پرچم کشور دانمارک

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/20
بازدید: 1576

دانمارک یکی از کشورهای شمال اروپاست که شهر کپنهاگ به‌عنوان پایتخت آن شناخته می‌شود. همسایگان این کشور از سمت غرب دریای شمال، از سمت جنوب کشور آلمان و از سمت شمال تنگه اسکاژراک هستند. این کشور پرچمی مستطیل شکل، با رنگ زمینه قرمز و طرح یک صلیب سفید و نامتقارن دارد و دارای شباهت زیادی به پرچم کشورهای نروژ، فنلاند، ایسلند و سوئد است. در این مطلب قصد داریم هر آنچه را که لازم است درباره پرچم دانمارک بدانید بررسی کنیم. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

پرچم کشور دانمارک

تاریخ پرچم دانمارک

تاریخ پرچم کشور دانمارک را باید مربوط به سال 1219 دانست. براساس روایت‌هایی که درباره این پرچم وجود دارد، پادشاه دانمارک در جنگ با استونی، هنگامی که داشت شکست می‌خورد، از اسقف‌های مسیحی خواست کنار تپه‌ای جمع شوند و برای پیروزی ارتش دانمارک دعا کنند. زمانی که اسقف‌ها مشغول به دعا کردن بودند، ناگهان یک پارچه قرمز از آسمان به زمین افتاد که روی آن طرحی از یک صلیب سفید دیده می‌شد. این مساله باعث شد ارتش دانمارک جانی تازه بگیرند و دوباره روحیه خود را به دست آورد. آنها ارتش استونی را از سرزمین خود راندند و در جنگ پیروز شدند.

در نهایت در سال 1625 این پارچه قرمز رنگ به‌عنوان پرچم رسمی کشور دانمارک انتخاب شد. برای قرن‌ها، پرچم دانمارک یک پرچم سلطنتی بود. در سال 1834، پادشاه، حتی شهروندان عادی را نسبت به استفاده از این پرچم منع می‌کرد. با این حال، در اواسط قرن نوزدهم، در جریان یک درگیری نظامی بین دانمارک و آلمان این مساله تغییر کرد. هنگامی که سربازان دانمارکی پس از پیروزی در جنگ به خانه بازگشتند، با پرچم‌های قرمز و سفیدی که از خانه‌های شخصی در سراسر کشور آویزان شده بود، روبرو شدند. چند سال بعد، این ممنوعیت به طور رسمی لغو شد.

تاریخ پرچم دانمارک

افسانه پرچم دانمارک در سال 2019، 800 ساله شد

مورخان، افسانه پرچم دانمارک را اولین بار در قرن شانزدهم روایت کردند. منشأ این افسانه هر سال در 15 ژوئن جشن گرفته می‌شود. مردم دانمارک، در این جشن به پادشاه فقید والدمار، ادای احترام می‌کنند و پرچم دانمارک سرتاسر این کشور به اهتزاز در می‌آید.

داستانی که درباره این پرچم روایت شده، به احتمال بسیار زیاد افسانه‌ای بیش نیست اما قدرت بالایی در متحد کردن مردم دانمارک دارد. هنوز که هنوز است مردم این کشور داستان پرچم را برای فرزندانشان تعریف می‌کنند و این افسانه بخشی از فرهنگ و هویت این مردم شده است.

عجیب ترین قوانین کشورهای اروپایی - با عجیب ترین قوانین کشورهای اروپایی آشنا شوید.

چرا پرچم دانمارک و چند کشور دیگر شبیه به هم هستند؟

پرچم تک رنگی که وسط آن یک صلیب وجود داشته باشد، فقط مختص به کشور دانمارک نیست و در طول تاریخ کشورهای اسکاندیناوی نه تنها به‌عنوان پرچم کشورها بلکه در جنگ‌ها و مناسبت‌های مختلف هم از آن استفاده شده است. دلایل زیادی برای این تشابه وجود دارد که از میان مهم‌ترینشان می‌توان به اشتراکات فرهنگی این دو کشور و همچنین گسترش طرح صلیب نوردیک در اسکاندیناوی اشاره کرد. طرح صلیب نوردیک به مرور زمان در پرچم‌های نروژ، سوئد، فنلاند، ایسلند و جزایر فارو نیز به کار گرفته شد. این کشورها تاریخچه‌ای مشترک و ارتباطات فرهنگی و سیاسی قوی با هم دارند که منجر به پذیرش این طراحی مشترک شده است.

چرا پرچم دانمارک و چند کشور دیگر شبیه به هم هستند؟

معنای پرچم دانمارک

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دانمارک یکی از معدود کشورهایی است که پرچمش در طول تاریخ تغییری نکرده است. این پرچم درواقع نمادی از پادشاهی دانمارک در قرن 14 میلادی است. اگرچه پرچم دانمارک در قرن 19 رسمیت پیدا کرد اما انتخاب شکل آن براساس داستان جنگ این کشور با ارتش استونی است و معنا و مفهوم این پرچم را هم باید در همین افسانه جستجو کرد.

تور اروپا | لیست قیمت بهترین تورهای اروپایی را از اینجا ببینید!

شکل پرچم دانمارک

پرچم دانمارک یک مستطیل قرمز رنگ است که می‌توان یک صلیب سفید را روی آن دید. بیش از 80 درصد از مردم کشور دانمارک مسیحی پروتستان هستند و طبیعتا صلیبی که روی پرچم این کشور می‌بینید هم نشانه احترام این مردم به مسیحیت است. درواقع دانمارکی‌ها همان پارچه‌ای که از آسمان افتاده است را به‌عنوان پرچم خود انتخاب کرده‌اند و تغییر خاصی روی آن ایجاد نشده است.

پرچم کشورها - آشنایی با پرچم کشورهای جهان + رنگ پرچم ها و معانی آن ها

رنگ های پرچم دانمارک

در پرچم کشور دانمارک دو رنگ سفید و قرمز استفاده شده است. رنگ قرمز در این پرچم نماد شجاعت و قدرت است. این رنگ در بسیاری از فرهنگ‌ها به معنای انرژی و قدرت است و در پرچم دانمارک نیز همین مفهوم را به ذهن می‌آورد. صلیب سفید در مرکز پرچم هم، نمادی از مسیحیت است. این صلیب ایمان و دین مردم دانمارک را نشان می‌دهد و همزمان با تأسیس مسیحیت در این کشور مورد استفاده قرار گرفته است. رنگ سفید را نیز باید صلح و خلوص معنا کرد.

رنگ های پرچم دانمارک

نکات جالب درباره پرچم دانمارک

درباره پرچم دانمارک نکات جالب زیادی وجود دارد که شاید خواندن آن برایتان جذاب باشد. برخی از این نکات به شرح زیر هستند:

  • در سال 2005 تعدادی کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام در روزنامه «یولاندز پستن» چاپ شد که سه تای آن مربوط به دانمارک بود. مسلمانان جهان واکنش تندی به این کاریکاتورها داشتند و در کشورهای مختلف مسلمان‌نشین مردم برای اعتراض به این موضوع تظاهرات کردند و پرچم کشور دانمارک را به آتش کشیدند.
  • پرچم کشور دانمارک، به‌عنوان قدیمی‌ترین پرچم ملی جهان شناخته می‌شود و در طول تاریخ کمترین تأثیر را داشته است.
  • در دانمارک قوانینی سخت‌گیرانه برای استفاده صحیح از پرچم وجود دارد. احترام به پرچم یکی از اصول مهم فرهنگی دانمارکی‌هاست و هرگونه توهین به آن جرم محسوب می‌شود.
  • پرچم دانمارک، الهام‌بخش پرچم بسیاری دیگر از کشورهای اسکاندیناوی از جمله پرچم‌های نروژ، سوئد، فنلاند و ایسلند بوده است.

پایتخت کشورها - اطلاعات مربوط به پایتخت کشورها 

عکس پرچم دانمارک

در زیر می‌توانید عکس‌هایی از پرچم دانمارک را مشاهده نمایید.

تاریخچه پرچم کشور دانمارک
پرچم دانمارک
شباهت گل به پرچم دانمارک
رنگ پرچم دانمارک

پرچم دانمارک؛ گذشته‌ای پرافتخار، آینده‌ای روشن

در این مقاله همه چیز را درباره کشور دانمارک بررسی کردیم. درباره تاریخچه این پرچم صحبت نمودیم و شکل و رنگ آن را نیز بررسی کردیم. پرچم دانمارک را باید نمادی از تاریخ پر افتخار این کشور دانست. داستان این پرچم هنوز سینه به سینه منتقل می‌شود و مردم دانمارک تا امروز اجازه نداده‌اند، این افسانه از فرهنگشان خارج شود. پرچم دانمارک از ابتدای به وجود آمدنش باعث اتحاد مردم این کشور شد و به نظر می‌رسد در آینده هم همین روند ادامه خواهد داشت. به همین دلیل می‌توان آن را یک نماد از گذشته‌ای پر افتخار و آینده‌ای روشن دانست.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر