روستای ییلاقی اولسبلنگاه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1401/03/12
بازدید: 2470
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تا حالا بهشت از نزدیک دیده‌اید؟ برای شما پیش آمده به مکانی بروید که حس کنید وارد بهشت شده‌اید؟ ماسال،  همانند بهشتی است که داخل استان گیلان ایران زمین قرار دارد. این ییلاق از جاهای دیدنی گیلان نیز به شمار می‌آید. حالا چه چیزی باعث زیبایی فوق‌العاده ماسال  شده است؟ ییلاق‌های بی‌نظیر و چشمگیر ماسال، با طبیعتی بکر و دست نخورده، یکی از دلایل زیبایی بیش از حد این شهر شده است. ییلاق و روستای «اُلَسَبِلَنگاه» از ناب‌ترین و جذاب‌ترین روستاهای شهر ماسال است، زیبایی این ییلاق به قدری است که قطع به یقین  جزو بکرترین و خوشگل‌ترین ییلاق‌های ایران محسوب می‌شود. سالیانه تعداد زیادی از گردشگران و توریستان به این روستا سفر می‌کنند و از طبیعت بکر این ییلاق نهایت لذت را می‌برند. در ادامه مطلب، لحظه آخر قصد دارد تا شما را با روستا و ییلاق اولسبلانگاه آشنا کند.

 

اولسبلانگاه ماسال

 

روستای سرسبز اُلَسَبِلَنگاه ماسال

روستای اولسبلنگاه، از ییلاق‌های شهر ماسال می‌باشد که طبیعت این ییلاق بسیار سرسبز و دیدنی است و آب و هوای فوق‌العاده دلپذیر و دوست داشتنی دارد. این روستای ییلاقی در بین ارتفاعات کوه تالش قرار گرفته است و قاعدتا باید آب و هوایی خنک و دلنشین داشته باشد. هوای پاک و تمیز این ییلاق از دیگر دلایل جذابیت این روستا است. زیبایی و چشم‌انداز این روستا به قدری سحرانگیز و جذاب است، گویی در مقابل یک تابلو نقاشی از بهشت ایستاده‌اید و آن را تماشا می‌کنید. جالب است بدانید که نام روستای ییلاقی اولسبلنگاه با مناظری بی‌بدیل را به صورت «اولاسبلانکاه» و «اولسبلانگاه» نیز می‌نویسند. این واژه اصالتا تالشی است و از دو بخش جداگانه‌ی « اولَس» و «بِلَنگاه » تشکیل شده که معنای واژه اولَس، درخت ممرز است و بلنگاه به معنای جای بلند و مرتفع است. در نتیجه معنا و ریشه تالشی نام‌ این روستا، محل رویش درختان ممرز است. درختان ممرز، از خانواده توسکایان هستند و ارتفاعی برابر با 15 الی 25 متر ، با برگ‌های پهنی دارند. درخت ممرز معمولا در ارتفاعات 600 متر روییده می‌شود، که به دلیل ارتفاع این روستا از دریا این گونه درخت را به وفور در این  مکان می‌بینید. تنه این گونه از درختان شیار دار است و پوسته‌ای صاف و به رنگ خاتکستری دارد.
 

رخت ممرز ماسال

 

در سفر و گشت و گذار به روستای ییلاقی اولسبلنگاه شما می‌توانید از محصولات ارگانیک و طبیعی مانند تخم مرغ‌های تازه، عسل، شیر، پنیر محلی، ماست محلی، کره، خامه وسرشیر تازه خریداری و نوش جان کنید. از این محصولات تازه حتی به عنوان سوغات می‌توانید برای دوستان و آشنایان خود ببرید، فقط در نظر داشته باشید در دمای مناسب نگهداری کنید و قبل از انقضای تاریخ مصرف آن را به اطرافیان خود سوغاتی دهید.

 

ماسال بهشتی در ایران _ اگر بهشت را چند تکه کنید قطعا یکی از آن تکه ها در ماسال ایران است که دارای غارهای بزرگ و کوچک بسیاری است. برای آشنایی با این منطقه روی لینک کلیک کنید.


روستای ییلاقی اولسبلنگاه تحت حفاظت و نظارت منابع طبیعی قرار دارد، به صورتی که اجازه ساخت و ساز در این ییلاق به کسی داده نمی‌شود. اما لازم به ذکر است ساخت و ساز با مصالح چوبی در این ییلاق مجاز است. خوشبختانه این عمل باعث شده محیط زیست و منظره این ییلاق از بین نرود و طبیعت آن دست نخورده باقی بماند. در این روستای ییلاقی فوق‌العاده دنج و زیبا، امکاناتی نظیر شبکه برق رسانی و لوله‌کشی آب وجود ندارد. برق رسانی این روستا از پنل‌های خورشیدی و موتور برق تامین می‌شود، به علاوه نیاز آب مردم این روستا از چشمه‌های زلال و جاری داخل منطقه برآورده می‌شود. جالب است بدانید این روستا در ساعت 12 شب غرق در تاریکی می‌شود و سکوت و آرامش بی‌نظیری بر فضای منطقه حاکم می‌شود. پس بهتر است که اگر قصد دارید بعد از ساعت 12 شب در این روستا گشت و گذار کنید، با خود چراغ قوه و وسایل مورد نیاز خود را ببرید. در نظر داشته باشید که در فصول سفر به اولسبلنگاه، در ازای ورود هر ماشین مبلغی به عنوان ورودی از آن گرفته می‌شود.

 

اولسبلانگاه ماسال

 

جاذبه‌های اطراف روستای ییلاقی اولسبلنگاه ماسال

قبلا به آن اشاره کردیم که مناظر و چشم انداز روستای اولسبلنگاه مانند تابلو نقاشی است. حالا می‌خواهیم برای شما این منظره را توصیف کنیم. چشمان خود را ببندید و تصور کنید میان یک کوه مرتفع وزیبا قرار دارید، رو به روی شما گله‌ای از اسب‌های در حال قدم زدن هستند، صدای زنگوله گاوها و گوساله‌ها، گوسفندان در حال چرا، صدای خواندن پرنده‌ها، طبیعتی سرشار از طروات و سرسبزی، تنفس در هوای پاک، نوشیدن آب زلال چشمه‌ها، کلبه‌های چوبی با شیروانی‌های رنگی و گاوهای اهالی روستا است. لمس این فضای بی‌بدیل هوس انگیز نیست؟ این زیبایی با پدیده اقیانوس ابری چندین برابر می‌شود. هنگامی که ییلاق اولسبلنگاه غرق در ابرهای متعدد مخملی و نرم بهم پیوسته می‌شود، پدیده اقیانوسی شکل می‌گیرد. به قدری تعداد ابرهای بهم پیوسته زیاد می‌شود که انگار مقابل شما یک اقیانوس سفید رنگ قرار دارد. به همین دلیل است که این پدیده را اقیانوس ابری می‌نامند. در فصول بهار و تابستان (از اوایل اردیبهشت تا اواخر تابستان) پدیده اقیانوسی رخ می‌دهد و منظره فوق‌العاده زیبایی را به تصویر می‌کشد. تمامی این مکان‌های سحرانگیز سوژه بسیار مناسب و بی‌نظیری برای عکاسی است. اگر مسیر روستای اولسبلنگاه را ادامه دهید به ییلاق سوئه چاله می‌رسید، اما زیبایی به اینجا ختم نمی‌شود، ادامه دهید تا به روستای مرتفع گیلوان برسید. ارتفاعات آلاله و یادبود میرزا کوچک خان جنگلی نیز از دیگر مکان‌های دیدنی اطراف اولسبلانگاه است.
 

پدیده اقیانوسی ییلاق ماسال

 

اولسبلنگاه ماسال کجاست؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کرده بودیم، روستای ییلاقی اولسبلنگاه در میان کوه‌های بلند و مرتفع تالش واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این روستا به گونه‌ای است که از غرب رشت (مرکز استان گیلان)، 50 کیلومتر فاصله دارد و در 25 کیلومتری جنوب ماسال واقع شده است. اولسبلنگاه از سطح دریا حدود 1489 متر ارتفاع دارد.

دسترسی به روستای ییلاقی اولسبلنگاه

اگر از تهران عازم سفر به روستای ییلاقی اولسبلنگاه شدید، باید از آزادراه قزوین به سمت رشت بروید، حدودا 400 کیلومتر راه در پیش رو دارید که تقریبا 6 ساعته می‌توانید آن را بپیمایید. بعد از طی 300 کیلومتر از این مسیر در 20 کیلومتری رشت وارد جاده فومن بشوید. بعد از عبور از فومن و صومعه‌سرا به روستای کلیدبر می‌رسید. در ادامه به سمت روستای طاهرگوراب بروید و بعد از آن به سمت ماسال برانید. بعد از رسیدن به ماسال گیلان، کافیست از خروجی جنوب (گیلوان-ماسال)این شهر خارج شوید و حدود 30 کیلومتر راه کوهستانی و هموار پیش رویتان را طی کنید تا به روستای سرسبز و دیدنی اولسبلنگاه برسید. آن دسته عزیزانی که نیت سفر به این ییلاق را از سمت بندر انزلی گرفته‌اند، لازم است بدانند که باید از طریق جاده‌ی دیدنی آبکنار خود را به این روستای بی‌نظیر برسانند.

 

دسترسی به اولسبلنگاه ماسال

 

بهترین زمان سفر به روستای ییلاقی اولسبلنگاه

روستای بی‌نظیر اولسبلنگاه از مکان‌های دیدنی ماسال است که در تمام فصل‌های سال زیبایی خود را دارد. اما برای سفر در زمان‌های مختلف سال، آب و هوای آن فصل بسیار اهمیت دارد. روستای ییلاقی اولسبلنگاه در فصول بهار و تابستان به اوج زیبایی خود می‌رسد. در این فصول از سال تا چشم کار می‌کند سرسبزی و طراوت در ییلاق اولسبلنگاه دیده می‌شود. بهترین زمان برای سفر به این روستای ییلاقی بعد از به اتمام رسیدن باران‌های بهاری است، یعنی حدودا از هفته دوم اردیبهشت تا اوخر تابستان این روستا در بهترین زمان آب و هوایی خود قرار می‌گیرد. برای دیدن رخداد سحرانگیز پدیده اقیانوسی، لازم است در اردیبهشت و خرداد از این ییلاق دیدن کنید. لازم به ذکر است که میوه‌هایی مانند آلوجنگلی در این ماه‌ها رسیده‌اند و ماه‌های شهریور و مهر وقت به ثمر رسیدن فندق‌ها است. تماشای طبیعت رنگارنگ اولسبلنگاه در فصل پاییز به قدری زیبا است که واقعا شاید توانایی پلک زدن را هم نداشته باشید. طبیعتی که پوشیده شده از برگ‌های نارنجی، زرد و سبز درختان  به همراه مه و باران‌های پاییزی چقدر دیدنی است؟ خیلی زیاد. اما هوا بعد از فصل تابستان مقداری رو به سرما می‌رود و در فصل پاییز مقداری خنک و مایل به سرد است. فصل زمستان این ییلاق که به‌خاطر کوهستانی بودن نیز بسیار سرد است و اگر قصد سفر در فصل زمستان را دارید لازم است بدانید که باید با خود پتو، لباس گرم، کیسه خواب و وسایل گرمایشی همراه داشته باشید. در کل برای سفر به این روستا حتما قبل از حرکت از آب و هوای حاکم بر فضای این روستا مطلع شوید.

 

بهترین زمان برای سفر به اولسبلنگاه

 

اقامت در روستای ییلاقی اولسبلنگاه ماسال

 اولسبلنگاه از دسته مکان‌هایی است که اگر به آن‌جا بروید قطعا با یک روز از آن فضا سیر نمی‌شوید و دلتان می‌خواهد که بمانید. چادر زدن و برپایی کمپ در این ییلاق آزاد است و تجربه فوق‌العاده عالی برای شما رقم می‌زند. اقامت کردن در اولسبلنگاه و شب‌های پرستاره‌ و غرق در آرامش‌، بسیار جذاب و دوست داشتنی است. به غیر از کمپینگ شما می‌توانید در اقامتگاه‌های این روستا بمانید و سفر خوبی را تجربه کنید. در ییلاق اولسبلانگاه هتل نوسازی به نام هتل فردین معصومی وجود دارد، که محل مناسبی برای اقامت گردشگران و توریستان است. این هتل اول روستا ساخته شده است و در ادامه در مورد اطلاعات هتل رستوران فریدن معصومی صحبت کرده‌ایم. اقامتگاه‌های دیگری مانند هتل سراج، اقامتگاه کوهسار،  اقامتگاه افرا و رستم کلاه‌چرمینه در روستای ییلاقی اولسبلنگاه قرار دارند. به علاوه اقامتگاه‌ها شما فرصت ماندن در خانه‌های افراد محلی و کلبه‌ها را نیز دارید. مردم شریف روستای اولسبلانگاه بسیار مهربان و خونگرم هستند.

اطلاعات هتل رستوران فردین معصومی

در ییلاق اولسبلانگاه ماسال، هتل رستوران سه ستاره‌ای با ظرفیت 150 نفر به نام «فردین معصومی» وجود دارد. منظره بالکن‌های این هتل رستوران، رو به جنگل‌های سرسبز ییلاقات ماسال است. در این هتل اتاق‌های دو تخته، سه تخته و چهار تخته موجود می‌باشد. رستوران و کافی شاپ در طبقه همکف این هتل است و پذیرش در این هتل 24 ساعته صورت می‌پذیرد. از امکانات دیگر این هتل می‌توان به پارکینگ،لابی و فروشگاه آن اشاره کرد. برای دسترسی به هتل رستوران فردین معصومی می‌توانید از شماره تلفن (01344662214)، یا وبسایت (hotelfardin.blog.ir) استفاده کنید.
 

هتل رستوران فردین معصومی ماسال

 

سخن پایانی
روستای اولسبلنگاه یکی از دیدنی‌ترین و رویایی‌ترین روستاهای ایران است، که با میزبانی مردم خونگرم و دوست داشتنی این روستا، سفری بسیار لذت‌بخش و دوست داشتنی برای شما رقم می‌خورد. اگر قصد سفر به این روستا را دارید حتما به ماسال بهشتی در ایران نیز سر بزنید و از دیدن زیبایی بی نظیر این روستا لذت ببرید.

 

اولسبلنگاه ماسال گیلان

 

و لحظه آخر از شما گردشگر عزیز می‌خواهد که لطفا هنگام طبیعت‌گردی، برای حفظ محیط زیست و طبیعت بکر روستای ییلاقی اولسبلنگاه ماسال به موارد زیر دقت و رعایت کنید:

  • هنگام رانندگی حواستان به حیوانات در حال عبور باشد و  لطفا با سرعت رانندگی نکنید.
  • کیسه زباله برای زباله‌ی خود حتما و قطعا همراه خود داشته باشید تا زباله‌ها را در طبیعت رها نکنید. این کار به طبیعت آسیب جدی می‌رساند.
  • زباله‌‎‌هایی که تجزیه‌پذیر هستند مانند پوست موز و تخمه را هم نباید در طبیعت رها کنید. این گونه از زباله نیز باعث تخریب محیط زیست می‌شود.
  • تا جایی که برای شما مقدور است آتش روشن نکنید. اما اگر روشن کردید سعی کنید خیلی کوچک باشد و قبل از ترک محل حتما و قطعا روی آن آب بریزید و آن را خاموش کنید.
  • افراد زیادی برای کسب آرامش به ییلاق اولسبلنگاه ماسال و این مدل مکان‌های بکر سفر می‌کنند. پس لطفا سکوت را رعایت کنید، با صدای بلند حرف نزنید یا صدای موسیقی خود را زیاد بالا نبرید. مخصوصا اگر شب را در این مکان ماندید سعی کنید سکوت و فضای آرام شب را از بین نبرید و به گردشگران و اکوسیستم احترام بگذارید.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر