فاروج

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/15
بازدید: 5448
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

فاروج، یکی از شهرستان‌های بسیار زیبا در خراسان شمالی بوده که دارای آب‌ و هوای بسیار عالی است. دکان‌های آجیل فروشی از ابتدا تا انتهای شهر ادامه دارند که زیبایی بسیاری به شهر می‌بخشند. شهرستان فاروج به دلیل داشتن طبیعتی بسیار جذاب، تبدیل به یکی از شهرستان‌های گردشگری در شرق ایران شده که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.
شهر فاروج مرکز شهرستان آن بوده و جزو یکی از شهرستان‌های استان خراسان شمالی محسوب می‌شود. این شهر در واقع دروازه ورودی شرقی خراسان شمالی به شمار می‌رود. همچنین یکی از شهرهای کنار جاده‌ای بوده که در سال‌های اخیر اقتصاد آن تا به حد زیادی به عبور گردشگران گره خورده است.

فاروج

معرفی فاروج

شهرستان زیبای فاروج که به پایتخت آجیل ایران معروف است، جزو شهرستان‌های استان خراسان شمالی محسوب می‌شود. پایتخت آجیل ایران، یکی از شهرهای بسیار زیبا بوده که در شرق این استان قرار گرفته است. این شهرستان دارای آب‌ و هوایی بسیار خنک و در دشتی هموار و قابل کشت و کار قرار دارد.
شهرستان فاروج به عنوان دروازه شرقی در خراسان شمالی به حساب می‌آید. چرا که این شهرستان از شمال و شرق به شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی، از غرب به شهرستان اسفراین و از غرب به شهرستان شیروان محدود می‌شود. شهرستان فاروج دارای مساحتی به اندازه یک هزار و ۷۳۶ متر مربع، ۲ شهر فاروج و تیتکانلو، ۷۷ آبادی و ۵ دهستان است.


طبیعت فاروج

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، شهرستان فاروج در منطقه‌ای کوهستانی و در دشتی هموار و بسیار حاصل‌خیز قرار گرفته است. این روستا با توجه به آب‌ و هوایی که دارد یکی از بهترین مراکز گردشگری و تفریحی در شمال شرق ایران به حساب می‌آید. شهرستان فاروج در ارتفاع 1230 متری از سطح دریا قرار دارد. این منطقه دارای آب‌ و هوایی بسیار خنک، دلپذیر و با طراوت بوده که می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

طبیعت فاروج

بهترین زمان برای سفر به فاروج

اگر شما قصد سفر به شهرستان فاروج را دارید، در ۶ ماه دوم سال به این شهر سفر نکنید. چرا که شهرستان فاروج دارای پاییز و زمستان بسیار سرد و یخبندانی است. اما در مقابل از اوایل اردیبهشت ماه هوا کم کم گرم شده و سرما از این شهرستان دور می‌شود. هوای فاروج در فصل تابستان، بسیار خنک بوده و شما می‌توانید انواع میوه‌های خوشمزه مانند گردو را در این فصل مشاهده و خریداری کنید. پس اگر شما قصد سفر به شهرستان فاروج را دارید، بهترین زمان برای سفر فصل تابستان است.

جاهای دیدنی فاروج

شهرستان فاروج بر اساس شواهد تاریخی دارای قدمتی چندین هزار ساله است. به همین خاطر این شهرستان، دارای مراکز تفریحی و گردشگری بوده که همواره گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. 

آبشار اسفجیر 

یکی از زیباترین مراکز دیدنی در شهرستان فاروج، آبشار اسفجیر است. این آبشار در ۲۵ کیلومتری شمال غرب فاروج و در روستای اسفجیر قرار دارد. این ناحیه برخلاف منطقه فاروج دارای آب ‌و هوای بسیار معتدلی است. 

جاهای دیدنی فاروج - فاروج پایتخت آجیل ایران!

آبشار اسفجیر


منطقه ممنوعه شکار شاه جهان 

شاه جهان یکی از بلند‌ترین قله ارتفاعات در منطقه فاروج است. این ارتفاعات مربوط به کوه‌های آلاداغ و بینالود هستند و ارتفاع این قله به 3350 متر ارتفاع از سطح دریا می‌رسد. منطقه ممنوعه شاه جهان دارای بخش‌های مختلف و متنوعی است. از نظر موقعیت جغرافیایی هر بخش از این کوه یک شرایط منحصربه‌فرد دارد. به گونه‌ای که آب‌وهوا و شرایط گیاهی در هر منطقه با منطقه دیگر تفاوت دارد.


روستای خسرویه

روستای خسرویه، یکی از روستاهای بسیار دیدنی و زیبا بوده که در ۲۶ کیلومتری فاروج قرار گرفته است. این روستا در دو طرف کوه‌های رشته کوه شاه جهان و داخل دره‌ای بسیار سرسبز، زیبا و خنک قرار دارد. اگر شما قصد دیدن این روستای بسیار سرسبز را دارید، فصل تابستا‌ن گزینه‌ای عالی برای بازدید است. 


قلعه علی آباد

قلعه تاریخی علی آباد در 2 کیلومتری روستای یام، واقع در استان فاروج قرار گرفته است. این قلعه در میان دشتی بسیار هموار و مسطح قرار دارد. این قلعه یکی از آثارهای باستانی ایران بوده که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 


تپه یام

اگر به دنبال یکی از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین آثار باستانی شهرستان فاروج است، تپه یام گزینه‌ای مناسب برای شما است. این منطقه بزرگ‌ترین محوطه شناسایی شده در دره رود اترک علیا در استان خراسان شمالی به حساب می‌آید.
 

تپه یام

حمام استاد

یکی دیگر از آثار باستانی در استان فاروج، حمام استاد است. این حمام در روستایی به نام استاد در استان خراسان شمالی قرار دارد. این حمام دارای قدمتی چندین هزار ساله است و به دوران صفوی بر می‌گردد. معماری خاص این حمام باعث شده تا این آثر تاریخی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت برسد. 


آرامگاه بابا حسین و بی بی 

یکی دیگر از آثار تاریخی روستای خسرویه، آرامگاه بابا حسین و بی بی است. این آرامگاه داخل روستای خسرویه و روی یک کوهپایه قرار دارد. آرامگاه بابا حسین و بی بی در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.


مسجد جامع استاد 

یکی دیگر از آثار باستانی روستای استاد، مسجد جامع استاد است. این مسجد مربوط به قرن شش و هفت بوده و در بخش مرکزی دهستان شاه جهان از توابع روستای استاد قرار دارد. اگر به دنبال یکی از آثار مذهبی و تاریخی در استان خراسان شمالی هستید، مسجد جامع استاد گزینه‌ای مناسب برای شما است. 


تاریخچه فاروج

شهرستان فاروج که در قدیم با نام فرج‌آباد نیز می‌شناختند، یک شهرستان بسیار زیبا و سرسبز در استان خراسان شمالی است. این شهرستان توسط فردی با نام فرج‌الله پایه‌گذاری شده و به همین خاطر به آن فرج‌آباد می‌گویند. منطقه فاروج در زمان عباسیان به وجود آمد. بعد از آباد شدن این منطقه مردم از مناطق مختلف به شهر فرج‌آباد آمده و خانه سازی را آغاز و در آنجا سکونت کردند.
 

تاریخچه فاروج


چرا فاروج به پایتخت آجیل ایران معروف است؟

برای پاسخ به این سوال باید به چند سال پیش برگردیم. زمانی که هنوز جاده امام رضا ساخته نشده بود، زائران و گردشگران باید از محور فاروج رد می‌شدند. علت آن این است که جاده سمنان یک مسیر کویری و خسته کننده دارد. در این زمان این شهر دارای یک کبابی و مسجد بوده که اتوبوس‌ها و خودرو‌ها مجبور به توقف در این شهر بودند. همین امر موجب شد تا مردم بومی این استان اقدام به فروش محصولات و تنقلاتی از جمله آجیل کنند. در ابتدا تخمه سیاه آفتابگردان و تخمه سبز سبزوار در شهر فاروج رواج یافته و به فروش می‌رسید. رفته رفته این شهرستان تبدیل به پایتخت آجیل در ایران شد. 


فرهنگ و هنر فاروج

شهرستان فاروج نیز مانند دیگر شهرهای ایران دارای فرهنگی غنی است. برخی از آداب و رسوم مردم فاروج در ادامه آمده که به آن‌ها می‌پردازیم.

  • کشتی با چوخه

این نوع کشتی در مناسبت‌های مختلف شهر از جمله عروسی و عیدها برگزار می‌شود.

  • مراسم عروسی

بیشتر اهالی شهرستان فاروج، کرمانج هستند. همین موضوع باعث شده تا آداب و رسوم خاصی را در مراسم عروسی خود داشته باشند. در این نوع مراسم عروسی، بانوان لباس‌های رنگارنگ بر تن کرده و پشت سر عروس و داماد خنچه‌ها را روی سر خود حمل می‌کنند.
این شهرستان همچنین دارای هنر‌های بسیار زیبا و خاص بوده که هنرمندان فاروجی آثاری رنگارنگ و متنوعی پدید آورده‌اند. برخی از آثار هنری که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد در زیر آمده است. 

  • جوراب بافی
  • کیسه حمام
  • سفره محلی
  • قالی بافی
  • پارچه بافی 


رستوران های فاروج

شهر فاروج یک شهر بسیار کوچک و در خراسان شمالی است. این شهر کوچک دارای تعداد محدود اما خاص رستوران بوده که شما می‌توانید انواع غذاها را در آن‌ها میل کنید. از جمله این این رستوران‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 

رستوران فاروج
 

  • پیتزا ساندویچ پونک
  • رستوران نیاوران
  • اغذیه و بریانی

اقامتگاه‌های پایتخت آجیل ایران

همان طور که گفته شد شهر فاروج یک شهرستان بسیار کوچک است. پس شما برای اقامت در این شهر به دنبال هتل‌های پنج ستاره و لاکچری نباشید. اما  می‌توانید برای اقامت خود به سراغ مسافرخانه، هتل‌های ۲ ستاره یا هتل آپارتمان بگردید. همچنین این شهر به علت دارا بودن طبیعتی بسیار عالی و بکر دارای تعدادی اقامتگاه بوم‌گردی است. 


سوغات فاروج

شهرستان فاروج مانند دیگر نقاط و شهرهای ایران دارای سوغاتی خاص است. از جمله این سوغاتی‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • آجیل
  • قالی
  • گلیم
  • جاجیم
  • زعفران
  • زرشک
  • نان فطیر
     

سوغات فاروج


چگونه به پایتخت آجیل ایران برویم؟

فاروج یکی از شهرستان‌های استان خراسان شمالی است که در ۳۰ کیلومتری قوچان و ۳۳ کیلومتری جنوب شرق شیروان قرار گرفته است. برای رفتن به این شهر دو راه وجود دارد:

  • دسترسی اول: شما می‌توانید به نزدیک‌ترین شهر یعنی بجنورد رفته و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به سمت فاروج بروید.
  • دسترسی دوم: نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به این شهرستان، ایستگاه قطار قوچان است.


سخن پایانی
شهرستان فاروج، یکی از زیباترین و خاص‌ترین نقاط در شرق ایران بوده که در استان خراسان شمالی قرار گرفته است. این شهر به پایتخت آجیل ایران شهرت دارد. همچنین قدمت زیاد آن در کنار آثار باستانی و گردشگری مکانی عالی برای گردش محسوب می‌شود. شما می‌توانید در فصل تابستان با تور داخلی به این شهرستان بسیار زیبا رفته و از منظره‌های طبیعی آن دیدن کنید. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر