جاهای دیدنی نوشهر

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/14
بازدید: 19724

سرزمین‌های شمالی ایران همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. این خطه سرسبز همیشه جایی نو و تازه برای کشف کردن دارد که می‌تواند سفری به یادماندنی را برای گردشگران رقم بزند. نوشهر یکی از شهرهای زیبا و دیدنی مازندران است که مانند یک تابلوی نقاشی همه چیز تمام، هر نوع طبیعتی را می‌توانید در آن مشاهده کنید. از دریا و جنگل گرفته تا کوهستان و آبشار را همه و همه تنها در نوشهر می‌توانید تجربه کنید. در این مطلب با جاهای دیدنی نوشهر آشنا می‌شویم.

جاهای دیدنی نوشهر

روستای انگاس

روستای انگاس یکی از بکرترین ییلاق‌های ایران است که در 9 کیلومتری جنوب بخش کجور شهر نوشهر واقع شده است. در این روستا می‌توانید رودخانه، آبشار، جنگل، کوهستان، و چشمه را همه و همه در کنار هم تجربه کنید. این روستا در واقع مکانی فوق‌العاده برای تجربه‌های متفاوت است که می‌تواند سفر شما را به یادماندنی کند. روستای انگاس دارای آب و هوای بسیار خنک و دلچسب است که حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان نیز هوایی خنک و دلپذیر دارد. علت این سردی هوا را می‌توان در ارتفاع این روستا جستجو کرد. روستای انگاس دارای ارتفاع 1900 متری است سطح دریا است که باعث می‌شود همیشه در آن هوایی خنک حاکم باشد.

بهترین زمان برای سفر به روستای انگاس را می‌توان تابستان دانست زیرا در فصل تابستان در این منطقه شاهد آب و هوایی خنک و دلنشین خواهید بود. البته در زمستان به دلیل بارش برف و یخ بستن آبشارها می‌توان شاهد صحنه‌های منحصر به فرد و زیبایی در این روستا بود. این روستا دارای رودخانه‌های خروشان، چشمه‌های زلال و کوه‌های پوشیده از گیاه است که آن را به مکانی بکر و زیبا برای گردشگران تبدیل کرده است.

روستای انگاس

روستای انگاس دارای 5 آبشار معروف است که در بازدید از آن نباید فراموش شوند:

  • آبشار پنجاه جم
  • آبشار جناب
  • آبشار چشمه موزیا
  • آبشار بز چشمه
  • آبشار اوسیاره

تالاب ارواح

تالاب ارواح که در 12 کیلومتری جاده نور به نوشهر واقع شده است، یکی از مناطق جذاب و هیجان‌انگیز نوشهر است. در این تالاب می‌توانید درختان خشکیده‌ای را که سر از آب بیرون آورده‌اند مشاهده کنید که جلوه‌ای وهم‌آلود به این تالاب بخشیده‌اند. این تالاب در میان جنگلی انبوه قرار گرفته است و مه موجود در آن نیز جلوه‌ای خارق‌العاده به آن بخشیده است. درختان این تالاب به دلیل تماس زیادی که با آب دارند، به حالت پوسیده در آمده‌اند. طول دریاچه ارواح یا تالاب ارواح حدود 700 متر و عرض آن 300 متر است.

اهالی روستا افسانه‌های دور و درازی را از این دریاچه نقل می‌کنند و به رازآلودی آن می‌افزایند. به نقل از اهالی روستا در روزگاران گذشته تعدادی از اهالی روستا در این دریاچه غرق می‌شوند و از آن پس صداهایی از لا به لای درختان به گوش می‌رسد. این دریاچه که نام محلی آن دریاچه ممرز است، به دلیل ظاهر وهم‌آلود و افسانه‌هایی که در آن مورد آن دهان به دهان می‌شود، به تالاب ارواح معروف شده است. البته ترسناک جلوه دادن این تالاب در برابر زیبایی سحرانگیز آن ناچیز است و با سفر به آن قطعا زمان خوشی را تجربه خواهید کرد.

تالاب ارواح

تالاب ارواح دارای پیشینه تاریخی طبیعی خاصی است که بسیار مورد توجه زمین‌شناسان قرار گرفته است. این مکان که به ثبت ملی نیز رسیده است، به دوره کواترنری یا کرتاسه میانی مربوط می‌شود و با درختان ممرز و توسکا پوشیده شده است. تالاب ارواح یکی از مناطق بکر و حفاظت‌شده نوشهر است که به دلیل همین بکر بودن، در اطراف آن امکاناتی را نمی‌توانید پیدا کنید. پس توصیه می‌شود قبل از سفر به این دریاچه لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید.

دریاچه سد آویدر

دریاچه سد آویدر را می‌توایند در حوالی 30 کیلومتری شرق نوشهر پیدا کنید. این مکان یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های گردشگری نوشهر است که سالانه بسیاری از گردشگران به خود دعوت می‌کند. اگر از شرجی هوای شمال خسته شده‌اید، سد آویدر می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. سد آویدر دارای آب و هوای بسیار مطبوع و بدون رطوبتی است که این امر به دلیل فاصله‌ای است که این سد از دریا دارد.

 سد آویدر در دل کوهستان قرار دارد و به همین دلیل رطوبت هوا در آن نسبت به دیگر مناطق نوشهر کمتر است. اطراف این سد امکانات گردشگری بسیاری از جمله سوپر مارکت، سفرخانه سنتی، رستوران، عکاسی سنتی، اسب سواری، دوچرخه سواری، قایق سواری و... برای گردشگران فراهم شده است. آب دریاچه آویدر که در پشت این سد واقع شده است، برای تامین آبیاری زمین‌های کشاورزی اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سد آویدر یکی از جاذبه های نوشهر

پارک جنگلی سی سنگان

پارک جنگلی سی سنگان از زیباترین و قدیمی‌ترین پارک‌های جنگلی نوشهر است که از یک طرف به جنگل و از طرف دیگر به دریا ختم می­شود. این پارک جنگلی دارای تنوع درختان بالایی است. درختان بلوط، افرا و شمشادهای منحصر به فرد در تمام ایران که تا نزدیکی دریا به پیش رفته‌اند، زیبایی این پارک جنگلی را دو چندان کرده است. پارک جنگلی سی سنگان محل زندگی بسیاری از حیوانات مانند روباه، پلنگ و خرس است و فرصت مناسبی را برای عکاسان حیات وحش پدید می‌آورد.

 در این پارک می‌توانید از امکانات کاملی مانند رستوران‌، پیست دوچرخه سواری، موج سواری، پیست اسب‌ سواری، پارک بادی، پارک کودک، فروشگاه، زمین ورزش ساحلی، قایق سواری، پلاژ مردانه و زنانه و فضای کمپینگ استفاده کنید.

پارک جنگلی سی سنگان در سال 1344 شمسی با هدف حفاظت از گونه‌های نادر گیاهی احداث شد و دارای 602 هکتار مساحت است و گیاهان مختلفی را در بر گرفته است. این پارک به عنوان یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین مجموعه‌های تفریحی و طبیعی شمال ایران شناخته می‌شود.

پارک جنگلی سی سنگان

دیو چشمه

دیو چشمه یکی از مکان‌های تماشایی و زیبای نوشهر است که در 24 کیلومتری دوراهی چالوس به کجور قرار گرفته است. این چشمه دارای طولی 5 متری و عرضی 3متری است که آبی گوارا و خنک را در خود جای داده است. کمی پایین‌تر از دیو چشمه، سنگ‌فرش منقش و زیبایی را که به صورت پلکانی موزائیک‌کاری شده است می‌توانید مشاهده کنید. نام دیو چشمه به دلیل بزرگ بودن آن، روی این چشمه گذاشته شده است. گوارایی و زیبایی این چشمه به قدری است که اهالی نوشهر ضرب‌المثلی برای آن ساخته‌اند که می‌گوید: هر کسی آب دیو چشمه را بخورد باز هم به آنجا باز خواهد گشت.

دیو چشمه نه تنها در میان گردشگران، بلکه در میان اهالی نوشهر نیز از جایگاه خاصی برخوردار است. یکی از رسم‌های جالب اهالی نوشهر این است که زوج‌های جوان برای طراوت بخشیدن به زندگی خود به این چشمه می‌آیند و از آب گوارای آن می‌نوشند. آب دیو چشمه دارای خواص معدنی فراوانی است که در طول تابستان از خنکی‌اش کاسته نمی‌شود و در زمستان نیز منظره‌ای زیبا در شهر پدید می‌آورد. آب این چشمه برای مصارف کشاورزی و پرورش ماهی استفاده می‌شود. این آب توسط رودخانه آواز به طرف رودخانه چالوس می‌رود و پس از پیوستن به آن به دریای خزر می‌ریزد.

دیو چشمه

روستای لرگان

روستای لرگان یکی از روستاهای خوش آب و هوای نوشهر است که در منطقه کجور این شهر و در دهستان زانوس واقع شده است. نام این روستا از روی درخت گردویی به نام لرگ که در روستا به فراوانی وجود دارد، گذاشته شده است. این روستا دارای چشم‌اندازی بی‌نظیر و سرسبز است که در آن می‌توانید منظره‌ای خارق‌العاده از کوه‌ها، دشت‌ها و درختان را مشاهده کنید. این روستا دارای پیشینه‌ای مربوط به دوران قاجار است که مردم آن در گذشته در چادر زندگی می‌کردند که به مرور ویلا و خانه‌های کوچک و بزرگ جای آن‌ها را گرفتند.

 هوای این روستا همیشه خنک و مطبوع است و به همین دلیل می‌توانید چند روزی در این روستا از آب و هوای تمیز استفاده کنید. در فصل تابستان می‌توانید انواع پوشش‌های گیاهی اعم از گیاهان دارویی را در این روستا پیدا کنید.

روستای لرگان

روستای کندلوس

روستای کندلوس یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین روستاهای نوشهر است که در 75 کیلومتری نوشهر قرار دارد. تمامی معابر این روستا با سنگ‌فرش پوشیده شده و جلوه‌ای خاص و منحصر به فرد به روستا بخشیده است. این روستا دارای بافت قدیمی و خانه‌های کاه‌گلی زیبایی می باشد که به دلیل عدم اجازه ساخت و ساز در این روستا، جلوه‌ای نوستالژی و قدیمی به روستا بخشیده‌ است.

مردم کندلوس اهمیت بسیاری برای بهداشت و پاکیزگی قائل هستند و در سراسر روستا نمی‌توانید زباله‌ای ببینید. این روستا داری آبشار، رودخانه و چشمه‌های فراوانی در اطراف خود است که می‌تواند گردشی بی‌نظیر را برای شما فراهم کند. اگر از روستای کندلوس دیدن کردید، حتما به موزه مردم‌شناسی این روستا نیز سر بزنید. در این موزه کتاب‌های قدیمی و اشیای تاریخی مربوط به قبل از میلاد و دوران قاجاریه نگهداری می‌شود.

کندلوس

تالاب فراخین

تالاب فراخین با وجود وسعت کمی که دارد، منظره‌ای بکر و تماشایی دارد که باعث می‌شود چند ساعتی را در آرامش و در دل طبیعت به سر ببرید. این تالاب در 5 کیلومتری روستای چلندر نوشهر واقع شده و مسیر آن کمی ناهموار است. بنابراین اگر به همراه خانواده و کودکان قصد سفر به این تالاب را دارید، بهتر است امکانات لازم را به همراه داشته باشید. تالاب فراخین را بهشت نوشهر می‌نامند که دلیل آن نیز قرارگیری این تالاب در میان درختان سر به فلک کشیده است.

این تالاب دارای 500 متر مربع مساحت است و ارتفاع آن از سطح دریا نیز 2200 متر می‌باشد. به دلیل همین ارتفاع، آب و هوایی دلنشین و خنک را در این منطقه می‌توانید تجربه کنید. این تالاب تا چند سال پیش در میان گردشگران و بومیان بسیار ناشناخته بود و به همین دلیل منظره‌ای بکر و دست‌نخورده دارد. در اطراف این تالاب می‌توانید آبشار دارنو ولرده را که از 7 آبشار کوچک و بزرگ به وجود آمده است، مشاهده کنید.

دریاچه فراخین

بندرگاه

بندرگاه نوشهر، یکی از مهم‌ترین بندرگاه­های کشور است که در آن کشتی‌های مختلفی پهلو می‌گیرند. در این بندر می‌توانید تبادل و خرید و فروش کالاهای متنوع را مشاهده کنید و از حرکت کشتی‌های مختلف روی آبی دریای خزر لذت ببرید. در این بندر سالانه بیش از 500 کشتی تجاری پهلو می‌گیرند و به داد و ستد می‌پردازند. بندرگاه دارای قدمتی مربوط به سال 1309 است و توسط شرکت بلژیکی آگرمن و شرکت هلندی بورورکس ساخته شده است. این بندر در فاصله 200 کیلومتری  تهران قرار دارد به همین دلیل  یکی از نزدیک‌ترین بنادر به تهران به حساب می‌آید از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

بندرگاه نوشهر

پلاژ سیترا

رفتن به ساحل دریا، یکی از اهداف هر گردشگری است که شهرهای شمالی ایران را برای سفر انتخاب می‌کند. نوشهر نیز به دلیل قرارگیری در کنار دریا، از سواحل زیبا و تماشایی برخوردار می باشد. پلاژ سیترا، یک  پلاژ زیبا و تماشایی است که در آن می‌توانید لذت گردش و قدم زدن کنار دریا را تجربه کنید. این پلاژ دارای امکانات خدماتی و رفاهی مناسبی برای گردشگران است که از این امکانات می‌توان به کارتینگ، رستوران‌ها، اسکی روی آب، قایق سواری، اسب سواری و... اشاره کرد.

پلاژ سیترا از معروف‌ترین پلاژهای نوشهر است و به همین دلیل اغلب اوقات شلوغ و پر رفت و آمد می‌باشد. ویلاهایی که در این منطقه قرار دارد، دارای چشم‌اندازهای زیبایی از دریا و جنگل هستند و می‌توانند اقامتی جذاب را برای شما فراهم کنند. یکی از جذاب‌ترین مکان­های این پلاژ، کافه رستورانی است که روی آب واقع شده است و منظره زیبایی را برای گردشگران فراهم می‌کند. در این پلاژ می‌توانید از انواع تفریحات آبی و شنا را امتحان کنید.

پلاژ سیترا

باغ گیاه شناسی

باغ گیاه‌شناسی نوشهر دومین باغ گیاه‌شناسی کشور است که مساحتی 7 هکتاری دارد. این باغ را می‌توان از زیباترین و جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری نوشهر دانست که با قدم زدن در آن می‌توانید خود را در میان انبوهی از گیاهان و درختان مختلف مشاهده کنید. باغ گیاه‌شناسی نوشهر، مکانی برای انجام تحقیقات کشاورزی و مطالعات تخصصی در زمینه اکولوژی است و تلاش‌های بسیاری برای حفظ گونه‌های گیاهی در حال انقراض و نادر در آن انجام می‌شود.

 بهترین زمان برای بازدید از این باغ، می‌تواند مربوط به زمان برگزاری جشنواره ارکیده باشد. این جشن هر ساله در ماه بهمن در باغ گیاه‌شناسی نوشهر برگزار می‌شود و میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

باغ گیاه شناسی نوشهر

آبشار زانوس

آبشار زانوس که به آن آبشار اوپاچ نیز گفته می‌شود، یکی دیگر از مکان­های دیدنی نوشهر است. زانوس به معنای محل رویش چنار است و نام این آبشار نیز به دلیل درختان چناری که در اطراف آبشار روییده‌اند، زانوس نامیده شده است. این آبشار در کنار منطقه‌ای ییلاقی و خوش ‌آب و هوا قرار گرفته و آن را به مکانی مناسب برای سفر در تابستان تبدیل کرده است. آبشار زانوس از آبشارهای زیبا و جذاب این شهر به حساب می‌آید که در 70 کیلومتری نوشهر قرار دارد.

منبع آبشار زانوس، چشمه‌های موجود در ارتفاعات است و آب آن از ارتفاع 40 متری وارد چشمه‌ای زیبا می‌شود. این آبشار از آبشارهای فصلی نوشهر است و بهترین زمان برای سفر به آن در فصل بهار و پاییز می‌باشد تا بتوانید با آبشاری خروشان رو به رو شوید. البته باید توجه داشته باشید که جنگلی که در اطراف روستای زانوس واقع شده است، منطقه آزاد جنگلی محسوب می‌شود و در آن ممکن است حیوانات وحشی مانند گراز زندگی کنند.

آبشار زانوس

مرداب هسل

مرداب هسل از مناطق جذاب و تماشایی نوشهر است که در جنوب غربی این شهر واقع شده است. این مرداب به نام مرداب کنیچال نیز شناخته می‌شود و برای رسیدن به آن، نیاز است مسیری را به صورت پیاده طی کنید. مرداب هسل در ارتفاع 250 متری از سطح دریا قرار گرفته است و با نزدیک شدن به آن، متوجه هوای ترش مزه منطقه خواهید شد.

 این منطقه در گذشته محل زندگی حیواناتی مانند لاک‌پشت، وزغ و... بود که البته امروزه با دخالت‌های انسانی از تعداد آن‌ها کاسته شده است. ظرفیت مرداب هسل در روزهای عادی سال بیش از 1000 متر مکعب است که این ظرفیت در روزهای بارانی به بیش از 3000 متر مکعب افزایش می‌یابد.

مرداب هسل دارای منظره‌ای سرشار از آرامش است که به زیبایی هر چه تمام‌تر انسان را به آرامش و سکوت دعوت می‌کند. سطح این مرداب را جلبک‌های مختلفی پوشانده است که در فصول مختلف سال به رنگ‌های سبز، زرد و قرمز در می‌آیند و منظره‌ای خارق‌العاده تشکیل می‌دهند. این مرداب در دل جنگل مشعل قرار گرفته است.

مرداب هسل

دریاچه خضرنبی

دریاچه خضر نبی که در شمال شهر نوشهر واقع شده است، دارای نیم هکتار مساحت و 5 متر عمق می باشد. این دریاچه دارای آب شیرین است و در آن می‌توان گونه‌های مختلفی از گیاهان و حیوانات را مشاهده کرد. در اطراف این دریاچه نیز گیاهان و حیوانات مختلفی زندگی می‌کنند و از هوای خنک و مطبوع دریاچه بهره‌مند می‌شوند.

این دریاچه در منطقه کوهستانی و جنگلی کجور قرار دارد و به دلیل ارتفاع 2 هزار متری که از سطح دریا دارد، آب و هوایی خنک و دلنشین را می‌توان در آن تجربه کرد. حیواناتی مانند مرال، شوکا، خرس، پلنگ و... در این مناطق زندگی می‌کنند.

علت نام‌گذاری این دریاچه را می‌توان در اعتقادات مردم این شهر دانست که بر این باورند که در گذشته‌های دور، حضرت خضر پیامبر از این دریاچه عبور کرده است و به دلیل احترام به ایشان، نام دریاچه را خضر نبی گذاشته‌اند. البته عده‌ای نیز بر این باورند که به دلیل آب این دریاچه که دارای رگه‌های سبز‌رنگ است، نام این دریاچه را خضر( سبز رنگ در عربی) گذاشته‌اند. سفر به این دریاچه در زمستان توصیه نمی‌شود زیرا به دلیل بارش برف راه ورود به دریاچه بسته خواهد بود و عبور از آن مشکل می‌شود.

دریاچه خضرنبی

روستای نیچکوه

روستای نیچکوه از روستاهای سرسبز و خوش آب و هوای نوشهر است که در تابستان می‌توانید هوایی خنک و بهاری را در آن تجربه کنید. زمستان‌های این روستا برفی و سرد است اما بهار و پاییز آن متعادل و خنک می­باشد. این روستا دارای تنوع پوشش گیاهی متنوعی است که به دلیل بارش باران‌های بسیار به وجود آمده‌اند. مردم این روستا به کار کشاورزی، دامداری و باغ‌داری مشغول هستند.

روستای نیچکوه

روستای حیرت

روستای حیرت، همانطور که از نام آن بر می‌آید، حیرت‌انگیزترین مکان در نوشهر است. این روستا دارای زیبایی حیرت‌انگیزی است که سرسبزی و آب و هوای فوق‌العاده‌ای دارد. در این روستا از گرما و شرجی هوا خبری نیست و در آن می‌توانید هوایی مطبوع و خنک را تجربه کنید. روستا حیرت در 50 کیلومتری نوشهر و در دهستان پنجک رستاق قرار گرفته است.

این روستا دارای پوشش جنگلی بکری است که در آن می‌توانید دشت‌های وسیع، جنگل‌های سرسبز با درختانی سر به فلک کشیده، رودخانه‌ها، چشمه‌ها و چشمه‌های آبگرم متنوعی را پیدا کنید. از چشمه‌های این منطقه می‌توان به چشمه‌های زیر اشاره کرد:

  • چشمه‌های لارو
  • کچل
  • کنسنو
  • سرچشمه
  • دل دل چشمه
  • گته چشمه
  • کچیک چشمه
  • چشمه‌های درلو دره
  • دروزن چشمه
  • چشمه‌های متعدد ازرچال

روستای حیرت

روستای حیرت به دلیل دوری از دیگر مناطق جلگه‌ای، دارای آب و هوایی سبک و پاک است و مقصدی عالی برای سفر در تابستان به حساب می‌آید. در فصول دیگر سال، پیش‌بینی آب و هوا اندکی مشکل است و این امکان وجود دارد که با بارش‌های متعددی در طول سفر مواجه شوید. به دلیل آب و هوای خنک این منطقه، جمعیت این روستا در فصل تابستان تا 4 برابر افزایش می‌یابد. این روستا مجموعه کاملی از طبیعت را در خود جای داده است.

رزرو محبوب ترین تورهای داخلی در لحظه آخر

نظرات کاربران

  • فرهاد فرهاد 1402/09/12
    2 نفر پسندیدند
    من تو بازدیدم از نوشهر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر بسیار لذت بردم. پارک جنگلی سی سنگان، آبشار چلندر و تالاب ارواح از جمله مکان‌هایی هستن که بازدید از اونهارو بهتون پیشنهاد می کنم.
  • الهه الهه 1402/09/12
    3 نفر پسندیدند
    تالاب ارواح یکی از جاذبه‌های طبیعی منحصربه فرد نوشهره که اگه علاقمند به جاهای ترسناک هسین به شدت پیشنهاد میشه
  • Maryam Maryam 1401/08/13
    20 نفر پسندیدند
    ما پارسال لرگان ، کندلوس رفتیم دسته جمعی خیلی خوش گذشت . واقعا طبیعت بکر و فوق العاده ای داره و مردم منطقه هم گرم و خوش برخورد هستند.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.4 از 5 | از 104 کاربر