جاهای دیدنی گرجستان

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/19
بازدید: 3136
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

برای آشنایی با جاهای دیدنی گرجستان ابتدا با موقیعت جغرافیایی آن آشنا شویم. سپس در ادامه بهترین مکان های دیدنی گرجستان که ارزش و جذابیت بیشتری برای اکثر مسافران داشته را معرفی می کنیم. با داشتن چنین لیستی، می توانید بهترین برنامه ریزی را برای سفر خود داشته باشید و از زمان خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. داستان گرجستان از  تقاطع آسیای غربی و اروپای شرقی شروع می شود که عمدتاً قلمرو آن کوهستانی بوده و بیش از یک سوم از آن را جنگل‌های انبوه پوشانده. گرجستان به عنوان بالکن اروپا شناخته شده و در اوراسیا، پایینتر از روسیه و در دامنه‌های جنوبی کوه‌های قفقاز واقع گردیده. ریشه‌های مردم گرجستان، این سرزمین صخره و سنگ در اعماق تاریخ قرار دارد. میراث فرهنگی آن‌ها را نیز به همان اندازه کهن و غنی می‌دانند. در گرجستان همه چیز از سواحل و طبیعت زیبا گرفته تا بزرگترین آکواریوم جهان و خانه‌های زیبای پیش از جنگ را می‌توانید ببینید. گرجستان مملو از مکان‌های تاریخی بوده که زندگی و رویدادها را از دوران ما قبل از تاریخ تا اواخر قرن بیستم به تصویر می کشد.  حال برویم و کمی با شهرهای زیبای گرجستان آشنا شویم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1.  شهر باتومی، بهشت گرجستان
  2.  این آدرس را دنبال کنید! گرجستان تفلیس
  3.  دریاچه لاک پشت تفلیس؛ منطقه توریستی طبیعی 
  4.  پل صلح در تفلیس؛ آشتی کنیم؟
  5. دلفیناریوم باتومی؛ مکانی شاد و خانوادگی
  6. باغ گیاه شناسی باتومی؛ سرشار از گل رز
  7. بلوار باتومی؛ پیاده روی دل انگیز
  8. میدان اروپا؛ تندیس طلایی
  9. مجسمه علی و نینو؛ عشاق گرجستان
  10. اوپلیستسیخه، شهر سنگی در میان جاهای دیدنی گرجستان
  11. متسختا، پایتخت باستانی گرجستان
  12. گلاتی، نزدیک به خدا
  13. واردزیا، لانه زنبور
  14. چیا تورا پلکان بهشت یا شهر کابلی
  15. اوشگولی، نه به دنیای مدرن
  16. سیغناغی، شهر عشق
  17. باخمارو، اسیر کاج و صنوبر
  18.  دره های مارتویلی، ماجراجویی در عمق ۴۰ متری
  19. شاتیلی خوسورتی،  سفر به طبیعت بکر
  20.  کازبگی، ترکیبی از رنگ ها
  21.  معبد متاتسمیندا
  22.  مسجد جامع تفلیس
  23.  بنای یادبود پادشاه واختانگ گرگاسالی
  24.  کلیسای جواری
  25.  خیابان روستاولی؛ معروف ترین خیابان گرجستان
  26. قطار کابلی تفلیس
  27. قلعه ناریکالا
  28.  تله کابین تفلیس
  29. سالن تئاتر گابریادزه
  30. محله متخی
  31. مجسمه مادر گرجستان؛ بانوی جنگ و جام
  32. پارک ریکه تفلیس؛ پارک تاریخی گردشگری

جاهای دیدنی گرجستان

 شهر باتومی، بهشت گرجستان

کشور گرجستان یک کشور زیبا و تاریخی است که در عین حالیکه در خیابانهایش قدم می زنید، حس می کنید به تاریخ سفر کرده اید و تمام نمادها و فرهنگ و معماری بی نظیر و ورح نواز این کشور در چهره ی شهرها و ساختمانهایش نمایان است. یکی از شهرهای این کشور که مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران بوده، شهر باتومی است. شهر باتومی، شهر بسیار زیباییست که جاذبه‌های طبیعی و تفریحی بسیاری دارد.
علاوه بر این در این شهر مراکز خرید بسیاری وجود دارد که مختص علاقمندان به خرید است. از مکان‌های تفریحی و گردشگری این شهر می‌توان به بلوار باتومی، باغ ملی گیاه شناسی، تله‌ کابین باتومی، میدان زیبای پیازا، میدان اروپا، مجسمه علی و نینو و آکواریوم باتومی اشاره کرد. که در ادامه به تفصیل درمورد آنها صحبت خواهیم کرد. 

باتومی گرجستان جاهای دیدنی

بهترین زمان سفر به گرجستان - چه زمانی به کشور اقتصادی اوراسیایی گرجستان سفر کنیم؟

 این آدرس را دنبال کنید! گرجستان تفلیس

شهر تفلیس پایتخت کشور گرجستان و یکی از زیباترین شهرهای این کشور است. این شهر از سه طرف توسط کوه‌ها محصور شده و آب و هوای بسیار خوبی دارد. شهر تفلیس بخاطر داشتن چشمه‌های آب گرم به پایتخت پادشاهان معروف بوده و محبوبیت خود را میان گردشگران حفظ کرده است. 
سفر به این شهر برای ایرانیان نیز بسیار مقرون به صرفه است و از آنجایی که لزوم داشتن ویزا برای سفر به گرجستان برای ایرانیان لغو شده است، می‌توانند به راحتی به این شهر سفر کرده و از مکان های دیدنی تاریخی و طبیعی زیبای گرجستان بهره ببرند. شهر تفلیس از جمله شهرهایی در کشور گرجستان است که تلفیقی از تاریخ و مدرنیته مناظر جذاب و چشم نوازی را ایجاد کرده است . پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد سفر به گرجستان با تور گرجستان را دارید حتما به شهر تفلیس سر بزنید و یا اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می توانید با شماره تلفن های لحظه آخر تماس بگیرید. حالا شهر تفلیس را با جزئیات بیشتری بررسی می کنیم و لولیشن های برتر آن را برای یک سفر ماجراجویانه انتخاب می کنیم.

گرجستان تفلیس

هزینه های سفر گرجستان - سفر به کشور اروپایی گرجستان چه هزینه هایی در بر دارد؟

 دریاچه لاک پشت تفلیس؛ منطقه توریستی طبیعی 

دریاچه لاک‌پشت دریاچه ای بسیار زیبا در حومه شهر تفلیس است. علت نام گذاری این دریاچه به این نام، لاک‌پشت‌های بسیار زیادی است که در این دریاچه زندگی می‌کنند. در خصوص ویژگی‌های این دریاچه لازم است ذکر کنیم که مساحت آن در حدود ۳۴ هزار مترمربع است. عمق آن در بعضی قسمت ها به دو متر و ۶۰ سانتی متر می‌رسد.
دریاچه لاک‌پشت به شهر تفلیس بسیار نزدیک است، بنابراین مردم این شهر، مسافران و گردشگران ترجیح می‌دهند در فصول گرم سال برای طبیعت گردی و لذت بردن از مناطق طبیعی به دریاچه لاک پشت سری بزنند.  این دریاچه دارای امکانات رفاهی بسیاری از جمله کافه‌، رستوران‌ و برخی از کنسرت‌های محلی که در این منطقه برگزار می‌شوند؛ اشاره کرد.

 دریاچه لاک پشت تفلیس

 پل صلح در تفلیس؛ آشتی کنیم؟

پل صلح تفلیس یک پل زیبا و پیاده رو بوده که بر روی رود کر ساخته شده است. نکته جالب توجهی که در خصوص این پل وجود دارد این است که پل صلح تفلیس بخش قدیمی شهر تفلیس را به بخش مدرن آن متصل می‌کند. این پل  حدود ۱۵۰ متر طول دارد و جنس آن از فولاد و شیشه است.

همچنین این پل با تعداد زیادی لامپ ال ای دی نورپردازی شده است که در شب‌ها جلوه زیبایی ایجاد می‌کنند. زمان افتتاح این پل به تاریخ ۶ می سال ۲۰۱۰ باز می‌گردد. در صورتی که روی این پل بایستید می‌توانید در یک سو چشم انداز منحصربه‌فردی از محله ناریکالا، کلیسای متخی، تندیس پادشاه واختانگ یکم را مشاهده کنید. در سوی دیگر کاخ ریاست جمهوری و پل باراتا شویلی قابل مشاهده است.

پل صلح تفلیس

دلفیناریوم باتومی؛ مکانی شاد و خانوادگی

اگر شما از دسته افرادی هستید که علاقه بسیار زیادی به موجودات دریایی از جمله دلفین‌ها دارید؛ پیشنهاد می‌شود حتماً در سفر خود به باتومی با تور باتومی به دلفیناریوم باتومی بروید. دلفیناریوم مکانی شاد و دیدنی است که افراد و مسافران برای تماشای دلفین‌ها و نمایش‌های زیبای آن‌ها به این منطقه می‌آیند. در این منطقه نزدیک به ۳۰ نمایش مختلف توسط دلفین‌ها برای تماشاگران و بینندگان اجرا می‌شود‌.
ظرفیت تقریبی این سالن برای تماشاگران و بینندگان در حدود ۷۰۰ نفر است. نمایش‌های اجرا شده در این در دلفیناریوم به قدری جذاب و دیدنی است که هم کودکان و هم بزرگسالان از دیدن آنها لذت می برند.  لازم است ذکر کنید که در این منطقه آکواریومی نیز وجود دارد که می‌توانید پس از تماشای نمایش دلفین‌ها به این اکواریوم سری بزنید.

جاهای دیدنی گرجستان

سفری ارزان به کشوری اروپایی

باغ گیاه شناسی باتومی؛ سرشار از گل رز

باغ گیاه شناسی باتومی یکی از باغ‌‌های بسیار زیبا در شهر باتومی بوده که در ۱۰ کیلومتری شمال بندر باتومی قرار گرفته است. در خصوص ویژگی های این باغ و مساحت آن لازم است ذکر کنیم که مساحتی در حدود ۱۱۰ هکتار دارد. به علاوه گونه‌های متنوعی از گیاهان در این باغ وجود دارند. برای مثال این باغ نزدیک به ۵ هزار گونه گیاهی دارد که نزدیک به ۱۲۰۰ تا از آنها گل رز هستند. 
باغ گیاه شناسی باتومی به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. از بخش‌های مهم این باغ می‌توان به باغ ارکیده، باغ شکوفه، باغ صخره‌ای، باغ مگنولیا، تپه نرگس؛ موزه بنسای، باغ و استخر ژاپنی، باغ گیاهان گرمسیری، باغ رز، گیاهان معتدله و مجموعه نیلوفر آبی اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری گرجستان

میدان آزادی تفلیس - میدانی زیبا در انتهای خیابان روستاولی

بلوار باتومی؛ پیاده روی دل انگیز

یکی از زیباترین مکان‌هایی که در شهر باتومی وجود دارد؛ بلوار باتومی است. بنابراین پیشنهاد می‌شود در سفر خود به باتومی حتماً به این بلوار زیبا سری بزنید. بلوار باتومی در واقع پارکی است که دارای طولی در حدود یک و نیم کیلومتر بوده و تا مقابل ساحل اصلی شهر باتومی امتداد دارد. از ویژگی‌های این بلوار می‌توان به مسیرهای پیاده‌روی، کافه‌ها و رستوران‌های ساحلی و درختان زیبا اشاره کرد. به علاوه در این پارک زیبا چرخ و فلک بسیار بزرگی وجود دارد که بر جذابیت‌های آن می‌افزاید. افرادی که علاقه‌مند به هیجان و تفریح هستند؛ می‌توانند سوار این چرخ و فلک غول پیکر شوند.

بلوار باتومی

میدان اروپا؛ تندیس طلایی

در شهر باتومی میدان‌های بسیار زیادی وجود دارند. از ویژگی‌های جالب توجه این میدان‌ها می‌توان با این نکته اشاره کرد که در اطراف آن‌ها ساختمان های بسیار بلند و قدیمی وجود دارند. این ساختمان‌ها جلوه و نمای زیبایی را به این میدان‌ها بخشیده‌اند. یکی از این میدان‌های زیبا، میدان اروپا در شهر باتومی است.
در اطراف میدان اروپا یک قلعه حیرت‌انگیز و یک ساعت نجومی بسیار زیبا وجود دارد. علاوه بر این در مرکز میدان اروپا یک تندیس زیبا به نام تندیس مدیا قرار گرفته است. بازدید از این میدان رایگان بوده بنابراین شما می‌توانید در سفر خود به باتومی از این زیبایی‌های این میدان نیز لذت ببرید.

جاهای دیدنی تفلیس

مجسمه علی و نینو؛ عشاق گرجستان

مجسمه علی و نینو یکی از زیباترین و جالب‌ترین مجسمه‌های ساخته شده در شهر باتومی است. این مجسمه زن و مردی با طول ۷ متر را نمایش می‌دهد که بین ۸ تا ۱۰ دقیقه به یکدیگر نزدیک شده و سپس از یکدیگر دور می‌شوند. این مجسمه‌ها نمایانگر و یادآور عشقی نافرجام هستند. این مجسمه‌ها نشان دهنده روح دو انسان عاشق است که در ساحل باتومی به یکدیگر می‌رسند.
داستان این مجسمه‌ها پسر و دختری را روایت می‌کند که علی پسری مسلمان بوده که معشوقه‌اش، نینو، دختری با دین مسیحیت است. اما به دلیل دین‌های متفاوت از طرف خانواده مؤاخذه شده و به یکدیگر نمی‌رسند. پس از گذشت مدت زمانی بر اثر غم و غصه زیاد هر دوی آن‌ها دار فانی را وداع گفته تا در دنیای دیگر به یکدیگر برسند‌. پس از سال‌ها این مجسمه‌ها را برای یادبود از این دو عاشق در شهر باتومی می‌سازند. این مجسمه‌ها جلوه بسیار زیبایی به این شهر بخشیده است. پیشنهاد می‌شود اگر به شهر باتومی سفر کردید حتما از مجسمه علی و نینو دیدن فرمایید.

جاذبه گردشگری گرجستان

پارک آبی تفلیس مال - جاذبه‌ای آبی و تفریحی در پایتخت گرجستان

اوپلیستسیخه، شهر سنگی در میان جاهای دیدنی گرجستان

شهر سنگی اوپلیستسیخه یکی از بزرگ‌ترین شهر‌های سنگی در جهان است که بسیار قدیمی بوده و قدمت آن به قرن ششم پیش از میلاد باز می‌گردد. این شهر سنگی یکی از جاذبه‌های زیبای گردشگری در کشور گرجستان است و بین دو شهر تفلیس و باتومی قرار دارد. این شهر سنگی بر روی یک صخره بلند و همچنین در ساحل غربی رود خانه متکواری ساخته شده است. در طول سال‌های مختلف گردشگران بسیاری برای دیدن مناطق تفریحی این منطقه از شهر سنگی اوپلیستسیخه دیدن می‌کنند. در زمان‌های قدیم این شهر سنگی جزو مهم‌ترین مراکز سیاسی و مذهبی پیش از دین مسیحیت به حساب می‌آمد. 
در حال حاضر این شهر تقریبا ویرانه شده است اما از آثار تاریخی باقی مانده در این شهر می‌توان به سد قدیمی، داروخانه، آمفی تئاتر، کلیسای قدیمی و بازار اشاره کرد. در شهر سنگی بناها و ساختارهای قدیمی بسیاری وجود دارند که به اوایل عصر آهن تا اواخر قرون وسطا مربوط می‌شوند‌. معماری شهر سنگی مربوط به همکاری معماری مسیحی و غیر مسیحی می‌شود به همین سبب این شهر معماری بسیار زیبا و متنوعی دارد. به علاوه در این شهر سبک‌های غیر معمولی از صخره تراشی‌های آناتولی و فلات ایران قابل مشاهده هستند‌.

گرجستان جاهای دیدنی

متسختا، پایتخت باستانی گرجستان

شهر متسختا یکی از قدیمی‌ترین و تاریخ‌ترین شهرهای کشور گرجستان است که در گذشته این شهر پایتخت کشور گرجستان بود. در این شهر یکی از قدیمی‌ترین، مقدس‌ترین، بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین کلیساهای گرجستان واقع شده است. به این دلیل که این شهر در گذشته پایتخت کشور گرجستان بوده مقبره بسیاری از پادشاهان آن دوره در این شهر قرار گرفته است‌. در گذشته دین رایج در این شهر دین مسیحیت بود و به همین سبب دفتر بسیاری از  کلیساها از جمله دفتر کلیسای ارتدکس و دفتر کلیسای رسالت گرجستان در این شهر واقع شده‌اند. 
اگر شما از دسته افرادی هستید که علاقه بسیاری به دیدن از بناهای تاریخی دارید لازم است در سفر خود به گرجستان، با تور گرجستان به این شهر سری بزنید. زیرا در این شهر بناهای تاریخی و باستانی بسیاری وجود دارد که مربوط به صنایع و فعالیت‌های آن دوره مانند صنایع دستی، سنگ تراشی، ریخته گری، پردازش فلز و سفال می‌شوند.  
شهر متسختا گرجستان دارای شرایط طبیعی بسیار مطلوب و همچنین موقعیت استراتژیکی است زیرا در تقاطع مسیر‌های تجاری قرار دارد. در قرن ۱۶ میلادی پایتخت به شهر تفلیس منتقل شد اما شهر متسختا نقش اصلی خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و مذهبی کشور گرجستان حفظ نمود.

متسختا، پایتخت باستانی گرجستان

گلاتی، نزدیک به خدا

صومعه گلاتی یک منطقه مذهبی است که به قرون وسطا مربوط می‌شود و در نزدیکی مرکز ایمرتی در غرب کشور گرجستان قرار گرفته است. این صومعه بسیار زیبا در سال ۱۱۰۶ به دستور داوید چهارم ساخته می‌شود. لازم به ذکر است که این صومعه یکی از میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود. از جمله زیبایی‌های این صومعه می‌توان به مقبره‌ها و تصاویر زیبایی که دورتادور فضای داخلی کلیسا را پوشانده‌اند اشاره کرد. برخی این کلیسا یا صومعه را با نام مستعار عصر طلایی گرجستان می‌شناسند در ساخت این کلیسا و در نقاشی‌های داخل آن از طلا استفاده شده است. 
از نکات جالب توجه در خصوص این کلیسا لازم است ذکر کنیم که در این صومعه یک آکادمی وجود داشت که برخی از مشهورترین دانشمندان، فیلسوفان و خدا شناسانی که در خارج از کشور فعالیت داشتند را استخدام می‌کند. به همین سبب صومعه یک گلاتی یکی از اصلی‌ترین مراکز فرهنگی و روشنفکری در کشور گرجستان به حساب می‌آمد. کلیسا یا صومعه گلاتی را بر روی یک تپه سرسبز که مشرف به شهر قدیمی کوتائیسی ساخته‌اند. 
دلیل اینکه آن را بر روی تپه بلند ساختند این است که به خدا نزدیک‌تر باشد. همچنین به دلیل اینکه این کلیسا در زمانی که مسیحیت دین اصلی تمام امپراتوری‌های گرجستان بود؛ ساخته شد برخی افراد این کلیسا را با نام کلیسای مریم نیز می‌شناسند. پیشنهاد می‌شود در صورتی که به کشور گرجستان با تور گرجستان سفر کردید حتما به این کلیسا و صومعه سری بزنید و از جلوه های تاریخی و زیبای آن نهایت لذت را ببرید.

گرجستان جاهای دیدنی

جاهای دیدنی باتومی - معرفی جاذبه‌های گردشگری شهری ساحلی، با طبیعتی سرسبز و جذاب!

