جاهای دیدنی انزلی

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/17
بازدید: 10863
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بندر انزلی بزرگ‌ترین بندر شمال ایران است و در استان گیلان و در ۴۰ کیلومتری رشت واقع شده است. دیدنی‌های بندر انزلی که شامل جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی متنوعی است، گردشگران زیادی را از سراسر ایران به این شهر می‌کشاند. که به دلیل موقعیت بندری و فصل بارندگی، آن را اروپای کوچک می‌نامند. بندر انزلی به دلیل این‌که در کنار کشورهای شمالی قرار دارد و راه‌های ارتباطی با اروپا از طرق رودخانه ولگا و دریای سپاه است از اهمیت اقتصادی و استراتژیک بالایی برخوردار  است.

بندر انزلی یکی از مهم‌ترین شهرهای تجاری ایران در طول تاریخ به ویژه در صد سال اخیر بوده است و به دلیل ورود مهاجران ارمنی و اروپایی فراری از جنگ جهانی، یکی از اولین شهرهای ایران بوده که با فرهنگ غرب آشنا شد. در ادامه با ما همراه باشید تا به گشت و گذار در مکان های دیدنی انزلی بپردازیم و با آن ها بیشتر آشنا شویم.

جاهای دیدنی انزلی

تالاب انزلی

تالاب انزلی آنقدر معروف و شناخته شده است که تعداد زیادی از گردشگران فقط برای دیدن این تالاب راهی بندر انزلی می‌شوند. این تالاب که یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های بندر انزلی است، یکی از تالاب های مهم کشور است و در جنوب غربی شهر انزلی قرار دارد. زیستگاه بیش از 100 گونه پرنده بومی و مهاجر، 50 گونه ماهی است و با وجود لاله‌های مردابی و نیلوفرهای آبی که در سرتاسر تالاب وجود دارد و چشم اندازهای بی‌نظیری را ایجاد کرده است.

تالاب انزلی

همچنین مقصدی بی نظیر برای طبیعت گردی می باشد. سفر با قایق در تالاب یکی از لذت بخش ترین خاطرات سفر شما به بندر انزلی خواهد بود. شما می‌توانید قبل یا بعد از گردش در تالاب در هتل‌ها و کافه‌های تالاب خود را با چای، قهوه یا یک وعده غذایی شمالی سرگرم کنید و از منظره تالاب لذت ببرید.

بندر انزلی - جاهای دیدنی انزلی را می‌شناسید؟ اروپای شمال ایران اینجاست!

منطقه سرخانکل

برای دیدن نیلوفرهای آبی معروف تالاب انزلی باید به قسمت حفاظت شده سرخانکل بروید. منطقه سرخانکل در واقع بخشی از تالاب انزلی است. بسیاری از پرندگان مهاجر مانند اردک، فاخته، پرستو، طاووس و قو در قسمت حفاظت زمستان گذرانی می‌کنند. گونه‌های گیاهی شاخص تالاب انزلی مانند آزولا، تالاب لاله و نیزار و نیلوفر آبی نیز در منطقه حفاظت شده حضور دارند. نیلوفرها از نظر بیولوژیکی نیز مهم هستند زیرا منطقه رشد آنها محل اصلی تخم ریزی باتلاق ها است.

منطقه سرخانکل

بلوار ساحلی

اغراق نیست اگر بگوییم بلوار ساحلی در کنار تالاب در راس فهرست دیدنی‌های بندر انزلی قرار دارد. شاید دلیل نامیدن بندر انزلی به اروپای کوچک وجود همین بلوار زیبا باشد. که از یک طرف منظره ای به بندر و کشتی ها دارد و در سمت دیگرش درختان سرسبز و زیبا که در هر فصل زیبایی خاص خود را دارند. قدم زدن در این بلوار را فراموش نکنید که چراغ های زیبایی نیز بر جذابیت آن افزوده است.

بلوار ساحلی

حافظیه انزلی

جیگا موزیک یا مکان موسیقی انزلی که به دلیل شباهت به حافظیه شیراز به آن حافظیه انزلی می‌گویند. بنایی سفید رنگ است که در بلوار ساحلی واقع شده است. موسیقی جیگا حدود هشتاد سال پیش در سال 1311 ساخته شد و از آن زمان تاکنون محل برگزاری کنسرت‌ها و مراسم عمومی در انزلی بوده است.

حافظیه انزلی

پل های انزلی

پل انزلی یکی از دو پل ارتباطی است که بندر انزلی را از طریق زمینی به غازیان متصل می‌کند. این پل به عنوان یکی از دیدنی‌های بندر انزلی شناخته می‌شود. با استفاده از بتن آرمه، ساخت این پل و پل غازیان از اواخر تیرماه 1314 آغاز شد و در هفتم آذر 1318 به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

پل های انزلی

کاخ موزه نظامی

این بنا که بین پل غازیان و انزلی قرار دارد در سال های 1308 تا 1314 توسط معماران معروف ایرانی ساخته شده است.(البته برخی این کاخ را متعلق به دوره قاجار می‌دانند و معتقدند که فقط در زمان رضاخان بازسازی شده است. ) این باغ موزه در گذشته متعلق به تاجر روسی به نام خوشتاریا بوده است. خوشتاریا از اولین کسانی بود که برق را به کشور آورد و پس از ورود شاه به اقامتگاهش و دیدن کاخ، این بنا را به او تقدیم کرد.

کاخ موزه نظامی در انزلی

لازم به ذکر است که قبل از ساخت این کاخ، کاخ دیگری به نام کاخ خوشتاریا در همان محل وجود داشته و متعلق به همان فرد روسی تبار بوده است. کاخ او تنها جایی بود که در شب‌های تاریک بندر انزلی نور و برق داشت. در سال 1308 بنای کاخ موزه نظامی شروع به تأسیس کرد.

برج ساحلی انزلی

مجتمع مسکونی طاووس در منطقه آزاد انزلی قرار دارد که به برج ساحلی انزلی معروف است. سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه در دست ساخت برج مسکونی طاووس با زیربنای 170000 متر مربع در 22 طبقه شامل 972 واحد مسکونی شامل 4 واحد پنت هاوس که عملیات اجرایی آن از تیرماه 88 آغاز شد.

برج ساحلی انزلی

دهکده ساحلی انزلی

این روستای ساحلی از چهار خیابان اصلی ساحل، کاسپین، خورشید و رستم تشکیل شده است. نزدیک‌ترین خیابان‌های روستای ساحلی به دریا به ترتیب رستم و سپس خورشید، کاسپین و ساحل است. گفتنی است ورودی این شهرک دارای نگهبانی 24 ساعته و تمامی خیابان‌های آن دارای نگهبانی به صورت شیفت 8 ساعته در طول 24 ساعت می‌باشد. از دیگر امکانات این شهرک می‌توان به ساحل اختصاصی آن به طول دو هزار متر اشاره کرد. وی رستوران ها، کافی شاپ ها، خواربار فروشی‌ها، نانوایی‌ها، بانک‌ها، زمین تنیس و ... را ذکر کرد.

روستای ساحلی بندر انزلی بزرگ‌ترین باغ ایران و یکی از دیدنی‌‌های بندر انزلی است. این شهرک در منطقه غازیان انزلی بین محله‌های شلیور و بی‌بی حوریه غازیان قرار دارد و از زمان احداث آن با وجود ایجاد شهرک‌های گردشگری فراوان در استان‌های گیلان و مازندران، همچنان یکی از زیباترین شهرک‌های گردشگری ایران است.

دهکده ساحلی انزلی

موج شکن انزلی

آیا می‌توان به انزلی سفر کرد و موج شکن را ندید؟ تقریباً همه کسانی که به بندر انزلی سفر کرده‌اند در کنار موج شکن عکس دارند. موج شکن 500 متری انزلی در ابتدا برای جلوگیری از آسیب دیدن کشتی‌ها در اثر امواج دریا ساخته شد و ساخت آن در سال 1293 یعنی 104 سال پیش به پایان رسید. از بلوار ساحلی منظره زیبایی از موج شکن انزلی دیده می‌شود و از این بلوار می‌توان تا موج‌شکن پیاده روی کرد. موج شکن یک قسمت غربی و شرقی دارد و از هرکسی که بخواهید می‌توانید آدرس آن را به راحتی پیدا کنید. 

موج شکن در شهر انزلی

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان

سفر با قایق تفریحی یک تجربه لذت بخش منحصر به فرد است. که در دریای خزر با کشتی تفریحی میرزا کوچک خان جنگلی امکان پذیر است. کشتی پنج طبقه میرزا کوچک خان در دهه 1980 در ژاپن ساخته شد و می‌تواند تا 250 مسافر را بین شهرهای داخلی و خارجی دریای خزر جابه جا کند. گردشگرانی که می‌خواهند شبی خاطره انگیز را در دریای خزر سپری کنند، می‌توانند در مرکز اقامتی کشتی که دارای امکانات یک هتل چهار ستاره است، اقامت کنند.

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان انزلی

برج ساعت

برج ساعت یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های انزلی است که در زمان ناصرالدین شاه به دستور حاکم انزلی ساخته شده است. به گفته مورخان، حاکم گیلان در سال ۱۲۳۰ هجری قمری یا ۱۱۹۴ هجری قمری آن را از آجر ساخته است. هدف از ساخت این بنا تماشای دریا بوده و از آن به عنوان فانوس دریایی نیز استفاده می‌شده تا دریانوردان در شب، ساحل برای دیدن نور بالای مناره، وارد کانال شوند. ساعت این برج زیبا که در حوالی خیابان سپاه انزلی قرار دارد همچنان زمان را به درستی نشان می‌دهد.

برج ساعت انزلی

بازارهای انزلی

حتی اگر علاقه ای به خرید و بازار ندارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به بازارهای انزلی بزنید. این بازارها که معمولا قدمت تاریخی دارند، آنقدر جذاب و خاص هستند که شما را بسیار سرگرم می‌کنند. بندر انزلی مانند تمام شهرهای شمال کشور دارای بازار محلی است که یکی از دیدنی‌های دلپذیر این شهر است. در ادامه بخشی از  بازارهای انزلی شرح داده شده اند؛

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

شنبه بازار انزلی

بازار سنتی هفتگی انزلی یا شنبه بازار در واقع نمایشگاهی از محصولات روستایی و فرهنگ بومی شمال کشورمان برای گردشگران است. از صبح زود می‌توانید در این بازار فروشندگان محلی مردان، زنان و نوجوانان را ببینید که محصولات خود را به گویش‌های شمالی و محلی گیلکی به فروش می‌رسانند. حتی برای عکاسی و آشنایی با فرهنگ و زندگی مردم شمال، گیلان و بندرانزلی، این بازار یکی از بهترین فرصت‌ها را دارد. اگر بخواهیم محصولات این بازار محلی را به صورت دقیق‌تری در میان بازارهای بندر انزلی نام ببریم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماهی و انواع وسایل ماهیگیری دست ساز روستاییان، انواع مرغ، انواع سبزیجات و صیفی جات، انواع ترشیجات محلی، برنج، کلوچه نمک، روناس برای تهیه ماهی شور، گردو ایرانی و پنیر محلی بندر انزلی معروف به سیاهمزگی. سوغات این شهرستان کره ماسال، آبغوره، کدو تنبل محلی، سیر و فلفل محلی، ماهی شور و دودی و سوهان کنجد است.

بازار شنبه و کاسپین در انزلی

بازار کاسپین انزلی

یکی از بزرگ‌ترین بازارهای بندر انزلی که در مجاورت بازار پردیس است، بازار کاسپین انزلی است. انواع اقلام پوشیدنی و لوازم تزئینی در این بازار به فروش می‌رسد. از امکانات این بازار می توان به پارکینگ، اغذیه فروشی‌ها و فروشگاه‌های خدماتی برای مسافران و خریداران اشاره کرد. موقعیت مناسب این بازار و مجاورت آن با شهر و خیابان پاسداران، بازار کاسپین انزلی به محلی برای گشت و گذار و خرید در روزهای تعطیل تبدیل شده است.

بازار پردیس انزلی

بازار پردیس انزلی به بازار روسیه نیز معروف است. زیرا محصولات و کالاهای روسی را نیز به فروش می‌رساند. محصولاتی مانند صنایع دستی شمال، پوشاک مختلف و بسیاری دیگر با قیمت های مناسب و به روز به فروش می‌رسد. برای دسترسی به این بازار باید به میدان انزلی و سپس سنگچین در خیابان مطهری و ابتدای خیابان ورزش بروید.

بازار آسیا و پذدیس

بازار آسیای میانه بندر انزلی

مغازه‌ها و غرفه‌های بازار ساحلی یا بازار آسیای میانه همگی در کنار ساحل زیبای بندر انزلی اقلامی مانند انواع پوشاک و لوازم آرایشی را به فروش می‌رسانند.

قبل از رسیدن به هتل سپید کنار می‌توانید بازار ساحلی را در ضلع شمالی جاده و در کنار ساحل مشاهده کنید. جدا از محصولات متنوع و خرید در این مکان از بازارهای بندر انزلی، می‌توانید در کنار ساحل زیبای آن بنشینید و حتی چای بنوشید. این بازار یکی از شلوغ ترین بازارهای بندر انزلی است و دو کیلومتر پارکینگ دارد. برای خرید لباس‌های شمالی و محلی هم می‌توانید به این بازار بروید. این بازار سرپوشیده است و اجناس متنوعی به فروش می‌رسد.

کپورچال

کپورچال در واقع نام یکی از بازارهای هفتگی شمال شهر است که روزهای دوشنبه هر هفته باز است. برای دیدن این بازار باید در جاده آسفالته بندر انزلی - آستارا حرکت کنید تا به دوشنبه بازار یا کپورچال در 21 کیلومتری غرب بادنار انزلی برسید. مرکز روستای چهار فریزه در بخش مرکزی شهرستان بندرانزلی محل دقیق این بازار محلی است.

کپورچال بین بندر انزلی و رضوان شهر قرار دارد و به تمامی ساکنان این شهرها و روستاهای اطراف خدمات ارائه می‌کند. خریداران نیز برای خرید تنها محصول این بازار به این مکان هجوم آورده‌اند. کپور چال یکی از بازارهای بندر انزلی است که برای گردشگران و گردشگرانی که به این شهر می‌روند و یا در مسیر بین بندر انزلی و آستارا حرکت می کنند، جذابیت بی‌نظیری دارد.

بازار کپورچال

بیشتر مشتریان این بازار، اهالی شهرها و روستاهایی مانند آبکنار، سنگاچین و روستاهای اطراف هستند. کپورچال یا شهر ماهی ها محل استقرار صیادان شمال کشورمان است. صیادانی که در دریای خزر صید می‌کنند یا در برکه ها و رودخانه‌ها ماهی می‌گیرند و در این بازار انواع ماهی را به فروش می‌رسانند. در این بازار به غیر از انواع ماهی، محصولات دیگری مانند انواع ادویه، صیفی جات و شاید هر آنچه که برای طبخ غذا با ماهی نیاز دارید، وجود دارد.

بازار و پاساژ گیلار انزلی

بازار گیلار انزلی یکی از بازارهای بندر انزلی است که در آن می‌توانید اجناس مختلفی از جمله لوازم آرایشی و بهداشتی و لوازم خانگی لوکس، پوشاک مختلف و ... را خریداری کنید و برای رسیدن به این بازار باید به طالب آباد که جنب دانشگاه آزاد بندر انزلی است بروید. بازار گیلار انزلی یکی از بازارهای سرپوشیده بزرگ با 3 محوطه بازار است. که دارای امکاناتی مانند پارکینگ، غذاخوری، پارک کودک و سایر امکانات رفاهی می باشد. این بازار یکی از بازارهای منطقه آزاد انزلی و مملو از اجناس ترکی و روسی است.

بازار ماهی و گلار

بازار ماهی انزلی

و در نهایت از میان بازارهای بندرانزلی به بازار ماهی فروشان می‌رسیم. بازاری سنتی و قدیمی در زیر پل انزلی که در آن ماهی تازه صید شده به فروش می‌رسد. در این بازار انواع ماهی پیدا می‌کنید البته اگر بوی تند ماهی و دیدن خون ماهی را دوست ندارید. اگرچه این بازار نیاز به بازسازی و توجه ویژه دارد، اما برای گردشگران و افرادی که به دنبال زندگی اصیل مردم شمال هستند، موقعیت بسیار خوبی دارد. در این بازار ماهیگیران سرشناس و البته اصیل و قدیمی را می‌توانید پیدا کنید که همان روز ماهی تازه صید شده را می‌فروشند. پس از این بازار دست خالی به خانه نروید.

بازار سپه انزلی

بازار سپه از دیگر بازارهای بندر انزلی است که به دلیل قرار گرفتن در خیابان سپه سابق یا خیابان ابوذر غفاری هم اکنون در این شهر واقع شده است. در این بازار انواع ماهی و صنایع لبنی و فرآورده های شمال را نیز خواهید یافت. در این خیابان آثار تاریخی و خانه هایی با معماری زیبا را نیز خواهید دید.

بازار سپه

ساحل بندر انزلی

ساحل بندر انزلی با سایر سواحل شهرهای شمالی کشور تفاوت آشکاری دارد. تفاوتی که مسافران و گردشگران زیادی را به این ساحل جذب کرده است و این مکافات ساحل برای همه است. دسترسی همه افراد به ساحل بندر انزلی آسان است. اگر به شهرهای دیگر حاشیه دریای خزر رفته باشید، متوجه شده‌اید که بخش خصوصی دست اندازی های زیادی به سواحل انجام داده است.

در بسیاری از مواقع مسافران و گردشگرانی که به این شهرها می‌روند باید از پشت میله ها و از راه دور به دریای خزر و سواحل آن نگاه کنند. اما در ساحل بندرانزلی این‌طور نیست. این موضوع برای تمامی سواحل انزلی صادق است. در منطقه آزاد انزلی پروژه ساحلی با 65 آلاچیق سنتی، پروژه‌های شنای بانوان و آقایان، زمین والیبال، فوتبال ساحلی، پارکینگ، خدمات بهداشتی و رفاهی نیز ایجاد شده است. پس می‌توان گفت در ساحل بندرانزلی دریا و ساحل را از نزدیک لمس خواهید کرد و با تمام وجود از آن لذت خواهید برد.

ساحل بندر انزلی

پارک جنگلی انزلی

پارک جنگلی بندرانزلی یکی از جاذبه‌های شگفت انگیز استان گیلان است که شهرداری بندرانزلی برای استراحت و آسایش مسافران و گردشگران خود در نظر گرفته است. این پارک یکی از دیدنی‌های بندر انزلی است که در مسیر جاده رشت به سمت انزلی و ورودی شرقی شهر قرار دارد و پذیرای علاقه مندان به طبیعت و فضای سبز است. امکانات رفاهی و تفریحی متعددی در پارک جنگلی بندر انزلی برای آسایش مردم فراهم شده است که باعث می شود برای تشویق به گشت و گذار در این پارک به انزلی سفر کنید. این پارک با فضایی آرام با تهویه مطبوع مکان خوبی برای پیک نیک در آخر هفته است.

آلاچیق هایی در پارک وجود دارد که می‌توانید در آن استراحت کنید و ساعت‌ها با دوستان یا خانواده چت کنید. علاوه بر این، فرزندان شما می توانند ساعت ها در زمین بازی کنند و لذت ببرند. اگر قصد خرید صنایع دستی در استان گیلان را دارید، در ورودی پارک جنگلی بندرانزلی نمایشگاه صنایع دستی برپاست که می‌توانید انواع هنرهای بومی و صنایع دستی مردم گیلان را خریداری کنید و سوغاتی های خاطره انگیزی را برای دوستان و خانواده خود ببرید.

پارک جنگلی منطقه انزلی

در بخشی از این نمایشگاه غرفه هایی را نیز مشاهده خواهید کرد که در آن انواع آجیل و خشکبار، شیرینی، عسل و سایر کالاها و اقلام مورد نیاز مردم به فروش می‌رسد.

مرکز تجاری ونوس

تا اینجا در مورد دیدنی‌های بندر انزلی و طبیعت بکر آن صحبت کرده ایم. اما هرکسی سلیقه خاصی در سفر دارد و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از مراکز خرید بزرگ شهرهای دیگر حتی به طبیعت دیدن کنند. اگر شما هم علاقه‌مند به گشت و گذار در مراکز خرید بزرگ هستید، مرکز خرید ونوس و ستاره شمال انزلی را به شما معرفی می‌کنیم. این مرکز خرید در سال 1392 افتتاح شد و هدف از افتتاح آن تنها جذب گردشگران داخلی و خارجی بوده است. مجتمع تجاری ستاره شمال با مساحت 21000 متر مربع و در شش طبقه یکی از بهترین مراکز خرید منطقه آزاد انزلی می باشد.

مرکز نجاری ونوس

از طرفی مرکز خرید ونوس که در سال 1385 افتتاح شد و با مساحت 52000 متر مربع با 800 غرفه تجاری یکی دیگر از مراکز خرید مهم منطقه آزاد انزلی است. همانطور که اشاره کردیم بندر انزلی یکی از مناطق آزاد ایران است و به همین دلیل می توانید کالاهای با کیفیت خارجی را با قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه خریداری کنید. پس اگر برای خرید به انزلی سفر کرده اید بهتر است از مراکز خرید ونوس و ستاره شمالی دیدن کنید.

آکواریوم انزلی

دیدن گونه‌های جانوری در همه جای دنیا بسیار هیجان انگیز است. اما گونه‌های جانوری تنها به پرندگان و آن‌هایی که روی زمین زندگی می‌کنند محدود نمی‌شود و باید گفت که شگفتی‌های اعماق دریا به مراتب هیجان انگیزتر از شگفتی‌های روی زمین خواهد بود! از این رو در کشورها و شهرهای مختلف آکواریوم های بسیار بزرگی ساخته می‌شود تا مسافران بتوانند این موجودات عجیب را در زیر آب ببینند.

در ایران دو آکواریوم بزرگ وجود دارد که یکی در اصفهان و دیگری در بندر انزلی قرار دارد. آکواریوم انزلی معروف به آکواریوم فانتستیک یکی از بهترین و بزرگ ترین آکواریوم های ایران است.  که حدود 30 میلیون یورو ارزش دارد. این آکواریوم با مساحت 10000 متر مربع در چهار طبقه ساخته شده است. تونل آبی 43 متری این آکواریوم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های‌ آن است که در آن می‌توانید موجودات زیر آب را از نزدیک ببینید و احساس کنید که در کف اقیانوس در حال راه رفتن هستید.

آکواریوم بزرگ انزلی

لازم به ذکر است که در این آکواریوم حدود هشت هزار گونه مختلف ماهی وجود دارد. که از جمله آن‌ها می‌توان به انواع ماهی های زینتی، مار ماهی، کوسه و دیگر موجودات سمی زیر دریا که بسیار کمیاب هستند می‌توان اشاره کرد. در این مجموعه امکانات رفاهی و خدمات مختلفی مانند شهر بازی، سینمای چند بعدی، سالن بولینگ، سوئیت اقامتی، رستوران، اتاق بازی کامپیوتری، باغ خزندگان، سینمای واقعیت مجازی و همچنین کافی شاپ وجود دارد.

پل غازیان

پل غازیان یکی دیگر از دیدنی‌های بندرانزلی است. که در مسیر ارتباطی تهران - رشت قرار دارد. این پل بر روی رودخانه انزلی و بین غازیان و بین پشته ها قرار دارد و در زمان خود یکی از پیشرفته‌ترین پل‌های جهان به شمار می رفت. در سال 1314 شمسی ساخت این پل آغاز شد و سرانجام در سال 1316 یعنی 18 ماه بعد پروژه ساخت به پایان رسید. این پل که از بتن آرمه ساخته شده است در سال 1317 به بهره برداری رسید که پل غازیان انزلی با کمک شرکت آلمانی سانتاب ساخته شد و کشورهایی مانند سوئد نیز در ساخت آن مشارکت داشته اند.

پل غازیان

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 101 کاربر