پرچم ژاپن

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/30
بازدید: 3341
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ژاپن یک کشور با فرهنگ و تمدن قوی است که تلفیقی از سنت و مدرنیته بوده و همواره جزو پیشتازان صنعت فناوری علمی در آسیا و در دنیا شناخته می‌شود. از نظر گردشگران و جهانگردان، ژاپن و پایتخت آن دارای جاذبه‌های بسیار زیادی است. پرچم هر کشوری نمادی از هویت آن به‌شمار می‌آید و هر طرح و رنگی که در پرچم وجود دارد دارای مفهومی خاص است. پرچم ژاپن نیز یک پرچم سفید رنگ بوده که در مرکز آن یک دایره سرخ توپر مشاهده می‌شود. در واقع این دایره به نشانه خورشید تعبیه شده است. معنای پرچم این کشور، خورشید تابان خواهد بود. این پرچم یکی از پرچم‌هایی است که در تمامی اقصی نقاط دنیا شناخته می‌شود.

پرچم ژاپن

معنی پرچم ژاپن

به‌طورکلی معنی و نام رسمی پرچم ژاپن، پرچم خورشید نشان بوده اما بسیاری از افراد این پرچم را حلقه خورشید نیز می‌نامند. مسأله بسیار مهمی که در رابطه با پرچم این کشور وجود دارد اهمیت دولت ژاپن به خورشید است. پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم و پس از معاهده سانفرانسیسکو ژاپن، مجبور شد تا تغییراتی را در شکل ظاهری پرچم به وجود آورد. در حال حاضر کشور کره‌، پرچم کشور ژاپن را تحریک‌آمیز می‌داند. ژاپن نیز در بسیاری از مراسم‌های نظامی از این پرچم استفاده می‌نماید. علاوه‌بر این، در برخی دیگر از محصولات تجاری این کشور پرچم رؤیت می‌شود.

پرچم ژاپن

نماد پرچم ژاپن

به دلیل معروفیت پرچم ژاپن در تمامی نقاط دنیا می‌توان آن را در قدرت، صنعت‌ این کشور و در فرهنگ و تمدن غنی جست‌وجو نمود. در حقیقت به دلیل اینکه ژاپن به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی دنیا شناخته می‌شود دلیل این شهرت است. ژاپن در جنگ جهانی و در بمباران اتمی نقش بسیار زیادی داشت، همین موضوع باعث شهرت این کشور شد. در ورزش و میزبانی المپیک تا میزبانی جام جهانی نیز موفقیت‌های بسیار چشمگیری را کسب کرده است.

پرچم ژاپن

ابعاد پرچم ژاپن

ابعاد این پرچم نیز مانند فرهنگ این کشور بسیار دقیق و مشخص است. طول و عرض پرچم ژاپن به نسبت سه در دو بوده و جایگذاری دایره قرمز رنگ حتماً باید به طور دقیق در مرکز پرچم باشد. عرض پرچم ۵. ۳ و رنگ آن بر خلاف باور عموم مردم قرمز نیست بلکه به رنگ زرشکی است. نکته مهمی که در رابطه با ابعاد پرچم ژاپن وجود دارد این است که بزرگترین پرچم این کشور به نام پرچم آرامگاه ایزمو نام دارد که در ژاپن تولید شده است. 
ابعاد این پرچم ۹ متر در ۱۳. ۶ متر است. این پرچم با سطح زمین حدود ۴۷ متر فاصله دارد. به دلیل اینکه بسیاری از طراحان در این پرچم از آثار گرافیکی و نوعی رویکرد عمیق و فلسفی استفاده کرده‌اند، بنابراین بسیاری از طراحان برای این پرچم ارزش زیادی قائل هستند و آن را برای سادگی و نماد گرایی مطلوب، مورد ستایش قرار می‌دهند.

پرچم ژاپن

تاریخچه پرچم ژاپن

با در نظر گرفتن اسناد ثبت شده که در متون تاریخی و کهن این کشور وجود دارد این پرچم در سال ۷۰۱ پس از میلاد مورد استفاده قرار گرفت. در واقع هدف از طراحی این پرچم اعتبار بخشیدن به امپراتوری آن زمان بود. نکته جالبی که در رابطه با پرچم ژاپن وجود دارد این است که با وجود قدمت بیش از هزار سال، سرانجام در سال ۱۹۹۹ میلادی و پس از امضای قانونی در رابطه با پرچم ملی و سرود ملی، این کشور به رسمیت شناخته شد. این پرچم به معنی حمایت از امپراتوری‌ها به وسیله قدرت نظامی‌گری است.

پرچم ژاپن

آداب و رسوم مردمان ژاپن درباره پرچم

این پرچم دارای آداب خاص و ویژه‌ای است و در صورتی که در آن نقصی به وجود بیاید حتماً باید پاره و یا در جایی مخصوص به دور از چشم عموم سوزانده شود. در واقع این سخت‌گیری در رابطه با پرچم موجب خواهد شد تا مردم این کشور نسبت به این پرچم حس بدی نداشته باشند. در بسیاری از مراسمات و تشریفاتی که در ژاپن برگزار می‌شود پرچم در سمت چپ به عنوان میزبان قرار می‌گیرد. 
در صورتی که چند پرچم در یک مکان اهتراز در بیایند پرچم باید به صورت حروف الفبا به واسطه سازمان ملل قرار بگیرد. نکته دیگری که در رابطه با آداب و رسوم مردمان ژاپن درباره پرچم وجود دارد این است که ساعات به اهتزاز درآمدن این پرچم در طلوع آفتاب و غروب آفتاب بوده و باید در هر غروب آفتاب پرچم ژاپن فرود بیاید.

پرچم ژاپن

پرچم نیرو نظامی ژاپن

پرچم آفتاب تابان که به پرچم نظامی ژاپن معروف است در ابتدا به عنوان پرچم جنگی برای ارتش پادشاهان ژاپن و نیروی دریایی پادشاهی مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر نیز نسخه بهبود و ارتقا یافته این پرچم به واسطه نیروی دفاعی ژاپن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پرچم در بسیاری از محصولات و تبلیغات تجاری این کشور به چشم می‌خورد.

پرچم ژاپن

کلام پایانی
پرچم ملی ژاپن که یک پرچم مستطیلی سفید رنگ است و در مرکز آن یک دایره سرخ توپر به نشانه خورشید وجود دارد، به زبان ژاپنی به نام نیش شو کی شناخته می‌شود. در واقع معنی پرچم خورشید نشان یا پرچم خورشید تابان است. برخلاف تصور بسیاری از افراد پرچم ژاپن به رنگ سفید و قرمز نیست و در طراحی و ساخت این پرچم از رنگ سفید و زرشکی استفاده شده است. بزرگترین پرچم این کشور نیز در آرامگاه ایزومو قرار دارد که دارای ابعادی در حدود ۹ متر در ۱۳. ۶ متر است. وزن این پرچم در حدود ۴۹ کیلوگرم تخمین‌زده می‌شود. پرچم طلوع خورشید در سال ۱۸۷۰ میلادی به عنوان پرچم ملی این کشور معرفی شد اما به دلیل اینکه این پرچم به منظور نظامی‌گری و طرفداری از حکومت امپراتوری شناخته می‌شود در حال حاضر به واسطه دولت ژاپن استفاده نمی‌گردد.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر