یمن

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/24
بازدید: 1636
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کشورهای حوزه خاورمیانه از جاذبه‌های گردشگری مناسبی برخوردار نیست. درحالیکه این تصور، تصوری اشتباه است. یمن ازجمله کشورهایی است که در جنوبی‌ترین قسمت غربی شبه جزیره عربستان واقع شده است. این کشور دارای جزایر فراوانی است که در زمان گذشته سبب رفت‌وآمد تجار می‌شد. یمن دارای پیشینه‌ای تاریخی است. بنابراین آثار باستانی و تاریخی بی‌نظیری در آنجا واقع شده است. در ادامه قصد داریم به راهنمای سفر به یمن برای شما گردشگران عزیز بپردازیم.
 

یمن


معرفی کشور یمن

یمن از جمله کشورهایی قدیمی است که در زمان پادشاهی خسرو انوشیروان به مدت 24 سال تحت تصرف ایران درآمد. این کشور تا هنگام پیدایش اسلام تحت سلطه ایران بود. در طی سال‌ها یمن به 2 کشور مجزا یمن شمالی و یمن جنوبی تقسیم شد. 30 سال بعد یمن شمالی و یمن جنوبی متحد شدند و جمهوری عربی یمن را تشکیل دادند.
 این کشور از جمله کشورهای در حال توسعه جهان عرب محسوب می‌شود. درصورتی که اوضاع جنگ و درگیری‌ها در این کشور آرام شود سفر به یمن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. یمن کشوری است که سواحل بسیار زیبا و باورنکردنی دارد. کوه‌ها، ارتفاعات و دشت‌های ساحلی یمن چشمان هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. از لحاظ فرهنگی نیز مردم این کشور با گردشگران بسیار خوش برخورد بوده و رفتاری دوستانه دارند. زبان رسمی یمن عربی است و مردم این کشور مسلمان هستند.


تاریخچه یمن

از زمان‌های قدیم یمن موقعیت جغرافیایی خاصی داشته است. در گذشته به یمن عربستان خوشبخت می‌گفتند. همانطور که پیش از این اشاره کردیم یمن از قبل از میلاد مسیح وجود داشته است. نخستین حکومتی که در این کشور تاسیس شد، معینیان نام داشتند. معینیان 2000 سال پیش از میلاد بر این سرزمین حکمرانی می‌کردند.
 حکومت معینیان از لحاظ بازرگانی و تجاری بسیار گسترده بود. به گونه‌ای که از خلیج فارس تا کنار دریا مدیترانه را در بر می‌گرفت. پس از حکومت معینیان، سبائیان در یمن روی کار آمدند. این حکومت حدود 9 قرن بر این منطقه حکمرانی می‌کرد. حکومت سبائیان در یمن توسط حمیریان سقوط کرد. این حکومت نیز دیری نپایید که توسط حبشیان از بین رفت. درنهایت در سال 1934 میلادی پس‌از سقوط امپراتوری عثمانی یمن به استقلال رسید.
 

نقشه یمن


شهرهای یمن

یمن دارای شهرهای متعددی است که هر یک از این شهرها از لحاظ تاریخی، بازرگانی، اقتصادی و سیاسی اهمیت بسیار زیادی دارند. پایتخت یمن، صنعا از لحاظ سیاسی و تجاری بسیار حائز اهمیت است. صنعا از زمان حضرت عیسی نام‌گذاری شد. از دیگر شهرهای این کشور که از لحاظ تاریخی بسیار اهمیت دارد، می‌توان به مارب اشاره کرد. مارب در قسمت شرقی صنعا قرار دارد. از لحاظ دینی نیز نام این شهر در قرآن تکرار شده است. 
از دیگر شهرهای این کشور که برای مسلمانان اهمیت بسیار زیادی دارد، می‌توان به صعده اشاره کرد.  این شهر در اوایل پیدایش اسلام نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کرد. به عبارت دیگر شهر صعده توقفگاه زائرانی بود که قصد سفر به مکه را داشتند. علاوه بر پیشینه اسلامی و دینی، شهر صعده دارای آثار تاریخی فراوانی نیز است که هرساله گردشگران بسیاری را از سراسر جهان جذب خود می‌کند. 
ذمار نیز از جمله شهرهای یمن محسوب می‌شود که از لحاظ معماری زبانزد است. خانه‌های ذمار از سنگ‌های سیاه زینتی ساخته شده‌اند و جلوه بسیار خاصی به معماری این شهر بخشیده‌اند. این شهر در یمن به معماری خاص و اسلامی خود معروف است. از دیگر شهرهای مهم و بزرگ یمن میتوان به شبوه، غدن و سیئون اشاره کرد.


جاهای دیدنی یمن

اگر از آن دسته افرادی هستید که به مناطق تاریخی و باستانی علاقه دارید، کشور یمن می‌تواند رضایت شما را تا حد بسیار زیادی جلب کند. آثار تاریخی و باستانی این کشور پیشینه هزارساله دارند و شما را به سال‌های پیش از میلاد مسیح می‌برند. در ادامه راهنمای سفر به یمن به مناطق دیدنی این کشور زیبا می‌پردازیم.
 

جاهای دیدنی یمن


مقبره باستانی در صنعا

صنعا ازجمله شهرهای تاریخی یمن است که بخش باستانی آن در قسمت مرکزی شهر واقع شده است. آثار تاریخی و باستانی قسمت مرکزی صنعا ذهن هر بیننده‌ای را جذب تاریخ پرفراز و نشیب این شهر می‌کند. مقبره باستانی در صنعا نشان دهنده این است که مردم این شهر از 2000 سال پیش در این مکان زندگی می‌کردند. مقبره‌های باستانی این شهر از دوره پارینه سنگی در این منطقه واقع شده‌اند.


مسجد الصالح

مسجد الصالح یمن در شهر صنعا، پایتخت این کشور، واقع شده است. این مسجد از جذابیت‌های بسیار زیادی برخوردار است و هر گردشگری را تحت تاثیر عجایب خود قرار می‌دهد. دسترسی محلی به مسجد الصالح بسیار آسان است. به‌گونه‌ای که این مسجد از فواصل دور نیز به راحتی دیده می‌شود. هنگامی که به بازدید از این مسجد بپردازید، از عجایب و معماری قدیمی و خاص آن شگفت زده خواهید شد. این مسجد 4 مناره بلند 160 متری، 2 مناره کوچک و چهار گنبد دارد. آنچه سبب خاص شدن این مسجد شده است، چوب‌های حکاکی شده و منظره زیبا اطراف مسجد است.


شهر قدیم صنعا

شهر قدیمی صنعا در مرکز شهر واقع شده است. این شهر نشانگر قدمت 2000 ساله این منطقه است. در این شهر قدیمی می‌توانید خانه‌های باستانی با معماری هزاران سال پیش را مشاهده نمایید. از دیگر جذابیت‌های شهر قدیمی صنعا می‌توان به خیابان‌های باریک آن اشاره کرد. پیاده‌روی در این خیابان‌ها می‌تواند اوقات بسیار خوشی را برای شما فراهم کند.
 

جاهای تاریخی یمن


قلعه های یمن

قلعه‌های یمن در شهر تایز واقع شده‌اند. این قلعه‌ها از شگفتی‌های بسیار زیادی برخوردار هستند و از مشهورترین اماکن دیدنی این کشور محسوب می‌شوند. این جاذبه گردشگری در بالاترین نقطه شهر و روی سنگی بزرگ قرار گرفته است. بازدید از این قلعه‌های قدیمی می‌تواند تجربه بسیار متفاوتی برای شما باشد.
 

راهنمای سفر به عمان - اگر قصد سفر به عمان را دارید وارد شوید.


کشور یمن به داشتن جزیره‌های زیبا و بندرهای شگفت انگیز معروف است. این جزیره سوکوترا را در 380 کیلومتری جنوب یمن قرار دارد. در این جزیره انواع گونه‌های گیاهی و جانوری یافت می‌شود. آرامش و سکوت این جزیره آن را به مکانی آرامش‌بخش و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است. از جاذبه‌های جزیره سوکوترا می‌توان به تپه‌های شنی و ماسه‌ای آن اشاره کرد. ترکیب تپه‌های کوهستانی در کنار آسمان آبی جزیره منظره‌ای شگفت‌انگیز را برای گردشگران ایجاد می‌کند. 
جزیره سوکوترا دارای ساحلی بسیار زیباست که یکی از بهترین مکان‌ها برای گذراندن اوقات فراغت است. با بازدید از این جزیره امکان کمپینگ، شنا، عکاسی و ... را در نزدیکی ساحل خواهید داشت. از دیگر جذابیت‌های این جزیره می‌توان به درختان بطری آن اشاره کرد. این درختان دارای تنه‌ای عظیم هستند که در نزدیکی تاج درخت بسیار کوچک می‌شوند. پیاده‌روی هنگام غروب در این جزیره می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر برای شما به ارمغان آورد.


بهترین زمان برای سفر به یمن

یمن کشوری صحرایی است که تابستان‌های بسیار گرم دارد. در اوج گرما درجه حرارت هوا به 34 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. همچنین حداقل دما در فصل تابستان 24 درجه سانتی‌گراد است که به ندرت این اتفاق رخ می‌دهد. قسمت‌های صحرایی این کشور دارای آب‌وهوا گرم و مرطوب بوده و کوه‌های غربی این ناحیه دارای آب‌وهوای معتدل است.
 اگر قصد سفر به تور صحرانوردی این کشور را دارید، بهترین زمان برای سفر به یمن فصول بهار و پاییز است. در فصل تابستان هوا قسمت‌های بیابانی شرقی بسیار گرم و خشک است و ممکن است شما را اذیت کند. فصل زمستان نیز انتخاب مناسبی برای سفر به این کشور است. در فصل زمستان دما هوا در شب به صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

جزیره سوکوترا یمن


فستیوال‌های یمن

از آنجاییکه این کشور از جمله کشورهای عربی محسوب می‌شود، فرهنگ و سنت این کشور نیز بر اساس فرهنگ عربی است. البته توجه داشته باشید که فرهنگ یمن نسبت به دیگر کشورهای عربی کمی آزادتر است.  در هنگام سفر به این کشور متوجه خواهید شد که یمن از لحاظ فرهنگی نسبت به دیگر کشورهای عربی غنی‌تر است و از لحاظ قومی و فرهنگی جذابیت‌های بسیار زیادی دارد. در فرهنگ این کشور موسیقی و هنر نقش بسیار پررنگی دارد. به همین خاطر در این کشور براساس رسوم مختلف فستیوال‌هایی برگزار می‌شود. 
یکی از مهم‌ترین وقایع یمن که به مناسبت آن فستیوال برگزار می‌شود، روز وحدت ملی است. در این روز یمن شمالی و یمن جنوبی یکپارچه شدند و کشور یمن را تشکیل دادند. این فستیوال هر ساله در ماه May برگزار می‌شود که در آن سرگرمی‌های جالب و پذیرایی هایی نیز انجام می‌گیرد.
 

فستیوال های یمن


 از دیگر فستیوال‌های یمن می‌توان به جشنواره جهانی غذای سنتی اشاره کرد. این فستیوال هر سال با کمک‌های مالی سرمایه‌گذاران و دیگر کشورها برگزار می‌گردد. جشنواره جهانی غذای سنتی از جمله رویدادهای فرهنگی و سنتی این کشور محسوب بوده که با استقبال بسیار زیاد شهروندان این کشور مواجه می‌‎شود. 
یکی دیگر از مهم‌ترین فستیوال‌های این کشور، جشنواره فرهنگ و هنر است. جشنواره فرهنگ و هنر به وسیله صندوق بین‌المللی توسعه فرهنگی و آموزشی یمن برگزار می‌گردد. هدف از این جشنواره انتقال فرهنگ به نسل‌های دیگر یمن است. از آنجاییکه این نوع فستیوال‌ها تاثیر بسیار زیادی در گسترش آگاهی فرهنگی مردم این کشور دارد، جز وقایع بسیار مهم محسوب می‌شود.


سخن پایانی
در راهنمای سفر به یمن مشخص شد که این کشور بر خلاف تصور بسیاری از افراد از جمله کشورهای بسیار مناسب جهت تفریح و گردشگری محسوب می‌شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که به کشف تاریخ کشور‌ها علاقه دارید، سفر به یمن می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. این کشور آثار باستانی و فستیوال‌های بسیار زیادی دارد و انتخاب بسیار مناسبی برای گردشگران است. شما با سفر به این کشور با چگونگی زندگی مردم هزاران سال پیش و فرهنگ آن‌ها آشنا خواهید شد.


 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر