دریاچه لزور

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/03/23
بازدید: 2061
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر در تهران زندگی می‌کنید و هوس سفر به یک جای خوش را کرده‌اید، بد نیست سری به دریاچه لزور بزنید. این دریاچه در نزدیکی تهران واقع شده است و اصلا نیاز نیست برای رسیدن به آن مسیر طولانی را پشت سر بگذارید. این دریاچه را عده‌ای از مردم به نام سیاه رود نیز می‌شناسند. قرار گرفتن این دریاچه در منطقه‌ای خوش آب و هوا و مجاورت آن با تهران سبب شده تا مقصد خوبی برای گردش‌های یک روز اهالی این شهر باشد. پیشنهاد ما به شما این است که حتما يک بار هم که شده سری به این منطقه بزنید و از آب و هوای خوب و طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید. با لحظه آخر همراه باشید تا شما را با تفریحات و زیبایی دریاچه لزور آشنا کنیم.

 

دریاچه لزور

 

تاریخچه دریاچه لزور کجاست؟ 

برای رسیدن به دریاچه لزور لازم است از تهران 170کیلومتر به سمت شمال شرق و شهرستان فیروز کوه حرکت کنید. در جاده فیروز کوه بخش ارجمند اول به دهستان قزقنچای و سپس به روستای لزور می‌رسید. این دریاچه زیبا در حدود 45 کیلومتری شمال غربی  فیروز کوه و در بخش جنوبی البرز مرکزی واقع شده است. این دریاچه دیدنی در واقع یک آبگیر است. این آبگیر نامتقارن حدود 300 کیلومتر طول و 200کیلومتر عرض دارد. عمق این دریاچه نیز از 15 متر تجاوز نمی‌کند. دربار‌ه‌ی تاریخچه این دریاچه نیز باید بگوییم روستای لزور که در مجاورت آن قرار دارد یکی از بزرگترین روستاهای تهران محسوب می‌شود. این روستا در گذشته‌های دور زمانی که هنوز وسایل حمل و نقل به این شکل کنونی وجود نداشتند. به عنوان یک توقفگاه برای مسافرانی که از جنوب به شمال و شمال به جنوب حرکت می‌کردند مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما پس از راه اندازی راه آهن شمال-فیروز کوه این شرایط تغییر کرد و لزور این جایگاه را از دست داد. 
 

تاریخچه دریاچه لزور کجاست؟

 

روستای لزور

لزور به علت شناخته شدن به عنوان یک روستای تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است. به گونه‌ای که باستان شناسان طبق شواهد به دست آمده بر این باورند که روستای لزور قدمتی چند هزار ساله دارد. اطراف این روستا را دشت‌ها و مراتع وسیع همچنین رودی پر آب به نام فرح رود پر کرده‌اند. از همین رو مشاغلی همچون کشاورزی و دامپروری در اين منطقه بیش از سایرین طرفدار داشته و مردمان این خطه از گذشته‌های دور تا به امروز به این پشه‌ها مشغول بودند. از جمله محصولات اصلی تولید شده در این منطقه گندم، جو، سیب زمینی، گیلاس، گلابی و آلبالو است. اما عده‌ای از اهالی این منطقه نیز به مشاغلی غیر از کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. مشاغلی نظیر، نجاری و خیاطی. گویش مردم این منطقه نیز فیروزکوهی یا مازنی(مازندارنی) از گویش‌های مورد استفاده در بین مردمان خطه مازندارن است. کلمه لزور نیز از همین زبان گرفته شده است و به معنای فرد قوی هیکلی که غذای بسیار می‌خورد می‌باشد. بسیاری از کوه‌نوردان که قصد صعود به ارتفاعات البرز شرقی و قللی همچون میشینه مرگ و بوم را دارند این بخش را به عنوان مبدا حرکت خود انتخاب می‌کنند. از جمله دیدنی‌های این منطق امامزاده خوش‌نام، منطقه لاسک، سد لزور و تنگه فرحزاد هستند.

 

روستای لزور

 

بهترین زمان برای سفر به دریاچه لزور؟ 

وقتی بحث از آب و هوای دریاچه لزور می‌شود هرگز نمی‌توان از آب و هوای خنک و دلپذیر آن در فصل بهار و تابستان ساده گذشت. نزدیک بودن به رشته کوه البرز و آب و هوای کوهستانی تاثیر زیادی بر این آب و هوا دارد. با همان خصوصیاتی که همه ما از محیط‌های کوهستانی سراغ داریم طبیعتا هوا در پاییز زمستان بسیار سرد می‌شود. از همین رو مسافرت به دریاچه لزور در زمستان بسیار سخت خواهد بود. در صورتی که تصمیم گرفتین در فصول سرد به این منطقه سفر کنید وسایل و تجهیزات کامل زمستانی به علاوه لباس‌های گرم را با خود همراه داشته باشید.
 

دریاچ لزور

 

آب و هوای دریاچه لزور 

با وجود اینکه آب و هوا این منطقه در بهار بسیار خنک و دلپذیر است اما باز هم سرمای زمستان در شب‌ها و با هر وزش باد احساس می‌شود. به همین علت بهترین زمان برای سفر به دریاچه لزور در فصل تابستان است. البته طبیعت این منطقه بسیار غافلگیر کننده می‌باشد. به همین علت در فصل تابستان نیز ممکن است هر لحظه با شروع وزش باد شبانگاهی به تجهیزات و لباس گرم احتیاج پیدا کنید. پس حتی اگر در تابستان هم به این منطقه سفر کردید همراه داشتن لباس گرم را فراموش نکنید. البته عده‌ای از دوست داران طبیعت هستند که سرمای هوا را به جان می‌خرند و در فصل پاییز به دریاچه می‌روند. فصل پاییز در لزور زیبایی و جذابیت خاص خودش را دارد و پر می‌شود از مناظر دوست داشتنی برای عکس برداری. پاییز دلفریب این منطقه خیلی ها را مجاب می‌کند تا سرمای آن را به جان خریده و به آن جا سفر کنند. زمستان هم با وجودی که سرما و یخ بندان سفر را بسیار دشوار و سخت می‌کند اما زیبایی‌های خودش را دارد و بسیار جالب و دیدنی است. اگر از آلودگی هوای شهرها خسته شد‌اید و دوست دارید برای مدت کوتاهی هم که شد هوای پا و تازه استشمام کنید. طبیعت پاک دریاچه لزور بهترین گزینه است. همین آب و هوای پاک و محیط سالم و تمیز است که همه ساله تعداد زیادی از دوست داران طبیعت را به این منطقه می‌کشاند. به علاوه چشمه های اطراف دریاچه نیز از جاذبه‌های دیگر منطقه هستند که به علت وجود یخبندان در اطراف آن‌ها فصول گرم زمان مناسب‌تری برای بازدید از آن‌ها است.

 

آب و هوای ذریاچه لزور

 

طبیعت دریاچه لزور 

اگر به دریاچه لزور سفر کردید و قصد اقامت در آن‌ جا را داشتید، می‌توانید از خانه‌های روستایی لزور و یا کلبه‌های بالاتر از دریاچه استفاده کنید. البته برپا کردن کمپ و چادر زدن اطراف دریاچه نیز تجربه به یاد ماندنی خواهد شد. بعد از آن می‌توانید از فعالیت‌هایی که امکان انجام آن‌ها در کنار دریاچه وجود دارد لذت ببرید. 

 

لزور

 

هوای پاک سد سیاه رود 

یکی از بهترین مزیت‌های این منطقه برخورداری آن از هوای پاکیزه و سالم است ساده‌ترین کاری که می‌توانید در طبیعت لزور انجام‌ دهید و از آن لذت ببرید استفاده از همین هوای پاک است.
 

سیاه رود

 

ماهی‌گیری 

خبر خوب برای علاقمندان به ماهی‌گیری این است که در دریاچه لزور ماهی یافت می‌شود. از همین رو می‌توانید ساعت‌های زیادی را در کنار دریاچه بنشینید و از سکوت لذت ببرید و ماهی بگیرید. بسیاری از افراد بر این باورند ماهیگیری یک ورزش است، ورزش روح و جسم. قطعا ماهیگیری در کنار آب‌های زیبای این دریاچه تجربه به یاد ماندنی خواهد شد. 

 

ماهیگیری

 

دوچرخه سواری اطراف دریاچه لروز

دوچرخه سواری یکی دیگر از آن دسته ورزش‌ها است که علاوه‌بر مهیج و جذاب بودن فواید زیادی هم برای سلامت افراد دارد. حال تصور کنید تجربه سواری کردن در یک منطقه کوهستانی مثل این چقدر می‌تواند جذاب باشد.

 

دوچرخه سواری

 

پیاده‌روی اطراف دریاچه لروز

پیاده‌روی از آن دسته ورزش‌هایی است که می‌توانید بدون نیاز به هیچ ابزار خاصی انجام دهید و از هوای تازه این منطقه لذت ببرید. حتی اگر مهارت و قدرت کافی برای کوهنوردی را نداشته باشید، می‌توانید پیاده‌روی اطراف دریاچه و کوهپایه‌ها را امتحان کنید. 

 

لزور

 

چادر و کمپ زدن اطراف دریاچه لروز

چادر زدن و بر پا کردن کمپ در طبیعت همان قدر که می‌تواند جذاب و هیجان انگیز باشد، نیازمند ابزار مناسب و برنامه‌ریزی دقیق است. شما می‌توانید با یک برنامه ریزی درست و انتخاب زمان مناسب در یک موقعیت که آب و هوا در منطقه دریاچه لزور خوب است، به آن جا بروید. ابزار کافی و مناسب برای ماندن در طبیعت را فراموش نکنید! و بعد می‌توانید چند روز عالی در طبیعت را تجربه کنید. 

 

کمپ

 

عکاسی از اطراف دریاچه لروز

نمی‌شود طبیعت رفت، مناظر بکر و زیبای آن را دید، زیبای و شکوه آب را تماشا کرد ولی عکس نگرفت. قطعا مناظر خوبی برای عکاسی در لزور پیدا می‌کنید. می‌توانید این‌ عکس‌ها را به آلبوم خانوادگی‌تان اضافه کنید، در صفحات اجتماعی به اشتراک بگذارید، و یا حتی برای جلد مجلات و وبلاگ‌های دست‌نویس خودتان استفاده کنید. اگر عکاس هستید و شغل‌تان عکاسی است که دیگر جایی برای بحث نمی‌ماند حتما نیاز است سری به دریاچه لزور بزنید. 

 

عکاسی

 

رصد آسمان شب دریاچه لزور

اگر به تماشای آسمان شب علاقه‌مند هستید این منطقه به دلیل نداشتن آلودگی نوری محلی بسیار مناسب است. می‌توانید با اقامت در کنار دریاچه از جذابیت‌های آسمان شب و تماشای ستارگان کهکشان راه شیری لذت ببرید. به علاوه علاقمندان به دوچرخه سواری در کوهستان، پیاده‌روی، کوه‌نوردی، ماهیگیری و عکاسی نیز می‌توانند از این تفریحات در طبیعت بکر دریاچه لذت ببرند. 

 

آسمان شب

 

کوهنوردی اطراف دریاچه لزور

 

روستای لزور مبدأ مناسبی برای صعود به دو قله بلند از رشته کوه البرز شرقی به نام‌های بوم و میشینه مرگ است. قله میشینه مرگ با ارتفاع بیش از 4000متر دارای مسیر صعودی بسیار زیبا است. این مسیر در کنار گذشتن از کنار دریاچه و چشمه‌های پر آب و دشتستان‌های سرسبز نیز می‌گذرد. یکی از آن جاهای دیدنی که قبل از صعود به قله می‌توانید از آن دیدن کنید تنگه‌واشی است. البته باید توجه داشت که این تنگه به شدت صعب العبور است. در فصول سرد و پربارش نیز صعود از کوه به تنگه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و بسیار خطرناک است. مسیرهایی همچون پاکوب و دشت معجز گزینه‌های بهتری برای صعود به قله پیشینه مرگ هستند. حتما تاکنون دربار‌ه‌ی اسم این قله کنجکاو شد‌ه‌اید! نام گذاری این قله به این نام عجیب دو علت دارد اول وجود مجسمه‌هایی به شکل میش در مسیر مخفی صعود و دوم چشمه‌ی مرگ که نوشیدن آب آن توسط پرندگان موجب مرگ آن‌ها می‌شود. تنگه فرحرود یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی منطقه است که نام یک تنگه خوش آب و هوا در نزدیکی دریاچه لزور است. آب موجود در این تنگه عمدتا از چشمه معجز و سد سیاه رود تامین می‌شود و بسیار خنک و پاک است. به علاوه چالش‌های زیادی وجود دارد که به عنوان یک کوهنورد می‌توانید در این تنگه تجربه کنید و تجربیات منحصر به فردی کسب نمایید.

 
تنگه واشی
 

آدرس دریاچه لزور 

مطمئنا تا این لحظه شما هم با مطالعه زیبایی‌ها و کار‌هایی که در کنار دریاچه می‌توانید انجام دهید برای رفتن به آن‌‌جا ترقیب شده‌اید. خبر خوب برای علاقمندان سفر به دریاچه لزور این است که مسیر تهران تا دریاچه لزور بسیار آسان و خوش مسیر است. شما کافی است بعد از خروج از تهران 200 کیلومتر در مسیر جاده تهران-فیروز کوه حرکت کنید تا به این دریاچه شگفت انگیز برسید. 

 

دریاچه چیتگر - شما میتوانید اطلاعات تکمیلی از دریاچه چیتگر را با کلیک بر روی لینک بدست بیاورید.

 

دسترسی به دریاچه لزور 

برای شروع حرکت به طرف دریاچه لزور اول باید از تهران به سوی جاده فیروزکوه حرکت کنید. بعد از آن که به پمپ بنزین نمرود رسیدی به سمت سه راهی لاسم بروید و از آن جا به سمت شمال و ناحیه ارجمند رانندگی کنید. بعد از حدود 27 کیلومتر حرکت در این مسیر به ارجمند و بعد ١3 کیلومتر به لزور خواهید رسید. این جاده در کل مسیر آسفالت شده است به غیر از مسیر از روستای لزور تا دریاچه لزور که خاکی اما خوش مسیر است. البته مسیر دیگری هم برای رسیدن به دریاچه وجود دارد که از جاده هراز می‌گذرد. ابتدا باید وارد جاده هراز لاسم شوید و بعد از گذشتن از روستای لاسم به یک دوراهی می‌رسید که لازم است به چپ برانید تا به سد لزور برسید. 
 
دریاچه
 

سخن پایانی 
امروز لحظه آخر برای شما یک بخش زیبا و کمتر شناخته شده از طبیعت کشورمان را معرفی کردیم. یک دریاچه خوش آب و هوا، درست در زیر گوش خودمان که شاید کمتر کسی از وجود آن خبر داشته باشد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام رفتن به طبیعت لازم است تا رعایت کنیم جلوگیری از ریختن زباله و آسیب رساندن به طبیعت است. این طبیعت امانتی در دست ما می‌باشد که حق استفاده و لذت بردن از آن را داریم. اما به هیچ عنوان اجازه نداریم به آن آسیبی وارد کنیم. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر