کوچک ترین کشورهای جهان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4270
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کوچکترین کشورهای جهان به عنوان جواهرهایی کوچک و با ارزش در نقشه جهانی قرار دارند. این کشورها با وجود وسعت محدود خود، تنوع فرهنگی و طبیعی خاص خود را به نمایش می‌گذارند. با جمعیت کم و مساحت کوچک، این کشورها اغلب بر خلاف قدرت نظامی یا اقتصادی قدرتمند، به خاطر میراث فرهنگی، طبیعت بکر و زیبا، و شخصیت خاص خود شناخته می‌شوند. این کشورها معمولاً به عنوان مقصد‌های گردشگری محبوب شناخته می‌شوند و گردشگران می‌توانند در آنها به تجربه فرهنگ و جاذبه‌های یکتایی دست پیدا کنند. از جمله کشورهای کوچک جهان می‌توان به موناکو، واتیکان، نائورو، تووالو و مالدیو اشاره کرد. هر یک از این کشورها با تمایز خاص خود، به عنوان معجونی از زیبایی، تاریخ، و فرهنگ، گردشگران را جذب می‌کنند.

جدول کوچک ترین کشورهای جهان

کشورمساحت
واتیکان1 km²
موناکو2 km²
نانورو21 km²
تووالو26 km²
سان مارینو61 km²
لبختن اشتاین160 km²
مارشال181 km²
سنت کیتس و نویس261 km²
مالدیو300 km²
مالت316 km²
گرانادا344 km²
سنت ویسنته389 km²
باربادوس430 km²
آنتیگوا و باربودا442 km²
سیشل452 km²
پالائو459 km²
آندورا468 km²
سنت لوسیا616 km²
میکرونزی702 km²
سنگاپور710 km²
تونگا747 km²
دومنیکن751 km²
بحرین765 km²
کریباتی811 km²
سائوتومه و پرینسیپ964 km²
کومور1,862 km²
موریس2,040 km²
لوکزامبورگ2,586 km²
ساموآ2,842 km²
کیپ ورد4,033 km²
ترینیدادوتوباگو5,130 km²
برونئی5,765 km²
قبرس9,251 km²
لبنان10,452 km²
گامبیا10,689 km²
جامائیکا10,991 km²
قطر11,586 km²
وانواتو12,189 km²
مونتنگرو13,812 km²
باهاماس13,943 km²
تیمورشرقی14,874 km²
سوازیلند17,364 km²
کویت17,818 km²
فیجی18,272 km²
اسلوونی20,273 km²
اسرائیل20,770 km²
السالوادور21,041 km²
بلیز22,966 km²
جیبوتی23,200 km²

واتیکان (Vatican)

اولین کشوری که در این لیست قرار دارد، واتیکان است که با مساحت 0.44 کیلومتر مربع توانسته رتبه اول را به خود اختصاص دهد. این کشور به قدری کوچک می‌باشد که بسیاری از توریستان متوجه رد شدن از مرز آن را نمی‌شوند. این کشور در مرکز پایتخت ایتالیا یعنی رم قرار دارد. گرچه این منطقه به عنوان کوچک‌ترین کشور جهان است، اما به عنوان بزرگ‌ترین گنجینه‌های هنری، مذهبی ایتالیا هم محسوب می‌شود. یکی از جاذبه‌هایی که در این ایالت می‌توانید پیدا کنید، کلیسای عظیم سن پیترو می‌باشد که نما و دیدگاهی چشم نواز را به بینندگان هدیه می‌دهد.

کلیسای تماشایی سیستین، در درون موزه‌های واتیکان قرار دارد که به عنوان یکی از آثار هنری جهان شناخته می‌شود. منبع درآمد این کشور، فروش بلیط موزه‌ها و سوغاتی‌ها است. بر اساس آمارهایی که وجود دارد، جمعیت این کشور حدود 825 نفر می‌باشد.

واتیکان

بزرگترین کشور جهان - آیا می دانید بزرگترین کشور جهان در کدام قاره قرار دارد؟

موناکو (Monaco)

موناکو با وسعت و مساحت 2.02 کیلومتر مربع به عنوان دومین کشور کوچک جهان شناخته می‌شود. این کشور به علت وجود کازینوهای لوکس، صنعت بانکداری پیشرفته توانسته بخشی از ثروت جهان را به خود اختصاص دهد؛ به همین علت در این کشور افراد ثروتمند زیادی وجود دارد. همچنین به علت نزدیکی این کشور به ساحل فرنچ ریویورا، مورد توجه بسیاری از افراد ثروتمند قرار گرفته است.

موناکو در جنوب فرانسه واقع شده و مونت کارلو به عنوان معروف‌ترین منطقه در این کشور به حساب می‌آید. همچنین این لوکیشن مورد توجه فیلم‌هایی نظیر گرفتن دزد (To Catch a Thief)، چشم طلایی (GoldenEye) و هارت برکر قرار گرفته است.

از دیگر مواردی که توانسته این کشور را به نسبت برخی کشورهای متمایز سازد، ازدواج گریس کلی با پرنس رینیه سوم بود؛ که همین امر باعث شد تا بسیاری افراد به این کشور توجه و سفر کنند. جمعیتی که این کشور را امروزه تشکیل داده حدود 39.800 هزار نفر می‌باشد.

موناکو

نائورو (Nauru)

سومین کشوری که در این لیست قرار گرفته، نائورو با وسعتی حدود 20.98 کیلومتر است. این کشور بر روی جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی واقع شده که جمعیتی حدود 11.000 هزار نفر این کشور را تشکیل داده‌اند؛ همچنین این جزیره به عنوان نهمین کشور از لحاظ جمعیت هم محسوب می‌شود. نائورو توسط مردمان پولینزی و میکرونزی احداث شده و بسیاری از کشورها بر روی این جزیره کنترل داشتند، سپس نائورو توانست در سال 1968 به استقلال برسد. درآمد و اقتصاد این کشور بر اساس و پایه فسفات است که در اطراف این جزیره قرار دارد.

این منطقه با اینکه سرشار از زیبایی است، اما مورد توجه بسیاری از توریستان قرار نگرفته و علت این موضوع هم دور بودن نائورو می‌باشد.

نائورو

واحد پول کشورها - برای سفرهای خارجی نیاز به دانستن واحد پول کشورهای مختلف واجبه!

تووالو (Tuvalu)

از دیگر کشورهای جزیره‌ای که در اقیانوس آرام و میان استرالیا و آمریکا قرار دارد، تووالو است که مساحتی حدود 25.9 کیلومتر مربع دارد. این کشور در قرن چهاردهم محلی برای استراحتگاه دریانوران پولیزی از ساموا می‌شد و سپس بریتانیا این کشور جزیره‌ای را تحت حمایت خود درآورد که همین امر باعث شد تووالو در سال 1976 به استقلال برسد. نما و فضای اقیانوسی این جزیره یکی از دل‌انگیزترین محیط‌ها را به شهروندان و توریستان هدیه می‌دهد؛ همچنین تمیز بودن آب اقیانوس از دیگر دلایل سفر توریستان به این جزیره می‌باشد. لازم به ذکر است بدانید که شاخص جمعیت این کشور در سال 2021 حدود 11.900 بوده است.

از دیگر تفریحات و زیبایی‌هایی که توریستان می‌توانند در حین سفر به این جزیره تجربه کنند، قایق‌سواری، ماهیگیری و آفتاب‌گیری است که همین امر باعث شده تا میزبان 2000 توریست در طول سال باشد. فوناقوتی به عنوان بزرگ‌ترین شهر و فونگافالی به عنوان بزرگ‌ترین جزیره این کشور جزیره‌ای و محسوب می‌شود؛ فونافوتی جمعیتی حدودا 6000 هزار نفره را تشکیل داده و در اطرافت فونگافالی، چهار روستا قرار دارد که جمعیتی حدود 1300 نفر را دارد.

تووالو

سان مارینو (San Marino)

سان مارینو از دیگر کشورهای این لیست به حساب می‌آید که همانند واتیکان در ایتالیا قرار دارد؛ اما تنها ویژگی که این کشور را از دیگر کشورهای متمایز می‌کند، نبود اقیانوس در اطراف می‌باشد. مساحتی که سان مارینو به خود اختصاص داده، 61.2 کیلومتر مربع است که در اطراف کشور چکمه‌ای اروپا (ایتالیا) قرار گرفته و همچنین به علت نبود خطوط ریلی به این منطقه، شاید یک مقدار سفر به این منطقه چالش‌ برانگیز باشد. همچنین جمعیتی که این شهر دور افتاده ایتالیا را تشکیل داده، 33.600 هزار نفر می‌باشد.

سان مارینو با اینکه از لحاظ موقعیت جغرافیایی کوچیک است، اما این امر نتوانسته جلوی ثروتمند بودن آن را بگیرد. همچنین این کشور توانسته عنوان یکی از بالاترین ناخالصی دنیا را به خود اختصاص دهد. بخشی از اقتصاد این کشور بسته به صنعت مالی و گردشگران است. با اینکه منطقه، دارای اقیانوس خاصی نمی‌باشد؛ اما وجود کوه‌ها توانسته منظره چشم‌نوازی را به توریستان بدهد. همچنین وجود سنگ‌فرش‌ها و قله‌های پهناور از دیگر زیبایی‌هایی است که در منطقه وجود دارد.

جالب است بدانید که پایتخت این کشور که به شهر سان مارینو شناخته می‌شود در میراث فرهنگی یونیسکو به ثبت رسیده. همچنین دژ معروف گوایتا در این کشور قرار دارد که با وجود سنگ‌های قدیمی باعث توجه گردشگران شده است.

سان مارینو

لیختن اشتاین (Liechtenstein)

لیختن اشتاین با مساحت 160 کیلومتر مربعی از دیگر کشورهایی است که در این لیست قرار دارد، این کشور به نسبت دیگر کشورهای کوچک جهان، یک ابرکشور محسوب می‌شود. لیختن اشتاین از شرق به اتریش و غرب به سوئیس راه دارد. در گوشه و کنار این کشور می‌توانید جاذبه‌های بسیاری را مشاهده کنید که هرکدام زیبایی منحصر به فردی دارد. همچنین نزدیکی لیختن اشتاین به کوه‌های آلپ از دیگر ویژگی‌هایی این منطقه به حساب می‌آید که زیبایی آن را دوچندان کرده است. همچنین جمعیتی که این کشور را تشکیل داده، 38.254 هزارنفر می‌باشد.

این کشور 160 کیلومتر مربعی، 11 منطقه دارد که پایتخت آن، فادوتس می‌باشد؛ در فادوتس جاذبه‌هایی نظیر: قلعه فادوتس، خانه گالری ملی هنر، موزه ملی و رود راین را نیز می‌توانید مشاهده کنید. از آنجا که این کشور در موقعیت جغرافیایی کوهستان قرار دارد، باعث شده که آب و هوای معتدلی و عالی در همه فصول سال داشته باشد.

لیختن اشتاین

جزایر مارشال (Marshall Islands)

هفتمین کشوری که در لیست کوچک‌ترین کشور جهان قرار دارد، جزایر مارشال با مساحت 181.3 کیلومتر مربع است. همچنین این کشور به علت موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد توانسته زیبایی خاصی را در میان دیگر کشورهای مستقل جهان به خود اختصاص دهد.

برای بازدید از جزایر مارشال باید به آن سوی اقیانوس آرام و شمال شرقی پاپوا گینه سفر کنید. جمعیتی که جزایر مارشال را تشکیل داده، 56.62 هزار نفر می‌باشد که بیشتر این افراد در پایتخت این کشور زندگی می‌کنند؛ همچنین این جزیره رتبه بیست و سوم از نظر جمعیت محسوب می‌شود. از آنجا که در جزایر مارشال کمبود زمین وجود دارد، بیشتر ساکنین سفر با قایق را ترجیح می‌دهند. جزیره انکو (Eneko) یکی از جاذبه‌های جزایر مارشال به حساب می‌آید.

جالب است بدانید که اولین بمب نیتروژنی جهان در یکی از جزایر مارشال توسط آمریکا ساخته شده. همچنین اقتصادی که این جزیره به آن وابسته است، عبارت‌اند از:

  • ماهیگیری
  • حمل‌ونقل دریایی
  • کشاورزی

جزایر مارشال

    سنت کیتس و نویس (Saint Kitts and Nevis)

    مساحت 269.4 کیلومتر مربعی سنت کیتس و نویس باعث شده که از این کشور به عنوان یکی از کوچک‌ترین کشورهای جهان یاد شود. از آنجا که کشور سنت کیتس و نویس وسعت و مساحت کمی دارد، اما به رسمیت شناختن ملکه انگلیس و همسود بودن آن برای دیگر کشورها از منافعی است که این کشور می‌رساند. همچنین این منطقه در بین آمریکای شمالی و جنوبی و در اقیانوس آرام قرار دارد.

    سنت کیتس و نویس دو جزیره مجزا هستند که باعث مکمل یکدیگر شده‌اند. صخره‌ها، سواحل زیبا، قلعه‌های ناهوار و همه و همه باعث شده که این منطقه به عنوان یکی از مقاصد توریستان به شمار رود. توریستان و گردشگران با استفاده تفریحاتی نظیر: شنا، قایق‌سواری، اقامت در هتل‌های لوکس اقتصاد این جزیره مستقل را اداره می‌کنند.

    سنت کیتس و نویس

    مالدیو (Maldives)

    مالدی یکی از جزیره‌هایی است که مورد توجه بسیاری از افراد گرمسیر قرار گرفته است. این جزیره با مساحت 297.8 کیلومتر مربعی که دارد به عنوان یکی از کوچک‌ترین کشورهای جهان شناخته می‌شود. مالدیو از 26 جزیره مرجانی دریای عرب تشکیل شده که همین امر می‌تواند زیبایی این کشور را تضمین کند. سواحل ماسه‌ای سفیدرنگ، کلبه‌های چوبی روی آب و آب‌های فیروزه‌ای از دیگر زیبایی‌های این جزیره به حساب می‌آید که سالانه توانسته مرکز توجه گردشگران قرار بگیرد.

    اقتصاد و درآمدی که این کشور دارد از سفر و هزینه کردن گردشگران است. همچنین بسیاری از زوج‌ها برای سفر اولیه یا ماه عسل به مالدیو سفر و در هتل‌های لوکس این منطقه اقامت می‌کنند. تمامی ساخت و سازهایی که در مالدیو بنا شده از دهه 1980 شروع شده‌اند و در سال‌های اخیر به اتمام رسیده‌اند.

    مالدیو

    مالت (Malta)

    دهمین کشوری که در این لیست قرار دارد، مالت است که با مساحت 316 کیلومترمربعی توانسته به عنوان یکی از کوچک‌ترین کشورهای جهان شناخته شود. این کشور در مجمع الجزایر دریای مدیترانه پخش شده و توریستان برای بازید از این کشور باید به دریای مدیترانه سفر کنند. جمعیتی که در مالت واقع شده‌اند، حدود 442.784 هزار نفر است که همچنین با مساحتی کوچکی که دارد به عنوان پنجمین کشور جهان شناخته شود.

    با توجه به موقعیت جغرافیایی که این کشور دارد، دارای دو فرهنگ متفاوت از شمال آفریقا و اروپا می‌باشد که همچنین مالت بین این دو قاره هم واقع شده است. این کشور دارای تاریخچه و قدمت غنی را به خود اختصاص داده و مردم والت 5900 سال پیش از میلاد مسیح در این منطقه ساکن بودند؛ همچنین اقوام و ملیت‌های گوناگونی نظیر اعراب، رومی‌ها و بریتانیایی‌ها بر روی این منطقه حکومت کردند. هنگامی که وارد این منطقه می‌شوید، اولین چیزی که متوجه آن می‌شوید، تفاوت معماری و بناهای مالت است که همین امر باعث دستخوش حکومت‌های گوناگون می‌باشد؛ کلیساهای اروپایی سنگی و بازار اعراب سنتی از دیگر مواردی است که به چشم می‌خورد.

    آب و هوایی که این منطقه گردشگری دارد از دیگر دلایلی است که توریستان به این منطقه جذب می‌شوند، همچنین در تابستان‌های این منطقه سیلی از توریستان به این منطقه سرازیر می‌شود که بیشتر این افراد با تفریحات آبی نظیر: تالاب آبی‌رنگ و استخر سنت پیتر خود را سرگرم می‌کنند.

    مالت

    پرچم کشورها - رنگ پرچم کشورهای مختلف معانی متفاوتی دارند که در این مقاله می‌توانید با آنها آشنا شوید.

    کلام آخر

    در نهایت، کوچکترین کشورهای جهان نمادهایی از کوچکی با ارزش و جذابیت خاص هستند. این کشورها با مساحت کوچک و جمعیت کم، به عنوان مقصد‌های گردشگری محبوب شناخته می‌شوند. طبیعت بکر، میراث فرهنگی غنی و شخصیت منحصربه‌فرد این کشورها باعث شده تا به عنوان نقاطی خاص در نقشه جهانی مشهور شوند. با وجود قدرت نظامی یا اقتصادی محدود، این کشورها با تنوع فرهنگی و جاذبه‌های تاریخی خود، گردشگران را برای تجربه فرهنگ و طبیعت زیبا به سوی خود جذب می‌کنند. کوچکترین کشورهای جهان مثل موناکو، واتیکان، نائورو، تووالو و مالدیو، تحفه‌هایی باارزش در جهان هستند که با محدودیت‌هایشان، توانسته‌اند به رغم ابعاد کوچک، شهرت و شهرت جهانی برای خود به ارمغان آورند.

    سوالات متداول

    تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

    مجله گردشگری

    مشاهده همه مقالات
    جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
    ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
    عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
    عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
    بیشتر بخوانید
    جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
    جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
    بیشتر بخوانید
    اطلاعات مفید مقالات مرتبط
    فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
    فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
    بیشتر بخوانید
    هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
    هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
    بیشتر بخوانید
    شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
    شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
    بیشتر بخوانید
    پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
    پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
    بیشتر بخوانید
    تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
    تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
    بیشتر بخوانید
    امتیاز 4.8 از 5 | از 101 کاربر