جاهای دیدنی کردستان

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1401/05/06
بازدید: 2040
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سفر کردن به منظور تفریح و گردش، می‌تواند بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز باشد. تصور کنید قدم به منطقه‌ای کوهستانی در دامنه‌ها و یال‌های زاگرس گذاشتید. جایی‌که نفس‌گیرترین طبیعت و فرهنگ ایران را دارد. اینجا کردستان سرزمینی کوهستانی با مردمانی مهمان‌نواز، با مساحتی حدود 29137 کیلومتر مربع در غرب ایران و در دشت‌های مرتفع و در دل دره‌های وسیعی قرار گرفته است. از شمال هم‌مرز و همسایه استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از شرق با همدان، از جنوب با کرمانشاه و از غرب با کشور عراق محسوب می‌شود.

جاذبه های تفریحی ـ طبیعی کردستان

در بهار و تابستان آب‌ و هوای کردستان معتدل و بسیار مطبوع بوده، اما زمستانی طولانی و پوشیده از برف را می‌گذراند. به این علت که از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای تاثیر می‌پذیرد و با استفاده از این توده‌ها بارندگی‌هایی را به ارمغان می‌آورد. توده‌های هوایی از سمت اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه آمده و با برخورد به ارتفاعات زاگرس باعث ایجاد بارش باران و برف در کردستان می‌شود. لازم به ذکر است که باید از غذاهای لذیذ کردی در روستاهای باشکوه آن بچشید. سپس در کنار دریاچه‌های آرام قدم بزنید و از آب و هوا لذت ببرید.

پارک تفریحی آبیدر

پارک آبیدر مسیری حدود 16000 پله‌ای است که در شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد. کوه آبیدر را به‌ عنوان نماد شهر سنندج نیز می‌شناسند.  این پارک کوهستانی پرطرفدار و معروف در غرب سنندج و در انتهای خیابان آبیدر در دامنه کوه بوده که هنوز سرچشمه قنات آثار تاریخی محسوب می‌شود. واژه آبیدر در زبان کردی به جایی می‌گویند که آب زیادی از آن تراوش (آب به در) می‌کند. در این مکان تفریحی و گردشگری که بین کوه‌های آبیدر در ارتفاع 2500 متری قرار گرفته، باغ‌ها و چشمه‌های زیادی وجود دارد.

پوشش گیاهی پارک، امکانات تفریحی و استراحتگاه‌های زیبای آن در طول سال پذیرای گردشگران بسیاری است. امکانات تفریحی در کوه‌پایه، دامنه و قله آبیدر قرار گرفته که هر چه از پله‌ها بالاتر بروید، درختکاری و چمن‌کاری‌های بیشتری را خواهید دید. در دامنه کوه چای‌خانه، رستوران، سرویس بهداشتی، پارک کودک قرار دارد. بالای قله آبیدر نیز پناه‌گاهی برای کوهنوردان واقع شده است. می‌توان به پارک‌هایی نظیر پارک امیریه، پارک کودک، پارک امانیه، چشمه کانی شفا، کانی بانتا، کوچک قرآن، هفت آسیاب در دامنه کوه اشاره کرد.

 

پارک تفریحی آبیدر

 

در این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین باغ‌ها، باغ امیریه نام دارد. این باغ دارای سینمایی با ظرفیت 10000 نفر با پرده 12*25 متری، بزرگ‌ترین سینمای رو باز جهان محسوب می‌شود. صدای فیلم‌های در حال پخش، در هر نقطه از مجتمع تفریحی از طریق امواج رادیویی FM قابل شنیدن است. این پرده به صورتی طراحی شده که همه افراد می‌توانند هم‌زمان فیلم را ببینند. امکانات جدید آن زیپ‌لاین و پل معلق بوده که مسیری در حدود 320 متر دارد. در حال حاضر در آنجا تله‌کابینی در محدوده‌ی پارک کودک و قله در حال احداث است.

در مجتمع تفریحی پارک آبیدر در بخش ورودی برای هر خودرو هزینه‌ای دریافت می‌شود و محدودیت زمانی برای بازدید وجود ندارد. بهترین زمان برای بازدید فصل بهار و شهریور ماه است. در فصل پاییز به علت تغییر رنگ برگ درختان به زرد و نارنجی، بازدید از آن خالی از لطف نیست.

غار کرفتو

غار تاریخی کرفتو در قلعه‌ای با همین نام بین دیوان‌دره و سقز واقع شده است. این غار جز غارهای آهکی و طبیعی بوده که با معماری صخره‌ای در 4 طبقه در کوه حفاری شد. البته نام آن ‌را نیز می‌توان در دسته غارهای حک شده توسط انسان گنجاند. این غار به دوران اشکانیان و حدود قرن سوم قبل از میلاد برمی‌گردد. در غار کتیبه‌ای به زبان یونانی یافت شده که نشان ‌دهنده افسانه‌ای در مورد محل دفن هرکول است. برخی از شواهد نشان می‌دهد که شاید این غار مربوط به دوران میترائیسم و ​​خورشید پرستان باشد.

 

غار کرفتو

 

خانه‌های غار 2000 سال قبل، معابد معروف هراکلس (خدای یونان) بود. در یکی از اتاق‌ها، نام خدای یونان به خط لاتین حک شده، در حالی‌ که روی یکی از دیوارهای سومین اتاق عکس سوارکاری در حال شکار آهو نقش بسته است. این یادگاری به دوره پیروزی گودرز اشکانی بر پادشاه ارمنستان اشاره می‌کند. با ورود به غار و عبور از اتاقک‌های سنگی، محوطه وسیعی وجود دارد که با راه‌رویی تاریک به دو حوض سنگی متصل می‌شود.

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار منحصربه‌فردترین جاذبه غرب ایران در کردستان قرار دارد. این دریاچه در ارتفاع 1285 متری از سطح دریا بوده و طول و عرض آن 4.5 و 2 کیلومتر است. نام از زری (دریاچه) و پسوند وار تشکیل شده که معنای کنار دریاچه را می‌دهد. بیشترین عمق آن حدود پنج و نیم متر بوده و آب این دریاچه شیرینی و از فعالیت چشمه‌های کف آن تامین می‌شود. دریاچه زریوار توسط جنگل‌های انبوه و نیمه انبوه، در میان کوه‌ها با درختان بلوط، زالزالک، بادام و گلابی وحشی محصور شده است که منظره بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد.

دریاچه زریوار به عنوان یک پدیده نادر اکوسیستمی اکولوژیکی و آبی در یک دره با طولی نسبتاً زیاد قرار گرفت. زریوار دارای گونه‌های زیادی از ماهی‌ها، پرندگان و تنوع پوشش گیاهی است. این‌جا علاوه بر زیبایی و یک منطقه تفریحی، نقش بسیار مهمی در کشاورزی منطقه دارد. ماهی‌گیری  نیز در این دریاچه رونق داشته و از تفریحات محبوب محسوب می‌شود. شایعات زیادی در مورد این دریاچه باشکوه بوده که برخی از مردم بر این باورند این دریاچه یک شهر باستانی را در زیر خود پنهان کرده است.

 

دریاچه زریوار

 

برای رسیدن به دریاچه زریوار (زریبار) باید جاده سنندج به مریوان را پیمود، مریوان شهری است که تنها 2 کیلومتر با دریاچه فاصله دارد. این جاده خود یکی از زیباترین جاده‌های ایران محسوب می‌شود. از میان دشت‌ها، جنگل‌های بلوط قدیمی روی تپه‌ها و کوه‌های راکی می‌گذرد. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه زریوار از اردیبهشت تا مهرماه است. اما دیدن دریاچه یخ‌زده در زمستان می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیز باشد و برای کسانی که در فصل سرما قصد سفر به آن‌جا را دارند توصیه می‌شود.

دریاچه سد قشلاق

سد قشلاق که به سد وحدت نیز معروف است در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال شهر سنندج واقع شده که آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه را تأمین می‌کند. این سد وسعتی معادل 934 هکتار را دارد. با توجه به سطح و حجم آب در آن، جایگاه مناسبی را برای انواع ورزش‌های آبی مانند قایقرانی محسوب می‌شود. باغ‌های اطراف و زمین‌های کشاورزی نیز به مراتب آبادتر شده‌اند. این دریاچه محل زندگی و رشد ماهیان مختلف از خانواده کپور بوده که می‌توان به  ماهی عروس، شاه کولی، سیاه ماهی، آلبورنوس کاپیتو، ماهی سیاه و سس ماهی اشاره کرد.

 

دریاچه سد قشلاق

 

سد قشلاق در فاصله سال‌های ۱۳۵۳ـ ۱۳۵8 ساخته شده است. برای رسیدن به این سد و دریاچه زیبای آن باید در مسیر جاده سقز پیش روید. پس از عبور از روستایی به نام سراب قامیش، وارد جاده‌ای خاکی و البته کوتاه شده و راهتان را تا سد قشلاق ادامه دهید. توصیه می‌شود برای بازدید از این سد و لذت بردن از طبیعت اطراف آن در فصل بهار و تابستان به آنجا سفر کنید.

آبشار گویله

در فاصله 20 کیلومتری شهر مریوان، در مسیر سقز به مریوان روستایی به نام گویله وجود دارد. جاده‌ای فرعی در این روستا، با فاصله‌ای حدوداً یک کیلومتر به آبشار گویله می‌رسد. آبشار گویله در دل جنگل‌های مرزی کردستان است. ارتفاع آن بیش از 50 متر و آب با فشار زیادی به اعماق دره می‌ریزد. برای رفتن به بالای آبشار باید حدوداً یک ساعت پیاده‌روی کنید، برای رسیدن به زیر آبشار راهی به سمت پائین از کنار جاده، نمایان است. شروع مسیر پاکوب از همینجا بوده که با دنبال کردن پاکوب‌ها می‌توانید خود را تا زیر آبشار برسانید.

 

چشمه باباگرگر و آبشار گویله

 

چشمه باباگرگر

در روستای باباگرگر، در فاصله 18 کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه، آرامگاه امامزاده سید جلا‌ل‌الدین از نوادگان امام محمد باقر (ع) قرار دارد. در کنار آرامگاه سید جلال مشهور به باباگرگر، چشمه‌ای آب معدنی با نام باباگرگر یا دنگز قرار گرفت. این مکان دیدنی و البته جذاب همواره مورد توجه گردشگران بوده که رنگ آب آن سرخ و گاهی زرد متمایل به لیمویی به نظر می‌آید. آب چشمه باباگرگر برای درمان امراض مختلف از جمله بیماری‌های سودایی، پوستی، سوءهاضمه و همچنین راشتیسم و تورم مفید است.

تنوع رنگی آب چشمه باباگرگر به دلیل وجود املاح معدنی مانند گوگرد از دسته آب‌های کلرو بی کربنات است. احتمال می‌رود که آب این چشمه از دهانه یک آتشفشان خاموش به بیرون می‌جهد. این چشمه از دل زمین جوشیده و در استخری به ابعاد 200 متر جمع می‌شود. ‌از ‌اتفاق‌ه‍‍ای جالب طب‍ی‍‍ع‍‍ی در ک‍ن‍‍ار ‌ای‍ن‌ چشمه‌، گ‍دازه‌ ‌آت‍ش‍ف‍ش‍‍ان‍‍ی معروف ب‍ه‌ س‍ن‍گ‌ ‌اژده‍‍ا‌ بوده که شکل ظ‍اه‍ری آن مانند حیوانات‌ ‌ع‍ظی‍م‌‌ال‍ج‍ث‍ه‌ ق‍ب‍ل‌ از ت‍‍اری‍خ‌ جلوه می‌کند.

سراب قروه

در یک کیلومتری جنوب شهر قروه، دریاچه‌ای طبیعی به نام سراب قروه و یا سراب کوثر وجود دارد. این مکان دیدنی یکی از تفرجگاه‌های منطقه نام دارد. نام دیگر این دریاچه تک آغاج بوده که در زبان ترکی به معنی تک درخت است. آب سراب قروه توسط 12 چشمه که در بستر دریاچه قرار گرفته و قابل رویت نیست تامین می‌شود. در گذشته این چشمه، آب مورد نیاز کشاورزی و آشامیدنی منطقه را تامین می‌کرد. یک پل آهنی به وسط دریاچه می‌رود که شما را به جزیره‌ای زیبا که در میان دریاچه سر از آب بیرون درآورده، می‌رساند.

 

سراب قروه

 

جاذبه های تاریخی کردستان

تاریخ ارزشمند کهن، بازخوانی حوادث و آثار باستانی نهفته در این مهد تمدن چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد. سرزمین افسانه‌ای کردستان دارای جاذبه‌های تاریخی بی‌نظیری مانند قلعه‌ها و مساجد بوده که سالانه گردشگران بسیاری را روانه کردستان می‌کند. سازمان میراث فرهنگی 211 اثر تاریخی و فرهنگی در استان کردستان را کشف کرده است. قدمت برخی از آن‌ها مانند مسجد هاجر خاتون سنندج یا قلعه کهنه در بیجار به دوران ساسانیان برمی‌گردد.

عمارت آصف وزیری

عمارت آصف وزیری بنایی باستانی با دستور آصف اعظم برجا مانده از زمان سلسله صفویه در سنندج است. در نزدیکی بازار قرار گرفته و می‌توان قبل و یا بعد از رفتن به بازار از آن دیدن کرد. آجرکاری‌ها و گچ‌کاری‌های خاصی روی دیوارها بوده که به دوران صفویه باز می‌گردد. اما در دوره‌های قاجار و پهلوی (حدود 200 سال پیش) نیز این بنا مورد توجه قرار داشته و طرح‌های بیشتری به بنا افزوده شد. در داخل عمارت اتاق‌ها و محوطه‌های مختلفی وجود دارد.

 

عمارت آصف وزیری

 

 

عمارت آصف وزیری در سال ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بازدید از این موزه مردم شناسی فرصتی شگفت‌انگیز برای آشنایی با تاریخ، فرهنگ، صنایع دستی و لباس کردی است. برای رسیدن به این مکان تاریخی می‌توانید همه روزه از ساعت 8 صبح تا 19:30، رهسپار سنندج، خیابان امام خمینی (شاپور)، نرسیده به مسجد دارالاحسان شده و از بازدید از این بنای تاریخی لذت ببرید.

موزه سنندج

سنندج بین رشته کوه‌های زاگرس و کوه آبیدر با آب و هوایی سرد و تقریباً خشک قرار گرفته است. دلیل نام‌گذاری این شهر به «سنه‌دژ» وجود قلعه‌ای بوده که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. به دلیل وجود مساجد بی‌شمار در شهر سنندج، آن را شهر مساجد یا مناره‌ها نیز می‌نامند. تنها موزه باستان شناسی و مردم شناسی استان کردستان در عمارت سالار سعید در شهر سنندج در عمارت قجری ملالطف‌الله شیخ‌الاسلام قرار گرفته است. در ساختار آن پنجره‌های ارسی و شیشه‌های رنگی به‌ کار رفته که جذابیت خاص خود را دارد.

 

موزه سنندج

 

در موزه سنندج آثار مختلف از اقلیم کردستان و همچنین سایر نقاط ایران نگه‌داری می‌شود. آثاری همچون ظروف سفالی مختلف و انواع تبر، سوزن، وسایلی که با استفاده از عاج فیل ساخته شده‌اند. برای رفتن به موزه سنندج می‌توانید علاوه بر تعطیلات رسمی و دوشنبه‌ها، در تمام طول هفته نیز به آن سر بزنید. ساعات کار در بهار و تابستان از ساعت 9 الی 12 صبح  و در بعد از ظهر، از ساعت 16 الی 19 است. در حالی‌که در پاییز و زمستان ساعت کار صبح از 8 الی 12 و در بعد از ظهر  از ساعت 3 الی 5 عصر تغییر می‌کند.

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج یک اثر تاریخی زیبا با معماری خاص از زمان سلسله قاجار بر جا مانده ‌است. این مسجد که از مهم‌ترین مساجد سنندج بوده، نقش و نگارها و کاشی‌ کاری‌های هفت رنگ به کار رفته در ساختمان آن، هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. آرایشی با آجرها در کف و کتیبه‌هایی شامل آیات قرآن، زیبایی آن را دو چندان کرده است. مسجد جامع یا همان مسجد دارالاحسان در زمان فتحعلی شاه و توسط امان‌الله اردلان در سال 1227 ساخته شد. این مسجد با دو ایوان و شبستانی بزرگ با 24 ستون بنا شد.

 

مسجد جامع سنندج

 

حمام خان سنندج

حمام خان در قسمت شمالی بازار و در بافت قدیمی شهر سنندج قرار دارد. بنای این حمام یا همان حمام پیرظهیری بر اساس سنگ نوشته‌ای که درآن بوده، در سال 1220 در زمان امان‌الله اردلان والی کردستان ساخته شد. این بنای تاریخی در سال 1377 به عنوان آثار ملی ثبت شده و کاربرد فعلی آن سفره‌خانه سنتی است.

 

عمارت خسرو آباد و حمام خان سنندج

 

عمارت خسرو آباد

عمارت خسرو آباد یادگاری از امان الله خان فرزند خسروخان بزرگ، در نزدیکی بلوار خسروآباد در سنندج واقع شده است. ساخت آن مربوط به اوایل دوره قاجاریه و مقر حکومت بود. وی در سال 1808 دستور ساخت عمارت خسرو آباد را داد. برخی معتقدند ساخت قسمت شرقی بنا به دوران زندیه برمی‌گردد که امان الله خان توسعه آن را توسعه داد. این بنا را به صورت دو بخش داخلی و خارجی با باغی زیبا بین این دو ساخته‌اند. بخش خارجی بنا دارای دو طبقه بوده و درب ورودی آن به صورت هشتی طراحی شد. دو اتاق نگهبانی در دو طرف وجود دارد.

بنای عمارت خسرو آباد از آجر و سنگ ساخته شده و دارای گچ‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌های چشم‌نواز است. در قسمت‌های مختلف عمارت مانند کاخ، آشپزخانه، حمام و اصطبل مصالح به کار رفته یکسان بود. پس از امان الله خان چندین ساختمان دیگر نیز در این‌جا ساخته شد. در گذشته باغ توسط چهار خیابان و چهار خندق احاطه شده بود. از این عمارت به عنوان مکانی برای برگزاری مراسم و جشن‌های آیینی استفاده می‌شد. همچنین گفته می‌شود امان الله خان مراسم عقد پسر خود با «حسن جهان خانم» دختر فتحعلی شاه را در اینجا برگزار کرد.

قلعه قمچقای

قلعه قمچقمای در 60 کیلومتری شهر بیجار و در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. این قلعه مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد، در سه دوره تاریخی محل سکونت بوده است. قلعه در بلندای کوه قرار گرفته و ارتفاع دیوارهای آن به 200 متر می‌رسد. تنها یک راه ارتباطی با خارج دارد که آن هم بسیار باریک بوده که تنها یک نفر به سختی می‌تواند از آن عبور کند. این قلعه با وسعت 5000 متر مربع دارای مخازن زیادی آب بوده که در دل سنگ حفاری شده است.

 

قلعه قمچقای

 

قلعه قمچقمای همچنین یک پناهگاه زیرزمینی با عمق 41 پله‌ای دارد که مانند تونل در سنگ‌ها کنده شده و به پایین قلعه هدایت می‌کند. وجود کتیبه‌ای باستانی با نقش هیروگلیف و خط هیراتیک با نام کتیبه‌ تاریخی قمچقای ویژگی‌ منحصربه‌فرد قلعه به شمار می‌آید که این کتیبه را به یکی از قدیمی‌ترین کتیبه‌های نیمه‌ تصویری ایران نامیدند. این قلعه در سال ۱۳۶۵ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاذبه های مذهبی کردستان

استان کردستان دارای اماکن مذهبی فراوانی است. در این استان بیش از 2 هزار مسجد و 75 بقعه و امامزاده در مناطق مختلف شهری و روستایی وجود دارد. کردستان می‌تواند یکی از مناطق مستعد در صنعت گردشگری مذهبی کشور به شمار بیاید و گردشگران علاقه‌مند به آثار تاریخی مذهبی را جذب خود کند.

زیارتگاه حمزه عرب

زیارتگاه حمزه عرب که از سلسله سادات موسی بن جعفر(ع) است در 10 کیلومتری شرق بیجار قرار دارد. ایشان با سفارش خود در سال 973 هجری بر فراز این قله کوه با ارتفاع 2 هزار و 640 متری، به خاک سپرده شد. برای رسیدن به این مکان جذاب با چشم‌اندازی بی‌نظیر مسیری را با خودرو طی کنید. سپس برای ادامه مسیر باید پیاده حدودا 600 پله را پیموده تا به زیارتگاه در بالای کوه برسید. بازسازی این مقبره، مسیر دسترسی به آن مانند احداث راه پله از پارکینگ و دیگر امکانات رفاهی برای گردشگران توسط یک خیر محلی انجام شده است.

 

مقبره هاجر خاتون و زیارتگاه حمزه عرب

 

مقبره هاجر خاتون

مقبره هاجر خاتون یکی از مهمترین اماکن مذهبی در خیابان صلاح‌الدین ایوبی در شهر سنندج است. این مقبره با معماری خاص در محله سرتپوله بنا شد. در روایات آمده که هاجر خاتون خواهر امام رضا (ع) بودند. زیارتگاه هاجر خاتون از سه حیاط با فضاهای مقبره، مسجد و آرامگاه بزرگان سنندج تشکیل می‌شود. استفاده از معماری کردستانی در ایوان ستون‌دار در بخش جنوبی آن از خصوصیات بارز آن به ‌حساب می‌آید. گچ‌بری‌ها، نقوش گل و گیاه و آیینه‌کاری‌های به‌کار رفته در این بنا زیبایی آن‌ را دو چندان می‌کند.

مسجد دو مناره سقز

مسجد دو مناره سقز در خیابان امام خمینی، در بافت قدیمی شهر و در محله میان قلعه واقع شده است. این مسجد از شمال به کوچه‌ای سه متری، از جنوب به فضای باز حوض‌خانه، از غرب به گذرگاهی 4 متری و از سمت شرق به کوچه‌ای دیگر منتهی می‌شود. قدمت این بنا به دوره افشاریه برمی‌گردد. برای رسیدن به شبستان مسجد یک دالان با ابعاد 5.3*3 متر قرار دارد و با 9 پله به پشت بام مسجد می‌رسد. مصالح به‌کار رفته در ساخت مسجد چوب، خشت خام، ملات سنگ لاشه و کاشی زردرنگ بوده که توجه همه را به خود جلب می‌کند.

جاذبه های کردستان از نوع بازار

مراکز خرید و بازارها در کردستان تنوع بسیاری دارند. در این بازارها شما چیزهایی را خواهید یافت که در هیچ‌ کجای ایران نمی‌یابید. یکی از دلایل اصلی تفاوت‌های بازارهای کردستان و دیگر نقاط کشور، نزدیکی این استان به مرز است که امکان ورود اجناس خارجی را میسر کرده است.

بازار سنندج

بازار سنندج یکی از این جاذبه های دیدنی این شهر بوده که مکانی قدیمی و سنتی مملو از لباس‌های رنگارنگ مرسوم کردی است. پارچه‌های براق و درخشانی که کنار دیوارها نشسته‌اند، فضای شگفت‌انگیزی به بازار می‌بخشد. این بازار مستطیل شکل با فضایی تودرتو و سقفی گنبدی یادگاری از دوره صفویه در مرکز سنندج قرار دارد. در میانه بازار سراهاي مختلفي بوده كه اکنون به ‌خاطر خيابان‌كشي در اوايل حكومت پهلوي دیگر قابل رویت نیست. در نهایت این بازار به دو بخش شمالي (بازار سنندجي) و جنوبي (بازار آصف) تقسیم شده است.

 

بازار سنندج

 

در بازار سنندج معماری سقف راسته بازار با سقف حجره‌ها متفاوت بوده است. سقف راسته بازار به شکل طاق و گنبد ساخته شده اما سقف حجره‌ها به صورت طاق و تویزه با استفاده از سنگ و خشت و آجر بنا شد. از چهار دروازه قديمي بازار سنندج فقط سه دروازه ورودي قديمي باقي ماند. اما بدانی که در هنگام بازدی از بازار همواره عطر ادویه‌های کردستان همراه شما خواهد بود. می‌توانید برای بازدید از بازار بزرگ سنندج همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت 8 صبح تا 7 عصر به آن‌جا بروید.

بازار تاناکورا سنندج

حتما تا کنون نام تاناکورا به گوشتان خورده است. در بازار تاناکورا سنندج اجناسی اغلب به صورت دست دوم و البته در موارد نادر به صورت نو و دست نخورده وجود دارد. این اجناس که شامل لباس، اسباب‌بازی، عروسک، لوازم ورزشی، کفش و نظیر این‌ها بوده در کیسه‌هایی 100 کیلویی به حالت فشرده وارد کشور می‌شوند.

بازارچه مرزی مریوان

بازارچه مرزی مریوان در فاصله 15 کیلومتری این شهر قرار دارد. مریوان یک شهر مرزی و در فاصله 125 کیلومتری سنندج است. این بازار مکانی مناسب برای خرید لوازم برقی و الکترونیکی محسوب می‌شود. اما توجه داشته باشید که کیفیت و اصالت کالاها تضمین نمی‌شود. در اینجا پارچه، کیف، کفش‌های دست‌دوز و... نیز پیدا خواهید کرد. این بازارچه همواره از صبح تا شب پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

 

بازارچه مرزی مریوان

 

بازار بیجار

بازار بیجار یکی از قطب‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. این بازار که تاریخچه آن به زمان صفویه برمی‌گردد در طول تاریخ و در جنگ‌های مختلف تخریب و دوباره بازسازی می‌شد. هنوز هم بخش‌هایی از بازار قدیمی ساختمان خود را حفظ کرده است. این بازار محل رفع نیازهای روزانه مردم شهر بوده اما علاوه بر آن سوغات و صنایع دستی بیجار نیز در آنجا یافت می‌شود. مهم‌ترین صنایع دستی آن فراش‌های بافته شده به دست مردان و زنان کرد هستند.

پاساژ بزرگ آفتاب درخشان بانه

بانه یکی از شهرهای کردستان بوده که به دلیل وجود بازار بسیار معروف شده است. پاساژ بزرگ آفتاب درخشان در این شهر، محلی برای عرضه انواع لوازم خانگی خارجی و ارزان محسوب می‌شود. این پاساژ با مساحتی در حدود 2000 متر مربع و پارکینگی با ظرفیت 500 خودرو در سه طبقه ساخته شد. می‌توانید در یک طبقه از این بازار لوازم برقی خانگی و در دو طبقه دیگر پوشاک تهیه کنید. در پاساژ بزرگ آفتاب که بهترین و مناسب‌ترین قیمت‌ها را نسبت دیگر نقاط دارد، اجناس به صورت تکی نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد.

مرکز خرید گلستان بانه

مرکز خرید گلستان در چهار طبقه در شهر بانه قرار دارد. دو طبقه از آن به لوازم آرایشی و پوشاک و دو طبقه دیگر به انواع لوازم خانگی با برندهای متفاوت اختصاص داده شده است. در اینجا قیمت اجناس بسیار مناسب بوده و اجناس را با تنوع زیادی خواهید یافت.

جاذبه های روستایی کردستان

کردستان یکی از زیباترین نقاط ایران با آب و هوایی معتدل و مطبوع است. وجود جنگل‌ها، آبشارها و رودخانه‌های فراوان باعث پدید آمدن آبادی‌ها و روستاهای تاریخی و کهن بسیاری در این استان شد.

روستای پالنگان

 یکی از دیدنی‌ترین روستاهای پلکانی ایران، روستای پالنگان نام دارد. این روستا در دو طرف رودخانه خروشان تنگه ‌ور بنا قرار دارد. این روستای سنگی به صورت پلکانی یعنی پشت بام خانه پایینی حیاط خانه بالایی محسوب می‌شود، بنا شد. بخش زیادی از آب این رودخانه را چشمه‌های اطراف روستا تامین می‌کنند. روستای پالنگان دارای طبیعتی بکر و منحصربه‌فرد و قلعه‌ای با همین نام بوده که در بالای کوهی در نزدیکی روستا دیده خواهد شد. آب و هوای روستا معتدل و خشک بوده و بهترین زمان برای سفر فصل بهار و تابستان است.

 

روستای هویه و روستای پالنگان

 

روستای هویه

روستای هویه، روستایی کمتر شناخته شده در میان دو شهر سنندج و مریوان و در ارتفاع 1640 متری از سطح دریا قرار دارد. این روستا با معماری پلکانی در دل کوه تا بلندای آسمان با خانه‌هایی سوار بر پشت یکدیگر ساخته شده است. روستای هویه به دو بخش به نام‌های مله‌گا (پشت روستا) و گا (جلو روستا) تقسیم می‌شود. این روستا در محلی نسبتا گود اما در منطقه‌ای کوهستانی جای گرفت. در اطراف آن می‌توان به چندین کوه مهم به نام‌های رزده خانی، سه بید، شیانه، ره جال گا و همچنین دو چشمه هانو شیخه و هانو هواسی اشاره کرد.

روستای تنگی سر

یکی دیگر از روستاهای پلکانی در غرب ایران روستای تنگی سر است. این روستا در وسط کوه‌های شاهو و در شهر کامیاران قرار دارد. در آن‌جا جمعیتی در حدود 500 خانوار و 2000 نفر زندگی می‌کنند. در این روستا مردم لباس‌های محلی و متنوع و رنگارنگی به تن می‌کنند و بر این باورند که قدمت روستایشان به 1000 سال می‌رسد.

 

روستای تنگی سر

 

اورامان تخت

روستای هاورامان (اورامان تخت) در دره‌ای در شیب تند مشرف به جبهه شمالی رشته کوه تخت قرار دارد. روستای اورامان تخت از سنگ و پلکانی ساخته شده‌ است. این خانه‌ها طوری چیده شده‌اند که انگار بر دوش هم سوار هستند. آب و هوای این منطقه در بهار و تابستان بسیار مطبوع و در زمستان بسیار سرد است. این روستای به دلیل اجرای سالانه مراسم باستانی و شگفت‌انگیز پیر شهریار، علاوه بر چشم‌اندازهای پانوراما، ظرفیت‌های گردشگری ارزشمندی را در خود حفظ می‌کند.

ساکنان این سرزمین و زبان آن‌ها به نام هورامی معروف هستند. گویش اورامی یکی از زبان‌های معروف کردی به حساب می‌آید. آتشکده‌های باستانی نامشخص و بقایای این منطقه نشان می‌دهد که ساکنان آن قبل از اسلام آوردن، زرتشتی بوده‌اند. در اینجا زمین‌ها پوشیده از درختان گردو، انار، انجیر و توت است. ساکنان روستای اورامان تخت از مسلمانان سنی از فرقه شافعی خوانده می‌شوند.

سخن آخر

کردستان مهد تمدن و استان سرسبز و خوش آب و هوای ایران، دارای سوغات و صنایع دستی فراوانی است. وجود مردمی خونگرم و زحمتکش با آداب و رسوم شگفت‌انگیز که باعث تماشایی‌تر شدن این روستا می‌شود. به دلیل وجود جاذبه‌های مختلف با پوشش گیاهی رنگارنگ هر کس بنا به سلیقه و حس ‌و حال خود می‌تواند از این منطقه دیدنی و جذاب بهره ببرد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر