پرچم فلسطین

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 43480
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

از آنجایی که براساس قوانین و قرارداد بین‌المللی، پرچم نماد و نشانه هر کشور محسوب می‌شود؛ می‌بایست برای آن ارزش بسیار زیادی قائل شد. شکل ظاهری تمامی پرچم‌ها متشکل از اشکال مختلف و رنگ‌های گوناگون است که هر کدام از آن‌ها بیانگر معنا و مفهومی خاص باشند. پرچم فلسطین نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بیانگر فرهنگ، دین و مذهب، شرایط جغرافیایی و حوادث سرنوشت‌ساز منطقه خود است. پرچم برخی از کشور‌ها همچون فلسطین به دلیل دارا بودن جزئیات به‌خصوص، تا ابد در ذهن افراد باقی‌ مانده و نهادینه می‌شود.

پرچم فلسطین

تاریخچه پرچم ایران - مروری بر تاریخچه پرچم ایران از زمان کوروش کبیر تا امروز

تاریخچه پرچم فلسطین

همانند تمام کشور‌ها که دارای تاریخچه متفاوتی از لحاظ پیدایش و رسمیت پرچم خود هستند، فلسطین نیز از این قاعده مستثنی نیست. از تاریخ ۵ ژوئن تا ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ میان کشور‌های اسرائیل و مصر، سوریه و اردن جنگ شش روزه‌ای درگرفت. این جنگ که در زمان بسیار حساس و بحرانی به‌ میان آمده بود، تا تاریخ ۱۲ ژوئن ادامه داشته و به سبب پیروزی اسرائیل بخش‌هایی از خاک مناطق عربی تحت تصرف آن درآمدند.

پس از وقوع این رویداد اسرائیل استفاده از پرچم فلسطین را در مناطقی چون غزه و کرانه باختری ممنوع اعلام کرد. به‌ منظور جلوگیری از اشغالگری توسط اسرائیل، بسیاری از منتقدان اقدام به نوشتن کتاب، گلایه نامه و... کردند. یکی از منتقدان به‌نام و مشهور فلسطین، عبدالوهاب المسیری بوده که در پیرو این اتفاقات چنین بیان می‌کند: وقتی نیرو‌های اسرائیلی عبور می‌کنند، فلسطینی‌ها هندوانه‌ای را از وسط نصف می‌کنند. یکی از دو نیمه را که شبیه رنگ‌های پرچم است، بالا می‌آورند تا هر عاقلی قضیه استعمار فلسطین را متوجه شود.

 

تاریخچه پرچم فلسطین

پرچم کشورها - رنگ پرچم کشورهای مختلف معانی متفاوتی دارند که در این مقاله می‌توانید با آنها آشنا شوید.

رچم فلسطین نماد چیست؟

براساس نظریه حزب عربی سوسیالیستی بعث در سال ۱۹۴۷ می‌توان گفت علت استفاده از رنگ‌های سیاه، سفید، سبز و قرمز نماد وحدت و آزادی مردمان این منطقه است. البته لازم به ذکر است که پیش از به تصویب رسیدن این پرچم برخی افراد از جمله شخصیت‌های فرهنگی و احزاب ملی بر این موضوع اصرار داشتند تا علاوه‌بر نقش و نگار‌های پرچم، از خطی مورب و با دو رنگ سبز و نارنجی نیز استفاده شود. در واقع این دو رنگ بیانگر نماد‌های این منطقه یعنی زیتون و پرتقال بودند. این نظریه به تصویب نرسیده و پرچم فعلی توسط اتحادیه عرب تصویب گردید.

پرچم فلسطین نماد چیست؟

معنی رنگ های پرچم فلسطین

شاید برای شما هم جالب باشد که فلسفه استفاده از چنین رنگ‌هایی در پرچم فلسطین چیست! براساس نظریه ثبت شده توسط خبرگزاری فلسطین «وفا» این‌طور می‌توان بیان نمود که علت استفاده از رنگ سیاه به سبب پرچمی است که در زمان پیامبر اسلام برافراشته شد. علی‌رغم این‌که پرچم امویان نیز به رنگ سفید بود؛ هنگام حضور اسلام، اولین پرچمی که برافراشته شد، پرچمی با رنگ سفید بود. هنگامی که حضرت علی در بستر پیامبر خوابید، رواندازی با رنگ سبز به همراه داشت؛ در واقع علت وجود رنگ سبز نیز مربوط به فاطمیان و وفاداری به علی‌بن ابیطالب بوده است.                                                                                     

در آن زمان استفاده از پرچم سرخ برای هاشمیان و بزرگان حجاز جایز بود. شاید در جوامع مختلف و کتاب‌های عربی خوانده باشید که رنگ‌های مورد استفاده در پرچم فلسطین همانند رنگ‌های سرخ، سفید، سیاه و سبز جزء رنگ‌های پان عربی هستند و می‌توان گفت وجود هر کدام از این رنگ‌ها نشانه‌دهنده یک بخش از تاریخ این سرزمین است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 109 کاربر