پرچم هند

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/18
بازدید: 4288

پرچم کشور هندوستان که ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف و مستطیلی شکل است، حاوی سه رنگ زعفرانی هندی، سفید و سبز بوده و در وسط پرچم یک چرخ دوک با 24 پره مشاهده می‌شود. این پرچم با نام تیرنگا هم شناخته شده و چرخ دنده آبی رنگ وسط آن به آشوک چاکرا شهرت دارد و نمادی از استقلال این کشور است. اولین پرچم کشور هند در سال 1906 و آخرین پرچم آن در سال 1947 به تصویب رسید که در حال حاضر پرچم رسمی این کشور است. طراح این پرچم فردی به نام پینگالی ونکایا بوده است. در ادامه به بررسی تاریخچه و مفهوم رنگ‌های این پرچم خواهیم پرداخت.

پرچم کشور هند

تور هند - بهترین قیمت خرید + آفرهای ارزان و لحظه آخری

تاریخچه پرچم هندوستان؛ بازتابی از هویت ملی در گذر زمان

ریشه‌های پرچم هندوستان را می‌توان در جنبش‌های استقلال کشور هند در اوایل قرن بیستم جست‌وجو کرد. در آن زمان گروه‌های ملی گرا پرچم‌هایی با رنگ و نمادهای مختلف به اهتزاز در آوردند که یکی از اولین آن‌ها پرچم سواران هند بود که توسط سوامی وی کاناندا در سال 1893 طراحی شد. این پرچم از سه رنگ زعفرانی، سفید و سبز تشکیل شده و در مرکز آن "اوم" خودنمایی می‌کرد.

در سال 1906 در کنگره ملی هند پرچمی دیگر که از سه رنگ زعفرانی، سفید و سبز تشکیل شده بود معرفی شد. در نوار سفید این پرچم هلال ماه و ستاره به خوبی نمایان بود که البته این پرچم پذیرفته نشد؛ اما به عنوان نمادی از جنبش استقلال شناخته شد. از سال 1923 پرچم هند یک پرچم 3 رنگ از زعفرانی، سفید و سبز است که توسط پینگاله گاندهی، فیلسوف و فعال سیاسی طراحی شده است. در ادامه رنگ و نمادهای این پرچم را به طور کامل شرح می‌دهیم.

محبوب‌ترین رزرو تورهای تکی هند

رنگ‌های پرچم کشور هندوستان هر یک معنی خاصی دارند

همانطور که گفتیم تصویر پرچم کشور هندوستان نشان‌دهنده سه رنگ و یک نماد در وسط آن است. هر یک از این رنگ‌ها و علامت وسط پرچم معنی خاصی دارند که در ادامه مطرح کرده‌ایم:

  • رنگ زعفرانی هندی: این رنگ دقیقا در بالای پرچم قرار داشته و نشانه فاصله‌گیری رهبران کشور از امیال مالی و دنیوی است. در واقع این پرچم نشان می‌دهد رهبران هند تمایلی به مسائل دنیوی ندارند و هدف آن‌ها پیشرفت کشور است.
  • رنگ سفید: رنگ سفید وسط پرچم نمادی از نور است. این نور مردم را به راه درست می‌برد و آن‌ها را در مسیر سعادت و خوشبختی قرار می‌دهد.
  • رنگ سبز: پایین‌ترین رنگ پرچم سبز است. این رنگ به معنای رابطه میان انسان و موجودات روی زمین است و نشان‌دهنده این است که ما از دل خاک آمده‌ایم و به خاک باز میگردیم.
  • نماد وسط پرچم هند: پس از بررسی رنگ‌ها به نماد وسط پرچم هندوستان می‌رسیم. این نماد دوک نخ ریسی است که از نظر گاندی این نماد بیانگر این است که برای رسیدن به آزادی باید از هوس‌های خود بگذریم. این نماد با اسم آشوک چاکرا هم معروف است و نمادی از قدرت، قانون و فضیلت هم شناخته می‌شود.

رنگ پرچم های کشور هندوستان هر یک معنی می دهد.

پرچم کشورها - آشنایی با پرچم کشورهای جهان + رنگ پرچم ها و معانی آن ها

پرچم هند؛ بیانگر میدان نبرد تا آسمان آزادی

پرچم هندوستان به خوبی بیانگر تاریخچه این کشور در طول دوره‌های مختلف است و هم‌اکنون با سه رنگ زعفرانی هندی، سفید و سبز و با نمادی به اسم آشوک چاکرا در این کشور برافراشته خواهد بود. اولین پرچم هندوستان در سال 1893 و آخرین پرچم آن که در حال حاضر به رسمیت شناخته شده است در سال 1923 برافراشته شد. این پرچم در قانون اساسی نماد ملی این کشور بوده و اهتزاز آن در تمام ساختمان‌های دولتی و عمومی الزامی است. این پرچم در تمام مناسبت‌های ملی به اهتزاز در می‌آید و نقش اساسی در هویت ملی هندوستان را ایفا می‌کند.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر