شهر صوفیه

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/24
بازدید: 3055
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا دلتان می‌خواهد به شهری مدرن سفر کنید که در زیر آن تمدن تاریخی وجود دارد؟ این بار قصد داریم شما را به مکانی تاریخی چندین هزار سال قبل از میلاد ببریم که آثار آن تا هم اکنون پا برجاست! حیرت‌انگیز است. شهر صوفیه به عنوان مکانی بسیار وسیع و زیبا در قلب اروپای شرقی، مقصد اصلی ما خواهد بود. این مکان تفریحی را متاسفانه نسبت به دیگر مناطق توریستی قاره اروپا مهجور و دست کم گرفته‌اند. اما طبق تجربه ما این شهر، مکانی عالی و متفاوت برای گذراندن مسافرت‌های چند روزه است. 

شهر صوفیه

شهر صوفیه؛ معرفی پایتخت بلغارستان

صوفیه پایتخت بلغارستان و به عنوان بزرگ‌ترین شهر این کشور، در سراسر جهان به آثار تاریخی‌ خود معروف بوده و به همین بابت گردشگران و جهانگردان فراوانی در اقصا نقاط دنیا برای دیدن از این آثار و بناهای تاریخی به این شهر سفر می‌کنند. صوفیه در غرب شبه جزیره بالکان واقع شده که حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد در پای کوه ویتوشا به دست چندین قبیله تراکیان که توسط ابر قدرت‌های مختلف اداره می‌شد، تاسیس گردید. اما امروزه به دلیل تحولات و مدرن شدن شهر صوفیه، محل خوبی برای تفریحات آخر هفته با عزیزانتان است. 

سفر به کشور سرسبز اروپایی با جاذبه‌های دیدنی و سواحل جذاب!

در سفر به صوفیه از کجاها دیدن کنیم؟

سنت جورج روتوندا

کلیسایی در نزدیکی تئاتر رومی و در ۱۰متری کولوسئوم رم، دیده می‌شود. کلیسای روتوندا سنت جورج قدیمی‌ترین بنای معماری در صوفیه و بدون شک یکی از جالب‌ترین آن‌ها است. برخی از پژوهشگران از آن به عنوان تصویر زنده از تاریخ پایتخت بلغارستان یاد می‌کنند. اعتقاد بر این است که این بنا در قرن چهارم توسط رومیان ساخته شده است. این زمانی بود که سردیکا (صوفیه امروزی) یکی از بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین شهر‌های رومی در شبه جزیره بالکان بود.
سنت جورج روتوندا علاوه بر اهمیت معماری آن دارای نقاشی‌های با ‌ارزشی بوده است که به تازگی در چند سال اخیر کشف شده‌اند. سه مورد از این‌ها مربوط به قرون وسطی (قرن 10 - 16) است که عظمت هنر تصویری مسیحیت شرقی آن زمان را به تصویر می‌کشند. دو لایه دیگر دارای کتیبه‌هایی به زبان یونانی و آخرین لایه سوم - به زبان بلغاری است.
کلیسای سنت جورج روتوندا دارای موقعیت مرکزی عالی نزدیک به تقریباً تمام جاذبه‌های گردشگری و همچنین هتل‌ها، رستوران‌ها و مؤسسات دولتی بوده که حدود نیم ساعت از ایستگاه مرکزی راه‌آهن و اتوبوس فاصله دارد که پیشنهاد می‌شود به طورحتم اگر از صوفیه بازدید می‌کنید، از این مکان هم بازدید کنید.

جاهای دیدنی صوفیه - زیباترین جاهای دیدنی در شهر صوفیه بلغارستان

سنت جورج روتوندا

 
بلوار ویتوشا در شهر صوفیه

بلوار ویتوشا یکی از خیابان‌های اصلی صوفیه است که فروشگاه‌ و مراکز تجاری بسیار شیک در این بلوار متمرکز شده‌اند. این بلوار یک خیابان طولانی و نیمه پیاده است که از مرکز صوفیه می‌گذرد. شما با قدم زدن در امتداد ویتوشا، برخی از زیباترین ساختمان‌های صوفیه مانند دادگاه، دادگستری صوفیه و کلیسای ارتدکس سوتا ندلیا را نیز خواهید دید. 

کلیسای بویونا

کلیسای سنت نیکلاس و سنت پانتلیمون که به کلیسای بویانا نیز معروف است، در جنوب غربی صوفیه، بلغارستان واقع شده است. این کلیسا که به خاطر نقاشی‌های دیواری قرون وسطایی‌اش قابل توجه بوده که به عنوان یک بنای تاریخی فرهنگی تحت حفاظت یونسکو است که در سال 1979 در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

کلیسای بویونا

کوه ویتوشا در شهر صوفیه

کوه ویتوشا قدیمی‌ترین پارک طبیعی در شبه‌جزیره بالکان است. جلوه زیبای آن تقریباً از تمام موقعیت‌های شهر قابل مشاهده بوده و بخشی جدایی ناپذیر از تصویر صوفیه است. به جرات می‌توان گفت که اگر بر روی کوه باشکوه ویتوشا قرار بگیرید یکی ار خوش‌شانس‌ترین افراد هستید. زیرا ارتفاع این کوه 2290 متری قرار دارد و افراد کمی به قله آن می‌رسند. کوه ویتوشاه بیشتر ماه‌های سال پوشیده از برف بوده که فرصت‌های پیاده روی و اسکی را برای ساکنان شهر فراهم می‌کند. بهار و پاییز هر دو فصل، زمان فوق‌العاده‌ای برای پیاده‌روی در کوه باشکوهی است که تنها 15 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد.

کوه ویتوشا

 

قصر ملی فرهنگ شهر صوفیه

قصر ملی فرهنگ شهر صوفیه که به زبان بلغاری به اختصار NDK نامیده می‌شود، بزرگ‌ترین مرکز کنگره، کنفرانس، همایش و نمایشگاه چند منظوره در جنوب شرقی اروپا است. این بنای دیدنی عظیم در سال 1981 در جشن 1300 سالگرد دولت بلغارستان ساخته شد. کاخ ملی فرهنگ به شکل شش ضلعی و توده‌ای از بتن و شیشه بوده که عملکرد اصلی این ساختمان، یک سالن کنسرت است. اما در کنار آن، میزبان نمایشگاه‌ها و نمایشگاه‌های تجاری است که هر ساله برگزار می‌شود که جلوی ساختمان یک گذرگاه زیرزمینی به مغازه‌ها و کافه‌ها قرار دارد.
ایده ساخت این قلعه واقعی معاصر از لیودمیلا ژیکووا، بانوی اول سابق بلغارستان می‌آید. این پروژه توسط تیمی از معماران بلغاری و خارجی به رهبری الکساندر باروف انجام شد. محوطه سازی میدان بلغارستان در مقابل کاخ ملی فرهنگ توسط تیم دیگری از معماران و مهندسان منظر به سرپرستی آتاناس آگورا انجام شده است.

قصر ملی فرهنگ شهر صوفیه

 

مسجد بانیا باشی

 امروزه مسجد بانیا باشی تنها مسجدی است که در شهر صوفیه هنوز فعال است. این بنا در سال 1576 توسط بزرگ‌ترین معماران عثمانی، معمار سینان، که همچنین مسجد سلطان سلیم در ادرنه و مسجد آبی در استانبول را ساخت، طراحی شد. این مسجد با ظاهری ساده اما با شکوه، یک بنای تاریخی معمولی از معماری عثمانی بوده که به مرکز شهر صوفیه رنگ دیگر بخشیده‌ است. "بانیا" کلمه بلغاری به معنای حمام و بانیا باشی به معنای "حمام های زیاد" بوده که نام آن از حمام‌های مرکزی همسایه Tsentralnata Banya گرفته شده است. 
نمای بیرونی این مسجد ظاهر چندان خاصی ندارد، اما فضای داخلی آن بسیار تماشایی و چشم‌نواز است. میدراب و دیوار شرقی با کاشی‌های آبی رنگ که با خط و با استناد به متون قرآنی پوشیده شده و از آنجایی که نمایش چهره‌های انسانی در هنر اسلامی ممنوع است، کاشی بزرگی با تصویر کعبه، مسجد مکه وجود دارد. 

مسجد بانیا باشی

 

سردیکا امفی تئاتر 

در سال 2004 در طول کار ساخت و ساز مرکز شهر صوفیه به طور غیر منتظره به قسمتی از دیوار رومی برخورد کردند. کاوش‌های باستان شناسی بلافاصله شروع و آمفی تئاتر سدریکا در شهر صوفیه کشف شد! این یک ساختمان عمومی تاریخی با طرح بیضی شکل و یک میدان در وسط بوده که به صورت بیضی توسط صندلی‌های طبقه‌ای برای تماشاگران احاطه شده است. 
در ضمن علاوه بر کشف چنین آثار تاریخی بزرگ، تعداد بسیار زیاد سکه‌ و سفال کشف شد که محققان را قادر ساخت تا دو دوره را در قرن سوم تا چهارم شناسایی کنند. در طی تحقیقات انجام شده در محل مشخص شد که در حدود 5 متری زیر آمفی تئاتر، تئاتری وجود دارد که در قرن دوم تا سوم یعنی 100 سال قبل از آن ساخته شده است. یک مجموعه منحصربه‌فرد ترکیبی از آمفی تئاتر و تئاتر باستانی کشف شد که بدون شک از منحصر به‌فرد‌ترین آثار تاریخی شناخته می‌شود. 

جاهای دیدنی بلغارستان - آشنایی با زیباترین جاذبه‌های گردشگری بلغارستان!

لارگو

لارگو یک مجموعه معماری متشکل از سه ساختمان است که در دهه 1950 با هدف تبدیل شدن به مرکز نمایندگی شهر طراحی و ساخته شد. این بنا به عنوان نمونه بارز معماری کلاسیک سوسیالیستی در اروپای جنوب شرقی تلقی می‌شود. بنای لارگو به عنوان میدان نزاویسیموست (استقلال) در شهر صوفیه نامیده می‌شود که به همین بابت در این میدان، پرچم تمام کشورهای عضو ناتو برافراشته است. اما به دنبال تغییرات سیاسی پس از سال 1989، نمادهای کمونیستی در دکوراسیون لارگو حذف شدند. نمادین‌ترین اقدام حذف ستاره قرمز است که در بالای خانه سابق حزب قرار داشت و پرچم بلغارستان جایگزین آن شد.

لارگو


تئاتر ملی ایوان وازوف در شهر صوفیه

تئاتر ملی "ایوان وازوف" بزرگ‌ترین تئاتر بلغارستان و همچنین قدیمی‌ترین و با ابهت‌ترین تئاتر در این کشور است. این تئاتر ملی به دلیل موقعیت عالی و معماری باشکوهش از دیدنی‌های اصلی صوفیه محسوب می‌شود. این اثر در مرکز صوفیه قرار دارد و عمارت آن رو به باغ شهر است. تئاتر ملی ایوان وازوف یک صحنه اصلی مجهز با 750 صندلی، یک صحنه کوچک‌تر با 120 صندلی و یک صحنه اضافی 70 صندلی در طبقه چهارم دارد. این تئاتر تعدادی از بهترین بازیگران و کارگردانان صحنه کشور را به کار گرفته است که بسیاری از آن‌ها محبوبیت زیادی دارند.
تئاتر ملی که در سال 1904 توسط هنرمندان تئاتر "سالزای اسمیه" تأسیس شد. در ابتدا به عنوان تئاتر ملی نامیده می‌شد اما کمی بعد به نام نویسنده برجسته بلغاری ایوان وازوف نامگذاری شد. ساختمان نئوکلاسیک تئاتر، طراحی شده توسط معماران مشهور تئاتر وینی، هرمان هلمر و فردیناند فلنر، در سال 1906 به پایان رسید و در سال 1907 افتتاح شد. 

تئاتر ملی ایوان وازوف در شهر صوفیه

 

در سفر به صوفیه از کجاها خرید کنیم؟

شما در هنگام سفر به شهر صوفیه موقعیت‌های خرید بسیاری دارید. زیرا این شهر پایتخت کشور و یکی از معروف‌ترین شهر‌های توریستی بلغارستان است. در این شهر انواع مراکز خرید و فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد که در آن‌جا شما می‌توانید نیازهای خود را برآورده کنید. در این مراکز شما انواع برندها در خصوص پوشاک، کیف و کفش، اکسسوری را پیدا کرده و می‌توانید از مراکز متفاوت تهیه نمایید.

مرکز خرید پارادایز سنتر

این مرکز خرید جز بزرگ‌ترین مرکز خرید در کشور بلغارستان است. مساحت این مرکز تجاری ۲۰۸ هزار متر مربع بوده و قسمتی از آن به وسعت ۸۰ هزار متر مربع می‌رسد که به این مرکز خرید تعلق دارد. این مرکز خرید نزدیک به ۳۰۰ فروشگاه داشته و در دل این مجتمع بزرگ تجاری مجموعه سینمایی با ۱۴ پرده که تالار ۴ بعدی با ظرفیت ۱۰۰ صندلی، وجود دارد. در بام این مجتمع پارک تفریحی بوده، سالن جهت تناسب اندام و سالن باله، باشگاه پینگ پنگ گوشه‌ای از دیگر امکانات این مرکز خرید بوده است.

بین فروشگاه‌هایی که در این مرکز وجود دارد شما نام برند‌های معروف به چشمتان می‌خورد مانند اچ اندام، فولی فولی، آدیداس، زارا، نیو یورکر، نایکی، پوما، اسپنسر و مارک. که این برند ها و دیگر برند‌هایی که در این مرکز قرار دارند انواع پوشاک، کفش، اسباب‌بازی، لوازم آرایشی و اکسسوری را برای شما به ارائه گذاشته‌اند. در مرکز خرید پارادایز سنتر یک فروشگاه استاربکس در طبقه اول خود دارد. همچنین چندین فست‌ فود و رستوران در طبقات مختلف این مرکز قرار گرفته‌اند.

مراکز خرید صوفیه - بهترین مراکز خرید در صوفیه برای خرید و گردش

مرکز خرید پارادایز سنتر

 

مرکز خرید سردیکا سنتر

مرکز خرید سردیکا سنتر برعکس مرکز خرید پارادایز بزرگ نیست اما اجناس با کیفیتی را در مرکز خرید سردیکا سنتر پیدا می‌کنید. این مرکز خرید برای کسانی که برند پوش هستند بسیار مناسب است، زیرا شما در این مرکز خرید هر طرف را که نگاه کنید نام یکی از برندهای معروف را می‌بینید که در آن‌جا فروشگاه دارند. مرکز خرید سردیکا سنتر امکانات خاصی مانند سینما، سالن ورزشی و... ندارد و فقط برای فروشگاه‌ها تعبیه شده است.

از برند‌هایی که در این مرکز خرید قرار دارند می‌توان به فورلا، آدیداس، سواروسکی، گس، لودر، برشکا، پپالمر، لی کوپر، مادرکر، تام تیلور، سیسلی، ماسیمو اشاره داشت. البته این برند‌هایی که نام برده شد فقط بخش کوچکی از برند‌هایی هستند که در فروشگاه قرار دارند. در بام این مرکز خرید  کافه‌ای قرار دارد که کار خود را در فصل تابستان آغاز می‌کند. این کافه شما را هنگام خرید در روز آفتابی تابستان با خوردن نوشیدنی خنک و درس‌های متنوع در این مرکز لذتی را برای شما به وجود می‌آورد‌.

مرکز خرید سردیکا سنتر

 

مرکز خرید THE MALL

این مرکز خرید تشکیل شده از فروشگاه‌هایی بزرگ و مرکز تفریحی که مجموعه‌ای فوق‌العاده از برندها و امکانات تفریحی را به ‌وجود آورده‌اند. از برند‌های معروف که در این مرکز خرید فروشگاه دارند می‌توان به یونایتد کارلز، آدیداس، اسپریت، برشکا، ریفل، سامسونیت، زارا، تام تیلور، نورث فیس، لی کوپر، پل اند بیر اشاره کرد. البته تعداد زیاد دیگری از برندها در این مرکز فروشگاه دارند. شعبه‌ای از دپارتمان استور در این مجتمع تجاری قرار گرفته است. مرکز خرید THE MALL نزدیک به ۱۵۰ فروشگاه، اتاق بازی، پیست اسکیت مخصوص زمستان و سینما را در وجود خود دارد.

مرکز خرید صوفیه

مرکز خرید صوفیه از قدیمی‌ترین مجتمع‌های تجاری در کشور بلغارستان محسوب می‌شود. این جمله به این معنا بوده که مرکز خرید صوفیه مانند سال‌های اول خود شکوه و لوکس بودن را ندارد و دیگر جزو لیست بهترین‌های این شهر نیست. البته این مرکز خرید به دلیل موقعیت جغرافیایی خوبی که در شهر داشته و وجود سینمای ۱۲ پرده و امکانات تفریحی خود، محبوبیت دارد. این مرکز را افراد اصولا‍ً برای خریدهای روزمره و هفتگی انتخاب می‌کنند. درست است که این مرکز قدیمی شده اما شما هنوز فروشگاه‌های برندهای معروف را در این مرکز می‌بینید. برای مثال فروشگاه آدیداس، مکس موتیوی، اسپریت، سلیو، یونایتد کالرز، سواچ و دیگر برندها در مرکز هستند.

مرکز خرید صوفیه

 

مرکز خرید صوفیه رینگ مال

مرکز خرید صوفیه رینگ مال جزو جدیدترین مراکز خرید در شهر صوفیه بوده که این مرکز در کنار نمایندگی ایکیا بنا شده است. در قسمت بالای این مجتمع چند رستوران روباز وجود دارد که شما در هنگام صرف غذا می‌توانید از منظره کوهستانی آن لذت ببرید. از امکاناتی که این مرکز خرید برا افراد به ارمغان آورده می‌توان به پارک، استیج فضای باز، سینما، فودکورت اشاره کرد. یکی از شعبه‌‌های فروشگاه‌ زنجیره‌ای معروف به نام Notos Galleries در این مرکز خرید قرار دارد. برندهای متنوعی در مرکز خرید صوفیه رینگ مال فروشگاه دارند مانند بریکس، آدیداس، فولی فولی، منگو، لی کوپر، نکست، نیکی، نیو یورکر، تام تیلور، پتی بتو، پوما و....

جمعیت صوفیه

صوفیه در کشور بلغارستان که جزو قدیمی‌ترین کشور‌های قرار گرفته در قاره اروپا است، قرار دارد. این شهر اکنون ۱.۲۷ میلیون نفر جمعیت دارد و به عنوان بزرگ‌ترین شهر در اتحادیه اروپا قرار گرفته است. البته هر ساله درصدی از جمعیت این شهر کم می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که کشور بلغارستان هر ساله رشد منفی جمعیت دارد.

جمعیت صوفیه

 

دین مردم صوفیه

تاریخ این شهر به سده ۸ برمی‌گردد که اولین بار در سده نخست پیش از میلاد سردیکا نام گذاری شد. بر اساس تحقیقات انجام شده اغلب مردم این شهر پیرو آیین مسیحیت ارتدوکس بوده و اما درصد کمی از افراد این شهر مسلمان هستند. همچنین درصد کمی از افراد این شهر پیرو ادیان دیگر بوده‌اند. شهر صوفیه به دلیل اینکه در کشوری قدیمی واقع شده دارای آثار باستانی‌های زیادی بوده است.

مساحت شهر صوفیه چقدر است؟

شهر صوفیه در غرب کشور بلغارستان و منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته که به عنوان پایتخت کشور بلغارستان محسوب می‌شود. این شهر وسعتی به اندازه ۴۹۲ کیلومتر مربع دارد و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را در خود جای می‌دهد. به دلیل وجود مراکز خرید، جاذبه‌های تاریخی، کافه‌ها و رستوران‌ها محبوبیت زیادی در میان گردشگران دارد.

مساحت شهر صوفیه چقدر است؟

 

زبان مردم صوفیه چیست؟

زبان مردم صوفیه بلغاری بوده که زبان اصلی کشور بلغارستان است. گفته می‌شود که این زبان بلغاری تشکیل شده از زبان هند و اروپایی بوده و افرادی در صوفیه به زبان بلغاری از شاخه ترکی و مقدونی صحبت می‌کنند. این شهر شباهت‌های فرهنگی‌ بسیاری با کشور‌های ترک دارد، زیرا در زمان که بلغارستان جزو حکومت عثمانی بوده که بخش عظیمی از فرهنگ و زبان خود را در این کشور به یادگار گذاشته‌اند.

بهترین زمان سفر به صوفیه - بهترین زمان در سال برای سفر به شهر زیبای صوفیه

آب و هوای صوفیه

بلغارستان در قاره‌ای مرطوب قرار دارد و دمای متوسط سالانه این کشور ۱۰.۳۲ درجه سانتی گراد است.  سردترین درجه‌ای که در این شهر منفی ۱۵ درجه سانتی‌گراد بوده و اگر قصد سفر به این شهر را دارید بهترین زمان تیرماه و مردادماه خواهد بود. در این دوماه آب‌وهوای این شهر معتدل است و شهر صوفیه زیبایی خود را به رخ گردشگران می‌کشد. با توجه به اینکه در این دوماه موج گردشگران به سوی شهر صوفیه می‌روند، هزینه‌های سفر زیاد می‌شود.

اگر هزینه برای شما مهم بوده می‌توانید در فصل پاییز به این شهر بروید. درست است که شهر صوفیه پر از جاذبه‌های دیدنی متنوع بوده اما مقصد اصلی افرادی که به بلغارستان می‌آیند نیست و نسبت به تاریخچه آن در اروپا این شهر را دست کم گرفته‌اند. بر اساس تحقیقات این شهر بهترین مکان برای گذراندن تعطیلات خواهد بود.

آب و هوای صوفیه

بهترین هتل های صوفیه - بهترین هتل های شهر زیبای صوفیه برای اقامت

هتل‌های معروف صوفیه کدامند؟

در هنگام سفر به صوفیه شما نگرانی بابت اقامت ندارید؛ زیرا انواع هتل‌ها و هاستل‌ها با رنج قیمتی متفاوت وجود دارند. هتل‌هایی که در این شهر قرار گرفته‌اند اصولا‍ً در مرکز شهر بوده و فاصله کمی با مراکز خرید و دیدنی‌ها دارند. هنگامی که شما هتل و یا هاستلی را می‌خواهید رزرو کنید؛ حتما از دفاتر مشاوره بگیرید. البته این شهر ارزان‌ترین پایتخت اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. در ادامه چند هتل را به شما معرفی می‌کنیم که بر اساس هزینه و امکانات طبقه بندی شده‌اند.

  • هتل Radisson Blu Grand

  • هتل Rila Borovets

     

  • هتل Marinela Sofia

  • هتل Hill

  • هتل Amaris

  • هتل Hilton Sofia

هتل هیلتون صوفیه

از جاذبه‌های دیدنی که در این شهر در هنگام اقامت در هتل‌های آن می‌توانید دیدن کنید می‌توان به کلیسای سنت جرج روتاندا، آبشار بویانا، دریاچه پانچارو، کاخ ملی فرهنگ صوفیه، بلوار ویتوشا، مسجد بانیا باشی، کلیسای سنت صوفیه، باغ بوریسووا اشاره کرد.

کلام آخر 
شهر صوفیه به عنوان پایتخت کشور بلغارستان دارای آثار باستانی فراوانی بوده که توانسته میزبان مسافران و گردشگران بسیار زیادی از سراسر جهان باشد. اما لازم است دقت کنید برای یک مسافرت خاطره‌انگیز به طور حتم‌ با آژانس مسافرتی معتبر اقدام به مسافرت نمایید تا در طول سفر با امنیت کامل اوقات خوشی را سپری کنید. اما نکته قابل ذکر دیگر اینکه شاید با خود فکر کنید که برای سفر به این شهر هزینه بسیار بالایی احتیاج دارید. اما باید این خبر خوب را بدهیم که صوفیه ارزان‌ترین پایتخت اتحادیه اروپا به عنوان یک سفر کم هزینه اما متفاوت انتخاب ایده‌آلی است. پس اگر بودجه محدودی برای تور خود در نظر گرفته‌اید جای هیچ نگرانی نیست. 

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر