دریاچه نمک حوض سلطان

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1401/03/18
بازدید: 2476
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دریاچه نمک حوض سلطان یکی از جاذبه های طبیعی، بکر و دریاچه های ایران است ک بزرگترین آیینه طبیعی ایران مشهور است. در طول سال با توجه به میزان ورود آب و میزان بارندگی وسعت و شکل آن تغییر میکند به همین دلیل سطح دریا همیشه در نوسان است. این دریاچه از دو چاله جدا از هم ایجاد شده چاله غربی به نام حوض سلطان، چاله شرقی به نام حوض مره شناخته میشودکه با یک آبراهه به هم متصل میشوند. حوض سلطان در  سال 1883 میلادی به دلیل ساخت جاده شوسه تهران قم به وجود آمد درون دریاچه نیز جاده خاک ریزی است که به منظور جلوگیری از فرورفتن خودرو در باتلاق و استفاده از نمک دریاچه مورد استفاده قرار میگیرد. سالانه مقدار زیادی نمک از از این دریاچه استخراج می شود.

 

دریاچه نمک حوض سلطان

 

دریاچه نمک حوض سلطان در 40 کیلومتری شمال استان قم قرار دارد که فاصله کمی تا تهران دارد از این رو یکی از مقاصد گردشگری جذاب برای پایتخت نشینان محسوب میشود. حوض سلطان در در جنوب رشته کوه البرز قرار گرفته و 240 کیلومتر مربع مساحت دارد. به این دریاچه رودهای متعددی وارد می شود که اغلب از اراضی شوره زارها عبور می کنند که از جمله این رودها می توان به رودشور و قره چای اشاره کرد. این دریاچه از بقایای دریاچه قدیمی ساوه به وجود آمده از این رو به دریاچه ساوه نیز مشهور است در حالی که در استان قم واقع شده است.
اگر میخواهید وارد دریاچه شوید حتما به گل خواهید نشست! بهتر است از پوشیدن لباس کفش رسمی خودداری کنید زیرا آثار نمک تا مدت ها در کفش و لباستان خواهد ماند. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا 820 متر است که در تمام نقاط آن همین ارتفاع را دارد. اگر برای گشت و گذار راهی این دریاچه شدید شاهد انواع کبوتر و پرندگان مهاجر مانند لک لک، انوع عقاب، غاز خاکستری، آنقوت و ... خواهید بود. پستاندارانی مانند موش صحرایی، خرگوش، روباه، آهو، و خزندگانی مانند مار و حتی سوسمار در این منطقه سکنا گزیده اند.
در فصل زمستان حوض سلطان در پر آب ترین حالت خود قرار داردو کفه نمکی این تالاب زیر آب بوده و حاشیه آن پوشش گیاهی دارد که بیشتر در ضلع شمالی و شمال غربی آن قابل مشاهده است. بر اساس تحقیقات بیش از 240 گونه موجودات ریز مانند جلبک باکتری و قارچ در این تالاب زندگی میکنند که می توانند شرایط فوق شور این اقلیم را تحمل کنند. همچنین در این منطقه بیش از 40 نوع گیاهی مانند تاغ زرد و سیاه، اسفناج، درمنه بیابانی وجود دارد.

دسترسی به دریاچه نمک حوض سلطان

برای رفتن به این جاذبه طبیعی مسیرهای مختلفی پیش روی شما قرار دارد. افرادی که از سمت قم راهی این دریاچه می شوند باید بعد از مجتمع مهتاب، از اولین تپه که دریاچه در آن قابل مشاهده است در جاده خاکی به سمت پایین و دریاچه سرازیر می شود راهی دریاچه شوند. یکی از نشانه های این جاده تابلوی " تهران 95 کیلومتر " است. دسترسی دوم به این دریاچه مناسب افرادی است که از سمت تهران راهی این ممنطقه میشوند. بعد از پیموندن مسیر 70 کیلومتر از تهران، در سمت چپ اتوبان جاده ای به طرف روستای چشمه شور وجود درادکه مهمترین نشانه آن تابلوی اطلاعات گردشگری است. 

 

دریاچه حوض سلطان آیینه طبیعی دنیا

 

بهترین زمان سفر به دریاچه نمک حوض سلطان

بهار و پاییز بهترین زمان بازید و سفر به این دریاچه است. در این زمان خبری از سوز سرما و گرمای آزار دهنده نیست و به راحتی می توان در هر ساعت از روز از طبیعت زیبای دریاچه لذت برد. البته در هنگام غروب و طلوع آفتاب منظره ای شگفت انگیز به وجود می آید از این رو توصیه می کنیم در این زمان در این حوض باشید. بهتر است تنها به این جزیره سفر نکنید و به صورت گروهی راهی این منطقه شوید. 

 

دریاچه بایکال - دریاچه بایکال عمیق ترین دریاچه‌ای که تا به حال جهان به خود دیده است!

 

در دریاچه نمک حوض سلطان چه تفریحاتی انجام دهیم؟

  • عبور از دریاچه

یکی از تفریحات جذاب در این دریاچه گذر از آب است. بسیاری از افراد ساعت زیادی را اختصاص به عبور از آن می کنند تا به انتهای این دریاچه برسند. البته برای رفتن به قلب دریاچه بهتر است لباس مناسبی به تن داشته باشید. البته این را درنظر داشته باشید که این دریاچه هیچ قایقی ندارد و باید با پای پیاده تا انتهای آن را بپیمایید.

  • تماشا و ثبت تصاویر از بزرگترین آیینه طبیعی ایران

سطح صاف و صیقیلی این دریاچه مانند آیینه ای زیبااست که طبیعت چشم نواز منطقه را به تصویر میکشد. مقابل این ددریاچه بنشینید و جلوه خاص طبیعت را نظاره گر باشید. این منظره زیبا عکاسان زیادی را مشتاق به خلق تصویر زیبا میکند. زیبایی های این دریاچه را هنگام غروب آفتاب ثبت کنید  تا همیشه آن را در خاطر داشته باشید.

  • دوچرخه سواری و آفرود

این منطقه برای تیم های آفرود و دوچرخه سوری بسیار محبوب است. سطح صاف و خاک کویری منطقه این امکان را فراهم آورده است.

 

دریاچه حوض نمک سلطان

 

چرا باید به دریاچه نمک سلطان برویم؟

نمک سلطان در میانه اتوبان تهران قم قرار دارد و در سال 1883 میلادی در پی ساخن جاده شوسه تهران به وجود آمده است برخی کارشناسان این دریاچه را تالاب معرفی کرده اند و نام آن را در لیست دریاچه نمک حوض سلطان بزرگترین آینه طبیعی ایران است که در آن میتوانید انعکاس آسمان زیبا را ببینید و با خلق عکس ها و تصاویر زیبا سفری یک روزه را تجربه کنید. 

معادن دریاچه نمک سلطان

تا به حال به شیوه های سنتی از نمک موجود در این عرصه تنها در جهت مصارف صنعتی استفاده شده است و این در حالی است که مطابق تحقیقات صورت گرفته ترکیبات تشکیل دهنده آن از موادی مانند سدیم کلرید، سدیم سولفات، منیزیم کلرید و منیزیم سولفات تشکیل شده است. منیزیم از نظر فراوانی هشتمین عنصر در قشر خارجی زمین محسوب میشود و معمولا به صورت ترکیب هی محلول در آب دریاها در طبیعت یافت میشود. نتایج حاصل از تحقیقات صورت گرفته میزان منیزیم استحصالی 35 تا 50 برابر منیزیم دریاست. این دریاچه یکی از غنی ترین معادن و منابع تولید منیزیم محسوب می شود که از اقتصادی با منیزیم دریا قابل مقایسه نیست.

 

بزرگترین دریاچه جهان - ایا می دانستید بزرگترین دریاچه جهان در کشور ما قرار دارد؟

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر