شوش

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/24
بازدید: 1589
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

برای سفر به هر شهری نیاز به اطلاعاتی درباره آن است تا راحت‌تر بتوان به آن سفر کرد. اطلاعاتی از جمله آب و هوا و جاهای دیدنی و امکانات یک شهر که برای اقامت مسافران فراهم هستند اهمیت زیادی دارند. شوش یکی از شهرهای جنوبی بوده و در استان خوزستان قرار گرفته است. برای شناخت این شهر همراه این مقاله لحظه آخر باشید‌.

شوش

آشنایی با شوش

حدودا پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح مردم در قلعه‌هایی در شوش زندگی می‌کردند. از چهارهزار سال پیش از میلاد زندگی شهرنشینی در شوش رقم خورد. شهر شوش در ۲۴ کیلومتری دزفول و ۱۱۵ کیلومتری شمال اهواز قرار دارد. این شهر پایتخت زمستانی عیلام و شاهان هخامنشی بوده است. شهر شوش در سال ۲۰۱۵ در میراث جهانی ثبت گردید.

تاریخچه شوش

از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های جهان می‌توان به شهر شوش اشاره کرد. اولین دهکده‌ها در این شهر حدودا هفت هزار سال پیش پدید آمده‌اند. ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد، این شهر پایتخت عاملیان بوده و یک راه شاهی برای ارتباط با نقاط مختلف کشور از این شهر به وجود آمد. راه شاهی به دستور داریوش بزرگ ساخته شد و این شهر را به پاسارگاد، تخت جمشید، پایتخت لیدی و سایر نقاط جهان متصل کرد. پس از حمله اسکندر به شهر شوش، این شهر مرکزیت خود را از دست داد و در دوره ساسانیان به قطب اقتصادی و صادرات ابریشم تبدیل شد.

شوشتر تمدن کهن ایرانی - آشنایی با شهر شوشتر شهر تمدن کهن ایرانی 

تاریخچه شوش

باستان ‌شناسان فرانسوی و غارت شوش

زمانی که تعدادی از باستان ‌شناسان فرانسوی به شوش سفر کردند به کاخ آپادانا رفتند. این باستان ‌شناسان به سرپرستی دیولافوا در این کاخ غارت کردند و ستون‌ها و سرستون‌های کاخ را به وسیله اره بریده و به فرانسه بردند. اشیا زیادی در این منطقه پیدا کردند که همگی را به موزه لوور در فرانسه منتقل کردند.

در سال ۱۸۴۴، معماران فرانسوی پس از چهار سال به ایران آمدند و بدون در نظر گرفتن عهدنامه با ایران باز هم اشیا مکشوف شده از این منطقه را به فرانسه بردند. برای دلجویی از شاه ایران او را به بازدید از موزه خود دعوت کردند. شاه که در موزه فرانسه اشایا بی‌نظیری مشاهده کرد به آن‌ها اجازه داد برای کشف بیشتر به ایران بیایند.

آب و هوای شوش

آب و هوای شوش در فصل تابستان بسیار گرم و خشک است. زمستان‌های این شهر معتدل و خنک‌ترین هوای این شهر دمایی حدودا یک درجه بالای صفر دارد. گاهی در این شهر دمای هوا به ۵۳ درجه بالای صفر می‌رسد که تحمل آن برای افراد گردشگر بسیار دشوار است.

پوشش گیاهی شوش

جنگل‌های حفاظت شده کرخه و دز و سه رودخانه‌ای که از شهر شوش می‌گذرند زیبایی خاصی به این شهر بخشیده‌اند. پوشش گیاهی شوش را می‌توان به سه دسته درخت، درختچه و بوته‌های یک ساله تقسیم کرد. در جنگل کرخه گوزن زرد وجود دارد که از گونه‌های کمیاب جانوران است. این جنگل اهمیت زیادی در پوشش گیاهی شوش دارد.

معرفی استان همدان - جاذبه های دیدنی، آب و هوا و فرهنگ مردم همدان در یک نگاه

پوشش گیاهی شوش

پوشش جانوری شوش

در جنگل‌های حفاظت شده شوش حیوانات کم‌یابی زندگی می‌کنند. این حیوانات شامل بلبل خرما، لیکو، دراج و... می‌شوند. پستاندارانی همچون رودک عسل‌خوار و گربه جنگلی هم از دیگر حیوانات این منطقه به شمار می‌روند. پلنگ، گوزن، خرس و... هم در این منطقه زندگی می‌کنند.

اطلاعات ضروری شوش

از اطلاعات ضروری شوش می‌توان به کد ۰۶۱ این شهر اشاره کرد. ‌فاصله شوش تا تهران ۷۱۶ کیلومتر و مدت سفر زمینی به این شهر ۸ ساعت است. مدت سفر هوایی تا دزفول یک ساعت و چهار دقیقه و تا اهواز یک ساعت و یازده دقیقه طول می‌کشد.

در سفر به شوش کجا اقامت کنیم

پس از اینکه به شوش رسیدید می‌توانید به یکی از اقامتگاه‌های بومگردی مانند ابوعلی، دورانتاش و آوان بروید یا از هتل‌های این شهر برای اقامت خود استفاده نمایند. برخی از مسافران برای اقامت به شهرهای دزفول و اهواز می‌روند و با فاصله یک ساعته از شوش اقامت می‌کنند.

جاهای دیدنی ایلام - لیستی از زیباترین و بکرترین مکان های دیدنی ایلام

جاهای دیدنی شوش که باید ببینید

در شوش جاذبه‌های تاریخی و دیدنی زیادی وجود دارند. تمدن‌های عیلام و دوران هخامنشی از مهم‌ترین بخش‌های دیدنی این شهر محسوب می‌شوند. شوش هم مکان‌های مذهبی دارد و هم می‌توانید از جنگل و مناظر طبیعی بسیار زیبای این شهر دیدن نمایید.

جاذبه‌ های تاریخی شوش

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شوش ایوان کرخه است. ایوان کرخه یک شهر مدفون شده در ۲۵ کیلومتری شمال غربی شوش قرار دارد. این شهر به دستور شاپور دوم در سال ۳۰۹ تا ۳۷۹ پس از میلاد احداث شده است. کاخ آپادانا از دیگر جاذبه‌های این شهر بوده که به دستور داریوش بزرگ ساخته می‌شود. این کاخ معماری مهمی دارد و در سطح جهان شهرت یافته است. موزه شوش در سال ۱۳۴۵ در کنار قلعه شوش بنا شد. در این موزه آثار تاریخی و باستانی زیادی وجود دارد. از دیگر جاذبه‌ها می‌توان به قلعه شوش اشاره کرد. این قلعه از دوران قاجار در این شهر بنا شده و امروزه مرکز نگهداری آثار باستانی است.

اهواز - شهر پل ها

جاذبه های طبیعی و تاریخی شوش

 

جاذبه های طبیعی شوش

شوش مکان‌های دیدنی بسیاری دارد. یکی از این مکان‌ها رود کرخه بوده که سومین رود بلند ایران پس از سفیدرود و کارون است. این رود از زاگرس سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از اندیمشک به شوش می‌رسد. بزرگ‌ترین سد ایران هم روی این رود قرار دارد.

پارک ملی کرخه از دیگر جاذبه‌های طبیعی محسوب می‌شود. رود کرخه از وسط این پارک عبور می‌کند و جنگل‌های انبوه و سرسبز کرخه زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است. رودخانه شاوور هم از دیگر جاذبه‌های شوش است و در انتهای آن تالاب بامدژ قرار دارد که گردشگران ایرانی و خارجی اهمیت زیادی به این تالاب می‌دهند.

معروف ترین رستوران های شوش

رستوران هتل آپادانا، رستوران سنتی دوراونتاش و رستوران زیگورات از بهترین رستوران‌های شهر شوش هستند. در این رستوان‌ها انواع غذاها با بهترین کیفیت و مواد اولیه طبخ شده و در اختیار مسافران قرار می‌گیرند. اگر به شهر شوش سفر کردید حتما سری به رستوران‌های این شهر بزنید. انواع غذای محلی را می‌توانید در رستوران‌های این شهر میل نمایید.

قدیمی ترین شهرهای ایران - آشنایی با شهرهای باستانی و تاریخی ایران

رستوران های شوش

 

در شوش چه سوغاتی بخریم؟

شهر شوش صنایع دستی و محصولات محلی بسیاری دارد که می‌توانید به عنوان سوغاتی خریداری کنید. حصیر، بادبزن دستی، انواع طبق، کپوبافی، خرما، نان محلی، پونه تازه و کلوچه از سوغات‌های شهر شوش هستند. می‌توانید این سوغاتی‌ها را در فروشگاه‌ها و بازار شوش خریداری کنید و برای دوستان و آشنایان خود ببرید.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید یکی از مناطق قدیمی و زیبای ایران را ببینید به شهر شوش سفر کنید. شما باید چند روز در این شهر بمانید و نقاط مختلف آن را به‌طور کامل مشاهده نمایید. آرامگاه دانیال نبی در شوش آرامش خاصی به انسان می‌دهد و برای کسانی که به مکان‌های مذهبی علاقه دارند بسیار مناسب است. امیدواریم در این سفر به شما خوش بگذرد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر