سوغات یزد

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 1508
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر یزد یکی از بهترین و مهم‌ترین شهرهای کشورمان به حساب می‌آید که هرساله تعداد زیادی از هموطنان و توریستان به این شهر برای تفریح و خوشگذرانی سفر می‌کنند. اما در این حین برای بسیاری از مسافرین شاید سوال باشد که چه سوغاتی برای عزیزانشان باید تهیه کنند؟ در این مقاله از سایت لحظه آخر قصد داریم تا شما را با سوغات یزد آشنا کنیم.

کیک یزدی

امکان ندارد که ایرانی باشید و تا به حال کیک یزدی میل نکرده باشید! این سوغات یزد به قدری خوشمزه هست که در هر شهری از ایران می‌توانید این کیک را خریداری یا میل کنید. اگر دوس دارید تا طعم عزیزانتان را شیرین کنید، پیشنهاد می‌شود تا حتما کیک یزدی را در نظر داشته باشید. برای ساخت این کیک از تخم‌مرغ، شکر، کره، آرد سفید، نمک میوه، جوش شیرین، ماست یا پنیر و .... استفاده می‌شود.

کیک یزدی

باقلوا یزدی

از دیگر سوغاتی‌های خوشمزه‌ای که می‌توانید در این شهر پیدا کنید، باقلوا یزدی است که از شیرینی‌های قدیمی و محبوب این شهر تاریخ محسوب می‌شود. این شیرینی در انواع و اقسام کشور به شکل‌ها و طعم‌های گوناگون درست می‌شود؛ اما بهترین آن‌ها در شهر قزوین، تبریز و یزد خلق می‌شود.

این شیرینی خوشمزه در شکل‌هایی نظیر لوزی، مربع و لوله‌ای تولید شده که همچنین در حین تولید آن از گلاب، هل، آرد، شکر، زرده تخم‌مرغ، خاک قند، شیر، بیکینگ پودر و روغن استفاده می‌کنند.

باقلوا یزدی

قطاب یزد

تنوع در سوغاتی‌های یزد به قدری زیاد است که باعث دو به شک شدن بسیاری از توریستان در حین خرید سوغاتی می‌شود. قطاب یزد را می‌توان در لیست سوغاتی‌های این شهر نام برد که در میان بسیاری از هموطنان شهرت زیادی پیدا کرده است. این سوغاتی قدیمی از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده که در لایه خارجی از: آرد گندم، شیر، زرده تخم‌مرغ برای خمیر استفاده می‌شود. سپس این خمیر را در روغن سرخ می‌کنند. اما در بخش داخلی، این شیرینی از ترکیب پودر بادام، هل و پودر قند استفاده می‌شود.

قطاب یزد

پشمک یزد

از دیگر سوغاتی‌هایی که در این شهر می‌توانید به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان تهیه کنید، پشمک یزد است. پشمک به قدری معروف می‌باشد که در هر جایی از شهر ایران می‌توانید آن را تهیه و استفاده کنید. این سوغاتی بیشتر در میان بچها طرفدار دارد اما بزرگسالانی را می‌توانید پیدا کنید که با میل کردن این شیرینی، تمایل داشته باشد؛ از این رو پشمک گزینه خوبی برای کودکان است. این سوغاتی در طعم‌هایی نظیر: میوه‌ها، کاکائو، زعفران و قهوه ارائه می‌شود؛ اما شکر، پایه و اساس این شیرینی خوشمزه است که حجم بسیاری از آن را تشکیل داده.

پشمک یزد

شیرینی حاج بادامی

شیرینی حاج بادامی یکی از بهترین گزینه‌های سوغات یزد محسوب می‌شود که با پودر بادام، هل، پودر قند، تخم‌مرغ و ... ساخته می‌شود. شیرینی حاج بادام را بسیاری افراد، سوغات یزد می‌دانند که برای همه افراد با هر سنی می‌تواند مناسب باشد. این سوغاتی در شیرینی فروشی‌ها به فروش می‌رسد.

شیرینی حاج بادامی

نقل یزدی

بسیاری افراد علاقمندند تا شیرینی را همراه با چای بنوشند، یکی از سوغاتی‌های یزد که می‌توانید این خاطره را برایتان پوشش دهد، نقل یزدی است که بسیار در میان افراد بسیار پرطرفدار و لذیذ محسوب می‌شود. عطری که این خشکبار دارد می‌تواند هر فردی را به خود جذب کند. نقل قدمت زیادی دارد و در گذشته با روکش شکر تولید میشد که امروزه از حالت دستی خارج شده و با کمک دستگاه‌های دراژه‌زنی تولید می‌شود.

نقل یزدی و نان برنجی

نان برنجی

بسیاری افراد نان برنجی را سوغات کرمانشاه می‌دانند، اما این سوغات برای یزد هم محسوب می‌شود که مخصوص به خود را دارد. این سوغاتی را می‌توانید در کنار برخی نوشیدنی‌ها نظیر چای هم میل کنید. در حین تهیه نان برنجی موادی که به کار می‌رود عبارت‌اند از: آرد برنج، پودر شکر، روغن جامد، تخم‌مرغ، گلاب و هل. همچنین نان برنجی در دو حالت، نان برنجی ساده و زعفرانی وجود دارد.

شیرینی و نان پنجره ای

از دیگر سوغاتی‌هایی که می‌توانید در یزد خریداری کنید، شیریمی پنجره‌ای است که طعم بخصوص و لذیذی دارد. این شیرینی به علت شکل و شمایلی که دارد، نام پنجره‌ای را روی آن گذاشته‌اند. هنگامی که مواد اولیه این شیرینی نظیر: آرد سفید، تخم‌مرغ، پودر نشاسته، گلاب آماده شد، سپس این مواد را در روغن سرخ می‌کنند.

نان پنجره ای و سوهان آردی

سوهان آردی و خانی

سوهان آردی هم همانند نان برنجی، بسیاری افراد این سوغاتی را با قم می‌شناسند. اما یزد سوهان آردی مخصوص به خود را دارد که به خانی معروف است، همچنین مواد تشکیل دهنده این سوغاتی بسیار خوشمزه و مقوی می‌باشد. ترکیبات و مواد جوانه گندم، آرد سفید، زرده تخم‌مرغ، شکر، مغز پسته، روغن حیوانی، هل و دارچین برای تهیه این سوغاتی استفاد می‌شود.

لوز یزد

لوز از آن دسته سوغاتی‌های به حساب می‌آید که در هر شهر و استان مختلفی، مزه و طعم متفاوتی دارد و همچنین دستور پخت گوناگونی دارد؛ اما لوز یزد یکی از بهترین لوزهای ایران محسوب می‌شود که می‌توان به سه صورت لوز بادامی، بیدمشک، نارگیل تهیه کرد.

حلوا اردکان یزد و لوز

حلوا اردکان یزد

از دیگر شیرینی‌های خوشمزه‌ای که می‌توانید در یزد پیدا کنید، حلوا اردکان یزد می‌باشد که بیشتر افراد این سوغاتی را برای وعده صبحانه میل می‌کنند.

صنایع دستی یزد

از دیگر سوغاتی‌هایی که می‌توانید در کنار شیرینی‌ها خرید کنید، صنایع دستی است که هنگام سفر به شهر باستانی یزد می‌توانید آن‌ها برای عزیزانتان تهیه کنید. صنایع‌های دستی یزد با توجه کیفیت و ساختی که دارند می‌تواند برای همه افراد خوشایند باشد، همچنی برخی از این سوغاتی‌ها در رنگ‌های گوناگون تولید می‌شود. سوغاتی‌های صنایع دستی یزد عبارت‌اند از:

  • ترمه

بر عقیده بسیاری از توریستان و شهروندان، ترمه یزد به عنوان نماد این شهر محسوب می‌شود. در نقاط و محله‌های مختلف یزد می‌توانید ترمه‌های گوناگون با رنگ‌های گوناگون را انتخاب کنید.

  • زیلو

از دیگر صنایع دستی که در سوغات یزد می‌توانید خریداری کنید، زیلو می‌باشد که برای زیرانداز استفاده می‌شود.

  • چادر شب

چادر شب با توجه به رنگ‌های روشن و زنده‌ای که دارد، این نام را به او اختصاص داده‌اند. همچنین از این چادر برای جمع کردن رخت خواب هم استفاده می‌شود.

  • سفال یزد

در سال‌های گذشته، سفال یکی از مهم‌ترین وسایل برای همه افراد محسوب می‌شد که امروزه با توجه ظروف شیشه‌ای، کمتر به چشم می‌خورد. اما سفال یزد با توجه به زیبایی‌هایی که دارد می‌تواند نظر هر توریستی را به خود جلب کند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر