جاهای دیدنی اندیمشک

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/27
بازدید: 2636
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از شهرهای جنوب غرب کشور که در جوار خرابه‌های شهر لور و اری‌ترین قرار دارد، اندیمشک است. این نام در دهه بیستم از طرف فرهنگستان ایران روی دهکده‌ای به نام صالح آباد قرار گرفت. در زمان حکومت حاج صالح خان مکری که به دستور وی کنار خرابه‌های لور قلعه‌ای احداث شد، این شهر شهرت گرفت. سه استان کرمانشاه، خوزستان و لرستان توسط شهر اندیمشک به یکدیگر متصل شده‌اند. در این شهر آثار باستانی زیادی وجود دارد که هر یک به نوبه خود بسیار ارزشمند هستند.

جاهای دیدنی اندیمشک

پل صیحه

از فاصله هشت کیلومتری مسیر اندیمشک به شوش، پلی به نام صیحه وجود دارد. این پل متعلق به دوره صفویه بوده و در سال ۱۳۷۹ شناسایی شده است. در زمان پویایی این پل، توسط دوازده دهنه‌ای که داشت آب را انتقال می‌دادند. در سال ۱۳۸۲ این پل به عنوان یک میراث ملی به ثبت رسیده است. برای ساخت این پل از سنگ، آهک، ملات گل و ساروج استفاده کرده‌اند. استحکام و مقاومت این پل بسیار بالاست.

دره خزینه پلدختر - اطلاعات جامع تری از این دره فرسایشی به دست آورید. 

اطلاعات کلی درباره پل صیحه

در اطراف پل صیحه گل و گیاهان زیادی وجود دارد که هر کدام زیبایی‌های خاص خودشان را دارند. در ساخت این پل فقط به مقاومت آن اهمیت دادند و ظاهر پل اهمیتی نداشته است. برای دیدن این پل باید به هشت کیلومتری اندیمشک بروید. بازدید از این پل به صورت رایگان و ۲۴ ساعته انجام می‌شود.
 

پل صیحه

قلعه حسینی

در نزدیکی مسیر اندیمشک پل دختر، قلعه‌ای به نام قلعه حسینی وجود دارد. قدمت این بنا به دوران صفویه باز می‌گردد و در ساخت آن از سنگ و ساروج استفاده شده است. دیدن این قلعه را به شما توصیه می‌کنیم؛ زیرا یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی خوزستان و کشور ما ایران محسوب می‌شود‌.


اطلاعات کلی درباره قلعه حسینی

قلعه حسینی در دوران صفوی به شکل مربعی شکل ساخته شده که کاربرد نظامی داشت. از زمان صفوی تا به امروز آسیب‌های زیادی در این قلعه ایجاد شده است. اگر به دیدن این قلعه بروید می‌توانید حالت کلی آن را متوجه شوید. صفویان در این قلعه مانده و نگهبانی را از طریق این قلعه انجام می‌دادند. بازدید از این قلعه به صورت رایگان و ۲۴ ساعته امکان‌پذیر است.


آرامگاه محمود علی

در شمال اندیمشک و جنوب غربی ماز، آرامگاهی وجود دارد که قدمت آن به دوران اسلامی یعنی حدودا ۴۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. این آرامگاه متعلق به سلطان محمود، پسر علی بوده که در گویش محلی به نام محمودعلی معروف شده است. بازدید از این آرامگاه را از دست ندهید.

آرامگاه محمودعلی

اطلاعات کلی درباره آرامگاه محمود علی

آرامگاه محمود علی دارای یک گنبد مخروطی هشت متری است. این گنبد دو طبقه دارای دو جداره است که می‌توان توسط آن وارد بخش پایینی شد. اتاقکی برای زائران در این محل قرار دارد و در اطراف آن یک قبرستان قدیمی که روی سنگ‌های آن‌ها به خط کوفی نوشته شده قرار گرفته است. از این آرامگاه به صورت ۲۴ ساعته و رایگان می‌توانید بازدید به عمل آورید.

سد دز - پر آب ترین سد در شهرستان زیبای دزفول

قلعه رزه

در کیلومتر ۴۶ جاده اندیمشک پل دختر، قلعه‌ای به نام رزه وجود دارد. در زمان صفوی این قلعه محلی برای استراحت مسافران به سمت خرم آباد بود که به قلعه رزمان هم معروف است. دیدن این قلعه خالی از لطف نیست و یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب اندیمشک به شمار می‌رود. 

اطلاعات کلی درباره قلعه رزه

قلعه رزه دارای یک پلان مستطیل شکل است و در آن چهارده اتاق وجود دارد. این قلعه را حسین خان والی در سال ۱۰۰۸ ساخت. در زمان تصرف لرستان توسط رضاشاه، این مکان از نظر نظامی اهمیت ویژه‌ای داشته است. در بخش شمالی این قلعه ساختمان دو طبقه‌ای به نام قلعه حسینی وجود دارد. بازدید از این قلعه رایگان بوده و ۲۴ ساعته امکان‌پذیر است.

قلعه رزه

سد کرخه

بزرگ‌ترین سد خاکی خاورمیانه و دریاچه مصنوعی ایران، سد کرخه است. این سد تاجی حدود سه هزار و سی متر و ارتفاع ۱۲۷ متر بوده و مخزن این سد هفت میلیارد و سیصد ملیون لیتر مکعب ظرفیت دارد. در اطراف این سد جاهای دیدنی و تفریحی زیادی واقع شده است.


اطلاعات کلی درباره سد کرخه

برای رسیدن به سد کرخه زمانی که در فصل بهار به بیست کیلومتری این سد برسید، مناظر طبیعی زیادی توجه شما را جلب می‌کنند. وجود سرسبزی و گل‌های فراوان در این منطقه برای گردشگران لذت‌بخش است. از این سد برای تامین آب و تولید برق استفاده می‌شود. سد کرخه مکانی دیدنی است و اطراف آن تفریحات آبی لذت‌بخشی وجود دارد. بازدید از این سد به صورت ۲۴ ساعته و رایگان است. ناگفته نماند که شاید در برخی روزهای بارانی اجازه بازدید از این منطقه برای شما امکان‌پذیر نباشد.

جاهای دیدنی دزفول - زیباترین مکان ها برای تفریح و گردش در شهر دزفول

دژ سرقلا

قدمت دژ سرقلا به دوران عاملیان بازمی‌گردد. این مکان در انتهای روستای جاردو، در دامنه کوه سیه و داخل قبرستان قدیمی قرار دارد. داخل این دژ قبری به ارتفاع هفتاد سانتی‌متر وجود دارد. سطح این قبر با کاشی‌های سبز رنگی پوشانده و تزیین شده است. 

دژ سرقلا


اطلاعات کلی درباره دژ سرقلا

دژ سرقلا به بقعه امیر سیف هم مشهور است. افرادی که به آثار باستانی علاقه زیادی دارند برای بازدید از این مکان به جاده روستای جا اردو می‌روند. برای ساخت قسمت‌های مختلف این دژ از ملات و سنگ استفاده شده است. برای بازدید از این دژ می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز به صورت رایگان به این مکان بروید‌.


منطقه شکار ممنوع چهل پا

منطقه شکار ممنوع چل پا جزو مناطق کوهستانی زاگرس است. این منطقه دیدنی حیواناتی دارد که از طرف دولت از آن‌ها محافظت می‌شود. منطقه شکار ممنوع به منطقه کل و بز هم معروف است. شکارچیان زیادی تعدادی از گونه‌های کم‌یاب حیوانات را شکار کرده‌اند. دولت سعی کرده حفاظت خود را افزایش دهد تا بتواند بهتر از این حیوانات محافظت کند. 


اطلاعات کلی درباره منطقه شکار ممنوع چهل پا

منطقه شکار ممنوع چهل پا در استان خوزستان یکی از مکان‌های دیدنی است. از وسط این منطقه رودخانه‌ای خروشان عبور می‌کند. دیدن این منطقه در فصل بهار جذابیت بالایی دارد و یک منطقه کوهستانی محسوب می‌شود. این منطقه در فاصله ۱۵ کیلومتری اندیمشک بوده و ساعت بازدید از این منطقه ۲۴ ساعته و رایگان است.
 

منطقه ممنوع چهل پا


امامزاده احمد

پس از شهادت امام رضا شخصی به نام احمد به همراه یارانش و برای خون‌خواهی امام رضا به ایران آمد اما در شمال اندیمشک به دستور مامون شهید شد. امامزاده احمد فضای معنوی و حس و حال عجیبی دارد. ساختمان این بنا گنبدی هرمی و ده ترک داشته و قدمت این بنا به دوران تیموریان باز می‌گردد. گنبد سبز این بنا ۱۴ متر ارتفاع دارد و قندیل ۲۰۰ مثقالی طلا از سقف آن آویزان است.


اطلاعات کلی درباره امامزاده احمد

در امامزاده احمد رسوم مختلفی وجود دارد. خدمه این امامزاده عمامه سرخ رنگ می‌پوشند. آن‌ها چوب قهوه‌ای رنگی به شکل ۹ می‌سازند که به آسا معروف است. مردمی که برای بازدید از این مکان می‌روند؛ این چوب‌ها را به عنوان تبرک خریده و به منزل می‌برند. در اطراف امامزاده فضای دیدنی و خوش‌ آب ‌و هوایی وجود دارد. بازدید از این منطقه هم رایگان است.


روستای منگره

در فاصله چهل کیلومتری شمال اندیمشک، روستایی وجود دارد که در بخش الوار گرمسیری قرار گرفته است. این روستا، منگره نام دارد. این منطقه کوهستانی از شمال و غرب به کوه چوونی و دورق، از مشرق به کوه باریک آب و از جنوب به کوه چناره محدود است. این روستا طبیعت بکر و دیدنی دارد که برای بازدید از آن اصلا غفلت نکنید.
 

روستای منگره


اطلاعات کلی درباره روستای منگره

در روستای منگره درختان زیادی وجود دارد که چشمه‌های آب در زیر آن‌ها جاری است. درختان انار، انگور، بلوط، انجیر و... به زیبایی این منطقه می‌افزایند. این منطقه کوه جنگل و حیات وحش بسیار جذابی دارد. روستای منگره دارای باغ‌های انار بسیاری است که درآمد اهالی این منطقه از طریق فروش این انارها تامین می‌شود.


دره تنگوان

دره تنگوان یکی از مناطق دیدنی و خوش آب‌ و هوای اندیمشک است. این دره کوه‌های مرتفع و صخره‌های بسیاری دارد. آبشارهای خروشان و فضای بی‌نظیر اطراف این قلعه دیدنی خواهد بود. در این منطقه درختان بادام کوهی زیادی وجود دارد. فضای این منطقه برای تفریح و گردشگری مناسب است.


اطلاعات کلی درباره دره تنگوان

اگر علاقه به کوه‌نوردی و صخره‌نوردی دارید حتما سری به دره تنگوان بزنید. بسیاری از افرادی که به اندیمشک می‌روند برای پیاده‌روی در کوه و صخره‌های این منطقه، به این مکان‌ می‌آیند. کل و بزکوهی، کبک، خرگوش، سگ آبی، گرگ و... هم در این منطقه زندگی می‌کنند. آثاری که در این منطقه یافت شده نشان از زندگی افرادی است که در دوران زرتشتی در این مکان قرار داشتند. این منطقه یکی از مناطق حفاظت شده اندیمشک‌ بوده که ۲۴ ساعته و رایگان در دسترس مردم است. 
 

دره تنگوان


سخن پایانی

استان خوزستان و شهرستان اندیمشک مردمانی بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز دارند. اگر به این شهر سفر کردید باید چند روز برای دیدن تمام مناطق دیدنی و تاریخی آن وقت بگذارید. زمان مناسب برای سفر به این شهر فصل بهار است که هوا معتدل باشد. در سفر به اندیمشک می‌توانید جاذبه‌های دیدنی کشورمان را با جذابیت بالا مشاهده کنید. این سفر برای شما و فرزندانتان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر