جاهای دیدنی نور

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/04
بازدید: 3043
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر دیدنی و جذاب نور از دیگر جاذبه‌های پرطرفدار و گردشگری در ایران محسوب می‌شود. شهرهای شمال کشور اغلب بین تمام ایرانیان و توریست‌های خارجی محبوبیت خاصی دارد و در ایام تعطیلات اکثرا شلوغ است. نزدیکی به دریای خزر، آب و هوای بارانی و رویایی، انبوهی از جنگل‌ها و جاذبه‌های متعدد و زیبا، از نمونه دلایلی است که این شهرها بین مردم بسیار محبوب واقع شده است. نور از جاهای دیدنی مازندران به شمار می‌آید، و به قدری طبیعت این شهر سرسبز و دیدنی است که بازدید از آن برای همه خالی از لطف نیست. در این مقاله لحظه آخر قصد دارد جاهای دیدنی شهر نور را به طور کامل به شما معرفی کند، با ما همراه باشید.

 

شهر نور

 

شهر نور

شهر نور در غرب استان مازندران (یا به زبان بومیان طبرستان) واقع شده است و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری متعددی را درون خود جای داده است. این شهر رویایی و سرسبز از قدیمی‌ترین شهرهای این استان به شمار می‌آید و طبق گواهی‌های تاریخ، پایتخت حکومت رومیان بوده است. در قدیم‌الایام آن را با نام سولده می‌شناختند، لازم به ذکر است که اهالی و ساکنان کنونی این شهر نیز گاها این شهر را به نام سولده می‌خوانند. نام نور از رودخانه نور برگرفته شده است که این رودخانه پر آب از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و در راه به رودخانه هراز متصل می‌شود. شهر نور از جنوب با تهران، از شرق با شهرستان آمل و از غرب با نوشهر همجوار است. وجود رشته‌ کوه‌های البرز و انبوهی از جنگل‌های آن، ناحیه جلگه‌ای و دریای خزر باعث شده آب و هوای بسیار خوب و معتدلی در شهر نور جریان داشته باشد و هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند.

 

جاهای دیدنی شهر نور

 

آبشار آب پری

آبشار آب پری از دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف شهر نور می‌باشد که 5 کیلومتر با این شهر فاصله دارد و در نزدیکی شهر رویان واقع شده است. این مکان دیدنی ذاتا آبشار نبوده و از رانش زمین و ریزش سنگ‌های کوه و جریان آب از روی آن، تبدیل به آبشار شده است. این آبشار در کنار جاده قرار دارد و طبق گفته‌ای، مردمی که از کنار این آبشار عبور می‌کردند صدای آب میان سنگ‌ها را به صورت عجیبی می‌شنیدند و تصور می‌کردند جن و پری در این ناحیه وجود دارد؛ به همین دلیل نام این آبشار را آب پری گذاشتند. طبیعت اطراف آبشار آّب پری بسیار بکر و سرسبز است، به صورتی که می‌توانید ساعت‌ها به این فضا خیره شوید و لذت ببرید.

درختان در این منطقه با فاصله خیلی کمی از هم قرار گرفته‌اند و منظره رویایی را به وجود آورده‌اند،لازم به ذکر است که صدای آب جاری شده میان سنگ‌ها و دیدن این منطقه بسیار آرامش‌بخش و جذاب می‌باشد. مقابل آبشار آب پری دکه‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها آش، بلال کبابی، باقالی و.... خریداری کنید و از  چشیدن طعم لذیذ دستپخت مردم بومی شهر نور لذت ببرید. برای بازدید از این آبشار فصل پاییز و بهار را انتخاب کنید تا غرق در تماشای طبیعت رنگارنگ اطراف آبشار آب پری، در هوای معتدل و خنک شوید. آب این آبشار در فصل زمستان یخ می‌زند و در فصل تابستان هوا گرم است. هنگام بازدید از این جاذبه دیدنی، گرفتن عکس یادگاری را فراموش نکنید!

 

آبشار آب پری

 

جنگل نور

برای گفتن از دیگر جاذبه‌های پرطرفدار و دیدنی شهر نور، می‌توانیم  پارک جنگلی نور را مثال بزنیم. این پارک جنگلی بزرگ، مساحتی برابر با 3600 هکتار دارد و به عنوان یکی از وسیع‌ترین پارک جنگلی‌های خاورمیانه به حساب می‌آید و از بوستان‌های شاخص ایران به شمار می‌رود. این جنگل به خاطر موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به دریای خزر، از آب و هوای معتدل و فضای سبز بسیار زیبایی برخوردار است. پارک جنگی نور که هدف بسیاری از گردشگران و توریستان می‌باشد، در نزدیکی رستم آباد، آمل و محمودآباد واقع شده است و پوشش گیاهی و جانوری گونانی دارد. درخت سفید پلت که از نمونه درختان بومی ایران زمین است، در این پارک به وفور دیده می‌شود. در این پارک امکانات رفاهی نظیر رستوران، قهوه‌خانه، محوطه بازی برای کودکان، مسجد، سرویس بهداشتی و آلاچیق‌ها وجود دارد. از نمونه امکانات تفریحی این پارک نیز می‎‌توانیم به اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، عکاسی و موتورسواری با موتورهای چهارچرخ اشاره کنیم. این پارک برای دوری از ازدحام و شلوغی شهر بسیار مکان مناسبی است. ناگفته نماند که دوست‌داران کمپینگ نیز می‌توانند در این پارک کمپ بزنند و از طبیعت چشم‌گیر این پارک چند روزی استفاده‌کنند. فقط توجه داشته باشید که حفظ سلامت و تمیزی فضای این پارک، احترام به اکوسیستم محیط زیست می‎باشد. 

 

جنگل نور

 

پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل از جاذبه‌های گردشگری اطراف شهر نور، واقع در 5 کیلومتری جاده نور-چمستان می‌باشد. این پارک جنگلی از جنوب با کوه لاویج، از شرق با جنگل‌های چمستان و از غرب با رود لاویج همجوار است. این پارک جنگلی نیز مانند جنگل نور بسیار وسیع است و مساحتی برابر با 7200 هکتار دارد. پوشش گیاهی این جنگل شامل درختان توسکا، بلوط، افرا، ممرز، انجیلی و لرک می‌باشد. داخل پارک جنگلی کشپل چشمه‌های زلال و رودخانه‌های پرآبی نیز جریان دارد که از دیگر دلایل جذابیت این پارک به شمار می‌رود. گردشگران و توریستان معمولا فصل پاییز و بهار را برای بازدید از این پارک انتخاب می‌کنند، تا در هوایی معتدل نهایت لذت را از دیدن فضای سرسبز و رویایی این پارک ببرند. شما می‌توانید در این پارک چادر بزنید و چند روزی را اقامت داشته باشید.

 

پارک جنگلی کشپل

 

آبشار سیسنگان

آبشار زیبای سیسنگان در منطقه کجور و تنگه معروف نهر رودبار واقع شده است. کجور شهری کوچک است و برای رفتن به آن باید به مرزن آباد بروید و در مسیر چالوس بعد از طی 5 کیلومتر، وارد دوراهی کجور شوید.  منطقه کجور تا سیسنگان جزو مناطق تاریخی به شمار می‌آید و برای بازدید از این آبشار باید از منطقه کجور حرکت کنید و سپس وارد جاده معدن ذغال‌سنگ بشوید. بعد از عبور از این معدن فعال باید راه خود را در مسیر مالرو همجوار با امتداد رودخانه ادامه دهید تا در انتها به آبشار سیسنگان برسید. این آبشار دیدنی بسیار زیبا است و اطراف آن را فضایی سرسبز و محشری فراگرفته است.

 

آبشار سیسنگان

 

آّبشار حرام او

آبشار رویایی حرام او (Haram Ow) بین جاده چمستان به سمت لاویج و در توابع شهرستان نور واقع شده است، که از جاذبه‌های بکر و فوق‌العاده زیبای این منطقه حساب می‌آید. خزه‌های روییده شده در اطراف این آبشار و فروریختن  آب از ارتفاع 15 متری باعث زیبایی دو چندان آن شده است. سرچشمه این آبشار از ارتفاعات جنگلی «سوردار» می‌آید. بومیان شهر نور اعتقاد دارند که آب این آبشار خاصیت درمانی دارد، و معمولا برای خاصیت درمانی آن ظرفی را با آب این آبشار  پر می‌کنند. بخاطر پرطرفدار بودن این آبشار بین گردشگران و توریستان، امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی و بوفه مواد غذایی احداث شده است. آب و هوای این جنگل بسیار خنک است و یکی از بهترین گزینه‌ها برای گذراندن یک روز خوب می‌باشد. شاید برای شما سوال باشد که معنی حرام او چیست؟ جالب است بدانید حرم امامزاده‌ای در بالای این آبشار وجود دارد و ریشه نام این آبشار از آن گرفته می‌شود. منظور از «حرام» همان کلمه «حرم» است و «او» در زبان محلی این روستا به معنای آب می‌باشد. بازدید از این آبشار و منظره رویایی آن تجربه خیلی لذت بخشی را برای شما به وجود می‌آورد. 

 

آّبشار حرام او

 

آبشار ونوش

آبشارهای ونوش در جنوب روستای ونوش، میان ارتفاعات جنگلی غلوی کلا قرار دارند و از جاذبه‌های دیدنی و زیبای شهر نور به شمار می‌آیند. آبشارهای ونوش در 10 کیلومتری غرب شهر نور، کنار جاده فرعی منشعب از جاده ساحلی نوشهر-نور، واقع شده‌اند. سه آّبشار در این روستا معروف هستند که اولی 15 متر ارتفاع و 1 متر عمق دارد، دومی 40 متر ارتفاع عمقی برابر با 4 متر دارد، سومی هم مانند آبشار اولی 15 متر ارتفاع با 1 متر عمق دارد. شما می‌توانید شاهد فرودهای فنی کوهنوردان در این آبشارها باشید. روستای ونوش به تنهایی از دیدنی‌ترین روستاهای شهر نور محسوب می‌شود. شالیزارهای سرسبز، باغ‌های مرکبات، آبشارهای کوچک و بزرگ و درختان صنوبر از نمونه جذابیت‌های روستای ونوش می‌باشد. این روستا در بین مسیری است که گردشگران و توریستان از آن به روستاهای اطراف و جاده کدیر دسترسی پیدا می‌کنند.

 

ونوش

 

آبشار سواسره

آبشار سواسره نیز از دیگر آبشارهای جذاب و دیدنی شهر نور، واقع در نزدیکی روستای بلده می‌باشد. این آبشار زیبا 100 متر ارتفاع دارد و چشم هر بازدیدکننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند. آب این آبشار با شتاب و فشار زیادی فرود می‌آید و زیبایی منحصر به فردی را در فضا به وجود می‌آورد. منطقه بلده در 55 کیلومتری جاده چالوس است و با جاده هراز 53 کیلومتر فاصله دارد. درون منطقه بلده و فضای کوهستانی آن که ازجاهای دیدنی شهر نور به شمار می‌آید، می‌توانید شاهد آبشارهای زیادی باشید. برای دسترسی به آبشار سواسره باید به شهرتان نور بروید و سپس خود را به منطقه بلده برسانید.

 

آبشار سواسره

 

دریاچه الیمالات

دیگر جاذبه‌های گردشگری و مهم شهر نور، دریاچه الیمالات آن است. این دریاچه داخل چمستان و در 8 کیلومتری شهر نور قرار دارد و با جاده اصلی 3 کیلومتر فاصله دارد. چشم‌انداز دریاچه الیمالات از زیباترین و چشمگیرترین مکان‌هایی است که می‌توانید مشاهده کنید، زیرا دقیقا در قلب جنگل قرار دارد و از آب و هوای بسیار معتدل و خنکی برخوردار است. این دریاچه اغلب هدف گردشگران است و برای کسب آرامش و ساخت یک روز عالی به این دریاچه می‌روند. تصور کنید مقابل شما پهنه‌ای از آب همانند یک فرش بزرگ روی زمین پخش شده، اطراف آن پوشیده شده از جنگل و طبیعتی سرسبز، تلالوء نور خورشید روی آب افتاده، چقدر زیباست؟ این دریاچه همین‌قدر رویایی و دلنشین است. ماهی‌هایی که زیر آب این دریاچه هستند، زیبایی این دریاچه را دوچندان می‌کند. این دریاچه در تمام فصول زیبایی خود را دارد ولی در فصل بهار و پاییز بخاطر چند رنگ شدن برگ درختان جنگل بسیار زیبا می‌شود.

 

دریاچه الیمالات


امامزاده بیژن در شهر نور

در روستای کپ شهر نور، آرامگاه دو امامزاده وجود دارد. این دو امامزاده طبق اسناد تاریخی و شجره‌نامه‌شان هم نام هستن و هر دو «سید محمد» می‌باشند. دلیل نام‌گذاری این دو آرامگاه این است که مردم برای فرق گذاشتن میان این دو امامزاده، یکی از آن‌ها را در مکانی مطمعن و بدون جن بوده را به‌عنوان «امامزاده بی‌جن» یاد می‌کنند، که در زبان محاوره‌ای و گذر زمان، کلمه «بی‌جن» به «بیژن» تغییر پیدا کرد. درحال حاضر روی تابلوی  این امامزاده «سید محمد بی‌جن» نوشته شده است.

 

امامزاده بیژن

 

روستای یوش 

اگر علاقه‌مند به بازدید از مکان‌های تاریخی هستید، باید به شما بگویم که حتما از روستای زیبای یوش بازدید کنید. این روستا در شهر نور قرار دارد و جاذبه‌های تاریخی جذابی درون خود جای داده است. یکی از دلایل شهرت این روستا وجود آرامگاه شاعر معروف و صاحب نام ایرانی «نیما یوشیج» می‌باشد. نیما یوشیج (پدر شعر نو) بعد از مرگ در شهرری به خاک سپرده شد؛ اما بعد از گذشت چندین سال در سال 1372 پیکر این شاعر هنرمند به روستای زادگاهش یعنی یوش بازگردانده شد. این خانه به صورت سنتی در منطقه کوهستانی شهر نور قرار گرفته است و چشم انداز زیبایی دارد. وسایل نیما در قسمتی از خانه نگهداری می‌شود. داخل این خانه آرامگاه افرادی مثل بهجت اسفندیاری و سیروس طاهباز قرار گرفته است که به ترتیب گردآورنده آثار خواهر نیما و نیما بودند. از دیگر جاهای دیدنی روستای یوش می‌توان به آرامگاه کیاداوود و اوزرود اشاره کرد.

 

خانه نیما یوشیج

 


کاخ تمیشان

کاخ تمیشان از بناهای باشکوه و تاریخی می‌باشد که از دوران پهلوی شاه به یادگار مانده است. کاخ تمشیان به دستور خواهر محمدرضا پهلوی (شاه ایران زمین) اشرف ساخته شده است. محوطه کاخ تمشیان بسیار بزرگ و  رویایی است که داخل حیاط آن استخری به چشم می‌خورد. ارزش هنری کاخ تمشیان بسیار بالا می‌باشد. این کاخ در 5 کیلومتری شهر نور قرار دارد و جزو جاذبه‌های دیدنی و زیبای اطراف شهر نور محسوب می‌شود. درحال حاضر این کاخ به دست بنیاد جانبازان می‌باشد. ساختمان این کاخ با معماری لوکسی ساخته شده و از دکوراسیون بی‌نظیری برخوردار می‌باشد و در فاصله بسیار کوتاه از ساحل دریای خزر قرار گرفته است.

 

کاخ تمیشان

 

کلیسای آنتوان مقدس

از دیگر جاهای دیدنی‌های زیبا و چشمگیر شهر نور کلیسای آنتوان مقدس می‌باشد که در شهرک ساحلی هایکاشن قرار گرفته است. شهرک ساحلی هایکاشن توسط افراد رامنه در سال 1974 بین شهر نور و علمده ساخته شده است. معماری این کلیسا بسیار زیبا و چشمگیر است و نمای لوکس و سفید آن بسیار زیبا و دیدنی است. این بنا که دارای پلانی به شکل ۸ ضلعی با سقفی گنبدی شکل می‌باشد، از سیمان و گچ ساخته شده است. ارتفاع این کلیسای رویایی، 5 متر می‌باشد و در مقابل آن پله‌هایی وجود دارد که زیبایی این بنا را دو چندان کرده است. ناقوس خانه جلوی درب ورودی این کلیسا قرار دارد که گنبدی روی آن بنا شده است و 6 ستون به چشم می‌خورد.

 

کلیسای آنتوان مقدس

 

روستای لاویج

روستای ییلاقی لاویج در شهرستان چمستان، شهر نور، استان مازندران قرار دارد. این روستا ميان دره‌هاي جنگلي هيركان، در رشته كوه البرز واقع شده است و از چشم انداز فوق‌العاده زيبايي بهره بردار است. قدمت این روستا به  2 هزارسال می‌رسد و از سطح دریا 700 متر فاصله دارد. روستاي لاويج پوشيده شده از طبيعت سرسبز و با طروات است و اطراف آن را جنگلی پر از درختان هیرکانی با گونه‌های درختان راش و ممرز  فراگرفته است. تنوع گياهان و حيوانات جنگل‌هاي اطراف اين روستا بالا است. در اين روستا آبشارهاي زيبا، آبگرم با خواص معدني بالا و جنگل‌هاي سرسبزی وجود دارد كه براي گذراندن يك آخر هفته خوب، بسيار مكان مناسبي مي‌باشد.

 

روستای لاویج

 

آبگرم روستاي لاويج

آبگرم داخل روستاي لاويج در شهرستان نور، از چشمه‌اي جاري مي‌شود كه داراي خواص معدني بالایی است و راه درماني منسبی براي بيماري‌هاي رماتیسم، پوستی و دردهاي ناشي از مفاصل است. معمولا مردم از روستاهاي اطراف و يا حتي مسافران به روستای لاویج مي‌روند و از خواص درماني اين چشمه آبگرم استفاده مي‌كنند. مردمی که به شهر نور نیز سفر می‌کنند در برنامه سفر خود بازدید از آبگرم لاویج را قرار می‌دهند. در گذشته از این آبگرم به صورت سنتی استفاده می‌کردند، اما خوشبختانه در حال حاضر برای رعایت بهداشت از آب این چشمه لوله کشی کردند و دو استخر جداگانه زنانه و مردانه ساخته‌اند تا مردم با خیال راحت از آن استفاده کنند. چشمه‌های آبگرم دیگری در این منطقه موجود می‌باشد که برای مثال می‌توانیم به چشمه آبگرم «ایران زمین» و «فیل سنگی» و«شفل» اشاره کنیم.

 

آبگرم روستاي لاويج

 

فیل سنگی روستاي لاويج

فیل سنگی از مکان‌های دیدنی و تاریخی نزدیک به آبگرم روستای لاویج است که مردم روستا لاویج آن را بسیار دوست دارند و جشن‌های خود را اغلب در کنار آن برگذار می‌کنند. همانطور که در بالا به آن اشاره کرده‌ایم، روستای لاویج در نزدیکی شهر نور واقع شده است. فیل سنگی یک سنگی است که مانند یک فیل نشسته است و مردم بومی در مورد آن عقیده‌هایی دارند که اکثرا ریشه‌های خرافی دارد. این تخته سنگ بزرگ در طی سالیان زیاد تحت فرسایش طبیعی قرار گرفته و به شکل زیر پدید آمده است.

 

فیل سنگی

 

قلعه پولاد روستای بلده

روستای دیدنی بلده یکی از زیباترین روستاهای شهر نور می‌باشد و در این روستا قلعه‌ای قرار گرفته است که به دوره صفوی بازمی‌گردد و مردم آن را با نام قلعه پولاد صدا می‌زنند. این قلعه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. روستاهای فوق‌العاده زیبای دیگری در شهر نور قرار دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. روستاهای اناده، خطیب کلا، کالج، پیمد و کرسی از نمونه روستاهای زیبا و دیدنی شهر نور می‌باشند.

 

قلعه پولاد روستای بلده

 

سخن پایانی
اگر قصد دارید به شهر نور بروید حتما از جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی این شهر بازدید کنید و برای خود سفری خاطره‌انگیز بسازید. شهر نور شهری رویایی است که انبوهی از درختان و گونه‌های گیاهی زیبا درون خود دارد و برای دوری از شلوغی و ازدحام شهری مکان مناسبی است. امیدواریم این مطلب از لحظه آخر برای شما مفید واقع شده باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر