فشم

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/05
بازدید: 6333
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

فشم یا دریاچه فشم واقع در شمیرانات را می‌توان یکی از پرطرفدارترین شهرهای اطراف تهران دانست؛ این شهر ییلاقی و سرسبز در شمال شرقی تهران قرار گرفته است، همچنین فاصله 50 کیلومتری با پایتخت ایران باعث شده همین امر باعث شده طرفداران فشم در روزهای تعطیل بیشتر از دیگر روزهای هفته باشد. اما در این شهر کوچک چه امکانات رفاهی و تفریحی وجود دارد؟ طبیعت فشم چگونه است؟ چگونه به این شهر در شمیرانات برسیم؟ در این مقاله از سایت لحظه آخر قصد داریم تا تمامی اطلاعاتی که هر فردی که تصمیم دارد لحظاتی را در این شهر کوچک سپری کند را پوشش داده‌ایم.

شهرستان فشم

فشم کجاست؟

در شمال شرقی تهران و در میان شهرستان شمیرانات شهری زیبا و خوش آب و هوا واقع شده است. زیبایی‌های خاص و طبیعت بکر این منطقه باعث شده تا فشم به یکی از شهرهای ییلاقی تهران تبدیل شود. این شهر محبوبیت بسیار بالایی در میان ساکنین تهران دارد؛ جذابیت‌های طبیعی، امکانات رفاهی و تفریحی از دلایل بارز بازدید افراد از این شهر هستند. این شهر زیبا تنها 50 کیلومتر با پایتخت فاصله دارد.

طبیعت بکر و زیبای دریاچه فشم 

فشم شهری است که در بین عموم به نام اوشان، فشم و میگون نیز شناخته می شود و بیشتر به نام اوشان فشم معروف است. به طورکلی منطقه شمیرانات از دو بخش لواسانات و رودبار قصران تشکیل شده که هر دو بخش دارای جذابیت‌های طبیعی مخصوص به خود هستند. فشم نیز جزئی از این مناطق است. در واقع اوشان فشم و میگون و شمشک از جمله شهر‌های ناحیه‌ رودبار قصران واقع در شهرستان شمیرانات به حساب می‌آیند. این منطقه زیبا ییلاقی به دو بخش مجزا تقسیم شده است که هر یک از نظر بافت شهری و جمعیت و مردم با هم متفاوت هستند. 

در طول زمان این منطقه به دو بخش شهری و روستایی تقسیم شده است. در بخش روستای شهر فشم بیشتر مردم بومی و اندکی از مهاجران زندگی می‌کنند. در بخش شهری اوشان فشم بیشتر افراد ثروتمند با خانه‌های لوکس زندگی می‌کنند. با وجود این که در قسمت روستایی شهر فشم همچنان بافت قدیمی دارد، اما کاملا سالم باقی مانده است و تا حدود دست نخورده به حساب می‌آید اما بخش شهری کاملا پوست اندازی کرده است. تمام این منطقه از خانه‌های لوکس و ویلاهای بزرگ پر شده است و هر روز به تعداد این منازل اضافه می‌شود.

خبر خوب این است که هنوز در بیشتر نقاط بخش روستایی می‌توان خانه‌های کاه گلی و قدیمی را به شکل کاملا دست نخورده مشاهده نمود. شغل اصلی اهالی بومی شهر فشم بیشتر دام داری، کشاورزی و باغداری است. امرار معاش این مردم بیشتر از همین طریق صورت می‌گیرد. کوچه‌های این شهر پر از باغ‌هایی با درختان آلبالو و گیلاس است که ظاهر جذابی به آن می‌دهد. درختان آلبالو و گیلاس اوشان فشم بسیار معروف است اما در کنار آن‌ها میوه‌های دیگری نظیر سیب، توت، هلو و گردو نیز در این سرزمین ییلاقی با فراوانی کاشته می‌شوند. 

طبیعت زیبای فشم

جمعیت و مساحت فشم

شهر فشم از آنجایی که یک منطقه تفریحی به حساب می آید در فصول مختلف سال دارای جمعیت متفاوتی است به طوری که در تابستان حدود هزار خانوار و در زمستان تنها در حدود پانصد و پنجاه خانوار را در خود جای داده است. نام خانوادگی بومیان و افراد اصیل شهر فشم بدین شرح است سالمی فشمی، عباسی فشمی، حسینی فشمی، میرزایی فشمی، آقا امینی فشمی، آقا محسن فشمی، زمانی فشمی و میر محمدی است. اهالی فشم بر این باورند که در گذشته در فشم سادات وجود نداشته و پدران آنها برای جبران این کمبود به آهار رفته‌اند و خوانوده‌ سادات میر محمد حسینی را به فشم دعوت کرده‌اند.

این خوانواده به فشم آمدند و در گذشت زمان در این شهر زاد و ولد نموده و یکی از طایفه‌های آن را تشکیل دادند. این سادات از نوادگان امام زاده‌های شکر آب آهار هستند. شهر اوشان فشم که میتوان آن را به اختصار رودبار قصران نیز نامید از سه محله اوشان، فشم و میگون تشکیل شده است. که نام آن نیز از جمع این سه محله که در گذشته روستا بودند تشکیل شده است. جمعیت این منطقه طبق آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفت برابر با 6,945 نفر بوده است که البته در این آمار جمعیت شهر تجریش حساب نشده و تجریش به عنوان بخشی از تهران به شمار رفته است. از نظر تقسیمات کشوری نیز این شهر شامل تجریش و شمشک نیز می‌شود و دهستان‌های پس قلعه، آب نیک، آهار، ایگول و امامه و تعدادی دیگر جزئی از رودبار قصران هستند. 

شهر فشم

زبان مردم فشم 

بومیان شهر فشم از نظر زبان به دو دسته تقسیم می‌شوند که اهالی بخش شمال و شمال شرقی منطقه درونی قصران گویشی بسیار نزدیک به زبان مازندرانی دارند. گویش منطقه جنوبی نیز که برگرفته از اوشان در مرکز تا جیرود و تجریش در جنوب شمیران می‌شود ما بین فارسی و مازندرانی است و شباهت به زبان‌های حاشیه دریای خزر دارد.

شغل مردمان فشم چیست؟

شغل قدیم مردم فشم کشاورزی و دامداری بوده است اما امروزه هیچ یک از این مشاغل در فشم مهم قلمداد نمی‌شود و تنها تعدادی از مردم به باغداری مشغول آمد و در این باغ‌های محدود درختان آلبالو و گردو کشت می‌شود و تنها اندکی از محصول گیلاس و آلبالو آنها به بازار عرضه می‌شود. درصد کمی از جمعیت فشم نیز به مشاغل خدماتی در شهر خود و شهرهای اطراف مشغول هستند؛ بیشتر جوانان این شهر برای شغل و زندگی به تهران مهاجرت کرده‌اند.

آب و هوای فشم

فشم و دماوند در سال آبی جاری بیشترین بارندگی را در ارتفاعات تهران به خود اختصاص داده‌اند. رودک فشم با ۷۴۵ میلی متر بارش بیشترین بارندگی را در این سال جاری رقم زده است. فشم یکی از سرسبزترین مناطق ییلاقی تهران است این شهرستان دارای رودخانه‌های زلال و قله‌های ۴ هزار متری و غارهای پر از شگفتی است.

از آنجایی که فشم در میان ارتفاعات البرز قرار دارد آب و هوای آن به طور کلی سرد و کوه‌پایه‌ای است بهتر و تابستان در این منطقه معتدل و زمستان‌ها بسیار سرد و پر بارش است. البته بارش زیاد برف در این منطقه باعث به وجود آمدن پیست اسکی شده است که خود یک مضیت به حساب می‌آید. سه پیست اسکی دربندسر، دیزین و شمشکدر شمال این شهر قرار دارند که در زمستان ورزشکاران زیادی را به خود جذب می‌کند. 

آب و هوای فشم

وضعیت زندگی در فشم چگونه است؟

همانطور که گفتیم اهالی فشم به دو دسته شهر نشین و روستا نشین تقسیم می‌شود. شهر نشینان فشم اغلب افراد ثروتمند را تشکیل می‌دهد، همچنین امکانات تفریحی به طور کامل برای اهالی فشم فراهم است. همچنین از نظر وضعیت تحصیلی شهر فشم در حال حاضر دارای چهار مدرسه ابتدایی و راهنمایی یک مدرسه دخترانه و یک هنرستان فنی حرفه‌ای کار و دانش پسران است. فشم دارای شعبه‌های بانک ملی، تجارت، صادرات و کشاورزی است. مردم شهر فشم از نظر خدمات درمانی نیز از یک واحد با امکانات مطلوب برخوردار هستند.

آب مورد نیاز کشاورزی اهالی فشم از رودخانه‌های چوندر و زاگنرو تامین می‌شود و آب آشامیدنی آنان نیز از طریق لوله‌کشی از روستای روته به شهر فشم منتقل می‌شود. یک هنرستان فنی حرفه‌ای نیز به دست عبدالله ریاضی در این شهر در دوره پهلوی دوم احداث شده بود که در سال‌های اخیر تخریب شده است و قرار است که هنرستان جدیدی به جای آن احداث شود. فشم تنها شهری است که در منطقه رودبار قصران دارای پمپ بنزین است. مردم شهرفشم در سال‌های جنگ تحمیلی ایران با عراق ۲۰ شهید ۲ مفقود الاثر و دو آزاده تقدیم ایران اسلامی کردند.

جاهای دیدنی دریاچه فشم که حیرت زدتان میکند!

اگر قصد سفر به قصد تفریح و بازدید از مکان‌های دیدنی شهر فشم را دارید میتوانید با مطالعه این مطلب در ادامه آشنایی بیشتری با آن‌ها پیدا کنید.

آبشار لار محله 

یک آبشار معروف و شناخته شده واقع در ۱۳ کیلومتری شهر فشم به نام آبشار لار محله وجود دارد. این آبشار از کوه کاسونک سرچشمه میگیرد و رسیدن به آن بسیار راحت و با کمک ماشین امکان‌پذیر است. فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این آبشار به شمار می‌رود. این آبشار در میان دوراهی روستاهای گرمابدر و آبنیک واقع شده است و خانه‌های روستایی برا اجاره گردشگران در اطراف آن در نظر گرفته شده است.

  • آدرس آبشار لارمحله: تهران، فشم، ۱۳ کیلومتری شرق فشم

آبشار لالان یا لالون

اگر بخواهیم یکی از جذابترین آبشار‌های منطقه لواسانات را به شما معرفی کنیم بدون شک آبشار روستای لالان است. برا رسیدن به آبشار باید ۱۲ کیلومتر از دریاچه فشم به سمت شمال حرکت کنیم. این آبشار در دره‌ای به نام لالان قرار دارد. سرچشمه این آبشار در میان قله‌های بلند مشرف به دره لالان واقع شده است. سایه‌ درختان پایین آبشار یک تفریحگاه عالی برای گذران اوقات فراغت به حساب می‌آید. همچنین هنگامی که خود را به آبشار لالان برسانید، متوجه کوه‌هایی به ارتفاع 4 هزار متری می‌شوید که برخی از بازدید کنندگان علاوه بر آبشار، کوهنوردی را هم تجربه می‌کنند.

  • آدرس آبشار لالون: تهران، بخش رودبار قصران، شهرستان شمیران

جاهای دیدنی فشم

آبشار یخی آبنیک

در شمال شرق شهر فشم، ناحیه انتهای در‌ه‌ آبنیک آبشار بکر و چشم نواز از جنس یخ وجود دارد که آن را آبشار یخی آبنیک می‌نامند. این آبشار که در فصل زمستان به طور کامل یخ می‌بندد فرصتی بی‌نظیر برای یخ نوردی است. کوه‌ها و دره‌های اطراف این آبشار در فصل زمستان مقصد بسیاری از کوهنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت می‌شود. اما حتی اگر به یخ نوردی هم علاقه نداشته باشید دیدن منظره‌ زیبای این آبشار یخی خالی از لطف نخواهد بود.

  • آدرس آبشار یخی آبنیک: تهران، ۱ کیلومتری روستای آبنیک، ۷ کیلومتری شهر فشم

رودخانه فشم

اکثر ما رودخانه فشم را به عنوان رودخانه جاجرود می‌شناسیم. این رود که از بلندای البرز سرچشمه میگیرد حدود ۴۰ کیلومتر راه می‌پیماید تا به سد لتیان می‌رسد. آن‌چه غم‌انگیز است آلودگی این رود در اثر ساخت و سازهای غیرقانونی است. در سال‌های گذشته رودخانه فشم منبع تامین آب شرب اهالی رودبار قصران بود و حتی شاید باور نکنید این رودخانه منبع اصلی تامین آب شرب اهالی تهران نیز هست از همین رو می‌توانیم به اهمیت حفظ سلامت و بقای این رودخانه ارزشمند پی ببریم.

  • آدرس رودخانه فشم تهران: تهران- ۳۰ کیلومتری شمال شرق تهران- رود جاجرود

باغ میوه‌های فشم

همانطور که بارها در این مقاله اشاره کردیم شهر فشم را با باغ‌های میوه‌اش می‌شناسند گردش در این باغ‌های سرسبز یا درختان پر از میوه می‌تواند تجربه‌ای باورنکردنی و دل‌انگیز را به ارمغان بیاورد. آب و هوای بی‌نظیر و خاک حاصل‌خیز عناصر اصلی وجود این درختان میوه هستند که حتی غیر از باغ‌ها در میان راه‌های جنگلی و عمومی هم می‌توان آن‌ها را یافت. بهتر است پیاده‌روی در این مناطق را حتما تجربه کنید.

پیست اسکی دربندسر فشم

زیبایی‌های منطقه فشم را نمی‌توان تنها به فصل بهار و تابستان نسبت داد فارغ از پاییز نارنجی رنگ و سرشار از برگ‌های زیبا زمستان در این منطقه جذابیت خود را دارد. سفیدی برف در فصل زمستان نیز در فشم موقعیت‌های دیدنی مخصوص به خود را دارد و تفریحات خاص خود را می‌سازد. پیست اسکی فشم معروف دربندسر که بسته به شرایط جوی از اواسط آذرماه تا اواخر فروردین قابل استفاده است یکی از این تفریحات است.

  • آدرس پیست اسکی دربندسر: تهران، بعد از شمشک، دربندسر

پیست اسکی فشم

دشت جانستون فشم

نام قدیمی این دشت جان‌ستان بوده است که برخی از افراد بومی همچنان نام دشت جانسون را جان‌ستان می‌گویند. برای رسیدن به این دشت دو مسیر را پیش‌رو دارید، یکی مسیر روستای لالان و دیگری پشت سر گذاشتن روستای زایگان و آبنیک است که در این مسیر با جاده‌های کوهستانی و شیب‌های تند روبرو خواهید شد. دیدن این دشت قطعا ارزش گذر از این مسیر پر پیچ و تاب را دارد.

  • آدرس: تهران، فشم، روستای آبنیک

کوه‌های فشم

فشم در میان کوه‌های بلند و مرتفع البرز واقع شده است در پس این کوه‌ها می‌توان مناطق شمالی ایران را مشاهده نمود. اطراف فشم در حدود 70 قله با ارتفاعی بیش از 4 هزار متر از سطح دریا وجود دارند. کوه‌نوردی در این مناطق یکی از رویاهای علاقه‌مندان به این رشته است. اگر شما هم به کوهنوردی علاقه دارید توصیه می‌کنم کوه‌های منطقه فشم را از دست ندهید لاله‌های وحشی، ریواس، قارچ و بسیاری از گونه‌های گیاهان کوهی تنها بخشی از پوشش سبز این منطقه را شامل می‌شود.

دره آهنگرک

تنها با هشت کیلومتر دور شدن از شهر فشم در شمال غرب این سرزمین می‌توانید دره آهنگرک را مشاهده کنید این دره که در مجاورت روستای میگون قرار دارد یک منظره طبیعی و سرسبز است. اقامت در بخش‌های مختلف این دره تجربه متفاوتی برای شما خواهد بود. البته توجه داشته باشید در فصول سرد تحمل این دره بسیار دشوار است و فصل تابستان زمان مناسب‌تری برای سفر به آن‌جا است. 

  • آدرس دره آهنگرک: تهران، کیلومتر ۳۰ جاده لشگرک، روستای میگون، ۴ کلومتری شمال غربی میگون

غار اسبول

اگر بخواهیم از یکی جاذبه‌های تاریخی این منطقه نام ببریم غار اسبول مهمترین آنان است. این غار در حقیقت از ادغام سه غار به وجود آمده است و در مجاورت شهر اوشان واقع شده است. این غار در رمز و راز همه ساله مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند خبر خوب این است که رسیدن به این غار بسیار آسان بوده و جاده آن تا نزدیکی‌های دهانه آسفالت شده است.

  • آدرس غار اسبول: تهران- فشم- شرق اوشان- دره اسبولک

پارک سرقلا

اگر با خانواده به فشم سفر کرده‌اید پارک سرقلا را حتما در برنامه سفرتان داشته باشید، این پارک به همراه وسایل بازی برای کودکان، یک مکان مناسب برای بازی و تفریحات خوانوادگی است. منظره بی‌نظیر پارک سرقلا که به فشم مشرف است بسیار دیدنی  و چشم‌نواز است.

  • آدرس پارک سرقلا: تهران- فشم- بلوار دهقان

جاهای دیدنی فشم

بقعه امامزاده ابراهیم

بقعه یکی از فرزندان امام رضا (ع) که در روستای آبنیک فشم قرار دارد یکی مکان مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و همچنین زیارت است. این بقعه متعلق به امامزاده ابراهیم است که امکان استراحت، وضو و نماز را برای مسافران فراهم می‌کند. همچنین در این مکان سرویس بهداشتی، آلاچیق و استراحتگاه نیز برای راحتی بازدیدکنندگان وجود دارد.

  • آدرس بقعه امامزاده ابراهیم: تهران، فشم، روستای آبنیک

روستاهای فشم

منطقه فشم دارای تعداد زیادی روستا است که هرکدام ویژگی‌ها و زیبایی‌های مخصوص به خود را دارند؛ همچنین گردش درهرکدام از آن‌ها به همه بازدیدکنندگان پیشنهاد می‌شود. این روستاها عبارتند از:

دورودگرمابدر
جیرودآبنیک
زایگان روته 

بهترین زمان سفر و تفریح در فشم

انتخاب بهترین زمان برای سفر به فشم بیشتر بستگی به سلیقه خود شما دارد تمام فصل ها در فشم زیبایی خاص خود را دارند و شما میتوانید با توجه به علاقه خود هر کدام از آنها را برای سفر انتخاب کنید. عطر شکوفه‌های بهار، میوه‌های رسیده تابستان، برگ‌های رنگین پاییز و پیست اسکی زمستانی هرکدام به نوعی زیبا هستند. فقط توجه داشته باشید که در هر فصلی که به فشم سفر میکنید تجهیزات کامل و مورد نیاز آن فصل را با خود به همراه داشته باشید. 

چگونه به جاده اوشان فشم برویم؟

برای دسترسی به فشم مسیرهای مختلفی وجود دارد اما اصلی‌ترین و پرترددترین مسیر، مسیر اتوبان بابایی است که از طریق آن می‌توان وارد جاده لشکرک شده و در نهایت به جاده فشم رسید. مسیر دستیابی به فشم با وجود اینکه از زیبایی و مناظر طبیعی چشم‌نوازی برخوردار است اما بسیار پرپیچ و خم و خطرناک است.

چگونه به جاده اوشان فشم

رستوران های فشم

خوردن غذاهای خوشمزه، آن هم در شهر خوش آب و هوا فشم یکی از لذت بخش‌ترین نفریح‌ها است. رستوران‌های متنوعی در این شهرستان وجود دارد که هر کدام از آن‌ها غذاهای خوش طعم و متنوعی را ارائه می‌دهند. در ادامه چند رستوران معروف را معرفی می‌کنیم که این رستوران‌ها عبارتند از:

رستوران سفیر 

رستوران سفیر یکی از نزدیک‌ترین رستوران‌های منطقه به فشم است. این رستوران تنها سه کیلومتر با فشم فاصله‌ دارد و برای داشتن کباب‌های عالی و ماهی‌های بی‌نظیر شهرت پیدا کرده است. از طرفی این رستوران چشم انداز بسیار خوبی به رستوران دارد و از محیطی بسیار زیبا و غذا‌های باکیفیت برخوردار است. همین ویژگی‌ها باعث شده تا قیمت‌ها در این مکان کنی بالا باشد. 

  • آدرس رستوران سفیر: تهران، کیلومتر ۳ جاده فشم

رستوران سفیر

رستوران زاگرس فشم

این رستوران دارای محیطی دنج درکنار یک باغ آرام و زیبا است. در کنار سرو غذا در این مکان می‌توانید نوشیدن چای ذغالی را نیز تجربه کنید. باغ رستوران زاگرس در کنار محیط مدرن و زیبا یک بخش سنتی نیز دارد. غذا‌های این رستوران تنوع بالایی دارند. 

  • آدرس رستوران زاگرس: تهران، کیلومتر ۶ جاده فشم، سمت چپ

رستوران کاکتوس دریاچه فشم

رستوران کاکتوس یکی از شلوغ‌ترین رستوران‌های فشم است که از یک برج سه طبقه شیشه‌ای تشکیل شده است. غذاهای این رستوران از کیفیت بالایی برخوردار هستند که همین موضوع سبب استقبال زیادی از آن شده است. بهتر است اگر قصد رفتن به این رستوران را دارید از قبل میز رزرو کنید.

  • آدرس رستوران کاکتوس: تهران- کیلومتر ۲ جاده فشم

رستوران باغ بهشت 

رستورانی با پله‌های سنگی و آلاچیق‌های شیشیه‌ای است که در ابتدای جاده فشم واقع شده است. فاصله رستوران باغ بهشت تا فشم زیاد است اما این رستوران جزء بهترین‌های منطقه فشم محسوب می شود. فضای سرسبز و غذاهای خوش طعم از دیگر ویژگی‌های این رستوران است. 

  • آدرس رستوران باغ بهشت: تهران، جاده فشم، ابتدای زربند

رستوران گیله‌ وا 

رستوران گیله‌وا از آن جهت متفاوت است که بیشتر به پخت غذا‌های شمالی می‌پردازد. به همین جهت رستوران بازها و علاقمندان به غذا‌های شمالی بیشتر به آن‌جا می‌روند. این رستوران در بیشتر روز‌های هفته شلوغ است و در آخر هفته‌ها بهتر است از قبل نیز رزرو کنید. 

  • آدرس رستوران گیله‌وا: تهران، جاده اوشان، فشم، نرسیده به شهر فشم

رستوران گیله وا فشم

رستوران مهستان 

این رستوران دارای یک بخش باغی با تخت‌های زیبا برای سرو غذا در محیط باز وجود دارد. این رستوران در کنار رود جاجرود (دریاچه فشم) واقع شده است. در ابتدای جاده و بعد از زربند می‌توانید به این رستوران بروید و ماشین خود را پارک کنید. 

  • آدرس: ایران، تهران، فشم، جاده اوشان-فشم

رستوران رسم نو فشم

رستوران رسم نو یکی از رستوران‌های تازه تأسیس فشم است که با وجود نو پا بودن در این سال‌ها مشتریان زیادی را به خود جلب کرده است. منظره زیبای روبه رودخانه و غذا‌های جدید و جذاب تجربه منحصر به فردی را برای شما به وجود می‌آورد. بقچه خوشمزه، کباب بانان تنوری، زردک پلوی بی مثال از جمله غذا های این رستوران است.

  • آدرس: اتوبان بابایی ، لشگرک ، کیلو متر ۲ جاده فشم، نبش هتل آرینا

رستوران خلیج فارس 

این رستوران در نزدیکی رودخانه واقع شده است و از داخل اتاقک‌های شیشه‌ای آن می‌توان صدای آرام بخش آب را شنید. غذا‌های این رستوران از کیفیت و طعم بی نظیری برخوردار هستند. البته تفاوت قیمت بارز این رستوران از سایر رستوران‌ها یکی از نکات منفی آن است. اگر به قلیان علاقمند هستین رستوران خلیج‌فارس گزینه مناسبی است. 

  • آدرس: تهران، کیلومتر 5 جاده فشم

رستوران آبشار فشم

این رستوران جذاب را می‌توان باغ غرب تهران نامید. چشم انداز زیبای این رستوران که روبه شهر است علت اصلی استقبال گردشگران از این مکان است. غذا‌های با کیفیت و جای پارک مناسب از دیگر ویژگی‌های دوست داشتنی این مکان زیبا است. قیمت غذا‌های این رستوران بسیار مناسب تر نسبت به بقیه رستوران‌های فشم است. 

  • آدرس رستوران آبشار: تهران، فشم، نرسیده به رودک ۳ کیلومتری فشم، سمت راست

رستوران آبشار فشم

رستوران نارین 

این رستوران با توجه به فضای دنجی که دارد به نسبت بقیه رستوران‌های منطقه کوچک‌تر و ساده‌تر است. این رستوران دارای آلاچیق‌هایی با فضای شیشه‌ای است که هر کدام فضای اختصاصی دارند. پارکینگ اختصاصی و سرویس بهداشتی تمیز از دیگر مزیت‌های این رستوران است. یکی دیگر از نکات مثبت رستوران ناربن رعایت کامل مسائل بهداشتی و ضد عفونی مناسب طروف و محیط است. به علاوه قیمت غذا‌ها در این رستوران بسیار مناسب است. 

  • آدرس: تهران، میدان لشگرک بطرف فشم، ابتدای زردبند

فست فود قصران شهر فشم

رستوران پدیده قصران در روستای امین آباد و خیابان اوشان فشم واقع شده است. این رستوران در نزدیکی دفتر خدمات سلامت شمیرانات واقع شده است. این محل در اکثر مواقع شلوغ است و غذاهای آن از کیفیت بالایی برخوردار هستند و پرسنل مجرب و خوش اخلاقی دارد. 

  • آدرس: تهران، فشم، روبه‌روی اداره برق فشم

رستوران شاخه نبات 

رستوران شاخه نبات نیز یکی دیگر از رستوران‌های نوساز و زیبای منطقه فشم است. این رستوران از فضایی تمیز و نوساز برخوردار است. غذا‌های حجیم و با کیفیت و محیطی آرام و دنج این رستوران را به محیطی دوست داشتنی تبدیل کرده است. 

  • آدرس: تهران- زربند

تاریخچه فشم

اگر بخواهیم به تاریخچه شهر زیبا و قدیمی فشم بپردازیم نیاز است تا ابتدا بدانیم که تاریخچه این شهر به ری باستان باز می‌گردد. ری باستان در گذشته دارای وسعت، اهمیت و بزرگی زیادی بود. شهرستان‌ها و دهستان‌های این منطقه بسیار معروف بوده‌اند. نواحی ری باستان به دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای تقسیم می‌شود. بخش کوهستانی شامل زمین‌های شمالی و بخشی از شرق و غرب ری را شامل می‌شد و حتی تا مازندران نیز ادامه پیدا کرده بود. منطقه جلگه‌ای هم زمین‌های جنوبی و جنوب شرقی و جنوب غربی را شامل شده بود. به سرزمین‌های کوهستانی این دو منطقه قصران گفته می‌شود. کلمه قصران در لغت به معنای کوهساران است. در تاریخ گذشته قصران با ری و تبرستان گیلان ارتباط نزدیکی داشته است. در بین جنگ‌ها و نزاع‌هایی که در منطقه ری بر سر اراضی قصران صورت می‌گرفته بخش جنوبی آن در اکثر مواقع متعلق به ری و ضمیمه آن بوده است. بخش شمالی آن نیز در بعضی مواقع به ری و در زمان‌های دیگر عضوی از اراضی تبرستان به حساب می‌آمده. این ناحیه در تاریخ پیش از اسلام به نام کوهستان ری معروف بوده است و حتی نام آن در تورات نیز با نام کوهستان ری آمده است. فشم میر بخشی از همین منطقه قصران به حساب می‌آید در زمان زرتشتیان آداب و رسوم و قوانین دینی زرتشتی در این سرزمین بسیار نمود داشته است.

در دوره‌های مختلف اسلامی به خصوص از قرن دوم به بعد، قصران اغلب زیر مجموعه ری محسوب میشد که نامش را می‌توان در بسیاری از منابع مشاهده نمود. برخی از اهالی شهر فشم علی‌الخصوص سن و سال داران آن بر این باورند که روستای قدیمیه فشم در جنوب غربی شهر فعلی واقع شده است. این مکان امروزه به عنوان باغ میر یا باغ امیر خوانده می‌شود. اما این روستا بر اثر وقوع زلزله در دوران قبل از حکومت قاجار تخریب و بعد از آن اهالی آنجا خانه و زندگی خود را در اطراف سر قلاع راه‌اندازی کرده‌اند. شهر فشم قدیمی دارای دو محله‌ جوعر و جیر به معنای بالا و پایین بوده است در محله طایفه‌های صالحی، محسنی و در محله‌های پایین طایفه های سادات، حسینی، میرزایی، امینی و زمانی زندگی می‌کردند و محله زندگی هر یک از این طایفه‌ها به نام آنها نامگذاری شده بود و هرکدام دارای مسجد، حسینیه و حمام مخصوص به خود بودند.

تاریخچه فشم

حمام‌های تاریخی شهر فشم در سالهای آخر دهه ۱۳۴۰ تخریب شد. حاکم فشم در زمان قاجار شیخ ذبیح‌الله صالحی طالقانی نام داشت که به آخوند طالقانی معروف بود. آخوند طالقانی تمام امور شرعی و دینی اهالی منطقه را از عقد و نکاه گرفته تا نوشتن قبالات و مدارک عهده دار بود.در زمان پهلوی نیز اکثر بزرگان حکومتی در فشم تشکیلات داشتند. در منطقه پشمه چال درخت سروی وجود دارد که اهالی فشم معتقدند که مقدس است و از گذشته تا کنون به آن دخیل می‌بندند و متصل میشوند که آن را امامزاده غیبی می نامند. از جمله بناهای تاریخی شهر فشم می‌توان کاخ مظفری اوشان را نام برد که در زمان انقلاب اسلامی به آتش کشیده شد و چند سال بعد از آن برای ساختن جاده فشم به کلی تخریب شد. 

نقشه فشم 

 

سخن پایانی 

دریاچه فشم یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای گردش و تفریح در میان ساکنین تهران است. همچنین این شهر کوچک در منطقه شمیرانات قرار دارد که در این منطقه سعی کردیم تمامی جاهای دیدنی و تفریحی، امکانات و دسترسی به این شهر را شرح دهیم تا افراد بتوانند در میان خانواده یا دوستان لحظات خوشی را سپری کنند. اگر تا به حال تجربه گردش در دریاچه فشم تهران را دارید، خوشحال میشیم با اسفاده از بخش کامنت‌ها تا در کاربردی بودن محتوا برای کاربران به ما کمک کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر