جاهای دیدنی زاهدان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/04
بازدید: 2742
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا تا به حال به شهر زیبای زاهدان سفر کرده‌اید؟ آیا از نزدیک جاهای دیدنی این استان ایران را دیده‌اید؟ جاذبه‌های گردشگری بسیاری در دل این شهر ناشناخته، جای گرفته است. بزرگ‌ترین مسجد اهل سنت ایران در آن قرار دارد. شهر زاهدان، آب و هوای گرم و خشکی داشته و اطراف آن را کوه‌ها و تپه‌ها احاطه کرده است. سفر به این استان بی‌تردید لذت‌بخش خواهد بود. اینک با یک مقاله جذاب شما را با جاهای دیدنی زاهدان آشنا می‌کنیم:

زاهدان

جاذبه های طبیعی زاهدان

همیشه آن طور که باید از شهر زاهدان استقبال نمی‌شود در واقع در حق این استان اجحاف شده است. کمتر کسانی هستند که صرفا به قصد بازدید از جاهای تاریخی و گردشگری این استان سفر کنند. باید به این موضوع اشاره داشت که مجموعه‌های گردشگری زاهدان بسیار شگفت‌انگیز و جالب است. مقاله‌ای که در ادامه تهیه کرده‌ایم شما را با این گنجینه‌های پنهان این استان آشنا می‌سازد. طوری که قطعا بار دیگر سفرتان به این شهر به قصد بازدید باشد. حال به معرفی چندین جاذبه گردشگری این استان می‌پردازیم.

جاذبه های طبیعی زاهدان

دریاچه هامون

دریاچه هامون، یکی از چشم‌ نواز‌ترین جاهای دیدنی زاهدان است. باید این را بدانید که تالاب هامون سومین دریاچه بزرگ ایران محسوب می‌شود. یعنی پس از دریاچه خزر و ارومیه، تالاب هامون قرار می‌گیرد. همچنین جزء هفتمین تالاب وسیع در جهان هم به شمار می‌رود. تالاب هامون از سه دریاچه‌ کوچک‌تر به نام‌های هیرمند، صابری و پوزک تشکیل شده است. بخشی از این تالاب در کشور افغانستان قرار دارد و بخشی از آن هم که حدود 3800 کیلومتر مربع می‌شود در ایران جاری است. 
آدرس: مرز کشور افغانستان و ایران، استان سیستان و بلوچستان 

بزرگ ترین شهرهای ایران - بزرگ ترین شهرهای ایران را بشناسید

دریاچه هامون

 

روستای تمین

اگر به دنبال یک مکان آرام و زیبا هستید، روستای تمین منبع آرامش و دوری از هر گونه هیاهو است. روستای تمین به دلیل داشتن شرایط استراتژیک خوب، خاک غنی از مواد معدنی و آب کافی بسیار محبوب شمرده می‌شود. سالیان زیادی است که، مردم این محل را برای زیستن و کشاورزی انتخاب می‌کنند. آب و هوای معتدل این روستا، تابستان‌های دل‌پذیری را هم به همراه دارد. وجود آبشاری زیبا که در قلب این روستا دیده می‌شود توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌نماید. 
آدرس: این روستای بی‌همتا در 50 کیلو متری میر جاوه، در نزدیکی آتش فشان نیمه فعال تفتان

 

روستای تمین

 

چشمه آب معدنی موسی

از دیگر جاذبه‌های گردشگری زاهدان، چشمه آب معدنی موسی است. مردم روستای تمین از این چشمه آب خود را تهیه می‌کنند. جنوب این دهستان، کوه تفتان وجود دارد که یکی از قله‌های معروف ایران به شمار می‌رود. قنات‌ها و چشمه‌های فراوانی در اطراف این کوه واقع است. آب، چشمه آب معدنی موسی بسیار زلال و پر املاح است بوده و فواید زیادی برای ما خواهد داشت. زیبایی چشم‌اندازی را خروش این آب از دل یک صخره به طبیعت می‌دهد. فرو رفتن در حوضچه‌های آب معدنی دوای بسیار خوبی برای درد‌های استخوانی است. 
آدرس: روستای تمین، استان سیستان و بلوچستان، 65 کیلومتری جنوب غربی میر جاوه

 

چشمه آب معدنی موسی

                                                                                 

رودخانه لادیز

از مهم‌ترین رودخانه‌های زاهدان، رودخانه لادیز است. استفاده و بازدید از این رودخانه زیبا مخصوصاً برای فصل تابستان بسیار پیشنهاد می‌شود. این رودخانه در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا واقع است. میوه‌های تابستانی از جمله هندوانه و طالبی با خود به همراه داشته باشید تا پس از آب بازی برای استراحت آن را میل نمایید. 
آدرس: رودخانه لادیز در 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان میرجاوه و در مسیر میرجاوه-تمین واقع است. 

قلعه لادیز

قلعه لادیز از جذاب‌ترین دیدنی‌های مهیج زاهدان است هرگز تماشای آن را از دست ندهید. برای ساخت بنا در اینجا برای پی‌بندی از سنگ‌های بزرگ و روی آن را با خشت، احداث می‌کنند. قلعه تپه لادیز جزء کهن‌ترین قلعه‌های ایران به شمار می‌آید که قدمتی از دوران ساسانی دارد. تنها دوستداران به باستان شناسی شاید درباره وجود این قلعه آگاهی داشته باشند. بازدید از این مکان متنوع و هیجان‌انگیز می‌تواند خیلی سرگرم کننده و به یاد ماندنی باشد به ویژه برای عاشقان تاریخ و هنر وصف نشدنی خواهد بود.
آدرس: روستای لادیز، 10 کیلومتری جنوب غرب شهر میرجاوه قرار دارد.

 

قلعه لادیز

 

کوه اشتران زاهدان 

همان طور که گفتیم تمامی زاهدان را کوه‌های زیادی احاطه کرده است کوه اشتران هم از بلندترین رشته  کوه‌های زاهدان محسوب می‌شود. مرتفع‌ترین قله آن تقریبا 3000 متر است. این کوه بسیار مورد استقبال ورزشکاران و صخره نوردان قرار می‌گیرد. اگر به دنبال یک مکان متفاوت و سالم برای خود هستید حتما از این رشته کوه‌ها برای کوهنوردی و سنجیدن مهارت خود در صخره نوردی بهره ببرید. 
آدرس: زاهدان، استان سیستان و بلوچستان

کوه تفتان

ورزشکاران و افراد با قوای جسمانی بالا می‌توانند این قله را فتح کنند و از فراز آن تمام شهر را نظاره‌گر باشند. کوه تفتان با قدمت بیش از 7000 ساله  به حساب بلند‌ترین قله‌های جنوب شرق ایران می‌آید. در بالای این کوه چشمه‌هایی وجود دارد که سرشار از مواد معدنی مفید‌ند. بالا رفتن از این کوه و گرفتن عکس و سلفی در فراز آن می‌تواند بهترین خاطره‌ها را برای شما رقم بزند. کوه‌ها مکان‌هایی هستند که افراد با هر گروه سنی از آن استقبال می‌کنند وطرفداران خاص خود را دارند.
آدرس: 50 کیلومتری شمال شرقی شهرستان خاش، سیستان و بلوچستان

 

کوه تفتان

 

کوه لوچو

کوه لوچو هم همانند کوه تفتان جزء مرتفع‌ترین قله‌های جنوب شرقی ایران حساب می‌گردد. ارتفاع این کوه به 2785 متر می‌رسد. معنی لوچو به زبان محلی خودشان، عربان می‌شود. وقتی خورشید به سنگ‌های این قله می‌تابد نور خیره‌ کننده‌ای فضا را می‌گیرد چرا که در میان آن‌ها سنگ‌های گرانیتی فراوان وجود دارد. 
آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، جنوب شهر

کوه ملک سیاه را ببینید

در نزدیکی بین مرز ایران و افغانستان به طوری که می‌توان از روی آن خاک افغانستان را دید کوهی به نام کوه ملک سیاه وجود دارد. وجود سنگ‌های سیاه رنگ که اغلب آن‌ها هم از جنس گرانیت هستند، علت نام‌گذاری این نوع از سنگ‌ها است. هشدار داده می‌شود چون این مکان مرزی است به هنگام غروب خورشید از آنجا برگردید. 
آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شمال زاهدان، در اطراف و نزدیکی روستای لار پایین، قرقروک و حرمک

 

کوه سیاه ملک

 

سفر به سوی میرجاوه

میرجاوه از اهمیت زیادی در زاهدان برخوردار است. رفت و آمد گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی از میر جاوه، مرز قانونی در جنوب شرق ایران به شمار می‌رود. ایران و هند هم توسط راه آهن بین‌المللی جنوب شرق کشور به هم متصل می‌گردند که در این ناحیه دیده می‌شود. میرجاوه بهترین بازار‌های مرزی را دارد و قدمت گمرک‌های آن به 100 سال می‌رسد. آدرس: استان سیستان و بلوچستان- 75 کیلومتری جنوب

شرق زاهدان

جاذبه های تاریخی زاهدان

شهر زاهدان در مناطق شمال استان سیستان و بلوچستان واقع است. این شهر بسیار با اصالت ایران، هم مانند دیگر مناطق و شهر‌های ایران دارای جاذبه‌های گردشگری جدید و تاریخی می شود. همان طور که گفته شد کمتر کسی فقط به قصد دیدن از این اماکن به این شهر سفر می‌کنند اما اگر تصمیم به آمدن دارید شک نکنید که از بهترین گردش‌های شما خواهد شد. حال شما را با برخی از مجموعه‌های تاریخی این دیار آشنا می‌کنیم.

 

شرق زاهدان

 

بازار رسولی زاهدان خرید کرده اید؟

یک بازار خوب که بتوان هر چیزی را در آن پیدا کرد مانند رگ‌های آن شهر عمل می‌کند. حال خود را تصور کنید که وارد این بازار سنتی در شهر زاهدان شده‌اید، آیا قدرت تخیل شما بالاست؟ مانند هر بازار دیگری افراد در هر گوشه و کناری بساط کرده‌اند و مردم هم در حال خرید و چانه زدن هستند. خیابان‌های باریک و ازدحام باعث شده است که شما با احتیاط راه بروید تا به دیگران برخورد نکنید. بازدید از این مکان در واقع یک تیر و دو نشان است؛ هم خرید‌های خود را انجام می‌دهید و هم از سرگرمی‌های آن بهره می‌برید. 
آدرس: زاهدان، تقاطع جامی و مولوی حسین بر

بازار سلمان زاده و اوتلت

بازار بوتیک لته یا بازار بوتیک سلمان زاده را می‌توانیم در نبش خیابان مهران شاهد باشیم. انواع لباس‌ها و کفش‌ها و سایر اجناس دیگر در این مجموعه یافت می‌شود. گاهی لباس‌های دسته دوم که آنها را اوتلت می‌نامند هم یافت می‌گردد. اوتلت یعنی، لباس‌ها و هر جنس دیگری که در کشور‌های خارجی تک سایز و تک رنگ مانده باشند و به صورت کیلویی به کشور ما فروخته شود. 
آدرس: سیستان و بلوچستان، زاهدان نبش خیابان مهران

 

بازار سلمان زاده

 

بازارچه تاریخی و سرپوشیده زاهدان

به علت تنوع زیاد اجناس در بازار سرپوشیده زاهدان، می‌توانیم آن را به متنوع‌ترین بازار زاهدان نام‌گذاری نماییم. همه چیز در این بازار یافت می‌شود از جمله پارچه‌های سنگ دوزی و سوزن دوزی که نه تنها مورد محبوب ساکنین آن‌جا هستند بلکه در کل دنیا ارزش دارند. انواع مغازه‌های طلا، کفش، لباس، خرازی و... در اینجاا پیدا می‌کنید. 
آدرس: سیستان و بلوچستان، خیابان امام خمینی، حدفاصل آزادی و طالقانی

تلگراف خانه و خانه پست زاهدان 

پیشرفت روزافزون تکنولوژی و زیاد شدن موبایل‌ها و دیگر وسیله‌های ارتباطی سبب شد استفاده از نامه‌ها کم‌ رنگ شود. با توجه به نیاز‌های مردم، به تدریج تلگراف هم پا به عرصه ارتباط گذاشت و این گونه بود که تلگراف و ساختمان پست با هم درآمیختند. موزه پست و ارتباطات زاهدان قبلا ساختمان تلگراف و پست زاهدان بود که قدمت آن موزه به سال 1311 برمی‌گردد.
آدرس: زاهدان، خیابان طالقانی، ساختمان قدیم پست

حسینیه یزدی ها

اگر هر مقاله مربوط به راهنمای سفر به زاهدان را مطالعه کنید حتما اسم حسینیه یزدی‌ها را مشاهده خواهید کرد. پیشینه حسینیه یزدی‌ها برمی‌گردد به سال 1312 و جزء اولین حسینیه‌های زاهدان محسوب می‌شود. هم‌اکنون نیز این حسینیه پا برجا است و هر ساله مراسم عاشورا و تاسوعای باشکوهی در آن برگزار می‌کنند. نخل گردانی از مراسم خوبی است که در این حسینیه اجرا می‌شود. پیشنهاد ما این است که اگر در ماه محرم در این شهر بودید حتما در مراسم‌های حسینیه یزدی‌ها شرکت کنید. 
آدرس: سیستان و بلوچستان، زاهدان، بافت قدیمی شهر

 

حسینیه یزدی ها

 

خانقاه زاهدان

مکانی که زاهد مسلک در آن زندگی می‌کند را خانقاه می‌گویند. رسم و رسومات قدیمی وجود دارد که دولت‌ها، باید خانقاه برای سالکان تهیه و در اختیارشان قرار دهند. جام جم محلی است که خانقاه زاهدان در آن قرار دارد. امروزه فضای داخلی این خانقاه در دسترس نیست و باید از فضای بیرونی آن بازدید نمایید. 
آدرس: سیستان و بلوچستان، زاهدان، بلوار جام جم

خانه ابویی یک مکان قدیمی

از کهن‌ترین جاذبه‌های شهر زاهدان خانه ابویی به شمار می‌آید. معمار این خانه، محمد علی محدودی است. معماری خانه ابویی، یک نوع اثر هنری محسوب می‌شود و سالیانه جذب توریستی زیادی دارد. هوای مساعد این خانه در گرمای تابستان و سرمای زمستان به خاطر استفاده از آجر و خشت در ساخت این خانه است. شما می‌توانید از تمام فضای داخلی و بیرونی این منزل دیدن کنید. 
آدرس: سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان شریعتی

 

خانه ابویی

 

خانه یا همان عمارت شمس

همیشه بازدید از یک خانه قدیمی و سنتی جالب و توجه همه ما را به خود جلب می‌نماید. خانه یا عمارت شمس از دیگر مکان‌های درجه یک و دیدنی در زاهدان است. مسلما وقت گذاشتن برای تماشای این خانه شما را پشیمان نخواهد کرد. قدمت این خانه به سال 1315 دوره اول پهلوی برمی‌گردد. خانه شمس جزء میراث ملی ایران محسوب می‌شود. قدم زدن در این جای باصفا حالتان را خوب می‌کند همچنین شما می‌توانید در کنار حوض زیبای آن سلفی یا عکس خانوادگی بگیرید. 
آدرس: سیستان و بلوچستان، خیابان شریعتی، روبه‌روی خانه زعیم

قبرستان هفتاد ملا را شنیده اید؟

متفاوت‌ترین قبرستان، قبرستان هفتاد ملا در زاهدان است. عجیب بودن آن از این لحاظ که، سنگ‌هایی در دل کوه قرار دارد که گفته می‌شود هر کدام از آن‌ها ممکن سنگ قبر یک متوفی باشد. بازدید از این قبرستان کمی سخت خواهد بود زیرا این قبرستان ظاهر عجیب و غریبی دارد و هر شخصی درباره آن روایتی را می‌گوید. 
آدرس: سیستان و بلوچستان، شهرستان میرجاوه، بخش لادیز، روستای روپس

 

قبرستان هفتاد ملا

 

کاروان سرای نصرت آباد

آیا می‌دانستید در زمان‌های قدیم افراد برای یک سفر زیارتی ماه‌ها در راه بودند؟ مسیرها در قدیم بسیار طولانی و طاقت فرسا بودند. کاروان‌سراهای متعددی در مسیر آن‌ها وجود داشت تا حیوانات کمی نفس تازه کنند و آب و غذایی بخورند و خود شخص هم کمی استراحت کند. کاروان‌سرای نصرت آباد از دوران صفویه بر جای مانده است. 
آدرس: سیستان و بلوچستان، چهار کیلومتری شمال غرب نصرت آباد

کتابخانه استاد کامبوزیا

در سال 1283 استاد امیر توکل کامبوزیا در تهران متولد شد. استاد کامبوزیا  در طول عمر خود در پست و مقام‌های مختلفی بودند. نوشته‌ها ایشان که به بیش از 80 مقاله می‌رسد کمک شایانی به پیشرفت علم کرده است. قبر این بزرگوار درست در میان یک کتابخانه قرار دارد و در آن کتابخانه تقریبا 20 هزار جلد کتاب نگهداری می‌شود. 
آدرس: سیستان و بلوچستان، 6 کیلومتری شمال شهر زاهدان

 

استاد کامبوزیا

 

مجموعه امیر توکل کامبوزیا

باغی در دل کویر نام مجموعه امیر توکل کامبوزیا است. کامبوزیا فرد بسیار مشهوری در ناحیه زاهدان یاد می‌شود از این رو مجموعه‌‌ای اختصاصی برای ایشان داده‌اند. پیشینه این مکان قدیمی به عصر پهلوی باز می‌گردد قطعا بازدید از آن شما را ساعت‌ها مشغول می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم که گردشگری در این مکان را از دست ندهید.
آدرس: سیستان و بلوچستان، 6 کیلومتری شمال شهر زاهدان

مسجد جامع مکی

اگر تصویر این مسجد را دیده باشید شاید آن را با یکی از مساجد ترکیه اشتباه بگیرید. قدمت آن به سال 1353 برمی‌گردد. وسعت این مسجد 32 هزار متر مربع است. مسجد مکی شامل چهار مناره 92 متری و 52 کنبد مختلف می‌شود.  مسجد مکی از مساجد اهل سنت به شمار می‌رود و جزء بزرگ‌ترین مساجد دنیا به حساب می‌آید. فضای داخلی آن برگرفته از مسجدالنبی و فضای بیرونی آن برگرفته از مسجد سلطان احمد ترکیه است. 
آدرس: سیستان و بلوچستان ، خیابان امام

 

مسجد جامع مکی

 

مسجد زرنج

از دیگر مکان‌های بی‌نظیر استان زاهدان مسجد زرنج است. مسجد زرنج قدمتی طولانی دارد این قدمت به اوایل ورود اسلام باز می‌گردد.  مسجد روبه روی زندان کهن شهر وجود دارد. برخی بر این باورند که از قصد زندان را روبه‌روی مسجد ساخته‌اند تا زندانیان پند و اندرز بگیرند. توصیه می‌کنیم حتما از این مجموعه سرگرم کننده دیدن کنید. 
آدرس: سیستان و بلوچستان، زاهدان، روبه روی زندان

مسجد شاه علی

 از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی زاهدان مسجد شاه علی است. سنگ نوشته‌های باستانی و اسناد تاریخی این را نشان می‌دهد که تاریخ این مکان به 847 هجری برمی‌گردد. فردی به نام ملک شمس الدین علی این مسجد را بنا کرد. وجود دو سنگ نوشته تاریخی قدمت چندین ساله این بنا را نمایان کرده است. 
آدرس: سیستان و بلوچستان، زاهدان

 

مسجد شاه علی

 

مسجد فیض الرحمن

ظاهر ساده و دوست‌داشتنی این مسجد بسیار جلب توجه می‌نماید. فردی به نام کدخدا فیض الله، مشهور به گرگیج، فرمان ساخت آن را داد. زیبایی این بنا مدیون معمار هنرمند، استاد حیدری از بزرگان عصر خود است. امروزه هم این مسجد برای خواندن نماز جماعت و هر مراسم دیگری مورد استفاده قرار دارد. شما می‌توانید از این مکان زیبا هم بازدید کنید و عکس‌های زیبای تاریخی بگیرید.
آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان مجدیه، داخل کوچه 9

موزه بزرگ زاهدان

از بهترین و مهیج‌ترین جاهای دیدنی استان گرم زاهدان موزه بزرگ زاهدان است. این موزه برای دوستداران و علاقه‌مندان به آثار باستانی بسیار سرگرم کننده و هیجان‌انگیز خواهد بود. اگر به دنبال یک موزه تاریخی متفاوت و دیدنی هستید حتما به این موزه هم سری بزنید زیرا گردشگران زیادی همواره از آن دیدن می‌کند. 
آدرس: استان سیستان و بلوچستان، تقاطع خیابان آیت الله مطهری و امداد

 

موزه بزرگ زاهدان

 

 کلام آخر 

در این مقاله سعی کردیم شما را به طور کامل با دیدنی‌های برجسته این استان زیبا آشنا سازیم. با مطالعه دقیق جاذبه‌های دیدنی زاهدان دیدتان درباره این شهر و سفر به آن عوض خواهد شد. زاهدان علاوه بر مجموعه‌های دیدنی مردمانی خونگرم و مهربان نیز دارند که با رفتن به این شهر متوجه مهمان‌نوازی آن‌ها می‌شوید. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 100 کاربر