مازیچال

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/12
بازدید: 2956
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کمربند سرسبز مناطق شمال ایران، محبوب دل تمام ایرانی‌های عزیز است و از مقاصد گردشگری اصلی برای سفر می‌باشد. استان مازندران با کوه‌های سرسبز و انبوهی از جنگل‌هایی که در قلب خود جای داده است، دلبری خاصی از دل مردم ایران و توریست‌‎های خارجی می‌کند. کلاردشت شهرستانی در استان زیبای مازندران می‌باشد که ییلاقی شگفت‌انگیز درون خود دارد و قطعا بعد از آشنایی با آن، در فکر سفر به این ییلاق فرو می‌روید. ییلاق مازیچال از زیباترین ییلاق‌های مازندران می‌باشد و در شهرستان کلاردشت واقع شده است. روستای ییلاقی مازیچال در ارتفاعات قرار دارد و از آن‌جا می‌توانید چالوس، رامسر و دریای نیلی رنگ خزر را زیر نظر بگیرید و از دیدن آن‌ها نهایت لذت را ببرید. اما لازم به ذکر است که اگر شرایط برای پدیده اقیانوسی مساعد باشد، نمی‌توانید چشم‌اندازی به این مناطق داشته باشید؛ بنابراین مقابل روی شما انبوهی از ابرها مانند یک اقیانوس سفید رنگ قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با این ییلاق بی‌نظیر، کافیست تا آخر این مطلب از سایت لحظه آخر همراه باشید.

 

مازیچال

 

مازیچال؛ بهشتی در کلاردشت

دهکده ییلاقی مازیچال در کلاردشت واقع شده است و بی‌نهایت زیبا و دیدنی می‌باشد. اگر به طبیعت‌گردی و گشت و گذار در مکان‌هایی با آب و هوای معرکه، طبیعتی بکر و دست نخورده، چشم‌اندازی بی‌نظیر و فضایی رویایی علاقه‌مند هستید، مازیچال دقیقا همان مقصد مورد نظر شما است. در دهکده‌ی مازیچال شما در ارتفاع 2600 متری از سطح دریا قرار می‌گیرید و شاهد پدیده اقیانوسی خواهید شد، به صورتی که انبوهی از ابرهای زیبا را در مقابل چشمان گردشگران و توریستان قرار می‌گیرد. ایستادن در ارتفاعات و تماشای اقیانوسی از ابرهای پنبه‌ای و سفید، احساسی وصف‌نشدنی را برای شما رقم می‌زند. مناظر چشمگیر مازیچال سحر‌انگیز است و چشم هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند. مازیچال چیزی کمتر از روستای ییلاقی اولسبلنگاه ندارد و همان‌قدر رویایی و دوست‌داشتنی است. قطعا برای هر فردی تجربه قرار گرفتن در روستایی با آب و هوایی خنک، چشم‌اندازی رویایی لذت‌بخش است؛ اللخصوص که اگر مردمان آن روستا مهربان و مهمان‌نواز باشند.

 

LHC

 

روستای مازیچال؛ از خاص‌ترین روستاهای مازندارن

مازیچال بین گردشگران و توریستان، روستایی خاص و دیدنی تلقی می‌شود و محبوبیت خاصی دارد. این خاص بودن و محبوبیت، جز رخ دادن پدیده‌ اقیانوسی دلیل دیگری نیز دارد. انبوهی از درختان سرسبز بلوط در این روستا، دلیل دیگر خاص بودن آن است. جالب است بدانید که نام این روستا نیز از همین درختان بلوط گرفته می‌شود. درخت بلوط در گویش محلی «مازو» و «مازی» خوانده می‌شود، به علاوه اینکه به گودال در این زبان و گویش «چال» می‌گویند. با این حساب مازیچال، گودالی پر از بلوط می‌باشد. در فصول بهار و تابستان طبیعت چشمگیری سرتا سر اطراف مازیچال را فرا می‌گیرد. دور تا دور مازیچال را گل‌های رنگارنگ و زیبا می‌پوشاند و فضای خیره کننده‌ای به وجود می‌آید. حتما برای شما هم جالب باشد که بدانید قدمت جنگل‌های این روستا به دوران دایناسورها باز می‌گردد و در دسته جنگل‌های هیرکانی قرار می‌گیرند. در این جنگل‌های فوق‌العاده زیبا می‌توانید شاهد درخت‌های بلوط، آلو جنگلی، افرا، زغال اخته، تمشک، زالزالک، نارنج، فندق، توت و... باشید و از درختان میوه بچینید.

 

درخت بلوط

 

دسترسی به مازیچال

همانطور که در بالا به آن اشاره کرده‌ایم، ییلاق مازیچال در استان مازندارن و نزدیکی شهرستان کلاردشت قرار دارد و برای رفتن به آن‌جا از شهر تهران حدود 170 کیلومتر راه در پیش رو دارید. برای دسترسی به مازیچال ابتدا باید خودتان را به جاده چالوس برسانید و بعد از شهر چالوس، 48 کیلومتر دیگر راه برای پیمودن دارید. سپس به سمت مرزن‌آباد بروید. بعد از آن مسیر خود را در راه کلاردشت ادامه دهید و از میدان اصلی این شهرستان 7 کیلومتر در جاده عباس‌آباد برانید تا وارد جاده خاکی مازیچال شوید. در این جاده باید 17 کیلومتر به سمت ارتفاعات راهتان را ادامه دهید تا به دشت‌های مازیچال برسید.

 

جاهای دیدنی مازندران - معرفی برترین مناطق دیدنی و گردشگری استان ماندران

 

در روستای مازیچال امکان چه تفریحاتی فراهم است؟

در روستای مازیچال تفریحاتی وجود دارد که قطعا لذت‌بخش می‌باشد و تجربه آن‌ها برای هر کسی جذاب است. همراه لحظه آخر بمانید، در ادامه مقاله به معرفی تعدادی از این تفریحات اشاره خواهیم کرد. 

تماشای حیوانات از نزدیک در روستای مازیچال: در روستای مازیچال می‌توانید شاهد گاوها و گوسفندان در حال چرا باشید؛ به علاوه اینکه در این روستا غازها و اردک‌هایی وجود دارد که دسته جمعی به این طرف و آن طرف می‌روند. پرندگان متعددی در آسمان و جنگل‌های این روستا زندگی می‌کنند که بسیار زیبا و دوست داشتنی هستند و فضا با صدای چهچه آن‌ها پر می‌شود. گونه‌های مختلفی از پرنده‌ها در این روستا هستند، برای مثال پرندگان مهمی مانند قرقاول، کبوتر، کبک، جغد، لاشخور، قوش، بلدرچین، کبوتر، کفترچاهی، دارکوب و زاغچه در این روستا به چشم می‌خورند. افرادی برای تماشای این پرنده‌ها به این روستا سفر می‌کنند. اما لازم به ذکر است که شکار این پرنده‌ها ممنوع است. پس لطفا با خود تفنگ شکاری نبرید تا با مشکلی کواجه نشوید.
عکاسی در لوکیشن محشر روستای مازیچال: در روستای مازیچال می‌توانید بهترین عکس‌ها را بی‌اندازید. زیرا در نقطه نقطه این روستا زیبایی وجود دارد. حتی اگر عکاس حرفه‌ای نباشید و از دوربین عکاسی هم استفاده نکنید می‌توانید در این روستا بهترین عکس‌ها را ثبت کنید. مازیچال در تمام چهار فصل سال موقعیت مناسبی برای عکاسی می‌باشد و سوژه بسیار خوبی است. عکاسانی که به ثبت طبیعت علاقه‌مند هستند، مازیچال از انتخاب‌های اصلی آن‌ها است. فضای مازیچال برای زوج‌های عاشقی که می‌خواهند برای خود فیلم فرمالیته ضبط کنند، واقعا رویایی و درجه یک می‌باشد.

 

طبیعت


کوه‌نوردی در روستای مازیچال: علاقه‌مندان به کوه و طبیعت در روستای مازیچال می‌توانند تجربه بهترین کوه‌نوردی خود را در فضایی سرسبز با آب و هوایی خنک داشته باشند. به علاوه اینکه هنگامی که از کوه‌ها و جنگل‌های این روستا گذر می‌کنید می‌توانید شاهد گیاهان عجیب و غریبی باشید که در دل کوه سبز شده‌اند. 
آفرود در روستای مازیچال: در روستای مازیچال می‌توانید از ماشین‌های مجاز آفرود استفاده کنید و در دل راه‌های خاکی جنگل بروید. قطعا از دیدن زیبایی خیره کننده و آفرینش محشر خداوند حیرت‌زده خواهید شد. تجربه آفرود در جنگل واقعا جذاب و هیجان‌انگیز است، پس حتما آن را تجربه کنید.

 

آفرود


تماشای گل‌های وحشی در روستای مازیچال: در ماه‌های بهاری اردیبهشت و خرداد، گل‌های وحشی در دشت‌های این ییلاق می‌رویند. گل‌های بنفشه، پامچال و سوسن چلچراغ از نمونه گل‌های است که در این روستا رشد می‌کنند. تماشای دشتی پر از گل که نسیم بهاری آن‌ها را به رقص در می‌آورد واقعا حیرت‌انگیز است.
چیدن گیاهان دارویی در روستای مازیچال: در جنگل‌ها و ارتفاعات روستای مازیچال گیاهان دارویی متعددی به چشم می‌خورد که اگر بد باشید و آن‌ها بچنید، بسیار تفریحی لذت‌بخش می‌باشد. در این منطقه به وفور می‌توانید زرشک و گل‌گاوزبان بچینید و حتی به عزیزان خود به عنوان سوغات هدیه دهید. 
پدیده اقیانوس ابری در روستای مازیچال: همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کرده بودیم در این روستا می‌توانید شاهد پدیده اقیانوسی ابرها باشید. روستای مازیچال در ارتفاعات قرار دارد و در شرایط و جو مساعد می‌توانید شاهد این پدیده باشید. پدیده اقیانوسی یک رخداد سحرانگیز است که فقط در انیمیشن‌ها می‌بینید. انبوهی از ابرهای سفید و پنبه‌ای در مقابل شما مانند یک اقیانوس تجمع می‌کنند، قطعا از دیدن آن‌ها مات و مبهوت می‌شوید.

 

پدیده اقیانوسی

 

جاهای دیدنی اطراف مازیچال

روستای ییلاقی مازیچال مانند تمام نقاط شمال کشور جاهای دیدنی و جاذبه‌های طبیعی محشری دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید و مسحور زیبایی آن‌ها شوید. مازیچال از مکان‌های دیدنی مازندران به شمار می‌آید. اگر به این روستا سفر کردید به غیر از خود مازیچال، که فوق‌العاده معرکه و دوست داشتنی می‌باشد، به مکان‌های دیدنی اطراف یا داخل آن نیز بروید و آن‌ها را ببینید. به علاوه اینکه در اطراف این روستا مکان‌های دیدنی زیبایی وجود دارد. در ادامه تعدادی از این مکان‌ها را معرفی کرده‌ایم.
دریاچه ولشت: این دریاچه در شمال شرقی شهرستان کلاردشت واقع شده است و واقعا دیدنی و زیبا است. ولشت جاذبه‌ی طبیعی در نزدیکی روستا مازیچال می‌باشد و تفریحاتی مانند ماهیگیری، قایق‌سواری و شنا در دریاچه ولشت امکان‌پذیر است. تجربه آب تنی در این دریاچه بسیار لذت‌بخش و مفرح می‌باشد.

بهترین مکان ماهیگیری در مازندران - پیدا کردن مکان مناسب و عالی برای ماهیگیری یکی از دغدغه های دوستداران ماهیگیری است. در این مقاله لیستی از مکانهای ماهیگیری در مازندران را معرفی کرده ایم.


روستای کردیچال: روستایی که به مروارید شهرستان کلاردشت معروف است، کردیچال است. طبیعت سحرانگیز و فوق‌العاده این روستا واقعا دیدنی و جذاب است، و به روستا مازیچال نزدیک است.

 

دریاچه


علم کوه: علم کوه بخاطر ارتفاعی که دارد، دومین کوه بلند در ایران زمین شناخته شده است. این کوه در نزدیکی شهرستان کلاردشت و جنوب دریای مازندران واقع شده است. در این کوه می‌توانید شاهد سنگ سماور باشید که واقعا جالب و عجیب است. این سنگ به صورت عمودی در مسیر علم کوه قرار گرفته است. بعد از بازدید روستای ییلاقی مازیچال حتما به این کوه نیز سر بزنید و از آن دیدن کنید.
تپه باستانی کلار:  برای معرفی دیگر مکان‌ تاریخی واقع شده در شهرستان کلاردشت، می‌توانیم به تپه باستانی کلار  اشاره کنیم. این تپه در ضلع جنوبی دریای خزر قرار گرفته و قدمت آن به 800 سال پیش از میلاد باز می‌گردد. علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسان قطعا از بازدید تپه کلار لذت می‌برند.
جنگل مجل: این جنگل نزدیک روستای رودبارک واقع شده. روستای رودبارک نیز در شهرستان کلاردشت قرار دارد، پس به روستای مازیچال نزدیک است و می‌توانید از این جاذبه طبیعی و زیبا دیدن کنید. در این جنگل می‌توانید کمپ راه‌اندازی کنید و اقامت داشته باشید.

 

مجل


کاخ اجابت: در نزدیکی شهرستان کلاردشت کاخی وجود دارد که در دوران پهلوی ساخته شده است. معماری این کاخ بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد و شکوه کاخ اجب چشم هر گردشگر و توریستی را به سوی خود جذب می‌کند. علاقه‌مندان به موزه می‌توانند از این کاخ معرکه بازدید کنند.
روستای هریجان: شاید تجب کنید اما اینکه مجوز اداره محیط زیست برای ورود به این روستای اعجاب‌انگیز اجباری است حقیقت دارد. مردم عادی نمی‌توانند به این روستا وارد شوند. آبشار این روستا از مناطق حفاظت شده می‌باشد و حیوانات وحشی در آن منطقه زندگی می‌کنند. توصیه می‌کنیم به هیچ‌ عنوان تنهایی و بدون مجوز، فکر بازدید از این جاذبه عجیب و زیبا را در سر خود پرورش ندهید.
مجتمع تفریحی باغ چمن: علاوه بر بازدید از روستای مازیچال، می‌توانید به مجتمع تفریحی «باغ چمن» نیز که در نزدیکی کلاردشت وجود دارد بروید. در باغ چمن می‌توانید از امکاناتی نظیر دوچرخه‌ سواری، ماهیگیری، اسب سواری و .. استفاده کنید. همچنین در این مجتمع تفریحی رودخانه خروشانی وجود دارد که صدای فوران آب آن، آرامشی تازه به روح شما منتقل می‌کند.

 

اجابت


بهترین زمان برای سفر به مازیچال چه وقت است؟ 

مازیچال و مناطق شمال ایران در تمام فصول سال زیبایی خاص خود را دارند. چهارفصل ییلاق مازیچال چشم‌اندازی خیره کننده دارد و بسیار دیدنی است. نسیم‌های بهاری و خنک فصل بهار، گل‌های وحشی، بنفشه (ونوشه)،  پامچال (پیش پیشا) و سوسن چلچراغ‌های خوش‌بو و هزار رنگ را به رقص در می‌آورند و فضا همانند بهشت می‌شود. در فصل تابستان دشت‌های ییلاق مازیچال به سرسبزترین حالت خود می‌رسند و اوج زیبایی خود را به نمایش می‌کشد، به علاوه اینکه میوه‌های تابستانی روی درختان در این روستا قابل برداشت می‌باشد. در فصل پاییز تماشای زیبایی طبیعت هزار رنگ و تلفیق رنگ‌های زرد، قرمز، سبز و نارنجی برگ درختان هوش را از سر آدم می‌رباید. درخت‌های از برف پوشیده شده فصل زمستان که دیگر هیچ! زیبایی توصیف نشدنی دارد و واقعا دیدنی و چشمگیر است. به طور خلاصه تمام فصول مازیچال خوشگل و جذاب می‌باشد، به علاوه اینکه لوکیشن فوق‌العاده مناسبی برای عکاسی دارد. با وجود تمام این گفته‌ها بهترین زمان برای سفر به روستای ییلاقی مازیچال از اواسط بهار تا اواخر تابستان است، زیرا آب و هوای این ییلاق بسیار خنک، معتدل و لذت‌بخش است. اما لازم به ذکر است که اگر قصد دارید برای کمپینگ و چادر زدن و اقامت به روستای مازیچال بروید، بهتر است حتی در این فصول با خود وسایل گرمایشی ببرید چون شب‌های ییلاق مازیچال سرد می‌شود و دما پایین می‌آید.

 

مازیچال

 

در روستای مازیچال چه چیزی بخوریم؟

در روستای مازیچال توقعی از رستوران‌ها و فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای نداشته باشید، چرا؟ چون‌که این روستا کوچک است و اغلب مردم و اهالی این روستا به دامپروری و گاوداری مشغول هستند. بهترین خوراکی اصیلی که می‌توانید در این روستا خریداری کنید، لبنیات تازه و ارگانیک است. اگر صبح زود به سراغ افرادی بروید که گاو و گوسفند دارند، شاید بتوانید شیر، دوغ، ماست، کره، پنیر و خامه و سرشیر ارگانیک و طبیعی خریداری کنید. افراد ییلاقی این روستا معمولا لبنیات خود را نمی‌فروشند، اما به قدری مهربان و مهمان‌نواز هستند که اگر از آن‌ها درخواست لبنیات داشته باشید به شما می‌دهند. لازم به ذکر است که بدانید در این روستا تهیه غذا وجود ندارد و اگر قصد اقامت در این روستا را دارید حتما با خود مواد غذایی ببرید تا با مشکل رو به رو نشوید. درست است که این روستا غذا برای فروش ندارد و رستورانی داخل روستا به چشم نمی‌خورد، اما باید بدانید که خانم‌های محلی این روستا نان‌های تازه و داغی درست می‌کنند که حتما و قطعا آن را تجربه کنید؛ مطمعن باشید بعد از چشیدن طعم خوب این نون محلی عاشق آن می‌شوید.

 

لبنیات

 

در روستای مازیچال کجا اقامت داشته باشیم؟

روستای ییلاقی مازیچال، در فصول بهار و تابستان بهترین گزینه برای کمپ و چادر زدن است، اما خوب است بدانید در این روستا کلبه‌های چوبی و زیبایی وجود دارد که می‌توانید داخل آن‌ها نیز اقامت داشته باشید و نهایت لذت را ببرید. تصور کنید صبح با صدای زنگوله گاو و گوسفندها از خواب بیدار ‌شوید و وقتی از کلبه بیرون می‌آیید مقابل چشم شما فضایی رویایی مازیچال شکل بگیرد. دشتی پر از گل و درختان بلوط، نسیم خنک ییلاق، صدای آواز خواندن پرنده‌ها، طبیعتی سرسبز، آسمانی صاف و هوایی تمیز صحنه‌ای است که بعد از بیدار شدن در روستای مازیچال مقابل چشمتان شکل می‌بندد. به علاوه اینکه در این روستا می‌توانید بهترین لبنیات را با نون محلی و تازه نوش جان کنید. لبنیاتی تازه و خوشمزه که اهالی روستا به صورت ارگانیک و تازه از گاو و گوسفندان خود تهیه می‌کنند.

 

چادر در  طبیعت

 

اما ناگفته نماند که اقامت در این روستا در فصول گرم سال امکان‌پذیر است و در فصل‌های زمستان و پاییز هوای این روستا به خصوص در شب‌هایش بسیار سرد و سوزناک می‌شود. اگر قصد داشته باشید در فصول سرد به این روستا بروید باید با خود حتما وسایل گرمایشی و لباس گرم همراه داشته باشید. به علاوه اینکه برای اجاره ویلا در مازیچال باید به بنگاه‌های محلی مراجعه کنید. تعداد ویلاهای این روستا محدود است و مبلغ اجاره آن‌ها بسیار مناسب و مقرون به صرفه می‌باشد. اگر مکانی برای اقامت پیدا نکردید اصلا نگران نباشید، چون شما می‌توانید به کلاردشت بروید و در اقامتگاه‌های این روستا بمانید. از روستای مازیچال تا شهرستان کلاردشت راه زیادی نیست.

 

زیباترین تالاب های مازندران - با زیباترین تالاب های مازندران آشنا شوید.

 

برای کمپ کردن و اقامت در ییلاق مازیچال، یادتان باشد وسایل مورد نیاز خود مانند لباس گرم، کیسه خواب، جعبه کمک‌های اولیه، کیسه زباله، چراغ قوه، کیف کمری، مواد اولیه غذا، ضدآفتاب و لوازم بهداشتی، زیرانداز، ظرف و لیوان، پاوربانک، کفش مناسب برای پیاده‌روی در شدت و جنگل را به همراه داشته باشید. فقط اگر قصد دارید به مازیچال و این‌ مدل مکان‌ها بروید، حتما به موارد زیر توجه کنید تا محیطی زیستی زیبا داشته باشیم.

  • کیسه زباله برای زباله‌ی خود حتما و قطعا همراه خود داشته باشید تا زباله‌ها را در طبیعت رها نکنید. این کار به طبیعت آسیب جدی می‌رساند.
  • هنگام رانندگی حواستان به حیوانات در حال عبور باشد و  لطفا با سرعت رانندگی نکنید.
  • تا جایی که برای شما مقدور است آتش روشن نکنید. اما اگر روشن کردید سعی کنید خیلی کوچک باشد و قبل از ترک محل حتما و قطعا روی آن آب بریزید و آن را خاموش کنید.
  • زباله‌‎‌هایی که تجزیه‌پذیر هستند مانند پوست موز و تخمه را هم نباید در طبیعت رها کنید. این گونه از زباله نیز باعث تخریب محیط زیست می‌شود.
  • افراد زیادی برای کسب آرامش به ییلاق مازیچال سفر می‌کنند. پس لطفا سکوت را رعایت کنید و با صدای بلند حرف نزنید تا حق کسی ضایع نشود. یادتان نرود که صدای موسیقی خود را نیز زیاد بالا نبرید. مخصوصا اگر شب را در این مکان ماندید حتما سکوت و فضای آرام شب را از بین نبرید و به گردشگران و اکوسیستم احترام بگذارید.

 

کمپ

 

سخن پایانی
از شهر تهرانی تا شهرستان کلاردشت حدود 170 کیلومتر فاصله پیش رو دارید و ما به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما دو الی سه روزی برای رفتن به این ییلاق جذاب وقت بگذارید و از آن دیدن کنید. این روستا برای دوری از ازدحام و شلوغی بسیار مکان بکر و مناسبی است. در خطه شمالی کشور ایران ییلاق‌های دیگری مانند ییلاق فیلبند، ییلاق اولسبلنگاه و... وجود دارد که آن‌ها نیز مانند ییلاق مازیچال بسیار دیدنی و بکر است. امیدواریم بعد از معرفی این روستای زیبا، عازم آن شوید و تجربه‌ خاطراتی لذت‌بخش را برای خود رقم بزنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 101 کاربر