جاهای دیدنی فاروج

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/04
بازدید: 1479
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا تا‌به‌حال نام شهر آجیل و تنقلات در استان خراسان شمالی به گوشتان خورده است؟ شهر فاروج که اغلب مسافران آن را به شهر آجیل و تنقلات می‌شناسند، دارای آثار تاریخی و مناطق طبیعی ارزشمندی است. در بیشتر خیابان‌های این شهر مغازه‌های آجیل‌ فروشی وجود دارند که معمولا اغلب مسافران این شهر را جهت خرید آجیل مد نظر قرار می‌دهند. در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی شهر فاروج خواهیم پرداخت.

فاروج

روستای خسرویه

روستای خسرویه یکی از توابع شهر فاروج است که در دامنه کوه جهان‌شاه قرار دارد. آب‌و‌هوا این روستا در زمستان‌ها بسیار سرد و در تابستان‌ها معتدل است. منظره‌های طبیعی مانند باغ‌های میوه، رودخانه‌ها، چشمه‌ها و استخرهای پرورش ماهی از جاذبه‌های روستای خسرویه به شمار می‌روند. البته شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌ این روستا، غاری تاریک است که فضا داخلی سرد و خنکی دارد. این غار همانند یک یخچال طبیعی، کف آن از یخ پوشیده شده است. قلعه تاریخی، آرامگاه امام‌زاده بابا و گورستانی تاریخی از سایر آثار تاریخی و دیدنی در روستای خسرویه به حساب می‌آیند.

روستای خسرویه

قلعه علی آباد

قلعه علی‌آباد یکی دیگر از جاهای دیدنی فاروج محسوب می‌شود که ساخت آن به دوره صفوی بر می‌گردد‌. این قلعه جهت ایستادگی در برابر اقوام مهاجم ساخته شده است. با توجه به امتداد یافتن نا امنی در منطقه همچنان تا اواخر دوره قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفت‌. قلعه علی‌آباد پلان مستطیلی دارد و با استفاده از برج، بارو و خندق بزرگی مستحکم‌سازی شده است. این قلعه دو دروازه در وسط حصار شمالی و جنوبی چهار برج در گوشه‌ها و دو برج در وسط حصار شرقی و غربی دارد.

فاروج - با پایتخت آجیل ایران آشنا شوید

تپه یام

تپه یام را می‌توان بزرگ‌ترین تپه شناخته شده در دره رود اترک علیا در خراسان شمالی دانست. این تپه آثار چندین هزاره استقرار، از دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی را در خود جای داده است. تیم باستان‌شناسی دانشگاه تورین ایتالیا تابه‌حال کاوش‌های علمی بسیاری در این تپه انجام داده‌اند. بر اساس این کاوش‌ها، شباهت‌های فراوانی در میان فرهنگ‌های این منطقه با فرهنگ‌های پیشرفته دوره مس سنگ و مفرغ در آسیا مرکزی وجود دارند.

تپه یام

آبشار اسفجیر

آبشار اسفجیر در روستای اسفجیر و در شمالی غربی شهر فاروج واقع شده است. این روستا آب‌وهوای معتدلی دارد و جزو جاهای دیدنی شهر فاروج محسوب می‌شود. پس از عبور از روستا و حدود یک ساعت پیاده‌روی در کنار رودخانه، به یک دره با دیوارهای بسیار بلند خواهید رسید. با ادامه این مسیر، محوطه زیبایی آبشار اسفجیر را مشاهده خواهید کرد. رد شدن از آبشار اسفجیر بدون برخورداری از امکانات مورد نیاز و حرفه‌ای کوهنوردی، کاری غیرممکن است. طبق گفته اهالی این منطقه، با ادامه مسیر می‌توان آبشارهای کوچک و بزرگ و طبیعتی بی‌نظیری از انواع گیاهان و حیوانات را مشاهده کرد.

معرفی آبشارهای ایران - لیست تمام آبشارهای ایران

آبشار اسفیجر

حمام استاد

حمام تاریخی استاد از دیگر جاذبه‌های شهر فاروج محسوب می‌‌شود. نوع معماری و مصالح بکار رفته در آن نظیر سنگ و ساروج نشان می‌دهند که این اثر تاریخی مربوط به دوره صفویه است. حمام استاد یک نمونه از حمام‌های دوره صفویه به شمار می‌رود که به صورت زیرزمینی با مصالح سنگ و ساروج ساخته است. طرح کلی این حمام یک راهرو ورودی، یک سربینه با پلان هشت ضلعی، گرم‌خانه و یک مخزن آب دارد. سقف حمام استاد به شکل گنبدی ساخته شده است و روزنه‌هایی نیز جهت ورود نور به داخل حمام تعبیه‌ شده‌اند.

حمام استاد

آرامگاه بابا حسین و بی‌‌بی

آرامگاه بابا و بی‌بی یکی از آثار تاریخی دوره تیموری محسوب می‌شود که در شهر فاروج و در روستای خسرویه واقع شده است. این آرامگاه در یک نقطه بلند از روستا قرار دارد و هر ساله مسافران و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این بنا تاریخی از دو اتاق در ضلع شمالی و جنوبی و یک ایوان بزرگ با پوشش قوسی در ضلع شرقی تشکیل شده است.
در داخل هر اتاق یک قبر وجود دارد. روی این قبرها یک صندوقچه چوبی منبت‌کاری شده است و با نقوش گیاهی و کتیبه‌هایی به خط مثلث وجود دارند. سقف اتاقی که مرقد بابا حسین در آن قرار گرفته با گنبد رُک و عرق‌ چینی در زیر و پوسته خارجی گنبد روکشی از جنس ورق گالوانیزه دارد. این اثر به شماره ۵۹۴۵ جزو آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آرامگاه بابا

مسجد جامع استاد

مسجد جامع استاد در روستای استاد قرار دارد که جزو جاهای دیدنی شهر فاروج نیز محسوب می‌شود‌. این مسجد به دلیل بازسازی‌های فراوان در دوره‌های مختلف منجر به گم شدن تاریخ تاسیس آن شده‌ است. مسجد جامع استاد به شماره ۱۸۷۳۹ در فهرست آثار ملی کشور حضور دارد و در نوع خود یک مسجد کم نظیر است.

مسجد جامع استاد

 منطقه شکار ممنوع شاه جهان

منطقه شکار ممنوع شاه جهان یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر فاروج محسوب می‌شود. شاه جهان یکی از بلندترین قله‌ها در میان ارتفاعات خراسان شمالی است. قله شاه جهان حدود ۳۳۵۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. این رشته کوه که روستا بام (با حدود ۱۶۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا) در چند کیلومتری آن قرار دارد، دنباله سلسله جبال البرز است. شاه جهان بخش‌های مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها دارای یک نام خاص هستند. (خروس یا کرکسرو)، (گورکی یا گورکان) و (تخته میرزا) از جمله‌ نام‌های آن‌ها به شمار می‌روند. این شهر به علت وجود مراتع و جنگل‌ها، به زیستگاه حیات وحش در قسمت‌های زیادی از این شهر تبدیل شده است. حیواناتی مانند آهو، شغال، گرگ، گورکن، روباه، خرگوش، پلنگ، کفتار، خوک و بز کوهی در نقاط مرتع به ویژه در منطقه سالوک زندگی می‌کنند.

سخن پایانی

همان طور که مطرح شد شهر آجیل و تنقلات ایران از آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی فراوانی برخوردار است. بنابراین می‌توانید در هنگام سفر به شهر فاروج، تنها به خرید آجیل اکتفا نکنید و حتما سری به جاذبه‌های دیدنی آن نیز بزنید. در این مطلب به معرفی چند نمونه از بهترین جاذبه‌های دیدنی شهر فاروج پرداخته شد. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مطلب، تمامی انتظارات شما را بر آورده کرده باشند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر