شهمیرزاد

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/29
بازدید: 7661
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تصور اینکه در دل کویر و گرمای طاقت‌فرسای آن بهشتی کوچک و سرسبز وجود داشته باشد، هر روحیه‌ای را به وجد می‌آورد. شهمیرزاد سمنان سیمای واقعی این شهر رؤیایی است؛ بهشتی گمشده در دل گرما و سکوت کویر در شمال استان سمنان که در چهار فصل سال زیبا خواهد بود. با وجود اینکه استان سمنان در منطقه‌ای گرمسیری واقع شده است، اما شهر شهمیرزاد به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا هوای مطبوع و معتدلی دارد. همچنین زمستان‌های پر برف و پاییزهای رنگی، شهمیرزاد را به یک جاذبه چهار فصل تبدیل کرده است. برای آشنایی با این بهشت گمشده و سوغاتی‌های خوشمزه آن با ما همراه باشید.

شهمیرزاد سمنان

آب و هوای شهمیرزاد سمنان

شهمیرزاد منطقه‌ای معتدل و مرتفع است. این منطقه سرسبز و خوش آب‌وهوا تابستان‌هایی خنک و دل‌انگیز دارد. میانگین دما در طول تابستان تقریباً ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. وجود چشمه‌ها و کوهپایه‌های متعدد و سرسبزی منطقه به دلیل پوشش گیاهی وسیع، شهمیرزاد را به یک بهشت کوچک تبدیل می‌کند. در شهمیرزاد آلودگی هوا حداقل ممکن است و از گرمای طاقت‌فرسا خبری نیست. زمستان‌های نسبتاٌ سرد و پر برفی دارد و پاییز در این شهر معتدل است. در واقع، آب‌وهوای شهمیرزاد با گرمی هوا بیگانه بوده که این موضوع باعث محبوب شدن این جاذبه گردشگری می‌شود.

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

بهترین زمان سفر به شهمیرزاد سمنان

بهترین زمان برای سفر به این جاذبه گردشگری با تور داخلی از اوایل بهار تا اوایل آبان است. اگر در فصل تابستان و اواخر فصل بهار به این شهر زیبا سفر کنید، می‌توانید در باغ‌های باشکوه این بهشت قدم بزنید. در این زمان می‌توانید از هوای تازه و میوه‌های خوش عطر و طعم این باغ‌ها استفاده کرده و احساس طراوت و سرزندگی را تجربه کنید. این شهر جذاب و خوش آب‌وهوا برای سفرهای بهاری و فرار از گرمای تابستان بسیار مناسب است.

بهترین زمان سفر به شهمیرزاد سمنان

جاهای دیدنی شهمیرزاد سمنان

با توجه به اینکه شهمیرزاد یک روستا است، نباید انتظار جاذبه‌های گردشگری با تعداد بالا از آن داشته باشید. اما در ادامه 12 جاذبه تفریحی، تاریخی و گردشگری این بهشت خوش آب و رنگ را معرفی کرده‌ایم. علاوه بر این جاذبه‌ها، شهمیرزاد دارای کوچه‌باغ‌های خوش ‌رنگ و لعاب با درختان سیب و گردو است که جذابیت این کوچه‌باغ ها را بیشتر می‌کنند.

هفت چشمه و سرچشمه

چشمه‌های هفت‌چشمه و سرچشمه در شمال ییلاق شهمیرزاد و در جاده شهمیرزاد - چاشم قرار گرفته‌اند. سرسبزی و هوای خوش این جاذبه گردشگری زیبا می‌تواند هر کسی را سر حال آورده و مجذوب خود کند. ییلاق شهمیرزاد در کل دارای ۱۶ چشمه، ۱۵ نهر و ۱۰ استخر است. قطعاٌ جاذبه دیدنی هفت چشمه و سر چشمه از جمله جاذبه¬های پرطرفدار شهمیرزاد سمنان محسوب می‌شوند. 

شهر بازی و پارک کوهستان

از جمله مناطق توریستی این شهر، شهربازی و پارک کوهستان است. این جاذبه گردشگری زیبا با درختان و گل‌های جذاب، جای بسیار مناسبی برای تفریحات خانوادگی به حساب می‌آید. در این پارک می‌توانید علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبا و قدم زدن در کنار درختان آن، از تفریحات داخل پارک نیز بهره‌مند شوید. منطقه توریستی شهربازی و پارک کوهستان را می‌توانید در میدان اصلی بهشت کویری شهمیرزاد پیدا کنید. 
در پارک کوهستان شهمیرزاد، تله سیژ هم وجود دارد که توسط یک شرکت اتریشی معروف و به نام ساخته شده است. شما می‌توانید سوار این تله سیژها شده و از تماشای درختان و محیط زیر پای خود در ارتفاع زیاد، لذت برده و هیجان را تجربه کنید. اگر در فصل مناسبی به این منطقه توریستی سر بزنید، طبیعت شگفت‌انگیز آن خاطرات خوبی را برایتان خواهد ساخت.

کوستان شهمیرزاد

منطقه حفاظت شده پرور

منطقه حفاظت شده پرور به علت قرار گرفتن در نزدیکی به مازندران و قسمت جنگلی و پر بارش سمنان، دارای پوشش گیاهی و زیستی متنوعی است. از این ‌رو، این منطقه را تبدیل به منطقه‌ای حفاظت شده کرده‌اند تا به خوبی از گونه‌های گیاهی و جانوری ارزشمند آن حفاظت شود. منطقه پرور در 35 کیلومتری شمال مهدی‌شهر قرار دارد و در مرز دو استان مازندران و سمنان واقع شده است. 

جاهای دیدنی مشهد - اگر قصد سفر به مشهد دارید با کلیک بر روی لینک از دیدنی های این شهر مطلع شوید.

اگر از سمت جاده ساری به شهمیرزاد حرکت کنید، می‌توانید منطقه پرور زیبا را مشاهده کنید. همچنین در این راه می‌توانید درختانی همچون بلوط، گلابی وحشی، درمنه، ممرز، زرشک، آویشن، انواع گون، انواع گرامینه، گل‌گاوزبان و... را ببینید. در منطقه پرور انواع مختلف حیوانات اهلی و وحشی همچون خرس، آهو، خرگوش، شاهین، کبک، مار و... زندگی می‌کنند. به جرئت می‌توان گفت جذابیت مناظر این منطقه چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خواهد کرد.

قله ارم

قله ارم نیز یکی دیگر از دیدنی‌های شهمیرزاد سمنان است. قله‌ی شگفت‌انگیز ارم در سمت شمال غرب شهمیرزاد و جنوب غرب روستای چاشم در رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد. این قله در میان کوه‌های بلند و دره‌ای عمیق با پوشش گیاهی بی‌نظیر خود، جلوه‌ای زیبا از طبیعت را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد.

جنگل فینسک

دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های البرز جنگلی اعجاب‌انگیز به نام جنگل فینسک را در خود جای داده‌اند. این جنگل بر فراز کوه قرار دارد و با آب‌وهوای مدیترانه‌ای و درختان انبوه خود به دره‌ای زیبا منتهی می‌شود. این جنگل انواع گونه‌های حیوانی را هم در خود جای داده است. حیواناتی همچون روباه، گراز، خرس، راسو، پلنگ، خوک، خفاش، کبک و... در این جنگل پناه گرفته‌اند و در آنجا زندگی می‌کنند. در واقع این جنگل بخشی از منطقه پرور است که در ۵۴ کیلومتری شمال شرقی شهمیرزاد می‌توان آن را مشاهده کرد.

جنگل فینسک

جنگل رودبارک

جنگل رودبارک در منطقه‌ای به نام رودبارک در ۴۰ کیلومتری جاده شهمیرزاد به ساری قرار دارد. این جنگل با درختانی انبوه بر دامنه‌ کوه‌ها آرمیده است. شما در این منطقه می‌توانید علاوه بر دیدن جنگلی زیبا، از دیدن چشمه‌ها، تپه‌های سرسبز و انواع حیوانات و پرندگان مختلف هم لذت ببرید. در جنگل زیبای رودبارک که به لعلوم هم شناخته می‌شود، غاری اعجاب‌انگیز هم وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. اما لازم به ذکر است که برای بازدید از این غار باید از لیدرهای محلی برای همراهی و راهنمایی کمک بگیرید.

تنگه و چشمه روزیه

جاذبه تنگه و چشمه روزیه هم در مسیر شهمیرزاد و خطیر کوه قرار دارد و به دلیل هوای مطبوع، آب ‌معدنی و هوای خنک بسیار معروف است. برای دیدن این جاذبه دیدنی باید به روستای چاشم در مسیر چاشم به خطیر کوه بروید. جاذبه تنگه و چشمه روزیه با عرضی ۸ کیلومتری در دامنه شمالی کوه ارم در این روستا قرار دارد. 
به یاد داشته باشید که در بازدید از جاذبه تنگه و چشمه روزیه فقط می‌توانید به دهانه شمال غربی آن به راحتی دسترسی پیدا کنید. برای دسترسی به باقی نقاط این جاذبه، باید امکاناتی از قبیل ابزار سنگ‌نوردی همراهتان باشد. علاوه بر این، در جاذبه تنگه و چشمه روزیه می‌توانید آبشار روزیه را نیز مشاهده کنید که در بین دو کوه در نزدیکی این جاذبه قرار دارد.

جاهای دیدنی شهمیرزاد

شیر قلعه

شیر قلعه یکی دیگر از قلعه‌های شهمیرزاد در ارتفاع ۲۵۰ متری و در ۵ کیلومتری شمال شرقی این بهشت کویری است. در زمان اشکانیان برای حفاظت از جاده ابریشم قلعه‌ای به نام شیر قلعه در یکی از راه‌های انشعابی جاده ابریشم ساخته شد. شیر قلعه ارتفاعی در حدود ۲۵۰ متر از زمین‌های مسطح اطراف خود دارد و برای دیدن آن باید به ۵ کیلومتری شمال شهمیرزاد رفت. همان طور که بیان شد، این قلعه قدمت زیادی دارد و به همین دلیل جزئیات زیادی از سازه‌های داخل آن باقی نمانده است. اما هنوز هم آثاری از این قلعه و پله‌های مارپیچی آن به خوبی قابل ‌رؤیت هستند.

بلبل دره

محله‌ای در دره‌ای به نام بلبل دره در شهمیرزاد وجود دارد. این محله مملو از انواع درختان سرسبز و کهن است که هر کدام چندین سال قدمت دارند. میوه‌های باغ‌های بلبل دره زبان زد خاص و عام بوده و صدای بلبل‌های آن بسیار مشهور است. در واقع این محله به دلیل صدای بلبل‌هایی که همواره روی شاخه‌های درختان سر به فلک کشیده‌ آن آواز می‌خوانند، به نام بلبل دره معروف شد.

بلبل دره سمنان

کمان رستم

کمان رستم درخت گردویی مربوط به ۱۳ قرن پیش و به ثبت رسیده در فهرست آثار معنوی ایران است. این درخت گردو بسیار قطور، کهن ‌سال و با هیبت بوده که ۱۵ متر ارتفاع دارد. البته طول این درخت به بیش از ۱۵ متر هم می‌رسد و شاخه‌های آن نیز تا چندین متر از فضای اطراف خود را پوشش داده‌اند. 
از آنجایی‌ که شاخه‌های این درخت گردو به دو شاخه اصلی مانند کمان تقسیم شده‌اند، نام آن را درخت کمان رستم را نامیده‌اند. درختان کهن‌ سال در اکثر شهرهای کشورمان ارزش معنوی و توریستی بسیاری برای مردم دارند و کمان رستم نیز از این قاعده مستثنا نیست. به همین دلیل مردمان این منطقه و شهرداری آن به خوبی از این درخت قدیمی و با ابهت نگهداری و مراقبت می‌کنند.

قلعه دژوهل

قلعه دژوهل یا قلعه سنگی از دیگر قلعه‌های باقی‌مانده در شهمیرزاد و مربوط به دوران قبل از اسلام است. همه قسمت‌های این دژ از سنگ‌های همان کوهی که روی آن قرار دارند، ساخته شده و در شمال غربی شهمیرزاد قرار گرفته‌اند. این قلعه زیبا بسیار قدیمی و مربوط به قرن‌های خیلی دور است. 
قلعه دژوهل از زمان‌های بسیار کهن به یادگار مانده و به خوبی نوع معماری و نحوه ساخت قلعه‌های دوران خود را زنده می‌کند. این قلعه روی رشته‌ کوهی بنا شده است که قسمتی از باغ‌های سرسبز را هم در بر می‌گیرند. در واقع با سفر به قسمت شمال غربی ییلاق شهمیرزاد و رفتن به قلعه دژوهل، می‌توانید از باغ‌های میوه شگفت‌انگیز نزدیک این بنا نیز لذت ببرید.

خانه تاریخی

در منطقه محرم دشت منطقه شهمیرزاد خانه‌ای کهن ‌سال وجود دارد که معروف به خانه تاریخی است. طبق نظر مورخان خانه تاریخی در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی و به دستور میرزا غلام‌رضا به ‌منظور استفاده شخصی ساخته شد. اکنون این خانه به دلیل قدمت تاریخی‌ که دارد، به‌ عنوان جاذبه گردشگری مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است. خانه تاریخی در میان باغی سرسبز با درختانی بلند و زیبا قرار دارد که جلوه‌ زیباتری به این بنای تاریخی و قدیمی داده‌اند.

خانه اردکانی مشهد - آشنایی کامل با خانه تاریخی در مشهد مقدس یا پایتخت معنوی ایران!

خانه تاریخی شهمیرزاد

در شهمیرزاد کجا اقامت کنیم؟

در سفر به شهمیرزاد هم مانند سفر به دیگر نقاط کشور، باید به فکر یک اقامتگاه باکیفیت برای استراحت باشید. اقامتگاه‌های بوم گردی بسیاری در منطقه گردشگر پذیر شهمیرزاد وجود دارند. این اقامتگاه‌ها با داشتن امکانات مناسب بهترین گزینه برای اقامت چند روزه در شهمیرزاد هستند. در این شهر همچنین هتل‌ها و اقامتگاه‌های متعددی با امکانات مناسب برای اقامت در دسترس هستند. از جمله اقامتگاه‌های شهمیرزاد می‌توان به هتل سنتی خانه گل و اقامتگاه بوم گردی بابا حاجی اشاره کرد. البته ناگفته نماند که در شهمیرزاد می‌توانید در ویلاهای اجاره‌ای هم اقامت داشته باشید.

اقامتگاه بوم گردی قشم - برای اقامت در قشم از اقامتگاه های این جزیره استفاده کنید

شهمیرزاد کجاست؟

شهمیرزاد شهری خوش آب‌وهوا در شمال استان سمنان است. در واقع این بهشت زیبا در فاصله ۲۰ کیلومتری سمنان قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا تقریباً ۲۱۰۰ متر و مساحت آن ۱۷۹۳ کیلومتر مربع است. در گذشته شهمیرزاد بخشی از قائم‌شهر استان مازندران بوده و بعد در تقسیمات کشوری به سمنان اضافه می‌شود.

شهمیرزاد با تهران حدود ۲۵۰۰ کیلومتر فاصله و به اندازه سه ساعت رانندگی دارد. اگر قصد سفر به این شهر زیبا از سمت سمنان را دارید‌، باید مسیر ۲۴ کیلومتری سمنان به شهمیرزاد را در پیش بگیرید. اما اگر می‌خواهید از سمت ساری به این شهر بروید، مسیر ۱۷۰ کیلومتری ساری به شهمیرزاد پیش روی شما قرار گرفته است. علاوه بر این دو مسیر، مسیر ساری به دوآب و سپس شهمیرزاد هم یکی دیگر از مسیرهای رسیدن به این منطقه محسوب می‌شود.

سوغات و غذاهای محلی بهشت کویری شهمیرزاد

شهمیرزاد منطقه‌ای خوش آب‌وهوا است که محصولات کشاورزی‌ آن بسیار خوش عطر و طعم و پرطرفدار هستند. همان طور که در متن به آن اشاره شد، این منطقه ییلاقی دارای درختان گردو و سیب بسیاری است. به همین منظور محصولاتی همچون گردو، سیب، آلو و... از جمله سوغاتی‌های مشهور این شهر به شمار می‌روند. اگر در فصل مناسبی به این منطقه سفر کنید، می‌توانید از باغ‌های گردوی بی‌انتها و شگفت‌انگیز آن نهایت لذت را ببرید. همچنین می‌توانید میوه‌های تازه و خوشمزه‌ای را به عنوان سوغاتی تهیه کنید.

سوغات سمنان چیست؟ - معرفی بهترین سوغاتی‌هایی که مسافرین می‌توانند برای آشنایان تهیه از سمنان تهیه کند!

سوغات شهمیرزاد

سخن آخر

در قسمت‌های مختلف کشور عزیزمان جاذبه‌های گردشگری بکر و شگفت‌انگیزی دیده می‌شوند. شاید کمتر کسی باور کند در یک منطقه کویری بتوان شهری سرسبز با چشمه‌های فراوان و منابع طبیعی انبوه یافت. شهمیرزاد شهری در شمال استان سمنان است که به بهشت کویر شهرت دارد. این شهر که حدود سه ساعت و نیم با پایتخت فاصله دارد، منطقه‌ای سرسبز با آب‌وهوای معتدل و سوغاتی‌های خوشمزه‌ای چون گردو و لواشک است. سفر به شهمیرزاد و بازدید از شگفتی‌های آن هر گردشگری را مجذوب می‌کند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر