جاهای دیدنی وان

زمان مطالعه: 6 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/21
بازدید: 10221
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

وان نام شهری در بخش شرقی کشور ترکیه که در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در بین ایرانیان تبدیل شده است. شهر وان شهری کوچک بوده اما جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی را در خود جای داده است. به‌ علاوه در شهر وان پارک‌های آبی، مراکز خرید و امکانات رفاهی و گردشگری دیگری نیز ساخته شده اند که این شهر را بیش از پیش توریستی و محبوب می‌سازند. وان به شهر قلعه‌ها شهرت دارد. این شهر در گذشته یک شهر اعیان‌نشین ارمنی بوده و قدمت بالایی دارد. تخمین زده می‌شود که قدمت شهر وان ترکیه به 7 هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد.

جاهای دیدنی وان ترکیه

جالب‌ترین تفریحات در وان ترکی

بسیاری از افراد علاقه به سفر و بازدید از مکان‌های گردشگری متفاوت در کشورهای مختلف دارند اما تا به حال به کشور ترکیه سفر نکرده‌اند. بهتر است بدانید که شما می‌توانید جالب‌ترین تفریحات در وان ترکیه را تجربه کنید و سفر خوبی برای خود و عزیزانتان به ارمغان آورید. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید که تا کنون به کشور ترکیه و شهر وان سفر نکرده‌اند، لحظه آخر توصیه می‌کند که مقصد انتخابی سفر بعدی شما حتماً این شهر باشد. زیبایی‌های متحیر کننده شهر وان حتماً نظر شما را جلب می‌کند و بی‌شک شما هم جزء افرادی قرار می‌گیرید که بعد از بازگشت از سفر خود خیلی زود دلتنگ شهر وان و جاذبه‌های گردشگری زیبا و منحصربه‌فرد آن می‌شوید. در هنگام سفر به شهر ترکیه شما در هنگام بازدید از مکان‌های گردشگری شهر وان با تاریخ  باعظمت و شکوه‌مند این کشور به خوبی آشنا می‌شوید و از فرهنگ و رسوم مردم این کشور به خوبی مطلع خواهید شد.

جالب‌ترین تفریحات در وان ترکیه.

جاهای دیدنی وان ترکیه در زمستان

اگر شما قصد سفر به وان ترکیه را دارید و فصل زمستان را برای سفر خود انتخاب کرده‌اید بهتر است بدانید که انتخاب بسیار شایسته‌ای دارید. زمستان یکی از مناسب‌ترین فصول سفر به این مکان گردشگری است و شما می‌توانید از اغلب جاهای دیدنی وان بازدید نمایید. در این فصل به دلیل آغاز سال میلادی تفریحات بسیار جالب و خاطره‌انگیزی را تجربه خواهید کرد.

اگر شما در فصل زمستان آماده سفر به ترکیه و شهر وان هستید می‌توانید از جاهای دیدنی وان ترکیه نظیر پیست اسکی آبالی کایاک، دریاچه وان و جزیره آکدامار، آبشار مرادیه وان و پارک‌های آبی سرپوشیده استفاده کنید و از سفر خود لذت ببرید. جالب است که بدانید دریاچه وان و جزیره آکدامار یکی از جاذبه‌های دیدنی وان به شمار می‌روند که در فصل زمستان زیبایی دو چندانی را از آن خود می‌کند. دیگر مکان‌های نام برده شده که در شمار جاهای دیدنی ترکیه قرار دارند نیز زیبایی شگفت‌انگیزی در فصل زمستان برای بازدید کنندگان به ارمغان می‌آورند.

جاهای دیدنی وان ترکیه در زمستان

 

خانه گربه‌های وان

در خانه گربه‌های وان گونه‌های مختلف و خاص و کمیابی از گربه‌های ترکیه گردآوری شده‌اند. برخی از این گربه‌ها دارای چشم‌هایی با رنگ‌های متفاوت هستند، برخی دیگر چشم‌های کهربایی دارند و تعدادی گربه نیز بسیار پشمالو و زیبا هستند. در میان گربه‌های متعددی که در این خانه زندگی می‌کنند، یک جفت گربه بسیار متفاوت وجود دارد که برعکس دیگر گربه‌ها که از آب بیزارند، این دو از شنا کردن لذت می‌برند. به عقیده مردم محلی این جفت گربه همان دو گربه‌ای هستند که در کشتی نوح حضور داشتند! خانه گربه‌های وان همه روزه از ساعت 9 تا 12 و 13 تا 18:30 پذیرای بازدیدکنندگان است.

آدرس خانه گربه‌های وان: ترکیه، شهر وان، بخش شمالی شهر، دانشگاه وان

شماره تماس: 5377470065 90+

آدرس وب سایت: vankedisi.yyu.edu.tr

مراکز خرید شهر وان ترکیه - بهترین مراکز خرید در وان که می‌توانید از آنها خرید کنید

مرکز خرید ای وی ام وان

مرکز خرید ای وی ام وان (Van AVM) اولین، مشهورترین و بزرگ‌ترین مرکز خرید شهر وان است که 55 هزار مترمربع مساحت دارد. این مرکز خرید در سال 2015 و در 5 طبقه افتتاح شد. بیش از 100 فروشگاه فعال در مرکز خرید ای وی ام وان اجناس و محصولاتی نظیر انواع پوشاک زنانه، پوشاک و لوازم کودکان، پوشاک مردانه، لوازم هوشمند و الکترونیک، جواهرات، ساعت، لوازم آرایشی و بهداشتی را به فروش می‌رسانند. فروشگاه‌های مرکز خرید ای وی ام وان محصولاتی از برندهای شناخته شده و مطرح جهانی نظیر برناردو، کاراکا، آدیداس، دیچمن، کوتون، سوآری، هامل، دی فکتو، پنتی، کالینز، پیرکاردین و فلورمار عرضه می‌کنند.

این مرکز خرید همچنین از امکانات رفاهی و تفریحی نظیر کافه و رستوران، مسجد، پارکینگ، سالن‌های سینمای چند بعدی، زمین بازی کودکان، اتاق کودک و سرویس بهداشتی بهره‌مند است. مرکز خرید ای وی ام وان همه روزه از ساعت 10 صبح تا 10 شب پذیرای بازدیدکنندگان و مسافران خواهد بود. اگر به بازارگردی و خرید علاقه دارید، از دیگر بازارها و مراکز خرید شهر وان می‌توان به بازار کاظم کارابکر، بازار محلی وان ترکیه، ماوی دوزلر نیکه شکرلی، مرکس چانتا، مرکز خرید هامل، مرکز خرید آتایوس سیلور، مرکز خرید تورکواز وان و مرکز خرید آیدین پریهام اشاره کرد.

آدرس مرکز خرید ای وی ام وان: ترکیه، شهر وان، خیابان جکهوریت، پلاک 147

شماره تماس: 4322220202

آدرس وب سایت: vanavm.com.tr

مرکز خرید ای وی ام وان

جاهای دیدنی وان ترکیه در تابستان

فصل تابستان یکی از فصل‌هایی است که اکثر گردشگران به دلیل تعطیلات مدارس آن را برای سفر خود انتخاب می‌کنند. اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید که در فصل تابستان به شهر وان سفر کنید و اکنون به دنبال آشنایی با جاهای دیدنی و تفریحی وان ترکیه هستید بهتر است در هنگام سفر خود به مکان‌هایی نظیر مکان‌های نام برده شده در این قسمت مراجعه کنید.

شما می‌توانید در زمان سفر خود برای بازدید از جاهای دیدنی وان در ترکیه به سراغ دژ وان که یکی از قلعه‌های سنگی در کشور ترکیه است بروید. بازدید از زیره آختامار یا جزیره عشق نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افراد است. جالب است بدانید که بسیاری از افراد بومی ساکن در کشور ترکیه بر این عقیده‌اند که این جزیره از عشق متولد شده و دو معشوق برای بازید از یکدیگر هر شب بر سر این دریاچه ملاقات داشته‌اند. از دیگر مکان‌های مناسب برای بازدید در فصل تابستان می‌توان به کلیسای صلیب مقدس، قلعه هوساپ، موزه وان، کاووس تپه و آبشار مرادیه اشاره کرد.

جاهای دیدنی وان ترکیه در تابستان

 

جزیره آختامار (جزیره آکدامار)

جزیره آختامار یا آکدامار دومین جزیره بزرگ از بین چهار جزیره دریاچه وان محسوب می‌شود که مساحتی در حدود 700 هزار مترمربع دارد. برای رسیدن به این جزیره باید خود را به اسکله واقع در کنار دریاچه وان رسانده و سوار کشتی شوید. جزیره آکدامار تا خط ساحلی 3 کیلومتر فاصله دارد و حدودا 20 دقیقه طول می‌کشد تا با کشتی به آنجا برسید.

نام جزیره آکدامار آنگونه که افسانه‌های محلی می‌گویند از یک داستان عاشقانه گرفته شده است. در این داستان شاهزاده‌ای به نام تامارا (Tamara) در این جزیره زندگی می‌کرده و عاشق یک غیر اشراف‌زاده می‌شود. این شاهزاده هر شب به‌وسیله نور فانوسی که معشوقه به طرف او می‌گرفت، مسیر را پیدا کرده و با شنا کردن خود را از ساحل به سمت جزیره می‌رساند. این دیدارهای عاشقانه تا زمانی که پدر شاهزاده از ماجرا باخبر شود ادامه داشت. پدر شاهزاده به محض اطلاع از این موضوع، فانوس دخترش را می‌شکند و پسرک پس از گم کردن راه خود در دریاچه غرق می‌شود. آخرین کلامی که این پسر جوان بر زبان می‌آورد، "آخ تامارا" بوده است. این نام روی جزیره باقی می‌ماند و بعدها به آکدامار (Akdamar) تغییر می‌یابد.

آشنایی با شهر وان ترکیه - با شهر وان ترکیه آشنا شو

کلیسای بسیار قدیمی صلیب مقدس از جاذبه‌های زیبا و تاریخی جزیره آکدامار خواهد بود. کلیسای صلیب مقدس در سال‌های 915 تا 921 میلادی به دستور پادشاه آن زمان یعنی گاگیک یکم و اسپوراکان و توسط معماری ماهر به نام مانوئل ساخته شده است. دیوارهای این کلیسا طرح و نقش‌های زیبایی دارد که به عقیده مورخان و باستان شناسان این طرح‌ها از داستان‌های کتاب‌های مقدس تورات و انجیل گرفته شده‌اند.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

اگر به جزیره آکدامار سفر می‌کنید، این جاذبه‌ها در نزدیکی جزیره آکدامار قرار دارند و بازدید از آن‌ها را می‌توانید در برنامه خود قرار دهید:

  • اسکله آکدامار: 18 کیلومتر
  • آرامگاه سلجوقی گواش: 9 کیلومتر
  • کمپینگ ساحلی: 6 کیلومتر
  • منطقه ساحلی ایشکیرت لیمانی: 6 کیلومتر

اگر قصد اقامت در نزدیکی جزیره آکدامار را دارید، هتل‌های نزدیک به جزیره آکدامار عبارتند از:

  • اقامتگاه دی اس آی گواس: 17 کیلومتر
  • اقامتگاه کیزیلای گنچلیک: 17 کیلومتر
  • هتل آهتامارا: 3 کیلومتر
  • هتل گزگینفست وان: 1 کیلومتر

 

جزیره آکدامار

همچنین غذاخوری‌ها و رستوران‌های نزدیک به جزیره آکدامار این موارد هستند:

  • رستوران گواش ات لوکانتاسی وان: 12 کیلومتر
  • رستوران آکدامار ایسکلسی گرند دنیز وان: 11 کیلومتر
  • رستوران دوملوپینار کاوورما وان: 10 کیلومتر
  • رستوران آکدامار آلابالیک تسیسی وان: 4 کیلومتر

آدرس جزیره آکدامار: ترکیه، غرب شهر وان، جنوب دریاچه وان، شهر گواش  (Gevaş)

شهر وان - با شهر زیبای وان در ترکیه آشنا شوید

دریاچه وان

دریاچه وان یا به ترکی وان گولو، مشهورترین و مهم‌ترین جاذبه گردشگری وان ترکیه محسوب می‌شود. دریاچه وان 7553 کیلومتر مربع وسعت داشته و بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه به‌ شمار می‌رود. این دریاچه از بزرگ‌ترین دریاچه‌های محصور جهان و همچنین دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه است. دریاچه وان دارای چهار جزیره به نام‌های چارپاناک، آکدامار، کوس و آدیر خواهد بود. این دریاچه همه ساله از مسابقات ورزشی متعددی نظیر قایق‌رانی میزبانی می‌کند. از تفریحات محبوبی که در دریاچه وان انجام می‌شوند می‌توان به قایق‌سواری، پیاده‌روی، عکاسی، ماهیگیری و شنا اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به وان - چه زمانی برای سفر به شهر وان بهتر است؟

دریاچه وان به علت فوران آتشفشان و همچنین مسدود شدن راه یک رودخانه شکل گرفته است. آب این دریاچه 6 برابر اقیانوس شوری دارد و این شوری به دلیل وجود نمک‌های سولفید و دیگر نمک‌های معدنی است. به علت شوری زیاد آب، دریاچه وان حتی در زمستان و دماهای منفی نیز یخ نمی‌زند. از جاذبه‌های نزدیک به دریاچه وان ترکیه می‌توان به کلیسای آتینساج، کلیسای سنت جرج، کلیسای صلیب مقدس و شهرهای توریستی گواش، اخلاط و توشپا اشاره کرد.

آدرس دریاچه وان: ترکیه، استان وان، غرب شهر وان

دریاچه وان

موزه وان

موزه وان در سال 1945 میلادی و در انباری قدیمی که در سال 1932 تاسیس شده بود، آغاز به کار کرد. موزه قدیمی دارای تعداد زیادی ستون سنگی یادبود اورارتویی بوده که حکاکی‌هایی به خط میخی داشتند. به ‌علاوه در این موزه، سنگ قبرهای قوچ و میش شکلی قرار داشتند که قدمت آن‌ها به دوران آق قویونلو و قره قویونلو بازمی‌گشت. موزه وان بعد از سال‌ها به ساختمان شیشه‌ای و جدیدی منتقل شد. این ساختمان 23 سالن نمایشگاهی داشته و در زمینی به مساحت 13 هزار مترمربع ساخته شده است.

در موزه جدید وان می‌توانید از آثار بسیاری نظیر سکه‌ها، کتیبه‌ها، آثار باستانی، قطعات سفالی، زره‌های اسب، کلاه خودها، کمربندهای برنزی، دست نوشته‌ها، زیورآلات طلایی ظریف و آثار قوم نگاری و مردم شناسی از دوره‌های بیزانسی، رومی، اورارتویی، عثمانی، قره قویونلو، آق قویونلو و سلجوقی بازدید کنید. موزه وان همه روزه از ساعت 8 صبح تا 5 عصر پذیرای بازدیدکنندگان است.

آدرس موزه جدید وان: ترکیه، شهر وان، ابتدای خیابان Sümbül 

شماره تماس: 4322161139 90+

جاهای دیدنی وان ترکیه در بهار

فصل بهار یکی از فصول بسیار مناسب برای سفر است و به دلیل آب و هوای مناسب و معتدل در این فصل، بیشتر افراد کوله بار خود را جمع می‌کنند تا آماده سفر به وان شوند. اگر شما قصد دارید تا در فصل بهار برای بازدید از جاهای دیدنی وان شهر ترکیه آماده شوید و به سفر بروید، بهتر است که لباس‌های مناسبی را همراه داشته باشید؛ چراکه نم نم باران در این فصل ممکن است شما را غافل‌گیر کند. همراه داشتن چتر در زمان سفر به شهر وان در فصل بهار نیز بسیار ضروری بوده و شما با استفاده از آن می‌توانید به راحتی حتی در باران نیز به تفریح خود ادامه دهید.

فصل بهار به دلیل برخورداری از آب و هوای بسیار مطبوع و دلنشینش امکان بازدید از تمامی مکان‌های دیدنی و گردشگری وان را برای گردشگران عزیز امکان‌پذیر می‌کند. پس شما می‌توانید در فصل بهار انتخاب‌های بسیار متنوعی را داشته باشید و بدون محدودیت به تمامی مکان‌های گردشگری وان ترکیه مراجعه کنید و از سفر خود خاطرات به یادماندنی و لذت بخشی را ثبت نمایید.

جاهای دیدنی وان ترکیه در بهار

 

آبشار مرادیه

شهر وان، طبیعت بکر و زیبایی دارد و از جاذبه‌های طبیعی گردشگری این شهر می‌توان به آبشار مرادیه اشاره داشت. آبشار مرادیه حدودا 80 متر عرض و ارتفاعی در حدود 6 متر دارد. برای رسیدن به آبشار مرادیه باید از روی پل کابلی معلق، عبور کنید. در اطراف دریاچه مرادیه نیز کافی شاپ‌ها و رستوران‌هایی به شکل کلبه‌های چوبی ساخته شده‌اند که نوشیدنی‌ها و غذاهای متنوعی را ارائه می‌دهند. این دریاچه در فصل زمستان به ‌طور کامل یخ می‌زند و برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی آبشار و طبیعت اطراف آن بهتر است در بهار یا تابستان به این منطقه سفر کنید.

آدرس آبشار مرادیه: ترکیه، استان وان، فاصله 8 کیلومتری از شمال شهر مرادیه

ساحل وان - زیباترین ساحل شهر وان

قلعه وان

قلعه وان بر فراز کوه‌هایی در نزدیکی دریاچه وان واقع شده و قدمت آن به قرن‌های هفتم و هشتم میلادی باز می‌گردد. این قلعه به خرابه‌های شهر اورارتو با قدمت 3 هزار سال مشرف است. قلعه وان توسط تمدن اورارتو ساخته شده و در آن زمان از بزرگ‌ترین قلعه‌های سنگی کشور ترکیه بوده است. این قلعه درب رسمی ندارد.

کتیبه‌ای از خشایار شاه با ارتفاع 20 متر در نزدیکی قلعه وان و بر فراز صخره‌ای قرار دارد که قدمت آن به دوران هخامنشیان می‌رسد. این کتیبه تنها یادگاری سلسله هخامنشیان در خارج از مرزهای کنونی ایران است. به گفته باستان شناسان حکاکی‌های اولیه‌ای که روی این کتیبه انجام شده توسط داریوش بزرگ صورت گرفته‌اند. بعدها و در دوره خشایار شاه، حکاکی‌ها از ترکیب نوشته‌هایی به سه زبان بابلی، فارسی باستانی و عیلامی روی این کتیبه حک شده است. این قلعه همه روزه از ساعت 8 صبح تا 5 عصر پذیرای بازدیدکنندگان و مسافران است.

آدرس قلعه وان: ترکیه، شهر وان، انتهای خیابانSümbül 

قلعه وان

 

مسجد کایا چلبی

مسجد کایا چلبی (Kaya Celebi Cami) در سال 1660 و توسط کایا چلبی شروع به ساخت نمود و پس از مرگ وی و در سال 1663 ساخت آن به اتمام رسید. این مسجد در بخش قدیمی شهر وان قرار داشته و با سنگ‌های قرمز و سفید ساخته شده است. پلان مسجد کایا چلبی مستطیل شکل بوده و در گوشه شمال غربی خود نیز یک مناره دارد. محراب این مسجد به هنر مقرنس کاری، گل و بوته و تزیینات هندسی مزین گردید. درب ورودی این مسجد نیز از بخش‌های مهم این بنا به‌ شمار می‌رود که با اشکال هندسی و طراحی‌های طبیعت تزیین شده است.

مسجد دیگری به نام مسجد خسرو پاشا (Hüsrev Paşa) در نزدیکی مسجد کایا چلبی قرار دارد که قدمت آن به یک قرن پیش، باز می‌گردد. معماری این مسجد را معمار سینان انجام داده است. اگر به بازدید از مساجد قدیمی علاقه دارید، بازدید از مسجد کایا چلبی و مسجد خسرو پاشا را در برنامه خود قرار دهید.

آدرس مسجد کایا چلبی: ترکیه، شهر وان، خیابان اسکی کاله یولو (Eski Kale Yolu)

مسجد کایا چلبی

صومعه واراگاوانک (یدی کلیسه)

صومعه واراگاوانک که آن را با نام یدی کلیسه به معنای هفت کلیسا (Yedi Kilise) نیز می‌شناسند، بنایی در فاصله 9 کیلومتری از شهر وان است. این بنا در جنوب شرقی وان قرار داشته و بر خلاف نام ان، از هفت کلیسا تشکیل نشده است. یدی کلیسه شامل پنج کلیسا در دو گروه، یک برج ناقوس و یک کتابخانه خواهد بود.

قدیمی‌ترین کلیسای مجموعه صومعه واراگاوانک، کلیسای سنت سوفیا نام دارد که قدمت آن به قرن هشتم میلادی باز می‌گردد. کلیسای سنت جان دومین کلیسای قدیمی این مجموعه است که در مجاورت دیوار شمالی کلیسای سنت سوفیا واقع بوده و متاسفانه امروزه چیزی جز یک خرابه از آن باقی نمانده است. گروه دوم کلیساهای این مجموعه در سال‌های 1003 تا 1021 میلادی به مرکزیت کلیسای مریم مقدس و به دستور پادشاه واسپورکان ساخته شدند. صومعه واراگاوانک در زمان نسل‌کشی ارامنه توسط عثمانیان مورد جمله قرار گرفت و ویرانی بخش‌های مختلف این مجموعه به همین علت است.

آدرس صومعه واراگاوانک: ترکیه، استان وان، 9 کیلومتری جنوب شرقی شهر وان

قلعه هوشاپ

قلعه خوشاب یا به ترکی هوشاپ (Hoşap Kalesi) یک قلعه باستانی در استان وان ترکیه است. هوشاپ در زبان ترکی به معنای آب زیبا که رودخانه‌ای به همین نام در اطراف قلعه در جریان بوده. قدمت این قلعه به دوره اورارتوها یعنی بین قرن ششم تا نهم پیش از میلاد بازمی‌گردد. این قلعه روی شیبی تند و 50 کیلومتر دورتر از مرکز شهر وان ساخته شده بود و در احاطه سه دیوار تو در تو قرار داشت. قلعه هوشاپ، بارها در طول تاریخ ویران و بازسازی شده است. قلعه فعلی هوشاپ تفاوت زیادی با قلعه‌ای دارد که معماران دوران اورارتوها آن را ساخته‌اند.

قلعه فعلی هوشاپ به دستور حاکم محلی وان – ساری سلیمان بیگ – و در سال 1634 میلادی ساخته شد. هدف از ساخت این قلعه، ایجاد امنیت بود و از بخش‌های مختلف این قلعه می‌توان به زندان‌های زیرزمینی، سه حیاط مجزا، سراچه‌هایی برای نگهبانی، برج‌های محافظتی، چندین منزلگاه، شیرهای آب، سه حمام و دو مسجد اشاره کرد. دروازه‌ها و دیوارهای شرقی و غربی قلعه ویران شده‌اند اما این قلعه همچنان عظمت و شکوه فراوانی داشته و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. بر سر دروازه غربی این قلعه کتیبه‌ای وجود دارد که تاریخچه ساخت و چگونگی احداث قلعه هوشاپ را به زبان فارسی شرح می‌دهد.

آدرس قلعه هوشاپ: ترکیه، استان وان، فاصله 40 کیلومتری شهر چاووش تپه، روستای گوزل سو

قلعه هوشاپ

مسجد جامع وان

از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر وان می‌توان به مسجد جامع وان (Eski Van Ulu Cami) اشاره کرد که قدمت آن به دوره حکومت سلجوقیان و قرن 12 میلادی بازمی‌گردد. سقف این مسجد در زلزله سال 1844 میلادی فرو ریخت و این مسجد در جنگ جهانی اول نیز متحمل آسیب‌های شدیدی شد. این مسجد فوندانسیون سنگی و بنایی آجری دارد و امروزه تنها ستون‌های اصلی و نیمی از مناره‌های این مسجد باقی مانده‌اند. بخش‌های زیادی از مسجد جامع وان نیز بر اساس عکس‌ها و نقش‌هایی که از مسجد اصلی به جا مانده‌اند بازسازی شده است.

آدرس مسجد جامع وان: ترکیه، شهر وان، خیابان Eski Kale Yolu

قلعه چاووش تپه (ساردورینیلی)

قلعه چاووش تپه وان ترکیه که آن را با نام ساردورینیلی نیز می‌شناسند، نماد اوج قدرت ساردوری‌هاست که چند قرن پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. این قلعه امروزه از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر وان به‌ شمار می‌رود. بخش اعظمی از اهمیت این سازه باستانی به علت قرارگیری در یک مسیر بزرگ تجاری است.

محققان کشور ترکیه در سال 1961 ویژگی‌های ساختاری قلعه چاووش تپه را مورد بررسی قرار دادند و این ویژگی‌ها را بدین شکل شرح می‌دهند:

  • قلعه چاووش تپه، طرحی خطی دارد و در بالای دشت گورپینار و روی یک تپه ساخته شده است. این قلعه، دیوارهای ثقلی و بقایای کاخ سلطنتی اورارتین را دارد. قلعه توسط یک حلقه محصور شده و قسمت‌هایی در بخش بالایی قلعه و پایین‌تر از آن وجود دارند که شامل چوبه دار، سالن حرمسرا، توالت سلطنتی، کاخ با اتاق، آشپزخانه، مخازن، انبارها، کارگاه‌های آموزشی (مربوط به قرن 7 پیش از میلاد)، برج پادشاه، دیوارهای دژ و معبد خلدی می‌شوند.
  • یک سیستم فاضلاب 2800 ساله در سال 2004 میلادی در این قلعه کشف شد که 30 متر طول و 1 متر عرض دارد. این سیستم فاضلاب در زیر ساختار غربی دژ قرار داشته و با سنگ پوشانده شده است.سیستم فاصلاب قلعه چاووش تپه را می‌توان نشانه‌ای از توسعه یافته بودن تمدن اورارتورها دانست.
  • معبدی به نام معبد خلدی در شرق قلعه چاووش تپه قرار دارد که متعلق به خدای اوراتوا است.
  • یک راه ورودی که ورودی اصلی قلعه است، بخش بالایی و بخش پایینی قلعه چاووش تپه را به یکدیگر متصل می‌کند.
  • باستان شناسان احتمال می‌دهند که این قلعه توسط اسکیت‌ها (Scythians) در قرن هفتم پیش از میلاد تخریب شده باشد.

آدرس قلعه چاووش تپه: ترکیه، آناتولی شرقی، حدود 25 کیلومتری جنوب شرقی شهر وان – این قلعه در طول جاده‌ای که به شهری به نام هاکاری منتهی می‌شود و در نزدیکی یک دره متروکه که با نام هایوث دزر شناخته می‌شود، قرار دارد.

قلعه چاووش تپه

سخن پایانی

وان شهری در شرق ترکیه است که در سال‌های اخیر تبدیل به مقصدی محبوب و آشنا برای ایرانیان شده است. این شهر علی‌رغم کوچک بودن، دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی خواهد بود. به‌ علاوه، به علت اینکه شهر وان تبدیل به شهری توریستی در ترکیه شده، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در وان به هدف جذب گردشگر صورت گرفته است. به همین علت شهر وان دارای مراکز خرید، پارک‌های آبی و دیگر امکانات رفاهی و گردشگری بوده و از مهمانان و مسافران خود به خوبی پذیرایی می‌کند.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. عاطفه عاطفه 1402/09/18
    0 نفر پسندیدند
    جاهای دیدنی وان فقط دریاچه اش بی نظیره پیشنهاد می کنم حتما برید ببینید
  2. نازنین نازنین 1402/09/15
    0 نفر پسندیدند
    به خودم قول دادم تا تور وان نگرفتم نمیرم! 🤣 آخه همین بغله و ارزون هم هست ولی تنبلیم اومده برم! 🙄

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 102 کاربر