دریاچه کیو

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/18
بازدید: 277

نیمی از طبیعت خرم آباد در دریاچه کیو خلاصه می‌شود. دریاچه کیو، دریاچه‌ای زیبا و طبیعی در مرکز استان لرستان یعنی خرم آباد بوده که آب و هوای اطراف آن معتدل و خنک است؛ به همین علت محبوبیت زیادی نزد مردم محلی و گردشگران دارد و وقتی برای بازدید از آن بروید شاهد جمعی از گردشگران خواهید بود. یکی از مسائل جالب در خصوص این دریاچه این است که در فصل پاییز خشک شده و تا پایان فصل زمستان به‌صورت خودجوش پرآب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این دریاچه بکر و زیبا همراه ما باشید.

دریاچه کیو

دریاچه کیو کجاست؟ معرفی دریاچه خودجوش خرم آباد

دریاچه فصلی و طبیعی کیو در شمال غربی شهر خرم آباد و در استان لرستان قرار دارد. این دریاچه در بلوار جام جم خرم آباد قرار داشته و دارای مساحت هفت هکتاری و عمقی 3 تا 7 متر است. کیو در زبان لری به معنی رنگ کبود و آبی تیره بوده و علت نام‌گذاری این دریاچه نیز همین مسئله است؛ چرا که در زمان پرآبی رنگی تیره و آبی دارد. این دریاچه به جز زیبایی و طبیعت بکری که دارد، به عنوان مناسب‌ترین زیستگاه برای جانوران آبزی و پرندگان بومی شناخته می‌شود. همان‌طور که گفتیم این دریاچه هر سال در فصل پاییز خشک و در پایان زمستان به طور طبیعی پرآب می‌شود. آب این دریاچه از سرچشمه های مخمل کوه و چشمه‌های کف دریاچه تامین می‌شود.

آدرس دریاچه کیو خرم آباد و مسیر دسترسی به آن

در صورتی که می‌خواهید از تهران راهی خرم آباد شوید تا دریاچه کیو را ببینید سه راه پیش روی شماست:

  • بزرگراه اراک - خرم آباد، آزادراه (ساوه - سلفچگان) و آزادراه (تهران _ ساوه) با مسافتی حدود ۴۸۸ کیلومتر
  • بزرگراه اراک - خرم آباد و آزادراه (تهران - قم) با مسافتی حدود ۴۸۴
  • بزرگراه دورود - خرم آباد و آزادراه (تهران - قم) با مسافتی حدود ۵۲۳ کیلومتر

با انتخاب هر یک از این مسیرها پس از 6 ساعت به مقصد می‌رسید و می‌توانید این دریاچه زیبا را ببینید. آدرس دقیق دریاچه کیو خرم آباد، بلوار جام جم است.

آدرس دریاچه کیو خرم آباد

تاریخچه دریاچه کیو به دهه 50 برمی گردد

در زمان‌های قدیم این دریاچه، چشمه‌ای به نام سراب کیو بود که در حال حاضر هم بخش اعظمی از آب دریاچه را تشکیل می‌دهد. دریاچه کیو در سال 1352 توسط علی محمد ساکی ساخته شد. اوبا بهینه‌سازی پتانسیل های موجود، این چشمه را به یک مکان توریستی و تفریحی در بافت شهری تبدیل کرد و در حال حاضر نیز یکی از معروف‌ترین دریاچه های استان لرستان در خرم آباد شناخته می‌شود.

امکانات دریاچه کیو خرم آباد پاسخ‌گوی نیاز گردشگران است

شهرداری خرم آباد امکانات حداقلی را برای آسایش گردشگران در این منطقه فراهم کرده است و زمانی که شما به بازدید از این دریاچه می‌روید می‌توانید با خیال راحت از این امکانات استفاده کنید. از جمله مهم‌ترین امکانات دریاچه کیو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرویس بهداشتی
  • بوفه‌های مواد غذایی برای تهیه هر آنچه نیاز دارید
  • داشتن فضای مطلوب برای برگزاری مسابقات ورزشی در رشته شنا، دو و میدانی و دوچرخه‌سواری

امکانات دریاچه کیو خرم آباد

تفریحات محبوب دریاچه کیو که باید تجربه کنید

اگر به خرم آباد رفتید و از این دریاچه دیدن کردید پیشنهاد می‌کنیم تفریحات متنوع آن را از دست ندهید. این دریاچه تفریحات آبی و غیرآبی زیادی دارد که همین مسئله علاقه گردشگران و مردم محلی را افزایش می‌دهد. از جمله تفریحات رایج این دریاچه می‌توانیم موارد زیر را مطرح کنیم:

  • کمپ و پیک‌نیک: آب و هوای دریاچه کیو برای کمپ کردن و پیک‌نیک بسیار مناسب است. این دریاچه در فصل بهار و تابستان پرآب است و همین مسئله روی خنک بودن آب‌وهوا تاثیر خوبی می‌گذارد. از طرفی امکانات اطراف این دریاچه محیط را برای پیک‌نیک مناسب کرده است. همچنین دریاچه کیو در شب هم بسیار دیدنی است؛ پس می‌توانید کمپ خوبی داشته باشید.
  • تفریحات آبی: در این دریاچه تفریحات آبی مطلوبی وجود دارد. اسکی روی آب، شاتل سواری، قایق‌سواری و جت بات از جمله تفریحات آبی محبوب کیو محسوب می‌شود.
  • شهربازی: در محوطه این دریاچه یک شهر بازی کوچک با بازی‌های متنوع مانند استخر توپ، ترامپولین، یوروبانجی و... وجود دارد. می‌توانید در طول مدتی که در اطراف کیو کمپ کرده‌اید کودک خود را به این شهربازی ببرید.

تفریحات محبوب دریاچه کیو

بهار و تابستان؛ بهترین زمان بازدید از دریاچه کیو خرم آباد

اگر می‌خواهید منظره‌ای بکر از این دریاچه ببینید، بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید؛ چرا که در فصل بهار و تابستان علاوه بر اینکه این دریاچه پرآب است، آب و هوای خوبی در اطراف آن ساکن بوده و می‌توانید به پیک‌نیک یا کمپ بپردازید. پاییز فصلی‌ست که اصولا این دریاچه آب ندارد و از اواخر زمستان آب آن پر می‌شود؛ بنابراین فصل پاییز را برای سفر و بازدید از این دریاچه انتخاب نکنید.

آبشار سفید الیگودرز - دیدنی ترین آبشار لرستان

جاهای دیدنی اطراف دریاچه کیو را از دست ندهید

اگر به بازدید از دریاچه کیو رفتید، پیشنهاد می‌کنیم جاهای دیدنی اطراف آن را از دست ندهید و فقط به دیدن این دریاچه بسنده نکنید. از دیگر جاذبه‌های مهم خرم آباد که در اطراف این دریاچه قرار دارد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شهربازی کیو: ۱.۲ کیلومتر
  • قلعه فلک الافلاک: ۳.۵ کیلومتر
  • گرداب سنگی: ۳.۸ کیلومتر
  • پل شاپوری: ۶ کیلومتر
  • بام خرم آباد: ۶.۷ کیلومتر

جاهای دیدنی اطراف دریاچه کیو

اقامت در دریاچه کیو یا هتل‌های اطراف؟ انتخاب با شماست

اگر دوست دارید در دریاچه کیو اقامت داشته باشید می‌توانید با تجهیزات کامل کمپ کنید. آب و هوای مطلوب اطراف این دریاچه و شب‌های زیبای آن محیطی مناسب برای کمپ کردن فراهم می‌کند و می‌توانید لذت کافی را ببرید؛ اما اگر ترجیح می‌دهید در هتل یا اقامتگاه بمانید می‌توانید از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

  • هتل جهانگردی که در فاصله 1 کیلومتری دریاچه قرار دارد.
  • هتل عطر که تنها 2 کیلومتر با دریاچه فاصله دارد.
  • هتل کارون بافاصله 3.8 کیلومتری از این دریاچه زیبا.
  • هتل آزادی که تنها 4 کیلومتر با کیو فاصله دارد.

آبشار بیشه لرستان - آشنایی با یکی از زیباترین جاذبه ‌های گردشگری لرستان + جاذبه ها 

رستوران های اطراف دریاچه کیو؛ شکم‌گردی در دل خرم آباد

حتما پس از بازدید از این دریاچه خسته می‌شوید و دلتان می‌خواهد یک غذای خوب میل کنید. برای میل کردن غذا می‌توانید از رستوران‌های اطراف این دریاچه بهره‌مند شوید. بهترین رستوران‌های اطراف دریاچه کیو به شرح زیر هستند:

  • رستوران سفره ایرانی
  • رستوران ریحون
  • رستوران سندباد
  • رستوران پدربزرگ

رستوران های اطراف دریاچه کیو

دریاچه کیو؛ دریاچه‌ای طبیعی در دل خرم آباد

خرم آباد را بدون دیدن دریاچه کیو ترک نکنید. این دریاچه یک دریاچه خودجوش و زیباست که در فصل بهار و تابستان پرآب و زیباست؛ بنابراین اگر می‌خواهید از آن دیدن کنید پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید. اگر تجربه بازدید از این دریاچه و برخورداری از تفریحات آبی آن را داشته‌اید، در بخش ثبت دیدگاه می‌توانید نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر