خرمشهر

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1401/04/30
بازدید: 3067
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

خرمشهر از شهرهای جنوبی استان خوزستان می‌باشد که به عنوان نماد مقاومت کشور ایران شناخته شده است. در هر گوشه از این شهر، آثاری دیدنی و ارزشمند مشاهده می‌شود. شهر خرمشهر در مجاورت خلیج نیلگون فارس و رودخانه‌های کارون و اروند رود در مرز عراق واقع شده است. این شهر موقعیت بسیاری خوبی از لحاظ اقتصادی و سیاسی دارد. مطمئنا سفر به شهر خرمشهر و بازدید از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی آن، شما را بسیار شگفت‌زده می‌کند. در ادامه، لحظه آخر به شرح اطلاعاتی درباره خرمشهر و جاهای دیدنی آن می‌پردازد.

 

جاهای دیدنی خرمشهر

 

تاریخچه خرمشهر

خرمشهر اولین و بزرگترین بندر، پیش از وقوع نبرد تحمیلی عراق بر علیه ایران بود. شهر خرمشهر درست در نقطه‌ای قرار گرفته است که ایران به پایان می‌رسد. این شهر در انتها مرز خاکی و ابتدا خلیج فارس استان خوزستان واقع شده است. شهر خرمشهر از اهمیت اقتصادی بالا و موقعیت استراتژیکی خوبی برخوردار می‌باشد. وجود ذخایر بزرگ نفتی، دو رودخانه آب شیرین و همچنین دسترسی به خلیج همیشه فارس از طریق رودخانه اروند رود، موجب شده است تا این عروس جنوبی ایران همواره مورد حسادت و چشم داشت استعمارگران و دشمنان ایران قرار بگیرد.
در نیمه شب سوم آبان ماه سال ۱۳۵۹ بود که سربازان بعثی با سازماندهی و تجهیز لشکرهای مستقر خود در جبهه خرمشهر، جنگی وسیع و گسترده‌ای را با این شهر آغاز کردند و پس از جنگی نابرابر، وارد خیابان‌های خرمشهر شدند. در اطراف پل خرمشهر که امروزه به نام خونین‌شهر شناخته می‌شود، رزمندگان ایرانی تلاش بسیاری کردند تا از ورود سربازان بعثی به شهر خرمشهر جلوگیری کنند؛ اما در غروب چهارم آبان، قسمت غربی شهر خرمشهر به دست دشمن افتاد و سرانجام فاجعه تلخ خونین‌شهر به وقوع پیوست.

 

فتح خرمشهر

 

فتح خرمشهر

عملیات بیت‌ المقدس یکی از بزرگترین و مهم‌ترین عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس بود که در طی چهار مرحله، سرانجام منجر به فتح خرمشهر شد. آزادسازی شهر خرمشهر از اهداف اصلی این عملیات در خلال جنگ ایران و عراق بود که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران به طول انجامید. سرانجام شهر خرمشهر پس از ۱۹ ماه اشغال توسط نیروهای بعثی، در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ آزاد شد. لذت‌بخش‌ترین پیروزی‌ در طی هشت سال جنگ تحمیلی در این عملیات انجام گرفت.

 

فتح خرمشهر

 

بهترین زمان برای سفر به خرمشهر

پس از فتح خرمشهر سفر به این شهر جهت بازدید از مناطق جنگ‌زده و همچنین دیدن جاذبه‌های زیبا این شهر افزایش یافت. از آنجایی که شهر خرمشهر در ناحیه‌ای پست و هموار واقع شده است، آب و هوای آن شباهت زیادی به آب و هوای نیمه بیابانی دارد. بنابراین در صورتی که قصد سفر به خرمشهر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم فصول بهار، پاییز و زمستان را برای سفر به این شهر انتخاب کنید. زیرا تابستان‌های این شهر بسیار گرم است و این در حالی می‌باشد که در فصول بهار، پاییز و زمستان آب و هوای معتدلی در این شهر برقرار است. با توجه به ویژگی اقلیمی شهر خرمشهر، اکثر گردشگران تعطیلات نوروزی را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنند تا از حرارت بالا آن در امان بمانند. گرمای هوا در ماه‌های تیر و مرداد به ۵۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. گرما شدید در این ماه‌ها از چهره‌های آفتاب سوخته ساکنان این شهر نیز قابل مشاهده است‌. سردترین هوا در شهر خرمشهر در ماه بهمن اتفاق می‌افتد که دما هوا به صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

 

بهترین زمان برای سفر به خرمشهر

 

طبیعت زیبای خرمشهر

در زما‌ن‌های قدیم خاک شهر خرمشهر غیرقابل کشت بود، اما به مرور زمان با عبور رودهای بهمن¬شیر، کارون و اروندرود، این ناحیه به یکی از نواحی حاصل‌خیز تبدیل شد که امروزه خاک آن برای کشت بسیاری از گیاهان مناسب می‌باشد. نخلستان‌های وسیع آبادان و خرمشهر در ایران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. نخل‌های این منطقه به دو دسته تقسیم می‌شوید. 

  • نخل‌های حاشیه رودخانه بهمنشیر
  • نخل‌های حاشیه رودخانه اروندرود

تمامی نخلستان‌های آبادان و خرمشهر در حاشیه این رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند. بندر بین‌المللی خرمشهر نیز با وسعت ۲۳۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس، در محل تلاقی رودخانه‌های اروندرود و کارون، داخل منطقه آزاد اروند واقع شده است‌.

 

روخانه بهمنشیر خرمشهر

 

جاهای دیدنی خرمشهر

شهر زیبای خرمشهر با مردمانی خون‌گرم و مهربان، هر ساله از گردشگرانی که به جهت بازدید از جاهای دیدنی آن سفر می‌کنند، به خوبی استقبال می‌کند. در ادامه به معرفی برخی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شهر خرمشهر می‌پردازیم.

پارک ساحلی خرمشهر

پارک ساحلی خرمشهر در روستایی به نام بدریه، در کنار یک رودخانه واقع شده است. این پارک یکی از زیباترین مناطق گردشگری شهر خرمشهر محسوب می‌شود که می‌تواند بهترین انتخاب جهت وقت گذراندن با دوستان و خانواده باشد. با رفتن به این پارک ساحلی به خوبی می‌توانید این شهر گرم و آفتابی کشور ایران را با تمام وجود خود احساس کنید. وجود فضا سبز و آبی روان در این پارک موجب می‌شود تا لحظات زیبایی را در سکون و آرامش سپری کنید.

 

پارک ساحلی خرمشهر

 

تالاب نیشکر (ناصری) خرمشهر

تالاب‌ها مانند چشمه‌های کوچک و بزرگی برای زمین محسوب می‌شوند که همواره به عنوان جاذبه‌های طبیعی مورد بازدید عموم گردشگران قرار می‌گیرند. تالاب نیشکر خرمشهر که با نام تالاب ناصری نیز شناخته می‌شود، در ۱۶ کیلومتری شهر خرمشهر واقع شده است. این تالاب با مساحتی به اندازه ۱۸ هزار هکتار و ۲ متر عمق به عنوان پناهگاهی برای پرندگان مهاجر و بومی منطقه به حساب می‌آید.
این تالاب در سال ۱۳۷۸ بر اثر تخلیه آب‌های کشاورزی ایجاد شده است که جزو تالاب‌های انسان ساخت نیز محسوب می‌شود. در این منطقه بیش از ۴۱ گونه پرنده آبزی شناسایی شده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • فلامینگو
  • باکلان
  • خوتکا
  • حواصیل زرد
  • چنگر معمولی
  • کاکایی صورتی
  • آبچلیک پاسرخ
  • آوست

 همچنین در تالاب نیشکر، ماهی‌هایی چون بیاح، شانک، بوشلمبو، شلج و آبزیان دیگری مانند خرچنگ، میگو و ... نیز وجود دارند.

 

تالاب نیشکر ناصری خرمشهر

 

جزیره مینو خرمشهر

جزیره مینو از دیگر مناطق گردشگری شهر خرمشهر با نخل‌های بلندقامت است. این جزیره با وجود مساحت کمی که دارد، روی اروند رود شناور مانده است. جزیره مینو از طریق پل فلزی که در ضلع جنوبی جزیره ساخته شده، قابل دسترسی می‌باشد و بازدید از آن برای گردشگران نیز فراهم است. شهری کوچک با جمعیت ۱۲‌ هزار نفری در این جزیره وجود دارد که اغلب ساکنان آن عرب زبان هستند. فاصله این جزیره تا مرکز آبادان ۱۰ کیلومتر و تا خرمشهر ۱۱ کیلومتر است. در این جزیره اتاق‌های پذیرایی مخصوص مردمان عرب که به نام مضیف معروف هستند، وجود دارد که تمامی اتاق‌ها به طور کامل با نی ساخته شده‌اند و می‌توانید در آنها طعم اصیل و بی‌نظیر غذاهای جنوبی و عربی را تجربه کنید.

 

جزسره مینو خرمشهر

 

ساحل اروند رود

اروند رود جزو رودهای پهناور در ایران است. این رود که امروزه جزو جاذبه‌های دیدنی شهر خرمشهر محسوب می‌شود، از ریزش رود‌های دجله و فرات و پس از آن کارون به وجود آمده است. طول اروند رود حدود ۱۹۰ کیلومتر می‌باشد که در نهایت به خلیج فارس می‌ریزد. بازدید از این رود کاملا رایگان است و گردشگران با گذراندن اوقات فراغت خود در کنار اروند رود می‌توانند لحظات خاطره‌انگیزی را سپری کنند.

 

ساحل اروند رود خرمشهر

 

کشتی زمان جنگ اروند صغیر

کشتی زمان جنگ اروند رود، امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهر خرمشهر است. در اطراف محوطه‌ این کشتی امکانات رفاهی بسیاری برای گردشگرانی که از این جاذبه تاریخی بازدید می‌کنند نیز مهیا است.

کانال عضدی خرمشهر

کانال عضدی از سری جاذبه‌های مهم تاریخی شهر خرمشهر به شمار می‌رود که ساخت آن نزدیک به ۴۷ سال به طول انجامیده است. هدف از احداث کانال عضدی در دوره عضدالدوله دیلمی، ارتباط رود کارون به اروند و کوتاه کردن مسیر اهواز به بصره بود.
 

کانال عضدی خرمشهر

 

اسکله قایقرانی

اسکله قایقرانی خرمشهر اسکله‌‌ای مدرن و زیبا در بلوار ساحلی بایندر رودخانه کارون می‌باشد که در منطقه کوت‌شیخ قرار گرفته است. همه روزه تعداد زیادی از شهروندان از طریق این اسکله به مرکز شهر و بلوار امام خمینی (ره) می‌روند. از این رو این اسکله پر ترافیک‌ترین اسکله‌های رود کارون به شمار می‌رود که جزو جاهای دیدنی خرمشهر نیز محسوب می‌شود.

پل دوم خرمشهر (پل جهان آرا)

پل دوم خرمشهر که به نام شهید جهان آرا نیز معروف است، از دیگر جاذبه‌های‌ دیدنی خرمشهر محسوب می‌شود. این پل روی کانال ارتباطی بین رودهای کارون و بهمنشیر (کانال حفار) احداث شده است که در تلاش است به ظاهر شهر نمایی زیبا ببخشد.

 

پل جهان آرا خرمشهر

 

پل قدیم خرمشهر

پل قدیم خرمشهر که ساخت آن به سال ۱۹۶۰ میلادی بر می‌گردد، نخستین پل این شهر است که در میان مردم به نام پل قدیم شناخته می‌شود. پل قدیم که پس از پایان جنگ به نام پل آزادی معروف شد، امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر خرمشهر به شمار می‌رود.

 

پل قدیمی خرمشهر

 

موزه جنگ خرمشهر

موزه جنگ شهر خرمشهر نخستین موزه دفاع مقدس کشور ایران است که میراثی تلخ اما ارزشمند هشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق را در معرض نمایش عموم قرار داده است. این موزه از سه گالری مختلف که شامل خرمشهر پیش از جنگ، خرمشهر در جنگ و خرمشهر پس از جنگ هستند را به بازدیدکنندگان نمایش می‌دهد. این موزه باعث می‌شود تا مردم ایران با فصل دردناکی از تاریخ کشورشان آشنا شوند و به مردمان قهرمانی که دلیرانه از سرزمین خود دفاع کردند، افتخار کنند.

 

موزه جنگ خرمشهر

 

موزه بهبهان خرمشهر

موزه بهبهان یکی از موزه‌های ارزشمند شهر خرمشهر است که در سال ۱۳۸۴ در دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تاسیس شد. در این موزه آثاری ارزنده و گران‌بهایی چون حلقه قدرت ارجان نگهداری می‌شود. در آرامگاه "کیدین هوتران" پسر کوروش، یک تابوت‌ برنزی کشف شد. در آن تابوت یک حلقه طلایی، نود و هشت دکمه زرین، یک دِشنه، میله‌ای نقره‌ای و جامی به همراه سینی برنزی و چند ‌وسیله دیگر بود که حلقه در دست چپ جسد قرار داشت. پیشینه این حلقه به قرن هشتم قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. چنین اثری تا به حال در هیچ جایی از دنیا دیده نشده است.

 

موزه بهبهان خرمشهر

 

قصر فیلیه خرمشهر

قصر فیلیه از جمله کاخ‌های باشکوهی بود که در دوران قاجار توسط شیخ خزعل (حاکم وقت خوزستان) احداث شد. این بنا تا قبل از اینکه تخریب شود، به طور روزانه مورد بازدید عموم گردشگران قرار می‌گرفت. قصر فیلیه در سال ۱۹۱۷ میلادی در زمینی با زیر بنا ۷۸۸ متر در شهر خرمشهر در کنار نهر ساخته شد. این قصر که بر سر در آن نقاشی بزرگی بود، امروز دیگر نه اثری از آن نقاشی و نه از آن قصر باشکوه نمی‌توان یافت. قصر فیلیه خرمشهر در سال ۱۳۸۹ به دلایل نامشخص تخریب شد.

مسجد جامع خرمشهر

مسجد جامع خرمشهر که بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد، امروزه به سمبل مقاومت و ایثار در میان مردم ایران مشهور است. این مسجد که در زمان جنگ خط آخر دفاع خرمشهر بود و در آن روزهای پر التهاب به عنوان پناهگاه برای رزمندگان مبارز تبدیل شد. مسجد جامع خرمشهر که تمامی غم و شادی‌های خرمشهر را دیده است، با دیدن گنبد و گلدسته‌های آن مردم ایران را به یاد سوم خرداد و آن پیروزی شیرین می‌اندازد. امروزه این مسجد یکی از مکان‌های دیدنی شهر خرمشهر محسوب می‌شود که امکان بازدید از آن برای گردشگران فراهم است.

 

مسجد جامع خرمشهر

 

ساختمان تاریخی هلال احمر

ساختمان تاریخی هلال احمر یا کنسولگری سابق انگلیس یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر خرمشهر است که در دوره قاجار احداث شده است. این بنا را می‌توان به عنوان آغاز ورود مدرنیته در معماری ایران دانست. این اثر در سال ۱۳۷۹ به شماره ثبت ۲۵۴۸ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و بازدید از آن برای عموم گردشگران امکان‌پذیر می‌باشد.

مسجد ولیعصر خرمشهر

مسجد ولیعصر شهر خرمشهر، بنایی ارزشمند و باقی مانده از دوران پهلوی می‌باشد. این بنا که در آن زخم‌هایی نقش برجسته است، نشان از مقاومت در دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق را می‌دهد. این بنا تاریخی در کنار یادمان شهدا نهر خین در نزدیکی روستا خین و در جاده شلمچه واقع شده است. مسجد ولیعصر که امروزه عموم گردشگران از آن بازدید می‌کنند، در سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

مسجد وایعصر خرمشهر

 

 بازار ماهی فروشان خرمشهر

بازار ماهی فروشان در نزدیکی رود کارون و روبرو درب خروجی بازار صفا قرار دارد. این بازار یکی از بهترین‌ها برای تماشا یا خرید انواع ماهی است. لنج‌ها و قایق‌های صیادی در کنار بازار پهلو‌ گرفته‌اند، نوید از تازگی این ماهی‌ها می‌دهند. ماهی‌های این بازار شامل کپور، شوریده، شانگ، سنگسر و صبور هستند که با دستپخت خاص مردمان جنوبی، غذایی خوش طعم از پخت این ماهی‌ها درست می‌کنند.

 

بازار ماهی فروشان خرمشهر

 

مضیف حاج عبدالله

در حد فاصل شهرهای آبادان و خرمشهر و کرانه‌ زیبایی به نام اروند رود، جزیره کوچکی به نام مینو وجود دارد. این جزیره در محدوده گردشگری منطقه آزاد اروند رود قرار دارد. جزیره مینو که از توابع گردشگری استان خوزستان محسوب می‌شود، مضیف حاج‌ عبدالله در آن قرار گرفته است. مضیف که به معنا مهمان‌سرا می‌باشد، یکی‌ از رستوران‌های معروف در استان خوزستان است که نوع ساخت آن به دوره ایلامی‌ها و سومری‌ها بر می‌گردد. مضیف تنها سازه تاریخی جهان است که برای ساخت آن فقط از نی استفاده می‌شود. وجود مضیف‌های سنتی در ابعاد مختلف، آلاچیق‌های درختی، چای‌خانه، حوضچه صید ماهی، رستوران و غذاهای سنتی از جمله مواردی هستند که محیطی دلنشین و آرامی را برای گردشگران فراهم می‌سازد.

آدرس: مضیف حاج عبدالله: آبادان فلکه فرودگاه، جزيره مينو، ميدان دوم سمت راست،اولین خیابان سمت چپ.

تلفن: 09026316000 - 09169971780

 

مضیف حاج عبدالله خرمشهر

 

یادمان شهدا شلمچه

یادمان شهدا شلمچه در منطقه صفر مرزی ایران و عراق واقع شده است که روزانه از کاروان راهیان نور و گردشگران مناطق جنگی از سراسر کشور استقبال می‌کند. در این منطقه، آثاری از هشت سال دفاع مقدس مانند تانک‌ها ‌و نفربرهای ایرانی و عراقی وجود دارند که در خاکریزها، مناطق مین‌گذاری و حصارکشی‌شده در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند‌. با وجود گذشت سال‌ها از پایان جنگ ایران و عراق، اما هنوز در شهر خرمشهر آثار غم‌انگیزی از جنگ به وضوح دیده می‌شوند که گویی این شهر همچنان داغ‌دار جوانانی است که مرگ آنها را به چشم دیده است.

 رستوران‌های خرمشهر

رستوران‌های خرمشهر که انواع غذاهای خوش طعم جنوبی را خلق می‌کنند، می‌توانند بهترین انتخاب برای چشیدن غذاهای تند و دریایی جنوبی باشند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین رستوران‌های شهر خرمشهر می‌پردازیم.

رستوران سوم خرداد خرمشهر

رستوران سوم خرداد یکی از بهترین و معروف‌ترین رستوران‌های شهر خرمشهر است. در این رستوران علاوه بر کباب و جوجه متداول، خوراک میگو، ماهی شوریده، قلیه ماهی و کباب ماهی شیر نیز سرو می‌شوند. در رستوران سوم خرداد با خوردن یک وعده‌ غذا می‌توانید طعم اصلی غذاهای لذت‌بخش جنوبی را بچشید.

 

رستوران سوم خرداد خرمشهر

 

کافه رستوران آکواریوم خرمشهر

کافه رستوران آکواریوم از دیگر رستوران‌های با کیفیت شهر خرمشهر است که در ساختمانی چند طبقه و روبرو رودخانه قرار دارد و محیطی مطلوب را برای گردشگران فراهم کرده است. رستوران آکواریوم از ساعت ۷ صبح تا نزدیک ظهر صبحانه سرو می‌کند. منو ناهار و شام این رستوران شامل انواع پیتزا، ساندویچ، برگر و سوخاری است.

 

کافه رستوران آکواریوم خرمشهر

 

فلافل یوگا خرمشهر

امکان ندارد به جنوب سفر کنید و فلافل‌های مشهور جنوبی را امتحان نکنید. فلافل یوگا از پاتوق‌های فوق‌العاده جنوبی‌ها است که فلافل‌های اصل جنوب را سرو می‌کند. می‌توانید فلافلی یوگا را برای یک میان وعده دلچسب یا یک شام سبک انتخاب کنید.

 

فلافل یوگا خرمشهر

 

مراکز خرید خرمشهر

وجود مراکز خرید متعدد در شهر خرمشهر گزینه مناسبی برای خرید گردشگران و بازدیدکنندگان می‌باشد. مجتمع تجاری تفریحی برلیان، بازار سیف خرمشهر و بازار امام رضا از مدرن‌ترین و محبوب‌ترین مراکز خرید شهر خرمشهر محسوب می‌شوند. در این مراکز خرید با توجه به وجود مغازه‌های متنوع، عرضه اقلام مختلف و همچنین وجود قیمت‌های مناسب، گردشگران می‌توانند خریدی لذت‌بخش را تجربه کنند. در این مراکز امکانات رفاهی چون رستوران، کافی شاپ و مرکز تفریحی جهت رفاه حال گردشگران نیز وجود دارد.

غذاهای محلی خرمشهر

هر شهر و دیاری غذاهای مخصوص خود را دارد که به نحوه خاصی نیز طبخ می‌شوند. شهر خرمشهر که از این قاعده نیز مستثنی نیست، تنوع بالایی در غذاهای محلی خود دارد که با طعم خوشی که دارا هستند، هر گردشگری را جذب خود می‌کنند. قلیه ماهی، ماهی صبور و فلافل از غذاهای محلی خرمشهر محسوب می‌شوند که با روش طبخ مردمان این شهر، طعمی لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی دارند.

 

غذاهای خرمشهر فلافل خرمشهر قلیه ماهی جنوبی

 

سوغات خرمشهر

اکثر افراد هنگامی که به شهری سفر می‌کنند، تمایل دارند چه برای خود و چه برای دوستانشان سوغاتی مخصوص همان شهر را تهیه کنند. شهر خرمشهر نیز دارای تنوع بالایی در سوغات است، اما معمولا خرما و ماهی تازه، از سوغات محبوب‌ گردشگران محسوب می‌شوند.

 

سوغات خرمشهر

 

مسیرهای دسترسی به خرمشهر

دسترسی به شهر خرمشهر از طریق خودرو شخصی، اتوبوس، قطار و هواپیما امکان‌پذیر است. از شهر تهران تا خرمشهر ۹۵۰ کیلومتر راه است که حدودا ۱۰ ساعت زمان می‌برد تا از طریق مسیر زمینی به مقصد برسید. البته این زمان در سایر شهرها متغیر است. سفر هوایی به شهر خرمشهر نیز امکان‌پذیر می‌باشد که با طی مسافتی کوتاه به شهر خرمشهر خواهید رسید.

 

دسترسی به خرمشهر


سخن پایانی
در این مقاله تمام اطلاعات لازم در رابطه با خرمشهر و جاهای دیدنی آن را معرفی کردیم. این شهر جنوبی ایران، هنوز که هنوز است طرفدران زیاد خود را از ایران و سراسر جهان دارد. امیدواریم با مطالعه این مقاله از لحظه آخر، با حال و هوای این شهر آشنا شده باشید. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر