پرچم فرانسه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 43642
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پرچم فرانسه، از سه رنگ آبی، سفید و قرمز تشکیل می‌شود. این پرچم نماد آزادی‌خواه و جنبش‌های مردمی در جهان است و به دنبال همین مسئله بیشتر کشورهای دنیا به پیروی از این نماد، پرچمی سه رنگ دارد. کشور فرانسه مساحتی حدود 643 کیلومتر مربع دارد و در همسایگی کشورهای سوئیس، آلمان، بلژیک، ایتالیا و ... قرار گرفته است.کشور ایرلند و ایتالیا، دو کشوری هستند که پرچمی مشابه پرچم فرانسه دارند. جالب است بدانید این پرچم بارها توسط دولت فرانسه ممنوع شده و مجددا به رسمیت شناخته شده است. جالب است بدانید که پرچم این کشور تاریخچه‌ای جالب و خواندنی دارد و در طول تاریخ فرازونشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. در ادامه همراه ما باشید تا با این پرچم آشنا شوید و تاریخچه آن را مطالعه کنید. 

معنای رنگ‌هایی که در پرچم کشور فرانسه استفاده شده است چیست؟

تاریخچه پرچم کشور فرانسه

همان‌طور که گفتیم این پرچم تاریخچه‌ای طول و دراز و جالب دارد. قبل از اینکه این پرچم به رسمیت شناخته شود، این کشور پرچم‌های زیادی داشت. پرچم سنت دنیس، پرچمی قرمزرنگ بود که دو، سه و پنج زبانه به همراه خورشیدی طلایی رنگ در میانه آن دیده میشد. در قرن 12 و 13 میلادی، پرچم پادشاهی فرانسه زمینه‌ای آبی به همراه گل‌های سوسن طلایی داشت. البته ناگفته نماند که این پرچم هم‎‌نچنان در ایالت‌هایی مثل کبک کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
پرچم دیگری که در این کشور استفاده میشد، پرچم پادشاهی کشور فرانسه بود که زمینه‌ای سفید رنگ داشته و نشان ملی در وسط آن خودنمایی می‌کرد. این پرچم تا سال 1643 میلادی به عنوان پرچم این کشور شناخته میشد. در سال 1814 میلادی، پرچم این کشور، پرچمی سفید بود که در بین آب نشان پادشاهی نمایان بود. سرانجام در سال‌های انقلاب فرانسه، در اواخر قرن 18 پرچم سه رنگ معرفی شد. این پرچم که از رنگ‌های آبی، سفید و قرمز تشکیل شده است، نماد مقاومت و آزادی مردم فرانسه است. در طول زمان با تغییراتی خیلی اندک، هم‌چنان پرچم این کشور است. 

پرچم کشورها - رنگ پرچم کشورهای مختلف معانی متفاوتی دارند که در این مقاله می‌توانید با آنها آشنا شوید.

عکس قدیم پرچم کشور فرانسه

رنگ پرچم کشور فرانسه

طرح سه رنگ پرچم فرانسه، با انقلاب این کشور مرتبط است. در واقع این پرچم نماد آزادی در این کشور است که از اواخر قرن 18 میلادی وجود آن تثبیت شد؛ چرا که پیش از آن این کشور پرچم‌های زیادی را به خود دیده است. این پرچم از 3 خط موازی با فاصله‌ای مساوی تشکیل شده است و طرح اولیه آن دارای ابعاد 30 سانتی‌متر آبی، 33 سانتی‌متر سفید و 37 سانتی‌متر قرمز است.

واحد پول فرانسه - واحد پول فرانسه در گذشته فرانک فرانسه نام داشته که نام خود را از francorum rex به معنی شاه فرانک الهام پرفته است.

معنی رنگ‌های پرچم فرانسه

مانند پرچم هر کشوری که نمادی خاص پشت آن پنهان است باید گفت که پرچم فرانسه نیز دارای نمادی خاص است و هر رنگ آن معنا و مفهوم خاص خود را دارد. لازم است بدانید رنگ آبی و قرمز در کشور فرانسه به عنوان رنگ‌های سنتی شهر پاریس شناخته می‌شوند که در نشان و علامت این شهر نیز پیداست. رنگ آبی به سنت مارتین و رنگ قرمز به سنت دنیس در یورش‌های زندان باستیل در سال 1789 اشاره دارد. در واقع باید گفت در آن دوران شبیه نظامیان و مردم کلاه‌های آبی و قرمز بر سر داشتند. در این میان رنگ سفید پرچم نیز نماد رنگی سنتی و باستانی در این کشور است.

از طرفی رنگ‌های این پرچم معنی دیگری به همراه دارد؛ این رنگ‌ها نماد سه طبقه سنتی در کشور فرانسه هستند. رنگ سفید این پرچم به افراد مذهبی و روحانیون، رنگ قرمز به طبقه اشراف و رنگ آبی به بورژوازی اشاره دارد. اما در معانی دیگر، سه رنگ این پرچم نماد چیز دیگری هم هستند؛ به این صورت که رنگ سفید به معنی سلطنت و پادشاه و رنگ آبی و قرمز به معنی رنگ‌های سنتی پاریس هستند. پرچم سه رنگ زیبای فرانسه در اوایل دهه‌ی 1790 بعد از انقلاب این کشور معرفی شد اما تا زمان فرمانروائی ناپلئون در معرض نمایش قرار داده نمی‌شد و پس از به قدرت رسیدن ناپلئون احیا شد. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت در این پرچم آبی نماد آزادی، سفید نماد برابر و قرمز نماد برادری است.

معنی رنگ‌های پرچم فرانسه

معنای انقلابی رنگ‌های پرچم فرانسه

پرچم فرانسه که از سه رنگ تشکیل می‌شود، زمانی که برای اولین بار در سال 1790 معرفی شد، ترتیب رنگ‌های آن از چپ به راست یعنی قرمز، سفید و آبی بود. معنای انقلابی این پرچم به تاریخچه کوتاهی که دارد متصل است. در واقع معنای آن به انقلابی که در فرانسه رخ داد مربوط می‌شود. در زمان قبل از انقلاب، این کشور با پرچم سه رنگ شناخته نمیشد. بلکه از زمان فرمانروایی ناپلئون این مسئله شکل گرفت.

معنای انقلابی رنگ‌های پرچم فرانسه

نکات جالب درباره پرچم کشور فرانسه

پرچم کشور فرانسه بدلیل داشتن 3 نوار عمودی به رنگ‌هایی که گفتیم لقب سه رنگ فرانسوی یا سه رنگ نیز گرفته است و به این دو جمله نیز معروف شده است. پرچم کشور فرانسه نقش مهمی هم در خود کشور فرانسه و هم در سراسر دنیا ایفا کرده است و به همین دلیل از معروف‌ترین پرچم‌های جهان محسوب می‌شود. برخی از نکات جالب این پرچم به شرح زیر است:

  • پرچم کشور فرانسه، نه تنها در این کشور بلکه در سراسر دنیا نقش مهمی دارد؛ به همین علت پرچمی شناخته شده در جهان است
  • این پرچم به دلیل برخورداری از سه نوار عمودی آبی، سفید و قرمز به عنوان "سه رنگ فرانسوی" یا "سه رنگ" شناخته می‌شود.
  • رنگ سفید، رنگی مقدس در تاریخ فرانسه است که نماد مریم مقدس، ژاندارک و خاندان بوربون است.
  • در سال 1794 رنگ‌های پرچم کشور فرانسه اصلاح شده و به ترتیب از چپ به راست چیده شد. اما در زمان بازگشت خاندان بوربون و شکست ناپلئون، پرچمی تماما سفید جایگزین آن شده بود.
  • در حال حاضر برخی از نقاط و کشورها مانند کانادا گرچمی مشابه به پرچم فرانسه دارند. در کنار آن بلژیک، ایرلند، چاد، مکزیک، ایتالیا و نروژ نیز همین‌طور هستند.
  • قبل از انقلاب فرانسه این کشور نمادی سفید رنگ به عنوان پرچم داشت.

پایتخت کشورها - اطلاعات مربوط به پایتخت کشورها 

پرچم فرانسه؛ پرچمی معروف و سه رنگ در دنیا

در این بخش در مورد پرچم کشور فرانسه، تاریخچه و نمادهای آن صحبت کردیم. به طور کلی این پرچم در طول زمان دست‌خوش تغییرات زیادی شده است تا به این حالت درآمده است؛ بنابراین قدمتی طولانی دارد. در حال حاضر سه رنگ این پرچم نماد آزادی، برابری و برادری است و مردم این کشور برای پرچم خود احترام زیادی قائل هستند. در کنار فرانسه، قسمت‌های دیگری از جمله آلبرتا، کبک، آکادیا، نیوفاندلند، مانیتوبا و... نیز پرچمی مشابه با پرچم این کشور دارند. اگر این مقاله برای شما جالب بود، در بخش ثبت دیدگاه، نظر و اطلاعات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر