میدان شهرداری رشت

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/09
بازدید: 2120
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

میدان شهرداری یکی از مناطق دیدنی رشت است که مربوط به دوران پهلوی می باشد. این بنا در تاریخ 26 آذر با شماره ثبت 1516 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید. در ادامه قصد داریم به شرح بیشتر این اثر ملی بپردازیم.

 

میدان شهرداری رشت

 

معرفی میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری یکی از جاهای دیدنی رشت و مهمترین نمادهای رشت است که دارای ساختمان‌های قدیمی، موزه پست، ساختمان قدیمی‌هتل ایران و برج ساعت و .. می‌باشد. این بنا هنگام زلزله منجیل دچار آسیب شد و کمی‌بعد روبرت واهانیان به مرمت آن پرداخت. در این میدان هنگام صبح، شب و طی مراسم‌ها موسیقی زنده ای توسط گروه هنرمند ارکستر اجرا می‌شود. ساعت نصب شده روی ساختمان در میدان با هر ساعت کامل و همچنین هر نیم ساعت به صدا درمی‌آید.

میدان شهرداری رشت کجاست؟

بسیاری از افراد برای دیدن زیبایی‌های میدان شهرداری راهی آن می‌شوند. خیابانی که در انتها به این میدان میرسد تا فاصله چندصد متر، سنگ فرش شده اند و امکان تردد ماشین در آن وجود ندارد و برای رسیدن به آن باید از طریق خیابان‌های دیگر اقدام کنید.

کاخ شهرداری رشت

کاخ سفید و زیبای شهرداری یکی از ساختمان‌های قدیمی‌ و زیباست که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. کاخ شهرداری قدمتی بیش از 90 سال دارد و هنوز توانسته زیبایی خود را حفظ کند. این بنا شاید در نگاه اول عادی به نظر برسد اما برای افرادی که وارد شهر می‌شوند و از آن می‌گذرند یک کاخ بسیار رویایی است. کاخ شهرداری در 26 آذرماه سال 1356 به عنوان اثر ملی با شماره 1516 ثبت شد.

 

میدان شهرداری

آب و هوای رشت - آشنایی با آب و هوای شهر زیبای رشت 

تاریخچه عمارت

در دوران مشروطه، رشت به سمت نونوارشدن و زیباسازی پیش رفت. با تصویب قانون بلدیه (شهرداری) در سال 1286 شمسی، بنای کاخ به فرمان میرزاخلیل و اداره بلدیه رشت، در دستور ساخت قرار گرفت. زمین این کاخ یک تپه بود که قبر یکی از سادات در آن تپه واقع شده بود. این قبر به منظور ساخت بنا مورد تخریب قرار گرفت و این حرکت برای بسیاری از مردم قابل هضم نبود که منجر به اعتراضات زیادی شد. به دنبال این اعتراضات فضل الله زاهدی حاکم شهر شد و قبر به محوطه ساختمان انتقال یافت و حاج میرزا خلیل (یکی از مشروطه خواهان) را به عنوان مامور تأسیس شهرداری انتخاب کردند. انجمنی به ریاست حاج میرزا یوسف خان به نام انجمن بلدیه به حاج میرزا خلیل مشاور میدادند. بعد از سال‌ها ساخت بنای عمارت در سال 1302 آغاز شد و تا 1305 یعنی اوایل کار رضاشاه به پایان رسید. از وقایع تاریخی این کاخ می‌توان به این نکته اشاره کرد که کاخ و میدان شهرداری در جنگ تحمیلی ایران و عراق محل اعزام نیروهای رزمنده شدند.

معماری عمارت

سبک معماری کاخ شهرداری به شیوه معماری روسی است. زمانی که آن را با ساختمان‌های روسی مقایسه کنید و در معماری آن ریز شوید شباهت‌های زیادی مشاهده خواهید کرد. بعلاوه اینکه معمار این بنا فردی روسی بود که طرح کاخ شهرداری را بر اساس معماری جدید سن پترزبورگ انتخاب کرد بود و به همراهی معماران ایرانی  و ساکنان رشت اقدام به ساخت این بنا کرد. ارتفاع بنای کاخ 24 مترو بوده و در گذشته به عنوان دیده بانی از آن استفاده میشد. روبرت واهانیان این سبک معماری را در شکوفا‌شدن فرهنگ رنسانس و اقتباس شده از دوران حاکمیت نظامی‌می‌داند. لوگوی شهرداری رشت شبیه به شکل دو کلید روی هم قرار گرفته که نماد این است که مشکلات شهری با این کلیدها حل خواهد شد که این لوگو بر روی ساختمان نقش بسته شده است. سه سال بعد از اینکه کاخ شهرداری تکمیل شد ساعتی روی آن کار گذاشته قرار گرفت که در آن دوران نماد زمان شناسی بود و بسیاری از ساختمان‌های مشهور از جمله ساختمانی که در تبریز و ساری هستند دارای ساعت زنگدار بودند.

 

میدان شهرداری رشت

تور داخلی - برای رزرو تورهای مسافرتی داخل ایران با قیمت مناسب همین حالا کلیک کنید!

بازدید از میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌باشد که در روزهای تعطیل فضای شلوغی دارد و باتوجه به سلیقه خود می‌توانید از این مجموعه بازدید کنید. اگر در طول روز از این بنا بازدید کنید جزئیات بنا را دقیق‌تر رویت خواهید کرد، اما در شب نیز نورپردازی و صدای موسیقی زنده حال و هوای دیگری دارد و در هر ساعت از شبانه روز بدون پرداخت هیچ هزینه ای می‌توانید از این مجموعه بازدید کنید.

دیدنی‌های جاهای دیدنی رشت

میدان شهرداری نمادی از معماری و فرهنگ، با قدمتی 100 ساله است که با دیدن آن به شگفتی معماری و زیباشناسی مردمان قدیم پی می برید.

مقبره ابوجعفر

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم زمین ساختمان تپه ای بود که مزار سیدی در آن قرار داشت. این بقعه بعد از اینکه عمارت ساخته شد به حیاط عمارت شهرداری منتقل شد و اکنون مورد توجه گردشگران و افراد محلی می باشد. مقبره ابوجعفر یکی از مکان های دیدیدنی است که بسیار از افراد خصوصا افراد محلی را به سوی خود کشانده است.

اداره پست میدان شهرداری رشت

اداره پست میدان شهرداری یکی از آثار تاریخی و مکان‌های دیدنی رشت است که از اجزای جدا نشدنی میدان شهرداری می‌باشد. عمارت پست و تلگراف شهر، در ضلع شمالی میدان شهرداری در قسمت مرکزی شهر واقع شده که به دوران پهلوی میرسد. مساحت کلی این بنا 1930 متر مربع بوده و به شکل L ساخته شده است و شامل 4 طبقه است. طبقه اول و همکف به شکل L ساخته شده و طبقه سوم شبیه به کلاه فرنگی می‌باشد. این بنا در میان سال‌های 1310 تا 1312 ساخته شد و در سال 1379 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ساختمان پست

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 

کتابخانه ملی رشت

کتابخانه ملی رشت اولین کتابخانه ملی ایران است که در ورودی خیابان علم الهدی قرار دارد. این مجموعه از سال 1313 شروع به کار کرد و در حال حاضر دارای 150 هزار جلد کتاب چاپی و 1750 جلد کتاب خطی می‌باشد.

هتل ایران

هتل ایران هتلی تاریخی، مربوط به دوران پهلوی است که در میدان ضلع شمالی شهرداری خودنمایی می کند. این بنا در سال 1379 یکی از آثار ملی ایران شد و به ثبت ملی رسید و امروز این هتل یکی از جاذبه‌های دیدنی در رشت محسوب می‌شود و بیشتر میزبان مراسم فرهنگی رشت است. زیربنای هتل 1800 متر مربع بوده که در کنار ساختمان شهرداری، اداره پست، مجموعه تاریخی میدان مرکزی رشت را می‌سازند.

آبنما و مجسمه‌های میدان شهرداری رشت

جذابیت میدان شهرداری فقط به ساختمان‌های آن نیست بلکه آبنما و تندیس‌های میدان، جلوه ای خاص به آن بخشیده است. مجسمه قدیمی‌ترین عکاس شهر، مجسمه زن شالیکار، پیرمرد دوچرخه سوار و تندیس میرزا کوچک خان جنگلی از مجسمه‌هایی هستند که زیبایی میدان را دوچندان کرده اند.

میدان شهرداری در شب

شما که با ساختمان‌های اطراف این میدان آشنا شدید می‌توانید با آگاهی بیشتری در اطراف آن بگردید و ماجراجویی کنید. بازدید از این همه زیبایی در شب شگفتی دیگری دارد. اگر در نیمه دوم سال به این میدان بروید این شانس را دارید که هنگام بارش باران روی سنگ فرش‌ها قدم بزنید و از نورپردازی خیره کننده و موسیقی زنده لذت ببرید. عکس‌های شما در تاریکی شب و درخشش نورهای بازتابیده متفاوت تر خواهد بود. 

میدان شهرداری در شب

بازار سنتی رشت

یکی از جاذبه‌هایی که میدان شهرداری دارد بازار سنتی با بافتی قدیمی‌ است. بازدید از این بازار سنتی را حتما در اولویت بگذارید حتی اگر به علت قدیمی‌بودن آن کار سختی باشد اما ارزش دیدن و گشت و گذار را دارد.

کافه‌های میدان شهرداری

نوشیدن یک قهوه داغ یا چای لبسوز آن هم بعد از گشت‌و‌گذار در میدان شهرداری بسیار به یاد ماندنی خواهد بود. تریا پاسارگاد در نزدیکی میدان قرار دارد و با خوشمزه ترین خوراکی‌ها از شما پذیرایی می‌کند. توصیه می کنیم با  قدم زدن در این میدان را با نوشیدن قهوه و یا خوراکی های خوشمزه لذت بخش تر کنید.

تفریح در میدان شهرداری رشت

بناهای تاریخی این میدان بسیار تماشایی است و چند ساعت شما را مشغول به بازدید می‌کند. همچنین اگر اهل بازارگردی هستید می‌توانید سری به بازار سنتی رشت بزنید و در کنار پیاده روی عکس‌های زیبایی بگیرید. اگر دوربین عکاسی حرفه‌ای دارید از این فرصت برای خلق تصاویر زیبا استفاده کنید. شما احتمالا هوس خوراکی‌های خوشمزه خواهید کرد پس کافیست به اطراف خود نگاه کنید و یک خوراکی خوشمزه و محلی انتخاب کنید. یکی از امکاناتی که شهرداری رشت برای افراد کم توان و سالمند در نظر گرفته، امکان استفاده از خودروهای برقی است که در حال خدمات رسانی هستند.

میدان شهرداری رشت

بازسازی میدان و خیابان شهرداری رشت

میدان شهرداری به دلیل تردد زیاد ماشین، بسیاری اوقات ترافیک سنگینی دارد که یکی از مهمترین مشکلات بازدید از این مجموعه بود. با بازسازی و سنگ فرش کردن میدان شهرداری و خیابان‌هایی که در پیرامون آن قرار دارد امکان پیاده روی از این میدان و بازید از آثار تاریخی فراهم شده است. میدان شهرداری رشت بزرگترین پیاده راه کشور است که طرح بازسازی این میدان در سال 2017 توانست جایزه بخش برنامه ریزی شهری و طراحی شهری را در بزرگترین مسابقه طراحی دنیا متعلق به خود کند.

هتل‌های میدان شهرداری

اگر به شهر رشت سفر کردید و قصد داشتید در این شهر اقامت کنید باید محل اقامت خود را نیز مشخص کنید. یکی از نزدیک ترین مراکز اقامتی به میدان، هتل رستوران اردیبهشت است. این هتل کمترین مسافت را با میدان داشته و با طی زمان اندکی می‌توانید به آنجا برسید. از دیگر هتل‌های نزدیک به میدان شهرداری تهران می‌توان به هتل بزرگ گیلان، هتب شبستان، هت پامچال و هتل پوریا اشاره کرد.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر