دره تندیس ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/07
بازدید: 1996
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

قشم از زیباترین جزیره‌های ایرانی، خلیج فارس می‌باشد و همچنین جزء اولین ژئوپارک خاورمیانه است. دره تندیس‌ها یا دره مجسمه ها از زیباترین جاهای دیدنی قشم، محسوب می‌شود. سالانه افراد زیادی به قشم سفر می‌کنند. قبلا در این مکان دریا وجود داشته است و انواع موجودات دریایی در آن زندگی می‌کرده‌اند. دراین مطلب سعی داریم شما را بیشتر با دره تندیس‌ها آشنا کنیم.

دره تندیس ها

 

دره تندیس ها یا دره مجسمه ها کجاست؟

یکی از دیدنی‌های هرمزگان دره تندیس‌ها می‌باشد. این دره در غرب جزیره قشم واقع است. در۵/۵ کیلومتری، جنوب غربی روستای طبی و در جنوب جنگل حرا واقع می‌باشد. دره تندیس‌ها با فرودگاه بین‌المللی قشم ۲۴ کیلومتر و با اسکله مسافربری شهید ذاکری نیز ۷۶ کیلومتر فاصله دارد. لازم به ذکر است، این دره بسیار شگفت انگیز جزء یکی از سایت‌های ژئوپارک می‌باشد.
ژئوپارک به مکان‌هایی گفته می‌شود که دارای پدیده‌های زمین شناسی جالبی است و حتی گاهی دارای پدیده‌های تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و ... می‌باشند. جزیره قشم اولین ژئوپارک خاورمیانه است، که در سال ۲۰۰۶ میلادی به ثبت یونسکو رسید. ژئوپارک قشم از ۲۵ ژئوسایت برخوردار است که شامل: دره ستاره‌ها، بام قشم، دره تندیس‌ها، کریان، پهنه‌های گلی، جنگل حرا و ... می‌شود.

قدمت دره تندیس ها

بر اساس تحقیقات انجام شده، دره تندیس‌ها قدمتی بیشتر از ۲ میلیون سال دارد. این دره بر اثر فرسایش خاک، ماسه و سنگ به وجود آمده است. بارندگی زیاد و فرسایش خاک‌ها ازعواما شکلگیری دره تندیس‌ها می‌باشد.

علت نامگذاری دره تندیس‌ ها

علت نامگذاری دره تندیس‌ها، وجود سنگ‌ها با شکل‌های مختلف است. سنگ‌هایی که بعضی از آن‌ها مانند: انسان و حیوان (خروس و مرغ) هستند. البته این اشکال و مجسمه‌ها به صورت کاملاً طبیعی پدید آمده‌اند و فقط با تخیل ما انسان‌ها است که آن‌ها به شکل‌های مختلف به نظر می‌آیند.

 

نامگذاری دره تندیس ها

 

دلیل شهرت دره مجسمه ها

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های قشم دره تندیس‌ها می‌باشد که در آن می‌توان شکل‌های مختلف و عجیبی را دید. دره تندیس‌ها از لحاظ ساختاری مانند دره ستارگان می‌باشد، با این تفاوت که بسیار بزرگ‌تر و تراکم پدیده کمتری دارد. سنگ‌های این دره به گونه‌ای تراش خورده‌اند که باور کردن این‌که هیچ تیشه‌ای در به وجود آوردن آن‌ها نقش نداشته، سخت است. با بالا آمدن جزیره و عقب نشینی ساحل، قسمت خشکی بیشتر شده و دره تندیس‌ها به وجود آمده است. دره تندیس‌ها را می‌توان به عنوان بلندی‌های جزیره معرفی کرد، زیرا از بین رفتن لایه آهکی سخت، در میان نرم فرسا‌ها باعث پیشرفت فرسایش در این منطقه شده است. دره تندیس‌ها از صدف‌های دو کفه‌ای پر می‌باشد و سطح دره بیشتر از ترک‌های گلی پوشیده شده است.

تفریحات دره تندیس ها

دره تندیس‌ها مکانی فوق‌العاده برای عکاسی می‌باشد. اگر کمی خلاقیت داشته باشید می‌توانید بهترین عکس‌ها را ثبت کنید. در دره تندیس‌ها از خرید  غافل نشوید، زیرا دارای صنایع‌ دستی‌های بسیاری می‌باشد که می‌توانید از آن‌ها برای عزیزان خود، خرید کنید. از تفریحاتی که اکثر گردشگران به آن علاقه دارند می‌توان به پیاده‌روی شبانه در دره تندیس‌ها اشاره کرد، که تجربه بسیار متفاوتی خواهد بود.

مسیر دسترسی به دره تندیس ها

از فرودگاه می‌توانید توسط تاکسی یا ماشین شخضی خود به دره تندیس‌ها برسید. برای سفر به قشم دو راه وجود دارد که در زیر به شرح هریک از آن‌ها می‌پردازیم:

مسیر اول دره مجسمه ها

فاصله تهران تا بندر پل ۱۵ ساعت است که از مسیر‌های قم، کاشان، اصفهان، شیراز، جهرم و لار گذر می‌کند و به بندر پل می‌رسد. اگر قصد رفتن به قشم، با ماشین خود را ندارید، می‌توانید ماشین خود را در بندرعباس پارک کنید. برای رفتن به دره تندیس‌ها، ابتدا از جاده‌ای که در امتداد ضلع غربی قرار دارد به یک فرعی رفته و بعد از جنگل حرا، به سمت روستای طبل حرکت کنید. سپس در مسیر سلخ به سمت بام قشم حرکت کرده تا با دره تندیس‌ها رو به رو شوید. دره تندیس‌ها در مسیر روستای طبل و ملکی در بین راه قرار دارد.

 

مسیر دسترسی به دره تندیس ها


مسیر دوم

در این مسیر از تهران و اتوبان فارس، سپس آزادراه تهران _قم، به سمت قم به حرکت خود ادامه دهید و از آن‌جا به سمت کاشان حرکت کنید. از اتوبان کاشان به سمت شهر یزد و سپس سیرجان بروید تا به بندرعباس برسید. سپس با ماشین خود به قشم رفته و خود را به بندر پل برسانید و با ماشین خود وارد لندینگ لافت شوید تا شما را به بندرلافت برساند. دره تندیس‌ها در فاصله ۳۰ دقیقه‌ای بندرلافت واقع شده است.

اقامت در دره تندیس ها

در دره تندیس‌ها امکاناتی برای اقامت وجود ندارد و شما می‌توانید کمپ بزنید و شب را به تماشا کردن آسمان پرستاره دره تندیس‌ها بپردازید. برای اقامت در قشم می‌توان خانه‌های بومی و هتل‌ها را اجاره کرد. در اطراف دره تندیس‌ها اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد که می‌توانید شب را در آن‌جا سپری کنید. در زیر به برخی از اقامتگاه‌های بومی اشاره خواهیم کرد:

اقامتگاه بومگردی درشه

 اقامتگاه بومگردی درشه، یک مکان سنتی و زیبا می‌باشد که قدمت آن ۵۰ سال است. اقامتگاه بومگردی درشه، دارای ۱۱ اتاق کف خواب می‌باشد که ۳ اتاق آن دو نفره و ۸ اتاق آن ظرفیت ۶ تا ۸ نفر دارد. اتاق‌های دو نفره از سرویس بهداشتی و حمام مشترک برخوردار هستند و برخی اتاق‌ها نیز از سرویس بهداشتی و حمام کاملا اختصاصی برخوردار می‌باشند. در این اقامتگاه، انواع غذاهای محلی از جمله: ماهی سرخ شده، هواری، میگو، ماهی مرکب، میگو سرخ شده، ماهی کبابی و ... طبخ می‌شوند.
اقامتگاه بومگردی درشه، دارای امکاناتی از جمله: پارکینگ غیر مسقف و اختصاصی، سیستم سرمایشی اسپیلت و پرسنل مسلط به زبان انگلیسی می‌باشد. این بومگردی درشه ظرفیت پذیرایی از حداکثر ۷۰ گردشگر را دارد. فاصله اقامتگاه بومگردی درشه، از دره تندیس‌ها ۴/۵ کیلومتر است و همچنین این اقامتگاه در روستای طبل می‌باشد.

 

اقامتگاه اطراف دره تندیس ها

 

اقامتگاه بومگردی پرویز

این اقامتگاه یکی از نزدیک‌ترین اقامتگاه‌ها به دره تندیس‌ها است. بومگردی پرویز، دارای ۱۰ اتاق کف خواب می‌باشد که به صورت یک اتاق ۴ نفره،  یک اتاق ۵ نفره، یک اتاق سه نفره و سه اتاق ۱۰ نفره است. تمامی اتاق‌های این اقامتگاه، دارای حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی هستند. اقامتگاه بومگردی پرویز، توانایی و ظرفیت پذیرایی از ۴۵ گردشگر را دارد.
در این اقامتگاه انواع غذاهای سنتی و دریایی مانند: هواری، پودینی کوسه، قیله ماهی، ماهی کباب و میگو تهیه و طبخ می‌شوند و مسافران می‌توانند از قبل هماهنگ کنند و غذای مورد علاقه خود را سرو کنند. اتاق بومگردی پرویز از پارکینگ غیر مسقف، راهنمای محلی، سیستم گرمایشی بخاری برقی و سیستم سرمایشی کولر گازی برخوردار می‌باشد. فاصله این اقامتگاه تا دره تندیس‌ها ۷/۵ کیلومتر است و در روستای طبل می‌باشد.

اقامتگاه بومگردی علیشاهی

اقامتگاه بوگردی علیشاهی، یک خانه بومی بسیار زیبا است که دارای بهترین خدمات رفاهی می‌باشد. این اقامتگاه دارای ۷ باب اتاق است و ظرفیت ۶۰ گردشگر را دارد. حمام و سرویس بهداشتی در بیشتر اتاق‌ها مشترک می‌باشد و همچنین اتاق‌ها کف خواب هستند. ۲ اتاق از این بومگردی علیشاهی، دارای حمام و سرویس بهداشتی مستقل است. این اقامتگاه دارای امکانات زیادی می‌باشد که می‌توان به غذاهای محلی، سیستم گرمایشی و سرمایشی کولرگازی، سرویس دهی اینترنت، پارکینگ غیر مسقف اشاره کرد.
در این اقامتگاه انواع غذاهای محلی جنوبی از جمله: ماهی برشته، هواری، برنج دیشو، زیبون، کلمبا و موفلک طبخ می‌شوند. در این اقامتگاه یک غرفه وجود دارد که دارای صنایع‌دستی محلی می‌باشد و می‌توانید به عنوان سوغاتی خرید کنید. اقامتگاه بومگردی علیشاهی با دره تندیس‌ها ۳/۵ کیلومتر فاصله دارد و کمتر از ۹ دقیقه می‌توانید خود را به دره تندیس‌ها برسانید و از آنجا بازدید کنید و همچنین این اقامتگاه در روستای طبل می‌باشد.

 

اقامتگاه بوم گردی علیشاه

 

اقامتگاه بومگردی باغ هنر

اقامتگاه بومگردی باغ هنر، مکانی با بیش از ۵۰ سال قدمت است که بعد از بازسازی در سال ۱۳۹۴ افتتاح شد. این اقامتگاه دارای یک حیاط بسیار دلنشین و بزرگ می‌باشد. ۶ اتاق به صورت ۳ اتاق ۵ نفره و سه اتاق ۷ نفره در این اقامتگاه قرار دارد. ۴ اتاق این اقامتگاه دارای حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی است و اتاق‌های دیگر باید به صورت مشترک از سرویس داخل محوطه استفاده کنند. اقامتگاه بومگردی باغ هنر، دارای برنامه‌های ویژه‌ای از جمله: نمایشگاه، نقش حنا، نمایشگاه آثار هنری هنرمندان، نگارخانه، صنایع دستی زنان هنرمند و ... است.
از امکانات بومگردی باغ هنر، می‌توان به پارکینگ غیرمسقف، راهنمای تور محلی، اینترنت وای فای رایگان، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی و سیستم سرمایشی اسپیلت اشاره کرد. فاصله این اقامتگاه از دره تندیس‌ها ۳/۱۵ کیلومتر می‌باشد و همچنین اقامتگاه بومگردی باغ هنر در روستای سلخ واقع است.

اقامتگاه بومگردی باغ آیین های زینت 

این اقامتگاه یک دهکده گردشگری بسیار سنتی با نقش‌های زیبا می‌باشد و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به دریای خلیج فارس را دارد. بومگردی باغ آیین‌های زینت، دارای ۲۴ باب اتاق به صورت سرویس کف خواب است. این اقامتگاه ظرفیت پذیرش ۸۰ گردشگر را دارد. اتاق‌های بوگردی باغ آیین‌های زینت، برای تورهای گردشگری می‌باشد. سرویس بهداشتی در داخل بعضی از اتاق‌ها وجود دارد و در برخی دیگر خارج از اتاق خواب قرار گرفته است. این اقامتگاه دارای صبحانه، ناهار و شام می‌باشد. اقامتگاه بومگردی باغ آیین‌های زینت، دارای امکاناتی از جمله: سیستم سرمایشی و گرمایشی غرفه‌های فروش صنایع دستی، اجرای موسیقی زنده و سرویس بهداشتی ایرانی و فرهنگی است. فاصله این مکان تا دره تندیس‌ها ۱۵ کیلومتر می‌باشد و همچنین در روستای سلخ واقع است.

بهترین زمان بازدید از دره تندیس ها

به علت آب و هوای گرم قشم، بهترین زمان سفر و بازدید از دره تندیس‌ها، در اواسط فصل پاییز و اوایل فصل بهار می‌باشد، زیرا در این فصل و زمان از سال دما از ۵/۲۴ درجه سانتی‌گراد بیشتر نخواهد شد. هوای جزیره قشم در فصل زمستان به حدی عالی و دلچسب است که می‌توان با لباس‌های نازک و خنک به دره تندیس‌ها رفت و از آن‌جا بازدید نمود.

جاهای دیدنی قشم در پاییز - معرفی 26 تا از جاهای دیدنی قشم در پاییز و زمستان!

بهترین زمان بازید از دره تندریس ها

 

شرایط بازدید از دره تندیس ها

برای بازدید از دره تندیس‌ها شرایطی وجود دارد که لازم به ذکر می‌باشد. در زیر به برخی از شرایط بازدید این منطقه می‌پردازیم:
به هنگام بازدید از دره به خوبی از قدرت تخیل خود استفاده کنید و از دیدن تندیس‌ها لذت ببرید.

  • دره تندیس‌ها دارای مسیرهایی با عبور سخت است، از این رو بهتر می‌باشد، توان یابان، سالمندان و بچه‌های خردسال همراه شما نباشد.
  • برای بازدید از این دره حتماً از کفش مناسب پیاده روی استفاده کنید.
  • وسایلی مانند: کلاه، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، خوراکی و آب معدنی را با خود به همراه داشته باشید.
  • به هنگام بازدید از تندیس‌ها مراقب محیط زیست باشید.
  • زباله‌های خود را داخل کیسه قرار دهید.
  • قبل از رفتن به  دره تندیس‌ها آب و هوا را چک کنید، زیرا بارندگی باعث چسبنده شدن بعضی نقاط می‌شود که تبدیل به باتلاق می‌شوند و خطر مرگ دارند.
  • اگر قصد پیاده روی در شب را دارید، حتما تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید، زیرا دره تندیس‌ها فاقد نورپردازی می‌باشد. تجربه شب در دره تندیس‌ها با سکوت همراه بوده و ممکن است ترسناک باشد.

جاهای دیدنی اطراف دره تندیس ها

در اطراف دره تندیس‌ها جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد که از تماشای آن لذت خواهید برد. در زیر به برخی از جاهای دیدنی اطراف دره تندیس‌ها اشاره خواهیم کرد:

تنگه چاهکوه

یکی از بخش‌های ژئوپارک  تنگه چاهکوه است که در طول سال گردشگران زیادی برای دیدن از آن به این مکان سفر می‌کنند. این تنگه به دلیل حفره‌های بسیار بزرگی که دارد به تنگه چاهکوه معروف شده است. به هنگام بارندگی، آب در این حفره‌ها جمع می‌شود و مردم این منطقه به دلیل کمبود آب کانال‌های باریکی را ساخته‌اند که آب را انتقال می‌دهد. چاهکوه در بین کوه‌های سنگی که یکپارچه هستند، قرار دارد و به ضربدر است.

 

جاهای دیدنی اطراف دره تندیس ها


زمانی که به تنگه چاهکوه می‌رسید، دره به شکل U دیده می‌شود و هرچه به انتهای آن بروید دره باریک‌تر و تنگ‌تر خواهد شد و به شکل V در می‌آید. با این اوصاف نمی‌توانید اصلا از آن عبور کنید، اما همچنان ارتفاع تنگه چاهکوه، زیاد است. این مکان بسیار دیدنی و جذاب تا دره تندیس‌ها ۲۲ کیلومتر فاصله دارد.

سد گوران در اطراف دره مجسمه ها قشم

قدمت این سد به زبان پهلوی برمی‌گردد و از نظر باستان ‌شناسان، اولین پی ریزی مربوط به دوره ساسانیان و هخامنشیان بوده است. سد گوران به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شده است. نام گوران از کلمه گبران می‌آید. در نزدیکی این سد کارگاه لنج‌سازی وجود دارد که بهتر است از آن بازدید کنید. فاصله سد گوران تا دره تندیس‌ها ۱۱ کیلومتر می‌باشد.

بام قشم

بام قشم منطقه باستانی است و باستان شناسان چندین ابزار مانند: چاقو و تبر را پیدا کرده‌اند و همین نشان دهنده اولین سکونت‌گاه انسان‌ها بوده است. قدمت ابزار‌های کشف شده به آخر دوران پارینه سنگی قدیمی می‌رسد. بام قشم در بین روستاهای طبل و سلخ قرار دارد که برای رسیدن به آن باید بعد از اتمام مسیر ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید. دره تندیس‌ها از جنوب این منطقه دیده می‌شود. پوشش گیاهی این مکان به شکل درختان زیادی است و پوشش سنگ آهک و پوسته‌های صدفی خیلی به چشم می‌خورد. فاصله بام قشم تا دره تندیس‌ها ۵/۱۰ کیلومتر می‌باشد.

جنگل حرا

جنگل حرا از خاص‌ترین جاذبه‌های قشم است و برای دیدن آن باید با قایق‌های خلیج فارس رفت . جنگل حرا زمانی به اوج می‌رسد که درختان همگی زیر آب باشند و همچنین این جنگل جزء ذخیره‌گاه‌های  زیست‌ ایران می‌باشد. جنگل حرا، محل زندگی پرندگان مهاجر از جمله: حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، گیلانشاه، سلیم خاکستری، کاکایی و ... است. علاوه بر انواع پرندگان، آبزیان و دوزیستانی مانند: مارهای دریایی، ماهی‌ها و .... در این منطقه زندگی می‌کنند. فاصله جنگل حرا تا دره تندیس‌ها ۲۳ کیلومتر می‌باشد و این جزیره در شمال غرب جزیره قشم است.

 

جاهای دیدنی اطراف دره تندیس ها


غار نمکدان قشم

دومین غار نمکی بزرگ در جهان متعلق به قشم می‌باشد. طول این غار ۴/۶کیلومتر است و قدمت آن به ۵۷۹ میلیون سال قبل باز می‌گردد. این غار از استلاکتیت‌ها، استلاگمیت‌ها و قندیل‌های نمکی تشکیل شده است که بسیار حیرت‌آور می‌باشند. به هنگام بازدید از این غار، چراغ قوه به همراه داشته باشید، زیرا هرچه به سمت انتهای غاز بروید، تاریک‌تر خواهد شد.
این غار نمکدان در قشم، جزء میراث طبیعی ایران است. در کف غار آب ‌نمک به صورت همیشگی جریان دارد. وجود نمک به دلیل بارش کم باران می‌باشد. به مرور زمان نمک به سمت بالا و به صورت چند لایه و گنبدی شکل در می‌آید، زیرا خاصیت شناور بودن دارد و سبک است. در سقف غار قندیل‌های بلوری شکلی موجود هستند که بسیار جذاب و زیبا می‌باشد. نمکی که در داخل غار وجود دارد را می‌توان به عنوان خوراکی مصرف کرد.
به گفته دیگران نفس کشیدن در این غار خاصیت دارویی دارد. برای رسیدن به این غار نمکدان، دو راه وجود دارد. یکی از مسیرها این است که از روستای طبل، چاهو، درکو، گوری و کانی گذر کرد تا به این غار نمکدان رسید که طول آن ۱۰ کیلومتر است و مسیر دوم از روستای طبل می‌گذرد که طول آن ۲۲ کیلومتر می‌باشد. فاصله غار نمکدان تا دره تندیس‌ها ۳۸ کیلومتر است.
سخن پایانی
کشور ایران مکان‌های دیدنی بسیاری را دارد که اکثر مردم با آن آشنایی ندارند. قشم جزء شهر‌هایی است که از جاذبه‌های دیدنی بسیاری برخوردار می‌باشد و بهترین مکان برای سفر است. اگر تا به حال به قشم سفر نکرده‌اید پیشنهاد می‌شود حتماً همراه خانواده‌ به این منطقه تفریحی بروید و از مکان‌های دیدنی و زیبایی همچون دره تندیس‌ها لذت ببرید و تجربه خوب و جدیدی را به دست آورید. از این‌که تا پایان این مطلب همراه ما بودید سپاس‌گزاریم.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر