سوغات همدان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/05
بازدید: 317
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سوغات همدان شامل خوراکی‌های لذیذ و صنایع دستی است. بنابراین در صورتی که به شهر همدان سفر کردید می‌توانید هم خوراکی و هم صنایع دستی زیبایی را همراه خود بیاورید. به طور کلی تنوع بالایی که سوغاتی‌های همدان دارند سبب شده است تا هیچ‌کس دست خالی از این شهر برنگردد. انواع شیرینی، نان محلی، ترشی‌جات و صنایع دستی و سنتی در این سوغات‌ها وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با سوغاتی همدان همراه ما باشید تا در سفر به این شهر، بهترین‌ها را همراه خود بیاورید.

سوغات همدان

سوغاتی‌های خوراکی همدان

همانطور که گفتیم سوغات همدان به دو دسته خوراکی و صنایع دستی تقسیم می‌شود. خوراکی‌های این شهر بیشتر معروف است و شامل انواع نان محلی، شیرینی‌های سنتی، ترشی‌های جذاب و... است. در صورتی که عاشق سوغاتی‌های لذیذ و متفاوت هستید همراه ما باشید تا با خوراکی‌های همدان به عنوان سوغات آشنا شوید.

نان کماج؛ نان محلی سنتی و خوش عطر و بو

یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های این شهر نان محلی کماج است. این نان در دسته شیرینی‌های محلی و سنتی این شهر قرار می‌گیرد و عطر و طعم آن شما را به دنیایی دیگر می‌برد. در این شهر نان کماج را به صورت ساده و مغزدار می‌پزند. این نان از آرد، شکر، تخم مرغ، کره، شیر و ماست و طعم‌دهنده‌هایی مثل گلاب و هل پخته می‌شود. همچنین در میان آن گردو، دارچین و شکر وجود دارد.

نان کماج؛ نان محلی سنتی و خوش عطر و بو

نان شیرمال؛ معروف‌ترین سوغات همدان

اگرچه بیشتر شهرها این نان را دارند اما باید بدانید که نان شیرمال همدان طعمی بی‌نظیر دارد. این نان در مراسم و جشن‌های مختلف همدانی‌ها وجود دارد و طرفدار زیادی هم دارد. برای پخت این نان خوشمزه از آرد، شکر، شیر، تخم مرغ، روغن، بکینگ پودر و هل استفده می‌شود.

نان شیرمال؛ معروف‌ترین سوغات همدان

نان نارگیلی؛ خوش عطر و خوش طعم

یکی دیگر از شیرینی‌های محلی همدانی ها، نان نارگیلی است که سوغاتی سنتی این شهر محسوب می‌شود. اگرچه این نان را در شهرهای دیگر نیز می‌توانید پیدا کنید اما طعم اصیل آن مربوط به همدان است. به منظور پخت این نام از آرد، شکر، پودر نارگیل، گلاب، نمک، تخم گشنیز استفاده می‌شود. این نان دارای بافتی نرم، طعم عالی و عطر خاص است.

نان نارگیلی؛ خوش عطر و خوش طعم

نان چای؛ شیرینی سنتی و خوشمزه

نان چای یکی از شیرینی‌های خوشمزه با بافتی سبک است که در شهر قزوین نیز پخته می‌شود. نان چای شیرینی کمی داشته و به جای قند می‌توانید در زمان نوشیدن چای از آن استفاده کنید. آرد، تخم مرغ، کره، ماست یا شیر، شکر، کنجد مواد تشکیل‌دهنده این نان است. در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بیشترین طرفدار را دارد.

نان چای؛ شیرینی سنتی و خوشمزه

باسلوق؛ شیرینی خوشمزه و ژله ای

باسلوق را همه می‌شناسیم اما باسلوق‌های همدان چیز دیگریست. باسلوق نوعی شیرینی ژله‌ای و خوشمزه است که در دهان آب می‌شود. این شیرینی در رنگ و طرح‌های مختلفی درست می‌شود و جالب اینجاست که در باسلوق‌های همدان از شیره انگور استفاده می‌شود. همین مسئله سبب شده تا شیرینی مفید باشد. مواد دیگر آن نشاسته، شیره انگور، مغز بادام یا گردو است.

باسلوق؛ شیرینی خوشمزه و ژله ای

شیرینی انگشت‌ پیج؛ عسل سفید همدان

از جمله معروف‌ترین سوغات همدان، شیرینی انگشت پیچ است. این شیرینی از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و با نام عسل سفید نیز شناخته می‌شود. برای درست کردن این شیرینی از سفیده تخم مرغ، شکر، گزانگبین (عصاره درخچه گز) گلاب و آب استفاده می‌شود. این شیرینی شبیه به عسل اما سفیدرنگ است. اگر به دنبال معروف‌ترین و قدیمی‌ترین سوغاتی همدان هستید توصیه می‌کنیم عسل سفید را از دست ندهید.

شیرینی انگشت‌ پیج؛ عسل سفید همدان

چای بغدادی؛ شیرینی پرطرفدار همدانی

چای بغدادی بر خلاف تصور شما چای نیست! این اسم مربوط به یک شیرینی خوشمزه همدانی است که دارای خواص دارویی فراوانی است. طعم این شیرینی ترکیبی از دارچین، زنجبیل، میخک و هل بوده و طبع گرمی دارد به همین علت بیشتر در زمستان استفاده می‌شود. این چای باعث تسکین درد می‌شود. این شیرینی سنتی در کنار چای مصرف شده و یا در آب حل می‌شود و به صورت شربت و دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حلوا لوزی؛ حلوایی متفاوت و زیبا

حلوا لوزی همدان را در قنادی و یا بازارهای سنتی همدان می‌توانید مشاهده کنید. این حلوا بسیار خوشمزه است و از آرد برنجف عسل، سبوس گندم، مغز گردو و زعفران تولید می‌شود. این حلوا هم به صورت زعفرانی و هم به صورت سفید موجود است. خوردن این حلوا همراه با چای طعم بی‌نظیری دارد.

از دیگر سوغات همان می‌توان به حلوا ارده، گز همدان، شیرینی صنل یا سنل، آبنبات قیچی، نقل، عسل، شیره انگور، خشکبار (گردو، میوه خشک مثل زردآلو، هلو، سیب، قیسی) ، بادام، مویز، کشمش و ترشی اشاره کرد. تمام این خوراکی‌های خوشمزه را می‌توانید در سفر به این شهر خریداری کنید.

حلوا لوزی؛ حلوایی متفاوت و زیبا

سوغاتی‌های صنایع دستی همدان

از بحث خوراکی و خوردنی‌های خوشمزه همدان که فاصله بگیریم، به صنایع دستی زیبای این شهر میرسیم که از جذابیت بالایی برخوردار هستند. این صنایع دستی نشان‌دهنده ذوق و هنر مردم این شهر است. در ادامه معروف‌ترین صنایع دستی سوغاتی همدان را معرفی می‌کنیم.

سوفال لاجین؛ با قدمتی 800 ساله

یکی از قدیمی‌ترین سوغاتی‌های این شهر سفال لاجین است که نزدیک به 800 سال قدمت دارد. لاجین شهری در 25 کیلومتری همدان است که پایتخت سفال ایران و جهان شناخته می‌شود. در گوشه و کنار همدان سفال‌های زیبایی را مشاهده می‌کنید که از رنگ و طرح‌های زیبایی برخوردار هستند.

سوفال لاجین؛ با قدمتی 800 ساله

محصولات چوبی؛ با طرح‌های زیبا و دلنشین

از دیگر سوغاتی‌های این شهر، محصولات چوبی زیبا، معرق‌کاری، نازک‌کاری، منبت‌کاری است. ملایر و تویسرکان دو مرکز اصلی محصولات چوبی در همدان شناخته می‌شوند. در این شهر می‌توانید صنایع دستی چوبی زیبا در طرح و رنگ‌های مختلف را خریداری کنید.

محصولات چوبی؛ با طرح‌های زیبا و دلنشین

چرم همدان؛ با کیفیت بالا و درجه یک

در شهر همدان چرم‌سازی هنری قدیمی است. در واقع اولین کارخانه چرم‌سازی در ایران در شهر همدان تاسیس شده است. در زمان‌های قدیم این شهر به دباغ‌خانه‌ها معروف بود و شهری بی‌رقیب در تولید محصولات چرمی بود. در حال حاضر نیز محصولات چرمی و زیبایی در این شهر وجود دارد که به عنوان سوغاتی می‌توانید برای دوستان و خانواده ببرید.

چرم همدان؛ با کیفیت بالا و درجه یک

ظروف شیشه‌ای و آبگینه؛ نفیس‌ترین سوغات همدان

از جمله سوغاتی‌های زیبا و گران در همدان، ظروف شیشه‌ای و آبگینه است. از آنجایی که این هنر به صورت سنتی و با زحمت زیاد در همدان انجام می‌شود بنابراین از ارزش بالایی برخوردار است. در بازارهای همدان می‌توانید انواع ظروف شیشه‌ای را مشاهده کنید.

ظروف شیشه‌ای و آبگینه؛ نفیس‌ترین سوغات همدان

محصولات مرواربافی؛ سوغاتی‌های جذاب و چوبی

به ترکه چوبی و شاخه‌های منعطف و نازک درخت بید مروار گرفته می‌شود که در شهر همدان با استفاد ه از آن سبدهای زیبایی تولید می‌کنند. مرواربافی هنری بومی و سنتی در شهر همدان است. علاوه بر سبد، انواع لوستر، جای لباس، صندلی و میز نیز به این صورت در همدان ساخته می‌شود که یکی از سوغاتی‌های صنایع دستی معروف همدان شناخته می‌شود.

محصولات مرواربافی؛ سوغاتی‌های جذاب و چوبی

گلیم و قالی؛ سوغاتی ارزشمند از همدان

از دیگر سوغاتی‌های این شهر می‌توان به گلیم و قالی‌های زیبا اشاره کرد که هنری سنتی و باسابقه در این شهر است. گلیم و قالی‌های همدان از طرح و رنگ زیبایی برخوردار هستند و نقش‌های روی آن آدم را حیرت‌زده می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید سوغاتی گران قیمت و باارزشی از این شهر ببرید، می‌توانید گلیم و قالی‌های آن را بخرید.

محصولات طلاکوبی و نقره‌‎کوبی؛ با حکاکی‌های زیبا

از دیگر سوغاتی‌های گران قیمت شهر همدان، محصولات طلاکوبی و نقره‌کوبی است که شامل حکاکی روی اشیاء طیلا و نقره است. البته روی سطوح دیگر مثل فلز، چپوب، شیشه و سرامیک نیز این کار انجام می‌شود. به طور کلی این سوغاتی، از سوغاتی‌های گران قیمت و باارزش شهر همدان است.

محصولات طلاکوبی و نقره‌‎کوبی؛ با حکاکی‌های زیبا

اشیاء مسی؛ گران قیمت و شیک

از دیگر سوغاتی همدان،؛ اشیاء مسی و زیباست. با مراجعه به بازارهای سنتی همدان می‌توانید انواع ظروف زینتی، مسی، سینی، قابلمه، پارچ، گلدان و... را در مدل‌های مختلف مشاهده کرده و در صورت تمایل خریداری کنید. اما باید گفت قیمت ظروف مسی همدان اندکی بالاست اما سوغاتی شیک و زیبایی است.

آثار قلم‌زنی؛ حکاکی روی اشیاء فلزی

در نهایت آخرین چیزی که از سوغاتی های همدان می خواهیم به شما معرفی کنیم، آثار قلم‌زنی است. این کار از طریق ضربه با چکش و قلم روی اشیاء فلزی انجام می شود و آثار آن روی مس، نقره، طلا و برنج رایج است.

اشیاء مسی؛ گران قیمت و شیک

سوغات همدان از کجا بخریم؟

حال که با سوغاتی های این شهر آشنا شدید شاید مهم ترین مسئله که ذهنتان را درگیر کرده باشد، این است که از کجا تهیه کنیم؟ به همین منظور در ادامه بازارهای همدان را معرفی می کنیم تا بتوانید سوغات این شهر را از آن ها بخرید.

نام بازار

آدرس

برج پاستور

همدان، بلوار میرزاده عشقی، خیابان پاستور.

بازار سنتی

همدان، حدفاصل خیابان اکتابان و باباطاهر، میدان امام خمینی.

بازار کفاش خانه

همدان، میدان اکباتان، خیابان اکباتان.

پاساژ شهرآرا

همدان، خیابان بوعلی، کوچه بیمه.

برج زاگرس

همدان، میدان جهاد، مرکز خرید زاگرس

مرکز خرید میلاد

همدان، محله دیباج، خیابان جهاد، نرسیده به میدان بعثت.

خرید سوغاتی و تجربه‌ای خاطره‌انگیز از سفر به همدان

تنها چیزی که از یک سفر بر جای می‌ماند یاد و خاطره آن است؛ چه خوب که این خاطره را با خرید یک سوغاتی زیبا و خوراکی‌های خوش طعم آن شهر ماندگارتر کنیم. در مطالب فوق در خصوص سوغاتی‌های همدان، خوراکی‌ها و شیرینی‌های معروف و صنایع دستی آن صحبت کردیم. در صورتی که قصد سفر به همدان را دارید از طریق آشنایی با سوغات همدان می‌توانید بهترین چیز را برای خود و عزیزان خود خریداری کنید که در مطالب فوق شما را در این زمینه به طور کامل راهنمایی کردیم.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی روی قیمت + جدول
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی روی قیمت + جدول
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر