پرچم فلسطین

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/29
بازدید: 46956

سیاه، سفید و سبز؛ سه رنگی که پرچم کشور فلسطین را تشکیل می‌دهد و هر رنگ آن انتقال‌دهنده پیامی خاص است. اصلی‌ترین خصوصیت پرچم فلسطین پیامی عمیق از هویت، تاریخ و مبارزات مردم این کشور است. این پرچم در سال 1919 طراحی شد و از گذشته تاکنون تغییر زیادی نکرده است. در ادامه ناگفته‌های زیادی را در خصوص پرچم این کشور مطرح می‌کنیم. همراه ما باشید تا با تاریخچه و مفهوم رنگ و نماد‌های این پرچم آشنا شوید.

پرچم فلسطین

تاریخچه پرچم فلسطین؛ سرگذشتی پرفرازونشیب

همانند تمام کشور‌ها که دارای تاریخچه متفاوتی از لحاظ پیدایش و رسمیت پرچم خود هستند، فلسطین نیز از این قاعده مستثنی نیست. از تاریخ ۵ ژوئن تا ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ میان کشور‌های اسرائیل و مصر، سوریه و اردن جنگ شش روزه‌ای رخ داد. این جنگ که در زمان بسیار حساس و بحرانی به‌ میان آمده بود، تا تاریخ ۱۲ ژوئن ادامه داشته و به سبب پیروزی اسرائیل بخش‌هایی از خاک مناطق عربی تحت تصرف آن درآمدند.

پس از وقوع این رویداد اسرائیل استفاده از پرچم فلسطین را در مناطقی چون غزه و کرانه باختری ممنوع اعلام کرد. به‌ منظور جلوگیری از اشغالگری توسط اسرائیل، بسیاری از منتقدان اقدام به نوشتن کتاب، گلایه‌نامه و... کردند. یکی از منتقدان به‌نام و مشهور فلسطین، عبدالوهاب المسیری بوده که در پیرو این اتفاقات چنین بیان می‌کند: وقتی نیرو‌های اسرائیلی عبور می‌کنند، فلسطینی‌ها هندوانه‌ای را از وسط نصف می‌کنند. یکی از دو نیمه را که شکل پرچم فلسطین است، بالا می‌آورند تا هر عاقلی قضیه استعمار فلسطین را متوجه شود. پرچم فعلی این کشور در سال 1919 توسط انجمن عربی جوان طراحی شد و از همان ابتدا نماد ملی فلسطینی‌ها بود.

تاریخچه پرچم فلسطین

پرچم کشورها - آشنایی با پرچم کشورهای جهان + رنگ پرچم ها و معانی آن ها

پرچم فلسطین نماد چیست؟

براساس نظریه حزب عربی سوسیالیستی بعث در سال ۱۹۴۷ می‌توان گفت علت استفاده از رنگ‌های سیاه، سفید، سبز و قرمز نماد وحدت و آزادی مردمان این منطقه است. البته لازم به ذکر است که پیش از به تصویب رسیدن این پرچم برخی افراد از جمله شخصیت‌های فرهنگی و احزاب ملی بر این موضوع اصرار داشتند تا علاوه‌بر نقش و نگار‌های پرچم، از خطی مورب و با دو رنگ سبز و نارنجی نیز استفاده شود. در واقع این دو رنگ بیانگر نماد‌های این منطقه یعنی زیتون و پرتقال بودند. این نظریه به تصویب نرسیده و پرچم فعلی توسط اتحادیه عرب تصویب گردید. در حال حاضر این پرچم نمادی از امید و مقاومت مردم این کشور در سراسر دنیاست. این پرچم نشانه مبارزان طولانی این مردم برای رهایی و استقلال بوده و هویت ملی این کشور شناخته می‌شود.

نماد پرچم فلسطین

معنی رنگهای پرچم فلسطین

شاید برای شما هم جالب باشد که فلسفه استفاده از چنین رنگ‌هایی در پرچم فلسطین چیست! براساس نظریه ثبت شده توسط خبرگزاری فلسطین «وفا» این‌طور می‌توان بیان نمود که علت استفاده از رنگ سیاه به سبب پرچمی است که در زمان پیامبر اسلام برافراشته شد. علی‌رغم این‌که پرچم امویان نیز به رنگ سفید بود؛ هنگام حضور اسلام، اولین پرچمی که برافراشته شد، پرچمی با رنگ سفید بود. هنگامی که حضرت علی در بستر پیامبر خوابید، رواندازی با رنگ سبز به همراه داشت؛ در واقع علت وجود رنگ سبز نیز مربوط به فاطمیان و وفاداری به علی‌بن ابیطالب بوده است.            

در آن زمان استفاده از پرچم سرخ برای هاشمیان و بزرگان حجاز جایز بود. شاید در جوامع مختلف و کتاب‌های عربی خوانده باشید که رنگ‌های مورد استفاده در پرچم فلسطین همانند رنگ‌های سرخ، سفید، سیاه و سبز جزء رنگ‌های عربی هستند و می‌توان گفت وجود هر کدام از این رنگ‌ها نشانه‌دهنده یک بخش از تاریخ این سرزمین است؛ اما مفهوم دیگر رنگ پرچم فلسطین چیست؟

  • سیاه: رنگ سیاه در بالای پرچم، نماد فداکاری و شهادت مردمی است که در راه آزادی جان خود را فدا کرده‌اند. همچنین، یادآور ظلم و ستم‌هایی است که مردم فلسطین در طول تاریخ متحمل شده‌اند.
  • سفید: رنگ سفید در وسط پرچم، نماد صلح و خلوص نیت مردم فلسطین در تلاش برای رسیدن به یک زندگی آزاد و مستقل است.
  • سبز :رنگ سبز در پایین پرچم، نماد امید و سرزندگی است و به سرزمین حاصلخیز فلسطین و تعلق خاطر مردم این سرزمین به آن اشاره دارد.
  • قرمز: رنگ قرمز در این پرچم به معناری تاریخ مقاومت و جنگ در مسیر آزادی است.

معنی رنگ های پرچم فلسطین

پرچم فلسطین؛ نمادی از هویت و مبارزه

پرچم فلسطین، نقشی اساسی در هویت ملی فلسطینیان ایفا می‌کند. این پرچم در تمامی تظاهرات، راهپیمایی‌ها و رویدادهای ملی به اهتزاز در می‌آید و در خانه‌ها، مغازه‌ها و اماکن عمومی به نمایش گذاشته می‌شود. پرچم فلسطین، نمادی از مقاومت و مبارزه مردم این سرزمین برای رهایی از اشغال و برقراری صلح و عدالت در سرزمین مادری خود است.

علاوه بر این، پرچم این کشور به عنوان نماد هویت فلسطینی در عرصه بین‌المللی شناخته می‌شود. این پرچم در سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی به اهتزاز در می‌آید و توسط حامیان مردم فلسطین در سراسر جهان به عنوان نماد همبستگی و حمایت به کار برده می‌شود.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  • محمدتقی محمدتقی 1402/09/17
    0 نفر پسندیدند
    انشالله این پرچم در تمامی سرزمینهای فلسطین از جمله مناطق اشغال شده نیز به اهتزاز در خواهد آمد .
  • محمدتقی محمدتقی 1402/09/17
    0 نفر پسندیدند
    انشالله این پرچم در تمامی سرزمینهای فلسطین از جمله مناطق اشغال شده نیز به اهتزاز در خواهد آمد .

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.7 از 5 | از 111 کاربر