واردزیا، لانه زنبور

واردزیا در واقع یک شهر سنگی یا غاری در جنوب کشور گرجستان است. این شهر در دامنه‌های کوه نور اروشتی و در کرانه چپ رود کوتا قرار گرفته است. در نیمه دوم قرن ۱۲ میلادی کنده کاری‌هایی در این کوه برای سکونت افراد صورت گرفته بود که این کنده کاری‌ها شامل سه اتاق متصل به یکدیگر می‌شوند. به علاوه نکته جالب در خصوص این شهر غاری این است که طبقات مختلف آن با راهروها و سوراخ‌های مخفی با یکدیگر در ارتباط هستند. 
شهر واردزیا دارای زیبایی‌ها و جذابیت‌های بسیاری است اما این شهر بیشتر به دلیل وجود نقاشی‌های روی دیوار‌های کلیسای اصلی آن شهرت دارد. این نقاشی‌ها بسیار زیبا بوده و بسیاری از گردشگران و مسافران برای دیدن این نقاشی‌ها به این شهر سفر می‌کنند. همچنین این شهر و کنده کاری‌های انجام شده بر روی این کوه شباهت بسیار زیادی به لانه زنبور دارد‌. پیشنهاد می‌شود اگر به کشور گرجستان سفر کردید حتما به شهر غاری واردزیا سری بزنید. 

گرجستان شهر تفلیس

چیا تورا پلکان بهشت یا شهر کابلی

چیاتورا شهر بسیار زیبایی بوده که در استان مرتی در کشور گرجستان واقع شده است. این شهر جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به عجیب‌ترین کلیسای دنیا واقع در روستایی به نام کاتسخی، اشاره کرد. عجیب بودن این کلیسا به این سبب است که بر بام صخره‌های استوانه ای که بسیار مرتفع و بلند هستند واقع شده است. برخی از افراد از کلیسای صخره‌ای تحت عنوان پلکان بهشت یاد می‌کنند. 
این کلیسا محل زندگی راهب تنهایی به نام ماکسیم است که در آن به انجام سیر و سلوک عاشقانه با خداوند می پردازد. در خصوص این کلیسا نکات عجیبی گفته می‌شود. برای مثال این که چگونه مصالح این کلیسا را به بالای این صخره رسانده‌اند شبهات بسیاری وجود دارد. به غیر از کلیسای صخره‌ای از جمله مواردی که سبب شده این شهر به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شود طبیعت بکر و زیبای آن است.

 چیا تورا پلکان بهشت

اوشگولی، نه به دنیای مدرن

اوشگولی یکی از زیباترین روستا‌های کوهستانی در سوانتی گرجستان است. این روستا در حد فاصله ۷۰ کیلومتری مستیا و در دامنه کوه مرتفع شخارا قرار دارد. نکات جالب در خصوص این روستا این است که در آن هیچ توسعه‌ای شکل نمی‌گیرد. همچنین در این روستا برج‌های ویرانه‌ای مربوط به قرون وسطا وجود داشته که این برج‌ها به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده‌اند. روستای اوشگولی دارای آب و هوای سرد و خشک بوده و در فصل زمستان و به طور کلی در نیمه دوم سال برف برفی و سرد است. 
بنابراین اگر می خواهید به این روستا بروید حتما در نیمه اول سال این کار را انجام دهید. به طور کلی سفر به این روستا همانند سفر به زمان گذشته است زیرا در آن خبری از توسعه نیست و ساختمان‌ها و بناهای ویرانه‌ای در آن وجود دارد. از جمله مکان‌های دیدنی و جالب در این شهر می‌توان به کلیسای لاماریا، قله ailama, یخچال طبیعی shkhara, موزه قوم نگاری، موزه برج‌های chazhashi اشاره کرد.

جاهای دیدنی گرجستان کجاست

سیغناغی، شهر عشق

یکی دیگر از مکان‌های زیبا و گردشگری در کشور گرجستان شهر سیغناغی است. اگر قصد آشنایی با سبک زندگی و شیوه زندگی مردم گرجستان را دارید، لازم است به این شهر سفر کنید. شهر سیغناغی یک شهر بسیار کوچک در شرق تفلیس در کشور گرجستان است. جمعیت این شهر در حدود سه هزار نفر  بوده و اگر دنبال مکان‌های گردشگری و زیبایی به دور از ازدحام و هیاهو باشید، پیشنهاد می‌شود حتما به این شهر سری بزنید. در این شهر جاذبه های تفریحی و تاریخی بسیاری همچون ساختمان‌های قدیمی و کلیساهای تاریخی وجود دارد.  
شهر سیغناغی هیچ شباهتی با شهرهای مدرن امروزی ندارد و بافت بسیار قدیمی را در خود جای داده است. آداب و رسوم مردم شهر سیغناغی به سبک قدیمی و گذشته است. اگر قصد خرید سوغاتی از این شهر را دارید لازم می‌بایست از صنایع دستی این شهر دیدن فرمایید. اکثر مردمی که در این شهر زندگی می کنند، هزینه زندگی خود را از راه کشاورزی، فروش مواد غذایی و محصولات لبنی به دست می آورند.

جاهای دیدنی تفلیس و باتومی

جاذبه های گردشگری تفلیس - جاذبه های گردشگری که در سفر به تفلیس باید ببینید

باخمارو، اسیر کاج و صنوبر

یکی دیگر از روستاهای زیبا در کشور گرجستان روستای باخمارو است. برای رفتن به روستای باخمارو لازم است ۵ ساعت از شهر تفلیس فاصله بگیرید. این روستا دارای طبیعت زیبا و بکری بوده و به علت اینکه از سطح دریا ۲۰۰۰ متر بالاتر قرار گرفته است، آب و هوای بسیار خوب و معتدلی دارد. نکات جالب توجه در خصوص روستای باخمارو این است که کل این روستا را درختان صنوبر و کاج پوشیده‌اند. 
در پشت این روستا می‌توانید منظره زیبایی از کوه‌های آلپ که با برف پوشیده شده‌اند را ببینید. زیبایی روستا به قدری زیاد است که بسیاری از گردشگران این روستا را زیباترین روستا در کشور گرجستان می‌دانند. همچنین لازم به ذکر است که در هنگام غروب آفتاب، این روستا بسیار زیبا و دیدنی‌تر می‌شود. بنابراین اگر  به کشور گرجستان با تور گرجستان سفر کردید، حتما به روستای باخمارو سری بزنید و از طبیعت بکر و زیبای آن نهایت لذت را ببرید.

باخمارو

 دره های مارتویلی، ماجراجویی در عمق ۴۰ متری

دره مارتویلی یکی دیگر از جاذبه.های طبیعی و گردشگری کشور گرجستان است که در ناحیه سامگرلو زمو سوانتی و در نزدیکی شهر مارتویلی قرار دارد. برای رسیدن به این دره می‌بایست به مدت ۴۵ دقیقه رانندگی از کوتائیسی دور شوید. برخی از افراد این دره را با نام گاچ دیلی نیز می‌شناسند. از جمله زیبایی‌های این منطقه می‌توان به آبشارهای زیبا و جریانی از آب‌های فیروزه‌ای که در میان جراحی مارتویلی جاری است، اشاره کرد. گردشگران و مسافران می‌توانند در این دره و آب‌های زلال آن شیرجه زده و شنا کنند.

جاهای دیدنی تفلیس همراه با عکس

شاتیلی خوسورتی،  سفر به طبیعت بکر

شاتیلی خوسورتی یک روستای قلعه ای است که به سبک قرون وسطا در کشور گرجستان ساخته شده است. این روستا در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شهر تفلیس واقع شده است. اگر شما علاقه‌ای به تماشای زندگی مدرن داشته و دوست دارید به بازدید از مناطقی روید که توسعه هنوز با آن‌ها راه نیافته است؛ پیشنهاد می‌شود حتما به شاتیلی خوسورتی سفر کنید. از جمله مواردی که این روستا را بسیار زیبا و دلنشین می‌کند در محاصره بودن آن توسط کوه‌های مرتفع و جنگل‌های سرسبز است. به همین علت آب و هوای مطلوب و خوبی دارد.
اهالی این روستا بسیار مهمان‌نواز بوده و تمام سعی خود را می‌کنند که مهمانان روزهای خوشی را در این روستا تجربه کنند. مردم این روستا دارای آیین و مراسم‌های خاص مذهبی هستند؛ که این آیین‌ها ترکیبی از دین‌ مسیحیت و سایر دین‌ها است. پیشنهاد می‌شود برای دیدن از این منطقه و این روستای زیبا بین ماه‌های می تا اکتبر به این منطقه سفر کنید‌. زیرا در غیر این صورت به خاطر بارش برف جاده‌ها مسدود هستند و امکان دسترسی به این روستا وجود ندارد.

جاهای دیدنی در گرجستان

 کازبگی، ترکیبی از رنگ ها

برخی از مسافران و گردشگران از کازبگی تحت عنوان بهشت گرجستان یاد می‌کنند. کازبگی دارای طبیعت بسیار زیبا و بکری است که بسیاری از گردشگران و مسافران را مجذوب خود می‌سازد‌. به طور معمول تمام افرادی که به کشور گرجستان سفر می‌کنند حداقل یک بار در طول سفر خود به کازبگی سر میزند. 
در این روستا مکان‌های بسیار زیبا و حیر‌ انگیزی از جمله یک کلیسا در ارتفاع ۱۷۰۰ متری با قدمت هزاران ساله و در پشت آن قله ۵۰۰۰ متری کازبگ وجود دارد. لازم به ذکر است برای رسیدن به کاسکی باید بزرگراه میلیتاری گرجستان از تفلیس را طی کنید. در این بزرگراه نیز شاهد جاذبه‌های طبیعی و تفریحی بسیاری خواهید بود.

کازبگی

 معبد متاتسمیندا

معبد متاتسمیندا یک معبد بسیار حیرت‌انگیز که در کوهی به همین نام واقع شده است. این معبد دارای قدمت بسیار زیادی بوده و برای دسترسی به آن باید از تله کابین‌های برقی استفاده ‌کنید و خود را به بالای تپه برسانید. سپس می‌توانید از پارکی که در بالای کوه وجود دارد از معبد دیدن فرمایید. به علاوه از این پارک می‌توانید منظره بی‌نظیری از شهر را نیز مشاهده کنید. در بالای این کوه امکانات رفاهی فراوانی مانند رستوران‌ها، کافه‌ها و زمین‌های بازی برای کودکان شما وجود دارد. پیشنهاد می‌شود در صورت سفر به تفلیس با تور تفلیس حتما سری به این معبد زیبا بزنید.

گرجستان گردی

 مسجد جامع تفلیس

مسجد جامع تفلیس در سده ۱۷۰۰ توسط امپراتوری عثمانی بنا شده است. در طی ۳۰۰ سال گذشته این مسجد بارها ویران و بارها بازسازی شد. کشور گرجستان کشوری است که دین مسیحیت را برای مردم کشور خود به رسمیت شناخته اما می‌توان در این کشور تنوع مذهبی و اقلیت‌های دینی دیگری را نیز مشاهده کرد. 
در مسجد جامع تفلیس مسلمانان سنی و شیعه می‌توانند به عبادت و انجام مناسک مذهبی خود بپردازند.  البته لازم به ذکر است که بخش سنی‌ها و شیعیان در این مسجد توسط ستون‌هایی از یکدیگر جدا شده‌اند. این مسجد معماری بسیار زیبایی دارد که گردشگران و مسافران را مجذوب خود می‌سازد بنابراین پیشنهاد می‌شود در سفر خود به شهر تفلیس با تور تفلیس حتما از این مسجد دیدن فرمایید.

جاهای دیدنی گرجستان با تور

دریاچه لیسی - دریاچه لیسی تفلیس از زیباترین دریاچه های تفلیس گرجستان

 بنای یادبود پادشاه واختانگ گرگاسالی

در خصوص بنای یادبود شاه واختانگ گرگاسالی روایات متعددی وجود دارد که یکی از آنها به این شرح است که روزی این پادشاه برای تفریح و شکار به یکی از مناطق زیبا و سرسبز شهر تفلیس می‌رود. این منطقه دارای یک چشمه آب گرم نیز بوده در آن زمان شاهین پادشاه با یک کبک درگیر شده و هر دوی این پرندگان داخل آب گرم افتاده و می‌سوزند. پادشاه بعد از دیدن این صحنه برای یادبود آن شاهین، بنای تاریخی زیبایی در این منطقه می‌سازد. این بنا به قدری زیبا و حیرت‌انگیز است که سالانه گردشگران و مسافران زیادی برای بازدید از آن به شهر تفلیس سفر می‌کنند.

جاهای دیدنی و تفریحی گرجستان

 کلیسای جواری

صومعه یا کلیسای جواری در شهر تفلیس واقع شده است. این کلیسا بسیار قدیمی بوده و قدمت آن به قرن ششم میلادی باز می‌گردد. از نکات قابل توجه در خصوص این کلیسا می‌توان به قرار داشتن آن روی قطعه سنگی اشاره کرد. به همین دلیل زمانی که داخل این کلیسا باشید چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای نسبت به شهر دارید. کلیسای جواری به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. به طور کلی در تمام فصول سال می‌توانید  به شهر تفلیس سفر کرده و از بازدید از این کلیسا لذت ببرید.

 کلیسای جواری

برج الفبا - برجی زیبا در شهر باتومی گرجستان

 خیابان روستاولی؛ معروف ترین خیابان گرجستان

خیابان روستاولی یکی از معروف‌ترین خیابان‌ها و خیابان مرکزی شهر تفلیس است. ابتدای این خیابان از میدان آزادی تا حدود یک و نیم کیلومتر ادامه می‌یابد. به افتخار شاعر معروف و مشهور گرجی، شوتا روستاولی، این خیابان را به این نام نهادند. گردشگران و مسافران می‌توانند برای دسترسی به این خیابان از متروی تفلیس یا اتوبوس استفاده کنند. شهرت خیابان روستاولی به دلیل بناهای تجاری دولتی و فرهنگی متعددی است که در آن قرار دارند. 
بسیاری از قسمت‌های این خیابان میزبان رویدادها و نمایشگاه‌های عمومی است. به همین سبب این خیابان جزو پر رفت و آمد‌ترین خیابان‌های شهر تفلیس محسوب می‌شود. معماری خیابان روستاولی نشات گرفته از قرن نوزدهم و بیستم بوده و نظر بسیاری از افراد را به خود توجه می‌کند. لازم به ذکر است که در این خیابان بزرگ‌ترین سینمای تفلیس قرار دارد.

قطار کابلی تفلیس

قطار کابلی تفلیس یک قطار زیباست که با نام فیونیکولار نیز شناخته می‌شود. در خصوص ویژگی‌های قطار لازم است کنیم که دارای ۵۰۰ متر طول بوده و در سال ۱۹۰۵ تاسیس شده است. ایستگاه‌های این قطار شامل سه ایستگاه خیابان چانکادزه، ایستگاه بعدی متاتسمیندا پانتئون و آخرین ایستگاه متاتسمیندا می‌شود که در بالای کوه قرار دارد. به طور کلی سفر با این قطار حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و این قطار ظرفیت بیشتر از ۴۰ نفر را نخواهد داشت.

قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و زیبای شهر تفلیس است. این قلعه بسیار قدیمی بوده و قدمت آن به قرن چهارم میلادی باز می‌گردد. این قلعه با قرار داشتن روی تپه‌ای بلند، چشم‌انداز زیبایی از شهر تفلیس و رود کر را برای گردشگران و مسافران به نمایش می‌گذارد. در طول زمان و در طول تاریخ بخش‌هایی از این قلعه تخریب و بخش‌هایی به آن اضافه شده‌اند‌. برای مثال بخشی از این قلعه به علت زلزله تخریب شده و همچنین در نهایت در زمان مغول‌ها نام این قلعه به نارین قلعه تغییر یافته است.

 تله کابین تفلیس

در سال ۲۰۱۲ تله کابین تفلیس افتتاح شد. این تله کابین از پارک رایک در سمت چپ رودخانه مکتاری به قلعه ناریکالا وصل می‌شود. مدت زمان سوار شدن بر روی این تله کابین چند دقیقه بوده و شما می‌توانید با قیمت مقرون به صرفه‌ای از سوار شدن به این تله کابین و دیدن منظره شهر نهایت لذت را ببرید. این تله کابین تمام شیشه بوده و شما می‌توانید نمای ۳۶۰ درجه از محیط زیبای اطراف داشته باشید. به علاوه گردشگران با استفاده از این تله کابین می‌توانند به بالای تپه برسند.

 تله کابین تفلیس

قوانین جدید گرجستان برای ایرانیان - برای سفر به گرجستان چه قوانینی برای ایرانیان وجود دارد؟

سالن تئاتر گابریادزه

می‌توان بیان کرد که سالن تئاتر گابریادزه که توسط گابریادزه طراحی شده است؛ یکی از بهترین سالن‌های تئاتر گرجستان به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که برخی افراد از این سالن تئاتر به عنوان اولین تئاتر عروسکی گرجستان نیز یاد می کنند. بنای این تئاتر با برج ساعتی بسیار زیبایی تزیین شده است. به علاوه هر روز در ساعت ۱۲ ظهر در این بنا نمایش عروسکی کوتاهی برای بینندگان و گردشگران به نمایش گذاشته می‌شود.

محله متخی

محله متخی جزو قدیمی‌ترین محله‌های شهر تفلیس به حساب می‌آید. این محله بر روی تپه بسیار بلندی واقع شده است. قرار گرفتن این منطقه زیبا روی ارتفاع سبب می‌شود تا گردشگران بتوانند از منطقه متخی چشم‌انداز بسیار زیبایی را تماشا کنند. در زمان‌هایی همچون هنگام عصر و غروب به علت رنگ‌های زیبایی که غروب خورشید در این منطقه ایجاد می‌کند؛ بسیار دیدنی و جذاب خواهد شد. یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این منطقه کلیسای منطقی بوده که به دستور یکی از پادشاهان قدیمی ساخته شد.

مجسمه مادر گرجستان؛ بانوی جنگ و جام

یکی از زیباترین و برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تفلیس، مجسمه مادر گرجستان است که برخی افراد آن را با نام کارتلیس ددا نیز می‌شناسند. این مجسمه در بزرگداشت هزار و پانصدمین سالگرد شهر تفلیس در بالای تپه سولالاکی و در سال ۱۹۵۸ بنا شده است. 
مجسمه مادر گرجستان نشان دهنده بانویی است که در یکی از دست‌های خود شمشیر و در دست دیگر خود یک جام دارد. همچنین این مجسمه ارتفاعی در حدود ۲۰ متر دارد. معنا و مفهوم این مجسمه به شخصیت گرجی‌ها بر می‌گردد که یعنی این افراد با دوستان و مهمانان خود به خوبی رفتار کرده و از آن‌ها پذیرایی می‌کنند اما با  دشمنان خود می‌جنگند‌.

مجسمه مادر گرجستان

پارک ریکه تفلیس؛ پارک تاریخی گردشگری

پارک ریکه تفلیس، یک پارک‌ زیبا و قدیمی در شهر تفلیس بوده که برای وارد شدن به آن باید از پل عابر پیاده استفاده کنید. همچنین برای اینکه بازدیدکنندگان و گردشگران بتوانند به قلعه ناریکالا برسند یک تراموای هوایی به منظور انتقال این افراد روی پارک ساخته شده است. برای سوار شدن بر تراموا لازم است به ایستگاه آن که در نزدیکی میدان اروپا قرار دارد، بروید‌‌. پارک ریکه دارای زیبایی‌ها و جذابیت‌های بسیاری داشته و برای عکاسی نیز بسیار مناسب خواهد بود. بسیاری از مردم این شهر، گردشگران و مسافران، برای لذت بردن از زیبایی‌های این پارک در روز‌های گرم به آنجا می‌روند.

سخن پایانی

کشور گرجستان به دلیل موقعیت خاص استراتژیکی و به دلیل نزدیکی به ترکیه و روسیه، یکی از مقاصد گردشگری مهم بین این کشورها و کشورهای قاره آسیا محسوب می‌شود. این کشور جاذبه‌های تفریحی، طبیعی و گردشگری بسیاری دارد و به همین سبب سالانه تعداد زیادی از مسافران و گردشگران برای دیدن این جاذبه‌ها و به این کشور سفر می‌کنند. از جمله مهم‌ترین و زیباترین شهرهای این کشور می‌توان به شهر باتومی و تفلیس اشاره کرد که این شهر‌ها دارای مکان‌های گردشگری، طبیعی و تاریخی بسیاری هستند.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر