چناران

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/27
بازدید: 770
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از شهرهای قدیمی خراسان که در تاریخ با نام رادکان شناخته می‌شود، چناران است. این شهر جاذبه‌های طبیعی، دره‌ها، آبشارها و دیدنی‌های تاریخی زیادی دارد. رفتن به این منطقه می‌تواند یک تجربه عالی برای شما و فرزندانتان باشد. این منطقه بسیار زیبا یکی از مقاصد اصلی سفر به شهر خراسان است.

چناران

چناران در کجا قرار دارد؟

در شمال شرق ایران و استان بزرگ خراسان رضوی در پنجاه کیلومتری کلان شهر مشهد، شهری به نام چناران واقع شده است. این شهر از محور شمال به شهر مذهبی مشهد راه دارد و از بزرگراه آسیایی یا جاده ۲۲ می‌توان به این شهر وارد شد. چناران را کوه‌های بینالود و طبیعت بسیار زیبای آن‌ها، در بین خود محصور کرده‌اند. 

تاریخچه چناران

در گذشته‌های دور شهری به نام رادکان در مشهد قرار داشت. در دوران پیش از اسلام و سده‌های اسلام، رونق بالای این شهر زبانزد خاص و عام بود. نام رادکان به معنای جوانمرد به دلیل داشتن مردانی شجاع و نیک‌اندیش برای این شهر برگزیده شد. در سال ۱۳۳۸ به نام چناران شهرت یافت.
سرانجام در سال ۱۳۴۶، شهرداری شهر چناران تاسیس شد. کم کم به دلیل وجود شهرداری و تاسیس کارخانه قند، تصمیم بر این شد که این شهر از نظر اقتصادی از مشهد جدا شود. از این پس چناران را به عنوان یک شهر مستقل شناختند. در ورودی روستای حاج نصیر این شهر چنار بزرگی وجود داشت که مردم این منطقه نام این شهر را به صورت عامیانه، چناران گذاشتند.

بهترین زمان سفر به صوفیه - بهترین زمان در سال برای سفر به شهر زیبای صوفیه

جاهای دیدنی چناران

قدمت زیاد و تاریخچه پر مخاطره چناران باعث پدید آمدن جاهای دیدنی زیادی در این شهر شده است. اگر بخواهید تمام این مناطق را ببینید باید چندین روز را در این شهر بگذرانید. مناطق دیدنی آن شامل آبشار‌های وسیع و دره‌های پر آب و... می‌شود که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

جاهای دیدنی چناران

میل رادکان چناران

شهر چناران یک جاذبه تاریخی ارزشمند به نام میل رادکان دارد. این جاذبه اهمیت این شهر را در تاریخ توس و مشهد مشخص می‌کند. این میل در قرن پنجم ساخته شده و یکی از شاهکارهای معماری خراسان است. در گذشته برج میل رادکان با ۳۵ متر ارتفاع، کاربردهای نجومی داشت. 
میل رادکان در واقع یک استوانه با گنبد مخروطی است که در قرن هفتم بنا شد. این استوانه تا ارتفاع سه متری دارای حجم دوازده ضلعی است و بعد از آن تا زیر گنبد، ۳۶ نیم استوانه هشت ضلعی دارد. برج میل رادکان را خواجه نصیرتوسی طراحی کرده و برای به دست آوردن زمان تحویل سال، محاسبه فصل‌ها و سال کبیسه استفاده می‌شد. در این مکان کتیبه‌هایی به زبان کوفی و پهلوی نیز وجود دارد.

جاهای دیدنی مشهد - اگر قصد سفر به مشهد دارید با کلیک بر روی لینک از دیدنی های این شهر مطلع شوید.

روستا و قلعه اسجیل

در چناران روستایی با نام اسجیل در چهل کیلومتری مشهد وجود دارد. در این روستا قلعه‌ای با نام اسجیل بنا شده که سبک معماری آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این قلعه در سال ۱۳۸۶ توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شد. پس از مرمت با شماره ۱۹۷۴۱ در لیست میراث فرهنگی ملی ایران به ثبت رسیده است.

چشمه گیلاس

چشمه گیلاس یک چشمه پر از آب و حوضچه‌های کوچک است. هر کدام از چشمه‌ها حدودا ۵ متر عمق دارند و ۱۰۰۰ متر از سطح دریا بالاتر هستند. حوضچه‌های این چشمه باعث شده در این منطقه آب‌وهوای خوشی وجود داشته باشد.

چشمه گیلاس چناران

آبشار آبقد

دره‌ای به نام آبقد با آبشار زیبایش در چناران، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های اطراف این شهر است. دیواره‌های این دره ارتفاع دویست تا سیصد متری داشته که برای سنگ‌نوردان هم محبوبیت خاصی دارند. بسیاری از سنگ‌نوردان برای تمرین به این منطقه می‌روند. آبقد در ۶۹ کیلومتری شمال غربی مشهد است. گردشگران در ابتدای این قلعه باید حدودا سه ساعت پیاده‌روی کنند تا به آبشارهای زیبای انتهای این دره برسند. بلندترین ارتفاع آبشار این دره حدودا هشت متر است.

آبشار اخلمد

آبشار اخلمد در روستایی به همین نام واقع شده است که این منطقه هم دره‌های مناسب سنگ‌نوردی دارد. این جاذبه در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی چناران واقع شده است. بسیاری از گردشگران در تمام فصل‌های سال برای دیدن آبشارهای متفاوت این منطقه، به آن سفر می‌کنند.

هتل و اقامت در چناران

در چناران اقامت‌گاه‌های سنتی وجود دارد که برای اقامت مسافران مکان مناسبی هستند. دو اقامت مهم در این منطقه به نام کهن دژ رادکان و اقامتگاه ارگ رادکان وجود دارد. اقامتگاه کهن دژ رادکان در زمان سلسله افشاری، مرکز حکومت رادکان بوده و حدودا ۲۵۰ سال پیش تاسیس شده است. این مجموعه در سال ۱۳۹۷ مورد بازسازی قرار گرفت. 
اقامتگاه کهن دژ با داشتن چهار فضا ۳۱ گردشگر را می‌پذیرد و در ۷۴ کیلومتری جاده قوچان به مشهد قرار دارد. این اقامتگاه دارای حمام و سرویس بهداشتی به صورت مشترک است که در حیاط قرار گرفته‌اند. این اقامتگاه در طبیعت و به دور از آلودگی است و تا چناران فاصله کمی دارد.‌ ساعت ورود به آن ۷ عصر و ساعت تحویل اتاق‌ها پنج بعد از ظهر است.
اقامتگاه ارگ رادکان هم در ۱۳ کیلومتری چناران قرار دارد. این اقامتگاه ۱۶ اتاق داشته و قدمت آن حدودا ۱۵۰ سال است. اگر می‌خواهید در یک مکان سنتی و قدیمی اقامت داشته باشید حتما از این دو مکان برای اقامت خود استفاده کنید.

سوغاتی ‌های چناران

یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر، خرید سوغاتی است. سوغات‌های چناران گلیم و پلاس هستند که با پشم و موی بز و گوسفند بافته می‌شوند. از روستای بقمچ می‌توانید تنباکوی با کیفیت را بخرید و عسل که مهم‌ترین سوغات این منطقه است را فراموش نکنید.

سوغاتی چناران

رستوران های چناران

رستوران حاج محمود چناران که در ۳۵ کیلومتری جاده چناران- مشهد واقع شده است، عنوان بهترین رستوران چناران را دارد. چلو ماهیچه و چلو مرغ این رستوران بی‌نظیر است. دو فضای سالنی و روباز در این رستوران که تخت‌های سنتی دارند، بهترین مکان برای وعده ناهار و شام خواهد بود. 

سخن پایانی

سفر به چناران می‌تواند برای شما تجربه یک سفر تاریخی و گردشگری جاذبه‌های طبیعی باشد. اگر به مشهد سفر کردید حتما به چناران بروید و جاذبه‌های آن را از نزدیک ببینید. برای اقامت در اقامتگاه‌های این شهر می‌توانید قبل از سفر خودتان به صورت اینترنتی، اتاق مورد نظرتان را رزرو کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر