سوغات باتومی

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/22
بازدید: 3103
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تا به حال به باتومی که یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در گرجستان است سفر کرده‌اید؟ برای شما هم لذت بخش‌ترین قسمت مسافرت خرید سوغاتی برای خود، آشنایان یا عزیزانتان است؟ اگر جواب شما به پرسش فوق مثبت است باید در ادامه همراه ما باشید تا شما را با سوغاتی‌های مختلف باتومی آشنا کنیم.

سوغات باتومی

معرفی سوغات باتومی

باتومی یکی از شهرهای گرجستان است که به خاطر مکان‌های دیدنی و تفریحی که دارد هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کند. باتومی را می‌توان یکی از بهترین شهرهای گرجستان از نظر خرید سوغاتی دانست. چرا که در آنجا شما می‌توانید سوغاتی‌های متنوع و جذابی از زیورآلات میناکاری گرفته تا خوراکی‌های لذیذ را تهیه کنید.

همان‌ طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم سوغاتی خریدن امری لذت‌بخش و جدایی‌ناپذیر در هر سفر است. چرا که خرید سوغاتی از نقاط گوناگون موجب می‌شود تا پس از مدت‌ها نگاه کردن به آن، خاطرات جذاب و به یاد ماندنی سفر برایتان تداعی شود. نکته جالب توجه در مورد شهر باتومی این است که دست شما در خرید سوغاتی در این شهر باز خواهد بود.

از آنجایی که باتومی سوغاتی‌های خاطره‌انگیز و متنوعی دارد بنابراین شما می‌توانید بسته به سلیقه خود یا عزیزانتان زیورآلات، ظروف میناکاری، خوراکی، ادویه و... را تهیه نمایید. در ادامه چند نمونه از سوغات شهر باتومی را برای شما بیان خواهیم کرد تا پیش از سفر، با مطالعه آن‌ها بتوانید در مورد خرید سوغاتی در شهر باتومی تصمیم‌گیری کنید.

همه چیز درباره باتومی - هر آن چیزی که باید در مورد باتومی گرجستان بدانید!

زیورآلات نقره

زیورآلات نقره را می‌توان یکی از بهترین سوغاتی‌های شهر باتومی دانست. اگرچه نقره جزء آن دسته از فلزهایی است که در سراسر دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد اما در هر منطقه مطابق با هر فرهنگ و سنت آنجا، زیورآلاتی با طرح‌های خاص از آن ساخته می‌شود. در باتومی شما می‌توانید زیورآلات بسیار ریز نقش و جذابی را تهیه کنید که به همراه هنر میناکاری تزیین شده باشند. فراموش نکنید که زیورآلات نقره باتومی می‌تواند یکی از بهترین سوغاتی‌ها برای همسر، مادر یا خواهر شما باشد.

زیرورآلات نقره باتومی

اکسسوری دست ساز و شال های پشمی

حتما تا به حال شال‌های پشمی که بر دوش زنان گرجستانی قرار دارد، نظر شما را به خود جلب کرده است. جالب است بدانید که این روسری و شال‌های پشمی علاوه بر ظاهر سنتی و زیبا، کاربرد بسیار خوبی برای محافظت در برابر سرما دارند. از این رو اگر به شهر باتومی سفر کردید فراموش نکنید که حتما یکی از این شال‌های پشمی را برای خود تهیه کرده و به یادگار نگه دارید.

اگر سری به فروشگاه‌های باتومی بزنید حتما اکسسوری‌های دست‌ساز و جذابی را خواهید دید که شامل سنگ‌های نقاشی شده، زیورآلات دست‌ساز و کیف‌های دست‌دوز با طرح‌های سنتی گرجستانی هستند. با خرید از این محصولات شما می‌توانید از تولیدات بومی باتومی حمایت کرده و قدمی مثبت در جهت تحقق گردشگری بردارید.

صفر تا 100 سفر به باتومی - اگر قصد سفر به باتومی دارید بر روی لینک کلیک کنید تا از اطلاعات کامل سفر به این شهر مطلع شوید.

شال های پشمی باتومی

پنیر گرجی

یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های باتومی پنیر گرجی است که طرز تهیه متفاوت و خاصی داشته و عطر و طعم لذت‌بخشی دارد. این پنیر که قدمت آن به دوران‌های بسیار دوری باز می‌گردد، بدون شک شما را طوری شیفته خود خواهد کرد که تصمیم بگیرید از آن برای عزیزانتان نیز ببرید. در مارکت‌ها و فروشگاه‌های باتومی پنیر گرجی در طعم‌های مختلف عرضه می‌شود و شما می‌توانید مطابق با قوانین ورود و خروج مواد غذایی محل زندگی‌تان، آن را به صورت بسته‌بندی تهیه کرده و به شهر خود ببرید.

پنیر گرجی

رومیزی های سنتی آبی

رومیزی‌های سنتی آبی بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ بومی باتومی هستند که روی آن‌ها طرح‌های گوزن و پرنده به رنگ آبی خودنمایی می‌کند. در گذشته‌ای دور اهالی گرجستان شیوه‌های قدیمی رنگ‌آمیزی پارچه در شرق را با طرح‌های سنتی خود ترکیب کرده و این رومیزی‌های سنتی را پدید آورده‌اند. البته ناگفته نماند که این رومیزی‌های سنتی نیز همانند دیگر هنرهای سنتی، دوره‌ای رو به فراموشی و افول را پشت سر گذاشته‌اند. اما اکنون با گذشت زمان و استقبال مردم از هنر‌ها و طرح‌های سنتی مجددا هنرمندان به تولید آن‌ها روی آورده‌اند.

رومیزی های سنتی آبی رنگ

وسایل مینیاتوری

اگر در سفر به گرجستان و باتومی از آثار تاریخی آن دیدن کردید، فراموش نکنید که حتما چند نمونه از مجسمه‌های مینیاتوری که نشان از اثر تاریخی آنجا را دارند برای دکور منزل خود تهیه کنید. در باتومی شما می‌توانید علاوه بر وسایل دکوری مینیاتوری انواع ماگ، تابلو، مگنت و تصاویر زیبایی از مناظر و جاذبه‌های گرجستان را تهیه کرده و به عنوان سوغات هدیه بدهید.

زیورآلات میناکاری

زیورآلات میناکاری یکی از جذاب‌ترین سوغاتی‌های باتومی به حساب می‌آید. از آنجایی که میناکاری هنری قدیمی و زیبا است، بنابراین پیاده‌سازی آن روی فلزاتی مانند نقره، مس، طلا و شیشه زیبایی آن را چندین برابر خواهد کرد. در باتومی زیورآلات نقره به همراه میناکاری‌های جذابی که دارند نظر هر فردی را به خود جلب می‌کنند.

جاهای دیدنی باتومی - معرفی جاذبه‌های گردشگری شهری ساحلی، با طبیعتی سرسبز و جذاب!

زیورآلات میناکاری

هنر میناکاری روی فلزاتی مانند نقره قدمت بسیاری داشته که از قرن هشتم تا انتهای قرن پانزدهم میلادی را در بر ‌می‌گیرد. اگرچه در اواخر قرن پانزدهم این هنر رو به افول رفت اما در قرن بیستم هنرمندان مجددا به این هنر و بازار رونق بخشیده و به ساخت زیورآلات مدرن همراه با تلفیق تکنیک‌های سنتی پرداختند.

جوراب با طرح خینکالی

اگر در فکر تهیه یک سوغات جذاب و خاص هستید پیشنهاد ما به شما خرید جوراب با طرح خینکالی از باتومی است. خینکالی یا همان دامپلینگ گرجستانی یکی از غذاهای ملی و محبوب این کشور بوده که هر مسافری که به گرجستان سفر می‌کند حتما طعم این غذای معروف را می‌چشد. به یاد داشته باشید که اگر از این جوراب‌ها بالای سه عدد خریداری نمایید می‌توانید تخفیف خوبی بگیرید.

ادویه

جالب است بدانید اولویت بسیاری از گردشگران و توریست‌هایی که به باتومی سفر می‌کنند خرید ادویه است. چرا که در گرجستان می‌توان با کیفیت‌ترین ادویه‌ها را با قیمتی مناسب از فروشگاه‌های آن تهیه کرد. از آنجایی که عطر و طعم هر غذا به ادویه‌های آن بستگی دارد، بنابراین شما می‌توانید انواع ادویه‌های مخلوط و معروف باتومی را از فروشگاه‌های مخصوص یا غرفه‌هایی که در بازارچه‌ها به فروش ادویه می‌پردازند تهیه کنید.

ادویه باتومی

چورچخلا

اگر می‌خواهید از باتومی به همراه خود سوغاتی خوراکی بیاورید، چورچخلا برای شما بهترین گزینه خواهد بود. این خوراکی خوشمزه را می‌توانید در رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی مشاهده کنید که از در و دیوار مغازه‌ها آویزان هستند. ظاهر چورچخلا بسیار جذاب و اشتها برانگیز است. به طوری که بسیاری از افراد با گذر از درب مغازه‌ها و دیدن آن‌ها بدون شک به فکر خرید خواهند افتاد. چورچخلا سوغاتی لذیذ باتومی بوده که با عصاره میوه‌ها به خصوص شیره انگور تهیه می‌گردد. همچنین به هنگام تهیه این سوغات انواع مغزیجات به خصوص گردو به نخ کشیده می‌شود. سپس این خوراکی را در عصاره میوه‌ها فرو می‌برند تا به آن‌ها آغشته شود.

چورچخلا

لباس های سنتی

لباس‌های سنتی باتومی را می‌توان یکی از زیباترین سوغاتی‌های این شهر دانست. در تهیه و دوخت این لباس‌های زیبا از رنگارنگ‌ترین پارچه‌ها استفاده می‌شود تا نظر همه سلیقه‌ها را به خود جلب کرده و از دیدن آن‌ها لذت ببرند.

مراکز خرید باتومی - آشنایی با بهترین مراکز خرید و فروشگاه های شهر باتومی

وسایل سرامیکی

اگرچه وسایل و اشیای سرامیکی جزء آن دسته از مواردی هستند که در هر مکانی پیدا می‌شوند. اما جالب است بدانید که می‌توانید اشیا و ظروف سرامیکی را در باتومی با طراحی‌ها و المان‌های سنتی گرجستانی تهیه نمایید. وسایل سرامیکی باتومی اغلب دست‌ساز بوده و نقاشی آن‌ها نیز با دست است. همین امر موجب گشته تا اشیا سرامیکی باتومی علاوه بر بعد فرهنگی از نظر هنری نیز بسیار ارزشمند باشند و دوستداران هنر و فرهنگ چند قطعه از آن‌ها را به عنوان سوغات تهیه نمایند.

وسایل سرامیکی

کانتاسی

اگر در فکر خرید سنتی‌ترین سوغات باتومی هستید می‌بایست به سراغ کانتاسی بروید. کانتاسی جامی نوشیدنی به شکل شاخ گاو بوده که با سنگ و جواهرات زیبا تزیین شده است. این جام یک پایه چوبی دارد که شاخ گاو به وسیله آن نگهداری می‌شود و دکوری مناسب برای اتاق پذیرایی شما خواهد بود.

سفری ارزان به کشوری اروپایی

چای و مربا

ممکن است تصور کنید که می‌توانید مربا را در همه جای دنیا پیدا کنید و نیازی به خرید مربا از باتومی ندارید. اما باید به شما بگوییم که مرباهای گرجستانی را شما در کمتر جایی خواهید دید. از جمله مربا‌هایی که می‌بایست آن را در باتومی امتحان کرده و عاشق طعم و عطر آن شوید، مربای گردو، گیلاس سفید، دانه کاج و فیجوا است.

برای خرید این مربا‌ها به عنوان سوغاتی می‌توانید سری به فروشگاه‌های سوغات و سوپرمارکت‌های شهر باتومی بزنید. همچنین در کنار خرید مربا فراموش نکنید که چای گرجستانی نیز یکی از بهترین و معروف‌ترین چای‌های دنیا است که مشهورترین آن Gurieli نام دارد و آن را نیز می‌توانید در هر سوپرمارکتی پیدا کنید.

چای و مربا باتومی

پاپاک

پاک نوعی کلاه نمدی است که از پشم بره تهیه می‌شود و برای آن دسته از افراد سرمایی که مشکل سینوزیت دارند بهترین گزینه خواهد بود. از این رو اگر کسی در اطرافیانتان می‌شناسید که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند می‌توانید به او یک پاپاک هدیه داده و او را خوشحال نمایید.

سخن پایانی

تا اینجا شما با انواع مختلف سوغات باتومی آشنا شدید. از این رو در سفر به باتومی شما می‌توانید در کنار خرید ادویه برای دادن عطر و طعمی لذت‌بخش به غذاهای خود از ظروف میناکاری و مینیاتوری نیز برای تزیین دکوراسیون منزل خود خریداری کنید. این گونه شما هر زمان که نگاهتان به این وسایل افتاد خاطرات شیرین و به یادماندنی سفر با تور باتومی برایتان زنده خواهد شد.

نظرات کاربران

  1. داریوش داریوش 1402/10/02
    0 نفر پسندیدند
    من تابستون پیش رفتم باتومی و واقعا طعم پنیر گرجی بی نظیره

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 101 کاربر