیره هنگام در قشم است. این ساحل به دلیل وجود کانی و مواد معدنی موجود در خاک، همچون الماس می‌درخشد که همین مسئله برای گردشگران از جذابیت بالایی برخوردار است. توصیه می‌کنیم در صورت شرکت در تور قشم و یا سفر شخصی به این جزیره، بازدید از ساحل نقره‌‎ای را فراموش نکنید. در بخش ثبت دیدگاه می‌توانید نظر یا خاطره خود را در خصوص این ساحل با ما به اشتراک بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر