باداب سورت

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/01
بازدید: 6839
نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

از دیگر زیبایی ها و جذابیت هایی که می توانید در کره زمین مشاهده کنید، چشمه ها و آب های چشم نوازی است که در سرتاسر ایران وجود دارند. چشمه باداب سورت یکی از چشمه های دیدنی به حساب می آید که توانسته هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود جذب کند. در این مقاله از سایت لحظه آخر قصد داریم تا شما را با چشمه باداب سورت آشنا کنیم.

 

باداب سورت

 

معرفی چشمه زیبای باداب سورت

چشمه باداب سورت واقع در استان مازندران استخرهای بی نظیری دارد که از سنگ تراورتن تشکیل شده اند، همچنین این جاذبه در ارتفاعات 1841 متری قرار گرفته است. اطراف این چشمه را درخچه های زرشکی و نارنجی رنگی تشکیل داده که بر اثر رسوبات بالا اکسید آهن به این رنگ در آمده اند. هنگامی که از این باداب دیدن کنید متوجه می شوید که انواع آب های از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم وجود دارد که از این لحاظ می توان گفت انواع چشمه ها را می توانید در این جاذبه دیدن کنید.

 

آب های باداب سورت

 

معنا و مفهوم باداب، آب گازدار و سورت به معنای شدت اثر است. این جاذبه زیبا به عنوان دومین آثار ملی طبیعی در سال 1387 شناخته شده و  رتبه اول را به کوه دماوند اختصاص داده اند. همچنین چشمه باداب سورت پس از چشمه پاموکاله ترکیه، رتبه دوم را در چشمه آب شور جهان دارد.

چشمه های باداب سورت کجاست؟

همانطور که چندی پیش اشاره کردیم، چشمه باداب سورت در استان مازندران ایران، بخش جنوبی شهرستان ساری واقع شده است. هنگامی که به این روستا سفر کنید از شمال به ارتفاعات و تپه ها، از جنوب به دره های پایین دست، گیاهان بوته ای و درخچه ها دسترسی دارید که به راحتی می توانید از چند جاذبه دیدن کنید.

 

چشمه های باداب سورت

 

مسیر چشمه باداب سورت

برای رفتن و رسیدن به چشمه باداب سورت راه های بسیار زیادی وجود دارد اما بهتر است که مسیرتان را از جاده استان سمنان طی شود؛ علت این امر هم امنیت بالا و مسافت کمتری است که مسافران می توانند با خیال راحت از سفرشان لذت ببرند.

در ادامه قصد داریم دو مسیر را مورد بررسی قرار دهیم که مبدا آن تهران است:

مسیر اول برای چشمه باداب سورت

"تهران، سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه‌راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت"

جاهای دیدنی مازندران - معرفی برترین مناطق دیدنی و گردشگری استان ماندران

مسیر دوم برای چشمه باداب سورت

"تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت"

 

باداب سورات در روز

 

در مسیر اول از سمنان تا روستای اروست با جاده ای کاملا آسفالت روبرو هستید و سپس از روستای اروست تا باداب سورت با جاده خاکی روبرو هستید که این جاده تا یک کیلومتر امتداد دارد.

در حین مسیر اگر به پمپ بنزین نیاز داشته باشید می توانید در تلمداره به ماشین خود بنزین بنزنید، همچنین در این مسیر پاسگاه ای وجود دارد که روبرو این پاسگاه جاده اروست واقع شده است. بعد از گذشت و روستای پشرت با مسیری سه راهی روبرو می شوید که سمت چپ به روستای اروست، سمت راست روستای مالخواست و مستقیم به سمت چشمه ها می رود که چشمه باداب سورت در آن منطقه قرار دارد.

البته این را هم در نظر داشته باشید که بعد از طی نمودن مسیری، وارد کانکس نگهبانی می شوید که مانع ورود خودروها می شود و سپس باید پیاده روی 30 متری می توانید چشمه ها را مشاهده کنید.

مرداب هسل تالاب یا مردابی در قلب مازندران (دسترسی + عکس + زمان سفر)

ویژگی های چشمه باداب سورت

چشمه های باداب سورتی که در استان مازندران وجود دارد با چین خوردگی البرز درپلیوستوسن و پلیوسن تشکیل شده. آب هایی که در این چشمه به سمت پایین سرازیر می شود که رنگ های زرد، نارنجی و قرمز را به خود گرفته اند که همین امر باعث زیبایی این جاذبه شده است. همچنین آب های طبقانی که در این جاذبه به وجود می آید می توانید هر مسافری را مجذوب خودش بکند.

 

آب های رنگی باداب سورت

 

چشمه اول

چشمه اول، آبی بسیار شور و استخری دارد که به گفته بسیاری از مسافران عمق زیاد و کرانه (قطر) 15 متری دارد؛ این چشمه برای آب درمانی هم استفاده می شود که معمولا افرادی که دردهایی نظیر پا، روماتیسم، سردرد وارد این چشمه می شوند. این چشمه هیچگاه یخ نمیزد!؛ علت این امر هم شور بودن آب می باشد.

چشمه دوم

 چشمه دوم که در باداب سورت قرار داد معمولا به رنگ قرمز و نارنجی دیده می شود که مزه ای ترش دارد و همچنین در اطراف این چشمه می توانید رسوبات آهن را مشاهده کنید که باعث تغییر رنگ این آب شده است.

دره زمان - دره زمان در روستای پلور در یکی از شهرستان های استان مازندران قرارگرفته که زیبایی های بی نظیر و فوق العاده ای دارد.

امکانات چشمه باداب سورت

از آنجا که برای رسیدن به این چشمه باید مسیر طولانی و پستی بلندی را طی کنید، پس نمی توان خیلی توقع امکانات داشت. اما به طور معمول امکاناتی که در این چشمه وجود دارد صرفا سرویس بهداشتی و پارکینگ است که گاهی امکان دارد مایع یا آبی در دستشویی وجود نداشته باشد و مسافران باید به روستای دیگر سر بزنند تا بتوانند نیازهای خود را رفع کنند.

 

مردمان در باداب سورت

 

بهترین زمان برای سفر به چشمه باداب سورت

از آنجا که آب های این چشمه شور هستند، پس مسافران می توانند در هم فصل ها از این جاذبه دیدن کنند. در فصل بهار سرسبزی و طراوت این روستا را پوشش می دهد و معمولا در این فصل ازدهام جمعیت این روستا را فرا می گیرد؛ اما در تابستان به علت گرم بودن هوا و همچنین کم بود آب ها نمیتوانید لذت چندانی ببرید و به همین خاطر پیشنهاد می شود که در تابستان از این جاذبه دیدن نکنید.

همچنین در فصل زمستان آب ها رنگ قرمز را به خود می گیرند که بشدت زیبا هستند؛ ولی امکان دارد در مسیر به مشکل بربخورید، پس می توان گفت تنها ماهی که می توانید از این جاذبه نهایت لذت را ببرید، اردیبهشت است که در فصل بهار قرار دارد.

اقامت در چشمه باداب سورت

همانطور که اشاره داشتیم، امکانات در این جاذبه بسیار محدود است و این امر برای اقامت هم صدق می کند. مسافران برای اقامت شبانه در این آثار ملی باید چادر و کمپ هایی را برپا کنند؛ اما این را هم در نظر داشته باشید در مناطقی نظیر کشاورزی و نزدیک به چشمه کمپ های خود را بنا نکنید. همچنین اگر قصد ندارید تا شب ها را در چادرها به سر ببرید می توانید در روستاهای اطراف یا خود روستا اروست خانه هایی را اجاره کنید.

 

چشمه باداب سورت در شب

 

بازدید از چشمه باداب سورت

ساعاتی که برای بازدید از این آثار ملی در نظر گرفته اند، 6 صبح تا 9 شب می باشد؛ اما این را هم در نظر داشته باشید که در فصل های مختلف این ساعات تغییر می کند و امکان دارد زودتر این جاذبه را ببندند. یکی از عواملی که باید به آن دقت کنید، امکان بازدید در ساعات تاریخی ممنوع اعلام شده و افراد نمی توانند از این جاذبه دیدن کنند. قیمتی که بازدید کنندگان باید بپردازند، 15 هزار تومان می باشد اما به علت نوسانات ارزی امکان دارد این قیمت بالا برود.

نکات مهم در حین بازدید از چشمه باداب سورت

  • بر روی پلکان های چشمه ها باداب سورت دویدن و راه رفتن ممنوع اعلام شده.
  • داشتن آب و خوراکی
  • ممنوع بودن حیوانات خانگی
  • در نزدیکی چشمه آتش روشن نکنید.
  • از ریختن زباله بر روی زمین خودداری کنید.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 3.6 از 5 | از 103 کاربر