روستای لاویج

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/29
بازدید: 7149
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

به منطقه سرسبز و دیدنی شهر نور در شمال ایران سفر کرده‌اید؟ روستای سرسبز لاویج را می‌شناسید؟ روستاي لاويج در شهر چمستان از شهرهای مازندران و یکی از جاهای دیدنی این استان است. این روستا از زیباترین ییلاق‌های استان مازندران به شمار می‌رود. این روستای زیبا دارای طبیعت سرسبز و با طراوتی است، که چشمان هر بازديدكننده‌اي را به سمت خود جذب مي‌كند. روستاي لاويج، يكي از اصلي‌ترين مقصدها براي گردشگران و طبيعت‌گردان است. طبيعت اين روستاي ديدني در تمام فصول سال جذاب و چشمگير است. مردم اين روستا با آداب و رسوم مختص به خودشان، بسيار مهمان‌نواز و مهربان هستند و بخاطر جذابیت‌ها و ظرفیت‌های زیاد گردشگری، سالیانه میزبان تعدا زیادی از گردشگران داخلی و توریستان خارجی هستند. در ادامه مطلب، لحظه آخر قصد دارد تمام و كمال شما را با اين روستا آشنا كند، پس همراه ما باشيد.

 

روستای لاویج

 

لاويج كجاست؟

همانطور كه در بالا به آن اشاره كرده‌ايم اين روستا در شهرستان چمستان، شهر نور، استان مازندران قرار دارد. روستاي لاويج ميان دره‌هاي جنگلي هيركان، در رشته كوه البرز واقع شده است و از چشم انداز فوق‌العاده زيبايي بهره بردار است. این روستا با قدمتی 2 هزارساله، از سطح دریا 700 متر فاصله دارد.

طبيعت روستاي لاويج

روستاي لاويج پوشيده شده از طبيعت سرسبز و با طروات است و اطراف اين روستا را جنگلی پر از درختان هیرکانی با گونه‌های درختان ممرز و راش فراگرفته است. تنوع گياهان و حيوانات جنگل‌هاي اطراف اين روستا بالا است و بخاطر وجود چشمه‌ها در ارتفاعات اين جنگل‌ها باعث شده تهديدي زندگي اين گونه از حيوانات را به خطر نياندازد. در اين روستا آبشارهاي زيبا، آبگرم با خواص معدني بالا و جنگل‌هاي زيبا وجود دارد كه براي گذراندن يك آخر هفته خوب، بسيار مكان مناسبي مي‌باشد.

 

لاویج

 

آب و هواي روستاي لاويج

روستاي لاويج در فصول گرم آب و هواي بسيار دلپذيري دارد و بخاطر بافت متراكم درختان در ارتفاعات جنگل‌هاي هيركان، گرما زیاد به این روستا نفوذ نمی‌کند. این روستا از ییلاق‌های مناطق چمستان است و در فصول سرد سال آب و هوایی سرد در آن حاکم است. مردم منطقه چمستان نیز در فصل بهار و تابستان که هوا خنک و معتدل می‌شود به این روستا میروند.

 

اب و هوای لاویج

 

تفریحات و امکانات روستای لاویج

روستاي لاويج یک روستای رویایی و زیبا است که در خود تفریحات و امکانات زیادی دارد. این روستا بخاطر بهره‌برداری از منابع طبیعی بکر خود مانند آبگرم‌ها و جنگل‌ها سالیانه افراد زیادی را به سمت‌ خود جذب می‌کند. در طی چند سال اخیر این روستا جزو برترین روستاهای گردشگری استان مازندران شناخته شد و به همین دلیل امکانات این روستا برای رفاه حال مردم بومی و گردشگران افزایش پیدا کرد. امکاناتی نظیر مسجدها، خانه بهداشت، مخابرات، فروشگاه‌های مواد غذایی، مدرسه و کتابخانه در این روستا به تدریج ساخته شد. آنتن‌دهی تلفن همراه خوب است و شما مشکل اینترنت در این روستا ندارید. شاید می‌توانیم بگوییم این روستا برای اکثرافراد جامعه مانند هنرمندان، طبیعت‌گردان، کوهنوردان، جنگل‌نوردان و افرادی که به ماهیگیری، عکاسی، کمپ زدن، آبتنی و آشپزی در طبیعت علاقه‌مند هستند، بسیار بسیار جالب و دوست‌داشتنی می‌باشد. اگر بخواهیم از تفریحاتی که می‌توانید در این روستا انجام بدهید بگوییم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • روستای لاویج در تمام فصول طبیعتی چشمگیر دارد و بهترین لوکیشن برای عکاس‌های حرفه‌ای است.
  • جنگل‌های اطراف این روستا برای افرادی که به جنگل‌نوردی علاقه‌مند هستند بسیار مناسب است. 
  • رودخانه‌های این روستا برای ماهیگیری بسیار گزینه خوبی هستند و شما می‌توانید بهترین قزل‌آلا‌ها را در این رودخانه‌ها صید کنید. بعد از صید ماهی نیز می‌توانید در جنگل‌های اطراف خود را مهمان یک ماهی کبابی لذیذ و تازه کنید.
  • این روستا برای افرادی که عاشق آبتنی هستند آبگرم‌هایی دارد که می‎‌توانند به علاوه خواص دارویی، از لذت آبتنی در آن‌ها استفاده کنند.
  • طبیعت‌گردان و کوهنوردان نیز در این روستا بی‌بهره نمی‌مانند و می‌توانند در کوه‌های جنگلی اطراف این روستا کوهنوردی کنند و در قله این روستا از چشم‌انداز بی‌بدیل و معرکه  روبه‌روی خود نهایت لذت را ببرند.
  • چیدن گیاهان دارویی روی دامنه کوه‌ها از دیگر تفریحات این روستا به شمار می‌رود.

بهترین مکان ماهیگیری در مازندران - پیدا کردن مکان مناسب و عالی برای ماهیگیری یکی از دغدغه های دوستداران ماهیگیری است. در این مقاله لیستی از مکانهای ماهیگیری در مازندران را معرفی کرده ایم.

 

لاویج

 

شما می‌توانید در قسمت‌هایی از این جنگل‌ها چادر یا کمپ بزنید و مدتی را بمانید. تصور کنید چادری و تابی در این جنگل‌ها با درختان بلند قامت و سرسبز بنا کرده‌اید. شما در این منظره به چه کاری می‌پردازید؟ می‌توانید ساز مورد علاقه خود را بنوازید و سکوت دل‌انگیز جنگل را با صدای موسیقی خود بشکنید. یا حتی می‌توانید کتابی را در دست بگیرید و روی تاب خود دراز بکشید و با صدای زیبای پرندگان و نسیم داخل جنگل آن را بخوانید. هنگام شب می‌توانید چشمان خود را با مشاهده ستاره‌های روشن در آسمان سیاه شب ببندید و به خوابی رویایی فرو بروید. صبح با صدای گنجشک‌‎ها بیدار شوید و با خوردن یک صبحانه مفصل روز خود را شروع کنید. روستا لاویج و جاذبه‌های گردشگری آن برای کسب آرامش و دوری از ازدحام شهری، واقعا گزینه مناسبی است.

 

کمپ در لاویج

 

جاهاي ديدني روستاي لاويج

روستاي لاويج بخاطر جاذبه‌هاي طبيعي و ديدني برجسته خود از مقاصد گردشگري مهم ايران به شمار مي‌رود. اما به علاوه اين جاذبه‌ها، حضور خانه نيما يوشيج (از شاعران صاحب نام ايران) در روستايي نزديك به روستاي لاويج (روستاي يوش)، كليساي آنتوآن مقدس در شهرك ساحلي هايكاشن و آبشار آب‌پري از ديگر مكان‌هاي ديدني اين روستا به شما مي‌رود و جذابيت اين روستا را دو چندان كرده است.

 

آبشار آب پری - در سفر به نوشهر حتما از این آبشار بازدید کنید. 

 

جالب است بدانید که نتیجه جست‌وجوی کاوشگران در این روستا  یافت دو گور خیلی قدیمی در ارتفاعات نزدیک به روستا و  تعدادی آثار باستانی بود. باستان‌ شناسان نام مقبره‌های پیدا شده را «گورهای گبری» گذاشتند. بنای تاریخی همانند یک آتشکده، اشیا تزئینی و سکه‌های نقره و طلا از دیگر اکتشافات باستان شناسان است که این آثارها اهمیت این روستا را در دوران طبرستان نشان می‌دهد. برای گفتن از دیگر جاهای دیدنی روستای لاویج و اطراف آن می‌توانیم به امامزاده صالح در ارتفاعات بالادست این روستا، عرصه‌های جنگلی «سوردار» و «اسیونگ»، ییلاق‌های «میر خمند» و «ایزوا»، چمنزارهای «نومه»، جنگل و دریاچه الیمالات واشاره کنیم. این جاذبه‌ها با روستای لاویج حدود 50 کیلومتر فاصله دارند.

 

خانه نیما یوشیج

 

آبگرم روستاي لاويج

آبگرم داخل روستاي لاويج از چشمه‌اي جاري مي‌شود كه داراي خواص معدني زيادي است و راه درماني خوبي براي بيماري‌هاي پوستي، رماتیسم ودردهاي ناشي از مفاصل است. معمولا مردم از روستاهاي اطراف و يا حتي مسافران به اين روستا مي‌روند و از خواص درماني اين چشمه آبگرم استفاده مي‌كنند. در گذشته از این آبگرم به صورت سنتی استفاده می‌شد، اما خوشبختانه امروزه برای رعایت بهداشت از آب این چشمه لوله کشی کردند و دو استخر جداگانه مردانه و زنانه ساخته‌اند تا مردم به راحتی و با خیال راحت از آن استفاده کنند. چشمه‌های آبگرم دیگری در این منطقه موجود می‌باشد که برای مثال می‌توانیم به چشمه آبگرم «ایران زمین» و «فیل سنگی» و«شفل» اشاره کنیم.

 

آبگرم روستای لاویج

 

فیل سنگی روستاي لاويج

فیل سنگی از مکان‌های دیدنی نزدیک به آبگرم لاویج است که مردم روستا لاویج آن را بسیار دوست دارند و جشن‌های خود را اغلب در کنار آن برگذار می‌کنند. این جاذبه یک سنگی است که به یک فیل نشسته شبیه است و مردم بومی در مورد آن عقیده‌هایی دارند که اکثرا ریشه‌های خرافی دارد. این تخته سنگ بزرگ در طی سالیان زیاد تحت فرسایش طبیعی قرار گرفته و به شکل زیر پدید آمده است.

 

فیل سنگی لاویج

 

جنگل روستاي لاويج

اگر این مقاله را تا به این‌جا مطالعه کرده باشید متوجه جنگل‌ لاویج در اطراف این روستا شده‌اید. جنگل لاویج با پوشش گیاهی متنوع خود در فاصله 2500 متری از سطح دریا و روی دامنه کوه قرار دارد که شیب نسبتا زیادی دارد. در این جنگل با بوته‌های وحشی جنگلی، میوه‌های جنگلی و درختان هیرکان، ممرز و راش مواجه می‌شوید. این جنگل در فصل بهار با برگ‌های تازه و گل‌هایش، در فصل تابستان با طبیعت سرسبز و دیدنی‌اش، در فصل پاییز با برگ‌های رنگارنگ و فوق‌العاده‌اش و در فصل زمستان با فضای رویایی و پوشیده از برف خود  دلبری می‌کند.

 

جنگل لاویج

 

آبشار حرام‌ او روستاي لاويج

آبشار رویایی حرام او بین جاده چمستان به سمت لاویج قرار دارد که از جاذبه‌های طبیعی و فوق‌العاده زیبای این منطقه حساب می‌آید. بخاطر پرطرفدار بودن این آبشار بین گردشگران و توریستان، امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی و بوفه مواد غذایی احداث شده است. آب و هوای این جنگل بسیار خنک است و یکی از بهترین گزینه‌ها برای گذراندن یک روز خوب است. سرچشمه این آبشار از ارتفاعات جنگلی «سوردار» می‌آید. شاید برای شما سوال باشد که معنی حرام او چیست؟ جالب است بدانید حرم امامزاده‌ای در بالای این آبشار وجود دارد و ریشه نام این آبشار از آن گرفته می‌شود. منظور از «حرام» همان کلمه «حرم» است و «او» در زبان محلی این روستا به معنای آب می‌باشد. بازدید از این آبشار و منظره رویایی آن تجربه خیلی لذت بخشی را براش ما به وجود می‌آورد.

 

آبشار حرام او لاویج

 

پارک جنگلی کشپل روستاي لاويج

این پارک نیز در مانند آبشار «حرام او» در بین مسیر جاده چمستان به سمت لاویج قرار دارد و حدودا تا روستای لاویج 20 کیلومتر فاصله است. وسعت این پارک جنگلی برابر با 21 هکتار است و پوشش گیاهی متنوعی نظیر درختان لرک، ممرز، افرا، انجیلی و بلوط را درون خود جای داده است. رودخانه زلال و پرآب لاویج از این پارک عبور می‌کند. در این پارک می‌توانید پیکنیک برپا کنید و ساعات خوشی را برای خود رقم بزنید.

 

پارک جنگلی کشپل

 

آداب و رسوم مردم روستای لاویج

آداب و رسوم و فرهنگ خوب مردم استان مازندران در ایران زبانزد همه است. یکی از دلایلی که گردشگران به سمت سفرهای بومی این روستا جذب می‌شوند، همین آداب و رسوم شیرین مردم روستا لاویج است. مردم این روستا بسیار با اصالت و هنرمند هستند و علاقه زیادی به نواختن ساز و موسیقی سنتی و محلی دارند. موسیقی سنتی در این روستا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در جشن‌‌های خود حتما باید موسیقی سنتی نواخته شود. هنرمندان این خبطه در مراسم‌ها و جشن‌های سالانه خود سازهای اصیل را به صدا در می‌آورند. جشن سالانه این روستا طرفداران زیادی دارد، مردم اطراف روستای لاویج نیز به علاوه گردشگران از سرار ایران و توریستان خارجی در این مراسم‌ها شرکت می‌کنند.

 

جشن های لاویج

 

جشن‌های سنتی و بومی این روستا در اواسط آبان ماه و اواخر تیرماه برگزار می‌شود. بازی‌های سنتی و شعرخوانی نیز همراه این مراسم‌ها است. مردم این روستا واقعا عاشقانه کنار هم زندگی می‌کنند و اکثرا در تمام کارهای خود باهم همکاری می‌کنند. زیرا آن‌ها رسم‌های خیلی جالبی دارند که واقعا زیباست. اهالی این روستا برای کاشت و برداشت برنج خود در این روستا از هم کمک می‌گیرند و این سنت را به اسم «ورهایتک» به معنای کمک گرفتن از یکدیگر می‌شناسند. مراسم جالب دیگری که مردم این روستا دارند این است که آن‌ها برای ساخت خانه‌های کاه‌گلی خود نیز با هم همکاری می‌کنند و این مراسم را «کایری کایری» می‌نامند.

 

lavij

 

در اواخر تابستان بانوان با سلیقه روستای لاویج همراه فرزندان خود، میوه‌های جنگلی را می‌چینند و آن‌ها را خشک می‌کنند و بین مردم و همسایه‌ها پخش می‌کنند. برای معرفی معروف‌ترین جشن‌های سنتی این روستا می‌توانیم به چهارشنبه سوری، ولیمه گهواره بستن، دندان سری، تیرماه سیزده شو و ۲۶ عید ماه اشاره کنیم. این همدلی و اتحاد بین مردم روستا لاویج واقعا ستودنی است. به افرادی که علاقه‌مند به تماشای آداب و رسوم مردم محلی لاویج و موسیقی سنتی هستند، حتما پیشنهاد می‌کنیم این جشن شاد و مفرح را از دست ندهند. در طول سال‌های اخیر جشن‌های محلی این روستا در فیل سنگی لاویج برگزار شده است. بازار محلی روستای لاویج نیز مکانی مناسب برای گشت و گذار است و شما نیز می‌توانید در این بازار با فرهنگ محلی مردمان این نواحی آشنا شوید.

 

بازار لاویج

 

سوغات روستای لاویج

کوه‌ها و جنگل‌های اطراف روستای لاویج، محل مناسبی برای نگهداری از دام، پرورش زنبور عسل و تولید صنایع دستی با محصولاتی نظیر چوب می‌باشد. به علاوه در دامنه‌های اطراف روستای لاویج سیرهای خوشبخو کوهی و گیاهان معطر و دارویی می‌رویند. شما می‌توانید با گشت و گذار در جنگل‌های اطراف روستای لاویج میوه‌های درختان گردو، فندق، میوه‌های وحشی، مرکبات و بوته‌های تمشک را بچینید و به عنوان سوغات برای عزیزان خود ببرید. سوغات معروف این روستا عسل طبیعی، فرآورده‌های لبنیاتی ارگانیک و صنایع دستی می‌باشد.

 

سوغات لاویج

 

دسترسی به روستای لاویج

روستاي لاويج در استان مازندران است و با جنوب غربی منطقه چمستان 20 کیلومتر فاصله دارد. جنگل‌‌های کشپل و هیرکانی در نزدیکی این روستا هستند و جزو جاهای دیدنی نور محسوب می‌شوند.  برای دسترسی به روستای لاویج از شهر نور، باید از جاده چمستان بروید و مسیر خود را ادامه دهید. ابتدای جاده این روستا، در 3 کیلومتری قبل از چمستان قرار گرفته است. جاد‌ه‌ای که به این روستا ختم می‌شود خود از جاذبه‌های دیدنی به حساب می‌آید. این مسیر از زیباترین مسیرهای جنگل‌های هیرکانی شمال است و در مسیر، شما با پارک جنگلی کپشل نیز رو به‌ رو می‌شوید . پارک جنگلی کپشل نیز برای خود طبیعت منحصر به فردی دارد و مکان مناسبی برای گذراندن یک روز مفرح است. بعد از گذشت از این پارک جنگلی، 20 کیلومتر به راه خود ادامه دهید تا به دهستان فوق‌العاده لاویج برسید. دوستانی که قصد دارند از تهران یا شهرهای دیگر به این روستا بروند باید از جاده فیروزکوه و هراز به سمت استان بی‌بدیل مازندران حرکت کنند و به این روستا برسند. در ادامه این جاده باید از خروجی غربی شهر آمل خارج شوید و راه خود را در جاده چمستان ادامه دهید. بعد از اینکه از چمستان و پارک جنگلی کپشل گذر کردید، به روستای لایج می‌رسید. 

 

دسترسی به لاویج

 

اقامت در روستای لاویج

در روستای لاویج به دنبال هتل نباشید چرا که گزینه‌های خیلی بهتری پیش روی شما است. شما می‌توانید در کلبه‌های روستایی، ویلاهای اجاره‌ای، خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بومگردی روستای لاویج اقامت کنید. گردشگران زیادی برای تجربه اقامت در این اقامتگاه‌های زیبا به این روستا سفر می‌کنند. اما خب این راه را نیز دارید که در اقامتگاه‌های منطقه چمستان یا هتل‌های نور نیز بمانید. اگر علاقه به کمپ زدن در این روستا را دارید باید بدانید که جنگل‌های این روستا به دلیل بکر بودن امکانات کاملی برای اتراق ندارند و بهتر است برای کمپ زدن تمام وسایل مورد نیاز خود را ببرید. پارک جنگلی کشپل نیز از گزینه‌های مناسب برای اتراق کردن و یا چادر زدن است. توجه کنید که برای راه‌اندازی کمپینگ در جنگل‌های روستای لاویج بهتر است خیلی به دور دست‌ها نروید و مواظب خود باشید.

 

قامت در لاویج

 

بهترین زمان برای سفر به روستای لاویج

روستای لاویج یکی از خوش آب و هواترین مناطق ایران است. این روستا در فصول سرد سال به دلیل اینکه منطقه‌ای کوهستانی و مرتفع می‌باشد، آب و هوای سردی دارد. بارندگی‌های زیاد در این منطقه جاده‌ها را لغزنده می‌کند و اگر قصد سفر در فصل زمستان را دارید حتما با تجهیزات بروید و از سلامت لاستیک‌های خود مطمعن شوید. درختان جنگل‌ها در فصل پاییز به قدری رنگارنگ و زیبا می‌شوند انگار در مقابل یک تابلو نقاشی ایستاده‌اید. بهترین زمان برای سفر به این روستا در فصول بهار و تابستان است. در فصل بهار این روستا، درختان در تازه‌ترین و باطراوت‌ترین حالت خود قرار می‌گیرند و منظره‌ی بسیار زیبایی می‌سازند. در فصل تابستان نیز میوه‌های درختان به ثمر می‌رسند و جنگل بسیار دیدنی و زیبا می‌شود. بهترین زمان برای سفر به لاویج در فصل‌های بهار و تابستان است، لازم به ذکر است که هوا در این فصل‌ها بسیار خوب و معتدل می‌باشد.

 

لاویج


سخن پایانی
روستای لاویج از زیباترین و چشمگیرترین مناطق استان مازندران است. طبق گفته‌هایمان در این روستا منابع طبیعی زیادی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت هستند. لاویج از مناطق برجسته گردشگری در ایران به شمار می‌اید و سالانه توریستان و گردشگرانی متعددی به این روستا می‌روند و از آن بازدید می‌کنند. احترام به منابع طبیعی این روستا و محیط زیست آن بسیار مهم می‌باشد و برای حفظ اکوسیستم ضروری است. گردشگران و توریست‌های عزیزی که قصد سفر به استان مازندران را دارند، لحظه آخر به آن‌ها توصیه می‌کند از این روستا حتما بازدید کنند و نهایت لذت را ببرند.

گردشگر و توریست عزیزم؛ بهتر است برای بازدید از روستای لاویج واتراق کردن در جنگل‌های روستا  به تذکرات زیر دقت فرمایید:

  • جنگل‌‌‎های روستای لاویج از سرمایه‌های ملی ایران به شمار می‌روند، پس در نگهداری و حفظ از آن‌ها کوشا باشیم. 
  • سعی کنید روی گیاهان پا نگذارید و آن‌هارا له نکنید.
  • برای جنگل نوردی مسیرهای مشخص شده را طی کنید.
  •  حیوانات را شکار نکنید و به آن‌ها آزار نرسانید. 
  • لطفا آشغال نریزید و حتما با خود کیسه زباله ببرید.
  • به لهجه، آداب و رسوم و فرهنگ مردم روستای لاویج احترام بگذارید.
  • قبل از حرکت کردن از وضعیت آب و هوای جاده و سلامت ماشین خود مطلع باشید.
  • نقاط دور جنگل را برای اتراق انتخاب نکنیم و آتش در جنگل روشن نکنیم. (اگر مجبور به روشن کردن آتش شدید، لطفا حواستان باشد قبل از رفتن حتما آن را خاموش کنید.)
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + قیمت و آدرس خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + قیمت و آدرس
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 101 کاربر