جاهای دیدنی دورود

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/27
بازدید: 2974
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهرستان دورود که یکی از پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های استان لرستان به شمار می‌رود. این شهرستان از جمله مهم‌ترین مناطق گردشگری این استان به حساب می‌آید. از جمله مکان‌های دیدنی این منطقه می‌توان به آبشار سروقت، آبشار آبگرم، تالاب ازگن، غار منو، آبشار پوران و تنگه‌ی عزیز آباد اشاره کرد. در ادامه به بررسی دقیق جاهای دیدنی دورود زیبا می‌پردازیم. 

جاهای دیدنی دورود

اشترانکوه

اشترانکوه بلندترین رشته‌کوه در بین رشته‌کوه‌های زاگرس است. به همین علت این رشته‌کوه را آلپ ایران نام نهادند. این منطقه به علت قله‌های سر به آسمان کشیده و همیشه پربرف از مهم‌ترین جاذبه‌های شهرستان دورود و طبیعت لرستان به شمار می‌رود. علت دیگر اهمیت بسیار زیاد این منطقه، گیاهان زیبای روییده شده در دامنه، دره‌های عمیق، جانوران گوناگون، طبیعت بکر و روستاهای کوهپایه‌ای است. این رشته‌کوه که جزئی از رشته‌کوه‌های زاگرس است در استان لرستان قرار گرفته است که در برگیرنده‌‌ی بخشی از شهرستان‌های دورود، ازنا و الیگودرز است. بلند‌ترین قله‌ی این رشته‌کوه، قله‌ی سنبران است که ارتفاعی حدود 4 هزار متر دارد. صعود از قله‌های این رشته‌کوه عظیم، نیازمند توانایی جسمی بسیار زیادی است.

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

نام این رشته‌کوه به علت وجود 8 قله‌ی بلند قامت که در کنار هم شباهت زیادی به کوهان شتر دارند، اشترانکوه نامگذاری شده است. از مهم‌ترین قله‌های موجود در این رشته‌کوه عظیم و زیبا می‌توان به کوله جنو، پیاره دره تخت، سراب شاه تخت، فیالسون، کوله لایو، گل‌گهر، چال میشان، ازنادر، سوزنی مهرجمال، لگه، میرزایی، سنبران و گل‌گل اشاره کرد. همچنین چندین رود پر‌آب از این قله‌ها جاری شده اند و به کوهپایه‌ها می‌رسند. وجود این رود‌ها پرآب باعث ایجاد آب‌و‌هوایی فوق‌العاده در کوهپایه‌ها شده است. همچنین این رود‌ها زیبایی مناطق سرسبز کوه‌پایه را دوچندان کرده‌اند. از جمله رود‌های جاری در این منطقه می‌توان به دره دزدان، گهررود، دره‌ دایی و ماربره اشاره کرد.

اشترانکوه

دریاچه گهر

دریاچه گهر دورود یکی از زیباترین جاذبه‌های شهرستان دورود و اشترانکوه است. پیشنهاد می‌شود در صورتی که قصد سفر به شهرستان درود را دارید بازدید از این دریاچه را به هیچ وجه از دست ندهید. کلمه‌ گهر در زبان محلی این منطقه به معنای آب تجمع یافته با عمق زیاد که ساکن به نظر می‌رسد  است. این دریاچه در قسمت غرب اشترانکوه و در قسمتی جنوبیِ قله‌ی سرسبز قرار گرفته است. در حقیقت موقعیت مکانی این چشمه، در مرز الیگودرز و دورود و ازنا است. به علاوه فاصله‌ی شهرستان دورود تا این دریاچه حدود 35 کیلومتر است. همچنین به علت دائمی بودنِ این دریاچه، امکان بازدید از آن در تمامی فصول وجود دارد. دریاچه‌ی گهر از دو قسمت اصلی با نام های گهر بزرگ یا کله گهر و گهر کوچک یا کره گهر تشکیل شده است. فاصله‌ی این دو قسمت از هم به اندازه‌ی 2 کیلومتر ، چیزی در حدود 40 دقیقه پیاده‌روی است.

در هنگام سفر به دریاچه‌ی گهر می‌توانید با با قایق سواری، از مشاهده‌ی مناظر زیبا و آب زلال و گوارای گهر لذت ببرید. یکی دیگر از تفریحات در این منطقه، شنا کردن در آب شفاف و فیروزه‌ای رنگِ گهر است. البته باید توجه داشته باشید که وارد مناطق عمیق نشوید تا برایتان خطرآفرین نباشد. از دیگر تفریحات در این ناحیه می‌توان به ماهیگیری و ایجاد پیکنیک در کنار دریاچه اشاره کرد. همچنین می‌توانید به مشاهده‌ی منطق سرسبز اطراف رودخانه بروید و لحظات خوشی را در این مکان‌ها تجربه کنید. همان طور که کمی قبل‌تر ذکر شد به علت دائمی بودن دریاچه‌ی گهر در تمامی فصول می‌توانید به آنجا سفر کنید. همچنین لازم به ذکر است که در فصل زمستان با کاهش دما سطح این دریاچه یخ می‌زند و منظره‌ی بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند. علاوه بر یخ زدن در بسیاری از موارد در فصل زمستان با نشستن برف بر سطح این دریاچه منظره‌ی بسیار دل‌انگیزی به وجود می‌آید.

دریاچه گهر

کوه قارون

کوه قارون نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر دورود است. این مکان مخصوصا برای کسانی که به کوهنوردی علاقه دارند بسیار مناسب است. به علت آب‌و‌هوای سرد این منطقه در فصول پاییز و زمستان بهترین زمان برای صعود این قله اواسط ماه فروردین تا اواسط اردیبهشت است. البته لازم به ذکر است که به علت اینکه کوه قارون ارتفاع نسبتا زیادی دارد، صعود از آن برای افرادی که تجربه‌ی کوهنوردی را ندارد پیشنهاد نمی‌شود. به طور ملی ارتفاع این کوه حدود 2750 متر است. این کوه که یکی از کوه‌های رشته‌کوهِ وسیع زاگرس است در قسمت جنوب شهرستان دورود قرار گرفته است. کوه قارون تا مرکز شهرستان دورود فاصله‌ی چندانی ندارد و حدود 15 کیلومتر مسافت بین این دو است.

در صورتی که قصد صعود به قله‌ی این کوه دارید هم ‌می‌توانید از راهآهن استفاده کنید و هم می‌توانید مسافتی را با اتومبیل شخصی طی کنید. بدین منظور می‌توانید با استفاده از راه‌آهن تا ایستگاه قارون بروید. همچنین می‌توانید با استفاده از اتومبیل شخصی از راه آسفالت تا روستای پی عبدالله که در مجاورت کوه قارون قرار دارد حرکت کنید. درهنگام صعود به این قله بلند و زیبا در صورت خسته شدن می‌توانید در کنار چشمه‌های صیاد وپرویز بسیار زیبا بین راه استراحت کنید.

کوه قارون

دره نی گاه

دره‌ی نی گاه یکی از زیبا‌ترین و بکرترین طبیعت‌های شهرستان دورود است. ممکن است با نام دره‌ی نگار نیز شنیده باشید. با دور شدن از چشمه‌ی گهر تا 6 کیلومتر از طرف غرب به دره‌ی نی گاه خواهید رسید که تا روستای تپه تی ادامه دارد. عرض این دره چیزی در حدود 500 متر و طول آن به اندازه 12 کیلومتر و یا بیشتر است. به دلیل آن که سطح این دره صخره‌ای است عبور از آن نیازمند آمادگی بدنی بالایی است. زیرا عبور از این دره به وسیله‌ی اتومبیل و وسایل دیگر امکان پیذیر نیست. بنابراین نیاز است یا پیاده و یا به کمک چهارپایان از این دره عبور کرد. رودخانه‌ی جاری در این دره که زیبایی آن را دو چندان کرده است از دریاچه‌ی گهر سرچشمه می‌گیرد. آب این دره تنها از دریاچه‌ی گهر تامین نمی‌شود. آب دره‌های پرآب گردو و دره‌ی خرس نیز وارد این دره می‌شود و باعث پرآب تر شدن این دره می‌شوند.

زلال و گوارا بودن آب این دره که برخی از بومیان به آن سفید آب می‌گویند باعث زیباتر شدن هرچه بیشتر این دره شده است. برای رسیدن به این دره دو راه را می‌توانید طی کنید. در صورتی که قصد دارید از سمت شهرستان دورود با وسیله‌ی نقلیه به این محل برسید می‌توانید ابتدا به میدان امام رضا که میدان اصلی شهر است بروید. سپس به سمت روستای امام زاده پیر عبدالله بروید و در نهایت به سمت روستای تپه تی حرکت کنید. از این منطقه می‌توانید به آسانی دره‌ی نی گاه را رویت کنید. همچنین در صورتی که پس از مشاهده‌ی مناظر زیبای دریاچه گهر قصد داشتید به دره‌ی نی گاه نیز سری بزنید می‌توانید از راهی دیگر استفاده کنید.

آبشار سفید الیگودرز - دیدنی ترین آبشار لرستان

دره نی گاه

رود سزار

رودخانه‌ی سزار یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های شهرستان درود است. این رودخانه که بسیاری از بومیان به آن آب دز نیز می‌گویند یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های غرب ایران به شمار می‌رود. گردشگران و مسافران می‌توانند در هنگام سفر به شهرستان درود چند ساعتی را کنار رودخانه‌ی زیبا سزار صرف کنند و از طبیعت بکر اطراف آن لذت ببرند. همچنین شنا و آّب تنی کردن در آب این رود نیز از دیگر تفریحات قابل انجام در این مکان است. علاوه بر موارد ذکر شده، ماهیگیری نیز یکی دیگر تفریحات سالم در این رود است. لازم به ذکر است که رود سزار یکی از پرماهی‌ترین رودهای سراسر ایران است. همچنین انواع و اقسام ماهی‌ها در این رود از  گونه‌های کفال، کف‌زی، کپور و گربه ماهی هستند. در این بین ماهی‌های کپور و کپال از از طعم بسیار خوبی برخوردار هستند.

قسمت اصلی رود سزار در شهرستان دورود قرار گرفته است. اما امتداد این رود به خوزستان و جنوب کشور سرازیر می‌شود. به گونه‌ای که رود سزار سرچشمه و شروع رود بزرگ دز در خوزستان است. این رود از کوهستان‌های شهرستان دورود، بروجرد، خرم آباد، ازنا و الیگودرز سرچشمه می‌گیرد. به گونه‌ای که دو رود ماربره و رود تیره، تشکیل دهنده‌ی رود سزار هستند. همچنین این رودخانه در امتداد راه‌آهن سراسری ایران است. بنابراین  در هنگامی که از این راه‌آهن استفاده می‌کنید قادر به مشاهده‌ی این رود و مناظر زیبای اطراف آن خواهید بود. از دیگر زیبایی های این رود می‌توان به پوشش گیاهی زیبای اطراف آن اشاره کرد که جذابیت این رود را دو چندان کرده است.

رود سزار

کوه پریز

کروه پریز یکی دیگر از جاذبه‌های شگفت‌انگیز شهرستان دورود است. به تمامی گردشگران و ماسفرانی که قصد سفر به شهرستان دورود را دارند پیشنهاد می‌شود مشاهده‌ی شگفتی‌ها و مناظر کوه پریز را از دست ندهند. این کوهی ارتفاعی به اندازه‌ی 3000 متر دارد و در قسمت جنوب شرقی شهرستان دورود قرار گرفته است. این کوه دارای چندین قله‌ی زیبا و بلند قامت است که دو قله‌ی کُر و دختر از مهم‌ترین آنان به شمار می‌روند. برای صعود از این کوه نیازمند تجربه و برخی تجهیزات کوهنوردی خواهید بود. در مسیر صعود به قله‌های بلند قامت کوه پریز، غاری با نامپریز قرار گرفته است که محل مناسبی برای استراحت کوهنوردان است. از قله‌های این کوه قادر به مشاهده‌ی مناظر بی‌نظیر اطراف خواهید بود. از جمله‌ی این مناظر می‌توان به دشت لاله‌های واژگون، دره‎ی نیگاه، آبشار ازنادر و... اشاره کرد.

 همچنین چشمه‌ی وقت ساعت که جزء جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود در داخل این کوه قرار دارد. همان طور که در ابتدای مطلب ذکر شد این چشمه از شگفتی‌های این منطقه محسوب می‌شود که حتی به به ثبت جهانی نیز رسیده است. علاوه بر چشمه‌ی وقت ساعت، چاه ساز و دهل نیز در بخشی از کوه پریز قرار گرفته است که بسیار شگفت‌انگیز است. این چاه مورد توجه بسیاری از گردشگران و توریست‌ها قرار گرفته است. در اکثر ساعات شبانه روز از داخل این چاه، صدایی شبیه به صدای ساز و دهل شنیده می‌شود. علت قرار دادن این اسم بر روی چاه همین موضوع است. از لحاظ علمی گفته می‌شود، این صدا بخاط پیچیدن باد در داخل این چاه و برخورد به سطح آب داخل آن ایجاد می‌شود.

کوه پریز

تفرجگاه باباهور

تفرجگاه باباهور یکی از مناطق سرسبز و زیبای شهرستان دورود است. این منطقه به علت آب‌و‌هوای مناسب مورد توجه بسیاری از مسافران و گردشگران قرار گرفته است. مساحت این منطقه، به اندازه‌ی 500 هکتار است که طبق رسیدگی‌های سال‌های اخیر قرار است به مجموعه‌ی بزرگ و با امکاناتی تبدیل شود. به طوری که گفته می‌شود قرار است در این منطقه بنا‌هایی همچون هتل، شهربازی، پارک صخره‌ای، مجموعه‌های بازی، مناطق قایقرانی و استخر احداث شود.

آبشار دره اسپر

آبشار دره اسپر( آبشار ازنادر) یکی دیگر از جا‌های دیدنی بسیار زیبای شهرستان دورود محسوب می‌شود. آبشاری فصلی که به رودخانه‌ای در دل دره اسپر ملحق می‌شود و دشت‌های مجاور خود را سیراب می‌کند. جنگل‌های بلوط پایین‌تر از آبشار از این جاذبه طبیعی زیبا تغذیه می‌کنند. برای رسیدن به این آبشار می‌توانید از روستا درب آستانه عبور کنید. این آبشار به دلیل نزدیکی به روستا‌های استان لرستان دارای شرایط و خصوصیات متنوع است. از خصوصیات این آبشار می‌توان به تنوع رسم و رسوم، رقص‌های محلی، پوشش متفاوت زنان و غذا‌های متنوع اشاره کرد. این تنوع به دلیل ترکیب شدن روستائیان لر و روستا نشینان اطراف استان لرستان است. مسیری دیگر که می‌توانید برای رسیدن به این جاذبه طبیعی استفاده کنید از شهر دورود و از پارک جنگلی و تپه شهدای گمنام عبور می‌کند. اگر قصد سفر به شهرستان دورود را دارید از بازدید این آبشار زیبا غافل نشوید.

آبشار دره اسپر

دشت لاله‌ های واژگون رزستان دورود

دشت لاله‌های واژگون همان طور که از اسم آن به نظر می‌آید به علت دارا بودن تعداد زیادی لاله‌ واژگون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تعداد زیادی از این گونه دشت‌ها در سرتاسر ایران وجود دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دشت لاله‌های واژگون رزستان است. این دشت در فاصله‌ 10 کیلومتری شهرستان دورود قرار گرفته است. زیبایی چشمگیر این دشت از بالای قله‌های کوه پریز قابل مشاهده است. برای رفتن به این دشت منحصر‌به‌فرد می‌توانید از شهر دورود به سمت روستای دره اسپر حرکت کنید. سپس بعد از 2 ساعت کوهنوردی روی قله‌های کوه پریز می‌توانید به این دشت زیبا برسید. گفته می‌‍‌شود مناسب‌ترین و بهترین زمان برای رفتن به این محل،از 15 فروردین تا 15 اردیبهشت است. در این بازه‌ی زمانی تعداد لاله‌های واژگون بسیار زیاد است و در این بازه‌ی زمانی لاله‌ها در زیباترین حالت خود قرار گرفته اند.

دشت لاله‌ های واژگون رزستان دورود

آبشار وقت ساعت

آبشار وقت ساعت جزء پرطرفدار‌ترین مناطق تفریحی و دیدنی شهرستان دورود به شمار می‌آید. به طوری که هر ساله جمعیت بسیار زیادی از سرتاسر کشور برای تماشای این آبشار زیبا به این منطقه سفر می‌کنند. این آبشار در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن چم‌چید در فاصله‌‌ی حدود 20 کیلومتری در منطقه اشترانکوه در جنوب شهرستان دورود قرار گرفته است. از جهتی دیگر موقعیت مکانی این آبشار دل‌انگیز در حدود 20 کیلومتر پس از روستای برآفتاب در نزدیکی دره نگار است. آبشار وقت ساعت درون غاری با همین نام که دارای ارتفاعی در حدود 15متر و عمقی نزدیک به 50 متر و عرضی به اندازه‌7متر است قرار دارد. این آبشار از سقف غار شروع به ریزش می‌کند و پس از تجمع در داخل غار به بیرون میریزد. این آب تجمع یافته در بخش خارجی غار تبدیل به چشمه‌ می‌شود.

تنگه هلت - تنگه هلت در لرستان، یکی از جاذبه ‌های طبیعی فوق العاده خرم آباد و شهرستان پلدختر است

علت قرار دادن این نام منحصر‌به‌فرد برای آبشار وقت ساعت قطع و وصل شدن منظم ریزش آب در این غار است. به ‌طوری که در تمامی فصول آب این آبشار پس از جاری شدن به مدت 50 دقیقه قطع می‌شود. سپس بعد از مدتی توقف دوباره شروع به ریزش می‌کند. مدت زمان توقف در فصول گرم سال که بارندگی طولانی‌تر است کوتاه‌تر و در فصول سرد سال که شامل پاییز و زمستان است بلندتراست. در اکثر موارد در بازه‌ی زمانی قطعی آب، صدا‌های عجیبی از داخل این غار شنیده می‌شود. بومیان این منطقه در گذشته از این سروصدا و همچنین سروصدای آب به عنوان ساعت استفاده می‌کردند. علت بروز این واقعه‌ی عجیب اما جالب چشمه‌ای بسیار بزرگ با نام سیفونی که در عمق مشخصی از زمین قرار دارد است. 

آبشار وقت ساعت

آبشار آبگرم

یکی دیگر از جاذبه‌های بسیار دیدنی شهرستان دورود آبشار آّبگرم یا آبشار چنار است. این آبشار را ممکن است با نام‌های دیگری همچون آبشار چم‌چیت نیز شنیده باشید. علت این نام قرارگیری این آبشار در منطقه‌ی چم‌چیت است. همچنین نام دیگر این آبشار، بیشه گرمه است. علت این نام قرار گرفتن در مجاورت یک بیشه‌ سرسبز و زیبایی به نام گرمه است. آبشار آبگرم در 23 کیلومتری شهرستان دورود از سمت جنوب غربی در داخل کوهی در مجاورت روستای چنار قرار دارد. در هنگام سفر در صورتی که قصد سفر به آبشار دورود را دارید می‌توانید از تا ایستگاه قارون از قطار ریلی محلی این منطقه استفاده کنید. سپس با کمی پیاده‌روی در نهایت به منطقه‌ی چیم‌چیت برسید. همچنین می‌توانید از راهی دیگر با گذر از پل بزرگ و شیلات ماهی به اندازه 30 دقیقه پیاده روی از پل راه آهن به مقصد مورد نظر خود برسید.

مناسب‌ترین فصل برای سفر به آبشار آبگرم فصل بهار و تابستان به علاوه‌ ماه‌های اسفند و مهر است. همان طور که پیش‌تر ذکر شد این منطقه در نزدیکی بیشه‌ خوش آب‌و‌هوای گرمه قرار دارد که به زیبایی و جذابیت آن افزوده است. این بیشه نیز به علت قرارگیری در مجاورت آبشار آبگرم دارای آب‌و‌هوای دلپذیری است که باعث رشد گیاهان و گل‌های زنبق، نرگس، پونه و نعنا در این منطقه شده است. در این بین یک آبشار کوچک نیز قرار دارد که به زیبایی این منطقه افزوده است. قابل توجه است که صعود به اوج آبشارِ آبگرم نیازمند توانایی جسمی بالایی است. درنتیجه انجام این کار برای افرادی که تجربه‌ کوهنوردی ندارد، بسیار دشوار خواهد بود.

آبشار آبگرم

تالاب ازگن

تالاب ازگن یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین مناطق تفریحی شهرستان دورود در استان لرستان است. این تالاب که به آن تالاب قارون نیز می‌گویند در فاصله‌ی 25 کیلومتری شهرستان دورود و در دامنه‌ی دو کوه پریز و قارون قرار گرفته است. هنگامی که برای تفریح و دیدن مناطق زیبای شهرستان دورود به این مکان سفر کردید برای رفتن به تالاب ازگن دو راه وجود دارد. می‌توانید با عبور از جاده‌ی پیز عبدالله و رسیدن به پل خط راه آهن چم‌چید و سپس از روستای گورکش عبور کنید. در ادامه در سمت راست به مسیر خود ادامه دهید و در نهابت به تالاب زیبای ازگن برسید. همچنین می‌توانید از قطار راه‌آهن دورود استفاده کنید و در ایستگاه چم‌چید که در جنوب دورود قرار دارد پیاده شوید. سپس پس از حدود 20 دقیقه پیاده روی به تالاب دل‌انگیز ازگن برسید.

مناسب‌ترین زمان برای سفر به تالاب ازگن فصل بهاراست. علت این امر فصلی بودن این تالاب محسوب می‌شود. به طوری‌ که در فصل پاییز و زمستان به علت بارندگی‌ها و در فصل بهار به علت ذوب شدن برف‌ این تالاب پر شده ومی‌توان از آن دیدن کرد. اما از اواخر فصل بهار به علت افزایش دما تالاب خشک شده و جاذبه‌ای نخواهد داشت. همان طور که گفته شد روستایی به نام گورکش نیز در نزدیکی این تالاب قرار گرفته است. این روستا به علت دارا بودن طبیعت سرسبز و گل‌های پونه، نعنا، زنبق و میخک وحشی مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. همچنین در فصل بهار به علت گوارا، شیرین و زلال بودن آب تالاب ازگن، احتمال آمدن اسب‌های وحشی بسیار زیاد است. این امر زیبایی این منطقه را دو چندان می‌کند.

تالاب ازگن

 

غار منو

از دیگر مناطق دیدنی شهرستان دورود می‌توان به غار منو اشاره کرد. این غار به علت وجود 3 تالار شگفت‌انگیز و استلاگمیت‌های زیبا مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران قرار گرفته است. غار منو در جنوب شرقیِ روستای گورکش در فاصله‌ای حدود 25 کیلومتر از جنوب شهرستان دورود قرار گرفته است. در هنگامی که برای مشاهده‌ی این غار زیبا به شهرستان دورود سفر کردید می‌توانید از طریق دو راه به غار منو برسید. با استفاده از اتومبیل شخصی خود می‌توانید مستقیم به روستای گورکش و سپس به غار منو بروید. می‌توانید با استفاده از قطار ریلی محلی این منطقه در ایستگاه چم‌چید از قطار پیاده شوید و در نهایت با کمی پیاده‌روی به این غار شگقت‌انگیز برسید. البته نکته‌ی قابل توجه این است که این غار به علت آن که دارای دهانه‌ای رو به بالا است از روستای گورکش قابل رویت نخواهد بود.

از ویژگی‌های این غار که آن را به یک مکان تفریحی منحصر‌به‌فرد تبدیل کرده است می‌توان به 3 تالار و استلاگمیت‌های بسیار زیبای داخل آن اشاره کرد. تالار اول که وسعتی در حدود 400 مترمربع دارد بر خلاف تالار دوم دارای نور بسیار زیادی است. در انتهای تالار اول با یکی شدن سقف و کف غار مواجه خواهیم بود. بدین معنا که برای رسیدن به تالار دوم باید به صورت سینه‌خیز از مرز بین این دو عبور کرد. در نهایت به تالار دوم که بسیار تاریک ولی بسیار بزرگ‌تر از تالار اول است برسیم. برای رسیدن به تالار سوم که مهم‌ترین تالار این غار است باید از پرتگاهی که حدود 7 متر ارتفاع دارد به کمک وسایل صخره‌نوردی عبورکنید. در این تالار درهنگام سکوت صدای ریزش قطه‌های آب به گوش می‌رسد. از تجمع این قطره‌ها استلاگمیت‌هایی در کف غار ایجاد می‌شوند که جذابیت این تالار را دو چندان کرده است.

غار کلماکره - گنج پنهان استان لرستان را بشناسید +گرانترین اشیای کشف شده✨

غار منو

 

آبشار پوران یا آبشار بیشه

آبشار پوران که به آن آبشار بیشه نیز گفته می‌شود به علت زیبایی چشم‌گیرش یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان دورود محسوب می‌شود. این آبشار با عرضی به اندازه‌ی20 متر و ارتفاعی در حدود 48 متر از مرتفع‌ترین و بلندترین آبشارهای غرب ایران به شمار می‌آید. همچنین این آبشار پس از رسیدن به سطح زمین طولی در حدود 10 متر را طی می‌کند تا در نهایت به چشمه‌ی سزار برسد. موقعیت مکانی این آبشار در 30 کیلومتری شهرستان دورود از جهت جنوب شرق است که در روستای بیشه داخل دهستان سپید دشت قرار دارد. این آّبشار زیبا در جنوب تالاب ازگن قرار دارد.   برای رسیدن به آبشارمی‌توانید با استفاده از قطار ریلی این منطقه  در ایستگاه بیشه پیاده شوید و با کمی پیاده روی به این آبشار دل‌انگیز برسید.

از دیگر جذابیت‌های اطراف این آبشار می‌توان به جنگل‌های بلوط و کوه‌های بلند قامت زاگرس که در چند طرف این آبشار قرار گرفته‌اند اشاره کرد. همچنین در مسیر ریلی رسیدن به این قطار با مناظر بسیار زیبا و طبیعت سرسبز اطراف این آبشار مواجه خواهید بود. به علاوه این آبشار از به هم پیوستن چندین آبشار کوچک پدید آمده است که این امر زیبایی و جذابیت این منطقه‌ را دو چندان می‌کند.

آبشار بیشه لرستان - یکی از زیباترین جاذبه ‌های گردشگری لرستان"آبشار بیشه"

آبشار بیشه

 

تنگه عزیزآباد

یکی دیگر از مناطق بسیار پرطرفدار شهرستان دورود تنگه‌ عزیز آباد است. این تنگه که درفاصله‌ 15 کیلومتری جاده‌ی اصلی دورود قرار گرفته است یکی از مناطق مهم گردشگری این منطقه به شمار می‌رود. این تنگه در انتهای چندین آبشار قرار گرفته و می‌توان به جرئت گفت جزئی از بهشت است. در اطراف این تنگه رشد گیاهان بسیار زیبا جذابیت این منطقه را دوچندان کرده است. همچنین چشمه‎های پر آب چندین استخر پرورش ماهی و مزرعه‌های کشاورزی در اطراف این منطقه باعث زیباتر شدن این تنگه شده‌اند.

 

تنگه عزیزآباد

 

سخن پایانی

شهرستان دورود به علت تعدد مناطق بسیار زیبای تفریحی از جمله آبشار‌ها و جنگل‌های منحصر‌به‌فرد مورد توجه بسیاری از افراد مخصوصا گردشگران قرار گرفته است. این منطقه به علت دارا بودن آب‌و‌هوای فوق‌العاده به سومین شهر پر جمعیت در استان لرستان تبدیل شده است. همان طور که در متن ذکر شد از جمله مناطق دیدنی دورود می‌توان به آبشار وقت ساعت، آبشار آبگرم، تالاب ازگن، غار منو، آبشار پوران یا آبشار بیشه و تنگه‌ عزیز آباد اشاره کرد‌. بنابراین به تمامی گردشگرانی که قصد سفر به این منطقه‌ی خوش آب‌و‌هوا را دارند پیشنهاد می‌شود مشاهده‌ی این مناطق زیبا را از دست ندهند

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 101 کاربر