تالار وحدت

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/01
بازدید: 6303
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تالار وحدت یا تالار رودکی یکی از تالارهای مجهزی است که توسط آفتاندلیاس بر اساس مدل نمونه اپراهال ساخته شده و به نام شاعر و نوازنده ایرانی افتتاح شده است. این تالار یکی از مدرن ترین تالار خای خاورمیانه است که میزبان موسیقی تئاتر و جلسات مختلف می باشد.

 

تالار وحدت

 

معرفی تالار وحدت

تالار وحدت یکی از بزرگترین و مجهزترین تالارهای اپرا تئاتر و موسیقی در ایران است که جزو یکی از مقاصد فرهنگی محسوب میشود. این مجموعه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری تهران محسوب میشود. این بنای ارزشمند توسط یوگنا آفتاندلیاس ساخته شد. در ادامه بیشتر درمورد تالار وحدت خواهیم دانست.

نامگذاری تالار وحدت

تالار وحدت در خیابان استاد شهریار واقع شده است که در سال 1346 با نام رودکی افتتاح شد بعد از انقلاب اسلامی همزمان با میلاد پیامبر نام این تالار از رودکی با تلار وحدت تغییر کرد. 

معرفی تالار وحدت

تالار وحدت در خیابان استاد شهریار در سال 1336 شروع به ساخت شد و 10 سال بعد در سال 1346 افتتاح گشت. ساختمان بنیاد رودکی از دو سالن اجرا به نام سالن کوچک، تالار رودکی تشکیل شده است. پس از انقلاب در این دو تالار بیشترین برنامه های موسیقی و تئاتر اجرا می شود. کنسرت های موسیقی و اجراهای ارکسترال همیشه در این تالار اجرا می شود. مساحت زیربنای این تالار به 15000 متر مربع میرسد و شامل یک سالن همکف، سه طبقه بالکن است که به صورت گرد دور سالن قرار دارد. تالار وحدت از ابتدای ساخت شاهد حضور هنرمندان و مشاهیر زیادی در عرصه های هنری مختلف بوده است. این تالار به عنوان مجلل ترین تالار کشور جهت برگزاری افتتاحیه، اختتامیه و برنامه های متنوع مورد استفاده قرا می گیرد.

 

معرفی تالار وحدت

 

بخش های مختلف تالار وحدت

تالار وحدت مجموعه ای بزرگ است که شامل سالن اصلی، طبقات پشت صحنه، صحنه و بخش های دیگر است که در ادامه بیشتر به شرح آن می پردازیم.

سالن اصلی تالار وحدت

سالن اصلی تالار وحدت شامل طبقه همکف و سه طبقه بالکن است و 20 کابین مخصوص در ضلع شرقی و غربی و یک جایگاه ویژه در بالکن را شامل می شود. این تالار گنجایش 700 نفر را دارد. جایگاه ارکستر در تالار وحدت به صورت نیم دایره های محدب در بخش جنوبی در مقبل صحنه قرار گرفته شده است. طراحی و تزئینات داخلی نیز ویژگی های خاص خود را دارد به طوری که در وسط آن، لوستری مدور از جنس کریستال در ارفاع هفت متر زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

طبقات تالار 

در طبقه اول تالار محلی قرار دارد که دو راهروی مخصوص دارشته و به تالار استراحت ختم میشود. تالار استرحت در قسمت شرقی است. پله های راهروی تالار وحدت از نرده های برنزی بوده و با پله هایی از جنس سنگ مرمر سیاه و دیوار های گچبری و |آینه کاری شده طراحی شده اند. تالار استراحت با دیوارهای زری با گلابتون اصل پوشیده شده و مساحتی بیش از 50 متر دارد. در طرفین جایگاه 2 ردیف لژ مخصوص تماشاچیان قرار دارد که 162 تماشاچی ظرفیت دارد.

طبقات پشت صحنه

در طبقات پشت صحنه 7 طبقه ساختمان وجود دارد در طبقه سوم آن تالار رودکی به گنجایش 200 نفر به منظور انجام تمرینات ارکستر و اجرای موسیقی در نظر گرفته شده است. زیر زمینی در دو طبقه که شامل اتاق استراحت و مرکز تهویه مطبوع، شوفاژ، تافنخانه، موتورخانه و انبار آسانسور و دیگر تجهیزات ساختمانی است.
تالار وحدت 10 در ورودی دارد که تمام شیشه ای بوده و دوبل است.

 

طبقات پشت صحنه

 

نمای خارجی تالار وحدت نیز با سنگ تراولتن سنگ های الوان مزین شده است. ارتفاع تالار انتظار طبقه هم کف 75.5 متر و سقف آن آینه کاری و گچ بری شده است. لوسترهای کریستالی علاوه بر تامین روشنایی زیبایی سقف تالار را کامل کرده است. تالار وحدت جزو 10 مجموعه برتر دنیاست و در خاورمیانه کم نظیر است. سالن های کناری تالار به منظور برگزاری نمایشگاه های هنری و اجراهای متنوع ظرفیت قابل قبولی دارند. این مجموعه میزبان شاخص ترین برنامه های ملی، برنامه های هنری و بین المللی بوده و در اختتامیه های مختلف بسیار کارساز است.

صحنه گردان تالار وحدت

سیستم صحنه گردان 12 متر عرض و 30 / 1 متر عمق دارد که سن گردان با قطر 10 متر در مرکز این سن می باشد. صحنه اصلی سن می تواند در مکان اصلی خود قرار بگیرد و صحنه گردان نیز می تواند همزمان با حرکت به جای صحنه اصلی دور خود بچرخد. اطراف سن گردان به میزان دو متر جایگاه شال بندی و اختفای رفت و آمد بازیگران و عوامل دیگر می باشد. در اطراف صحنه اصلی و صحنه گردان در سمت چپ سه در و در سمت راست چهار در می باشد. 

آوانس تالار وحدت

صحنه پیش آمده یا آوانس با ارتفاع استاندارد 80 سانتی متر و قوصی ( به شعاع 15 متر) دتارای دهانه ورودی شکاف های نورپردازی چپ و راست آوانسن 14/10 متر عرض دارد. سن ارکستر جایگاه استقرار ارکسترهای بزرگ جهت اجرای اپرا موسیقی و نمایش های موسیقیایی است که تا ارتفاع 5.2 متر به عمق زمین منتقل می شود. 

سن اصلی

سن اصلی تالار با عرض 12 متر و بیش از 10/30 متر عمق دارای سه سیستم سن متحرک می باشد. هر سه پودیم به طرف عمق زمین و بالا حرکت می کنند و میتوانند باعث ایجاد شیب شوند. سیستم صحنه گردان (پشت سن اصلی) 30/1 متر عمق داشته و 12 متر عرض دارد و می تواند با سرعت های مختلف به راست و چپ بچرخد. صحنه اصلی سن گردان نیز در مکان اصلی خود قرار بگیرد. 

 

بخش های مختلف تالار وحدت

 

تجهیزات تالار وحدت تهران

سیستم نورپردازی

سیستم نورپردازی تالار وحدت ساخت شرکت ADB بلژیک می باشد. این سیستم دارای 120 مدار با توان 2/5 کیلووات است که در قسمت های مختلف سالن تقسیم شده است. میز نور تالار وحدت از نوع مستر تایمز و حافظه دیجیتال و مونیتور مربوطه می باشد.

امکانات صوتی

تالار وحدت یکی از بهترین و پیشرفته ترین سیستم های صوتی در حال حاضر است که توسط شرکتی ایرانی و به نمایندگی از شرکت meyer راه اندازی شد. دو خوشه اصلی صدای سالم را تامین میکند و هریک از آرایه ها دارای 12 بلندگو هستند. برای مانتورینگ روی صحنه نیز هشت بلندگو در نظر گرفته شده است.اتاق فرمان یکی از بهترین میکرمایی live  به شمار می رود، که از دو دستگاه سی دی پلیر استفاده می کند. در تالار وحدت صدا هایی که به گوش میرسد یکنواختی فوق العاده ای دارد. 

کارگاه مونتاژ و تعمیرات

در کنارهای جانبی کاگاه مونتاژ و تعمیرات نیز قرار گرفته شده است که از طریق در آهنی کشویی با فضای بیرونی جهت تخلیه و بارگیری دکورها ارتباط می یابد. دستگاه های برش عمودی و افقی و سیستم چندکاره نیز در این قسمت قرار دارد. پرده آهنی اصلی که در دهانه صحنه قرار دارد سالن تماشاگران را از تمام صحنه جدا میکند و از نفوذ آتش به داخل جلوگیری میکند. همچنین این پرده های آهنی از ایزولاسیون تشکیل شده اند و مانع عبور فرکانس های صوتی میشود.

امکانات تصویری

در تالار وحدت امکان تصویر برداری با پروجکشن و سه دوربین نیز وجود دارد و تصاویر از روی آن به راحتی قابل پخش است. در این تالار پخش تصویر از پشت صحنه انتهای سن هم امکان پذیر است. دستگاه الکترواکوستیک در چند فرکانس مختلف کار می کنند که یک به یک فرکانس ورودی و 5 فرکانس خروجی ترجمه شد. صحنه مجهز به دو سیستم خبر دهنده در مواقع حریق می باشد. صحنه مجهز به دو سیستم خبر دهنده در مواقع حریق می باشد. در پیرامون صحنه اتاق های مخصوص مهندسان صحنه تک نوازها گریم و ... قرار دارند.

 

امکانات تصویری تالار وحدت

 

بلیط تالار وحدت تهران

اگر می خواهید از برنامه های دقیق تالار مطلع شوید، وارد سایت تیوال و یا ایران کنسرت شده و بهای دقیق برنامه های مختلف را جویا شوید. 

تالار وحدت تهران کجاست؟

تالار وحدت یکی از تالار های مطرح در خاورمیانه است که در مرکز شهر قرار دارد و دسترسسی های مختلفی به آن وجود دارد.

آدرس دقیق تالار وحدت

تالار وحدت در خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار قرار دارد.

دسترسی به تالار وحدت

تالار وحدت میان دو ایستگاه متروی فردوسی و تئاتر شهر قرار دارد البته به تئاتر شهر کمی نزدیک تر است . می توانید از قطار پیاده شویدو پس از خروج از ایستگاه به سمت ضلع شرقی پارک دانشجو رفته و سپس به خیابان استاد شهریار بروید. همچنین میتواندی با اتوبوس های تندرو میدان آزادی – تهرانپارس و راه آهن – تجریش و راه آهن – پارک وی به تالار وحدت برسید. 

برنامه های تالار وحدت

در این تالار هنرمندان بزرگی مانند فاخره صبا، بهرام بیضایی، شجریان، حشمت سنجری و پری زنگنه نمایش های ماندنی اجرا کرد اند. در تالار رودکی، حسین سرشار، فاخره صبا به عنوان سولیست اول مشغول به کار شد و در کنسرت هایی به رهبری فرهاد مشکات و حشمت سنجری مشارکت کرد. به جز این هنرمندان، هنرمندان دیگری در زمینه هنری های دیگری مانند پیانیست ها ویولونیست ها در این تالار کنسرت داشته اند. موریس بژار به همکاری هنرمندان ایرانی رقصی طراحی کرد که در تخت جمشید در جشن های 2500 ساله به اجرا در آمده است.

 

فرهنگستان هنر - همه چیز درباره فرهنگستان هنر + بخش های مختلف و نقشه

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر