زیباترین دریاچه های ایران

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/01
بازدید: 1500
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ایران جزو آن دسته از کشورهایی است که دریاچه‌های فراوان به همراه زیبایی‌ها و شگفتی‌های جالبی را در خود جای داده است. از شمال گرفته تا جنوب، از شرق تا غرب، در هر نقطه از خاک ایران دریاچه‌های زیبای ی وجود دارند که سفر و بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. دریاچه صورتی در شیراز، دریاچه زریوار در مریوان و ده‌ها دریاچه شگفت‌انگیز دیگر، می‌توانند بهترین مقصد برای یک تفریح به یادماندنی باشند که از زیباترین دریاچه‌های ایران محسوب می‌شوند.

دریاچه های ایران

دریاچه خزر

بزرگ‌ترین دریاچه جهان در ایران قرار دارد و خزر نامگذاری شده است. به علت بزرگی دریاچه خزر، آن را دریا می‌دانند. همسایگان دریای خزر قزاقستان، روسیه، آذربایجان و ترکمنستان هستند. هر کدام از کشورها سهم کوچکی از شگفتی‌های دریاچه خزر را از آن خود کرده‌اند. یکی از محصولات خوش‌مزه و صادراتی دریای خزر خاویار است که نظیر آن در جهان یافت نمی‌شود. بهترین مکان برای تفریح در تعطیلات سفر به شهرهای شمالی کشور است، به خصوص مازندران و گیلان که سواحل طولانی دارند.

دریاچه خزر

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه واقع در میانه دو استان آذربایجان غربی و شرقی است. دریاچه‌ ارومیه در زمان پر آبی گاه به رنگ قرمز در می‌آمد. این تغییر رنگ در فصل تابستان بسیار رخ می‌داد. کریستال‌های نمکین این دریاچه منظره زیبا و چشم‌نوازی را ایجاد کرده‌اند. آب دریاچه ارومیه که بزرگ‌ترین دریاچه نمکی خاورمیانه به شمار می‌رود که از طریق رودخانه‌های زرینه رود، تلخه رود، سیمینه رود و دیگر رودخانه‌های اطراف تأمین می‌شود. چند سالی می‌شود که به علت خشکسالی آب دریاچه ارومیه خشک شده و زیبایی آب دریاچه دیگر در نقشه ایران به چشم نمی‌خورد.

دریاچه ارومیه

دریاچه گهر

دریاچه گهر که در نزدیکی شهر دورود لرستان واقع شده، یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران محسوب می‌شود. گهر به معنی؛ تجمع آب در گودال است. در منطقه اشترانکوه به راحتی می‌توانید گهر را پیدا کنید. البته باید گفت برای رسیدن به گهر راه ماشین رو وجود ندارد. حدود 35 دقیقه پیاده‌روی لازم است تا به دریاچه زیبای گهر برسید. در اطراف نگین زاگرس، پوشش گیاهی زیادی از جمله درخت بید، بلوط و بادام، بوته‌های پسته و شقایق وحشی وجود دارد. پوشش گیاهی زیبا اطراف دریاچه گهر باعث زیبایی و چشم‌گیری چندین برابر دریاچه شده‌اند. آب شفاف دریاچه‌های بالا دست و پایین دست گهر، باعث شده تا بازی ماهی‌های کوچک و غلتیدن سنگ‌های زیبا به راحتی قابل مشاهده باشند.

بزرگ ترین دریاچه جهان - آیا می دانید مساحت بزرگ ترین دریاچه دنیا چقدر است؟

دریاچه نمک قم

حوض سلطان در حد فاصل تهران، ساوه و قم واقع شده که البته حوض سلطان برای استان قم است. دریاچه نمکی قم یکی از زیباترین مکان‌ها برای عکاسی در طول همه ساعات شبانه روز خواهد بود. شب‌ها آسمان دریاچه مملوء از ستاره‌های زیبا می‌شود و چشم‌گیری دریاچه نمک را دوچندان می‌کند. در طول و عرض دریاچه نمک، به علت شوری زیاد و وجود و مقدار زیادی لیتیوم هیچ موجود زنده‌ای زندگی نمی‌کند. اگر در فصول سرد سال، زمانی که بارش زیاد بوده یا بهار که برف‌ها ذوب می‌شوند به حوض سلطان بروید، آب دریاچه حسابی بالا آمده است. در مقابل اگر در فصول گرم سال به سمت دریاچه نمک قم بروید اثر کمی از آب خواهید دید.

دریاچه نمک قم

دریاچه انزلی از زیباترین دریاچه های ایران

زیباترین و چشم‌نوازترین دریاچه ایران، دریاچه یا همان تالاب انزلی است. دریاچه انزلی در استان گیلان و نزدیک بندر انزلی واقع شده است. نیلوفرهای آبی و پرندگان مهاجر زیبایی منحصربه‌فردی به دریاچه انزلی داده‌اند. هنگام قایق سواری، پرواز زیبا و رقص گونه پرندگان به همراه بوی خوش نیلوفرهای آبی، هوش از سر هر گردشگری می‌برد. وسعت دریاچه انزلی بستگی به فصول سال و میزان بارندگی دارد. در فصل‌های پاییز تا اواسط بهار دریاچه حدود 130 کیلومتر مربع طول آن وسعت دارد و در تابستان حدود 85 کیلومتر مربع پهنای آن است. دریاچه انزلی در سال 1354 در فهرست دریاچه و تالاب‌های بین‌المللی، با وجود بیش از 40 رودخانه فرعی و اصلی، 100 نوع پرنده مهاجر و بومی و 50 نوع ماهی به ثبت رسید.

دریاچه انزلی

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار در مریوان، کردستان واقع شده است. زریوار یک بهشت ناب در قلب غرب ایران بوده که آب آن توسط هیچ رودخانه‌ای در اطراف تامین نمی‌شود و تنها با آب برف‌ها و باران همیشه پر آب و زیباست. مردم محلی مریوان و روستاهای اطراف دریاچه زریوار برای دریاچه احترام خاصی قائلند؛ زیرا معتقدند که دریاچه زریوار مقدس است. دریاچه زریوار پر از ماهی‌های گوناگون بوده که در فصل ماهیگیری، مردم محلی برای صید ماهی‌های خوشمزه به دریاچه می‌روند. امکانات رفاهی مدرن و عالی در اطراف بهشت زیبای مریوان، سفر را به زریوار آسان کرده است.

دریاچه صورتی مهارلو

دریاچه صورتی مهارلو در فاصله کمی از شیراز قرار گرفته و به علت نوع خاصی جلبک به رنگ شگفت‌انگیز صورتی درآمده است. علاوه بر رنگ دریاچه فلامینگوهای زیبای صورتی هم و باعث شده‌اند تا وقتی با هواپیما به شیراز سفر می‌کنید، رنگ صورتی در میان سرسبزی‌های اطراف بیشتر به چشم بخورد. البته باید گفت، رنگ صورتی دریاچه مهارلو فقط مختص فصل تابستان بوده و دریاچه در فصول سرد سال همان آبی رنگ است.

دریاچه صورتی

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت در کلاردشت، جزو آن دسته از دریاچه هاییست که آب شیرین دارد. آب دریاچه ولشت توسط باران و برف و همچنین آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. به علت پر گردشگری این دریاچه، امکانات رفاهی زیادی در اطراف آن ایجاد شده است. دریاچه ولشت یکی از زیباترین مکان‌ها برای عکاسی از طبیعت است. چشم‌انداز دریاچه ولشت در زمستان بسیار زیبا و دل‌نواز می‌شود.

دریاچه اوان

دریاچه اوان در استان قزوین و در نزدیکی قلعه تاریخی الموت واقع شده است. در زمستان‌ها آب دریاچه اوان کاملا یخ و سطح آن لغزنده می‌شود. بهار و تابستان زیبایی دریاچه اوان هزار برابر است. پوشش گیاهی محشر و زیبای اطراف اوان، چشم‌نوازترین منظره را ایجاد می‌کند. درخت‌های گیلاس که در بهار شکوفه می‌دهند، عطر خوشی در بهار ایجاد می‌کنند. تفریحات مختلفی چون، قایق سواری و شنا برای سفری به یادماندنی تعبیه شده‌اند.

دریاچه اوان

دریاچه پریشان

بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین خاورمیانه، دریاچه پریشان است. دریاچه پریشان چندیست که به علت استفاده از چاه‌های غیر مجاز خشک شده و اکوسیستم آن رو به نابودی رفته است. گونه‌های گیاهی فراوان، پرندگان بومی و مهاجر و لاک‌پشت‌های زیبا در دریاچه پریشان، الان چندیست که به علت خشکسالی دیگر در دریاچه زیبای پریشان پیدا نیستند.

دریاچه صورتی ایران - دریاچه صورتی ایران دریاچه ای که به رنگ صورتی در می آید.

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست در سوادکوه قرار گرفته است. زیبایی‌ها جاذبه‌های بی‌نظیری در اطراف دریاچه شورمست قرار دارند از جمله؛ جنگل‌های راش و ارفع ده، قلعه کنگلو و غار اسپهبد خورشید، علاوه‌بر این جاذبه‌ها تفریحات مختلف و مهیجی هم در دریاچه شورمست برای لذت بردن هر چه بیشتر مسافران، تعبیه شده است. قایق سواری، ماهی‌گیری، اسب سواری، تاب بازی در بلندترین نقطه و ده‌ها تفریح هیجان‌انگیز دیگر، باعث فراموش نشدن سفر می‌شود.

دریاچه شورمست

دریاچه تار و هویر

دریاچه‌های تار و هویر در استان تهران و کوه‌های دماوند واقع شده‌اند. دو دریاچه با فاصله‌ای کوتاه از هم قرار گرفته‌اند. آب دریاچه‌های تار و هویر هردو شیرین هستند. آب هردو دریاچه توسط کوه‌های قره داغ، سیاهچال و شاه‌نشین، بعد از ذوب برف‌ها تأمین می‌شود. در کل پوشش گیاهی در اطراف دریاچه تار و هویر کم است. زیرا مردم روستاهای اطراف دامدار هستند. ماهی قزل آلا و زردکش از خوشمزه‌ترین نوع ماهی در دریاچه‌های تار و هویر است.

دریاچه بایکال - دریاچه بایکال عمیق ترین دریاچه‌ای که تا به حال جهان به خود دیده است!

دریاچه تمی

دریاچه سوئیسی تمی دزفول مابین شهرهای، خوزستان و چهارمحال بختیاری واقع شده است. کوه‌های اطراف دریاچه تمی آب آن را تأمین می‌کنند. تمی یک دریاچه کوهستانی فوق‌العاده زیبا بوده که نام آن به معنای صاف و هموار است. به علت کوهستانی بودن دریاچه تمی، در هر فصل از سال دریاچه پر از آب و زیبا است. ماهیگیری در دریاچه و قایق سواری در آن یک تجربه هیجان‌انگیز را رقم خواهد زد. دشت های وسیع و سرسبز اطراف دریاچه تمی باعث شده تا تمی مانند دریاچه‌های سوئیس زیبا باشد.

دریاچه تمی

دریاچه نئور

دریاچه نئور در مرز اردبیل و گلستان قرار گرفته است. دریاچه نئور در واقع دو بخش دارد که در فصل بهار با ذوب شدن برف کوه‌ها به یکدیگر می‌پیوندند. به علت گونه‌های گیاهی مهم در اطراف نئور، این منطقه تحت حفاظت محیط زیست است. دریاچه نئور در منطقه ییلاقی قرار دارد. بعد از بالا رفتن از کوه‌های تالش به دریاچه نئور می‌رسید. بوی گیاهان دارویی اطراف کوه‌های نئور برای پیاده‌روی فضایی عالی ایجاد کرده‌اند.

دریاچه چورت

دریاچه چورت در ساری قرار گرفته است که محلی‌ها به آن میانشه می‌گویند. در سال 1318 زلزله‌ای در منطقه رخ داد که باعث، تشکیل دریاچه چورت شد. سرسبزی و زیبایی چشم‌نواز اطراف دریاچه چورت، محلی بی‌نظیر برای تفریحی فراموش نشدنی است. درخت‌هایی که زیر آب دریاچه مخفی شده‌اند، در فصول گرم سال نمایان می‌شوند و فضایی عالی ایجاد می‌کنند.

دریاچه چورت

دریاچه کوه گل

دریاچه کوه گل در تنگه‌های سی سخت قرار گرفته است. دریاچه کوه گل، فصلی بوده و در فصول بهار و تابستان حسابی پر آب می‌شود؛ چون برف‌های روی قله دنا آب خواهد شد. در اطراف کوه گل گیاهان بی‌شمار خوشبو و دارویی زیادی وجود دارد. نعنا، پونه، ریواس و... همگی باعث خوشبویی فضای اطراف دریاچه شده‌اند.

دریاچه الندان مازندران

دریاچه الندان در مازندران واقع شده است. محل تأمین آب دریاچه تنها از طریق ذوب برف‌های کوه‌های اطراف آن بوده که گل بنفشه، ازگیل، ولیک و تلکا پوشش‌های گیاهی خاص دریاچه الندان هستند. طبیعت بی‌نظیر و فوق‌العاده اطراف الندان، زیبایی چشم‌گیری ایجاد کرده است.

دریاچه الندان

دریاچه شش پیر فارس

دریاچه شش پیر در نزدیکی اردکان واقع شده است. مردم محلی می‌گویند، در زمان‌های دور 6 نفر مقدس وارد غاری می‌شوند و دیگر بیرون نمی‌آیند و بعد آن آبی زلال از غار روان می‌شود که به آن شش پیر می‌گویند. طبیعت زیبا و بکر دریاچه هر بیننده‌ای را خیره به خود می‌کند. شنا کردن به هیچ عنوان در آب دریاچه شش پیر توصیه نمی‌شود، زیرا زمین زیر دریاچه قدرت کشندگی زیادی دارد و شناگر را در خود می‌بلعد.

دریاچه شش پیر فاری

سخن پایانی
دریاچه‌های ایران یکی از بهترین مکان‌ها برای آرامش گرفتن و عکاسی از طبیعت هستند. اگر به آرامش نیاز دارید، به راحتی می‌توانید بار سفر را ببندید و به یکی از نزدیک‌ترین دریاچه‌های محل زندگی خود بروید. اگر ساکن تهران هستید به دریاچه‌هایی که در شمال کشور هستند سفر کنید. در زمان سفر به دریاچه‌ها مراقب پاکیزگی محیط اطراف آن‌ها باشید. زیباترین دریاچه‌های ایران همیشه محیطی پر از شگفتی هستند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر